Til en introduktionspris på
240.000 kroner mener Nic Christiansen gruppen det
alvorligt, når de lancerer endnu et kinesisk
bilmærke på det danske marked. Man vil gøre meget
for hurtigt at tage markedsandel blandt prisbillige
kinesiske elbiler. I forvejen har man BYD, der
opfattes som mere eksklusiv, hvorimod Omoda, som det
nye mærke hedder, opfattes som en ”no-bullshit car”,
veludstyret og med udmærkede køreegenskaber.
Danmark har fået ny
international status som stedet, hvor man gerne
præsenterer bilfabrikkers nye elbiler. Så det er
ikke mærkeligt, at Mercedes-Benz valgte København
som stedet, hvor man lod journalister fra hele
verden prøvekøre deres nye fuldt elektrisk CLA. Og
faktisk melder krystalkuglen om, at flere
internationale tests er på vej til den danske
hovedstad i den nære fremtid.
Man forventer altid noget særligt, når det
handler om Mercedes-Benz. Det hæderkronede tyske
bilmærke har ikke uden grund opnået en unik status,
som bl.a. gør den til det valgte køretøj for
statsledere overalt i verden. Men heldigvis kan alle
andre også købe en Mercedes-Benz, og med
introduktionen af den helt nye fuldt elektriske CLA,
er det blevet mere overkommeligt for de allerfleste
danskere.
Det er kun et par måneder
siden, at vi havde den fuldt elektriske Lexuz RZ til
test her på Motorsiden.dk. Vel vidende, at noget nyt
var på vej. Det er der, men tidshorisonten ligger et
stykke ud i fremtiden: Lexus forventer, at kunne
introducere den nye kraftigt faceliftede Lexus RZ i
Danmark i første kvartal af 2025. Så nyt, ja, men
ikke en helt ny generation.
Indrømmet: Efter at have
prøvet Lexus RZ første gang for et par år siden, og
dengang oplevet deres nye unikke steer-by-wire
system i en tidlig prototype version, var
forventningerne beskedne. Men det blev i den grad
netop dén oplevelse, der kom til at dominere den
første test af den nu kraftigt faceliftede RZ med
det nu færdig udviklede system. Så meget, at det
næsten tog pusten fra undertegnede, og det skal der
med tæt ved 4000 prøvekørsler i bagagen en hel del
til.
First on-board
videotest: Lexus RZ 550e F SPORT Det er en helt unik
følelse at køre den nye Lexuz RZ med det
banebrydende steer-by-wire rat. Det er ikke alene
rattets form, men også dets funktion i samarbejde
med både bil og fører, der gør den til den bedst
styrende bil, vi ogensinde har oplevet. Fuld HD.
First international
test: Toyota Urban Cruiser
Ny Toyota cruiser
også over stok og sten
Det er ingen hemmelighed, at
Toyota og Suzuki har samarbejdet om udviklingen af
hver deres nye kompakte SUV. Hos Suzuki hedder den
e-Vitara, hos Toyota har man døbt den Urban Cruiser,
og der er store designmæssige ligheder. Derfor kan
man også drage mange paralleller. Men om man skal
vælge den ene fremfor den anden beror på andre
parametre, forhandlernetværk, priser, garantier osv.
og måske også, om man hælder mere til det ene mærke
end det andet.
Den nye prisattraktive Toyota
Urban Cruiser lanceres i løbet af efteråret 2025,
men vi har allerede prøvekørt den på skiftende
off-road underlag i en særlig prototype-version.
Hvordan klarer den fuldt elektriske bil den opgave?.
Fuld HD.
Det er mindre end tre år
siden Toyota lancerede deres første dedikerede elbil
med det kryptiske navn bZ4X. Ikke desto mindre har
man nu udviklet tilstrækkelig meget på bilen til at
præsentere et facelift, som er meget, meget mere end
et normalt facelift. Den er nemlig markant forbedret
på et utal af punkter, der omfattede alt lige fra
det overordnede design til den elektriske drivline.
Den måske største nyhed på Toyota Multi Model
Eventet i Bruxelles er den mindste i Toyotas
modelprogram. Toyota har nemlig sat strøm til den
lille Toyota Aygo X, der derigennem bliver en endnu
mere klima- og energirigtig gennem anvendelsen af
ægte hybridteknologi.
Én af de mest interessante
nyheder ved den omfattende Toyota Multi Model Event
i Bruxelles var en helt nye og 6. generation af
succes-modellen RAV4. Designet er i den grad
strammet op, og samtidig introducerer man en ny
generation plug-in hybridteknologi med en forventet
elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hurtigere
opladning samt Toyotas nye, avancerede
softwareplatform, ”Arene”, der omfatter en helt ny
multimediesystem-generation.
Når verdens største
mobilitetskoncern ved årsskiftet melder ud, at 2025
bliver et af de travleste år nogensinde, mener de
det alvorligt. Og så går de i øvrigt i gang. Skal
man nå det hele, præsenterer man mange biler på én
gang. Og så må de fremmødte mediefolk også
acceptere, at der er embargo på nyhederne. Så vi
lægger ude med de fire, vi må berette om.
Midt i en uforudsigelig og urolig tid har KIA fortsat vokseværk, og nu er man
ved at være klar med en helt ny fuldt elektrisk KIA EV4 – endda både som sedan
og hatchback og så i det attraktive såkaldte ”C-segment”, hvor man hidtil har
haft Niro-modellen som den elektrisk mulighed.
Allerede første gang, vi blev
præsenteret for den helt nye fuldt elektriske Mazda
6, hvor navnet i den elektriske udgave skrives i ét
langt ord, altså ”Mazda6e”, var det klart, at denne
bil var noget ud over det sædvanlige. Én ting er
dens fabelagtige design, som de fleste mennesker,
fornemmer vi, kan begejstres over, en anden ting var
prissætningen, som fra begyndelsen af har været klar
hos Mazda i Danmark: 300.000 kroner.
Ved siden af den første
køreoplevelse i den nye Mazda6e er det værd at
bemærke, at den største grund til prisforskellen på
beskedne 15.000 kroner mellem de to
udstyrsversioner, Takumi og Takumi Plus, i vores
optik ligger i tagkonstruktionen. Og så sætter
Mazda i bogstavelig forstand trumf på.
Der er rift om
elbils-kunderne, ikke mindst når det drejer sig
prisbillige småbiler. Men endnu er udvalget af små
elbiler forholdsvis beskedent. To bilmodeller
skiller sig imidlertid ud: Renault 5 og Nissan
Micra. Den førstnævnte er netop lanceret i Danmark,
men det varer ikke længe før Micra’en også er på vej
ud til kunderne. Det kommer til at ske inden
udgangen af 2025.
Nissan er en af de få
virkelige pionerer i den moderne elbils-epoke. Med
Nissan LEAF satte man standarden for moderne
brugsrigtige elbiler, og viste indirekte vejen for
mange af de elektriske biler, der siden er sat i
produktion af kolleger og konkurrenter. LEAF er
blevet fornyet henad vejen, men nu er man klar med
en gengribende fornyet Nissan LEAF.
Hos Nellemann
koncernen, som står for importen af MG bilerne fra
det hæderkronede tidligere britiske bilmærke, glæder
man sig over, at man nu også kan lancere den nye
mellemklassebil, MGS5 EV, for den manglede i
modelviften, som består af såvel fuldt elektriske
biler som benzinbiler. Dermed er man nemlig
heldækkende, når det gælder kundeønsker. Uanset om
man sværger til elbiler eller de konventionelle
”ICE”-biler.
Med en startpris på 150.000
kroner har den store kinesiske bilproducent, BYD,
slået tonen an, hvad angår prissætning på elbiler.
Den danske importør har netop præsenteret den nye
fuldt elektriske mini-bil, BYD Dolphin Surf, og for
150.000 kroner lyder det som fundet for de penge.
Der er nogle ”men’er”, der dog ikke bør fjerne fokus
fra det faktum, at Dolphin Surf er en fin lille bil,
også hvis man skal betale 175.000 kroner for den.
Man er næsten ved at tabe
pusten, når det gælder Renault for tiden. Renault 5
er netop lanceret i Danmark i forlængelse af Mëgane
og Scénic, og nu er Renault 4 ved at være klar, i
hvert fald så klar, at den lander i Danmark til
september. Den fjerde i rækken af nye elektriske
Renault’er er præcis så god som de tre andre og nej,
modelnavnet “4” har ikke noget at gøre med, at den
er den fjerde elbil i den indeværende modelvifte.
Hvis man alene studerer
specifikationer på den nye Renault 5, som for kort
tid siden blev lanceret i Danmark, og den nye og
trods alt større Renault 4, der kommer til
september, må man undre sig. Dels over hvor lille
forskellen mellem de to er, dels hvor forskelligt
man kan administrere de muligheder, som den nye
elektriske platform byder, der også benyttes til
såvel de to nævnte som de større Mégane og Scénnic.
I disse tider kan man vælge
at tro, at der alene er pris og geopolitik, der
afgør europæernes bilvalg. Men uden at have et
statistisk empiriske grundlag som den
”videnskabelige” basis for påstanden, er der meget
der tyder på, at vi europæere også sætter pris på
biler, der passer til det, vi skal bruge dem til, og
at de kører, som vi ønsker det. Vil man sælge biler
til os, kan man jo blot spørge os – og det er
japanerne hos Suzuki gode til, for de tror i hvert
fald på at det er sådan ”vi” er.
Hovedformålet med den første
internationale test af den nye Suzuki e Vitara var
naturligvis at se og køre i bilen, men at gøre det
på et udfordrende testanlæg som det i Dudenhofen nær
Frankfurt am Main i Tyskland, giver et særligt
indblik. Men hvilke forventninger kunne man egentlig
have på forhånd?
En usædvanlig
onboard-video bag rattet i en prototype version af
den helt nye fuldt elektriske Suzuki e Vitara, som
lanceres i Danmark i efteråret 2025. Testen
finder sted på det gigantiske Dudenhofen testanlæg
syd for Frankfurt am Main. Fuld HD.
Årets Varebil 2025:
Nissan Interstar og
Renault Master
Nissan Interstar og Renault
Master har opnået den ærefulde titel ”Årets Varebil
2025”. Kåringen fandt sted på Transportmessen i
Herning og grunden til, at ikke én men to biler fik
hæderstitlen, er den enkle, at de to er
”tvillinger”.