Subaru er nu også på vej med
en elbil. Og ligesom man også i andre sammenhænge
samarbejder med landsmændene fra Toyota, gælder det
tilsvarende den nye elbil, som vil blive en
mellemstor SUV på Subaru Forester niveau. Subaru er
sparsommelig med informationerne om den nye bil, men
stiller i udsigt, at flere informationer vil følge i
det kommende år. Man har dog publiceret en
slags foto:
November 2020
KIA elbiler nu med anhænger
Den er ikke stor, men alting
har sin begyndelse, og nyheden om, at KIA e-Niro og
e-Soul modelår 2021 fra og med 1. januar er godkendt
til at måtte en lille anhænger på 300 kg, går givet
vis rent ind hos mange, der overvejer at køre
elektrisk. Normalt er elbiler ikke godkendt til at
køre med anhænger, hvilket bl.a. har at gøre med
belastningen af drivlinen og styringen af motorens
kræfter. Det er dog alene udgaven med 204 hestes
motor, der får den tilladelse. To vigtige forhold
skal der netop nu gøres opmærksom på: De første af
de nye opgraderede KIA e-Niro er nu i Danmark og KIA
har sænket listepriserne med op til 25.000 kroner,
så den billigste koster 260.000 kroner. Vel vidende
at ingen endnu ved hvad Folketinget har tænkt sig
med hensyn til bilafgifter fra 1. januar. Hvad
e-Soul angår kommer de første biler til landet i
begyndelsen af 2021 og af gode grunde har man ikke
offentliggjort priser på den KIA elbil endnu.
Subaru er den nye bil, der
falder mindst i værdi efter købet. Det har den
anerkendte amerikanske Automotive Lease Guide
fastslået. ALG er den analytiske division i TruCar
inc. Virksomheden har i omkring 50 år indsamlet data
om alle markedets bilmodeller og nomineret de biler,
man har beregnet sig frem til, vil opleve det
mindste værditab over en treårig periode. Det drejer
sig altså om, hvilke biler, man forventer vil holde
værdien bedst fremover. Subaru har modtaget samme
anerkendelse 8 gange siden 2010. Det indebærer i
praksis, at Subaru biler i henhold til de
statistiske forudsigelser vil opnå den højeste
brugtbilpris, sat i forhold til nybilsprisen – noget
man for længst også historisk har oplevet i Sverige,
hvor salget af Subaru biler har været markant højere
end i Danmark. Subaru har dog et strategisk ønske
om, at være stærkere repræsenteret i Danmark og har
derfor netop i Danmark gennemført en kraftig
prisnedsættelse på op til 105.000 kroner på hele
modelprogrammet. Når nybilsprisen reduceres, falder
brugtvognsprisen også, men ikke helt så meget og
heller ikke forholdsmæssigt.
Opladningshastigheden er den
største hurdle for udbredelsen af elbiler. Hurtig
opladning med jævnstrøm er endnu ikke udbredt og i
øvrigt en stor belastning for el-nettet. Nu
forbedrer Audi imidlertid opladningsmuligheden med
vekselstrøm, hvilket reducerer udfordringen
væsentligt. Audi e-tron 55 og e-tron Sportback 55
vil nu kunne bestilles med en dobbeltoplader og midt
i 2021 vil 22 kW vekselstrømsopladning også være en
option i Audi e-tron 50 og S. Dobbeltopladeren
muliggør fuld opladning mindre end 5 timer. Audis
Standard Type 3 kabel er allerede parat til at
håndtere den kraftigere strøm. Systemet muliggør
også 22 kW hjemmeopladning, hvorved man i princippet
kan oplade sin bil vha. elektricitet fra solceller.
Fiat har netop
offentliggjort favorable leasingpriser på den helt
nye og helt elektriske Fiat 500. Den månedlige
ydelse for både udgaven ACTION og den topudstyrede
ICON er 2.995 kr., og førstegangsydelsen er ned til
0 kr. 500 ACTION har en rækkevidde på 180 km WLTP og
i byen op til 240 km. Den har mulighed for at
hurtiglade med op til 50 kW. Den standard udstyre
med bl.a. automatisk nødbremse, der også registrerer
fodgængere og cyklister, vognbaneassistent,
skiltegenkendelse og automatisk nødopkald ved uheld,
aircondition og nøglefri betjening. I stedet for en
skærm i midterkonsollen har 500 ACTION en
smartphoneholder, hvor ens smartphone via Bluetooth
og en særlig app forbindes til bilen og gør
smartphonen til brugerflade for bilens
infotainmentsystem. Den månedlige ydelse er 2.995
kroner og der
er ingen førstegangsydelse. Også den topudstyrede
500 ICON kan privatleases. Den har et større
batteri, der giver en rækkevidde på 321 km ved
blandet kørsel og op til 458 km i byen og den kan
lade med 85 kW. For 500 ICON er den månedlige ydelse
ligeledes 2.995 kroner med førstegangsydelsen er
9.995 kroner. Løbetiden for begge er 3 år. 500 ICON
kan leveres allerede i år, men lageret er begrænset.
BMW er det mest bæredygtige
bilmærke
”Dow Jones Sustainability Indices World and Europe”
har kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilmærke
med 80 point ud af 100 mulige. I alt 39 virksomheder
i bilbranchen er blevet evalueret i 2020, og
resultatet viser, at BMW har opnået fremgang på alle
tre dimensioner i evalueringen–
Governance & Economic, Environmental og Social
dimensions. BMW Group har i øvrigt klare mål for
CO2-reduktionen frem til 2030. Nyt er, at disse mål
for første gang inkluderer hele livscyklussen fra
forsyningskæden til produktionen til selve
brugsfasen. Målet er at reducere CO2-emissionerne
med mindst en tredjedel per bil på tværs af hele
produktporteføljen. Med en flåde på omkring 2,5
millioner biler (2019-tal) vil det svare til en
reduktion på mere end 40 millioner tons CO2 i løbet
af livscyklussen frem til 2030.
Årets Bil i Danmark 2021: VW ID.3 Volkswagen
ID.3 er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2021.
Der er en jury bestående af 22 danske
motorjournalister, der blandt 7 nominerede nye biler
skulle uddele hæderstitlen. Volkswagen ID.3 fik
tildelt ialt 150 stemmer, 28 flere end en af VW
koncernens nye biler, SEAT Leon, som iøvrigt er
søstermærke til VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3.
På den sidste "podieplacering" fulgte med 114 points
den nye Toyota Yaris.
Pointfordelingen så sådan ud: VW ID.3
150 points SEAT Leon, 122 pts. Toyota Yaris,
114 pts. Peugeot 2008 BMW 4-serie Honda e
Renault Captur.
Desuden blev der
uddelt tre ærestitler, to af dem tilfaldt Honda e:
Innovationsprisen gik til Honda e Bilglædeprisen gik til Honda e
Designprisen gik til Ferrari Roma
VW ID.3 blev kåret til Årets Bil i Danmark 2021.
Test af VW ID.3 følger snart.
Honda e modtog hele to ærespriser.
Læs vores test af Honda e hér >>>Jaguar F-PACE som plug-in hybrid Jaguar var
tidligt ude med den helt elektriske I-PACE. Ligesom
med søstermærket Land Rover har Jaguar nu fulgt trop
med en plug-in hybrid udgave af F-PACE modellen. Den
har fået bogstavbetegnelsen P400e i kraft af, at det
er topmodellen, der leveres som plug-in i
udstyrsvarianterne S og SE. Listeprisen for en
Jaguar F-PACE S P400e er 1 million kroner, det
selvsamme, som man skal betale for en konventionel
P400 uden "S". Det officielle WLTP-forbrug er
45,5/49 -40/57 km/l og den elektriske rækkevidde er
59 kilometer, og man har ialt 404 hestekræfter til
sin rådighed.
Oktober 2020
Jaguar I-PACE til
spotpris
Normalt disponerer man over
400 hestekræfter i den potente, sportslige og fuldt
elektriske Jaguar I-PACE EV400. Med betegnelsen
EV320 siger det næsten sig selv: Hér har man op til
320 hestekræfter til rådighed – til gengæld sparer
man omkring 100.000 kroner, for en EV320 kan
anskaffes for 575.000 kroner. Om det er fundet for
de penge vil fremtiden vise, for indtil videre er
det ikke fra politisk hånd besluttet, i hvilket
omfang elbiler skal afgiftsfavoriseres fra udløbet
af den eksisterende lovgivning 31. januar 2020. Vi
har ikke prøvekørt I-PACE med den neddroslede motor,
men kører man ikke konstant med speederen i bund, er
det nok de færreste, der for alvor vil kunne mærke
forskellen i praksis. Den officielle elektriske WLTP
rækkevidde er 415 kilometer.
Audi Danmark kan nu
præsentere en yderst attraktiv pris på A3 Sportback
40 TFSI e, dvs. plug-in hybrid udgaven af den nye
Audi A3. Listeprisen begynder på 350.000 kroner for
Prestige versionen, som lander hos de danske
forhandlere i begyndelsen af november. Den nye Audi
A3 Plug-in har en elektrisk rækkevidde på op til 66
km (WLTP) og en systemeffekt på 204 hk.
Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback
med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40
TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S
line. Standard-opladningen, Mode-2, kan benyttes ved
stikdåser, og et Mode-3-kabel kan bruges ved
offentlige ladestandere. Når man køber en Audi A3
Sportback 40 TFSI e i Danmark, er installation af en
Clever ladeboks på hjemmeadressen inkluderet i
prisen ved samtidig oprettelse af Clever Unlimited
abonnement, hvilket giver ubegrænset opladning fra
ens ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris
på 369 kr. om måneden.
SEAT Leon Plug-in er
landet
I lighed med søstermærkerne
i VW koncernen lancerer SEAT nu også en plug-in
hybrid udgave af SEAT Leon. Dens elektriske
rækkevidde er 63 kilometer, baseret på en elmotor på
115 hk samt en 1,4 liters turbobenzinmotor på 150
hk, hvilket tilsammen giver 150 kW/204 hk. Batteriet
er på 13 kWh og det officielle WLTP forbrugstal er
83,3 km/l. På en vægboks eller en offentlig
ladestander tager det 3,5 time at lade batteriet
fuldt op, mens det tager 6 timer ved brug af en
konventionel stikkontakt. Den nye Leon Plug-in har
versionsbetegnelsen e-HYBRID og fås i 2 varianter:
En hatchback med et baggagrum på 270 liter prissat
til 290.000 kroner, og Leon FR Sportstourer med et
bagagerum på 470 liter til 300.000 kroner. Med i
prisen følger bl.a. 17’ Dynamic-alufælge FR-design,
3-zone klimaanlæg, 10,25” digitalt cockpit, trådløs
Apple CarPlay, KESSY nøglefri start/stop, p-sensor,
adaptiv fartpilot med fartbegrænser, et anhængertræk
på 1.500 kg og meget mere.
Verdens mest
værdifulde bilmærke: Toyota
Toyota er igen, igen nr. 1
blandt verdens mest værdifulde varemærke i
bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse (Best
Global Brands 2020) af de mest værdifulde brands i
verden, foretaget af det anerkendte internationale
konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen påviser,
at Toyotas varemærke har en markedsværdi på 325 mia.
kroner, hvilket også placerer Toyota på en samlet
syvendeplads blandt alle verdens varemærker. Toyotas
varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til
værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra
Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse
af værdien af virksomheders varemærker tidligere i
år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest
værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste
varemærkeværdi ligger ifølge
Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.
Techgiganten Apple placeres
igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en
markedsværdi på 2.034 mia. kroner. Lego er det
højest placerede danske varemærke på en 72. plads
med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.
Listen over de mest
værdifulde bilmærker ser sådan ud iflg. Interbrand:
September 2020
Årets Varebil: Ford Transit Custom Plug-in Med nogle måneders "corona-forsinkelse har Danske
Motorjournalister kåret Årets Varebil 2020. Titlen
gik til den avancerede plug-in hybrid, Ford Transit
Custum PHEV, som kører på elektricitet, enten hentet
ind fra el-nettet eller fra den medbragte 1-liters
benzinmotor.
Vi har tidligere prøvekørt bilen - læs mere herom
hér >>>
Point-fordelingen så
således ud: 1. Ford Transit Custom PHEV,
74 points. 2. VW Transporter 6.1, 56 pts. 3.
Nissan NV300 DTC, 32 pts. 4. Toyota Proace City,
29 pts. 5. Renault Master Z.E., 23 pts. 6.
Opel Movano, 11 pts. Det skal bemærkes, at
søsterbilerne til Toyota Proace City fra Peugeot,
Citroën og Opel blev kåret til Årets Varebil i
Danmark 2019.
Tom Maxmølris, Salgsdirektør for Ford Varebiler i
Danmark, roste det arbejde, Ford organisationen har
udført, da de skabte den nye Transit Custom på en ny
og meget anderledes teknik.
Vi har prøvekørt den helt nye Ford Transit/
Tourneo Custom PHEV i efterårsregnen i svensk
bymiljø. Fuld HD.
Juli 2020
Valhalla: Fornemt besøg af 1000 heste
Vi er sikker på, at de nordiske guder glæder sig i
deres stille sind i forbindelse med et fornemt
besøg: Opkaldt efter Odin og de nordiske guders
domicil, var Aston Martins unikke show-car,
Valhalla, på gæstevist i Aston Martins danske
domicil i Hellerup. Og læses dette inden d. 8. juli
er chancen der endnu for, at beundre den unikke
sportsvogn, den første med centermotor fra den
legendariske britiske sportsvogns-skaber. Aston
Martin Valhala bliver produceret i 500 eksemplarer
og det første er på gaden i 2022. Oven i købet har
et par danske sportsvognsentusiaster hver sikret sig
et eksemplar til den nette sum af 30 millioner
kroner, hvis der skal nummerplader på og de i givet
fald er danske. Udover den bjergtagne linjeføring
skal man også bemærke, at Aston Martin er helt
fremme i skoene i en anden sammenhæng: Valhalla vil
nemlig ikke være udrustet med en 12-cylindret
benzinsluger, men derimod en beskeden 650-hestes
V6'er, der får hjælp af en elektromotor på godt 300
hestekræfter.
Aston Martin Valhalla er på gæstevist hos Nellemann
koncernens Aston Martin Showroom på kanten mellem
Hellerup og Østerbro i København.
Juni 2020
Ny Audi Q5: Det er ikke til
at se det, hvis...
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved
det, hedder det i en legendarisk dansk revyvise. Det
stemmer, hvis man forsøger at identificere den nye
faceliftede Audi Q5 på baglygtesignaturen. Audi Q5
er den første bil, der fås med den såkaldte OLED
lysteknologi, hvor kunderne vil kunne vælge mellem
tre forskellige lyssignaturer.
OLED'er er særligt effektive organiske lysdioder,
som afgiver et homogent lys. Fordelene ved de
digitale OLED'er er ud over en perfekt kontrast en
stor homogenitet samt minimale afstande mellem
segmenterne.
Ny VW Arteon Shooting Brake:
Midsommer premiere
Dagen efter Sankt Hans har
Volkswagen officiel og virtuel verdenspremiere på
den nye VW Arteon. Bilen er fabrikkens klassiske
Gran Turismo og den kommende opdaterede Arteon vil,
udover den allerede velkendte 5-dørs fastback
variant, i fremtiden også blive tilbudt som Shooting
Brake. VW vil introducere den nye Shooting Brake i
forbindelse med en gennemgribende opdatering af
Arteon, der bl.a. inkluderer et nydesignet
instrumentbord, der vil være udstyret med den nyeste
generation af MIB3-baserede infotainmentsystemer med
de bedste opkoblingsmuligheder. Udover dette vil den
nye Arteon også blive udstyret med en række
intelligente assistentsystemer såsom ”Travel
Assist”, der – indenfor systemets begrænsninger –
gør bilen delvist selvkørende. Systemet er udviklet
specielt med henblik på de lange køreture og kan
overtage styring, acceleration og bremser ved
hastigheder på op til 210 km/t.
Meget tyder på, at
corona-krisen har øget bilkøbernes interesse for
mindre biler, i hvert fald herhjemme, hvor
forsigtighedsprincippet har sat spor i danskernes
købelyst. En ny lille bil kunne være Kias nye
Picanto, der kommer til salg i løbet af tredje
kvartal af 2020. Bilen er ikke en ny generation men
en kraftigt opgraderede model, der bl.a. byder på en
række nye sikkerhedsteknologier, der ofte er
forbeholdt større, dyrere bilmodeller. Den
opgraderede Picanto inkluderer desuden en
sikkerhedspakke med avanceret sikkerhedsteknologi
fra KIAs større bilmodeller, hvilket gør den til en
af de sikreste biler i sin klasse. Udover
forbedringer af Picantos benzinmotorer bliver det
med opdateringen muligt at tilvælge KIAs nye
automatiserede manuelle gearkasse.
Når den helt nye, fjerde
generation af Toyotas mest populære bilmodel i
Danmark, Yaris, får Danmarkspremiere til september,
sker det med et nyt, smart design, en helt
nyudviklet og brændstoføkonomisk hybridmotor,
dynamiske køreegenskaber samt til en særlig skarp
pris. Toyota åbner nu for forsalget ved at løfte
sløret for både fra-prisen på 130.000 kroner,
fra-prisen på hybridudgaven på 166.000 kroner og for
prisen på en særlig, højtudstyret introduktionsmodel
der har fået navnet Yaris Hybrid H3 Premier Edition
til 240.000 kroner.
April 2020
Bilproduktionen genåbnes så småt (17. april)
En række bilfabrikker har som konsekvens af
corona-krisen standset produktionen, men nu begynder
der så småt at komme gang i tingene igen. Bl.a. har
Renault, VW-gruppen, Toyota og Volvo annonceret, at
de stille og roligt igangsætter produktionen. Hele
Toyotas europæiske produktion finder sted i
Frankrig, der dog fortsat er belastet af store
corona-relaterede tal for smittede, indlagte og
døde. Ligeledes er tallene i Sverige indtil videre
dobbelt så store pr. indbygger end de opleves i
Danmark. Set i det lys er der næppe mange, der
beklager den store robotstyrede bilproduktion. Men
mange underleverandører vil utvivlsomt glæde sig
over, at der nu på ny er brug for deres arbejde. I
Danmark har bilsalget ikke været sat i stå af andet
end efterspørgslen. Påskeperioden var dog tilbage på
nomalt niveau, hvilket natyrligt spreder en vis
optimisme. De danske bilforhandlere har været
dygtige til at tilpasse sig den nye virkelighed med
on-line præsentationer og store
sikkerhedsforanstaltninger i butikkerne, der
heldigvis alle har en anselig størrelse og plads til
mange kunder uden at overskride myndighedernes
anbefalinger om afstand.
Bilindustrien er så småt i gang med at genstarte den
europæiske produktion.
Marts 2020
Ny Peugeot 2008 klar i Danmark
Peugeot er nu klar med lanceringen i Danmark af den
helt nye 2008, som vi allerede i december kunne
præsentere her på Motorsiden.dk. man lægger ud med
den konventionelle udgave og til sommer kommer så
den elektriske version. I mellemtiden er der nu også
kommet priser på. Således kan en 2008 Active med 100
hestes PureTech eller BlueHDi motor erhverves for
210.000 kroner. El-udgaven, e-2008, er udstyret med
en 100 kW elmotor, (136 hk) og leverer et
drejningsmoment på 260 Nm (stort set fra 0 km/t).
Batteriet har en kapacitet på 50 kWh hvilket giver
en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP standard.
Prisen for e-2008 starter ved 300.000 kroner og kan
allerede nu forudbestilles.
Læs vores første test af Peugeot 2008 hér >>> Car of the Year i Europa 2020: Peugeot 208 I
de seneste år blev det offentliggjort ifm. Genève
Motor Show. Det er som bekendt aflyst. Ikke desto
mindre fandt begivenheden sted, men publikum, som
normalt består af medierepræsentanter og
repræsentanter for bilfirmaerne, var henvist til at
følge med fra computerskærme, hvor den officielle
sceance blev LIVE streamet. Car of the Year vælges
af udvalgte motorjournalister fra hele Europa. Fra
Danmark er det teknisk redaktør, Søren W. Rasmussen,
der personligt gav flest stemmer til Tesla Model 3.
Ikke desto mindre blev det den franske Peugeot 208,
som jo også kommer på markedet i en elektrisk
udgave, der fik flest points.
Læs vores prøvekørsel af Peugeot 208 hér >>> Subaru i toppen af amerikansk sikkerhedstest
Den japanske producent af firehjulstrukne
personbiler, Subaru, har en målsætning om, at
fremstille verdens sikreste biler. Nu har også den
amerikanske organisation IIHS samlet resultaterne
fra sidste års sikkerhedstester og på ny
kategoriseres alle Subaru-modeller på det
amerikanske marked som ”Top Safety Pick”. Det
betyder, at Subaru opretholder sin position som det
eneste bilmærke, der år efter år får udnævnt alle
deres bilmodeller som de bedste i deres klasser. Set
med danske øjne og i forhold til de biler, der
markedsføres herhjemme, er det interessant, at i
kategorien for mellemklassebiler finder man Subaru
Outback. Og i Top Safety Pick+ kategorien (hvor man
også tager hensyn til bilernes kørehjælpemidler og
sikkerhedsudstyr) for små SUV’er, indgår Subaru
Forester, som er klart den mest populære af Subarus
biler på det danske marked
Læs vores test af
Subaru Forester e-Boxer >>>
Motorsport:
7. december 2020
WRC: Toyota og Hyundai
deles om VM-titlen Det blev en uventet
hård udfordring for deltagerne i finaleløbet i den
Corona-reducerede VM-sæson i Rally. Finalen blev
afviklet i Nord-italien i området på og omkring den
legendariske Monza racerbane, på highspeed
racerbanens lange stræk og de historiske
stejlkurver. Det var en oplevelse for TV-seerne og
givet vis også for deltagerne. Den største
udfordring var imidlertid vejrforholdene. Regn, sne,
tø, frost, opkørte veje, og total uforudsigelighed.
Det blev det også, hvad VM-udfaldet angik.
Britiske Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC førte
VM-kampen inden finalen, Rally Monza, som var 7.
afdeling af World Rally Championship, men han kørte
af vejen på de is- og sneglatte bjergveje nord for
Bergamo på rallyets 2. etape. Hyundais Thierry
Neuville kørte galt allerede på rallyets fjerde
hastighedsprøve. Siden kæmpede begge teams om
palmerne.
Sejren gik efter Evans afkørsel
ikke uventet til team-kollegaen hos Toyota, den nu
7-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, mens den
afgående verdensmester, Ott Tänak, der i år kørte og
fortsat kører Hyundai, blev nr. 2. Nr. 3 blev hans
team-kollage, Dani Sordo, og dermed var resultatet
af årets Verdensmesterskab klart: Ogier vandt VM
titlen for kørere og Hyundai vandt VM-titlen for
konstruktører.
Ifølge planen tages der hul på
WRC 2021 med Rally Monte Carlo d. 21.-24. januar,
forudsat Corona pandemien ikke sætter en stopper for
udfoldelsen i de sydfranske Alpe-områder. Og så er
det bekræftet, at WRC også i 2021 bliver TV-dækket
af Discovery på TV-kanalerne 6'eren og Eurosport
samt streaming platformene Discovery+ og Eurosport
Player.
Rally verdensmestre 2020 i Toyota Yaris WRC:
Sebastien Ogier (th) og co-driver Julien Ingrassia.
Hyundai vandt konstruktørernes Rally-VM med deres
Hyundai i20 Coupé, her i aktion på de historiske
stejlkurver på Monza racerbanen med Ott Tänak i
førersædet. Tänak sluttede på 3. pladsen i kørernes
VM. 17. november 2020Colin
McRaes 25 år VM-jubilæum markeres på Eurosport
Danmark En af de mest ikoniske og
spektakulære rally kørere i tiden løb var skotske
Colin McRae. For præcis 25 år, d. 17. november 1995,
siden kørte Colin McRae og hans co-driver, Derek
Ringer deres Subaru Impreza til holdets eneste
VM-titel. McRae blev med sine 27 år og 109 dage den
yngste og også den første britiske
rally-verdensmester nogensinde. Skæbnen ville, at
det ikke blev til flere titler, men det var mere
tilfældet end udtryk for skottens vovemod og
spektakulære fart. Han opfattes af mange som den
måske hurtigste rallykører nogensinde. Ulykkeligvis
mistede McRae livet i en helikopterulykke i 2007.
Som en markering af 25-året for McRaes VM-sejr
og som erstatning for det belgiske VM-rally, der
skulle være kørt i dagene frem til d. 22. november i
år, sender Eurosport Danmark en til anledingen skabt
30 minutter lang dokumentar
"Colin
McRae: 25 Years A Champion".
Dokumentaren sendes gentagne gange, men i første
omgang iht. følgende udsendelsesplan:
Lørdag
d. 21. nov. 22:45 - Eurosport 2 DK Søndag d. 22.
nov. 11:35 - Eurosport 1 DK Søndag d. 22. nov.
22:30 - Eurosport 2
15. november 2020
Formel 1: Hamiltons
syvende
Lewis Hamilton har vundet
Formel 1 verdensmesterskabet 2020 og gjorde det i
sin sædvanlige stil, da han kørte sin Mercedes-racer
først over målstregen i det tyrkiske Grand Prix på
den udfordrende racerbane øst for Istanbul. Sejren
var englænderens nr. 94, hvilket udbygger hans
rekord som den mest vindende Formel 1 kører
nogensinde, og VM-titlen var hans syvende – og en
tangering af Michael Schumachers hidtidige rekord.
Løbsweekenden fandt sted under udfordrende
vejrforhold og selve løbet blev afviklet uden
tilskuere – hvilket næppe mange var kede af, for
regnen satte også sit præg på løbet. Det blev også
en Mercedes, der sluttede på 2. pladsen, men ikke en
fabriksbil. Sergio Perez blev 2’er i sin Racing
Point Mercedes mens Sebastien Vettel blev nr. 3 i
Ferrari. Kevin Magnussen sluttede på 17. pladsen i
sin Haas-Ferrari efter en overgang at have været i
top-10. Løbet var det fjerde sidste i den
”Corona-reviderede” sæson, som ender op med at bestå
af i alt 17 Grand Prix’er.
Vettel - Hamilton - Perez.
Istanbul Park 2020.
Toyota slutter en epoke
med endnu en VM-titel
Mike Conway, Kamui Kabayashi
og José María López kørte deres Toyota TS050 HYBRID
til sejr i weekendens 8-timers løb i Bahrain. Løbet
var det ottende og sidste i den Corona-reviderede
VM-sæson i World Endurance Championship og med
sejren blev trioen også nr. 1 i kampen om årets LMP1
verdensmesterskab for kørere. Med VM-titlen også for
konstruktører har Toyota vundet begge årets
VM-titler, og sætter dermed et værdigt punktum for
det måske mest usædvanlige motorsports-år indenfor
banesporten, samtidig med at LMP1 epoken er forbi.
Til næste år tages der hul på et helt nyt reglement
i langdistanceracing, herunder også 24-timers Le
Mans. Toyota var i de seneste år den væsentligste
årsag til, at LMP1 fik mulighed for at fortsætte,
efterhånden som konkurrenterne af den ene og den
anden årsag trak sig ud, og siden 2012 har den
japanske fabrik da også vundet de 29 af de i alt 64
løb. Det skal bemærkes, at hybrid teknologien har
haft afgørende betydning for, at brændstofforbruget
over perioden er blevet reduceret med 35 procent –
samtidig med at omgangstiderne på Le Mans racerbanen
blev 10 sekunder hurtigere. Toyotas TS050 HYBRID
racer har rekorden for den hurtigste omgang i Le
Mans nogensinde – og den rekord kommer med stor
sandsynlighed til at stå langt ind i fremtiden.
Toyota vandt VM for både
konstruktører og kørere.
Marco Sørensen og Nicki
Thiim verdensmestre
Danske Marco Sørensen og
Nicki Thiim er verdensmestre i GTE Pro klassen 2020
i World Endurance Championship. En femteplads i
finalen på årets langdistance-VM for GT-biler var
tilstrækkelig til, at Aston Martin Vantage GTE
holdet kunne vinde den højt estimerede titel, måske
den mest værdifulde og største præstation i
VM-serien, der foruden GTE Pro også omfatter GTE Am
samt de to klasse for racersportsvogne, LMP1 og
LMP2. Foruden kører-mesterskabet har Aston Martin
også vundet
team-mesterskabet og med et tilsvarende mesterskab
også i GTE Am klassen er den britiske bilproducent
årets mest succesfulde. For det danske hold var
triumfen særlig stor, fordi det alene var de to
kørere, det såkaldte ”Dane-train”, der scorede
titlen, fordi de var det faste grundlag for
deltagelsen i de i alt 8 løb i World Endurance
Championship 2020. Løbet i Bahrain blev vundet af
den afgående verdensmester, en anden dansker og
fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen. Samme
med Kevin Estre avancerede danskeren til 3. pladsen
i VM – en præstation, der understreger at Danmark
også efter Tom Kristensen-æraen har en stærk
position i international sportsvognsracing. Som et
kuriosum skal det tilføjes, at Både Marco Sørensen
og Nicki Thiim tidligere har vundet GTE Pro
mesterskabet – men det var inden det fik officiel
FIA-godkendt VM-status.
Marco Sørensen og Nicki
Thiim vandt VM for dem selv og for Aston Martin.
Nicklas Nielsen
verdensmester
Aston Martin vandt VM for
teams i amatør-udgaven af GTE verdensmesterskabet,
men det forhindrede ikke danske Nicklas Nielsen i
blot sit første forsøg for Ferrari, at vinde GTE Am
verdensmesterskabet for kørere. Det var Nicklas
Nielsens første år i langdistance-VM, og han kørte
Ferrari raceren sammen med Francois Perrodo og ikke
mindst den rutinerede Emanuel Collard. De tre lå til
at tage 2. pladsen i mesterskabet i sæsonfinalen,
8-timers løbet i Bahrain, men da de VM-førende Aston
Martin kørere var nødsaget til at skifte bremser i
løbets sidste time, kunne Ferrari 488 GTE-holdet
avancere til 2. pladsen i løbet og dermed score
points nok til at VM-titlen var deres.
Nicklas Nielsen bev
verdensmester i første hug.
Fænomenal dansk
motorsports weekend
Hvis man ser bort fra Formel
1, hvor Kevin Magnussen måtte affinde sig med endnu
en beskeden placering i weekendens tyrkiske Grand
Prix, var det en motorsports weekend af de helt
store, set med danske briller. Marco Sørensen og
Nicki Thiim tog Verdensmesterskabet i GTE Pro
klassen, samtidig med at de sikrede Aston Martin
deres tredje VM-titel i år. I GTE Am vandt Nicklas
Nielsen verdensmesterskabet i GTE Am. Den afgående
GTE Pro verdensmester, Michael Christensen
avancerede efter en uheldig sæson til 3. pladsen i
GTE Pro. Mikkel Jensen kørte for første gang i LMP2
på den legendariske Sebring racerbane i Florida og
sammen med den tidligere Le Mans vinder, David
Heinemeier Hansson, opnåede holdet en 2. plads i
klassen. I Europa-serien for GT4 racerbiler, hvor
sæsonfinalen blev kørt på Paul Ricard racerbanen i
Sydfrankrig, vandt den blot 17-årige danske Porsche
kører, Bastian Buus, mesterskabet i Pro-Am klassen.
Og på samme bane vandt Jason Watts søn, Noah Watt
sin første sejr i den europæiske serie ”Lamborghini
Super Trofeo”.
Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson blev 2'er
på Sebring.
Bastian Buus vandt mesterskabet i GT4
Pro-Am.
Noah Watt tog sin første Lamborhini sejr.
2. november 2020
Rally-VM i Belgien er "Corona aflyst" Med en god portion optimisme havde arrangørerne
af det kendte belgiske Ypres Rally på rekordtid
stillet deres erfaring og ekspertise til rådighed
for det noget Corona-amputerede rally
verdensmesterskab, og efter planen skulle Ypres
Rally som årets næstsidste afdeling af World Rally
Championship have fundet sted d. 20.-22. november.
Men begrundet i det stadigt stigende antal
registrerede Corona-smittede også i Belgien, har de
lokale myndigheder opbudt arrangørerne at aflyse
rallyet. Endnu er finalen i Norditalien midt i
december ikke aflyst, men i denne tid træffes der
beslutninger med store konsekvenser på ganske kort
tid, så endnu engang er det fastslået, at intet er
sikkert før det er sket...
Nu er der kun ét rally til at VM er afgjort, hvilket
betyder at der skal gå mege galt for Toyota, hvis
ikke det bliver een Toyota kører, der vinder VM i
år. Men i konstruktør mesterskabet er det Hyundai,
der fører, og det forspring vil de gøre alt for at
fastholde. På billedet: Elfyn Evans i Toyota Yaris
WRC.11. oktober 2020
WRC i Italien: Hyundai triumf øger spændingen
Årets sjette afdeling af rally-verdensmesterskabet
fandt sted på den italienske Middelhavs-ø,
Sardinien, og blev en klar triumf for Hyundai. Det
var imidlertid ikke de to faste VM-kørere, Thierry
Neuville og Ott Tänak, der bragte en Hyundai først
over målrampen, men derimod deltidskøreren Daniel
Sordo, der iøvrigt også vandt for Hyundai på
Sardinien i fjor. Neuville formående dog efter en
tæt og intensiv fight at besejre Toyotas Sebastien
Ogier på den allersidste hastighedsprøve og erobre
2. pladsen. Ogier blev 3'er og hans VM-førende
team-kollega, Elfyn Evans sluttede på 4. pladsen.
Resultatet betød, at spændingen spidser til i
VM-toppen. Evans har nu 111 points, Ogier halede ind
på ham og har nu 97 pts., alt imens Neuville er
avanceret til 3. pladsen med 87 pts. fulgt af Tänak,
der har 83 pts. efter at være sluttet på 6. pladsen
i rallyet. Takket være 1-2 triumfen overtog Hyundai
føringen i konstruktør mesterskabet, hvor den
koreanske bilfabrik nu har 7 points mere end Toyota.
Få dage inden det italiensk rally på Sardinien blev
skudt igang blev den corona-amputerede VM-sæson
tilført endnu en VM-afdeling. Det er et i
VM-sammenhæng nyt rally, der skal afvikles i første
weekend af december på asfaltveje omkring Monza nord
for Milano. Monza-rallyet bliver dermed også også
årets VM-finale og man ender dermed op med 8
VM-afdelinger ialt, hvilket må siges at være godt
gået i denne noget anderledes tid.
Daniel Sordo vandt på Sardinien for 2. år i træk.
20. september 2020
Le Mans og WRC: Dobbelt Toyota triumf Først vandt Elfyn Evans 5. afdeling af
Verdensmesterskabet i rally, Det tyrkiske Rally, i
hans Toyota Yaris WRC, og overtog dermed føringen i
kørernes VM, samtidig med at Toyota udbyggede
forspringet i konstruktør verdensmesterskabet. Og
blot en times tid senere kørte Kazuki Nakajima først
over målstregen i årets 24-timers Le Mans. Dermed
var det en god dag for Toyota, for nu at sige det
mildt.
Det tyrkiske rally:
I det tyrkiske rally måtte den 6-dobbelte
verdensmester, Sebastien Ogier, dog lide den tort,
at udgå fra en topplacering i rallyet med en
overophedet motor. Det gik noget ud over hans
chancer i VM, hvor han nu ligger på 2. pladsen efter
Evans. Hans farligste rival, den regernde
verdensmester Ott Tänak, mistede nemlig enhver
chance for en topplacering, da styringen af hans
Hyundai i20 WRC lørdag eftermiddag gik i stykker.
Dermed kunne Thierry Neuville køre en god 2. plads i
hus, og med Sebastien Loeb i en anden Hyundai på 3.
pladsen, er spændingen om konstruktør-titlen fortsat
temmelig stor. Succes i Tyrkiet krævede et
punkter-frit rally i det rå terræn. Den holdt Evans
sig fra, hvad ingen af de øvrige WRC-kørere helt i
toppen kunne prale af. Le Mans: I Le Mans, der blev
kørt helt uden tilskuere og et fåtal af pressefolk,
udeblev regnen, og Toyota LMP1 raceren med foruden
Nakajima også Sebastien Buemi og Brendon Hartey i
cockpittet dominerede i princippet fra start til mål,
omend de havde lidt "faretruende" udfordringer
undervejs. Det var
iøvrigt Toyotas tredje sejr i træk i det klassiske
franske langdistanceløb. På 2. pladsen kom en
Rebellion racer og nr. 3 blev den anden Toyota. Der
var ingen danskere øverst på podierne i deres
respektive klasser, men der blev alligevel leveret
solide resultater: I LM P2 blev Mikkel Jensen nr. 5
efter i en periode også at have ført klassen. Han
dannede bl.a. makkerpar med den tidligere og
dobbelte Formel E kører, Jean-Eric Vergne. I LM GTE
Pro styrede Nicki Thiim og Marco Sørensen deres
Aston Martin ind på 3. pladsen og fastholder deres
VM-foring, mens sidste års
vinder, Porsche-køreren Michael Christensen, havde
problemer undervejs, der medvirkede til en placering
som nr. 6. I LM GTE-Am kørte Nicklas Nielsen i mål
som nr. 3 i en Ferrari fra AF Corsa. Jan Magnussen
sluttede på 6. pladsen i klassen i "sin" Ferrari
mens Michele Gatting blev nr. 9, også i en Ferrari.
I Am-klassen var ikke færre end 19 biler kørende ud
af 22, da løbet var forbi.
14. september 202
Le Mans fra hjemmefronten 24-timers Le
Mans køres i weekenden d. 19.-20. september uden
publikum pga. Corona pandemien. Heldigvis er
TV-dækningen god herhjemme, hvor især Eurosport
sender LIVE fra alle træningskørsler og samtlige 24
timer. Arbejdsforholdene for journalister er af en
sådan art, at Motorsiden.dk's redaktør har valgt,
ikke at dække løbet i år. Det vil ganske enkelt være
for vanskeligt og utilfredsstillende. Dér gør
TV-stationerne det langt bedre. Iøvrigt køres der en
afdeling af rally verdensmesterskabet i samme
weekend - WRC speakes som vanlig af undertegnede.
Men trofaste læsere skal alligevel have en
håndsrækning herfra: Facebookgruppen "Le Mans -
Danske Le Mans fans" administreres af Henrik
Vejgaard. Han har udarbejdet en lille folder med
fokus på de danske deltagere. Den har vi fået
mulighed for at stille til rådighed for
Motorsiden.dk's læsere - man skal blot selv
downloade den, og det kan ske via dette link - og
man må gerne printe den:
Henrik Vejgaards guide til danskerne i Le Mans 2020
Stort tak til Henrik Vejgaard for hjælpen. Og glem
ikke, at alle Le Mans fans er hjertelig velkommen i
Facebook gruppen.
6. september 2020
WRC: Tänak vinder på hjemmebane Rally
Estonia var første afdeling af
rallyverdensmesterskabet, efter at sæsonen blev
genoptaget. Rallyet skulle først have været en del
af VM i 2021, men fordi arrangørerne var i stand til
at sammensætte et rally på rekordtid, formåede den
lille baltiske stat at stable et rally på benene med
234 km hastighedsprøver (et normalt VM-rally er godt
300 km). Det var rallyverdenen begejstret for, og
det estiske pyblikum var mindst ligeså begejstret
for at det lykkedes deres landsmand, den regerende
verdensmester, Ott Tänak, at tage sejren. Det var
hans første sejr for Hyundai, efter at han i fjor
havde forladt Toyota teamet, ligeså snart VM-titlen
var i hus. Hyundai havde hyret ireren Craig Breen
til, at køre en anden af fabriksbilerne. Han
kvitterede med at blive nr. 2, alt imens
VM-kandidaten over en årrække (der dog aldrig har nået
VM-toppen), Thierry Neuville, skadede sin bil og
siden fik problemer på den afsluttende Powerstage.
Det er fortsat Toyota, der fører VM-kampen, både for
kørere og konstruktører, for den 6-dobbelte
verdensmester, Sebastien Ogier, kørte i mål på 3.
pladsen, og ligger fortsat nr. 1, fulgt af Elfyn
Evans, der derved også bevarede sin 2. plads i
kampen om kørernes verdensmesterskab. Næste rally
finder sted i Tyrkiet, allerede om to uger. Ott Tänak sejrede for Hyundai i Estland.
4. september 2020
Revideret Rally-VM kalender Rally VM
kalenderen er revideret, efter at det har været
nødvendigt at aflyse løbere i såvel Tyskland som
Japan. Den reviderede kalender ser således ud: 4.-6. september: Estland 18-20. september:
Tyrkiet 8-11. oktober: Italien 19.-22.
november: Belgien
2. juli 2020
Rally-VM genoptages Arrangørerne af
World Rally Championship har offentliggjort en række
datoer for videreførelse af årets rally VM efter
corona-krisen. Følgende datoer er blever bekræftet:
4.-6. september: Estland 24.-27. september:
Tyrkiet 15.-18. oktober: Tyskland 29. okt-1.
november: Italien 19.-22. november: Japan Der
arbejdes med forkortede ruter. Detaljerne
offentliggøres senere.
17. juni 2020
Formel E tænder for
strømmen på ny:
Gigantisk finale serie i
august
Med ikke færre end seks løb
afviklet over 9 dage, sætter arrangørerne af Formel
E mesterskabet stikket i og afslutter sæsonen, der
tilbage i februar blev sat på ”corona standby” efter
blot fem løb. De seks finale løb køres alle i Berlin
Tempelhof lufthavnen først i august.
7. juni 2020
Vandoorne vinder Formula E Race at Home Mercedes-teamets Stoffel
Vandoorne fra Belgien tog sejren i historiens første
"Formula E Race at Home" serie, alt imens Nissans
Oliver Rowland sejrede i finaleløbet. Mesterskabet,
der blev afviklet over 8 virtuelle afdelinger,
sluttede søndag aften d. 7. juni på en virtuel
udgave af den tyske Formel E racerbane i Berlin
Tempelhof Lufthavn. Der blev kørt hårdt, det var
spændende og hele Formel E feltet er en oplevelse
rigere ligesom de mange fans, der har kunnet følge
begivenhederne via TV- eller computerskærmen.
Finalen i Formula E Race at Home >>>
Nissans Oliver Rowland vandt eSport racet i
"Berlin", alt imens Stoffel Vandoorne (Mercedes) fra
3. startposition tog sejren immesterskabet.
24. maj 2020
Formula E Race at Home i slutfasen:
Spændingen spidser til
Efter fem afdelinger af Formula E Race at Home
serien er spændingen stor. Efter et par løb, hvor
BMW's Max Günther dominerede, var det Mahindra's
Pascal Wehrlein, der overtog førstepladserne og
senest, i den virtuelle udgave af "Berlin E-Prix" i
Berlin Tempelhof slog Nissan's Oliver Rowland til og
besejrede Stoffel Vandoorne fra Mercedes Formel
E-teamet
eSport med verdens bedste Formel E kørere >>> 18. marts 202024 timers Le Mans 2020 udsat til
september
Arrangørerne af 24-timers Le Mans har
valgt at udsætte det klassiske racerløb til
19.-20. september pga. Corona-truslen.
15. marts 2020
WRC i Mexico: Ogier vinder for Toyota Den 6-dobbelte rally verdensmester,
Sebastien Ogier, kørte lørdag nat, dansk tid, sin
Toyota Yaris WRC til sejr i Rally Mexico, 3.
afdeling af World Rally Championship. Rallyets
sidste dag blev aflyst pga. den stadig større
nedlukning af ikke mindst de europæiske lande, hvor
størstedelen af deltagere, team-medlemmer og
VM-arrangørerne holder til. Mexico er ikke for
nærværende nævneværdigt ramt af den frygtede
Corona-virus, så aflysningen skete fortrinsvis af
hensyn til de europæiske indbyggeres muligheder for
at komme hjem. Ogier vandt rallyet for sjette gang
og overtog ved samme lejlighed føringen i VM foran
sin Toyota team-kollega, Elfyn Evans, der sluttede
4'er. nr. 2 blev den regerende verdensmester, Ott
Tänak, med Fords Teemu Sunninen på en overraskende
3. plads. Med sejren øgede Toyota også sin føring i
konstruktørernes VM. Næste VM-rally, som skulle have
fundet sted i Argentina, er aflyst pga.
Corona-virus'en, og det er tvivlsomt om de næste to
rallies i hhv . Portugal og Italien sidst i maj og i
begyndelsen af juni bliver gennemført.
Sebastien Ogier vandt Rally Mexico for sjette gang -
og for første gang i en Toyota Yaris.
23. februar 2020
"DM" i langdistance racing Alt imens den regerende verdensmester,
Michael Christensen, kunne glæde sig over titlen som
Årets Bilsportkører, blev Porsche køreren besejret
af Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin i 5.
afdeling af World Endurance Championship i Austin,
Texas. Derved har verdensmester i GTE Pro klassen på
det nærmeste udviklet sig til et "DM" i
landistanceracing. Aston Martin teamer fører VM med
Porsche-køreren på 3. pladsen.
Flere korte nyheder >>>
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding