Subaru udvider sin
elektriske portefølje
Ikke færre end tre nye fuldt
elektriske modeller vil fremover indgå i Subarus
vifte af elbiler. Det betyder dog ikke, at man har
lagt de velkendte ICE-modeller på hylden, for de har
fortsat stor berettigelse rundt om på Jorden, hvor
det japanske bilmærke i forvejen har et godt
fodfæste.
Derfor er de nye Subaru
modeller også skabt så rigtigt som muligt, med
hensyn taget især til udviklingsomkostninger og
markedsføring, og den ene af de nye biler, nemlig
Subaru Solterra, er et skoleeksempel på, hvordan man
gør det.
Subaru har nemlig tætte
relationer til Toyota, og Solterra er baseret på
Toyota bZ4X, hvor man dog, tro mod firehjulstræks
princippet alene har markedsført modellen med to
elmotorer og træk på alle fire hjul. Det kommer også
til at gælde den nye Solterra, som i det store hele
inkluderer de fornyelser, der er fulgt med den nye
og kraftigt faceliftede bZ4X. Tidshorisont for
lancering i Danmark: ultimo 2025.
Toyota har også været inde
over med en anden af de nye modeller, nemlig Subaru
Uncharted. Der er tale om en fuldt elektrisk kompakt
SUV, og kikker man den efter i sømmene kommer man
ikke uden om søstermodellen hos Toyota, nemlig
C-HR+. Blandt de offentliggjorte data for
AWD-versionen med to elmotorer er et 77 kWh batteri,
en motoreffekt på 340 hk og en rækkevidde på 470 km.
Desuden må den trække 1500 kg. Den kommer også i en
FWD udgave, og uanset version vil man kunne
AC-oplade med 22 kW. Salget starter først i 2026.
Den sidste nye elektriske
Subaru er E-Outback, som kort fortalt er skabt på
grundlag af bZ4X Touring. Den vil have et 74,7 kWh
batteri, AWD med op til 380 hk ialt, 21 cm frihøjde
og 1500 kg på anhængerkrogen. Og nok så vigtigt er
Subarus unikke EyeSight førerassistent system
inkorporeret i den nye elbil, der lanceres i
begyndelsen af 2026.

Subaru Uncharted.
BZ4X nu også i Touring
version
Toyota har netop
offentliggjort billeder af den helt nye, fuldt
elektriske familiebil, bZ4X Touring. Den er Toyotas
fjerde dedikerede elbil og både højere, længere og
har et markant større bagagerum samt endnu flere
kræfter end sin lillesøster, bZ4X. bZ4X Touring er
14 cm længere og 2 cm højere. Dermed er
bagagerumsvolumen øget til 600 liter.
BZ4X Touring
vil kunne fås med enten forhjulstræk eller
firehjulstræk. Den firehjulstrukne udgave får som
standard Toyotas intelligente XMODE-teknologi og
Grip Control, der sikrer stabil og sikker kørsel på
mere ujævne eller løsere underlag.
Der kommer én
batteripakke til bZ4X Touring bestående af et
litium-ion-batteri med en bruttokapacitet på 74,7
kWh. Det giver en foreløbig forventet rækkevidde
ifølge WLTP på 560 km. AC-opladningen er på op til
22 kW mens den maksimale DC-lynladning kan ske med
op til 150 kW. Det giver en ladetid fra 10 til 80
procent på omkring en halv time.
Den forhjulstrukne
udgave har en elmotor på op til 224 hk, mens den
firehjulstrukne udgave med elmotorer både på
forakslen og bagakslen samlet yder 380 hk. Det gør
bZ4X Touring til den mest kraftfulde elbil i Toyotas
modelprogram. De mange kræfter indebærer, at bZ4X
Touring må trække en anhænger på op til 1500 kg.
Det forventes, at Toyota bZ4X Touring lander på
det danske marked i begyndelsen af 2026.

El-Toyota'er på
hurtigt visit
Der går stadig et halvt til
tre kvart år før vi i Danmark kommer til at se mere
til de fuldt elektriske Toyota Urban Cruiser og
C-HR+. Aligevel var de på gennemrejse i Danmark
først i april 2025, dels som en pre-produktionsbil
(Urban Cruiser), dels som en såkaldt "Ler-bils
udgave" af C-HR+. Sidstnævnte er visuelt identisk
med den kommende produktionsbil, men den kan ikke
meget andet end at slå dørene op.
De to biler er
vigtige signaler om verdens største
mobilitetsleverandørs satsning på det danske
elbilsmarked, der på mange måder er enestående i
Europa. Inden udgangen af 2026 vil der være
introduceret 6 nye elbiler. Ved samme lejlighed fik
Toyota Danmarks nye administrerende direktør,
Pernille Kim Johansen, lejlighed til at præsenterer
både sig selv og sine tanker om fremtiden. Hvad
sidstnævnte angår, er der især fokus på at være
tilpasningsparat, men som altid med kunderne som det
afgørende omdrejningspunkt.
Læs mere om Toyota Urban Cruiser hér >>>
Læs mere om Toyota C-HR+ hér >>>

Pernille Kim Johansen.
Toyota vinder
Rally-VM igen, igen
Thierry Neuville
vinder kørernes VM
Toyota har vundet
konstruktørernes VM i begge de to væsentlige
verdensmesterskaber, som de har deltaget i, her i
2024, Langdistance-VM (Le Mans racing) og Rally-VM.
Men konkurrencen har været ekstraordinær hård i
begge serier, hvor VM-titlen hvert sted fandt sin
ejermand i allersidste VM-afdeling. Senest i Rally
VM, hvor Toyota først på sidste hastighedsprøve (i
fabrikkens japanske hjemland, oven i købet) kunne
vide sig sikker på VM. Årets rally-VM har været
præget af nye pointsregler, og en vis udskiftning i
kørersammensætningerne. Hårdeste konkurrent var
Hyundai, og det blev da også Hyundais Thierry
Neuville, der efter utallige forsøg denne gang kunne
slutte som kørernes rallyverdensmester. For Toyota
såvel som Hyundai var resultatet vigtigt. Begge
virksomheder agerer på det globale bilmarkedet med
en multiteknologisk strategi, hvor hybrid spiller en
vigtig rolle. I Rally-VM kører man med plug-in
hybridbiler og der benyttes CO2 neutral E-Fuel,
hvorved sporten godt kan karakteriseres som den mest
forureningsfri og klimaoptimale motorsport.



Frederik Vesti skal teste
Formel E
Den danske tidligere Formel
2 kører og Mercedes Formel 1 reservekører, Frederik
Vesti, skal teste Formel E. Det sker i forbindelse
med det kommende Berlin E-Prix, hvor Formel E
organisationen afholder en heldags rookietest mandag
d. 13. maj på banen, bygget op i byens historiske
Tempelhof lufthavn.
Det er Mahindra teamet, der har
inviteret Vesti til en hel dag i cockpittet på
fabrikkens Formel E racer, og danskeren har allerede
været i Banbury på Mahindras Formel E
fabriksfaciliteter, og har fået taget mål til sædet
i den såkaldte GEN3 racerbil. I dagene frem mod
testen vil der blive gennemført en intensiv
forberedelse, der bl.a. inkluderer simulator test,
hvorved Frederik Vesti vil opnå den første
fornemmelse af udfordringerne og mulighederne ved at
køre en fuldt elektrisk Formel E racerbil.
De
efterfølgende to dage, d. 14. og 15. maj vil
Motorsiden.dk’s redaktør være til stede på El &
Teknik messen i Odense, i forbindelse med at Formel
E partneren ABB udstiller en vaskeægte Formel E GEN3
racerbil, for første gang nogensinde i Danmark.
Alle er velkommen til at komme og få en Formel E
snak.

Fornuftig prissætning af ny Toyota Yaris
I forbindelse med den første internationale test af
den nye Toyota Yaris forelå de danske priser ikke.
Det gør de nu og Toyota har som lovet valgt at
prissætte den nye og yderst moderne kompaktbil
ganske fornuftigt. Den billigste version med
125-hestes benzinmotor og Active udstyr koster
200.000 kroner og den billigste hybridversion med
115-hestes motor og Active udstyr koster 234.000
kroner. Den billigste udgave med den nye 130-hestes
hybridmotor og det noget højere Executive udstyr er
prissat til 295.000 kroner og de to udgaver, vi
kørte ved de første tests, Premiere Edition og GR
Sport er på prislisten sat til hhv. 325.000 og
342.000 kroner.
Læs vores testkørsler af den nye Yaris hér:
Opfriskning der batter >>>
Et ordentligt løft på udstyret >>>

Rally Monte
Carlo 2024:
Sejr til Thierry
Neuville og Hyundai
Den belgiske rallykører, Thierrey Neuville, har
vundet det berømte Rally Monte Carlo. Neuville kørte
søndag d. 28. januar sin Hyundai i20 N Rally1 Hybrid
til sejr i et udfordrende rally, hvor han løbet
igennem var presset af Sebastien Ogier og Elvyn
Evans i Toyota GR Yaris Rally 1 Hybrid. De to
sluttede rallyet i den rækkefølge. Nummer 4 blev Ott
Tänak i Hyundai. Rallyet var det første, hvor
VM-points bliver uddelt på en ny måde.
Hidtil har den velkendte skala for slutresultatet på
25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 plus op til 5 points for
sejr på rallyets PowerStage været benyttet. Fra nu
af uddeles der VM-points efter placeringerne på
rallyets næstsidste dag iflg skalaen
18-15-13-10-8-6-4-3-2-1. Men pointene opnås alene,
hvis de kørere, der i første omgang har fået dem
tildelt, fuldfører rallyet.
Siden toppes der op på rallyets sidste dag, baseret
på sidstedags resultaterne, efter skalaen
7-6-5-4-3-2-1. Og så uddeles der points på
PowerStagen efter det hidtidige system, dvs.
5-4-3-2-1.
Det interessante ved systemet er, at vinderen af
rallyet ikke nødvendigvis får den største points
score. Hvis et hold i ekstreme tilfælde fx ingen
points opnår inden sidstedagen og siden baner sig
vej frem til førstepladsen uden også at score points
på Powerstagen, vil holdet ende op med ialt 7
VM-points.
På det grundlag har de regerende verdensmestre,
Toyota, føringen i bilproducenternes VM efter
"Monte" med ialt 46 points mod Hyundais 45. I
kørernes VM fører Neuville med 30 points foran Ogier
med 24 og Evans med 21 points.

Målet i Monte Carlo rallyet var i år placeret på det
berømte Col de Turini.
|