Det vil formentlig i mange
menneskers øre synes mærkeligt, at man i en tid med
heldigvis stadig større fokus på miljø og
klimforandringer kører et næsten 10.000 kilometer
langt rally i en af verdens førende oliestater, oven
i købet med deltagelse af en lang række
bilfabrikker. Men der er mening med galskaben.
For selvom man mange steder
på jordkloden, især i det mere velstillede lande,
ser el-drift som den ultimative løsning, og også i
praksis vil kunne udnytte fx vindenergi eller
solenergi til direkte at sikre den for de fleste så
vigtige mobilitet, er direkte el-drift i
størstedelen af verden ikke særlig brugbart.
Elbiler er ikke
fuldt-optimale
Selv på vore breddegrader er
elbiler ikke altid optimale, med mindre man kan
klare sig indenfor rammerne af den tilstedeværende
infrastruktur. Og ferieturen i den ”virus-sikre”
personbil er heller ikke som den plejer at være,
hvis man vælger at køre fuldt elektrisk. Endnu
vanskeligere bliver det, hvis det handler om
sværtransport.
Hér er alternative
energilagringsmedier som brint og syntetisk
brændstof baseret på såkaldt CO2 capture
interessante. CO2 capture indebærer, at CO2 opfanges
fra luften og gerne hvor den genereres i intensive
mængder fra fx fabriksskorstene med CO2 udledende
produktion. Og præcis den slags drivmidler kan man
under ekstrem former afprøve, netop i forbindelse
med et ørkenrally.
I Saudi Arabien, hvor årets
Dakar rally finder sted, holder man i sagens natur
et vågent øje med hvordan de alternative
energilagringsmedier kan benyttes. Selvom landet har
et solidt grundlag for at kunne opsamle store
mængder solenergi og vindenergi, skal energien
lagres og siden gøres anvendelig. I det lys er
landet ikke et dårligt sted, at afprøve
mulighederne, og det er præcis hvad flere af
deltagerne også gør i år.
Miljøoptimeret benzin
Allerede i årets Dakar
benyttes der miljøoptimeret benzin i bl.a. i et par
af Toyotas Hilux DKR rallybiler. Benzinen er
udviklet af det spanske energifirma, Repsol, og 70
procent af indholdet er ”genbrugs-komponenter”.
Og i årets Dakar liner Dacia
deres entré i Rally Raid sporten i 2025 op. Da vil
man deltage i top-kategorien med specialbyggede
højt-ydende rallybiler, som kører på en ny type
syntetisk test-fuel, baseret på CO2 capture i
kombination med brint.
Toyota vandt de sidste to år
rally-verdensmesterskabet med plug-in hybridbiler,
der kørte på P1 fuel (en slags E-Fuel), som er 100
procent CO2 neutralt, og bilerne var derfor nul CO2
forurenende. Fabrikken har også præsenteret
racerbiler med konventionelle forbrændingsmotorer,
der er rettet til, så de kan køre på brint direkte –
altså uden anvendelse af den såkaldte brændselscelle
teknologi. Det kræver dog indtil videre tilførsel af
en om end beskeden mængde olie, som i forsøgene har
været fossil.
Mixer brint og E-fuel
I Dacias tilfælde ser det ud
som en form for mellemløsning, hvor Aramco, som
producerer den særlige brændstoftype, mixer brint og
indfanget CO2, hvorved man gør brændstoffet 100
procent fossilfrit.
Set i det store perspektiv
virker det som om, at kørsel med brint som
”brændstof” vil få en markant betydning for
fremtidig mobilitet, formentlig også til
persontransport, (og langt mere markant end vi
eksempelvis på dansk politisk niveau forestiller
os). Af samme årsag deltager Toyota også i årets
Dakar i den særlige Dakar Future Mission 1000
kategori, hvor der køres med specialbyggede biler,
som anvender drivliner og driftsmetoder uden for det
mere ”konventionelle” reglement, med det formål at
skabe CO2 neutral kørsel.
HySE-X1
Bilen er en slags SSV buggy
(se billedet øverst på siden), døbt HySE-X1, som er
udstyret med en lille brintmotor. Formålet er at
fastslå, hvordan hydrogenmotoren vil klare det
udfordrende terræn. Der køres af samme årsag kun i
gennemsnit 100 kilometer om dagen, fordi der skal
være tid til også at studere erfaringerne fra
kørslen inden man fortsætter.
HySE-X1 er bygget af det
belgiske Overdrive Racing, og den er forsynet med en
1-liters 4-takts rækkemotor med 16 ventiler og
kompressor – og er beskedne 3,53 meter lang.
Inklusive brinttank og det nødvendige
brændstofsystem vejer den 1500 kg.
Stærk Dacia besætning
Hvordan Dacias 2025 løsning bliver er endnu ikke
offentliggjort, men de mener det alvorligt, for til
opgaven bag rattet har de hyret den 5-dobbelte
Dakar-vinder, Nasser Al-Attiyah, den 9-dobbelte
rally verdensmester, Sébastien Loeb såvel som den
kvindelige spanske off-road stjerne, Christina
Gutierrez. Alle tre har stor erfaring med såvel
konventionelle forbrændingsmotorer som de højtydene
elmotorer, der benyttes i EXTREME.E rallybilerne. |