- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:
Februar 2023
Dacia Spring belaster miljøet mindst
El-bilen Dacia Spring er blevet tildelt prisen Green NCAP Best Car of 2022. Det er med andre ord den af alle biler, der efterlader det mindste negative aftryk på miljøet. Det er ikke ligegyldigt, hvilken elbil man køber, hvis man køber den af hensyn til miljøet. Hvis det er en stor SUV ville man ofte miljømæssigt set være bedre stillet med en mindre konventionel bil på benzin. Men vælger man en lille og effektiv elbil, så er gevinsten helt klar. Og det er netop tilfældet med Dacia Spring, der ikke alene er den billigste elbil i Europa, men også er blevet en salgssucces med over 100.000 solgte eksemplarer. Dacia Spring klarer sig dermed bedre i sammenligning med fx Tesla Model 3. Læs vores prøvekørsel af Dacia Spring hér >>>

Oktober 2022
Misinformation: Kun den halve sandhed om EU's elbilsbeslutning øger CO2 udledningen
Der skal ikke herske nogen tvivl om at vi også her på Motorsiden.dk ser elektrisk mobilitet som en vigtig del af fremtiden. Men samtidig anser vi det også som yderst uheldigt, at der entydigt i den mere populistiske del af pressen og også senest på elbilsmessen eCarExpo kun gengives den halve sandhed i forbindelse med den aktuelle beslutning, truffet i EU Kommisionen d. 27. oktober vedr. salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

EU kommisionen har rigtig nok besluttet, at det fra 2035 ikke længere skal være tilladt at sælge nye biler med forbrændingsmotorer i EU. Men samtidig vedtog man, at beslutningen skulle revurderes i 2026 i lyset af den viden og de perspektiver, man til den tid vil være i besiddelse af især mht. CO2 neutrale brændstoffer som brint og syntetisk benzin.

Det betyder i praksis, at man tidligst i 2026 vil specificere i hvilket omfang, en sådan lovgivning overhovedet nogensinde vil blive virkelighed.

I stadig stigende omfang er man i øjeblikket opmærksom på, at fokuspunktet har været forkert: Det handler ikke om, at forbrændingsmotorerne, dvs. benzin- og dieselmotorer, er synderen, når det gælder udstødning af CO2 i atmosfæren. Det er alene de fossile brændstoffer, altså oliebaseret benzin og dieelolie, som det vil være uheldigt fortsat at bruge.

Faktisk er der kræfter, der ønsker at udviklingen af de nye fossilfri CO2 neutrale brændstoffer sættes yderligere i vejret, således at transportsektoren langt tidligere end 2035 vil kunne reducere udledningen af CO2 væsentligt.

Ved at fremkomme med den halve sandhed og misvisende information vanskeliggøres denne udvikling og CO2 udledningen fortsætter, både fra den energikrævende produktion af elbiler med en batteriteknik, som nogle endda anser for at være forældet om få år, og den eksisterende bilpark på 1,6 milliarder biler, der drives af forbrændingsmotorer, der for tiden anvender fossile brændstoffer.
Læs mere om syntetisk benzin hér >>>
September 2022
Aiways U6 har premiere på eCarExpo
Der vil være mange nyheder på efterårets store elbilsmesse, som finder sted i Bella Center i København sidst i oktober. Således præsenterer Aiways deres nye coupé-SUV, U6, der har såkaldt europæisk messepremiere i København. Den nye bil bygger videre på U5-modellen, som blev lanceret i Danmark sidste sommer, men er mere sporty og ungdommelig end U5 (læs testen af Aiways U5 hér >>>. Den nye bil udmærker sig bl.a. ved at det er Aiways selv, der har udviklet drivlinen. Efter præsentationen er det planen at Aiways lanceres i Danmark først i 2023.

August 2022

Faceliftet KIA XCeed også som PHEV

Med et samlet salg på 120.000 eksemplarer i Europa er Den kompakte cross-over, KIA XCeed til en af KIAs mest populære bilmodeller. Den har nu fået et omfattende facelift, herunder såvel en række produktforbedringer samt et nyt udvendigt design, et opgraderet interiør og en ny GT-line-udstyrsversion. Dertil kommer, og det er fortsat ikke uinteressant i Danmark, vil den nu også kunne fås i en plug-in hybrid version. XCeed Plug-in Hybrid har en rent elektrisk rækkevidde på 48 km iht WLTP gennemsnitsberegningen. Prismæssigt vil PHEV’en også være den mest fordelagtige. Den kan købes for 265.000 kroner i den såkaldte Prestige-variant. Til sammenligningen er den billigste konventionelle benzin-version prissat til 270.000 kroner.



Den elektriske tilkøbling sker på venstre forskærm.



Litium-ion batteriet fylder ikke meget i XCeed bagagerummet.
Juni 2022
Skoda-touren starter på Rådhuspladsen
Det er ikke en tilfældighed, at Skoda i snart to årtier har været hovedsponsor for en af verdens største sportsbegivenheder. Tour de France følges af et gigantisk publikum over hele verden og ikke mindst i Danmark er der tradition for ,at følge verdens vigtigste cykelløb. "Det giver en uvurderlig branding," fortæller Skodas danske direktør, Thomas Bruun, "og Skoda stiller bl.a. op med 250 biler, som over distancen tilbagelægger omkring 3 millioner kilometer - fortrinsvis i 2. gear."

Det kræver en afgørende pålidelighed, for opgiver en bil undervejs, har det en ligeså afgørende betydning for cykelrytternes muligheder i løbet. Dertil kommer, at Skoda har en stor fortid indenfor cykelverdenen - de første 30 år producerede den tjekkiske bilfabrik alene cykler. Og det gør man stadig, selvom bilproduktionen for længst har fået overtaget i den nu gennem flere årtier VW-ejede bilfabrik.

Tour de France starter som bekendt fra Rådhuspladsen i København d. 1. juli klokken 16:00 og 10 minutter senere kører den første af de ialt 176 cykelryttere i mål på Rådhuspladsen præcis ud for VW City Studio, der til anledningen udstråler Skodas farver og indretning. Her vil man bl.a. kunne se den helt nye Skoda Enyaq Coupé (oven i købet i RS-udgaven), der så småt er på vej ud på det danske marked, såvel som løbsleder-bilen, Enyaq iV. Publikum har adgang til Skodas Tour de France studio mandag og onsdag inden Tour-starten fredag, plus hele weekenden derefter. Her vil man foruden bilerne og en række cykel-gimicks også kunne følge løbet LIVE på storskærm.
Læs gerne vores test af Skoda Enyaq iV hér >>>

Skoda Enyaq Coupé RS iV.


Skoda Enyaq iV løbslederversion.


Thomas Bruun, dir. Skoda Danmark.

Ny skelsættende Peugeot 408

Den nye Peugeot 408 er den første af sin slags, både i selve mærkets historie og på bilmarkedet som helhed. Peugeot præsenterer nemlig med den kommende nye 408 en ny fastback-model i toppen af C-segmentet. Peugeot har haft og har fortsat succes med 3008 og 5008 og tre generationer af 308 sedan og 308 SW stationcars. Med Peugeot 408 placerer mærket sig ambitiøst i den øvere ende af C-segmentet. Den nye bil kommer på markedet i begyndelsen af 2023 og er en global bil, om end den i første omgang vil blive produceret i Mulhouse i Frankrig, til det europæiske marked, og kort derefter på Chengdu-fabrikken i Kina til det kinesiske marked. 408 modellen er baseret på EMP2 platformen, hvis fleksibilitet har givet den en akselafstand på 2,79 meter, hvilket ikke mindst sikrer god bagsædeplads. Længden er 4,69 meter og bredden er 1,86 med sidespejlene foldet ind. I øvrigt fletter Stellantis nu et unikt Opel prædikat ind i Peugeot model-rækken, for forsæderne er blevet tildelt AGR-mærket (Aktion für Gesunder Rücken), hvilket hidtil har været forbeholdt det tyske søstermærke.

Subaru Outback er også sikrest i Japan

Subaru Outback blev den bil, der tog den højeste sikkerhedsscore af alle testede biler i Euro NCAP 2020-2021. Nu har modellen gentaget den samme bedrift i Japan og er blevet tildelt ”Best Award 2021 af JNCAP” – den japanske pendant til den europæiske sikkerhedstest. Det er andet år i træk, at Subaru modtager prisen for sikreste bil – året forinden var det Levorg modellen, der modtog anerkendelsen. I JNCAP 2021 tildeles en 5-stjernet Award til køretøjer udstyret med et automatisk nødopkaldssystem for ulykker, og hvis kollisionsbeskyttelse og forebyggende sikkerhedsydelse i forvejen har fået en A-rangering. Blandt alle femstjernede køretøjer i JNCAP 2021 tog Outback den højeste samlede evalueringsscore (185,02 ud af 190 point).
Læs vores test af Subaru Outback hér >>>


April 2022

Nissan ARIYA priser er klar og forsalget også

Nissan LEAF var den første masseproducerede elbil, der kom på markedet og siden da har LEAF været den førende mellemklasse elbil. Faktisk kører der flere end 550.000 af dem rundt om i verden. Og nu er Nissan klar med endnu elbil, Nissan ARIYA, der tager både elektrisk kørsel og avanceret teknologi op på et endnu højere plan. Man er så klar, at forsalget begynder allerede 7. april – og det er nok klogt at være hurtigt ude i en tid, hvor leveringstiderne i bilbranchen bliver stadig længere. Den billigste ARIYA kommer til at koste 367.000 kroner med et 63 kWh batteri og en rækkevidde på op til 403 km ved blandet kørsel, 215 hk og 0-100 km/t på 7,5 sek..ARIYA med 87 kWh, forhjulstræk og 239 hk koster 446.000 kroner og har en rækkevidde på op til 520 km. Anhænger er en muligt for begge varianter: 750 kg med forhjulstræk og 1500 kg med firehjulstræk.

Læs mere om Nissan ARIYA hér >>>


Marts 2022

Toyota Yaris i Mazda2 klæder

Mazda i Danmark har nu lanceret en ny hybridbil i minibilsegmentet. Mazda2 Hybrid er en kompakt men rummelig hatchback, der udelukkende leveres med en fuld selvopladende hybrid-drivlinje, der inkluderer et trinløst automatgear. Prisen starter ved 197.400 kroner og hvis udseendet forekommer bekendt er det næppe uden grund, for bilen er ganske enkelt en Mazda-version af Toyota Yaris. Mazda2 Hybrid har da også samme trecylindret 1,5-liters benzinmotor der samme med en elmotor leverer en systemeffekt på 116 hk. Mazda2 Hybrid kører ved blandet kørsel mellem 25 og 26,3 km/l iht. WLTP-normen med et CO2-udslip på mellem 87 og 93 g/km afhængigt af hjulmonteringen.

Februar 2022
Car of the Year 2022: KIA EV6
KIA's nye elektriske bil, KIA EV6, er Årets Bil i Europa 2022. Hæderstitlen uddeles af en jury bestående af 61 journalister fra medier i 23 europæiske lande. Sædvanligvigvis sker kåringen af "Car of the Year" i forbindelse med det årlige motorshow i Genéve, som imidlertid ikke har fundet sted hverken i år eller de to forgående år pga. Corona-pandemien. Ikke desto mindre skete præsentationen "on-line" direkte fra Genéve Palexpo udstillingscentret. I den tilsvarende danske kåring var det søsterbilen, Hyundai Ioniq 5, der løb med hæderen, mens KIA EV6 blev nr. 3. Motorsiden.dk's redaktør indgår i juryen, der kårer Årets Bil i Danmark, og tildelte KIA EV6 flest points blandt de nominerede biler. Den store forskel på de to søsterbiler udover designet er et mere avanceret støddæmpningssystem i KIA'en, der indgår som standard på alle modelvarianter.

Pointsfordelingen blandt de 7 nominerede ved Car of the Year 2022:
1. KIA EV6 - 279 points
2. Renault Mégne E-TECH Electric - 265 pts.
3. Hyundai Ioniq 5 - 261 pts.
4. Peugeot 308 - 191 pts.
5. Skoda Enyaq iV - 185 pts.
6. Ford Mustang Mach E - 150 pts.
7. Cupra Born - 144 pts.

Læs vores prøvekørsel af KIA EV6 hér >>>

Motorsport:


22. januar 2023
WRC: Ogier vinder Monte for niende gang
Den tidligere 8-dobbelte rallyverdensmester, Sébastien Ogier, har vundet Rally Monte Carlo nu for niende gang og er dermed den, der oftests har sejret i det berømte rally. Ogier kører Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid og dermed fortsatte Toyota, hvor de slap i fjor: Toyota vandt overlegent VM 2022 både for kørere og konstruktører og lægger nu ud med en klar føring i dette års VM fra første færd. Samtidig er der lagt op til, at verdensmesteren Kalle Rovanperä kan fortsætte mod endnu en VM-titel, for han blev nr. 2 i "Monte" og Ogier kører ikke hele VM-serien. På 3. pladsen fulgte den bedste af resten, nemlig Thierry Neuville i Hyundai i20 N Rally1 Hybrid foran en tredje Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, kørt af Elfyn Evans. Den tidligere verdensmester og Hyundai-kører, Ott Tänak begyndte sin nye karriere hos Ford ved at køre sin Puma Rally1 Hybrid ind på 5. pladsen.

Sébastien Ogier vandt Monte Carlo Rallyet i sin Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid. Hér på vej over det berømte Col de Turini.
23. oktober 2022
WRC: Toyota vinder Rally-VM for 6. gang
- og nu også VM i Rally Raid
Tidligere på måneden vandt Kalle Rovanperä kørernes rally-verdensmesterskab og i weekendens spanske Rally kørte Toyota teamet sejren i hus, ikke bare i rallyet men også i konstruktørernes verdensmesterskab. Det var Toyotas andet konstruktør-VM i træk og det sjette ialt. Hvor det i de fleste motorsportsmesterskaber er kørernes VM, der scorer den største opmærksomhed, har konstruktør-VM traditionelt en mindst ligeså høj status i rallysporten. Det svarer lidt til den status, der er forbundet med en sejr i 24-timers Le Mans. VM titlerne blev opnået på et strategisk godt tidspunkt, for det spanske rally var sæsonens næstsidste og finalen finder sted om små tre uger i Japan, altså Toyotas hjemmebane. Det var den afgående og 8-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, der vandt det spanske rally - hvilket samtidig var hans 55. VM-rallysejr og den første i den nye generation af hybrid rallybiler. Nr. 2 i Det spanske Rally blev Thierry Neuville i Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid og på 3. pladsen fulgte den nybagte verdensmester i sin Toyota GR yaris Rally 1 Hybrid.

...og oven i Rally VM triumferne har Toyota Hilux køreren Nasser Al-Attiyah også i denne weekend vundet det første officielle VM i Rally Raid.

2. oktober 2022
WRC: Rovanperä vinder Rally-VM i Toyota
Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle Rovanperä, har sikret sig Rally-VM-titlen i år, selvom der resterer to VM-rallyes i indeværende sæson. Rovanperä vandt i overlegen stil det New zealanske Rally, årets 11. og tredjesidste VM-afdeling i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. Dermed skrev han sig ind i motorsportshistorien, både som den yngste rallyverdensmester nogensinde og som den første rally verdensmester i de højtydende CO2 neutrale Rally 1 plug-ind hybrid rallybiler, der kører på syntetisk benzin og elektricitet. Nr. 2 i New Zealand blev den afgående rally-verdensmester, Sebastien Ogier, også i en Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1, mens Hyundais Ott Tänak blev nr. 3. Med 1-2 triumfen til Toyota, der også er regerende konstruktør verdensmester, nærmer den japanske hybridbils-specialist sig endnu en VM-titel, som man vil kunne vinde allerede om tre uger i det spanske rally. Som et kuriosum skal det tilføjes at den hidtil yngste rallyverdensmester var Colin McRae, der var 27 år, da han vandt VM i 1995.
Den 8-dobbelte og nu afgående rallyverdensmester, Sébastien Ogier, flankeret af de to nye verdensmestre, Kalle Rovanperä til højre på billedet og hans co-driver, Jonne Halttunen til venstre. Alle tre kører Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1. 
10. juli 2022
EXTREME.E på Sardinien: Rosberg X racing:
Op og ned og stadig på toppen

For første gang i EXTREME.E historien – som trods alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to løb i samme terræn og lige i træk. Og for det dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned. Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen af 2022 sæsonen er gennemført.
Læs mere på Formel E.dk >>>

Der blev kørt hårdt på Sardinien - spørg bare Carlos Sainz.
26. juni 2022
Safari Rally: Toyota besejrer alt og alle
Toyota er i den grad inde i en stime af succes'er i international motorsport for tiden. Der var fire Toyota GR Yaris Rally1 hybrid rallybiler med i dette års Safari Rally, der også var 6. afdeling af World Rally Championship - det officielle rally-VM. Og de fire biler besatte de første fire placeringer i det ektremt udfordrende og hårde rally i det kenyanske vildnis, 100 km nordvest for hovedstaden Nairobi. Den 21-årige finske stjerne, Kalle Rovanperä, kørte sin Yaris til overlegen sejr, trods skiftende vejrlig fra ekstremt tørt og finkornet sand, til brutale grusveje og og mudder efter sporadiske regnskyl. Finnen vandt over Elfyn Evans, alt imens Takamoto Katsuta scorede 3. pladsen foran den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, der var på gæstevisit i det berømte rally. Bedst af resten var Hyundais Thierry Neuville på 5. pladsen fulgt af Craig Breen i Ford Puma Rally1. Den 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, der ligesom den 8-dobbelte verdensmester, Ogier, også var på gæstevisit, vandt rallyets første reelle hastighedsprøve, for siden at udgå, da der gik ild i motoren i hans Ford Puma. Efter triumfen i Kenya er Rovanperäs VM-score udbygget til 135 points. De to Hyundai-kørere, Neuville og Ott Tänak, har på de efterfølgende placeringer hhv. 80 og 62 points.

12. juni 2022
Toyota vinder Le Mans for 5. gang i træk
Rekorder er der mange af i 24-timers Le Mans, og det med at vinde fleste mulige sejre i træk ligger mindst et par år ud i fremtiden for årets sejrende bilmærke. Men Toyota er nu godt på vej ved nu at have vundet den femte Le Mans-sejr i træk. Porsche vandt tilbage i 1987 den syvende sejr i træk, i 1965 vandt Ferrari sin sjette og i to epoker 2004-2008 samt 2010-2014 var det Audi, der triumferede i verdens hårdeste sportsvognsløb. I de seneste år har ingen andre af verdens store bilfabrikker forsøgt at slå Toyota af tronen, selv Peugeot valgte at udskyde deres debut i langdistance-VM til efter Le Mans, hvilket har den ikke uvæsentlige reglementsmæssige fordel, at hvor Toyota ikke må forny deres bilers design i de næste tre år, lægger Peugeot ud med et helt nyt design senere i år - som de så er låst fast til i fem år, hvis de vælger at fortsætte i World Endurance Championship. Men derved kan den franske bilfabrik træne og udvikle bilen inden næste års 24-timers Le Mans, hvor Toyota da reelt deltager med tre år gamle biler. Årets 24-timers løb var for de ialt 11 deltagende danske racerkørere ikke alle en let sag. Marco Sørensen var dog på vinderholdet i en Aston Martin Vantage i LM GTE-Am, Nicki Thiim fik 3. pladsen i en tilsvarende bil i samme klasse. I LM P2 blev Oliver Rasmussen i en Oreca nr. 3. Michael Christensen i Porsche LM GTE-Pro blev nr. 4 efter længe at have ført løbet, og samme placering opnåede Nicklas Nielsen i LMP2 Pro/Am.

Toyota førte fra start til mål. Vinderbilen blev kørt af Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa.
5. juni 2022
WRC på Sardinien: Tänak tilbage på sejrspodiet
For første gang i tre rallies var det ikke Kalle Rovanperä, der dominerede i sin Toyota GR Yaris Rally 1, da 5 afdeling af World Rally Championship fandt sted på barske sardinske grusveje. Rovanperä havde det nemlig, som den første kører på sporet, hårdt med at fjerne den løse overflade fra de stenede grusveje og måtte over målrampen klare sig med 5. pladsen. Sejren gik derimod til 2019 verdensmesteren, Ott Tänak fra Estland, der kørte sin Hyundai i20 N Rally 1 først i mål, efter at Toyotas Elfyn Evans allerede fredag måtte udgå med hul i kølersystemet. Også Thierry Neuville i Hyundai udgik og dermed var vejen fri for Fords Craig Breen til at køre sin Puma Rally 1 ind på 2. pladsen. Nr. 3 blev Dani Sordo i Hyundai. Sammenlagt har Rovenperä og Toyota dog fortsat en solid føring i VM-kampen, som fortsætter i Kenya først i juli.
22. maj 2022
Rovanperä vinder VM jubilæumsrally
Det er i år 50 år siden det første verdensmesterskab i rally blev afholdt. Det blev i Portugal fejret efter alle kunstens regler i forbindelse 4. afdeling af årets VM. Og samtidig indikerede den blot 21-årige Kalle Rovanperä at en ny æra er på vej. Han vandt rallyet i sin Toyota GR Yaris Rally 1 og udbyggede dermed også sit forspring i kampen om verdensmesterskabet. Blandt deltagerne var de to, der har domineret VM-serien de sidste to årtier, den 9-foldige verdensmester, Sebastien Loeb i Ford Puma Rally 1 og hans 8-foldige efterfølger, Sebastien Ogier, i en Toyota mage til Ropanperas. Begge havde store problemer undervejs, Loeb fuldførte ikke rallyet og Ogier nåede målstregen, men på en noget beskeden 51. plads.
Næste VM-rally finder sted på Sardinien i Pinse-weekenden.

28. april 2022
Sådan ser næste års Formel E racerbiler ud
FIA og arrangørerne har præsenteret næste generations Formel E racerbiler, som tages i brug i næste sæson.
Se flere billeder og læs mere om de nye regler hér >

24. april 2022
WRC i Kroatien: Enestående sejr til Rovanperä
Den blot 21-årige finne, Kalle Rovanperä kørte søndag sin Toyota GR Yaris Rally1 til sejr i 3. afdeling af rally-verdensmesterskabet. Sejren var enestående, fordi Rovanpera godt nok havde ført rallyet fra start til tredjesidste hastighedsprøve i det knap 300 kilometer lage kroatiske rally. Men på næstsidste hastighedsprøve betød en fejlagtig vejrmelding, at finnens dækvalg var forkert. Han mistede en føring på mere end 30 sekunder til 2019 verdensmesteren, Ott Tänak i Hyundai i20N Rally1, der efter prøven var 1,4 sekunder foran Rovanperä. På den afsluttende powerstage kørte finnen ikke desto mindre og trods det forkerte dækvalg så meget hurtigere end Hyundai-køreren, at han mod alle odds alligevel fik sejren. Tänak blev nr. 2 og hans team-kollega Thierry Neuville blev 3'er efter en dramatisk afkørsel på powerstagen, som dog ikke forhindrede ham i at køre bilen i mål foran Craig Breen i Ford Puma Rally1. Toyotas viceverdensmester gennem de to sidste år, Elfyn Evans, havde påny et dårligt rally med punktering indledningsvis. Det tabte terræn blev andrig genvundet men han sluttede dog i pointene på en 5. plads. Efter det kroatiske rally har Kalle Rovanperä nu 76 points. VM 2'er en Neuville med 47 points og Breen er på 3. pladsen med 30 points. I konstruktørmesterskabet fører Toyota med ialt 126 points mod Hyundais 84 og Fords 80.
Næste VM-rally finder sted 20-22. maj i Portugal og til den anledning har Ford påny deltagelse af den 9-dobelte verdensmester Sebastien Loeb. WRC transmitteres LIVE på Discovery+. Udsendelsesplanen publiceres til den tid på forsiden af Motorsiden.dk.

Kalle Rovanperä var i bogstaveligste forstand flyvende på vej mod målrampen i det kroatiske rally.
10. april 2022
Formel E 2023: Voldsom effekt forøgelse

Når Formel E sæsonen 2023 begynder - og kalenderen foreligger endnu ikke - er det samtidig starten på en ny epoke, hvor de helt nye 3. generations Formel E racerbiler både bliver mere effektive og får voldsomt mange flere kræfter.

De nye "Gen 3" biler bliver ekstremt effektive og regenererer mindst 40 procent af energien i en E-Prix. De udstyres med to meget kraftige elmotorer, én 250 kW motor på forhjulene og én 350 kW motor på baghjulene. Om bilerne regulært får firehjulstræk er endnu uvist, men fordi en elmotor både kan drive en bil fremad og lade strøm på batteriet, når når bilen decelerere, disponere man over op til 600 kW effekt til regenerering. Bilerne vil derfor heller ikke længere være udrustet med konventionelle hydrauliske bremser. De 350 kW (470 hk) på baghjulene giver racerbilerne en potentiel topfart på 320 km/t.

Indtil videre har syv producenter meldt sig som leverandører af Formel E drivliner fra 2023 (9. sæson):

DS

Jaguar

Mahindra

Maserati

NIO 333

Nissan

Porsche

Nissan er blandt de bilmærker, der fra og med 2023 sæsonen leverer drivliner i Formel E. Det forventes at en af kunderne bliver McLaren, der debuterer i Formel E i næste sæson.


9. marts 2022
Kevin Magnussen tilbage i Formel 1 hos Haas
Intet er galt uden at det er godt for noget. Kevin Magnussen er tilbage i Formel 1 hos Haas teamet og gør comeback i den nye VF-22 Formel 1 racerbil allerede i førstkommende weekend, d. 10-12. marts, hvor der køres officiel Formel 1 træning i Bahrain. Baggrunden er, at teamets russiske kører, Nikita Mazepin, med øjeblikkelig virkning blev fyret, da krigen mellem Rusland og Ukrayne brød løs. Konflikten i sig selv men vel også det faktum, at Haas teamet kunne skyde en hvid pil efter den gigantiske sum penge, som havde sikret Mazepins sæde hos det amerikanske team, må formodes at være årsagen til det øjeblikkelige brud. Kevin Magnussen var et naturligt valg, fordi han kender teamet og teamet kender ham efter det langvarige samarbejde. Derfor skal danskeren køre resten af sæsonen, men han har indgået en flereårig kontrakt, så uanset hvordan tingene måtte udvikle sig, er hans Formel 1 karriere i en eller anden og meget uventet forstand kommet tilbage på skinner igen.

27. februar 2022
21-årige Rovenperä tager Rally-VM føring
Den kun 21-årige finske rallykører, Kalle Rovanperä vandt i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally1 2. afdeling af verdensmesterskabet i rally (WRC). Ved samme lejlighed bragte han sig selv og Toyota i spidsen i kampen om verdensmesterskabet. Rallyet var Swedish Rally, som i år blev afviklet 650 kilometer nordligere end sædvanligt. Mangel på sne og is i de forgående år ville man sikre sig imod, og de svenske arrangører skabte et velfungerende vinterrally med Umeå som omdrejningspunkt. Kalle Rovanperä var i topstriden fra rallyets begyndelse, men det var først i løbet af lørdagen og siden søndag at han lagde den afgørende afstand til resten af feltet. Nr. 2 i Sverige blev belgieren Thierry Neuville i Hyundai  i20 N og på 3. pladsen kom Esapekka Lappi i Toyota GR Yaris Hybrid Rally1.

Kalle Rovanpera, Toyota GR Yaris Hybrid Rally1.
Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt