- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Motorsport - se også under korte nyheder >>>


 Arkiv Mere motorsport >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copenhagen Historic Grand Prix 2024

Bilkultur for alle

Bilkulturen spænder vidt. Det er weekendens historiske Grand Prix på Bellahøj i København et uomtvisteligt udtryk for. Køerne foran indgangsportene var hundrede af meter lange og det store område, som i enhver forstand er ideelt til en folkelig begivenhed, der kræver plads, var fyldt med glade gæster, som repræsenterede begejstring og bil-entusiasme på alle niveauer og i alle aldre.

CHGP: Bilkultur for alle - læs mere hér >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2024

Bilkulturen har København på verdenskortet

Copenhagen Historic Grand Prix 2024 er en realitet. Endnu engang kan det bilglade publikum glæde sig over at der også er plads til dem i den danske hovedstad. Og København kan med det fornemme kulturhistoriske arrangement glæde sig over, at byen i praksis sætter sig selv på verdenskortet. ”CHGP” har nemlig over årene både udviklet sig og manifesteret sig som en ganske usædvanlig begivenhed, der nyder stor respekt og anerkendelse verden over.

Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere hér >>>


Copenhagen Historic Grand Prix 2024:

Nissan viser Formel E og elbils teknik

Copenhagen Historic Grand Prix - CHGP - er et kulturhistorisk arrangement, hvor det ikke mindst synliggøres, hvordan fremstilling og udvikling af hverdagsbiler hænger sammen med indsatsen i motorsport. Det ses på racerbanen, hvor racerbiler af enhver slags med historie, der går op imod et helt århundrede tilbage i tiden, giver nutidens mennesker indsigt i, hvordan man er kommet frem til det stadie, der i disse år dominerer bilverdenen. Selvfølgelig kan også den allerseneste innovation indenfor biler og teknik opleves på banen på Bellahøj.

Optakt til CHGP 2024 - del 1 - læs mere hér >>>


 

Interview med Nicklas Nielsen efter Le Mans triumfen


Nicklas Nielsen vinder 24-timers Le Mans

For første gang siden Tom Kristensens seneste triumf tilbage i 2013 i verdens mest berømte motorløb lykkedes det en dansk racerkører at komme helt til tops. Nicklas Nielsen kørte sin Ferrari 499P i mål som vinder i en hæsblæsende duel med de tidligere vindere fra Toyota.

Nicklas Nielsen vinder Le Mans >>>


24-timers Le Mans 2024:

13 danskere i Le Mans tangerer rekorden

Præcis som i fjor er feltet af danske racerkørere, der kommer til start i årets 24-timers Le Mans rekordstort. 13 danskere er tilmeldt og ikke færre end fire af dem starter i topkategorien for de såkaldte Hypercars, hvilket faktisk er én mere end sidste år.

Danskere i Le Mans 2024 - læs mere >>>


24-timers Le Mans 2024:

Balance of Performance spiller med igen

Konkurrencen er altid hård i 24-timers Le Mans. Og for at sikre, at bilerne ikke ender op med at være tilnærmelsesvis ens, har arrangørerne, Automobile Club de l’Ouest mulighed for at regulere bilernes præstationsniveau indenfor rammerne af de såkaldte Balance of Performance regler. Det er en forholdsvis enkel måde, at forsøge at gøre bilerne mere lige.

2024 Le Mans optakt: BoP spiller med >>>


2024 ABB Formel E VM - Rookie Test:

Frederik Vesti gjorde god figur i Berlin

Den danske tidligere Formel 2 kører, Frederik Vesti, gjorde en god figur, da han fik mulighed for at deltage i den såkaldte Rookie Test på Formel E racerbanen i Tempelhof Lufthavnen i Berlin. Vesti fik muligheden af det indiske Mahindra team, som allerede i weekenden havde glimret ved at opnå pole-position i lørdagens 9. VM-afdeling.

Formel E rookietest i Berlin - læs mere >>>



Formel E hurtigere end Formel 1
Fra og med den kommende Formel E sæson, som skydes i gang ved årsskiftet 2025, vil en Formel E racerbil kunne køre fra en Formel 1 racerbil. Recepten er firehjulstræk i forening med ultrastærke og hyper effektive 800 hestes elmotorer. Målet er dog ikke, at være hurtigere end Formel 1 – det er blot et resultat af den naturlige udvikling, verdens mest innovative motorsportsgren gennemgår.
Formel E GEN3 Evo - læs mere >>>

2024 ABB Formel E VM - 8. afdeling

Monaco E-Prix: Jaguar triumf:

Når man er to, kan man få det hele…

Når man er to, kan man få det hele – selvom man skal dele. Citat: Shu-bi-dua. Det er så sandt, som det er sagt, hvad Jaguar-teamets to fabrikskørere, Mitch Evans og Nick Cassidy dokumenterede, da Evans vandt Monaco E-Prix og Cassidy gjorde det til en total Jaguar triumf, ved at hjælpe sin team-kollega til sejr og selv indtage 2. pladsen.

Monaco E-Prix - læs mere >>>


2024 ABB Formel E VM 5. afdeling

Tokyo E-Prix: Maserati vinder knebent på Nissans hjemmebane

Efter den historiske sejr til McLaren-Nissan i 4. afdeling af Formel E VM var forventningerne store, da den stadig stærkere japanske fabrik tog pole-position i Tokyo E-Prix. Oliver Rowland førte siden størstedelen af løbet i sin fabriks-Nissan, men det var Max Günther i Maserati-DS, der snuppede sejren på Nissans hjemmebane, dog kun med nød og næppe.

Tokyo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


2024 ABB Formel E VM 2. og 3. afdeling

Diriyah E-Prix: Jaguar og Cassidy i VM-føring

Med en sejr, to podieplaceringer og points i begge de to VM-afdelinger, der fandt sted på racerbanen i Ad Diriyah i Saudi-Arabien, udbyggede Jaguars fabriksteam sin føring af ABB Formel E verdensmesterskabet for teams og fører nu også VM for kørere. Men de to løb var så forskellige, at ikke færre end 15 kørere scorede VM-points over weekenden og Top-10 i weekendens andet løb kom i mål indenfor mindre end 7 sekunder.

Diriyah E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Sådan ser kørerbilledet ud

Formel E handler om teknik, computerstyring og kunstig intelligens. Men naturligvis har kørerne også en afgørende betydning for brugen deraf. De skal håndtere alt det, IT-verdenen lægger i deres hænder, og det sker i 15 E-Prix’er frem til udgangen af juli måned. Det hele begynder i denne weekend i Mexico City. Vi klarlægger kørerbilledet lige nu.

Formel E 2024 optakt - kørerne >>>

ABB Formel E verdensmesterskabet 2024

Gnisterne springer med computernes hjælp

Det er mere end fem måneder siden, at det sidste Formel E løb fandt sted. Men nu springer gnisterne igen, og i weekenden går det løs i Mexico City. Verdens mest innovative motorsportsgren har udsigt til at blive endnu mere innovativ. Men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Og selv da er det ret svært…

Læs mere: 2024 Formel E VM - optakt teknik


Dakar 2025: Dacia præsenterer
banebrydende CO2 neutral Sandrider
Allerede ved at engagere tre af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener det mere end alvorligt, når man vil deltage i verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar, næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>


Dakar 2024: Thomas Kongshøj med igen
Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas Kongshøj startede ud på prologen forud for årets første store motorsportsbegivenhed, det legendariske Dakar rally, var der en verden til forskel på hans debut i 2023 og det, han nu lægger for dagen. Kodeordet er forberedelse, og forberedelse omfatter langt mere end langt de fleste mennesker kan forestille sig.
Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>


Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende
Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road udfordring i motorsportens verden. Oprindelig blev rallyet kendt som ”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet sig i en grad, så det mere eller mindre alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens rally sammen med fortidens. Og så måske den evige uforudsigelighed, hvor vejr, kørselsforhold og evnen til at håndtere de 14 dage med fuld fart gennem ørkenen er afgørende for udfaldet.
Dakar 2024 optakt - læs mere >>>


Dakar 2024 kan blive starten på en ny æra
Når starten den 5. januar går på dette års Dakar, det 46. i rækken, er det måske også starten på en ny æra. Alene det faktum, at den 5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de sidste to års Dakar og nyudnævnt verdensmester i W2RC kategorien, Nasser Al-Attiyah, har sagt farvel til den sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke nyt terræn hos Dacia, indikerer, at tingene kan blive meget anderledes i år.
Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>


 

PODCAST

Hvem er Nicklas Nielsen egentlig???

I juni måned blev den danske racerkører, Nicklas Nielsen verdensberømt, da han vandt 24-timers Le Man for Ferrari. Men hvem er den blot 27-årige dansker, der på 24 timer skabte sig et verdensnavn på den internationale motorsports scene? Det og meget andet fortæller han i en eksklusiv og meget personligt samtale, delvist sammensat af indslag i Motorradioen. Hør samtalen, optaget i august 2024 hér:

Podcast med Nicklas Nielsen - Le Mans vinder 2024


Copenhagen Historic Grand Prix 2024

El-biler, historiske biler og klima ansvar

Klimaet er på dagsordenen overalt i samfundet. Mere eller mindre heldigt ført ud i livet, men hvor mærkeligt det for nogle end kan lyde, er Copenhagen Historic Grand Prix et skole eksempel på, hvordan en begivenhed kan afvikles med beskeden klimabelastning, og samtidig også være udstillingsvindue for klima- og miljøvenlig adfærd.

CHGP: Elbiler og klimaansvar - læs mere hér >>>


2024 ABB Formel E VM London E-Prix:

Rowland vinder Wehrlein og Jaguars VM finale

Det var givet på forhånd, at 7 kørere kunne vinde Formel E VM 2024, inden man tog hul på finale weekendens to løb, der fandt sted i London. Efter det første race var der kun 3 VM-kandidater tilbage. Men ingen af dem vandt finale-løbet, den præstation stod hjemmebanekøreren Oliver Rowland i Nissan for. VM-titlen for teams gik ikke uventet til Jaguar, men færre havde inden London-løbene set kørernes VM i hænderne på Porsche-køreren, Pascal Wehrlein fra Tyskland.
Formel E finalen 2024 - læs mere >>>



2024 ABB Formel E verdensmesterskabet

Portland E-Prix: Dobbelt Da Costa

VM-spændingen spidser til

Det blev Antonio Felix da Costa, der kørte sin Porsche racer til sejr i begge VM-løb i den nordamerikanske storby, Portland. Det var Da Costas tredje sejr i træk, og det kan næsten lyde som om, at der er opstået ”Formel 1 tilstande” i Formel E, med den samme vinder stort set hver gang. Men på ingen måde. Faktisk er spændingen forud for VM-finale løbene i London d. 20 og 21. juli spidset så meget til, at ikke færre end 7 kørere nu kan blive verdensmester 2024.

Portland E-Prix - læs mere >>>


 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2024

på Motorsiden.dk

 

INDHOLD:

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk


24-timers Le Mans køres d. 15.-16. juni 2024



Interview med Sebastien Buemi
Den 4-dobbelte Le Mans vinder, tidliger verdensmester i langdistance racinf og Formel E mester har en omfattende erfaring, som kan blive til stor hjælp i det stærkt uforudsigelige racerløb.


 

Interview med Michael Christensen


24-timers Le Mans 2024:

Uforudsigelighed over alle grænser: Toyota mod Porsche, mod Ferrari, mod ialt 21 andre...

Toyota har domineret verdensmesterskabet for langdistance racersportsvogne i 5 år og er også regerende verdensmestre. De har vundet 24-timers Le Mans fem gange over de sidste 6 år. Og havde det ikke været for en sidste øjebliks ændring i reglementet, indført umiddelbart inden starten på 24-timers løbet i fjor, havde Toyota med stor sandsynlighed taget den sjette sejr på stribe.
2024 Le Mans optakt: Toyota mod resten >>>

2024 ABB Formel E VM 11. og 12. afdeling

Shanghai E-Prix:

Evans og Da Costa vinder forvirrende race

Peloton race er nyt i Formel E, men for tiden er det reglen mere end undtagelsen. Derfor er uforudsigeligheden stor, løbene spændende og til tider også lettere forvirrende. Derfor: Ekstra stor respekt til Mitch Evans og Antonio Felix da Costa, der kørte deres Jaguar henholdsvis Porsche til sejr i de to kinesiske afdelinger af Formel E verdensmesterskabet.

Shanghai E-Prix - læs mere >>>


2024 ABB Formel E VM - 9. og 10. afdeling

Berlin E-Prix: Jaguar skyder på ny helt til tops

Der var masser af underholdning for de mange tilskuere i den historiske Berlin Tempelhof Lufthavn, da 9. og 10. afdeling af ABB Formel E verdensmesterskabet fandt sted i høj forårssol og med ligeså højt humør banen rundt. Det var igen Jaguar, der scorede højest, og da weekenden var til ende, havde det britiske team øget sit forspring i den samlede stilling, og Jaguar-køreren Nick Cassidy overtaget føringen i kørernes VM.

2024 Berlin E-Prix - læs mere >>>


For første gang i Danmark: Den nyeste
Formel E racerbil kan ses i Odense i maj
Verdens mest avancerede fuldt elektriske racerbil kommer til Danmark. Det er teknologi-giganten ABB, der udstiller et eksemplar af den innovative Formel E GEN3 racerbil på EL & TEKNIK messen i Odense Kongrescenter i dagene 14.-16. maj – og der er fri adgang for alle.
Formel E racerbil kan ses i Danmark >>>

2024 ABB Formel E VM - 6. og 7. afdeling

Nissan og Porsche triumferer i Italien:

Enden er god, når alting er uforudsigeligt

I weekenden første løb vandt Oliver Rowland i Nissan, da Antonio Felix da Costa i Porsche blev diskvalificeret. Og i weekendens 2. løb var Rowland tæt på sejr. Men en datafejl tømte øjensynligt Nissan raceren for strøm på løbets sidste omgang, og sejren gik i stedet til…Porsche, denne gang med Pascal Wehrlein i cockpittet. Et skørt udfald, som selv ikke den mest forudsigende kunstige intelligens kunne have regnet sig frem til, for i virkelighedens verden er enden ind imellem uforudsigelig, selvom den er god.

Misano E-Prix: Læs mere på Formel E.dk >>>

2024 ABB Formel E VM 4. afdeling

Sao Paulo E-Prix:

Historisk sejr til McLaren-Nissan

I årets fjerde Formel E løb blev der endnu engang skrevet motorsportshistorie, da det navnkundige McLaren-brand, powered af Nissans højeffektive Formel E elmotorer, og styret af Formel E veteranen Sam Bird, strøg først over målstregen. De vandt foran Jaguars Mitch Evans, der populært sagt tabte gnisten i løbets sidste sving. Og Oliver Rowland understregede siden Nissans styrke, ved for andet løb i træk at køre fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.

Sao Paulo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>


2024 ABB Formel E VM - 1. afdeling
Mexico City E-Prix:
Porsche sejr igen - men Jaguar presser på

Formel E er i gang. Det hele startede ud i Mexico City, og som det skete sidste år, var det også en Porsche, der kørte først i mål denne gang. Men hvor det i fjor var den senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin Andretti-Porsche vandt foran Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein i år skeen i den anden hånd, og satte hele feltet på plads ved at føre fra start til mål.

Mexico City E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>

Dakar 2024: Hårdt, hårdere - for hårdt?

Danske Thomas Kongshøj gennemførte igen

Dakar er verdens hårdeste off-road udfordring. Rallyet er uden sidestykke, og sådan skal det også være, det er en del af dets berettigelse. Men i år var det hårdere end det har været i nyere tid, og det kostede rigtig mange knobs, hårde knobs, dyrt materiel og ulykkeligvis også menneskeliv.

2024 Dakar rapport - del 2 >>>


Dakar 2024: Sainz vinder Dakar for fjerde gang
Sejren er Audis første
Alder er tilsyneladende ingen hindring i verdens hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder runder den tidligere tredobbelte Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester, Carlos Sainz, de 62 år. Hvilken bedre start på året end at vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i et andet bilmærke. Denne gang var det Audi, der nød godt af spanierens uomtvistelige talent og erfaring. Sidste gang han vandt, kørte han MINI…
2024 Dakar rapport del 1 >>>


Dakar 2024: Rally på miljøets præmisser
Brint og syntetisk brændstof viser vejen
Det vil formentlig i mange menneskers øre synes mærkeligt, at man i en tid med heldigvis stadig større fokus på miljø og klimforandringer kører et næsten 10.000 kilometer langt rally i en af verdens førende oliestater, oven i købet med deltagelse af en lang række bilfabrikker. Men der er mening med galskaben.
Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>


Dakar 2024: Elbilernes ørken udfordring
I en tid, hvor elbiler vinder frem, er det nærliggende at stille spørgsmålet: Hvorfor er der ingen elektriske biler med i Dakar rallyet? Det, der kommer nærmest, er Audis deltagelse med biler, der har elektrisk drivline, men også medbringer deres egen højtydene strøm-generator i form af en 400 hestes DTM-motor.
Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring >>>

Mere motorsport >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt