- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Sne og is test: BMW i5 M60 xDrive

(og M340i xDrive)


Årets Bil på glatis


af Søren Clauding - januar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2023 var 53 procent af de BMW’er, der blev indregistreret på danske nummerplader, fuldt elektriske. De attraktive danske afgiftsregler har givetvis gjort deres for at få de mange tyske premiumbiler ud at køre herhjemme. Og de gør det da også godt dernede i vort naboland mod syd. BMW i5 blev af Danske Motorjournalister kåret til Årets Bil i Danmark 2024. Men hvordan er Årets Bil, hvis den populært sagt kommer lidt på glatis.

 

Det havde vi mulighed for at teste, da den nye i5, oven i købet i M60 udgaven med firehjulstræk og over 600 hestekræfter, blev stillet til rådighed på en godt tilfrosset sø nord for Östersund, 1000 kilometer oppe i Sverige. Her afvikler BMW over nogle uger deres såkaldte Driving Experience, som imidlertid ikke inkluderer BMW i5, men alene den trods alt også ret potente 340i xDrive med op til 373 hestekræfter.

 

Unik mulighed

Heri kan alle i princippet deltage, endda for en relativt beskeden sum på 1500 Euro, inklusive hotelovernatning og middag. Men én af Experience-dagene blev trukket ud af kalenderen for at give udvalgte journalister mulighed for en ægte vintertest på is og sne, foruden af M340i også af den nye i5 M60 xDrive. Tak for det.

 

For oplevelsen af dem begge var overbevisende. Indrømmet, M340i med forbrændingsmotorens særlige karakteristika og bilens lavere vægt (1870 kg) gjorde den til en vinder på hurtighed og adræthed, men i5eren kunne om end med sine 2380 kg også noget. Og det var selvklart den, der var fokus på.

 

Udfordringerne på den glatte is

Drivlinen omfatter to ekstern excited synkron elmotorer – op til 340 hestekræfter på baghjulene, og resten af effekten står den forreste af dem for. Tilsammen yder de 820 Nm. På den tørre landevej nås 100 km/t på 3,8 sekunder - så hurtigt går det trods alt ikke på is pga reduceret vejgreb. Men det spændende var ikke alene, at opleve den sublime version af den innovative i5, men også at konstatere, om det var lykkedes at overføre bilens rigtig gode køreegenskaber på asfalt til et underlag, som både var glat og udfordrende. Og også ret uforudsigeligt.

 

Vejgrebet er nemlig i den grad afhængig af vejr og temperaturforhold. Kører man bilen på grænsen, hvad der er en del af konceptet bag “BMW Driving Experience”, viser den sig fra andre sider end ved mere moderat kørsel på tør landevej. Ville man overhovedet kunne håndtere de glatte veje med den, og ville man på kort tid kunne opøve kunsten, at sætte bilen i en vedvarende udskridning?

 

Elbilernes udfordring

En elbil har som bekendt to udfordringer, sammenlignet med en konventionelt drevet bil: Den er tung og drivlinen styres direkte af en computer. Det første var umiddelbart ikke den store udfordring. Med op til 601 hestekræfter og firehjulstræk fornemmes vægten ikke som noget, der skal overvindes. Ikke før man sætter den i drift på den 40-50 cm tykke is, der i de tidlige morgentimer og det meste af dagen blev holdt i perfekt stand af et stille snefald.

 

I samme øjeblik bilen kører sidelæns, skal der ganske enkelt mere kontant brug af kræfter og rat til at styre udskridningen end i den konventionelle bil. Ikke, at det er umuligt, på ingen måde, men den har stor gavn af de mange kræfter, og dem er der det meste af tiden nok af, til at bringe bilen igennem de 180 grader kurver, bilernes egenskaber kunne praktiseres i.

 

Uden kørehjælpemidler

Hvis man vælger den ultimative indstilling af drivlinen og frakobler ESC-indstillingen, oplevede vi ved et par tilfælde, at motoren gik i en slags safemode, formentlig på grund af den hårde behandling. Og det giver god mening, for den energi, som elmotoren optager, bruges alt sammen til at rotere motoren og med det gigantiske drejningsmoment er det rigtig mange kræfter, man med speederen i bund forsøger at presse gennem drivlinen.

 

Det udgør dog næppe en sikkerhedsrisiko, for i samme øjeblik bilen var rettet op igen, fungerede drivlinen som om intet var hændt. Til dagligt er der vel heller ingen der for alvor drømmer om at deaktivere kørehjælpemidlerne, og med dem i aktion er i5 både letkørt og føles meget sikker.

 

Fra motor til kørebane

Samspillet mellem de to motorer kan der ikke sættes en finger på. De supplerer hinanden perfekt og gør det med stor præcision. Det dokumenterer, at mange af de børnesygdomme, som hvad kørefærdighederne angår i større eller mindre grad har præget tidligere firehjulstrukne elbiler, stort set et elimineret. Og det var ekstra synligt ved de udfordrende kørselsforhold.

 

Måden, hvorpå elmotorer leverer kræfterne til vej (og is) er mere direkte end i konventionelle ICE-biler. Derfor opleves speederbevægelsens indflydelse på kontrollen af udskridningen også som mere direkte. Når man slipper speederen er der nul fremdrift, modsat ICE-drivlinen, som er lidt mere tilgivende. Men overgangen fra fremdrift til nul fremdrift er nu styret ganske udmærket i i5 M60.

 

Elbil eller ikke elbil – det er måske spørgsmålet

I sagens natur var der ikke tid til at gå i detaljer med andre af i5 M60 egenskaberne. Men den virker ret gennemført, både i kørelogikken, kontrolleret fra berøringsskærmen i midterkonsollen, og i fine løsninger som kamerabillede, der vises i instrumentgruppen bag rattet, og den høje grad af overskuelighed i instrumenteringen. Køreoplevelsen underbygges af en virtuel motorlyd, men sandt at sige har undertegnede aldrig hørt til dem, der for alvor har savnet lyden af en forbrændingsmotor i en elbil, så det kunne jeg godt leve uden.

 

Kørslen i den konventionelle M340i Touring var som nævnt anderledes og mere agil. Mange årtiers udvikling hos en bilfabrik, som altid har sat køreegenskaber højt, genspejles direkte i den helhedsoplevelse, man får af bilen under de udfordrende kørselsforhold. Den kører ganske enkelt knaldgodt og er umiddelbart lettere at håndtere end elbilen. Om det alene er et spørgsmål om træning, er svært at svare på. Det spiller måske en vis rolle, men mon ikke den fortsatte tekniske udvikling af elbilernes køredynamiske egenskaber hen ad vejen bringer dem nærmere til det velkendte – det tror vi på.

M340i var udrustet med 235/35-19 hjul.

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board test på is: BMW i5 M60 xDrive
Vi har prøvet den kraftige firehjulstrukne BMW i5 M60 på en tilfrosset sø i det nordlige Sverige. Hvordan den 2,4 tons tunge elbil med over 600 hestekræfter håndterede forsøget på en 180 grader slide kan man se i videoen... Fuld HD.







Korte fakta om BMW i5 M60 xDrive Sedan
Drivline: 2 Extern Excited synkron elmotor. For: 261 hk/8000 omdr./min, 365 Nm/0-5000 omdr./min. Bag: 340 hk/8000 omdr./min, 430 Nm/0-5000 omdr./min. System: 601 hk, 820 Nm. AWD.

Batteri: 81,2 kWh. 400 V. Rækkevidde: 455-516 km (WLTP).

0-100 km/t: 3,8 sek. Topfart: 230 km/t.

Længde: 5,06 meter. Vægt: 2380 kg. Frihøjde: 13,6 cm. Bagagekapacitet: 490 liter.

Hjulophæng: For: Dobbelt wishbone. Bag: Multilink.

Forhjul: 245/45-19. Baghjul: 275/40-19.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt