- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biler og motor:
November 2020
Årets Bil i Danmark 2021: VW ID.3
Volkswagen ID.3 er blevet kåret til Årets Bil i Danmark 2021. Der er en jury bestående af 22 danske motorjournalister, der blandt 7 nominerede nye biler skulle uddele hæderstitlen. Volkswagen ID.3 fik tildelt ialt 150 stemmer, 28 flere end en af VW koncernens nye biler, SEAT Leon, som iøvrigt er søstermærke til VW Golf, Skoda Octavia og Audi A3. På den sidste "podieplacering" fulgte med 114 points den nye Toyota Yaris.

Pointfordelingen så sådan ud:
VW ID.3 150 points
SEAT Leon, 122 pts.
Toyota Yaris, 114 pts.
Peugeot 2008
BMW 4-serie
Honda e
Renault Captur.

Desuden blev der uddelt tre ærestitler, to af dem tilfaldt Honda e:

Innovationsprisen
gik til Honda e
Bilglædeprisen gik til Honda e
Designprisen
gik til Ferrari Roma

Læs mere om Årets Bil nomineringen hér >>>


VW ID.3 blev kåret til Årets Bil i Danmark 2021.
Test af VW ID.3 følger snart.


Honda e modtog hele to ærespriser.
Læs vores test af Honda e hér >>>
Jaguar F-PACE som plug-in hybrid
Jaguar var tidligt ude med den helt elektriske I-PACE. Ligesom med søstermærket Land Rover har Jaguar nu fulgt trop med en plug-in hybrid udgave af F-PACE modellen. Den har fået bogstavbetegnelsen P400e i kraft af, at det er topmodellen, der leveres som plug-in i udstyrsvarianterne S og SE. Listeprisen for en Jaguar F-PACE S P400e er 1 million kroner, det selvsamme, som man skal betale for en konventionel P400 uden "S". Det officielle WLTP-forbrug er 45,5/49 -40/57 km/l og den elektriske rækkevidde er 59 kilometer, og man har ialt 404 hestekræfter til sin rådighed.
Oktober 2020

Jaguar I-PACE til spotpris

Normalt disponerer man over 400 hestekræfter i den potente, sportslige og fuldt elektriske Jaguar I-PACE EV400. Med betegnelsen EV320 siger det næsten sig selv: Hér har man op til 320 hestekræfter til rådighed – til gengæld sparer man omkring 100.000 kroner, for en EV320 kan anskaffes for 575.000 kroner. Om det er fundet for de penge vil fremtiden vise, for indtil videre er det ikke fra politisk hånd besluttet, i hvilket omfang elbiler skal afgiftsfavoriseres fra udløbet af den eksisterende lovgivning 31. januar 2020. Vi har ikke prøvekørt I-PACE med den neddroslede motor, men kører man ikke konstant med speederen i bund, er det nok de færreste, der for alvor vil kunne mærke forskellen i praksis. Den officielle elektriske WLTP rækkevidde er 415 kilometer.

Vores seneste prøvekørsel af Jaguar I-PACE >>>


Audi A3 plug-in til 350.000 kroner

Audi Danmark kan nu præsentere en yderst attraktiv pris på A3 Sportback 40 TFSI e, dvs. plug-in hybrid udgaven af den nye Audi A3. Listeprisen begynder på 350.000 kroner for Prestige versionen, som lander hos de danske forhandlere i begyndelsen af november. Den nye Audi A3 Plug-in har en elektrisk rækkevidde på op til 66 km (WLTP) og en systemeffekt på 204 hk. Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40 TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S line. Standard-opladningen, Mode-2, kan benyttes ved stikdåser, og et Mode-3-kabel kan bruges ved offentlige ladestandere. Når man køber en Audi A3 Sportback 40 TFSI e i Danmark, er installation af en Clever ladeboks på hjemmeadressen inkluderet i prisen ved samtidig oprettelse af Clever Unlimited abonnement, hvilket giver ubegrænset opladning fra ens ladeboks og på Clevers netværk til en fast pris på 369 kr. om måneden.



SEAT Leon Plug-in er landet

I lighed med søstermærkerne i VW koncernen lancerer SEAT nu også en plug-in hybrid udgave af SEAT Leon. Dens elektriske rækkevidde er 63 kilometer, baseret på en elmotor på 115 hk samt en 1,4 liters turbobenzinmotor på 150 hk, hvilket tilsammen giver 150 kW/204 hk. Batteriet er på 13 kWh og det officielle WLTP forbrugstal er 83,3 km/l. På en vægboks eller en offentlig ladestander tager det 3,5 time at lade batteriet fuldt op, mens det tager 6 timer ved brug af en konventionel stikkontakt. Den nye Leon Plug-in har versionsbetegnelsen e-HYBRID og fås i 2 varianter: En hatchback med et baggagrum på 270 liter prissat til 290.000 kroner, og Leon FR Sportstourer med et bagagerum på 470 liter til 300.000 kroner. Med i prisen følger bl.a. 17’ Dynamic-alufælge FR-design, 3-zone klimaanlæg, 10,25” digitalt cockpit, trådløs Apple CarPlay, KESSY nøglefri start/stop, p-sensor, adaptiv fartpilot med fartbegrænser, et anhængertræk på 1.500 kg og meget mere.


Verdens mest værdifulde bilmærke: Toyota

Toyota er igen, igen nr. 1 blandt verdens mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en helt ny undersøgelse (Best Global Brands 2020) af de mest værdifulde brands i verden, foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau, Interbrand. Undersøgelsen påviser, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på 325 mia. kroner, hvilket også placerer Toyota på en samlet syvendeplads blandt alle verdens varemærker. Toyotas varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse af værdien af virksomheders varemærker tidligere i år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.

Techgiganten Apple placeres igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på 2.034 mia. kroner. Lego er det højest placerede danske varemærke på en 72. plads med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.

Listen over de mest værdifulde bilmærker ser sådan ud iflg. Interbrand:

 

1.

Toyota

325

2.

Mercedes Benz

310

3.

BMW

250

4.

Honda

137

5.

Hyundai

90

6.

Tesla

80

7.

Ford

79

8.

Audi

78

9.

Volkswagen

77

10.

Porsche

71

 

Best Global Brands 2020 (alle virksomheder)

 

Varemærke

Værdi (mia. kr.)

1.

Apple

2.034

2.

Amazon

1.263

3.

Microsoft

1.045

4.

Google

1.042

5.

Samsung

392

6.

Coca Cola

358

7.

Toyota

325

8.

Mercedes Benz

310

9.

McDonalds

270

10.

Disney

257


Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


September 2020
Årets Varebil: Ford Transit Custom Plug-in
Med nogle måneders "corona-forsinkelse har Danske Motorjournalister kåret Årets Varebil 2020. Titlen gik til den avancerede plug-in hybrid, Ford Transit Custum PHEV, som kører på elektricitet, enten hentet ind fra el-nettet eller fra den medbragte 1-liters benzinmotor.
Vi har tidligere prøvekørt bilen - læs mere herom hér >>>

Point-fordelingen så således ud:
1. Ford Transit Custom PHEV, 74 points.
2. VW Transporter 6.1, 56 pts.
3. Nissan NV300 DTC, 32 pts.
4. Toyota Proace City, 29 pts.
5. Renault Master Z.E., 23 pts.
6. Opel Movano, 11 pts.
Det skal bemærkes, at søsterbilerne til Toyota Proace City fra Peugeot, Citroën og Opel blev kåret til Årets Varebil i Danmark 2019.



Tom Maxmølris, Salgsdirektør for Ford Varebiler i Danmark, roste det arbejde, Ford organisationen har udført, da de skabte den nye Transit Custom på en ny og meget anderledes teknik.

Vi har prøvekørt den helt nye Ford Transit/ Tourneo Custom PHEV i efterårsregnen i svensk bymiljø. Fuld HD.
Juli 2020
Valhalla: Fornemt besøg af 1000 heste
Vi er sikker på, at de nordiske guder glæder sig i deres stille sind i forbindelse med et fornemt besøg: Opkaldt efter Odin og de nordiske guders domicil, var Aston Martins unikke show-car, Valhalla, på gæstevist i Aston Martins danske domicil i Hellerup. Og læses dette inden d. 8. juli er chancen der endnu for, at beundre den unikke sportsvogn, den første med centermotor fra den legendariske britiske sportsvogns-skaber. Aston Martin Valhala bliver produceret i 500 eksemplarer og det første er på gaden i 2022. Oven i købet har et par danske sportsvognsentusiaster hver sikret sig et eksemplar til den nette sum af 30 millioner kroner, hvis der skal nummerplader på og de i givet fald er danske. Udover den bjergtagne linjeføring skal man også bemærke, at Aston Martin er helt fremme i skoene i en anden sammenhæng: Valhalla vil nemlig ikke være udrustet med en 12-cylindret benzinsluger, men derimod en beskeden 650-hestes V6'er, der får hjælp af en elektromotor på godt 300 hestekræfter.

Aston Martin Valhalla er på gæstevist hos Nellemann koncernens Aston Martin Showroom på kanten mellem Hellerup og Østerbro i København.
Juni 2020

Ny Audi Q5: Det er ikke til at se det, hvis...

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det, hedder det i en legendarisk dansk revyvise. Det stemmer, hvis man forsøger at identificere den nye faceliftede Audi Q5 på baglygtesignaturen. Audi Q5 er den første bil, der fås med den såkaldte OLED lysteknologi, hvor kunderne vil kunne vælge mellem tre forskellige lyssignaturer. OLED'er er særligt effektive organiske lysdioder, som afgiver et homogent lys. Fordelene ved de digitale OLED'er er ud over en perfekt kontrast en stor homogenitet samt minimale afstande mellem segmenterne.

Ny VW Arteon Shooting Brake:

Midsommer premiere

Dagen efter Sankt Hans har Volkswagen officiel og virtuel verdenspremiere på den nye VW Arteon. Bilen er fabrikkens klassiske Gran Turismo og den kommende opdaterede Arteon vil, udover den allerede velkendte 5-dørs fastback variant, i fremtiden også blive tilbudt som Shooting Brake. VW vil introducere den nye Shooting Brake i forbindelse med en gennemgribende opdatering af Arteon, der bl.a. inkluderer et nydesignet instrumentbord, der vil være udstyret med den nyeste generation af MIB3-baserede infotainmentsystemer med de bedste opkoblingsmuligheder. Udover dette vil den nye Arteon også blive udstyret med en række intelligente assistentsystemer såsom ”Travel Assist”, der – indenfor systemets begrænsninger – gør bilen delvist selvkørende. Systemet er udviklet specielt med henblik på de lange køreture og kan overtage styring, acceleration og bremser ved hastigheder på op til 210 km/t.

Læs vores test af den hidtidige Arteon hér >>>


Kraftigt opgraderet KIA Picanto

Meget tyder på, at corona-krisen har øget bilkøbernes interesse for mindre biler, i hvert fald herhjemme, hvor forsigtighedsprincippet har sat spor i danskernes købelyst. En ny lille bil kunne være Kias nye Picanto, der kommer til salg i løbet af tredje kvartal af 2020. Bilen er ikke en ny generation men en kraftigt opgraderede model, der bl.a. byder på en række nye sikkerhedsteknologier, der ofte er forbeholdt større, dyrere bilmodeller. Den opgraderede Picanto inkluderer desuden en sikkerhedspakke med avanceret sikkerhedsteknologi fra KIAs større bilmodeller, hvilket gør den til en af de sikreste biler i sin klasse. Udover forbedringer af Picantos benzinmotorer bliver det med opdateringen muligt at tilvælge KIAs nye automatiserede manuelle gearkasse.

Læs vores test af den hidtidige Picanto hér >>>


Ny Toyota Yaris: Skarpt design til skarpe priser

Når den helt nye, fjerde generation af Toyotas mest populære bilmodel i Danmark, Yaris, får Danmarkspremiere til september, sker det med et nyt, smart design, en helt nyudviklet og brændstoføkonomisk hybridmotor, dynamiske køreegenskaber samt til en særlig skarp pris. Toyota åbner nu for forsalget ved at løfte sløret for både fra-prisen på 130.000 kroner, fra-prisen på hybridudgaven på 166.000 kroner og for prisen på en særlig, højtudstyret introduktionsmodel der har fået navnet Yaris Hybrid H3 Premier Edition til 240.000 kroner.

Læs mere om den nye Toyota Yaris hér >>>


April 2020
Bilproduktionen genåbnes så småt (17. april)
En række bilfabrikker har som konsekvens af corona-krisen standset produktionen, men nu begynder der så småt at komme gang i tingene igen. Bl.a. har Renault, VW-gruppen, Toyota og Volvo annonceret, at de stille og roligt igangsætter produktionen. Hele Toyotas europæiske produktion finder sted i Frankrig, der dog fortsat er belastet af store corona-relaterede tal for smittede, indlagte og døde. Ligeledes er tallene i Sverige indtil videre dobbelt så store pr. indbygger end de opleves i Danmark. Set i det lys er der næppe mange, der beklager den store robotstyrede bilproduktion. Men mange underleverandører vil utvivlsomt glæde sig over, at der nu på ny er brug for deres arbejde. I Danmark har bilsalget ikke været sat i stå af andet end efterspørgslen. Påskeperioden var dog tilbage på nomalt niveau, hvilket natyrligt spreder en vis optimisme. De danske bilforhandlere har været dygtige til at tilpasse sig den nye virkelighed med on-line præsentationer og store sikkerhedsforanstaltninger i butikkerne, der heldigvis alle har en anselig størrelse og plads til mange kunder uden at overskride myndighedernes anbefalinger om afstand.

Bilindustrien er så småt i gang med at genstarte den europæiske produktion.
Marts 2020
Ny Peugeot 2008 klar i Danmark
Peugeot er nu klar med lanceringen i Danmark af den helt nye 2008, som vi allerede i december kunne præsentere her på Motorsiden.dk. man lægger ud med den konventionelle udgave og til sommer kommer så den elektriske version. I mellemtiden er der nu også kommet priser på. Således kan en 2008 Active med 100 hestes PureTech eller BlueHDi motor erhverves for 210.000 kroner. El-udgaven, e-2008, er udstyret med en 100 kW elmotor, (136 hk) og leverer et drejningsmoment på 260 Nm (stort set fra 0 km/t). Batteriet har en kapacitet på 50 kWh hvilket giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTP standard. Prisen for e-2008 starter ved 300.000 kroner og kan allerede nu forudbestilles.
Læs vores første test af Peugeot 2008 hér >>>


Car of the Year i Europa 2020: Peugeot 208
I de seneste år blev det offentliggjort ifm. Genève Motor Show. Det er som bekendt aflyst. Ikke desto mindre fandt begivenheden sted, men publikum, som normalt består af medierepræsentanter og repræsentanter for bilfirmaerne, var henvist til at følge med fra computerskærme, hvor den officielle sceance blev LIVE streamet. Car of the Year vælges af udvalgte motorjournalister fra hele Europa. Fra Danmark er det teknisk redaktør, Søren W. Rasmussen, der personligt gav flest stemmer til Tesla Model 3. Ikke desto mindre blev det den franske Peugeot 208, som jo også kommer på markedet i en elektrisk udgave, der fik flest points.
Læs vores prøvekørsel af Peugeot 208 hér >>>

Subaru i toppen af amerikansk sikkerhedstest
Den japanske producent af firehjulstrukne personbiler, Subaru, har en målsætning om, at fremstille verdens sikreste biler. Nu har også den amerikanske organisation IIHS samlet resultaterne fra sidste års sikkerhedstester og på ny kategoriseres alle Subaru-modeller på det amerikanske marked som ”Top Safety Pick”. Det betyder, at Subaru opretholder sin position som det eneste bilmærke, der år efter år får udnævnt alle deres bilmodeller som de bedste i deres klasser. Set med danske øjne og i forhold til de biler, der markedsføres herhjemme, er det interessant, at i kategorien for mellemklassebiler finder man Subaru Outback. Og i Top Safety Pick+ kategorien (hvor man også tager hensyn til bilernes kørehjælpemidler og sikkerhedsudstyr) for små SUV’er, indgår Subaru Forester, som er klart den mest populære af Subarus biler på det danske marked
Læs vores test af Subaru Forester e-Boxer >>>

Motorsport:


17. november 2020
Colin McRaes 25 år VM-jubilæum
markeres på Eurosport Danmark

En af de mest ikoniske og spektakulære rally kørere i tiden løb var skotske Colin McRae. For præcis 25 år, d. 17. november 1995, siden kørte Colin McRae og hans co-driver, Derek Ringer deres Subaru Impreza til holdets eneste VM-titel. McRae blev med sine 27 år og 109 dage den yngste og også den første britiske rally-verdensmester nogensinde. Skæbnen ville, at det ikke blev til flere titler, men det var mere tilfældet end udtryk for skottens vovemod og spektakulære fart. Han opfattes af mange som den måske hurtigste rallykører nogensinde. Ulykkeligvis mistede McRae livet i en helikopterulykke i 2007.

Som en markering af 25-året for McRaes VM-sejr og som erstatning for det belgiske VM-rally, der skulle være kørt i dagene frem til d. 22. november i år, sender Eurosport Danmark en til anledingen skabt 30 minutter lang dokumentar "Colin McRae: 25 Years A Champion". Dokumentaren sendes gentagne gange, men i første omgang iht. følgende udsendelsesplan:

Lørdag d. 21. nov. 22:45 - Eurosport 2 DK
Søndag d. 22. nov. 11:35 - Eurosport 1 DK
Søndag d. 22. nov. 22:30 - Eurosport 2



15. november 2020

Formel 1: Hamiltons syvende

Lewis Hamilton har vundet Formel 1 verdensmesterskabet 2020 og gjorde det i sin sædvanlige stil, da han kørte sin Mercedes-racer først over målstregen i det tyrkiske Grand Prix på den udfordrende racerbane øst for Istanbul. Sejren var englænderens nr. 94, hvilket udbygger hans rekord som den mest vindende Formel 1 kører nogensinde, og VM-titlen var hans syvende – og en tangering af Michael Schumachers hidtidige rekord. Løbsweekenden fandt sted under udfordrende vejrforhold og selve løbet blev afviklet uden tilskuere – hvilket næppe mange var kede af, for regnen satte også sit præg på løbet. Det blev også en Mercedes, der sluttede på 2. pladsen, men ikke en fabriksbil. Sergio Perez blev 2’er i sin Racing Point Mercedes mens Sebastien Vettel blev nr. 3 i Ferrari. Kevin Magnussen sluttede på 17. pladsen i sin Haas-Ferrari efter en overgang at have været i top-10. Løbet var det fjerde sidste i den ”Corona-reviderede” sæson, som ender op med at bestå af i alt 17 Grand Prix’er.

Vettel - Hamilton - Perez. Istanbul Park 2020.


Toyota slutter en epoke med endnu en VM-titel

Mike Conway, Kamui Kabayashi og José María López kørte deres Toyota TS050 HYBRID til sejr i weekendens 8-timers løb i Bahrain. Løbet var det ottende og sidste i den Corona-reviderede VM-sæson i World Endurance Championship og med sejren blev trioen også nr. 1 i kampen om årets LMP1 verdensmesterskab for kørere. Med VM-titlen også for konstruktører har Toyota vundet begge årets VM-titler, og sætter dermed et værdigt punktum for det måske mest usædvanlige motorsports-år indenfor banesporten, samtidig med at LMP1 epoken er forbi. Til næste år tages der hul på et helt nyt reglement i langdistanceracing, herunder også 24-timers Le Mans. Toyota var i de seneste år den væsentligste årsag til, at LMP1 fik mulighed for at fortsætte, efterhånden som konkurrenterne af den ene og den anden årsag trak sig ud, og siden 2012 har den japanske fabrik da også vundet de 29 af de i alt 64 løb. Det skal bemærkes, at hybrid teknologien har haft afgørende betydning for, at brændstofforbruget over perioden er blevet reduceret med 35 procent – samtidig med at omgangstiderne på Le Mans racerbanen blev 10 sekunder hurtigere. Toyotas TS050 HYBRID racer har rekorden for den hurtigste omgang i Le Mans nogensinde – og den rekord kommer med stor sandsynlighed til at stå langt ind i fremtiden.

Toyota vandt VM for både konstruktører og kørere.


Marco Sørensen og Nicki Thiim verdensmestre

Danske Marco Sørensen og Nicki Thiim er verdensmestre i GTE Pro klassen 2020 i World Endurance Championship. En femteplads i finalen på årets langdistance-VM for GT-biler var tilstrækkelig til, at Aston Martin Vantage GTE holdet kunne vinde den højt estimerede titel, måske den mest værdifulde og største præstation i VM-serien, der foruden GTE Pro også omfatter GTE Am samt de to klasse for racersportsvogne, LMP1 og LMP2. Foruden kører-mesterskabet har Aston Martin også vundet team-mesterskabet og med et tilsvarende mesterskab også i GTE Am klassen er den britiske bilproducent årets mest succesfulde. For det danske hold var triumfen særlig stor, fordi det alene var de to kørere, det såkaldte ”Dane-train”, der scorede titlen, fordi de var det faste grundlag for deltagelsen i de i alt 8 løb i World Endurance Championship 2020. Løbet i Bahrain blev vundet af den afgående verdensmester, en anden dansker og fabrikskører hos Porsche, Michael Christensen. Samme med Kevin Estre avancerede danskeren til 3. pladsen i VM – en præstation, der understreger at Danmark også efter Tom Kristensen-æraen har en stærk position i international sportsvognsracing. Som et kuriosum skal det tilføjes, at Både Marco Sørensen og Nicki Thiim tidligere har vundet GTE Pro mesterskabet – men det var inden det fik officiel FIA-godkendt VM-status.

Marco Sørensen og Nicki Thiim vandt VM for dem selv og for Aston Martin.


Nicklas Nielsen verdensmester

Aston Martin vandt VM for teams i amatør-udgaven af GTE verdensmesterskabet, men det forhindrede ikke danske Nicklas Nielsen i blot sit første forsøg for Ferrari, at vinde GTE Am verdensmesterskabet for kørere. Det var Nicklas Nielsens første år i langdistance-VM, og han kørte Ferrari raceren sammen med Francois Perrodo og ikke mindst den rutinerede Emanuel Collard. De tre lå til at tage 2. pladsen i mesterskabet i sæsonfinalen, 8-timers løbet i Bahrain, men da de VM-førende Aston Martin kørere var nødsaget til at skifte bremser i løbets sidste time, kunne Ferrari 488 GTE-holdet avancere til 2. pladsen i løbet og dermed score points nok til at VM-titlen var deres.

Nicklas Nielsen bev verdensmester i første hug.


Fænomenal dansk motorsports weekend

Hvis man ser bort fra Formel 1, hvor Kevin Magnussen måtte affinde sig med endnu en beskeden placering i weekendens tyrkiske Grand Prix, var det en motorsports weekend af de helt store, set med danske briller. Marco Sørensen og Nicki Thiim tog Verdensmesterskabet i GTE Pro klassen, samtidig med at de sikrede Aston Martin deres tredje VM-titel i år. I GTE Am vandt Nicklas Nielsen verdensmesterskabet i GTE Am. Den afgående GTE Pro verdensmester, Michael Christensen avancerede efter en uheldig sæson til 3. pladsen i GTE Pro. Mikkel Jensen kørte for første gang i LMP2 på den legendariske Sebring racerbane i Florida og sammen med den tidligere Le Mans vinder, David Heinemeier Hansson, opnåede holdet en 2. plads i klassen. I Europa-serien for GT4 racerbiler, hvor sæsonfinalen blev kørt på Paul Ricard racerbanen i Sydfrankrig, vandt den blot 17-årige danske Porsche kører, Bastian Buus, mesterskabet i Pro-Am klassen. Og på samme bane vandt Jason Watts søn, Noah Watt sin første sejr i den europæiske serie ”Lamborghini Super Trofeo”.


Mikkel Jensen og David Heinemeier Hansson blev 2'er på Sebring.


Bastian Buus vandt mesterskabet i GT4 Pro-Am.


Noah Watt tog sin første Lamborhini sejr.
2. november 2020

Rally-VM i Belgien er "Corona aflyst"
Med en god portion optimisme havde arrangørerne af det kendte belgiske Ypres Rally på rekordtid stillet deres erfaring og ekspertise til rådighed for det noget Corona-amputerede rally verdensmesterskab, og efter planen skulle Ypres Rally som årets næstsidste afdeling af World Rally Championship have fundet sted d. 20.-22. november. Men begrundet i det stadigt stigende antal registrerede Corona-smittede også i Belgien, har de lokale myndigheder opbudt arrangørerne at aflyse rallyet. Endnu er finalen i Norditalien midt i december ikke aflyst, men i denne tid træffes der beslutninger med store konsekvenser på ganske kort tid, så endnu engang er det fastslået, at intet er sikkert før det er sket...

Nu er der kun ét rally til at VM er afgjort, hvilket betyder at der skal gå mege galt for Toyota, hvis ikke det bliver een Toyota kører, der vinder VM i år. Men i konstruktør mesterskabet er det Hyundai, der fører, og det forspring vil de gøre alt for at fastholde. På billedet: Elfyn Evans i Toyota Yaris WRC.
11. oktober 2020
WRC i Italien: Hyundai triumf øger spændingen
Årets sjette afdeling af rally-verdensmesterskabet fandt sted på den italienske Middelhavs-ø, Sardinien, og blev en klar triumf for Hyundai. Det var imidlertid ikke de to faste VM-kørere, Thierry Neuville og Ott Tänak, der bragte en Hyundai først over målrampen, men derimod deltidskøreren Daniel Sordo, der iøvrigt også vandt for Hyundai på Sardinien i fjor. Neuville formående dog efter en tæt og intensiv fight at besejre Toyotas Sebastien Ogier på den allersidste hastighedsprøve og erobre 2. pladsen. Ogier blev 3'er og hans VM-førende team-kollega, Elfyn Evans sluttede på 4. pladsen. Resultatet betød, at spændingen spidser til i VM-toppen. Evans har nu 111 points, Ogier halede ind på ham og har nu 97 pts., alt imens Neuville er avanceret til 3. pladsen med 87 pts. fulgt af Tänak, der har 83 pts. efter at være sluttet på 6. pladsen i rallyet. Takket være 1-2 triumfen overtog Hyundai føringen i konstruktør mesterskabet, hvor den koreanske bilfabrik nu har 7 points mere end Toyota. Få dage inden det italiensk rally på Sardinien blev skudt igang blev den corona-amputerede VM-sæson tilført endnu en VM-afdeling. Det er et i VM-sammenhæng nyt rally, der skal afvikles i første weekend af december på asfaltveje omkring Monza nord for Milano. Monza-rallyet bliver dermed også også årets VM-finale og man ender dermed op med 8 VM-afdelinger ialt, hvilket må siges at være godt gået i denne noget anderledes tid.

Daniel Sordo vandt på Sardinien for 2. år i træk.
20. september 2020
Le Mans og WRC: Dobbelt Toyota triumf
Først vandt Elfyn Evans 5. afdeling af Verdensmesterskabet i rally, Det tyrkiske Rally, i hans Toyota Yaris WRC, og overtog dermed føringen i kørernes VM, samtidig med at Toyota udbyggede forspringet i konstruktør verdensmesterskabet. Og blot en times tid senere kørte Kazuki Nakajima først over målstregen i årets 24-timers Le Mans. Dermed var det en god dag for Toyota, for nu at sige det mildt.

Det tyrkiske rally:
I det tyrkiske rally måtte den 6-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, dog lide den tort, at udgå fra en topplacering i rallyet med en overophedet motor. Det gik noget ud over hans chancer i VM, hvor han nu ligger på 2. pladsen efter Evans. Hans farligste rival, den regernde verdensmester Ott Tänak, mistede nemlig enhver chance for en topplacering, da styringen af hans Hyundai i20 WRC lørdag eftermiddag gik i stykker. Dermed kunne Thierry Neuville køre en god 2. plads i hus, og med Sebastien Loeb i en anden Hyundai på 3. pladsen, er spændingen om konstruktør-titlen fortsat temmelig stor. Succes i Tyrkiet krævede et punkter-frit rally i det rå terræn. Den holdt Evans sig fra, hvad ingen af de øvrige WRC-kørere helt i toppen kunne prale af.


Le Mans:
I Le Mans, der blev kørt helt uden tilskuere og et fåtal af pressefolk, udeblev regnen, og Toyota LMP1 raceren med foruden Nakajima også Sebastien Buemi og Brendon Hartey i cockpittet dominerede i princippet fra start til mål, omend de havde lidt "faretruende" udfordringer undervejs. Det var iøvrigt Toyotas tredje sejr i træk i det klassiske franske langdistanceløb. På 2. pladsen kom en Rebellion racer og nr. 3 blev den anden Toyota. Der var ingen danskere øverst på podierne i deres respektive klasser, men der blev alligevel leveret solide resultater: I LM P2 blev Mikkel Jensen nr. 5 efter i en periode også at have ført klassen. Han dannede bl.a. makkerpar med den tidligere og dobbelte Formel E kører, Jean-Eric Vergne. I LM GTE Pro styrede Nicki Thiim og Marco Sørensen deres Aston Martin ind på 3. pladsen og fastholder deres VM-foring, mens sidste års vinder, Porsche-køreren Michael Christensen, havde problemer undervejs, der medvirkede til en placering som nr. 6. I LM GTE-Am kørte Nicklas Nielsen i mål som nr. 3 i en Ferrari fra AF Corsa. Jan Magnussen sluttede på 6. pladsen i klassen i "sin" Ferrari mens Michele Gatting blev nr. 9, også i en Ferrari. I Am-klassen var ikke færre end 19 biler kørende ud af 22, da løbet var forbi.

14. september 202
Le Mans fra hjemmefronten
24-timers Le Mans køres i weekenden d. 19.-20. september uden publikum pga. Corona pandemien. Heldigvis er TV-dækningen god herhjemme, hvor især Eurosport sender LIVE fra alle træningskørsler og samtlige 24 timer. Arbejdsforholdene for journalister er af en sådan art, at Motorsiden.dk's redaktør har valgt, ikke at dække løbet i år. Det vil ganske enkelt være for vanskeligt og utilfredsstillende. Dér gør TV-stationerne det langt bedre. Iøvrigt køres der en afdeling af rally verdensmesterskabet i samme weekend - WRC speakes som vanlig af undertegnede. Men trofaste læsere skal alligevel have en håndsrækning herfra: Facebookgruppen "Le Mans - Danske Le Mans fans" administreres af Henrik Vejgaard. Han har udarbejdet en lille folder med fokus på de danske deltagere. Den har vi fået mulighed for at stille til rådighed for Motorsiden.dk's læsere - man skal blot selv downloade den, og det kan ske via dette link - og man må gerne printe den:
Henrik Vejgaards guide til danskerne i Le Mans 2020
Stort tak til Henrik Vejgaard for hjælpen. Og glem ikke, at alle Le Mans fans er hjertelig velkommen i Facebook gruppen.

6. september 2020
WRC: Tänak vinder på hjemmebane
Rally Estonia var første afdeling af rallyverdensmesterskabet, efter at sæsonen blev genoptaget. Rallyet skulle først have været en del af VM i 2021, men fordi arrangørerne var i stand til at sammensætte et rally på rekordtid, formåede den lille baltiske stat at stable et rally på benene med 234 km hastighedsprøver (et normalt VM-rally er godt 300 km). Det var rallyverdenen begejstret for, og det estiske pyblikum var mindst ligeså begejstret for at det lykkedes deres landsmand, den regerende verdensmester, Ott Tänak, at tage sejren. Det var hans første sejr for Hyundai, efter at han i fjor havde forladt Toyota teamet, ligeså snart VM-titlen var i hus. Hyundai havde hyret ireren Craig Breen til, at køre en anden af fabriksbilerne. Han kvitterede med at blive nr. 2, alt imens VM-kandidaten over en årrække (der dog aldrig har nået VM-toppen), Thierry Neuville, skadede sin bil og siden fik problemer på den afsluttende Powerstage. Det er fortsat Toyota, der fører VM-kampen, både for kørere og konstruktører, for den 6-dobbelte verdensmester, Sebastien Ogier, kørte i mål på 3. pladsen, og ligger fortsat nr. 1, fulgt af Elfyn Evans, der derved også bevarede sin 2. plads i kampen om kørernes verdensmesterskab. Næste rally finder sted i Tyrkiet, allerede om to uger.

Ott Tänak sejrede for Hyundai i Estland.
4. september 2020
Revideret Rally-VM kalender
Rally VM kalenderen er revideret, efter at det har været nødvendigt at aflyse løbere i såvel Tyskland som Japan. Den reviderede kalender ser således ud:
4.-6. september: Estland
18-20. september: Tyrkiet
8-11. oktober: Italien
19.-22. november: Belgien
2. juli 2020
Rally-VM genoptages
Arrangørerne af World Rally Championship har offentliggjort en række datoer for videreførelse af årets rally VM efter corona-krisen. Følgende datoer er blever bekræftet:
4.-6. september: Estland
24.-27. september: Tyrkiet
15.-18. oktober: Tyskland
29. okt-1. november: Italien
19.-22. november: Japan
Der arbejdes med forkortede ruter. Detaljerne offentliggøres senere.
17. juni 2020

Formel E tænder for strømmen på ny:

Gigantisk finale serie i august

Med ikke færre end seks løb afviklet over 9 dage, sætter arrangørerne af Formel E mesterskabet stikket i og afslutter sæsonen, der tilbage i februar blev sat på ”corona standby” efter blot fem løb. De seks finale løb køres alle i Berlin Tempelhof lufthavnen først i august.

Formel E tænder for strømmen på ny - læs mere >>>


Formel E præsenteres i samarbejde med Total

 


7. juni 2020

Vandoorne vinder Formula E Race at Home
Mercedes-teamets Stoffel Vandoorne fra Belgien tog sejren i historiens første "Formula E Race at Home" serie, alt imens Nissans Oliver Rowland sejrede i finaleløbet. Mesterskabet, der blev afviklet over 8 virtuelle afdelinger, sluttede søndag aften d. 7. juni på en virtuel udgave af den tyske Formel E racerbane i Berlin Tempelhof Lufthavn. Der blev kørt hårdt, det var spændende og hele Formel E feltet er en oplevelse rigere ligesom de mange fans, der har kunnet følge begivenhederne via TV- eller computerskærmen.
Finalen i Formula E Race at Home >>>


Nissans Oliver Rowland vandt eSport racet i "Berlin", alt imens Stoffel Vandoorne (Mercedes) fra 3. startposition tog sejren immesterskabet.

24. maj 2020
Formula E Race at Home i slutfasen:
Spændingen spidser til
Efter fem afdelinger af Formula E Race at Home serien er spændingen stor. Efter et par løb, hvor BMW's Max Günther dominerede, var det Mahindra's Pascal Wehrlein, der overtog førstepladserne og senest, i den virtuelle udgave af "Berlin E-Prix" i Berlin Tempelhof slog Nissan's Oliver Rowland til og besejrede Stoffel Vandoorne fra Mercedes Formel E-teamet
eSport med verdens bedste Formel E kørere >>>

18. marts 2020
24 timers Le Mans 2020 udsat til september
Arrangørerne af 24-timers Le Mans har valgt at udsætte det klassiske racerløb til 19.-20. september pga. Corona-truslen.

15. marts 2020
WRC i Mexico: Ogier vinder for Toyota
Den 6-dobbelte rally verdensmester, Sebastien Ogier, kørte lørdag nat, dansk tid, sin Toyota Yaris WRC til sejr i Rally Mexico, 3. afdeling af World Rally Championship. Rallyets sidste dag blev aflyst pga. den stadig større nedlukning af ikke mindst de europæiske lande, hvor størstedelen af deltagere, team-medlemmer og VM-arrangørerne holder til. Mexico er ikke for nærværende nævneværdigt ramt af den frygtede Corona-virus, så aflysningen skete fortrinsvis af hensyn til de europæiske indbyggeres muligheder for at komme hjem. Ogier vandt rallyet for sjette gang og overtog ved samme lejlighed føringen i VM foran sin Toyota team-kollega, Elfyn Evans, der sluttede 4'er. nr. 2 blev den regerende verdensmester, Ott Tänak, med Fords Teemu Sunninen på en overraskende 3. plads. Med sejren øgede Toyota også sin føring i konstruktørernes VM. Næste VM-rally, som skulle have fundet sted i Argentina, er aflyst pga. Corona-virus'en, og det er tvivlsomt om de næste to rallies i hhv . Portugal og Italien sidst i maj og i begyndelsen af juni bliver gennemført.
Sebastien Ogier vandt Rally Mexico for sjette gang - og for første gang i en Toyota Yaris.

23. februar 2020
"DM" i langdistance racing
Alt imens den regerende verdensmester, Michael Christensen, kunne glæde sig over titlen som Årets Bilsportkører, blev Porsche køreren besejret af Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin i 5. afdeling af World Endurance Championship i Austin, Texas. Derved har verdensmester i GTE Pro klassen på det nærmeste udviklet sig til et "DM" i landistanceracing. Aston Martin teamer fører VM med Porsche-køreren på 3. pladsen.

Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt