Ingen skal påstå, at
bilmarkedet i Danmark er let at overskue i denne
tid. Senest har Honda blæst nyt liv i plug-in hybrid
teknologiens relevans gennem kraftig prissænkning og
Wismo (det tidligere K. W. Bruun) lancerer ny stor
kinesisk plug-in hybrid til ”brugtbils-pris”.
Det går godt for Skoda i Danmark. Især hvad salget
af elbiler angår, hvor Skoda Enyaq i perioder har
været i førertrøjen, og år til dato fortsat er en af
de mest indregistrerede biler på danske
nummerplader. Nu får den konkurrence, oven i købet
fra egne rækker, for med introduktionen af den helt
nye Elroq, fordobler Skoda populært sagt indsatsen
på elbils-markedet. Blandt bilmodeller er det jo
ikke vinderen, der tager det hele…
On-board videotest: Skoda Elroq 85
Den helt nye Skoda Elroq kører som elbil
forbilledligt. Der er god harmoni mellem kræfter og
vejbeliggenhed, men hvad sker der, når man
provokerer de mange kræfter på bilens baghjul? Også
det, viser videoen som så meget andet. Fuld HD.
Verdenspremiere: Suzuki eVitara
Ny elbil bringer ikke Suzuki på glatis
Der er ingen udsigt til, at Suzuki kommer på glatis
med fabrikkens første fuldt elektriske bil
nogensinde, om end man gjorde sit bedste for at det
skulle ske, da verdenspremieren på den nye Suzuki
eVitara fandt sted i Milano. Det skete nemlig
indenfor på isen i et isstadion lidt væk fra
centrum, inspireret af at den norditalienske by i
2026 skal huse vinter-OL. Men ellers er der ingen
sammenhæng.
Suzuki har haft verdenspremiere på fabrikkens første
fuldt elektriske bil. Den hedder eVitara og er
blevet præsenteret et halvt års tid inden
produktionen påbegyndes, så der er stadig en række
detaljer, som først ser dagens lys sammen med
lanceringen af den første seriefremstillede bil. Men
selvom mange detaljer endnu mangler, har Suzuki
været så åben omkring detaljerne, som man nu kunne
være i første ombæring.
Foreningen Danske
Motorjournalister uddeler hvert år
hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark”. Den
indledende runde til kåringen af Årets Bil i Danmark
2025 fandt sted d. 9.-10. oktober med
FDM Jyllandsringen som omdrejningspunkt.
Allerede i foråret kunne vi fortælle om den helt nye
og ret store Mazda CX-80, der ville blive lanceret
dette efterår. Nu er den her næsten (introduktion
21. oktober), og der er tale om en velbygget og på
mange måder tidsrigtig plug-in hybrid, der på den
ene side genspejler Mazdas multiteknologiske tilgang
til bilkørsel (og -produktion) og samtidig
genspejler behov, som mange moderne bilbrugere reelt
har - og som ofte vanskeligt vil kunne imødekommes
af regulære elbiler.
Hos Nissan hedder det ”NISMO”, når det handler om
sportslige biler. Og som bekendt er Nissan helt på
forkant med topplaceringer i Formel E VM, hvorfra
man bl.a. henter megen viden om, hvordan man ikke
alene gør elbiler hurtige, men også sikrer, at de
elektriske drivliner fungerer optimalt i forhold til
kræfter, kraftfordelingen og de tilhørende
kurveegenskaber.
Toyota har vind i sejlene, og vinden blæser bestemt
Toyotas vej i snart sagt enhver sammenhæng. Og selv
ikke den hårde sidevind fra Nordsøen kan bringe
verdens største bilfabrik ud af kurs. Ordspillet var
nærliggende, i den grad inspireret af vejrforholdene
i forbindelse med Toyota Europas første samlede
præsentation af “Toyota Professionel - inklusive nye
biler, hvor den allerstørste af dem især havde vores
fokus.
Landevejscykling er populært. Men det er næppe det
allerfedeste for deltagerne at være omgivet af
køretøjer, motorcykler og biler, der udsender
udstødningsgasser, som hverken er befordrende for
helbredet eller den øjeblikkelige præstation.
Servicekøretøjerne hører med, og det har
retfærdiggjort Skodas sponsorat af sporten i mange
år, deriblandt PostNord Danmark Rundt. Men i år
bliver det anderledes, for nu kører man med elbiler.
Med verdens kraftigste serieproducerede 3-cylindrede
benzinmotor i maskinrummet var Toyota GR Yaris
allerede ved lanceringen i 2020 temmelig hot. Nu er
den blevet endnu hottere, og det handler om meget
andet end flere motorkræfter, selvom 280 hk ikke
skal foragtes. Vi har prøvet den forud for den
officielle lancering i Danmark i august, meget
betegnende under hotte, grænsende til steghede
temperaturer på bjergveje i de franske Alper.
Danmarkspremiere og kort test: Suzuki Swift
Skarp pris sætter ny Swift på Danmarkskortet
I marts måned kunne
vi første gang berette indgående om den helt nye Suzuki Swift
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i Bordeaux og omegn. Nu er den nye
kompaktbil så småt på vej ud til de danske
forhandlere, og en kortere prøvetur på dansk asfalt
viser endnu bedre takter – og oven i købet er prisen
bare så skarp.
Danmarkspremiere og kort test: Suzuki Swift >>> Verdenspremiere: KIA EV3 - Gennemtænkt
funktion og banebrydende design Den har
været imødeset med spænding, og nu er det blevet
konkret: KIA har haft verdenspremiere på den nye
kompakte KIA EV3, en bil som udfordrer alle
kollegerne i 300.000 kroners prisklassen for
elektriske biler – for omend EV3 endnu ikke er
prissat, er det nok deromkring, den havner. Den er
ualmindelig gennemarbejdet, og løfter bildesign til
et nyt niveau.
KIA EV3 verdenspremiere - læs mere >>> First test: Renault Scenic Electric
60 kWh Ikke dum med det mindre batteri
Sidst i marts kunne vi i forbindelse med de første
internationale testkørsler berette om den helt nye
Renault Scenic E-Tech electric. Ved den lejlighed
havde man den alene tilgængelig med det større 87
kWh batteri og indpakket i topudstyret. Nu nærmer
den danske introduktion sig (primo juni) og iført
danske nummerplader var der nu også mulighed for en
prøvekørsel, omend af de kortere, også af udgaven
med det mindre 60 kWh batteri.
Renault Scenic Electric 60 kWh - læs mere >>>
Det går godt for Renault med stort elektrisk
fokus
Trods store prisreduktioner går det godt for
Renault, ikke mindst i Danmark, og selv billigmærket
Dacia klarer sig, selvom de danske afgiftsregler
ikke favoriserer Dacias tilgang til bilmarkedet. Det
fremgik af den nye danske privatejede Renault- og
Daciaimportørs årspressemøde, hvor man ser tilbage
på året, der gik, og frem mod det kommende år.
Renault 5 er blevet kåret til Car of the
Year af den europæisk jury...
Kåringen fandt sted dagen efter Renaults
"nytårspressemøde", hvor vi havde anledning til at
se på den franske producents "tilstand" især på det
danske marked. Vi har samlet indholdet i en podcast:
Nytårssamtale
med Fabian Priwe, Produktchef hos Dacia i Danmark Januar 2025 - 9 min
I samtalen ses tilbage på 2024, hvor Dacia Sandero
blev den mest indregistrede personbilsmodel i Europa
og fremad mod 2025, hvor den nye forhandlerstruktur
skal medvirke til at styrke Dacia i Danmark. Samt et
lille kik på de nye Duster og Bigster modeller, der
lanceres i 2025.
First International Test: Skoda Elroq
Praktisk og veldesignet elbil
Den helt nye Skoda Elroq, som
for nylig kun lige blev slået på målstregen i kampen
om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025,
dokumenterede i den grad, at den ville have været en
ligeså værdig vinder. Det blev understreget i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Skoda Elroq på Mallorca.
KIA EV3 er Årets Bil i Danmark 2025. Og dermed
kompenserede det koreanske bilmærke, som i flere
årtier er blevet repræsenteret og importeret til
Danmark af Nellemann koncernen, for udfaldet i 2022,
hvor koncernens MG4 blev slået med blot et enkelt
point på ”målstregen” i kampen om den attraktive
hæderstitel. Men opgøret var denne gang også
meget tæt.
Sidst i november er MG klar med den seneste
generation af den populære EHS Plug-in Hybrid. Men
man har strøget ”E’et”, i hvert fald på vore
breddegrader, så den nye bil nu blot hedder ”HS”.
Forskellen er dog ”ens”: Der er tale om en
videreførelse af EHS, og der er fortsat tale om en
tidsrigtig plug-in hybrid.
eCarExpo 2024 i BellaCenteret i København har slået
portene op for elbiler i dagene 26.-27. oktober. Og
det hele startede med en branchedag, hvor det, der
blev drøftet var de aktuelt hurtige forandringer i
bilindustrien. Samme tema, som direktøren for
Mobility Danmark - det, der tidligere hed "Danske
Bilimportører" - holdt sig til ved åbningstalen.
De forstod at vække appetitten hos MG. Først i
München på IAA Mobility for et år siden, derpå dette
efterår, da den var på turné i Danmark. Uden at
køre. Og nu var tiden kommet til den første om end
ret korte køretur. Og sulten blev ikke stillet, for
den er god, MG’s fancy fuld elektriske statement.
Man har lyst til mere.
Der tales meget om told på kinesiske elbiler for
tiden, og hvordan det vil påvirke salget af bilerne
herhjemme. Og midt i det hele lancerer Nellemann
koncernen så en regulær selvopladende hybridbil,
som, fri for told men inklusiv den danske
registreringsafgift, udfordrer både de eksisterende
spillere i mini-klassen og for den sags skyld også
en række af elbilerne.
Det er ganske usædvanligt, men der var fuldstændig
enstemmighed, da juryen bag Van of the Year 2025
skulle vælges. Det sker samme år, hvor Renault også
scorer den internationale Car of the Year titel. At
det sker, er ikke så mærkeligt, for begge biler er
også blevet rosende omtalt her på Motorsiden.dk.
Med introduktionen af den helt nye Toyota Proace Max
har udviklingen af Toyota Professional-serien af
lette erhvervskøretøjer nået en vigtig milepæl. Men
Toyota professional er meget andet end den vifte af
erhvervsbiler, der i sagens natur er
omdrejningspunktet. På samme måde som konkurrenterne
i stadig stigende grad samler deres
erhvervsaktiviteter under en særlig kappe udvikler
Toyota også deres professionelle tilbud.
Da vi tilbage i marts måned sagde pænt farvel til
den lille tale-feature, Nomi, som var et af de
muntre møder med de tre modeller, vi dengang
prøvekørte, var det netop med en vis vemodighed.
Ikke alene pga. Nomi, men NIO var et par år
tidligere lanceret i Danmark med brask og bram.
Salget levede ikke op til forventningerne. Men nu er
man klar med en ny supermodel, NIO EL8, og så må vi
se, hvordan det går denne gang.
First World Test: Nissan Qashqai
Gennemgribende fornyelser bringer Qashqai i topform
Det er blot 18 måneder siden, at Nissan præsenterede
deres senest innovation af den fortsat 3. generation
af den populære Qashqai, som siden den oprindelige
introduktion for tre år siden er solgt i 350.000
eksemplarer i Europa. Og nu får den endnu en tand
opad med de allernyeste opdateringer. Drivlinen/erne
er uændrede, men nye versioner er kommet til, og
dermed er den klar til endnu nogle år på toppen af
salgslisterne.
First World Test: Ford E-Transit Custom
Elektrisk pletskud er et skridt på el-vejen
Markedet for elektriske varebiler i den såkaldte
1-tons klasse har været stigende, og mange
forventer, at efterspørgslen fortsat vil stige i de
kommende år. Derfor er det på høje tid, at Ford, der
er kendt for Transit modelprogrammet og har oplevet
stor succes i Europa med især den mellemstore
Custom-model, kommer ind i kampen. Det sker så
henover sommeren, hvor den helt nye E-Transit Custom
vil køre ud på de danske landeveje.
First World Test: Ford E-Transit Custom >>>
First World Test:
Toyota Yaris Cross Hybrid
Toyota skærper
succes'en
- facelift under
lakken
Når en bilmodel får en
ansigtsløftning, sker det ofte under lakken, og det
kan som regel også ses. Men med ægte ydmyghed, der
klæder verdens uden sammenligning største bilmærke,
kan forbedringerne af succesmodellen, Toyota Yaris
Cross, ikke rigtig ses udvendigt. Men det kan til
gengæld føles.
First World Test: Lexus UX 300h Rigtig
opdatering gør luksus crossover skarpere
Det er ikke den kompakte til mellemstore Urban Cross
Over, Lexus UX, der har domineret den succes, som
det Toyota ejede japanske luksus-brand har oplevet
siden re-introduktionen på det danske marked i 2019.
Men ud af de små 100 stykker, der har fået dansk
nummerplade på, er tre fjerdedele fuld-hybrid
udgaven, og det er en god basis for den nye,
opdaterede version, der her i maj kører ud på de
danske veje.
First World Test: Lexus UX 300h - læs mere >>>