| 
							 
							I 2023 var 53 procent af de BMW’er, der blev 
							indregistreret på danske nummerplader, fuldt 
							elektriske. De attraktive danske afgiftsregler har 
							givetvis gjort deres for at få de mange tyske 
							premiumbiler ud at køre herhjemme. Og de gør det da 
							også godt dernede i vort naboland mod syd. BMW i5 
							blev af Danske Motorjournalister kåret til Årets Bil 
							i Danmark 2024. Men hvordan er Årets Bil, hvis den 
							populært sagt kommer lidt på glatis. 
							
							  
							
							Det havde vi mulighed for at teste, da den nye i5, oven 
							i købet i M60 udgaven med firehjulstræk og over 600 
							hestekræfter, blev stillet til rådighed på en godt 
							tilfrosset sø nord for Östersund, 1000 kilometer 
							oppe i Sverige. Her afvikler BMW over nogle uger 
							deres såkaldte Driving Experience, som imidlertid 
							ikke inkluderer BMW i5, men alene den trods alt også 
							ret potente 340i xDrive med op til 373 hestekræfter. 
							
							  
							
							Unik mulighed 
							
							Heri kan alle i princippet deltage, endda for en 
							relativt beskeden sum på 1500 Euro, inklusive 
							hotelovernatning og middag. Men én af 
							Experience-dagene blev trukket ud af kalenderen for 
							at give udvalgte journalister mulighed for en ægte 
							vintertest på is og sne, foruden af M340i også af 
							den nye i5 M60 xDrive. Tak for det. 
							
							  
							
							For oplevelsen af dem begge var overbevisende. 
							Indrømmet, M340i med forbrændingsmotorens særlige 
							karakteristika og bilens lavere vægt (1870 kg) 
							gjorde den til en vinder på hurtighed og adræthed, 
							men i5eren kunne om end med sine 2380 kg også noget. 
							Og det var selvklart den, der var fokus på. 
							
							  
							
							Udfordringerne på den glatte is 
							
							Drivlinen omfatter to ekstern excited synkron elmotorer 
							– op til 340 hestekræfter på baghjulene, og resten 
							af effekten står den forreste af dem for. Tilsammen 
							yder de 820 Nm. På den tørre landevej nås 100 km/t 
							på 3,8 sekunder - så hurtigt går det trods alt ikke 
							på is pga reduceret vejgreb. Men det spændende var 
							ikke alene, at opleve den sublime version af den 
							innovative i5, men også at konstatere, om det var 
							lykkedes at overføre bilens rigtig gode 
							køreegenskaber på asfalt til et underlag, som både 
							var glat og udfordrende. Og også ret uforudsigeligt. 
							
							  
							
							Vejgrebet er nemlig i den grad afhængig af vejr og 
							temperaturforhold. Kører man bilen på grænsen, hvad 
							der er en del af konceptet bag “BMW Driving 
							Experience”, viser den sig fra andre sider end ved 
							mere moderat kørsel på tør landevej. Ville man 
							overhovedet kunne håndtere de glatte veje med den, 
							og ville man på kort tid kunne opøve kunsten, at 
							sætte bilen i en vedvarende udskridning? 
							
							  
							
							Elbilernes udfordring 
							
							En elbil har som bekendt to udfordringer, sammenlignet 
							med en konventionelt drevet bil: Den er tung og 
							drivlinen styres direkte af en computer. Det første 
							var umiddelbart ikke den store udfordring. Med op 
							til 601 hestekræfter og firehjulstræk fornemmes 
							vægten ikke som noget, der skal overvindes. Ikke før 
							man sætter den i drift på den 40-50 cm tykke is, der 
							i de tidlige morgentimer og det meste af dagen blev 
							holdt i perfekt stand af et stille snefald. 
							
							  
							
							I samme øjeblik bilen kører sidelæns, skal der ganske 
							enkelt mere kontant brug af kræfter og rat til at 
							styre udskridningen end i den konventionelle bil. 
							Ikke, at det er umuligt, på ingen måde, men den har 
							stor gavn af de mange kræfter, og dem er der det 
							meste af tiden nok af, til at bringe bilen igennem 
							de 180 grader kurver, bilernes egenskaber kunne 
							praktiseres i. 
							
							  
							
							Uden kørehjælpemidler 
							
							Hvis man vælger den ultimative indstilling af drivlinen 
							og frakobler ESC-indstillingen, oplevede vi ved et 
							par tilfælde, at motoren gik i en slags safemode, 
							formentlig på grund af den hårde behandling. Og det 
							giver god mening, for den energi, som elmotoren 
							optager, bruges alt sammen til at rotere motoren og 
							med det gigantiske drejningsmoment er det rigtig 
							mange kræfter, man med speederen i bund forsøger at 
							presse gennem drivlinen. 
							
							  
							
							Det udgør dog næppe en sikkerhedsrisiko, for i samme 
							øjeblik bilen var rettet op igen, fungerede 
							drivlinen som om intet var hændt. Til dagligt er der 
							vel heller ingen der for alvor drømmer om at 
							deaktivere kørehjælpemidlerne, og med dem i aktion 
							er i5 både letkørt og føles meget sikker. 
							
							  
							
							Fra motor til kørebane 
							
							Samspillet mellem de to motorer kan der ikke sættes en 
							finger på. De supplerer hinanden perfekt og gør det 
							med stor præcision. Det dokumenterer, at mange af de 
							børnesygdomme, som hvad kørefærdighederne angår i 
							større eller mindre grad har præget tidligere 
							firehjulstrukne elbiler, stort set et elimineret. Og 
							det var ekstra synligt ved de udfordrende 
							kørselsforhold. 
							
							  
							
							Måden, hvorpå elmotorer leverer kræfterne til vej (og 
							is) er mere direkte end i konventionelle ICE-biler. 
							Derfor opleves speederbevægelsens indflydelse på 
							kontrollen af udskridningen også som mere direkte. 
							Når man slipper speederen er der nul fremdrift, 
							modsat ICE-drivlinen, som er lidt mere tilgivende. 
							Men overgangen fra fremdrift til nul fremdrift er nu 
							styret ganske udmærket i i5 M60. 
							
							  
							
							Elbil eller ikke elbil – det er måske spørgsmålet 
							
							I sagens natur var der ikke tid til at gå i detaljer 
							med andre af i5 M60 egenskaberne. Men den virker ret 
							gennemført, både i kørelogikken, kontrolleret fra 
							berøringsskærmen i midterkonsollen, og i fine 
							løsninger som kamerabillede, der vises i 
							instrumentgruppen bag rattet, og den høje grad af 
							overskuelighed i instrumenteringen. Køreoplevelsen 
							underbygges af en virtuel motorlyd, men sandt at 
							sige har undertegnede aldrig hørt til dem, der for 
							alvor har savnet lyden af en forbrændingsmotor i en 
							elbil, så det kunne jeg godt leve uden. 
							
							  
							Kørslen i den konventionelle M340i Touring var som nævnt anderledes og 
							mere agil. Mange årtiers udvikling hos en bilfabrik, 
							som altid har sat køreegenskaber højt, genspejles 
							direkte i den helhedsoplevelse, man får af bilen 
							under de udfordrende kørselsforhold. Den kører 
							ganske enkelt knaldgodt og er umiddelbart lettere at 
							håndtere end elbilen. Om det alene er et spørgsmål 
							om træning, er svært at svare på. Det spiller måske 
							en vis rolle, men mon ikke den fortsatte tekniske udvikling af elbilernes køredynamiske 
							egenskaber hen ad vejen bringer dem nærmere til det 
							velkendte – det tror vi på. 
							  
							M340i var udrustet med 235/35-19 hjul. |