- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:
April 2021

Ny og større Subaru Outback kommer i maj

Subaru er en af verdens mest anerkendte producenter af firehjulstrukne biler og det avancerede boxermotorprincip har givet den japanske fabrik en stærk position hos mennesker, der sætter pris på sublime køreegenskaber, god funktion og ikke mindst et fremragende sikkerhedsniveau. I begyndelsen af maj lanceres den seneste og sjette generation af Subaru Outback, som er en regulær crossover med symmetrisk firehjulstræk og endnu mere plads end forgængeren. Den nye Outback er 5 centimeter længere end forgængeren, 3 centimeter bredere og 7 centimeter højere, hvilket først og fremmest kommer kabinepassagererne til gode, men også bagagerummet er vokset. Bilen er baseret på Subaru Global Platform, som har gjort Outback næsten dobbelt så vridningsstabil som forgængeren. Samtidig er frihøjden øget til lidt over 21 cm. Og så inkluderer den mange finesser som fx en elektrisk bagklap, der kan betjenes med albuen. Priserne begynder ved 470.000 kroner for Outback på hvide nummerplader og kr. 341.465 inkl. moms som varebil.

Marts 2021
Toyota går egne veje med ny Aygo X Prologue
Den er skabt som en prolog, et varsel om det, der kommer. Men den er så færdig at den nye minibil, som givet vis ville have haft verdenspremiere på Geneve Motor Show, hvis det altså havde fundet sted, meget vel kunne blive ret identisk med en kommende ny Aygo. Den vil da være skabt af Toyota alene, uden det ellers langvarige samarbejde med PSA koncernen. Uden samarbejdets måske snerrende bånd har Toyota skabt et mere en vaks minibil i et pågående og frisk design, som sletter enhver opfattelse af Toyota biler for ikke altfor mange år siden. Den nye Aygo læner sig designmæssigt op ad storebror C-HR og viser, at tiden på ingen måde er løbet fra de allermindste. Endnu er den en prolog, en konceptbil, og det er også dens navn: Toyota Aygo X Prologue. Endnu er en dato for lancering af den endelige bil ikke offentliggjort. Og så siger billeder iøvrigt mere end mange ord...





Ny og større Skoda Fabia til maj

Skoda har vist de første fotos af fjerde generation Fabia i camouflage indpakning. Den nye Fabia bliver betydeligt større end forgængeren og har nye assistentsystemer, brændstoføkonomiske EVO-motorer og smarte features. Den nye Skoda Fabia vises i hatchback udgaven og det er også den første, der kommer på markedet – hvilket vil ske i maj i år. Den nye Fabia er 11 cm længere end forgængeren og næsten 5 cm bredere. Den er bygget på MQB-A0-platformen og det har bl.a. også muliggjort, at akselafstanden kunne øges med 9,4 cm. Det smitter direkte af på pladsforholdene, fx er bagagerummet vokset med 50 liter, så det nu rummer 380 liter og 1190 liter med bagsæderyglænene lagt ned.


Volvo C40 sætter kursen

I 2030 vil alle Volvo biler være fuldt elektriske, hedder det fra hovedkontoret hos Volvo Cars. Og samtidig vil de kun kunne købes online. En interessant indgangsvinkel samtidig med lanceringen af en helt ny elektrisk bil, Volvo C40 Recharge. Den er baseret på CMA-platformen og er den første Volvo-model i historien designet udelukkende som ren elbil. C40 Recharge-designet er premiere på et nyt frontparti, sådan som det skal se ud på de kommende elektriske Volvoer, og inkluderer forlygter med den nyeste pixelteknologi. Det er også den første Volvo-model helt uden læder – derved skåner man naturen, hedder det. Fremdriften leveres af to elmotorer - en for og en bag - og drives af et stort 78 kWh batteri, der kan hurtig-oplades til 80 procent på cirka 40 minutter. Dette giver en estimeret rækkevidde på omkring 420 km. C40 Recharge går i produktion til efteråret og vil blive bygget sammen med XC40 Recharge på Volvo produktionsanlæg den belgiske by, Gent.

Toyota Yaris: Car of the Year 2021
Toyota Yaris er kåret til "Car of the Year 2021". Derved opnåede den tidsrigtige bil den hæderstitel, som Motorsiden.dk's redaktør som medlem af den danske Årets Bil 2021 jury mente, at den var værdig. Car of the Year titlen uddeles af en international jury bestående af motorjournalister fra alle europæiske lande og er i de senere år blevet uddelt ifm. Geneve Motor Show. Allerede i fjor blev showet aflyst pga. den begyndende Corona-pandemi og i år var det også aflyst. Ikke desto mindre fandt kåringen sted i de selvsamme bygninger, Palexpo, der normalt på denne årstid ville huse det store motorshow. Det er iøvrigt tankevækkende, at den danske regering i mellemtiden har indført en afgiftslovgivning som i Danmark fordyrer de miljø-rigtige hybrid-versioner af Toyota Yaris væsentligt, hvorimod mere forurenende biler bliver billigere. I Danmark var det Volkswagens nye elbil, ID.3, som fik tildelt titlen, mens Toyota Yaris blev nr. 3.

De topplacerede biler i Car of the Year 2021 var:
Toyota Yaris: 266 pts. FIAT New 500: 240 pts. Cupra Formentor: 239 pts. VW ID.3: 224 pts. Skoda Octavia: 199 pts Land Rover Defender: 164 pts. Citroën C4: 143 pts.
Læs vores seneste prøvekørsel af Toyota Yaris Hybrid hér >>>

Februar 2021

Ny Nissan Qashqai skal videreføre succesen

Nissan har løftet sløret for den helt nye Nissan Qashqai, der kommer på markedet til sommer. Nissan er med over 3 millioner solgte eksemplarer af forgængerne, hvor den første generation blev introduceret i 2006, førende på kompakt SUV/crossover markedet i Europa. Det er den erklærede målsætning, at denne position skal fastholdes. Med den nye Qashqai, der er helt igennem fornyet, har Nissan skabt en mere rummelig bil og også en bil, der er helt på niveau med de fordringer, man som moderne bilkøber kan stille til en ny bil. I første omgang lanceres den med en 140 hhv. 158 hestes 1,3 liters turbobenzinmotor og siden vil den også kunne købes med en såkaldt e-Power drivline, hvor bilen drives af en elmotor, som får sin strøm fra en medbragt benzinmotor. Et system, der umiddelbart minder om det, Honda benytter i deres CR-V, Jazz og også den nye HR-V model. systemet udmærker sig ved at tilbyde mange af fordelene ved elektrisk kørsel uden afhængighed af opladning fra elnettet. Vi vender snarest tilbage med en mere dybdegående præsentation.

 


Toyota RAV4 Plug-in Hybrid holder prisen

Da vi sidste efterår kunne berette om den helt nye plug-in hybrid version af Toyota RAV4, endnu inden den var klar på markedet, var den nedslående nyhed for dem, der endnu ikke havde bestilt en bil, at hele 2020-puljen allerede var solgt. Det betød, at fordi der var usikkerhed omkring regeringens udspil til ny afgiftsberegning, vidste man ikke om plug-in hybrider fortsat ville være afgifts-favoriseret. Selvom loven endnu ikke er vedtaget, har Toyota alligevel valgt at offentliggøre nye priser på RAV4 PHEV, og priserne er mindst ligeså favorable som dem, sidste års kunder købte deres biler til. Den billigste udgave er prissat til 420.000 kroner med mellemudstyret, H3, inkluderet. Med H3 Style udstyr koster den 480.000 og med H3 Executive 550.000 kroner.

Læs vores første test af Toyota RAV4 Plug-in hybrid hér >>>


Mercedes-Benz EQA er favorabelt prissat

Den kommende afgiftslovgivning favoriserer elbiler og Mercedes er således i stand til at sælge den helt nye elektriske kompakt-SUV, Mercedes-Benz EQA, til priser fra blot 400.000 kroner.

Mercedes-Benz EQA er tredje model i rækken fra Mercedes’ elektriske EQ-serie og samtidig mærkets første fuldelektriske model i kompaktsegmentet. Mercedes-Benz EQA 250 kan indledningsvis bestilles med en 190-hestes elmotor, forhjulstræk og en WLTP rækkevidde på op til 426 kilometer. Litium-ion-batteriet har en kapacitet på 66,5 kWh og kan hurtiglades med op til 100 kW. Listen af udstyr tæller blandt andet LED High Performance forlygter med automatisk fjernlysassistent, parkeringspakke med sensorer og integreret bakkamera, blindvinkelassistent, tyveripakke, elektrisk bagklap og 18” letmetalfælge. I kabinen finder man desuden ambientebelysning i 64 farver, digital instrumentering med to store 10,25” mediadisplays og MBUX Electric Intelligence-navigation.


Jeep jubilæumsmodeller

Jeep fejrer i år 80 års jubilæum og lancerer derfor særlige jubilæumsvarianter af modellerne Renegade og Compass. Jubilæumsvarianten af Compass bliver desuden den første variant af den nye Compass, som har fået et gennemgribende facelift inde som ude. Jeep er aktuel med de pris-favoriserede plug-in hybrid versioner af netop de to biler og jubilæums varianterne, som også er plug-in hybrider, får navnet “80th Anniversary”. Udstyrsmæssigt er jubilæums-varianterne placeret mellem de såkaldte Limited og S versioner. Foruden forskelligt ”kosmetik”  får de avancerede teknologiske løsninger som fuld LED-pakke og Uconnect-touchskærme på 8,4’’ i Renegade og 10,1’’ i Compass, som tilbyder en bred vifte af opkoblingsservices.

Renegade modellen kan købes fra marts måned og Compass 80th Anniversary følger efter i løbet af foråret.

Læs vores prøvekørsel af Jeep Renegade 4xe hér >>>


Kraftigt opdateret Mazda CX-5

Den rummelige og velkørende SUV, Mazda CX-5, er den mest solgte Mazda-model – både i Danmark og resten af verden. Den er foreløbigt solgt i mere end 3,2 millioner eksemplarer, siden første generation blev introduceret i 2012. Nu får anden generation af den populære Mazda-model en opdatering med blandt andet et nyt infotainmentsystem samt optimerede motorer og gearkasser. Samtidig indføres et helt nyt modelprogram på det danske marked. Udover en større og bedre skærm (10,25”) udstyres alle nye CX-5 med Connected Services som via en smarttelefon og en MyMazda App giver adgang til en række funktioner samt informationer om bilens tilstand. Udstyrsmæssigt hæves barren gevaldigt, bl.a. ved at det hidtil laveste udstyrsniveau slet ikke er i programmet længere. Man kan vælge mellem to benzinmotorer, en 165-hestes 2-liters maskine og en på 2,5-liters med op til 194 hk. Fortsat i programmet er også den kraftigste variant af Mazdas 2,2-liters dieselmotor på 184 hk, der nu også kan kombineres med forhjulstræk i stedet for kun firehjulstræk. Den opdaterede Mazda CX-5 koster fra 300.000 kroner med 2-liters benzinmotoren.

Læs vores seneste prøvekørsel af Mazda CX-5 hér >>>

December 2020

Subaru elbil på vej

Subaru er nu også på vej med en elbil. Og ligesom man også i andre sammenhænge samarbejder med landsmændene fra Toyota, gælder det tilsvarende den nye elbil, som vil blive en mellemstor SUV på Subaru Forester niveau. Subaru er sparsommelig med informationerne om den nye bil, men stiller i udsigt, at flere informationer vil følge i det kommende år. Man har dog publiceret en slags foto:


November 2020

KIA elbiler nu med anhænger

Den er ikke stor, men alting har sin begyndelse, og nyheden om, at KIA e-Niro og e-Soul modelår 2021 fra og med 1. januar er godkendt til at måtte en lille anhænger på 300 kg, går givet vis rent ind hos mange, der overvejer at køre elektrisk. Normalt er elbiler ikke godkendt til at køre med anhænger, hvilket bl.a. har at gøre med belastningen af drivlinen og styringen af motorens kræfter. Det er dog alene udgaven med 204 hestes motor, der får den tilladelse. To vigtige forhold skal der netop nu gøres opmærksom på: De første af de nye opgraderede KIA e-Niro er nu i Danmark og KIA har sænket listepriserne med op til 25.000 kroner, så den billigste koster 260.000 kroner. Vel vidende at ingen endnu ved hvad Folketinget har tænkt sig med hensyn til bilafgifter fra 1. januar. Hvad e-Soul angår kommer de første biler til landet i begyndelsen af 2021 og af gode grunde har man ikke offentliggjort priser på den KIA elbil endnu.

Find vores prøvekørsler af KIA elbiler – dog uden anhængertræk – hér >>>


Subaru holder prisen bedst

Subaru er den nye bil, der falder mindst i værdi efter købet. Det har den anerkendte amerikanske Automotive Lease Guide fastslået. ALG er den analytiske division i TruCar inc. Virksomheden har i omkring 50 år indsamlet data om alle markedets bilmodeller og nomineret de biler, man har beregnet sig frem til, vil opleve det mindste værditab over en treårig periode. Det drejer sig altså om, hvilke biler, man forventer vil holde værdien bedst fremover. Subaru har modtaget samme anerkendelse 8 gange siden 2010. Det indebærer i praksis, at Subaru biler i henhold til de statistiske forudsigelser vil opnå den højeste brugtbilpris, sat i forhold til nybilsprisen – noget man for længst også historisk har oplevet i Sverige, hvor salget af Subaru biler har været markant højere end i Danmark. Subaru har dog et strategisk ønske om, at være stærkere repræsenteret i Danmark og har derfor netop i Danmark gennemført en kraftig prisnedsættelse på op til 105.000 kroner på hele modelprogrammet. Når nybilsprisen reduceres, falder brugtvognsprisen også, men ikke helt så meget og heller ikke forholdsmæssigt.

Find vores Subaru prøvekørsler hér >>>


Dobbelt vekselstrøm til Audi e-tron

Opladningshastigheden er den største hurdle for udbredelsen af elbiler. Hurtig opladning med jævnstrøm er endnu ikke udbredt og i øvrigt en stor belastning for el-nettet. Nu forbedrer Audi imidlertid opladningsmuligheden med vekselstrøm, hvilket reducerer udfordringen væsentligt. Audi e-tron 55 og e-tron Sportback 55 vil nu kunne bestilles med en dobbeltoplader og midt i 2021 vil 22 kW vekselstrømsopladning også være en option i Audi e-tron 50 og S. Dobbeltopladeren muliggør fuld opladning mindre end 5 timer. Audis Standard Type 3 kabel er allerede parat til at håndtere den kraftigere strøm. Systemet muliggør også 22 kW hjemmeopladning, hvorved man i princippet kan oplade sin bil vha. elektricitet fra solceller.

Læs vores test af Audi e-tron 55 hér >>>


Elektrisk Fiat kan leases attraktivt

Fiat har netop offentliggjort favorable leasingpriser på den helt nye og helt elektriske Fiat 500. Den månedlige ydelse for både udgaven ACTION og den topudstyrede ICON er 2.995 kr., og førstegangsydelsen er ned til 0 kr. 500 ACTION har en rækkevidde på 180 km WLTP og i byen op til 240 km. Den har mulighed for at hurtiglade med op til 50 kW. Den standard udstyre med bl.a. automatisk nødbremse, der også registrerer fodgængere og cyklister, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk nødopkald ved uheld, aircondition og nøglefri betjening. I stedet for en skærm i midterkonsollen har 500 ACTION en smartphoneholder, hvor ens smartphone via Bluetooth og en særlig app forbindes til bilen og gør smartphonen til brugerflade for bilens infotainmentsystem. Den månedlige ydelse er 2.995 kroner og  der er ingen førstegangsydelse. Også den topudstyrede 500 ICON kan privatleases. Den har et større batteri, der giver en rækkevidde på 321 km ved blandet kørsel og op til 458 km i byen og den kan lade med 85 kW. For 500 ICON er den månedlige ydelse ligeledes 2.995 kroner med førstegangsydelsen er 9.995 kroner. Løbetiden for begge er 3 år. 500 ICON kan leveres allerede i år, men lageret er begrænset.


BMW er det mest bæredygtige bilmærke

”Dow Jones Sustainability Indices World and Europe” har kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilmærke med 80 point ud af 100 mulige. I alt 39 virksomheder i bilbranchen er blevet evalueret i 2020, og resultatet viser, at BMW har opnået fremgang på alle tre dimensioner i evalueringen – Governance & Economic, Environmental og Social dimensions. BMW Group har i øvrigt klare mål for CO2-reduktionen frem til 2030. Nyt er, at disse mål for første gang inkluderer hele livscyklussen fra forsyningskæden til produktionen til selve brugsfasen. Målet er at reducere CO2-emissionerne med mindst en tredjedel per bil på tværs af hele produktporteføljen. Med en flåde på omkring 2,5 millioner biler (2019-tal) vil det svare til en reduktion på mere end 40 millioner tons CO2 i løbet af livscyklussen frem til 2030.

Find vores BMW prøvekørsler hér >>>


Årets Bil i Danmark 2021: VW ID.3
Volkswagen ID.3 er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2021. Der er en jury bestående af 22 danske motorjournalister, der blandt 7 nominerede nye biler skulle uddele hæderstitlen. Volkswagen ID.3 fik tildelt ialt 150 stemmer, 28 flere end en af VW koncernens nye biler, SEAT Leon, som iøvrigt er søstermærke til VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3. På den sidste "podieplacering" fulgte med 114 points den nye Toyota Yaris.

Pointfordelingen så sådan ud:
VW ID.3 150 points
SEAT Leon, 122 pts.
Toyota Yaris, 114 pts.
Peugeot 2008
BMW 4-serie
Honda e
Renault Captur.

Desuden blev der uddelt tre ærestitler, to af dem tilfaldt Honda e:

Innovationsprisen
gik til Honda e
Bilglædeprisen gik til Honda e
Designprisen
gik til Ferrari Roma

Læs mere om Årets Bil nomineringen hér >>>


VW ID.3 blev kåret til Årets Bil i Danmark 2021.
Test af VW ID.3 følger snart.


Honda e modtog hele to ærespriser.
Læs vores test af Honda e hér >>>
Jaguar F-PACE som plug-in hybrid
Jaguar var tidligt ude med den helt elektriske I-PACE. Ligesom med søstermærket Land Rover har Jaguar nu fulgt trop med en plug-in hybrid udgave af F-PACE modellen. Den har fået bogstavbetegnelsen P400e i kraft af, at det er topmodellen, der leveres som plug-in i udstyrsvarianterne S og SE. Listeprisen for en Jaguar F-PACE S P400e er 1 million kroner, det selvsamme, som man skal betale for en konventionel P400 uden "S". Det officielle WLTP-forbrug er 45,5/49 -40/57 km/l og den elektriske rækkevidde er 59 kilometer, og man har ialt 404 hestekræfter til sin rådighed.
Oktober 2020

Jaguar I-PACE til spotpris

Normalt disponerer man over 400 hestekræfter i den potente, sportslige og fuldt elektriske Jaguar I-PACE EV400. Med betegnelsen EV320 siger det næsten sig selv: Hér har man op til 320 hestekræfter til rådighed – til gengæld sparer man omkring 100.000 kroner, for en EV320 kan anskaffes for 575.000 kroner. Om det er fundet for de penge vil fremtiden vise, for indtil videre er det ikke fra politisk hånd besluttet, i hvilket omfang elbiler skal afgiftsfavoriseres fra udløbet af den eksisterende lovgivning 31. januar 2020. Vi har ikke prøvekørt I-PACE med den neddroslede motor, men kører man ikke konstant med speederen i bund, er det nok de færreste, der for alvor vil kunne mærke forskellen i praksis. Den officielle elektriske WLTP rækkevidde er 415 kilometer.

Vores seneste prøvekørsel af Jaguar I-PACE >>>


Audi A3 plug-in til 350.000 kroner

Audi Danmark kan nu præsentere en yderst attraktiv pris på A3 Sportback 40 TFSI e, dvs. plug-in hybrid udgaven af den nye Audi A3. Listeprisen begynder på 350.000 kroner for Prestige versionen, som lander hos de danske forhandlere i begyndelsen af november. Den nye Audi A3 Plug-in har en elektrisk rækkevidde på op til 66 km (WLTP) og en systemeffekt på 204 hk. Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40 TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S line. Standard-opladningen, Mode-2, kan benyttes ved stikdåser, og et Mode-3-kabel kan bruges ved offentlige ladestandere. Når man køber en Audi A3 Sportback 40 TFSI e i Danmark, er installation af en Clever ladeboks på hjemmeadressen inkluderet i prisen ved samtidig oprettelse af Clever Unlimited abonnement, hvilket giver ubegrænset opladning fra ens ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden.



SEAT Leon Plug-in er landet

I lighed med søstermærkerne i VW koncernen lancerer SEAT nu også en plug-in hybrid udgave af SEAT Leon. Dens elektriske rækkevidde er 63 kilometer, baseret på en elmotor på 115 hk samt en 1,4 liters turbobenzinmotor på 150 hk, hvilket tilsammen giver 150 kW/204 hk. Batteriet er på 13 kWh og det officielle WLTP forbrugstal er 83,3 km/l. På en vægboks eller en offentlig ladestander tager det 3,5 time at lade batteriet fuldt op, mens det tager 6 timer ved brug af en konventionel stikkontakt. Den nye Leon Plug-in har versionsbetegnelsen e-HYBRID og fås i 2 varianter: En hatchback med et baggagrum på 270 liter prissat til 290.000 kroner, og Leon FR Sportstourer med et bagagerum på 470 liter til 300.000 kroner. Med i prisen følger bl.a. 17’ Dynamic-alufælge FR-design, 3-zone klimaanlæg, 10,25” digitalt cockpit, trådløs Apple CarPlay, KESSY nøglefri start/stop, p-sensor, adaptiv fartpilot med fartbegrænser, et anhængertræk på 1.500 kg og meget mere.


Verdens mest værdifulde bilmærke: Toyota

Toyota er igen, igen nr. 1 blandt verdens mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse (Best Global Brands 2020) af de mest værdifulde brands i verden, foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen påviser, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på 325 mia. kroner, hvilket også placerer Toyota på en samlet syvendeplads blandt alle verdens varemærker. Toyotas varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse af værdien af virksomheders varemærker tidligere i år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.

Techgiganten Apple placeres igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på 2.034 mia. kroner. Lego er det højest placerede danske varemærke på en 72. plads med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.

Listen over de mest værdifulde bilmærker ser sådan ud iflg. Interbrand:

 

1.

Toyota

325

2.

Mercedes Benz

310

3.

BMW

250

4.

Honda

137

5.

Hyundai

90

6.

Tesla

80

7.

Ford

79

8.

Audi

78

9.

Volkswagen

77

10.

Porsche

71

 

Best Global Brands 2020 (alle virksomheder)

 

Varemærke

Værdi (mia. kr.)

1.

Apple

2.034

2.

Amazon

1.263

3.

Microsoft

1.045

4.

Google

1.042

5.

Samsung

392

6.

Coca Cola

358

7.

Toyota

325

8.

Mercedes Benz

310

9.

McDonalds

270

10.

Disney

257


Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


September 2020
Årets Varebil: Ford Transit Custom Plug-in
Med nogle måneders "corona-forsinkelse har Danske Motorjournalister kåret Årets Varebil 2020. Titlen gik til den avancerede plug-in hybrid, Ford Transit Custum PHEV, som kører på elektricitet, enten hentet ind fra el-nettet eller fra den medbragte 1-liters benzinmotor.
Vi har tidligere prøvekørt bilen - læs mere herom hér >>>

Point-fordelingen så således ud:
1. Ford Transit Custom PHEV, 74 points.
2. VW Transporter 6.1, 56 pts.
3. Nissan NV300 DTC, 32 pts.
4. Toyota Proace City, 29 pts.
5. Renault Master Z.E., 23 pts.
6. Opel Movano, 11 pts.
Det skal bemærkes, at søsterbilerne til Toyota Proace City fra Peugeot, Citroën og Opel blev kåret til Årets Varebil i Danmark 2019.



Tom Maxmølris, Salgsdirektør for Ford Varebiler i Danmark, roste det arbejde, Ford organisationen har udført, da de skabte den nye Transit Custom på en ny og meget anderledes teknik.

Vi har prøvekørt den helt nye Ford Transit/ Tourneo Custom PHEV i efterårsregnen i svensk bymiljø. Fuld HD.
Juli 2020
Valhalla: Fornemt besøg af 1000 heste
Vi er sikker på, at de nordiske guder glæder sig i deres stille sind i forbindelse med et fornemt besøg: Opkaldt efter Odin og de nordiske guders domicil, var Aston Martins unikke show-car, Valhalla, på gæstevist i Aston Martins danske domicil i Hellerup. Og læses dette inden d. 8. juli er chancen der endnu for, at beundre den unikke sportsvogn, den første med centermotor fra den legendariske britiske sportsvogns-skaber. Aston Martin Valhala bliver produceret i 500 eksemplarer og det første er på gaden i 2022. Oven i købet har et par danske sportsvognsentusiaster hver sikret sig et eksemplar til den nette sum af 30 millioner kroner, hvis der skal nummerplader på og de i givet fald er danske. Udover den bjergtagne linjeføring skal man også bemærke, at Aston Martin er helt fremme i skoene i en anden sammenhæng: Valhalla vil nemlig ikke være udrustet med en 12-cylindret benzinsluger, men derimod en beskeden 650-hestes V6'er, der får hjælp af en elektromotor på godt 300 hestekræfter.

Aston Martin Valhalla er på gæstevist hos Nellemann koncernens Aston Martin Showroom på kanten mellem Hellerup og Østerbro i København.
Juni 2020

Ny Audi Q5: Det er ikke til at se det, hvis...

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, hedder det i en legendarisk dansk revyvise. Det stemmer, hvis man forsøger at identificere den nye faceliftede Audi Q5 på baglygtesignaturen. Audi Q5 er den første bil, der fås med den såkaldte OLED lysteknologi, hvor kunderne vil kunne vælge mellem tre forskellige lyssignaturer. OLED'er er særligt effektive organiske lysdioder, som afgiver et homogent lys. Fordelene ved de digitale OLED'er er ud over en perfekt kontrast en stor homogenitet samt minimale afstande mellem segmenterne.

Ny VW Arteon Shooting Brake:

Midsommer premiere

Dagen efter Sankt Hans har Volkswagen officiel og virtuel verdenspremiere på den nye VW Arteon. Bilen er fabrikkens klassiske Gran Turismo og den kommende opdaterede Arteon vil, udover den allerede velkendte 5-dørs fastback variant, i fremtiden også blive tilbudt som Shooting Brake. VW vil introducere den nye Shooting Brake i forbindelse med en gennemgribende opdatering af Arteon, der bl.a. inkluderer et nydesignet instrumentbord, der vil være udstyret med den nyeste generation af MIB3-baserede infotainmentsystemer med de bedste opkoblingsmuligheder. Udover dette vil den nye Arteon også blive udstyret med en række intelligente assistentsystemer såsom ”Travel Assist”, der – indenfor systemets begrænsninger – gør bilen delvist selvkørende. Systemet er udviklet specielt med henblik på de lange køreture og kan overtage styring, acceleration og bremser ved hastigheder på op til 210 km/t.

Læs vores test af den hidtidige Arteon hér >>>


Kraftigt opgraderet KIA Picanto

Meget tyder på, at corona-krisen har øget bilkøbernes interesse for mindre biler, i hvert fald herhjemme, hvor forsigtighedsprincippet har sat spor i danskernes købelyst. En ny lille bil kunne være Kias nye Picanto, der kommer til salg i løbet af tredje kvartal af 2020. Bilen er ikke en ny generation men en kraftigt opgraderede model, der bl.a. byder på en række nye sikkerhedsteknologier, der ofte er forbeholdt større, dyrere bilmodeller. Den opgraderede Picanto inkluderer desuden en sikkerhedspakke med avanceret sikkerhedsteknologi fra KIAs større bilmodeller, hvilket gør den til en af de sikreste biler i sin klasse. Udover forbedringer af Picantos benzinmotorer bliver det med opdateringen muligt at tilvælge KIAs nye automatiserede manuelle gearkasse.

Læs vores test af den hidtidige Picanto hér >>>


Ny Toyota Yaris: Skarpt design til skarpe priser

Når den helt nye, fjerde generation af Toyotas mest populære bilmodel i Danmark, Yaris, får Danmarkspremiere til september, sker det med et nyt, smart design, en helt nyudviklet og brændstoføkonomisk hybridmotor, dynamiske køreegenskaber samt til en særlig skarp pris. Toyota åbner nu for forsalget ved at løfte sløret for både fra-prisen på 130.000 kroner, fra-prisen på hybridudgaven på 166.000 kroner og for prisen på en særlig, højtudstyret introduktionsmodel der har fået navnet Yaris Hybrid H3 Premier Edition til 240.000 kroner.

Læs mere om den nye Toyota Yaris hér >>>


April 2020
Bilproduktionen genåbnes så småt (17. april)
En række bilfabrikker har som konsekvens af corona-krisen standset produktionen, men nu begynder der så småt at komme gang i tingene igen. Bl.a. har Renault, VW-gruppen, Toyota og Volvo annonceret, at de stille og roligt igangsætter produktionen. Hele Toyotas europæiske produktion finder sted i Frankrig, der dog fortsat er belastet af store corona-relaterede tal for smittede, indlagte og døde. Ligeledes er tallene i Sverige indtil videre dobbelt så store pr. indbygger end de opleves i Danmark. Set i det lys er der næppe mange, der beklager den store robotstyrede bilproduktion. Men mange underleverandører vil utvivlsomt glæde sig over, at der nu på ny er brug for deres arbejde. I Danmark har bilsalget ikke været sat i stå af andet end efterspørgslen. Påskeperioden var dog tilbage på nomalt niveau, hvilket natyrligt spreder en vis optimisme. De danske bilforhandlere har været dygtige til at tilpasse sig den nye virkelighed med on-line præsentationer og store sikkerhedsforanstaltninger i butikkerne, der heldigvis alle har en anselig størrelse og plads til mange kunder uden at overskride myndighedernes anbefalinger om afstand.

Bilindustrien er så småt i gang med at genstarte den europæiske produktion.
Marts 2020
Ny Peugeot 2008 klar i Danmark
Peugeot er nu klar med lanceringen i Danmark af den helt nye 2008, som vi allerede i december kunne præsentere her på Motorsiden.dk. man lægger ud med den konventionelle udgave og til sommer kommer så den elektriske version. I mellemtiden er der nu også kommet priser på. Således kan en 2008 Active med 100 hestes PureTech eller BlueHDi motor erhverves for 210.000 kroner. El-udgaven, e-2008, er udstyret med en 100 kW elmotor, (136 hk) og leverer et drejningsmoment på 260 Nm (stort set fra 0 km/t). Batteriet har en kapacitet på 50 kWh hvilket giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP standard. Prisen for e-2008 starter ved 300.000 kroner og kan allerede nu forudbestilles.
Læs vores første test af Peugeot 2008 hér >>>

Motorsport:


Marts 2021

Dansker skal testkøre Formel E
Den danske Esport-racerkører, Frederik Rasmussen, har sikret sig en test i en ægte Formel E racerbil. Frederik Rasmussen sejrede i det virtuelle finaleløb i Formula E: Accelerate serien på racerbanen i Rom, som i virkelighedens verden d. 10. april tager imod de rigtige Formel E racere, og vandt dermed serien med ialt 143 points. Frederik Rasmussen var tilknyttet det amerikanske Dragon Penske team, som han i samme ombæring bragte ind på 2. pladsen i team-konkurrencen. Blandt de kørere, som Frederik Rasmussen besejrede, var Kevin Siggy, som sidste forår tog sejren i Formula E Race-at-home Challenge. I Formula E: Accelerate sluttede Siggy på 3. pladsen. Foruden en samlet gevinst på 20.000 Euro kan Frederik Rasmussen nu se frem til senere på året også at skulle teste en rigtig Formel E racerbil.
Emerson Fittipaldi skal køre race i Danmark
I 1972 og 1974 vandt den nu 74 årige brasilianer, Emerson Fittipaldi, verdensmesterskabet i Formel 1. Siden har han haft en omfattende karriere i bl.a. Indycar racing og nu har han videreformidlet racer-gener til sønnen af sit tredje ægteskab, som også viderefører navnet. Han hedder ganske enkelt Emerson Fittipaldi Jr. og hans skal køre race i Danmark. Den ny 14 årige Emerson er tilknyttet Sauber Academy, hvor han har og forsat vil køre go-kart på højt niveau. Men i år skal han have sin første fornemmelse af, hvad det vil sige at køre en formel racerbil og derfor skal han deltage i det danske Formel 4 mesterskab, som afvikles på baner i Danmark og Sverige. Debuten finder sted på Padborg Park d. 24.-25. april og finalen skal efter planen køres på Jyllandsringen 2.-3. oktober. Når unge Emerson Fittipaldi kommer til Padborg Park er det dog ikke første gang overhovedet han sidder i en formel-racerbil. Han har nemlig tidligere deltaget i en Formel 4 test på den berømte Indycar racerbane, Homestead-Miami Speedway i Florida. Sauber Academy har direkte strenge ind i Formel 1, hvor de varetager Alfa Romeos deltagelse i verdensmesterskabet.

To gange Emerson Fittipaldi: I baggrunden den dobbelte Formel 1 verdensmester og i forgrunden hans 14-årige søn med samme navn, som skal køre i det danske Formel 4 mesterskab i år.
Februar 2021

28. februar:

 

WRC: Tänak vinder Arctic - Rovanpera VM 1er

2019 verdensmesteren, Ott Tänak, fik genopresning efter Rally Monte Carlo ved i weekenden at vinde det første VM-rally nogensinde, som har fundet sted i Lapland. Arctic Rally Finland startede fredag eftermiddag og var ialt 250 km langt, tilpasset de gældende Corona-restriktioner. Tänak kørte sin Hyundai i20 Coupé WRC i føring på den allerførste hastighedsprøve og gav ikke siden førstepladsen fra sig. Nr. 2 blev Toyotas blot 20-årige Kalle Rovanperä, der i sin Yaris WRC ikke alene blev nr. 2 men også vandt søndagens Powerstage. Monte Carlo vinderen, den regerende verdensmester, Sebastien Ogier, havde problemer rallyet igennem og sluttede på 20. pladsen. Hyundais Terry Neuville og Craig Breen blev 3'er hhv. 4'er, mens sidste års VM-2'er, Elfyn Evans blev nr. 5. Da pointregnskabet blev gjort op, kunne Rovenperä glæde sig over både at fører kampen om årets rallyverdensmesterskab og samtidig være den yngste nogensinde, der har ført World Rally Championship. Toyota er fortsat i spidsen af konstruktørernes VM, men det er meget tæt i toppen i begge mesterskaber. Efter planen finder 3. VM afdeling ud af ialt 12 sted i Kroatien d. 22.-25. april og dækkes som vanlig med udvalgte LIVE hastighedsprøver på Discovery kanalerne 6'eren og Eurosport. Udsendelsesplan følger her på Motorsiden.dk i dagene op til rallyet.

Ott Tänak, Hyundai i20, vandt Arctic Rally Finland.

 

Kalle Rovanperä, Toyota Yaris WRC fører VM.


Formel E VM Race 2

Sejr til Bird – Jaguar tager VM-føringen

Der skulle ikke mere end et enkelt VM-løb til, før Jaguars beslutning om at hyre den rutinerede britiske kører, Sam Bird, bar frugt. I Diriyah-weekendens Race 2 blev Bird kåret som vinder af et i øvrigt ret dramatisk løb, og ved samme lejlighed tog Jaguar føringen i team-mesterskabet.

2021 Formel E VM, Race 2. Formel E.dk >>>


 

Formel E præsenteres i samarbejde med Total

 


Formel E VM Race 1

De Vries og Mercedes skriver Formel E historie

Nyck de Vries og det Vestas-supporterede Mercedes EQ team vinder historiens første Formel E VM løb, det første Formel E løb kørt om aftenen nogensinde og en sejr, der for den dygtige hollænder var hans første løbssejr i cockpittet på en Formel E racerbil.

2021 Formel E VM, Race 1. Formel E.dk >>>


Formel E i respekt for og trods Corona

VM-status, nye tekniske regler og i sagens natur også nye Corona-dikterede retningslinjer har smittet af på det kommende Formel E mesterskab, som starter ud i Riyadh d. 26. februar. Ikke desto mindre kan det let blive den tætteste og mest spændende sæson i mesterskabets blot seks-årige historie.

2021 Formel E VM optakt på Formel E.dk >>> 


ABB FIA Formel E Verdensmesterskabet 2021: Så er det nu det sker
Motorsporten er kendt for at være innovativ og for at finde nye veje, hvor andre går i stå. Det gælder også Formel E sporten, der i seks år har vist, at E-mobilitet er vejen frem. Selv ikke en Corona pandemi kunne få Formel E til at ændre kurs og fredag d. 26. februar køres sæsonens første løb i det nu helt og aldeles officielle Formel E Verdensmesterskab.
2021 Formel E VM optakt - læs mere på Formel E.dk >>>

26.-28. februar: Arktisk VM-rally i ekstrem kulde
2. afdeling af verdensmesterskabet i rally 2021 afholdes i dagene 26.-28. februar i det nordlige Finland. Rallyet erstatter det traditionelle svenske vinterrally, der er aflyst pga. Corona pandemien. Det arktiske rally er en ny og ekstrem udfordring i verdensmesterskabet. Det arktiske Rally kan følges LIVE fordelt på Discovery TV-kanalerne 6'eren og Eurosport og alle seks LIVE udsendelser kan streames og gen-ses på discovery+.

Januar 2021
2021 Rally Monte Carlo
Rallysportens gigantiske triumf

Sejren i Rally Monte Carlo 2021 var Sébastien Ogiers 8. ”Monte” triumf. Det var Toyotas første Monte triumf i nyere tid og egentlig kan Hyundais Thierry Neuville også være stolt af 3. pladsen, som han kørte hjem med en helt og aldeles splinterny codriver. Men den største triumf scorede rallysporten, for end ikke en verdensomspændende pandemi kunne spænde ben for den livsbekræftende oplevelse det er for både deltagere og fans, når verdens bedste rallykørere yder deres allerypperste, som de har gjort det, stort set hvert år siden 1911.
2021 Rally Monte Carlo - læs mere >>>


Dakar 2021: Peterhansels fjortende Dakar-sejr
Det er præcis 30 år siden, Stéphane Peterhansel første gang stod øverst på skamlen i et Dakar-rally. Nu har han vundet verdens hårdeste rally på ny - sejren var hans fjortende ialt.
Dakar 2021 - læs mere >>>

7. december 2020

WRC: Toyota og Hyundai deles om VM-titlen
Det blev en uventet hård udfordring for deltagerne i finaleløbet i den Corona-reducerede VM-sæson i Rally. Finalen blev afviklet i Nord-italien i området på og omkring den legendariske Monza racerbane, på highspeed racerbanens lange stræk og de historiske stejlkurver. Det var en oplevelse for TV-seerne og givet vis også for deltagerne. Den største udfordring var imidlertid vejrforholdene. Regn, sne, tø, frost, opkørte veje, og total uforudsigelighed. Det blev det også, hvad VM-udfaldet angik.

Britiske Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC førte VM-kampen inden finalen, Rally Monza, som var 7. afdeling af World Rally Championship, men han kørte af vejen på de is- og sneglatte bjergveje nord for Bergamo på rallyets 2. etape. Hyundais Thierry Neuville kørte galt allerede på rallyets fjerde hastighedsprøve. Siden kæmpede begge teams om palmerne.

Sejren gik efter Evans afkørsel ikke uventet til team-kollegaen hos Toyota, den nu 7-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, mens den afgående verdensmester, Ott Tänak, der i år kørte og fortsat kører Hyundai, blev nr. 2. Nr. 3 blev hans team-kollage, Dani Sordo, og dermed var resultatet af årets Verdensmesterskab klart: Ogier vandt VM titlen for kørere og Hyundai vandt VM-titlen for konstruktører.

Ifølge planen tages der hul på WRC 2021 med Rally Monte Carlo d. 21.-24. januar, forudsat Corona pandemien ikke sætter en stopper for udfoldelsen i de sydfranske Alpe-områder. Og så er det bekræftet, at WRC også i 2021 bliver TV-dækket af Discovery på TV-kanalerne 6'eren og Eurosport samt streaming platformene Discovery+ og Eurosport Player.

Rally verdensmestre 2020 i Toyota Yaris WRC: Sebastien Ogier (th) og co-driver Julien Ingrassia.


Hyundai vandt konstruktørernes Rally-VM med deres Hyundai i20 Coupé, her i aktion på de historiske stejlkurver på Monza racerbanen med Ott Tänak i førersædet. Tänak sluttede på 3. pladsen i kørernes VM.

17. november 2020
Colin McRaes 25 år VM-jubilæum
markeres på Eurosport Danmark

En af de mest ikoniske og spektakulære rally kørere i tiden løb var skotske Colin McRae. For præcis 25 år, d. 17. november 1995, siden kørte Colin McRae og hans co-driver, Derek Ringer deres Subaru Impreza til holdets eneste VM-titel. McRae blev med sine 27 år og 109 dage den yngste og også den første britiske rally-verdensmester nogensinde. Skæbnen ville, at det ikke blev til flere titler, men det var mere tilfældet end udtryk for skottens vovemod og spektakulære fart. Han opfattes af mange som den måske hurtigste rallykører nogensinde. Ulykkeligvis mistede McRae livet i en helikopterulykke i 2007.

Som en markering af 25-året for McRaes VM-sejr og som erstatning for det belgiske VM-rally, der skulle være kørt i dagene frem til d. 22. november i år, sender Eurosport Danmark en til anledingen skabt 30 minutter lang dokumentar "Colin McRae: 25 Years A Champion". Dokumentaren sendes gentagne gange, men i første omgang iht. følgende udsendelsesplan:

Lørdag d. 21. nov. 22:45 - Eurosport 2 DK
Søndag d. 22. nov. 11:35 - Eurosport 1 DK
Søndag d. 22. nov. 22:30 - Eurosport 2



15. november 2020

Formel 1: Hamiltons syvende

Lewis Hamilton har vundet Formel 1 verdensmesterskabet 2020 og gjorde det i sin sædvanlige stil, da han kørte sin Mercedes-racer først over målstregen i det tyrkiske Grand Prix på den udfordrende racerbane øst for Istanbul. Sejren var englænderens nr. 94, hvilket udbygger hans rekord som den mest vindende Formel 1 kører nogensinde, og VM-titlen var hans syvende – og en tangering af Michael Schumachers hidtidige rekord. Løbsweekenden fandt sted under udfordrende vejrforhold og selve løbet blev afviklet uden tilskuere – hvilket næppe mange var kede af, for regnen satte også sit præg på løbet. Det blev også en Mercedes, der sluttede på 2. pladsen, men ikke en fabriksbil. Sergio Perez blev 2’er i sin Racing Point Mercedes mens Sebastien Vettel blev nr. 3 i Ferrari. Kevin Magnussen sluttede på 17. pladsen i sin Haas-Ferrari efter en overgang at have været i top-10. Løbet var det fjerde sidste i den ”Corona-reviderede” sæson, som ender op med at bestå af i alt 17 Grand Prix’er.

Vettel - Hamilton - Perez. Istanbul Park 2020.


Toyota slutter en epoke med endnu en VM-titel

Mike Conway, Kamui Kabayashi og José María López kørte deres Toyota TS050 HYBRID til sejr i weekendens 8-timers løb i Bahrain. Løbet var det ottende og sidste i den Corona-reviderede VM-sæson i World Endurance Championship og med sejren blev trioen også nr. 1 i kampen om årets LMP1 verdensmesterskab for kørere. Med VM-titlen også for konstruktører har Toyota vundet begge årets VM-titler, og sætter dermed et værdigt punktum for det måske mest usædvanlige motorsports-år indenfor banesporten, samtidig med at LMP1 epoken er forbi. Til næste år tages der hul på et helt nyt reglement i langdistanceracing, herunder også 24-timers Le Mans. Toyota var i de seneste år den væsentligste årsag til, at LMP1 fik mulighed for at fortsætte, efterhånden som konkurrenterne af den ene og den anden årsag trak sig ud, og siden 2012 har den japanske fabrik da også vundet de 29 af de i alt 64 løb. Det skal bemærkes, at hybrid teknologien har haft afgørende betydning for, at brændstofforbruget over perioden er blevet reduceret med 35 procent – samtidig med at omgangstiderne på Le Mans racerbanen blev 10 sekunder hurtigere. Toyotas TS050 HYBRID racer har rekorden for den hurtigste omgang i Le Mans nogensinde – og den rekord kommer med stor sandsynlighed til at stå langt ind i fremtiden.

Toyota vandt VM for både konstruktører og kørere.


Marco Sørensen og Nicki Thiim verdensmestre

Danske Marco Sørensen og Nicki Thiim er verdensmestre i GTE Pro klassen 2020 i World Endurance Championship. En femteplads i finalen på årets langdistance-VM for GT-biler var tilstrækkelig til, at Aston Martin Vantage GTE holdet kunne vinde den højt estimerede titel, måske den mest værdifulde og største præstation i VM-serien, der foruden GTE Pro også omfatter GTE Am samt de to klasse for racersportsvogne, LMP1 og LMP2. Foruden kører-mesterskabet har Aston Martin også vundet team-mesterskabet og med et tilsvarende mesterskab også i GTE Am klassen er den britiske bilproducent årets mest succesfulde. For det danske hold var triumfen særlig stor, fordi det alene var de to kørere, det såkaldte ”Dane-train”, der scorede titlen, fordi de var det faste grundlag for deltagelsen i de i alt 8 løb i World Endurance Championship 2020. Løbet i Bahrain blev vundet af den afgående verdensmester, en anden dansker og fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen. Samme med Kevin Estre avancerede danskeren til 3. pladsen i VM – en præstation, der understreger at Danmark også efter Tom Kristensen-æraen har en stærk position i international sportsvognsracing. Som et kuriosum skal det tilføjes, at Både Marco Sørensen og Nicki Thiim tidligere har vundet GTE Pro mesterskabet – men det var inden det fik officiel FIA-godkendt VM-status.

Marco Sørensen og Nicki Thiim vandt VM for dem selv og for Aston Martin.


Nicklas Nielsen verdensmester

Aston Martin vandt VM for teams i amatør-udgaven af GTE verdensmesterskabet, men det forhindrede ikke danske Nicklas Nielsen i blot sit første forsøg for Ferrari, at vinde GTE Am verdensmesterskabet for kørere. Det var Nicklas Nielsens første år i langdistance-VM, og han kørte Ferrari raceren sammen med Francois Perrodo og ikke mindst den rutinerede Emanuel Collard. De tre lå til at tage 2. pladsen i mesterskabet i sæsonfinalen, 8-timers løbet i Bahrain, men da de VM-førende Aston Martin kørere var nødsaget til at skifte bremser i løbets sidste time, kunne Ferrari 488 GTE-holdet avancere til 2. pladsen i løbet og dermed score points nok til at VM-titlen var deres.

Nicklas Nielsen bev verdensmester i første hug.


Fænomenal dansk motorsports weekend

Hvis man ser bort fra Formel 1, hvor Kevin Magnussen måtte affinde sig med endnu en beskeden placering i weekendens tyrkiske Grand Prix, var det en motorsports weekend af de helt store, set med danske briller. Marco Sørensen og Nicki Thiim tog Verdensmesterskabet i GTE Pro klassen, samtidig med at de sikrede Aston Martin deres tredje VM-titel i år. I GTE Am vandt Nicklas Nielsen verdensmesterskabet i GTE Am. Den afgående GTE Pro verdensmester, Michael Christensen avancerede efter en uheldig sæson til 3. pladsen i GTE Pro. Mikkel Jensen kørte for første gang i LMP2 på den legendariske Sebring racerbane i Florida og sammen med den tidligere Le Mans vinder, David Heinemeier Hansson, opnåede holdet en 2. plads i klassen. I Europa-serien for GT4 racerbiler, hvor sæsonfinalen blev kørt på Paul Ricard racerbanen i Sydfrankrig, vandt den blot 17-årige danske Porsche kører, Bastian Buus, mesterskabet i Pro-Am klassen. Og på samme bane vandt Jason Watts søn, Noah Watt sin første sejr i den europæiske serie ”Lamborghini Super Trofeo”.


Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson blev 2'er på Sebring.


Bastian Buus vandt mesterskabet i GT4 Pro-Am.


Noah Watt tog sin første Lamborhini sejr.
2. november 2020

Rally-VM i Belgien er "Corona aflyst"
Med en god portion optimisme havde arrangørerne af det kendte belgiske Ypres Rally på rekordtid stillet deres erfaring og ekspertise til rådighed for det noget Corona-amputerede rally verdensmesterskab, og efter planen skulle Ypres Rally som årets næstsidste afdeling af World Rally Championship have fundet sted d. 20.-22. november. Men begrundet i det stadigt stigende antal registrerede Corona-smittede også i Belgien, har de lokale myndigheder opbudt arrangørerne at aflyse rallyet. Endnu er finalen i Norditalien midt i december ikke aflyst, men i denne tid træffes der beslutninger med store konsekvenser på ganske kort tid, så endnu engang er det fastslået, at intet er sikkert før det er sket...

Nu er der kun ét rally til at VM er afgjort, hvilket betyder at der skal gå mege galt for Toyota, hvis ikke det bliver een Toyota kører, der vinder VM i år. Men i konstruktør mesterskabet er det Hyundai, der fører, og det forspring vil de gøre alt for at fastholde. På billedet: Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC.
11. oktober 2020
WRC i Italien: Hyundai triumf øger spændingen
Årets sjette afdeling af rally-verdensmesterskabet fandt sted på den italienske Middelhavs-ø, Sardinien, og blev en klar triumf for Hyundai. Det var imidlertid ikke de to faste VM-kørere, Thierry Neuville og Ott Tänak, der bragte en Hyundai først over målrampen, men derimod deltidskøreren Daniel Sordo, der iøvrigt også vandt for Hyundai på Sardinien i fjor. Neuville formående dog efter en tæt og intensiv fight at besejre Toyotas Sebastien Ogier på den allersidste hastighedsprøve og erobre 2. pladsen. Ogier blev 3'er og hans VM-førende team-kollega, Elfyn Evans sluttede på 4. pladsen. Resultatet betød, at spændingen spidser til i VM-toppen. Evans har nu 111 points, Ogier halede ind på ham og har nu 97 pts., alt imens Neuville er avanceret til 3. pladsen med 87 pts. fulgt af Tänak, der har 83 pts. efter at være sluttet på 6. pladsen i rallyet. Takket være 1-2 triumfen overtog Hyundai føringen i konstruktør mesterskabet, hvor den koreanske bilfabrik nu har 7 points mere end Toyota. Få dage inden det italiensk rally på Sardinien blev skudt igang blev den corona-amputerede VM-sæson tilført endnu en VM-afdeling. Det er et i VM-sammenhæng nyt rally, der skal afvikles i første weekend af december på asfaltveje omkring Monza nord for Milano. Monza-rallyet bliver dermed også også årets VM-finale og man ender dermed op med 8 VM-afdelinger ialt, hvilket må siges at være godt gået i denne noget anderledes tid.

Daniel Sordo vandt på Sardinien for 2. år i træk.
20. september 2020
Le Mans og WRC: Dobbelt Toyota triumf
Først vandt Elfyn Evans 5. afdeling af Verdensmesterskabet i rally, Det tyrkiske Rally, i hans Toyota Yaris WRC, og overtog dermed føringen i kørernes VM, samtidig med at Toyota udbyggede forspringet i konstruktør verdensmesterskabet. Og blot en times tid senere kørte Kazuki Nakajima først over målstregen i årets 24-timers Le Mans. Dermed var det en god dag for Toyota, for nu at sige det mildt.

Det tyrkiske rally:
I det tyrkiske rally måtte den 6-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, dog lide den tort, at udgå fra en topplacering i rallyet med en overophedet motor. Det gik noget ud over hans chancer i VM, hvor han nu ligger på 2. pladsen efter Evans. Hans farligste rival, den regernde verdensmester Ott Tänak, mistede nemlig enhver chance for en topplacering, da styringen af hans Hyundai i20 WRC lørdag eftermiddag gik i stykker. Dermed kunne Thierry Neuville køre en god 2. plads i hus, og med Sebastien Loeb i en anden Hyundai på 3. pladsen, er spændingen om konstruktør-titlen fortsat temmelig stor. Succes i Tyrkiet krævede et punkter-frit rally i det rå terræn. Den holdt Evans sig fra, hvad ingen af de øvrige WRC-kørere helt i toppen kunne prale af.


Le Mans:
I Le Mans, der blev kørt helt uden tilskuere og et fåtal af pressefolk, udeblev regnen, og Toyota LMP1 raceren med foruden Nakajima også Sebastien Buemi og Brendon Hartey i cockpittet dominerede i princippet fra start til mål, omend de havde lidt "faretruende" udfordringer undervejs. Det var iøvrigt Toyotas tredje sejr i træk i det klassiske franske langdistanceløb. På 2. pladsen kom en Rebellion racer og nr. 3 blev den anden Toyota. Der var ingen danskere øverst på podierne i deres respektive klasser, men der blev alligevel leveret solide resultater: I LM P2 blev Mikkel Jensen nr. 5 efter i en periode også at have ført klassen. Han dannede bl.a. makkerpar med den tidligere og dobbelte Formel E kører, Jean-Eric Vergne. I LM GTE Pro styrede Nicki Thiim og Marco Sørensen deres Aston Martin ind på 3. pladsen og fastholder deres VM-foring, mens sidste års vinder, Porsche-køreren Michael Christensen, havde problemer undervejs, der medvirkede til en placering som nr. 6. I LM GTE-Am kørte Nicklas Nielsen i mål som nr. 3 i en Ferrari fra AF Corsa. Jan Magnussen sluttede på 6. pladsen i klassen i "sin" Ferrari mens Michele Gatting blev nr. 9, også i en Ferrari. I Am-klassen var ikke færre end 19 biler kørende ud af 22, da løbet var forbi.

14. september 202
Le Mans fra hjemmefronten
24-timers Le Mans køres i weekenden d. 19.-20. september uden publikum pga. Corona pandemien. Heldigvis er TV-dækningen god herhjemme, hvor især Eurosport sender LIVE fra alle træningskørsler og samtlige 24 timer. Arbejdsforholdene for journalister er af en sådan art, at Motorsiden.dk's redaktør har valgt, ikke at dække løbet i år. Det vil ganske enkelt være for vanskeligt og utilfredsstillende. Dér gør TV-stationerne det langt bedre. Iøvrigt køres der en afdeling af rally verdensmesterskabet i samme weekend - WRC speakes som vanlig af undertegnede. Men trofaste læsere skal alligevel have en håndsrækning herfra: Facebookgruppen "Le Mans - Danske Le Mans fans" administreres af Henrik Vejgaard. Han har udarbejdet en lille folder med fokus på de danske deltagere. Den har vi fået mulighed for at stille til rådighed for Motorsiden.dk's læsere - man skal blot selv downloade den, og det kan ske via dette link - og man må gerne printe den:
Henrik Vejgaards guide til danskerne i Le Mans 2020
Stort tak til Henrik Vejgaard for hjælpen. Og glem ikke, at alle Le Mans fans er hjertelig velkommen i Facebook gruppen.

6. september 2020
WRC: Tänak vinder på hjemmebane
Rally Estonia var første afdeling af rallyverdensmesterskabet, efter at sæsonen blev genoptaget. Rallyet skulle først have været en del af VM i 2021, men fordi arrangørerne var i stand til at sammensætte et rally på rekordtid, formåede den lille baltiske stat at stable et rally på benene med 234 km hastighedsprøver (et normalt VM-rally er godt 300 km). Det var rallyverdenen begejstret for, og det estiske pyblikum var mindst ligeså begejstret for at det lykkedes deres landsmand, den regerende verdensmester, Ott Tänak, at tage sejren. Det var hans første sejr for Hyundai, efter at han i fjor havde forladt Toyota teamet, ligeså snart VM-titlen var i hus. Hyundai havde hyret ireren Craig Breen til, at køre en anden af fabriksbilerne. Han kvitterede med at blive nr. 2, alt imens VM-kandidaten over en årrække (der dog aldrig har nået VM-toppen), Thierry Neuville, skadede sin bil og siden fik problemer på den afsluttende Powerstage. Det er fortsat Toyota, der fører VM-kampen, både for kørere og konstruktører, for den 6-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, kørte i mål på 3. pladsen, og ligger fortsat nr. 1, fulgt af Elfyn Evans, der derved også bevarede sin 2. plads i kampen om kørernes verdensmesterskab. Næste rally finder sted i Tyrkiet, allerede om to uger.

Ott Tänak sejrede for Hyundai i Estland.
4. september 2020
Revideret Rally-VM kalender
Rally VM kalenderen er revideret, efter at det har været nødvendigt at aflyse løbere i såvel Tyskland som Japan. Den reviderede kalender ser således ud:
4.-6. september: Estland
18-20. september: Tyrkiet
8-11. oktober: Italien
19.-22. november: Belgien
2. juli 2020
Rally-VM genoptages
Arrangørerne af World Rally Championship har offentliggjort en række datoer for videreførelse af årets rally VM efter corona-krisen. Følgende datoer er blever bekræftet:
4.-6. september: Estland
24.-27. september: Tyrkiet
15.-18. oktober: Tyskland
29. okt-1. november: Italien
19.-22. november: Japan
Der arbejdes med forkortede ruter. Detaljerne offentliggøres senere.
17. juni 2020

Formel E tænder for strømmen på ny:

Gigantisk finale serie i august

Med ikke færre end seks løb afviklet over 9 dage, sætter arrangørerne af Formel E mesterskabet stikket i og afslutter sæsonen, der tilbage i februar blev sat på ”corona standby” efter blot fem løb. De seks finale løb køres alle i Berlin Tempelhof lufthavnen først i august.

Formel E tænder for strømmen på ny - læs mere >>>


Formel E præsenteres i samarbejde med Total

 


7. juni 2020

Vandoorne vinder Formula E Race at Home
Mercedes-teamets Stoffel Vandoorne fra Belgien tog sejren i historiens første "Formula E Race at Home" serie, alt imens Nissans Oliver Rowland sejrede i finaleløbet. Mesterskabet, der blev afviklet over 8 virtuelle afdelinger, sluttede søndag aften d. 7. juni på en virtuel udgave af den tyske Formel E racerbane i Berlin Tempelhof Lufthavn. Der blev kørt hårdt, det var spændende og hele Formel E feltet er en oplevelse rigere ligesom de mange fans, der har kunnet følge begivenhederne via TV- eller computerskærmen.
Finalen i Formula E Race at Home >>>


Nissans Oliver Rowland vandt eSport racet i "Berlin", alt imens Stoffel Vandoorne (Mercedes) fra 3. startposition tog sejren immesterskabet.

24. maj 2020
Formula E Race at Home i slutfasen:
Spændingen spidser til
Efter fem afdelinger af Formula E Race at Home serien er spændingen stor. Efter et par løb, hvor BMW's Max Günther dominerede, var det Mahindra's Pascal Wehrlein, der overtog førstepladserne og senest, i den virtuelle udgave af "Berlin E-Prix" i Berlin Tempelhof slog Nissan's Oliver Rowland til og besejrede Stoffel Vandoorne fra Mercedes Formel E-teamet
eSport med verdens bedste Formel E kørere >>>

18. marts 2020
24 timers Le Mans 2020 udsat til september
Arrangørerne af 24-timers Le Mans har valgt at udsætte det klassiske racerløb til 19.-20. september pga. Corona-truslen.

15. marts 2020
WRC i Mexico: Ogier vinder for Toyota
Den 6-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Ogier, kørte lørdag nat, dansk tid, sin Toyota Yaris WRC til sejr i Rally Mexico, 3. afdeling af World Rally Championship. Rallyets sidste dag blev aflyst pga. den stadig større nedlukning af ikke mindst de europæiske lande, hvor størstedelen af deltagere, team-medlemmer og VM-arrangørerne holder til. Mexico er ikke for nærværende nævneværdigt ramt af den frygtede Corona-virus, så aflysningen skete fortrinsvis af hensyn til de europæiske indbyggeres muligheder for at komme hjem. Ogier vandt rallyet for sjette gang og overtog ved samme lejlighed føringen i VM foran sin Toyota team-kollega, Elfyn Evans, der sluttede 4'er. nr. 2 blev den regerende verdensmester, Ott Tänak, med Fords Teemu Sunninen på en overraskende 3. plads. Med sejren øgede Toyota også sin føring i konstruktørernes VM. Næste VM-rally, som skulle have fundet sted i Argentina, er aflyst pga. Corona-virus'en, og det er tvivlsomt om de næste to rallies i hhv . Portugal og Italien sidst i maj og i begyndelsen af juni bliver gennemført.
Sebastien Ogier vandt Rally Mexico for sjette gang - og for første gang i en Toyota Yaris.

23. februar 2020
"DM" i langdistance racing
Alt imens den regerende verdensmester, Michael Christensen, kunne glæde sig over titlen som Årets Bilsportkører, blev Porsche køreren besejret af Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin i 5. afdeling af World Endurance Championship i Austin, Texas. Derved har verdensmester i GTE Pro klassen på det nærmeste udviklet sig til et "DM" i landistanceracing. Aston Martin teamer fører VM med Porsche-køreren på 3. pladsen.

Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt