I 2023 var 53 procent af de BMW’er, der blev
indregistreret på danske nummerplader, fuldt
elektriske. De attraktive danske afgiftsregler har
givetvis gjort deres for at få de mange tyske
premiumbiler ud at køre herhjemme. Og de gør det da
også godt dernede i vort naboland mod syd. BMW i5
blev af Danske Motorjournalister kåret til Årets Bil
i Danmark 2024. Men hvordan er Årets Bil, hvis den
populært sagt kommer lidt på glatis.
Det havde vi mulighed for at teste, da den nye i5, oven
i købet i M60 udgaven med firehjulstræk og over 600
hestekræfter, blev stillet til rådighed på en godt
tilfrosset sø nord for Östersund, 1000 kilometer
oppe i Sverige. Her afvikler BMW over nogle uger
deres såkaldte Driving Experience, som imidlertid
ikke inkluderer BMW i5, men alene den trods alt også
ret potente 340i xDrive med op til 373 hestekræfter.
Unik mulighed
Heri kan alle i princippet deltage, endda for en
relativt beskeden sum på 1500 Euro, inklusive
hotelovernatning og middag. Men én af
Experience-dagene blev trukket ud af kalenderen for
at give udvalgte journalister mulighed for en ægte
vintertest på is og sne, foruden af M340i også af
den nye i5 M60 xDrive. Tak for det.
For oplevelsen af dem begge var overbevisende.
Indrømmet, M340i med forbrændingsmotorens særlige
karakteristika og bilens lavere vægt (1870 kg)
gjorde den til en vinder på hurtighed og adræthed,
men i5eren kunne om end med sine 2380 kg også noget.
Og det var selvklart den, der var fokus på.
Udfordringerne på den glatte is
Drivlinen omfatter to ekstern excited synkron elmotorer
– op til 340 hestekræfter på baghjulene, og resten
af effekten står den forreste af dem for. Tilsammen
yder de 820 Nm. På den tørre landevej nås 100 km/t
på 3,8 sekunder - så hurtigt går det trods alt ikke
på is pga reduceret vejgreb. Men det spændende var
ikke alene, at opleve den sublime version af den
innovative i5, men også at konstatere, om det var
lykkedes at overføre bilens rigtig gode
køreegenskaber på asfalt til et underlag, som både
var glat og udfordrende. Og også ret uforudsigeligt.
Vejgrebet er nemlig i den grad afhængig af vejr og
temperaturforhold. Kører man bilen på grænsen, hvad
der er en del af konceptet bag “BMW Driving
Experience”, viser den sig fra andre sider end ved
mere moderat kørsel på tør landevej. Ville man
overhovedet kunne håndtere de glatte veje med den,
og ville man på kort tid kunne opøve kunsten, at
sætte bilen i en vedvarende udskridning?
Elbilernes udfordring
En elbil har som bekendt to udfordringer, sammenlignet
med en konventionelt drevet bil: Den er tung og
drivlinen styres direkte af en computer. Det første
var umiddelbart ikke den store udfordring. Med op
til 601 hestekræfter og firehjulstræk fornemmes
vægten ikke som noget, der skal overvindes. Ikke før
man sætter den i drift på den 40-50 cm tykke is, der
i de tidlige morgentimer og det meste af dagen blev
holdt i perfekt stand af et stille snefald.
I samme øjeblik bilen kører sidelæns, skal der ganske
enkelt mere kontant brug af kræfter og rat til at
styre udskridningen end i den konventionelle bil.
Ikke, at det er umuligt, på ingen måde, men den har
stor gavn af de mange kræfter, og dem er der det
meste af tiden nok af, til at bringe bilen igennem
de 180 grader kurver, bilernes egenskaber kunne
praktiseres i.
Uden kørehjælpemidler
Hvis man vælger den ultimative indstilling af drivlinen
og frakobler ESC-indstillingen, oplevede vi ved et
par tilfælde, at motoren gik i en slags safemode,
formentlig på grund af den hårde behandling. Og det
giver god mening, for den energi, som elmotoren
optager, bruges alt sammen til at rotere motoren og
med det gigantiske drejningsmoment er det rigtig
mange kræfter, man med speederen i bund forsøger at
presse gennem drivlinen.
Det udgør dog næppe en sikkerhedsrisiko, for i samme
øjeblik bilen var rettet op igen, fungerede
drivlinen som om intet var hændt. Til dagligt er der
vel heller ingen der for alvor drømmer om at
deaktivere kørehjælpemidlerne, og med dem i aktion
er i5 både letkørt og føles meget sikker.
Fra motor til kørebane
Samspillet mellem de to motorer kan der ikke sættes en
finger på. De supplerer hinanden perfekt og gør det
med stor præcision. Det dokumenterer, at mange af de
børnesygdomme, som hvad kørefærdighederne angår i
større eller mindre grad har præget tidligere
firehjulstrukne elbiler, stort set et elimineret. Og
det var ekstra synligt ved de udfordrende
kørselsforhold.
Måden, hvorpå elmotorer leverer kræfterne til vej (og
is) er mere direkte end i konventionelle ICE-biler.
Derfor opleves speederbevægelsens indflydelse på
kontrollen af udskridningen også som mere direkte.
Når man slipper speederen er der nul fremdrift,
modsat ICE-drivlinen, som er lidt mere tilgivende.
Men overgangen fra fremdrift til nul fremdrift er nu
styret ganske udmærket i i5 M60.
Elbil eller ikke elbil – det er måske spørgsmålet
I sagens natur var der ikke tid til at gå i detaljer
med andre af i5 M60 egenskaberne. Men den virker ret
gennemført, både i kørelogikken, kontrolleret fra
berøringsskærmen i midterkonsollen, og i fine
løsninger som kamerabillede, der vises i
instrumentgruppen bag rattet, og den høje grad af
overskuelighed i instrumenteringen. Køreoplevelsen
underbygges af en virtuel motorlyd, men sandt at
sige har undertegnede aldrig hørt til dem, der for
alvor har savnet lyden af en forbrændingsmotor i en
elbil, så det kunne jeg godt leve uden.
Kørslen i den konventionelle M340i Touring var som nævnt anderledes og
mere agil. Mange årtiers udvikling hos en bilfabrik,
som altid har sat køreegenskaber højt, genspejles
direkte i den helhedsoplevelse, man får af bilen
under de udfordrende kørselsforhold. Den kører
ganske enkelt knaldgodt og er umiddelbart lettere at
håndtere end elbilen. Om det alene er et spørgsmål
om træning, er svært at svare på. Det spiller måske
en vis rolle, men mon ikke den fortsatte tekniske udvikling af elbilernes køredynamiske
egenskaber hen ad vejen bringer dem nærmere til det
velkendte – det tror vi på.
M340i var udrustet med 235/35-19 hjul. |