| 
							 Renault sætter pris 
							på Renault 4 
							- og det satser man 
							på, at kunderne også gør 
							September 2025: Allerede i maj måned 2025 
							kunne vi første gang berette om om den helt nye 
							fuldt elektriske Renault 4's alsidighed.
							
							Læs den første internationale test af den helt nye 
							Renault 4 hér >>>. Sidst i september lander den 
							så i Danmark, nummerpladerne er ved at være skruet 
							på og priserne er så skarpe, at Renault selvsagt 
							satser på, at kunderne også sætter pris på den nye 
							"4'er". 207.000 kroner er prisen for indstignings 
							modellen med 40 kWh batteri, 300 km rækkevidde og 
							Evolution udstyr. Med 52 kWh batteri, en rækkevidde 
							på 400 km og samme udstyr er den prissat til 222.000 
							kroner. Technoudgaven og Iconic versionen koster 
							hhv. 240.000 og 250.000 kroner. 
							
							  
							 
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
							
										
										
										
										
										
										
										
										
										
										
										
										
										
							Er Nissan Micra dyrere 
							end Renault 5? 
							August 2025: Hvad er op og ned på 
							forskellen mellem Renault 5 og Nissan MIcra? De to 
							biler ser forskellige ud, om man falder for den ene 
							eller den anden er vel dybest set en smagssag. Men 
							de er udviklet af alliancepartnerne, Renault og 
							Nissan og umiddelbart er de i teknisk forstand 
							identiske. Alligevel er Micra’en prissat, så den 
							tilsyneladende er 10.000 kroner dyrere end Renault 
							5. Men er den nu også det? Ofte er virkeligheden jo 
							lidt mere forskelligartet, end hvad en listepris kan 
							udtrykke. Det gælder også her. 
							  
							En lille håndfuld eksempler: 
							Nissan har lanceringstilbud på de første 100 biler, 
							hvor metallak er uden beregning – det koster normalt 
							5.500 kroner. Derudover er hvid standardfarve uden 
							beregning hos Nissan. Renault 5 har grøn som 
							standard farve. V2L er desuden standardudstyr på 
							alle Micra-varianter – det er ekstra udstyr til 
							Renault 5. På Nissans Advance udstyrs-variant har 
							Micra e-pedal med fuldt stop og blind spot warning, 
							som ikke er tilgængeligt på Renault. Og på Micra 
							top-versionen ”Evolve” er Harmon Kardon lyd standard 
							– det er ekstraudstyr til 6000 kroner på Renault 5. 
							  
							Vælger man privat leasing er 
							sammenligningen heller ikke let, men helt 
							grundliggende kan Micra fås med både 30.000 og 
							15.000 kroner i udbetaling. Med 15.000 kroner i 
							udbetaling er Micra 500 kr./måned billigere end 
							Renault 5 – oven i købet med 1 års kortere 
							bindingsperiode.  
							  
							Det er iblandt klogt, at 
							dykke lidt dybere ned i det, man får for sine penge, 
							selvom ingen skal påstå at det er hverken let eller 
							overskueligt… 
							
							
										
										
										
										
										
							
							  
							
							Nissan Micra. 
							 
							
							 
							 
							 
							
							
							
							 
							
							
							Subaru udvider sin 
							elektriske portefølje 
							Juli 2025: Ikke færre end tre nye fuldt 
							elektriske modeller vil fremover indgå i Subarus 
							vifte af elbiler. Det betyder dog ikke, at man har 
							lagt de velkendte ICE-modeller på hylden, for de har 
							fortsat stor berettigelse rundt om på Jorden, hvor 
							det japanske bilmærke i forvejen har et godt 
							fodfæste. 
							  
							Derfor er de nye Subaru 
							modeller også skabt så rigtigt som muligt, med 
							hensyn taget især til udviklingsomkostninger og 
							markedsføring, og den ene af de nye biler, nemlig 
							Subaru Solterra, er et skoleeksempel på, hvordan man 
							gør det. 
							  
							Subaru har nemlig tætte 
							relationer til Toyota, og Solterra er baseret på 
							Toyota bZ4X, hvor man dog, tro mod firehjulstræks 
							princippet alene har markedsført modellen med to 
							elmotorer og træk på alle fire hjul. Det kommer også 
							til at gælde den nye Solterra, som i det store hele 
							inkluderer de fornyelser, der er fulgt med den nye 
							og kraftigt faceliftede bZ4X. Tidshorisont for 
							lancering i Danmark: ultimo 2025. 
							  
							Toyota har også været inde 
							over med en anden af de nye modeller, nemlig Subaru 
							Uncharted. Der er tale om en fuldt elektrisk kompakt 
							SUV, og kikker man den efter i sømmene kommer man 
							ikke uden om søstermodellen hos Toyota, nemlig 
							C-HR+. Blandt de offentliggjorte data for 
							AWD-versionen med to elmotorer er et 77 kWh batteri, 
							en motoreffekt på 340 hk og en rækkevidde på 470 km. 
							Desuden må den trække 1500 kg. Den kommer også i en 
							FWD udgave, og uanset version vil man kunne 
							AC-oplade med 22 kW. Salget starter først i 2026. 
							  
							Den sidste nye elektriske 
							Subaru er E-Outback, som kort fortalt er skabt på 
							grundlag af bZ4X Touring. Den vil have et 74,7 kWh 
							batteri, AWD med op til 380 hk ialt, 21 cm frihøjde 
							og 1500 kg på anhængerkrogen. Og nok så vigtigt er 
							Subarus unikke EyeSight førerassistent system 
							inkorporeret i den nye elbil, der lanceres i 
							begyndelsen af 2026. 
							
							  
							Subaru Uncharted. 
							 
							BZ4X nu også i Touring 
							version 
							Maj 2025: Toyota har netop 
							offentliggjort billeder af den helt nye, fuldt 
							elektriske familiebil, bZ4X Touring. Den er Toyotas 
							fjerde dedikerede elbil og både højere, længere og 
							har et markant større bagagerum samt endnu flere 
							kræfter end sin lillesøster, bZ4X. bZ4X Touring er 
							14 cm længere og 2 cm højere. Dermed er 
							bagagerumsvolumen øget til 600 liter. 
							  
							BZ4X Touring 
							vil kunne fås med enten forhjulstræk eller 
							firehjulstræk. Den firehjulstrukne udgave får som 
							standard Toyotas intelligente XMODE-teknologi og 
							Grip Control, der sikrer stabil og sikker kørsel på 
							mere ujævne eller løsere underlag. 
							  
							Der kommer én 
							batteripakke til bZ4X Touring bestående af et 
							litium-ion-batteri med en bruttokapacitet på 74,7 
							kWh. Det giver en foreløbig forventet rækkevidde 
							ifølge WLTP på 560 km. AC-opladningen er på op til 
							22 kW mens den maksimale DC-lynladning kan ske med 
							op til 150 kW. Det giver en ladetid fra 10 til 80 
							procent på omkring en halv time. 
							  
							Den forhjulstrukne 
							udgave har en elmotor på op til 224 hk, mens den 
							firehjulstrukne udgave med elmotorer både på 
							forakslen og bagakslen samlet yder 380 hk. Det gør 
							bZ4X Touring til den mest kraftfulde elbil i Toyotas 
							modelprogram. De mange kræfter indebærer, at bZ4X 
							Touring må trække en anhænger på op til 1500 kg. 
							  
							
							Det forventes, at Toyota bZ4X Touring lander på 
							det danske marked i begyndelsen af 2026. 
							
							
							  
							 
							El-Toyota'er på 
							hurtigt visit 
							Der går stadig et halvt til 
							tre kvart år før vi i Danmark kommer til at se mere 
							til de fuldt elektriske Toyota Urban Cruiser og 
							C-HR+. Aligevel var de på gennemrejse i Danmark 
							først i april 2025, dels som en pre-produktionsbil 
							(Urban Cruiser), dels som en såkaldt "Ler-bils 
							udgave" af C-HR+. Sidstnævnte er visuelt identisk 
							med den kommende produktionsbil, men den kan ikke 
							meget andet end at slå dørene op.  
							  
							De to biler er 
							vigtige signaler om verdens største 
							mobilitetsleverandørs satsning på det danske 
							elbilsmarked, der på mange måder er enestående i 
							Europa. Inden udgangen af 2026 vil der være 
							introduceret 6 nye elbiler. Ved samme lejlighed fik 
							Toyota Danmarks nye administrerende direktør, 
							Pernille Kim Johansen, lejlighed til at præsenterer 
							både sig selv og sine tanker om fremtiden. Hvad 
							sidstnævnte angår, er der især fokus på at være 
							tilpasningsparat, men som altid med kunderne som det 
							afgørende omdrejningspunkt. 
							  
							
							
							Læs mere om Toyota Urban Cruiser hér >>> 
							  
							
							
							Læs mere om Toyota C-HR+ hér >>> 
							  
							
							  
							Pernille Kim Johansen. 
							 
							Toyota vinder 
							Rally-VM igen, igen 
							Thierry Neuville 
							vinder kørernes VM 
							Toyota har vundet 
							konstruktørernes VM i begge de to væsentlige 
							verdensmesterskaber, som de har deltaget i, her i 
							2024, Langdistance-VM (Le Mans racing) og Rally-VM. 
							Men konkurrencen har været ekstraordinær hård i 
							begge serier, hvor VM-titlen hvert sted fandt sin 
							ejermand i allersidste VM-afdeling. Senest i Rally 
							VM, hvor Toyota først på sidste hastighedsprøve (i 
							fabrikkens japanske hjemland, oven i købet) kunne 
							vide sig sikker på VM. Årets rally-VM har været 
							præget af nye pointsregler, og en vis udskiftning i 
							kørersammensætningerne. Hårdeste konkurrent var 
							Hyundai, og det blev da også Hyundais Thierry 
							Neuville, der efter utallige forsøg denne gang kunne 
							slutte som kørernes rallyverdensmester. For Toyota 
							såvel som Hyundai var resultatet vigtigt. Begge 
							virksomheder agerer på det globale bilmarkedet med 
							en multiteknologisk strategi, hvor hybrid spiller en 
							vigtig rolle. I Rally-VM kører man med plug-in 
							hybridbiler og der benyttes CO2 neutral E-Fuel, 
							hvorved sporten godt kan karakteriseres som den mest 
							forureningsfri og klimaoptimale motorsport. 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							
							
							  
							 
							Frederik Vesti skal teste 
							Formel E 
							Den danske tidligere Formel 
							2 kører og Mercedes Formel 1 reservekører, Frederik 
							Vesti, skal teste Formel E. Det sker i forbindelse 
							med det kommende Berlin E-Prix, hvor Formel E 
							organisationen afholder en heldags rookietest mandag 
							d. 13. maj på banen, bygget op i byens historiske 
							Tempelhof lufthavn. 
							  
							Det er Mahindra teamet, der har 
							inviteret Vesti til en hel dag i cockpittet på 
							fabrikkens Formel E racer, og danskeren har allerede 
							været i Banbury på Mahindras Formel E 
							fabriksfaciliteter, og har fået taget mål til sædet 
							i den såkaldte GEN3 racerbil. I dagene frem mod 
							testen vil der blive gennemført en intensiv 
							forberedelse, der bl.a. inkluderer simulator test, 
							hvorved Frederik Vesti vil opnå den første 
							fornemmelse af udfordringerne og mulighederne ved at 
							køre en fuldt elektrisk Formel E racerbil. 
							  
							De 
							efterfølgende to dage, d. 14. og 15. maj vil 
							Motorsiden.dk’s redaktør være til stede på El & 
							Teknik messen i Odense, i forbindelse med at Formel 
							E partneren ABB udstiller en vaskeægte Formel E GEN3 
							racerbil, for første gang nogensinde i Danmark. 
							Alle er velkommen til at komme og få en Formel E 
							snak. 
							
							
							  
							 
							
							Fornuftig prissætning af ny Toyota Yaris 
							
							I forbindelse med den første internationale test af 
							den nye Toyota Yaris forelå de danske priser ikke. 
							Det gør de nu og Toyota har som lovet valgt at 
							prissætte den nye og yderst moderne kompaktbil 
							ganske fornuftigt. Den billigste version med 
							125-hestes benzinmotor og Active udstyr koster 
							200.000 kroner og den billigste hybridversion med 
							115-hestes motor og Active udstyr koster 234.000 
							kroner. Den billigste udgave med den nye 130-hestes 
							hybridmotor og det noget højere Executive udstyr er 
							prissat til 295.000 kroner og de to udgaver, vi 
							kørte ved de første tests, Premiere Edition og GR 
							Sport er på prislisten sat til hhv. 325.000 og 
							342.000 kroner. 
							
							Læs vores testkørsler af den nye Yaris hér: 
							
							  
							
							
							Opfriskning der batter >>> 
							
							  
							
							
							Et ordentligt løft på udstyret >>> 
							
							  
							
							  
							 
							
							Rally Monte 
							Carlo 2024: 
							
							Sejr til Thierry 
							Neuville og Hyundai 
							
							Den belgiske rallykører, Thierrey Neuville, har 
							vundet det berømte Rally Monte Carlo. Neuville kørte 
							søndag d. 28. januar sin Hyundai i20 N Rally1 Hybrid 
							til sejr i et udfordrende rally, hvor han løbet 
							igennem var presset af Sebastien Ogier og Elvyn 
							Evans i Toyota GR Yaris Rally 1 Hybrid. De to 
							sluttede rallyet i den rækkefølge. Nummer 4 blev Ott 
							Tänak i Hyundai. Rallyet var det første, hvor 
							VM-points bliver uddelt på en ny måde. 
							
							  
							
							Hidtil har den velkendte skala for slutresultatet på 
							25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 plus op til 5 points for 
							sejr på rallyets PowerStage været benyttet. Fra nu 
							af uddeles der VM-points efter placeringerne på 
							rallyets næstsidste dag iflg skalaen 
							18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Men pointene opnås alene, 
							hvis de kørere, der i første omgang har fået dem 
							tildelt, fuldfører rallyet. 
							
							  
							
							Siden toppes der op på rallyets sidste dag, baseret 
							på sidstedags resultaterne, efter skalaen 
							7-6-5-4-3-2-1. Og så uddeles der points på 
							PowerStagen efter det hidtidige system, dvs. 
							5-4-3-2-1. 
							
							  
							
							Det interessante ved systemet er, at vinderen af 
							rallyet ikke nødvendigvis får den største points 
							score. Hvis et hold i ekstreme tilfælde fx ingen 
							points opnår inden sidstedagen og siden baner sig 
							vej frem til førstepladsen uden også at score points 
							på Powerstagen, vil holdet ende op med ialt 7 
							VM-points. 
							
							  
							
							På det grundlag har de regerende verdensmestre, 
							Toyota, føringen i bilproducenternes VM efter 
							"Monte" med ialt 46 points mod Hyundais 45. I 
							kørernes VM fører Neuville med 30 points foran Ogier 
							med 24 og Evans med 21 points. 
							
							  
							
							Målet i Monte Carlo rallyet var i år placeret på det 
							berømte Col de Turini. 
							 |