Biler og motor:
Februar 2023
Dacia Spring belaster miljøet mindst
El-bilen Dacia Spring er blevet
tildelt prisen Green NCAP Best Car of 2022. Det er
med andre ord den af alle biler, der efterlader det
mindste negative aftryk på miljøet. Det er ikke
ligegyldigt, hvilken elbil man køber, hvis man køber
den af hensyn til miljøet. Hvis det er en stor SUV
ville man ofte miljømæssigt set være bedre stillet
med en mindre konventionel bil på benzin. Men vælger
man en lille og effektiv elbil, så er gevinsten helt
klar. Og det er netop tilfældet med Dacia Spring,
der ikke alene er den billigste elbil i Europa, men
også er blevet en salgssucces med over 100.000
solgte eksemplarer. Dacia Spring klarer sig dermed
bedre i sammenligning med fx Tesla Model 3.
Læs vores prøvekørsel af Dacia Spring hér >>>

Oktober 2022
Misinformation: Kun den halve sandhed om EU's
elbilsbeslutning øger CO2 udledningen
Der skal ikke herske nogen tvivl om at vi også her
på Motorsiden.dk ser elektrisk mobilitet som en
vigtig del af fremtiden. Men samtidig anser vi det
også som yderst uheldigt, at der entydigt i den mere
populistiske del af pressen og også senest på
elbilsmessen eCarExpo kun gengives den halve sandhed
i forbindelse med den aktuelle beslutning, truffet i
EU Kommisionen d. 27. oktober vedr. salg af nye
biler med forbrændingsmotorer fra 2035.
EU
kommisionen har rigtig nok besluttet, at det fra
2035 ikke længere skal være tilladt at sælge nye
biler med forbrændingsmotorer i EU. Men samtidig
vedtog man, at beslutningen skulle revurderes i 2026
i lyset af den viden og de perspektiver, man til den
tid vil være i besiddelse af især mht. CO2 neutrale
brændstoffer som brint og syntetisk benzin.
Det betyder i praksis, at man tidligst i 2026 vil
specificere i hvilket omfang, en sådan lovgivning
overhovedet nogensinde vil blive virkelighed.
I stadig stigende omfang er man i øjeblikket
opmærksom på, at fokuspunktet har været forkert: Det
handler ikke om, at forbrændingsmotorerne, dvs.
benzin- og dieselmotorer, er synderen, når det
gælder udstødning af CO2 i atmosfæren. Det er alene
de fossile brændstoffer, altså oliebaseret benzin og
dieelolie, som det vil være uheldigt fortsat at
bruge.
Faktisk er der kræfter, der ønsker at
udviklingen af de nye fossilfri CO2 neutrale
brændstoffer sættes yderligere i vejret, således at
transportsektoren langt tidligere end 2035 vil kunne
reducere udledningen af CO2 væsentligt.
Ved
at fremkomme med den halve sandhed og misvisende
information vanskeliggøres denne udvikling og CO2
udledningen fortsætter, både fra den energikrævende
produktion af elbiler med en batteriteknik, som
nogle endda anser for at være forældet om få år, og
den eksisterende bilpark på 1,6 milliarder biler,
der drives af forbrændingsmotorer, der for tiden
anvender fossile brændstoffer.
Læs mere om syntetisk benzin hér >>>
September 2022
Aiways U6 har premiere på eCarExpo
Der vil være mange nyheder på efterårets store
elbilsmesse, som finder sted i Bella Center i
København sidst i oktober. Således præsenterer
Aiways deres nye coupé-SUV, U6, der har såkaldt
europæisk messepremiere i København. Den nye bil
bygger videre på U5-modellen, som blev lanceret i
Danmark sidste sommer, men er mere sporty og
ungdommelig end U5 (læs
testen af Aiways U5 hér >>>. Den nye bil
udmærker sig bl.a. ved at det er Aiways selv, der
har udviklet drivlinen. Efter præsentationen er det
planen at Aiways lanceres i Danmark først i 2023.

August 2022
Faceliftet KIA XCeed også
som PHEV
Med et samlet salg på 120.000 eksemplarer i Europa
er Den kompakte cross-over, KIA XCeed til en af KIAs
mest populære bilmodeller. Den har nu fået et
omfattende facelift, herunder såvel en række
produktforbedringer samt et nyt udvendigt design, et
opgraderet interiør og en ny GT-line-udstyrsversion.
Dertil kommer, og det er fortsat ikke uinteressant i
Danmark, vil den nu også kunne fås i en plug-in
hybrid version. XCeed Plug-in Hybrid har en rent
elektrisk rækkevidde på 48 km iht WLTP
gennemsnitsberegningen. Prismæssigt vil PHEV’en også
være den mest fordelagtige. Den kan købes for
265.000 kroner i den såkaldte Prestige-variant. Til
sammenligningen er den billigste konventionelle
benzin-version prissat til 270.000 kroner.


Den elektriske tilkøbling sker på venstre forskærm.


Litium-ion batteriet fylder ikke meget i XCeed
bagagerummet.
Juni 2022
Skoda-touren starter på Rådhuspladsen Det er
ikke en tilfældighed, at Skoda i snart to årtier har
været hovedsponsor for en af verdens største
sportsbegivenheder. Tour de France følges af et
gigantisk publikum over hele verden og ikke mindst i
Danmark er der tradition for ,at følge verdens
vigtigste cykelløb. "Det giver en uvurderlig
branding," fortæller Skodas danske direktør, Thomas
Bruun, "og Skoda stiller bl.a. op med 250 biler, som
over distancen tilbagelægger omkring 3 millioner
kilometer - fortrinsvis i 2. gear."
Det
kræver en afgørende pålidelighed, for opgiver en bil
undervejs, har det en ligeså afgørende betydning for
cykelrytternes muligheder i løbet. Dertil kommer, at
Skoda har en stor fortid indenfor cykelverdenen - de
første 30 år producerede den tjekkiske bilfabrik
alene cykler. Og det gør man stadig, selvom
bilproduktionen for længst har fået overtaget i den
nu gennem flere årtier VW-ejede bilfabrik.
Tour de France starter som bekendt fra Rådhuspladsen
i København d. 1. juli klokken 16:00 og 10 minutter
senere kører den første af de ialt 176 cykelryttere
i mål på Rådhuspladsen præcis ud for VW City Studio,
der til anledningen udstråler Skodas farver og
indretning. Her vil man bl.a. kunne se den helt nye
Skoda Enyaq Coupé (oven i købet i RS-udgaven), der
så småt er på vej ud på det danske marked, såvel som
løbsleder-bilen, Enyaq iV. Publikum har adgang til
Skodas Tour de France studio mandag og onsdag inden
Tour-starten fredag, plus hele weekenden derefter.
Her vil man foruden bilerne og en række
cykel-gimicks også kunne følge løbet LIVE på
storskærm.
Læs gerne vores test af Skoda Enyaq iV hér >>>

Skoda Enyaq Coupé RS iV.

Skoda Enyaq iV løbslederversion.

Thomas Bruun, dir. Skoda Danmark.
Ny skelsættende Peugeot
408
Den nye Peugeot 408 er den første af sin slags, både i
selve mærkets historie og på bilmarkedet som helhed.
Peugeot præsenterer nemlig med den kommende nye 408
en ny fastback-model i toppen af C-segmentet.
Peugeot har haft og har fortsat succes med 3008 og
5008 og tre generationer af 308 sedan og 308 SW
stationcars. Med Peugeot 408 placerer mærket sig
ambitiøst i den øvere ende af C-segmentet. Den nye
bil kommer på markedet i begyndelsen af 2023 og er
en global bil, om end den i første omgang vil blive
produceret i Mulhouse i Frankrig, til det europæiske
marked, og kort derefter på Chengdu-fabrikken i Kina
til det kinesiske marked. 408 modellen er baseret på
EMP2 platformen, hvis fleksibilitet har givet den en
akselafstand på 2,79 meter, hvilket ikke mindst
sikrer god bagsædeplads. Længden er 4,69 meter og
bredden er 1,86 med sidespejlene foldet ind. I
øvrigt fletter Stellantis nu et unikt Opel prædikat
ind i Peugeot model-rækken, for forsæderne er blevet
tildelt AGR-mærket (Aktion für Gesunder Rücken),
hvilket hidtil har været forbeholdt det tyske
søstermærke.

Subaru Outback er også sikrest i Japan
Subaru
Outback blev den bil, der tog den højeste
sikkerhedsscore af alle testede biler i Euro NCAP
2020-2021. Nu har modellen gentaget den samme
bedrift i Japan og er blevet tildelt ”Best Award
2021 af JNCAP” – den japanske pendant til den
europæiske sikkerhedstest. Det er andet år i træk,
at Subaru modtager prisen for sikreste bil – året
forinden var det Levorg modellen, der modtog
anerkendelsen. I JNCAP 2021 tildeles en 5-stjernet
Award til køretøjer udstyret med et automatisk
nødopkaldssystem for ulykker, og hvis
kollisionsbeskyttelse og forebyggende
sikkerhedsydelse i forvejen har fået en A-rangering.
Blandt alle femstjernede køretøjer i JNCAP 2021 tog
Outback den højeste samlede evalueringsscore (185,02
ud af 190 point).
Læs vores test af Subaru Outback hér >>>

April 2022
Nissan ARIYA priser
er klar og forsalget også
Nissan LEAF var den første
masseproducerede elbil, der kom på markedet og siden
da har LEAF været den førende mellemklasse elbil.
Faktisk kører der flere end 550.000 af dem rundt om
i verden. Og nu er Nissan klar med endnu elbil,
Nissan ARIYA, der tager både elektrisk kørsel og
avanceret teknologi op på et endnu højere plan. Man
er så klar, at forsalget begynder allerede 7. april
– og det er nok klogt at være hurtigt ude i en tid,
hvor leveringstiderne i bilbranchen bliver stadig
længere. Den billigste ARIYA kommer til at koste
367.000 kroner med et 63 kWh batteri og en
rækkevidde på op til 403 km ved blandet kørsel, 215
hk og 0-100 km/t på 7,5 sek..ARIYA med 87 kWh,
forhjulstræk og 239 hk koster 446.000 kroner og har
en rækkevidde på op til 520 km. Anhænger er en
muligt for begge varianter: 750 kg med forhjulstræk
og 1500 kg med firehjulstræk.
Læs mere om Nissan ARIYA hér >>>

Marts 2022
Toyota Yaris i Mazda2 klæder
Mazda i
Danmark har nu lanceret en ny hybridbil i
minibilsegmentet. Mazda2 Hybrid er en kompakt men
rummelig hatchback, der udelukkende leveres med en
fuld selvopladende hybrid-drivlinje, der inkluderer
et trinløst automatgear. Prisen starter ved 197.400
kroner og hvis udseendet forekommer bekendt er det
næppe uden grund, for bilen er ganske enkelt en
Mazda-version af Toyota Yaris. Mazda2 Hybrid har da
også samme trecylindret 1,5-liters benzinmotor der
samme med en elmotor leverer en systemeffekt på 116
hk. Mazda2 Hybrid kører ved blandet kørsel mellem 25
og 26,3 km/l iht. WLTP-normen med et CO2-udslip på
mellem 87 og 93 g/km afhængigt af hjulmonteringen.

Februar 2022
Car of the Year 2022: KIA EV6
KIA's nye elektriske bil, KIA EV6, er Årets Bil
i Europa 2022. Hæderstitlen uddeles af en jury
bestående af 61 journalister fra medier i 23
europæiske lande.
Sædvanligvigvis sker kåringen af "Car of the
Year" i forbindelse med det årlige motorshow i
Genéve, som imidlertid ikke har fundet sted hverken
i år eller de to forgående år pga. Corona-pandemien.
Ikke desto mindre skete præsentationen "on-line"
direkte fra Genéve Palexpo udstillingscentret. I den
tilsvarende danske kåring var det søsterbilen,
Hyundai Ioniq 5, der løb med hæderen, mens KIA EV6
blev nr. 3. Motorsiden.dk's redaktør indgår i
juryen, der kårer Årets Bil i Danmark, og tildelte
KIA EV6 flest points blandt de nominerede biler. Den
store forskel på de to søsterbiler udover designet
er et mere avanceret støddæmpningssystem i KIA'en,
der indgår som standard på alle modelvarianter.
Pointsfordelingen blandt de 7 nominerede
ved Car of the Year 2022: 1. KIA EV6 -
279 points 2. Renault Mégne E-TECH Electric - 265
pts. 3. Hyundai Ioniq 5 - 261 pts. 4. Peugeot
308 - 191 pts. 5. Skoda Enyaq iV - 185 pts. 6.
Ford Mustang Mach E - 150 pts. 7. Cupra Born -
144 pts.
Læs vores prøvekørsel af KIA EV6 hér >>>
 |
|
|
 |
Motorsport:
22. januar 2023
WRC: Ogier vinder Monte for niende gang
Den tidligere 8-dobbelte rallyverdensmester,
Sébastien Ogier, har vundet Rally Monte Carlo nu for
niende gang og er dermed den, der oftests har sejret
i det berømte rally. Ogier kører Toyota GR Yaris
Rally1 Hybrid og dermed fortsatte Toyota, hvor de
slap i fjor: Toyota vandt overlegent VM 2022 både
for kørere og konstruktører og lægger nu ud med en
klar føring i dette års VM fra første færd. Samtidig
er der lagt op til, at verdensmesteren Kalle
Rovanperä kan fortsætte mod endnu en VM-titel, for
han blev nr. 2 i "Monte" og Ogier kører ikke hele
VM-serien. På 3. pladsen fulgte den bedste af
resten, nemlig Thierry Neuville i Hyundai i20 N
Rally1 Hybrid foran en tredje Toyota GR Yaris Rally1
Hybrid, kørt af Elfyn Evans. Den tidligere
verdensmester og Hyundai-kører, Ott Tänak begyndte
sin nye karriere hos Ford ved at køre sin Puma
Rally1 Hybrid ind på 5. pladsen.

Sébastien Ogier vandt Monte Carlo Rallyet i sin
Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid. Hér på vej over det
berømte Col de Turini.
23. oktober 2022
WRC: Toyota vinder Rally-VM for 6. gang - og nu
også VM i Rally Raid Tidligere på måneden vandt Kalle Rovanperä kørernes
rally-verdensmesterskab og i weekendens spanske
Rally kørte Toyota teamet sejren i hus, ikke bare i
rallyet men også i konstruktørernes
verdensmesterskab. Det var Toyotas andet
konstruktør-VM i træk og det sjette ialt. Hvor det i
de fleste motorsportsmesterskaber er kørernes VM,
der scorer den største opmærksomhed, har
konstruktør-VM traditionelt en mindst ligeså høj
status i rallysporten. Det svarer lidt til den
status, der er forbundet med en sejr i 24-timers Le
Mans. VM titlerne blev opnået på et strategisk godt
tidspunkt, for det spanske rally var sæsonens
næstsidste og finalen finder sted om små tre uger i
Japan, altså Toyotas hjemmebane. Det var den
afgående og 8-dobbelte verdensmester, Sebastien
Ogier, der vandt det spanske rally - hvilket
samtidig var hans 55. VM-rallysejr og den første i
den nye generation af hybrid rallybiler. Nr. 2 i Det
spanske Rally blev Thierry Neuville i Hyundai i20 N
Rally 1 Hybrid og på 3. pladsen fulgte den nybagte
verdensmester i sin Toyota GR yaris Rally 1 Hybrid.
...og oven i Rally VM triumferne har Toyota
Hilux køreren Nasser Al-Attiyah også i denne weekend
vundet det første officielle VM i Rally Raid.

2. oktober 2022
WRC: Rovanperä vinder Rally-VM i Toyota
Den blot 22-årige finske rallykører, Kalle
Rovanperä, har sikret sig Rally-VM-titlen i år,
selvom der resterer to VM-rallyes i indeværende
sæson. Rovanperä vandt i overlegen stil det New
zealanske Rally, årets 11. og tredjesidste
VM-afdeling i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1.
Dermed skrev han sig ind i motorsportshistorien,
både som den yngste rallyverdensmester nogensinde og
som den første rally verdensmester i de højtydende
CO2 neutrale Rally 1 plug-ind hybrid rallybiler, der
kører på syntetisk benzin og elektricitet. Nr. 2 i
New Zealand blev den afgående rally-verdensmester,
Sebastien Ogier, også i en Toyota GR Yaris Hybrid
Rally 1, mens Hyundais Ott Tänak blev nr. 3. Med 1-2
triumfen til Toyota, der også er regerende
konstruktør verdensmester, nærmer den japanske
hybridbils-specialist sig endnu en VM-titel, som man
vil kunne vinde allerede om tre uger i det spanske
rally. Som et kuriosum skal det tilføjes at den
hidtil yngste rallyverdensmester var Colin McRae,
der var 27 år, da han vandt VM i 1995.
Den 8-dobbelte og nu afgående rallyverdensmester,
Sébastien Ogier, flankeret af de to nye
verdensmestre, Kalle Rovanperä til højre på billedet
og hans co-driver, Jonne Halttunen til venstre. Alle
tre kører Toyota GR Yaris Hybrid Rally 1.
10. juli 2022
EXTREME.E på Sardinien: Rosberg X racing: Op
og ned og stadig på toppen For første gang i EXTREME.E historien – som trods
alt kun er halvandet år gammel – skulle der køres to
løb i samme terræn og lige i træk. Og for det
dominerende Rosberg X Racing team var det op og ned.
Men de fører fortsat mesterskabet nu, hvor halvdelen
af 2022 sæsonen er gennemført.
Læs mere på Formel E.dk >>>

Der blev kørt hårdt på Sardinien - spørg bare Carlos
Sainz.
26. juni 2022
Safari Rally: Toyota besejrer alt og alle
Toyota er i den grad inde i en stime af succes'er i
international motorsport for tiden. Der var fire
Toyota GR Yaris Rally1 hybrid rallybiler med i dette
års Safari Rally, der også var 6. afdeling af World
Rally Championship - det officielle rally-VM. Og de
fire biler besatte de første fire placeringer i det
ektremt udfordrende og hårde rally i det kenyanske
vildnis, 100 km nordvest for hovedstaden Nairobi.
Den 21-årige finske stjerne, Kalle Rovanperä, kørte
sin Yaris til overlegen sejr, trods skiftende
vejrlig fra ekstremt tørt og finkornet sand, til
brutale grusveje og og mudder efter sporadiske
regnskyl. Finnen vandt over Elfyn Evans, alt imens
Takamoto Katsuta scorede 3. pladsen foran den
regerende verdensmester, Sebastien Ogier, der var på
gæstevisit i det berømte rally. Bedst af resten var
Hyundais Thierry Neuville på 5. pladsen fulgt af
Craig Breen i Ford Puma Rally1. Den 9-dobbelte
verdensmester, Sebastien Loeb, der ligesom den
8-dobbelte verdensmester, Ogier, også var på
gæstevisit, vandt rallyets første reelle
hastighedsprøve, for siden at udgå, da der gik ild i
motoren i hans Ford Puma. Efter triumfen i Kenya er
Rovanperäs VM-score udbygget til 135 points. De to
Hyundai-kørere, Neuville og Ott Tänak, har på de
efterfølgende placeringer hhv. 80 og 62 points.

12. juni 2022
Toyota vinder Le Mans for 5. gang i træk
Rekorder er der mange af i 24-timers Le Mans, og det
med at vinde fleste mulige sejre i træk ligger
mindst et par år ud i fremtiden for årets sejrende
bilmærke. Men Toyota er nu godt på vej ved nu at
have vundet den femte Le Mans-sejr i træk. Porsche
vandt tilbage i 1987 den syvende sejr i træk, i 1965
vandt Ferrari sin sjette og i to epoker 2004-2008
samt 2010-2014 var det Audi, der triumferede i
verdens hårdeste sportsvognsløb. I de seneste år har
ingen andre af verdens store bilfabrikker forsøgt at
slå Toyota af tronen, selv Peugeot valgte at udskyde
deres debut i langdistance-VM til efter Le Mans,
hvilket har den ikke uvæsentlige reglementsmæssige
fordel, at hvor Toyota ikke må forny deres bilers
design i de næste tre år, lægger Peugeot ud med et
helt nyt design senere i år - som de så er låst fast
til i fem år, hvis de vælger at fortsætte i World
Endurance Championship. Men derved kan den franske
bilfabrik træne og udvikle bilen inden næste års
24-timers Le Mans, hvor Toyota da reelt deltager med
tre år gamle biler. Årets 24-timers løb var for de
ialt 11 deltagende danske racerkørere ikke alle en
let sag. Marco Sørensen var dog på vinderholdet i en
Aston Martin Vantage i LM GTE-Am, Nicki Thiim fik 3.
pladsen i en tilsvarende bil i samme klasse. I LM P2
blev Oliver Rasmussen i en Oreca nr. 3. Michael
Christensen i Porsche LM GTE-Pro blev nr. 4 efter
længe at have ført løbet, og samme placering opnåede
Nicklas Nielsen i LMP2 Pro/Am.

Toyota førte fra start til mål. Vinderbilen blev
kørt af Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo
Hirakawa.
5. juni 2022
WRC på Sardinien: Tänak tilbage på sejrspodiet
For første gang i tre rallies var det ikke Kalle
Rovanperä, der dominerede i sin Toyota GR Yaris
Rally 1, da 5 afdeling af World Rally Championship
fandt sted på barske sardinske grusveje. Rovanperä
havde det nemlig, som den første kører på sporet,
hårdt med at fjerne den løse overflade fra de
stenede grusveje og måtte over målrampen klare sig
med 5. pladsen. Sejren gik derimod til 2019
verdensmesteren, Ott Tänak fra Estland, der kørte
sin Hyundai i20 N Rally 1 først i mål, efter at
Toyotas Elfyn Evans allerede fredag måtte udgå med
hul i kølersystemet. Også Thierry Neuville i Hyundai
udgik og dermed var vejen fri for Fords Craig Breen
til at køre sin Puma Rally 1 ind på 2. pladsen. Nr.
3 blev Dani Sordo i Hyundai. Sammenlagt har
Rovenperä og Toyota dog fortsat en solid føring i
VM-kampen, som fortsætter i Kenya først i juli.
22. maj 2022
Rovanperä vinder VM jubilæumsrally Det er i år 50 år siden det første verdensmesterskab
i rally blev afholdt. Det blev i Portugal fejret
efter alle kunstens regler i forbindelse 4. afdeling
af årets VM. Og samtidig indikerede den blot
21-årige Kalle Rovanperä at en ny æra er på vej. Han
vandt rallyet i sin Toyota GR Yaris Rally 1 og
udbyggede dermed også sit forspring i kampen om
verdensmesterskabet. Blandt deltagerne var de to,
der har domineret VM-serien de sidste to årtier, den
9-foldige verdensmester, Sebastien Loeb i Ford Puma
Rally 1 og hans 8-foldige efterfølger, Sebastien
Ogier, i en Toyota mage til Ropanperas. Begge havde
store problemer undervejs, Loeb fuldførte ikke
rallyet og Ogier nåede målstregen, men på en noget
beskeden 51. plads. Næste VM-rally finder sted på
Sardinien i Pinse-weekenden.

28. april 2022
Sådan ser næste års Formel E racerbiler ud
FIA og arrangørerne har præsenteret næste
generations Formel E racerbiler, som tages i brug i
næste sæson.
Se flere billeder og læs mere om de nye regler hér >

24. april 2022
WRC i Kroatien: Enestående sejr til Rovanperä
Den blot 21-årige finne, Kalle Rovanperä kørte
søndag sin Toyota GR Yaris Rally1 til sejr i 3.
afdeling af rally-verdensmesterskabet. Sejren var
enestående, fordi Rovanpera godt nok havde ført
rallyet fra start til tredjesidste hastighedsprøve i
det knap 300 kilometer lage kroatiske rally. Men på
næstsidste hastighedsprøve betød en fejlagtig
vejrmelding, at finnens dækvalg var forkert. Han
mistede en føring på mere end 30 sekunder til 2019
verdensmesteren, Ott Tänak i Hyundai i20N Rally1,
der efter prøven var 1,4 sekunder foran Rovanperä.
På den afsluttende powerstage kørte finnen ikke
desto mindre og trods det forkerte dækvalg så meget
hurtigere end Hyundai-køreren, at han mod alle odds
alligevel fik sejren. Tänak blev nr. 2 og hans
team-kollega Thierry Neuville blev 3'er efter en
dramatisk afkørsel på powerstagen, som dog ikke
forhindrede ham i at køre bilen i mål foran Craig
Breen i Ford Puma Rally1. Toyotas viceverdensmester
gennem de to sidste år, Elfyn Evans, havde påny et
dårligt rally med punktering indledningsvis. Det
tabte terræn blev andrig genvundet men han sluttede
dog i pointene på en 5. plads. Efter det kroatiske
rally har Kalle Rovanperä nu 76 points. VM 2'er en
Neuville med 47 points og Breen er på 3. pladsen med
30 points. I konstruktørmesterskabet fører Toyota
med ialt 126 points mod Hyundais 84 og Fords 80.
Næste VM-rally finder sted 20-22. maj i Portugal og
til den anledning har Ford påny deltagelse af den
9-dobelte verdensmester Sebastien Loeb. WRC
transmitteres LIVE på Discovery+. Udsendelsesplanen
publiceres til den tid på forsiden af Motorsiden.dk.

Kalle Rovanperä var i bogstaveligste forstand
flyvende på vej mod målrampen i det kroatiske rally.
10. april 2022
Formel E 2023: Voldsom effekt forøgelse
Når Formel E sæsonen 2023 begynder - og kalenderen
foreligger endnu ikke - er det samtidig starten på
en ny epoke, hvor de helt nye 3. generations Formel
E racerbiler både bliver mere effektive og får
voldsomt mange flere kræfter.
De nye "Gen 3" biler bliver
ekstremt effektive og regenererer mindst 40 procent
af energien i en E-Prix. De udstyres med to meget
kraftige elmotorer, én 250 kW motor på forhjulene og
én 350 kW motor på baghjulene. Om bilerne regulært
får firehjulstræk er endnu uvist, men fordi en
elmotor både kan drive en bil fremad og lade strøm
på batteriet, når når bilen decelerere, disponere
man over op til 600 kW effekt til regenerering.
Bilerne vil derfor heller ikke længere være udrustet
med konventionelle hydrauliske bremser. De 350 kW
(470 hk) på baghjulene giver racerbilerne en
potentiel topfart på 320 km/t.
Indtil videre har
syv producenter meldt sig som leverandører af Formel
E drivliner fra 2023 (9. sæson):
DS
Jaguar
Mahindra
Maserati
NIO 333
Nissan
Porsche

Nissan er blandt de
bilmærker, der fra og med 2023 sæsonen leverer
drivliner i Formel E. Det forventes at en af
kunderne bliver McLaren, der debuterer i Formel E i
næste sæson.
9. marts 2022
Kevin Magnussen tilbage i Formel 1 hos Haas
Intet er galt uden at det er godt for noget. Kevin
Magnussen er tilbage i Formel 1 hos Haas teamet og
gør comeback i den nye VF-22 Formel 1 racerbil allerede i førstkommende weekend, d.
10-12. marts, hvor der køres officiel Formel 1
træning i Bahrain.
Baggrunden er, at teamets russiske kører, Nikita
Mazepin, med øjeblikkelig virkning blev fyret, da
krigen mellem Rusland og Ukrayne brød løs.
Konflikten i sig selv men vel også det faktum, at
Haas teamet kunne skyde en hvid pil efter den
gigantiske sum penge, som havde sikret Mazepins sæde
hos det amerikanske team, må formodes at være
årsagen til det øjeblikkelige brud. Kevin Magnussen
var et naturligt valg, fordi han kender teamet og
teamet kender ham efter det langvarige samarbejde.
Derfor skal danskeren køre resten af sæsonen, men
han har indgået en flereårig kontrakt, så uanset
hvordan tingene måtte udvikle sig, er hans Formel 1
karriere i en eller anden og meget uventet forstand
kommet tilbage på skinner igen.

27. februar 2022
21-årige Rovenperä tager Rally-VM føring
Den kun 21-årige finske rallykører, Kalle Rovanperä
vandt i sin Toyota GR Yaris Hybrid Rally1 2.
afdeling af verdensmesterskabet i rally (WRC). Ved
samme lejlighed bragte han sig selv og Toyota i
spidsen i kampen om verdensmesterskabet. Rallyet var
Swedish Rally, som i år blev afviklet 650 kilometer
nordligere end sædvanligt. Mangel på sne og is i de
forgående år ville man sikre sig imod, og de svenske
arrangører skabte et velfungerende vinterrally med
Umeå som omdrejningspunkt. Kalle Rovanperä var i
topstriden fra rallyets begyndelse, men det var
først i løbet af lørdagen og siden søndag at han
lagde den afgørende afstand til resten af feltet.
Nr. 2 i Sverige blev belgieren Thierry Neuville i
Hyundai i20 N og på 3. pladsen kom Esapekka
Lappi i Toyota GR Yaris Hybrid Rally1.

Kalle Rovanpera, Toyota GR Yaris Hybrid Rally1.
Flere korte nyheder >>> |
|
|