- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammenligningtest:

Renault Captur TCe mod E-Tech plug-in hybrid

Plug-in eller ej - det er spørgsmålet

På tærsklen til et nyt år med skattemæssigt favoriserede plug-in hybridbiler, som dog for manges vedkommende forventes at blive lidt dyrere end i indeværende år, er spørgsmålet: Skal, skal ikke købe plug-in hybrid? Vi har set på to af Renaults Captur modeller med og uden plug-in, men med samme udstyr og næsten samme pris.

Renault Captur sammenligninsstest - læs mere >>>

 


BMX X5 xDrive 45e X-Line

Billigste X5 er en plug-in

- på godt og også lidt ondt

Plug-in hybrid biler er afgiftsfavoriserede i Danmark i år og bliver det langt hen ad vejen også i 2022. Det betyder, at er man brændt varm på en BMW X5, er den billigste måde at købe sådan en, at vælge plug-in udgaven. Men får man så den X5, man har sat næsen op efter?

BMW X5 xDrive 45e test - læs mere >>>



Jeep Compass 4xe 240 hk plug-in

Faceliftet Compass med meningsfulde kræfter

Forskellen var beskeden, og alligevel ikke, og oplevelsen var i hvert fald anderledes, for vejret passede meget bedre til prøvekørslen af den kraftige version af Jeeps plug-in hybrid Compass. Og lidt sjovt er det da også med 240 hestekræfter i alt på de fire trækkende hjul. Men faceliftet var egentlig årsagen til, på ny at sætte fokus på Jeeps luksuøse halvelektriske kraftkarl.

Jeep Compass 4xe 240 hk test - læs mere >>>


Nissan Qashqai 1,3 Xtronic FWD Tekna

Danskerbil på toppen

Nissan Qashqai var banebrydende og skelsættende, da den første generation så dagens lys i 2007. Ikke mindst har danskerne taget den til sig, men også ude i Europa er man faldet for den. Den helt nye og nu 3. generation Qashqai, der for få måneder siden blev lanceret i Danmark, forfølger succesen i en sådan grad, at den burde blive Årets Bil 2022, eller i hvert fald være blandt de nominerede.

Nissan Qashqai 1,3 Xtronic 2WD test - læs mere >>>

 

On-board videotest: Nissan Qashqai 1,3 Xtronic

Den helt igennem nye Nissan Qashqai var en af redaktørens kandidater til nomineringen af Årets Bil i Danmark 2022. Det var der en del ueninghed om og den nåede ikke dertil. Men endnu en testkørsel gjorde vurderingen endnu mere skråsikker. Oplev den selv on-board. Fuld HD.


Mazda MX-5 2,0 100th Anniversary

Køreglæde med fremtidsperspektiver

Det er i år 101 år siden Mazda påbegyndte deres bilproduktion. Den japanske fabrik har store traditioner for velkørende og veldesignede biler. Og den lille roadster, MX-5, har på rekordtid fået status som en ægte kultbil. En bil, hvor det alene handler om køreglæde af den ægte slags.

Mazda MX-5 100 år - test - læs mere >>>


Peugeot 5008 BlueHDi 130 EAT8

Dum diesel dur da...

I nogen tid har dieselbilerne været ”den slemme dreng i klassen”. Det udsprang af dieselskandalen og så kan det jo diskuteres, hvad og hvem der egentlig var den slemme dreng. Et faktum er det, at dieselbiler er sat i bås som forurenende og noget, man helst skal undgå. Sådan er virkeligheden, men virkeligheden er også en anden.

Peugeot 5008 BlueHDi EAT8 test - læs mere >>>


Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Mild Hybrid

Plug-in eller ikke plug-in: Behov og muligheder

Da mild-hybrid udgaven af den nye Hyundai Tucson blev prøvekørt havde vi endnu ikke kørt plug-in hybrid verionen. Det er sket inden disse linjer blev skrevet, og den vender vi skyndsomst tilbage til. Men den erfaring gav anledning til overskriften. Vil man gerne køre en Tucson, skal man alene vælge mellem plug-in hybrid (PHEV) eller mild hybrid (MHEV), for prisen er den samme.

Hyundai Tucson Mild Hybrid test - læs mere >>>


CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID

Sportslig plug-inmed mening

CUPRA har eksisteret som et selvstændigt brand siden 2018. Men der skulle gå tre år, før vi kastede os ud i en test af en CUPRA. Cupra’er har vi over tiden kørt ved flere lejligheder, men det var dengang, bilerne var sportslige versioner af SEAT. Egentlig forventede vi ikke den store forskel – men overraskelsen var både stor og glædelig, især da det viste sig at den prøvekørte plug-in hybrid gav ret meget mening.

CUPRA Leon e-HYBRID test - læs mere >>>


Suzuki Swace 1,8 Stationcar Hybrid

Suzuki mellemklassebil med kendt teknik

Det er et velkendt fænomen, at bilfabrikkerne samarbejder, tit endda på kryds og tværs. Det skyldes ofte, at den ene fabrik er bedre til den ene, mens den anden er bedre til det andet. Det giver god mening, for både kunder og producenter sparer penge, og fabrikkerne er gode til at bibringe modellerne deres egen identitet. Det gælder også den nye Suzuki Swace Hybrid.

Suzuki Swace Hybrid test -læs mere >>>


BMW M440i xDrive Cabriolet MHEV AWD

Dårligt vejr er ingen hindring

…nej, hvornår har det lige været det, når man har sit liv i Danmark. Men mon ikke de allerfleste trods alt sætter pris på godt vejr, når de er ude at køre bil. Det er særlig tydeligt i en cabriolet, selv i det begyndende efterår, hvor valget da mest handler om, hvorvidt det gode vejr skal med ned i cockpittet eller det alligevel er for køligt til at køre åbent.

BMW M440i xDrive Cabriolet test - læs mere >>>


Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-Line

STOR i enhver forstand

Egentlig var det ikke ny viden, at Ford Explorer er STOR. For allerede i efteråret 2020 havde vi mulighed for, at køre en kortere testtur i den dengang helt nye plug-in hybrid fra Ford. Det var i udgaven med Platinum udstyr og en lidt blødere opsætning end Explorer-alternativet, ST-Line. Så naturligt nok var det sidstnævnte, der nu var fokus på, da vi skulle lidt mere under lakken på den stadig ret nye bil.

Ford Explorer ST-Line Plug-in - læs mere >>>


VW Tiguan eHybrid 1,4 TSI 6 DSG Life

Powerfuld halv-elektrisk cruiser

Med fartpræstationer i racer-klasse kunne Volkswagen Tiguan let opfattes som sportsvogn i SUV-klæder. Men det er den på ingen måde, for i plug-in hybridudgaven af VW’s mellemstørrelse SUV tjener kræfterne andre formål, bl.a. at kunne trække en anhænger på 2 tons.

VW Tiguan eHybrid test - læs mere >>>


KIA Stinger 3,3 T-GDi GT

Omfattende opdateret flagskib

KIA har i princippet to flagskibe på modelprogrammet. Det er den store og rummelige SUV, KIA Sorento, og så er det den sportslige coupé-limousine, KIA Stinger. Sidstnævnte er blevet kraftigt opdateret i en grad, så selv pladsforholdene er blevet bedre.

KIA Stinger 3,3 T-GDi test - læs mere >>>


Opel Mokka 1,2 130 hk GS-Line

Fri og frejdig i en god allrounder

Tilbage i april havde vi anledning til at prøve den helt nye Opel Mokka, som dengang så småt var på vej ud på de danske landeveje. Nu var der anledning til endnu et møde med den nye bil, som ikke mindst visuelt bringer et rigtigt sommersmil frem på læberne. Den giver lyst til en køretur, fri og frejdig som man kan være i en god bil med få begrænsninger.

Opel Mokka test - læs mere >>>


Subaru Outback 2,5i Touring

Ny Subrau Outback sidder lige i øjet

Det er meget betegnende, at en af redaktørens YouTube seere har beskrevet sit forhold til Subaru: Efter at have købt den første for 30 år siden og har haft flere af slagsen er der nu bestilt en ny Outback. Selvfølgelig. Det fortæller meget om, hvor god en bil en Subaru er og det understreges af bilen selv. Den helt og gennemgribende nye Subaru Outback, der netop er lanceret i Danmark, sidder lige i øjet.

Subaru Outback test - læs mere >>>


KIA Stonic 1,0 T-GDI Mild Hybrid

Overraskende coasting-opgradering

Den stadig ret nye KIA Stonic har fået et facelift, eller en opgradering om man vil. Det sidste udtryk har i givet fald en dobbelt betydning, for den prøvekørte version var tilført ”Upgrade” udstyret, som giver den et ligeså overraskende (astonishing) løft for en beskeden merpris på 20.000 kroner. Men egentlig var det teknikken, der forbløffede mest.

KIA Stonic mild hybrid test - læs mere >>>


KIA Sorento 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid
Harmonisk plug-in til fordelagtig pris
Da vi sidste efterår første gang kunne berette om den helt nye KIA Sorento savnedes den udgave, som afgiftslovgivningen senere gjorde til klart den økonomisk mest attraktive version, nemlig plug-in hybrid-udgaven. Den er i mellemtiden kommet på markedet og man skal have meget hårdt brug for eksempelvis at kunne trække en anhænger på 2500 kg før man vælger at betale næsten 200.000 kroner mere for bilen.
KIA Sorento Plug-in Hybrid test - læs mere >>>


Ford Fiesta 1,0 Hybrid ST-Line 155 hk
Superhybridens sportslige side

Efter at have prøvet Fords kompakte mild hybrid 3-cylindrede 1-liters EcoBoost motor i flere forskellige modeller har man et klart indtryk af, hvorfor den motor over tiden har fået så mange roser. Den er kompakt (motorblokken kan stå på et A4 ark), den er let og økonomisk men den er frem for alt smidig og tilpasningsvenlig. Trods størrelsen er den også ret sportslig, især i maskinrummet på en Ford Fiesta.
Ford Fiesta Mild hybrid test - læs mere >>>


Fiat 500e Hatchback Icon 87 kW
Fiats lille elektriske vidunder

Det er ingen hemmelighed, at sidste gang, Fiat 500 blev prøvekørt til Motorsiden.dk, var der så småt ved at kunne sættes spørgsmålstegn ved bilens kørefærdigheder. De var nemlig ikke blevet forbedret væsentligt over årene. Det var lidt synd, for Fiat 500 havde og har fortsat sin helt egen charme. Men den nye elektriske version er ligeså frisk og ligeså levende som første gang, den lille retrobil så det norditalienske sollys.
Fiat 500e HB Icon 87 kWh test - læs mere >>>


KIA Picanto 1,0 AMT Prestige Upgrade
Når automatisk gearskifte er et krav
Der, hvor automatgear giver allermest mening, er i byerne. Der, hvor småbiler giver rigtig meget mening, er også i byerne. Men ofte blive småbiler også købt på grund af deres pris. Og automatgear koster penge – inklusive danske afgifter typisk i nærheden af 35.000 kroner, helt afhængig af geartypen. Dertil kommer, at hele drivlinen skal tilpasses, det koster også penge. Løsningen er et manuelt gear, der skifter automatisk. Det er nemlig til at betale.
KIA Picanto AMT test - læs mere >>>

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid

STOR plug-in med plads til syv

Hyundai koncernen har spredt sig over viften af drivliner. Hyundai og søsterselskabet KIA bygger konventionelle biler, hybridbiler, plug-in hybrider, brintbiler og fuldt elektriske biler. Men når det gælder den store Santa Fe kan den i Danmark alene købes som plug-in hybrid.

Hyundai Santa Fe Plug-in test - læs mere >>>

 

On-board videotest: Hyundai Santa Fe Plug-in

Den er meget større end lillebror Tucson, men plug-in drivlinen er den samme. Hvordan håndterer den store 7-sædede SUV den opgave kan du se i videoen, bag rattet i den nye Hyundai Santa Fe PHEV. Fuld HD.


Hyundai Tucson Plug-in Hybrid 4WD

Modig prissætning til kundernes fordel

Første gang, vi prøvede den helt nye Hyundai Tucson, var for cirka et år siden. Dengang var ikke alle drivlinerne klar, det er de i mellemtiden blevet og vi har også tidligere kunnet gå dybere under lakken på benzinudgaven som, og det er ikke uinteressant, koster fuldstændig det samme som den plug-in hybrid version, der nu er sat fokus på.

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid test - læs mere >>>


Mazda CX-5 194 hk 2WD Cosmo

Kraftfuld SUV er helt sin egen

Mazda har altid gået egne veje. Designet er unikt, i teknisk forstand er man gået egne veje og i CX-5 med de seneste opgraderinger og den kraftige 194-hestes Skyactiv benzinmotor står man stærkt i konkurrencen. Men bilen har hverken turbo eller plug-in teknik og gør det så noget: som regel er svaret nej, og på visse punkter har Mazda’en endda en fordel.

Mazda CX-5 194 hk test - læs mere >>>

 

On-board videotest: Mazda CX-5 194 hk 2WD

Med ny motor, flere kræfter, finetunet 6-trins automatgear og fin affjedring har Mazda CX-5 alle de egenskaber, der kendetegner en god SUV. Men den har hverken turbo eller plug-in teknik. Er det en fordel eller en ulempe? Fuld HD.


Jaguar I-PACE EV400 AWD MY21

Vigtige opdateringer gør I-PACE bedre

Jaguar I-PACE er en af de mest fancy elbiler på markedet. Den ser ud som en Jaguar, den kører som en Jaguar, den er skabt som elbil og nu er den blevet opgraderet. Det var vigtigt, for derved er den blevet bedre på flere konkrete punkter og det vil ingen begræde. Tværtimod. Og når vi nu skulle ud at køre I-PACE igen, skulle den da også ud på ondulerende brosten, men det er en helt anden sag.

Jaguar I-PACE EV400 AWD MY21 - læs mere >>>

 

Videotest/onboard: Jaguar I-PACE EV400

Jaguar I-PACE har fået en kraftig opgradering, men køreegenskaberne er bibeholdt. Vi kastede os over nogle af verdens ældste og yderst ondulerende brosten i Nyboder i København, bl.a. for at se, hvordan Jaguarens luftaffjedring håndterede den udfordring. Fuld HD.


KIA XCeed 1,5 GDi Prestige Upgrade

Autobahntest i efterårsstorm

Egentlig var det målet, at afprøve hvordan KIA’s nye 160-hestes benzinmotor fungerede i fuld fart på en tysk autobahn og samtidig, naturligvis, fornemme hvordan den kompakte, halvhøje KIA XCeed klarede strabadserne. Strabadser var der masser af, for vejrguderne legede med i en grad, vi ikke havde forudset endsige forestillet os. Tornado over Kiel, for eksempel.

KIA XCeed 1,5 GDi test - læs mere >>>


Skoda ENYAQ iV Sportline 80

Elbil til familie og oppakning

Der er ingen tvivl om, at Skoda med deres nye store ENYAQ iV elbil har ambitioner om, at tilbyde en stor, rummelig og bredt anvendelig elbil. Den del af projektet er bestemt også lykkedes. Baseret på Volkswagen ID.4 har man en fornuftig og økonomisk drivline og med 517 kilometers rækkevidde er turen på tværs af Danmark for rigtig mange en realistisk mulighed.

Skoda ENYAQ iV Sportline 80 test - læs mere >>>


Toyota GR Yaris "GR Circuit"

Landevejsraceren duer på landevejen

Allerede i december 2020 havde vi mulighed for, at prøvekøre den avancerede GR-version af Toyota Yaris. Den er udsprunget af Toyota’s rally-afdeling og succes i rally-VM med sigte på endnu større fremtidig succes. Bilen er i serieproduktion, den fungerede godt på den regnvåde FDM Sjællandsring, den er også en ægte landevejsracer - men kan den overhovedet bruges i hverdagen? Det satte vi os for at prøve.

Toyota GR Yaris landevejstest - læs mere >>>


Mazda3 H/B e-Skyactiv-X 2,0 Cosmo

Miljø-teknologi i højere potens

I 2022 kaster Mazda sig også ud i fremstillingen af plug-in hybrid biler. Plug-in hybrider har både indlysende gode og knap så indlysende gode sider, men i Danmark er det især den fordelagtige afgift, som gør dem attraktive. Så i sagens natur ser man hos Mazda frem imod den kommende PHEV. Alligevel fortsætter man udviklingen af de såkaldte Skyactiv-X benzinmotorer, hvilket giver forbavsende god mening.

Mazda3 e-Skyactiv-X test - læs mere >>>


Citroën C4 1,2 PureTech 130 EAT8 Feel

Super soft og sporty endda

Da Citroën i foråret lancerede den nye generation C4 i hælene på den C4 Cactus model, som havde været fabrikkens bud på en komfortabel mellemklasse-SUV siden 2014, var der tale om et regulært paradigmeskift. Fra den lidt kantede model med de karakteristiske airbumps, der over årene var skrumpet noget ind, er der nu tale om en crossover-coupé, som ikke mindst visuelt er iøjefaldende.

Citroën C4 1,2 PureTech test - læs mere >>>


Peugeot 3008 1,5 BlueHDI

Taber på prisen - vinder på brugen

Lige nu kan man købe en 225-hestes Peugeot 3008 med Allure Pack udstyr til en kampagnepris på 340.000 kroner. Vil man have den tilsvarende bil med 130 hestes dieselmotor og i princippet samme udstyr, så koster den 420.000 kroner. Det er godt nok ikke en kampagnepris men symptomatisk for den valgsituation, den danske afgiftspolitik har bragt bilkøberne i.

Peugeot 3008 BlueHDI test - læs mere >>>


KIA XCeed 1,6 CRDi Mild Hybrid

Alsidig, miljøskånende og trækvillig

Diesel er grimt, pr. definition. Men udover, at en bil som KIA XCeed ikke kan påstås at være grim, tværtimod ser den temmelig godt ud, så er diesel ikke grimt, men ofte mere skånsom ved miljøet end benzin og andre alternative drivmidler. Det er den prøvekørte XCeed med 136 hestes mild hybrid dieselmotor et godt eksempel på.

KIA XCeed MHEV test - læs mere >>>


Fiat 500e La Prima C

Prima cabriolet til tidens byliv.

Der er ingen tvivl om, at Fiat 500 i moderne tid har klaret sig mindst ligeså godt som dens oprindelige forbillede. Den er charmerende, sjov, den skiller sig ud og har en moderne appeal. I den elektriske udgave med mulighed for at skyde taget mere eller mindre væk, er den uden sidestykke. Den er ikke bare ideel i byen, man bliver som fører og passager også en del af bylivet, når man tøffer rundt i den fx i Kongens København.

Fiat 500e La Prima C test - læs mere >>>


MG EHS PHEV
Prisbillig plug-in med usædvanlig teknik

Det hæderkronede britiske bilmærke, MG, har fået nyt liv efter at den kinesiske SAIC koncern overtog virksomheden. I Danmark importeres MG af Nellemann koncernen, der også står for importen af bl.a. KIA-biler, og man lagde ud med den fuldt elektriske MG SZ EV. Siden er man fulgt op med den elektrificerede version af MG HS, der havde verdenspremiere i december 2020. Den har vi nu også prøvekørt.
MG EHS PHEV test - læs mere >>>



KIA Rio 1,0 T-GDi Mild Hybrid 6 IMT
Avanceret teknik giver Rio et løft

KIA er god til at bygge personbiler med i princippet alle tænkelige drivliner. Og fabrikken holder liv i almindelige biler af den slags, som mennesker rundt om på Jorden og ikke mindst i Danmark har brug for lige nu – uden i øvrigt at tabe miljømålene af syne, hvad den kommende nye KIA EV6 er et godt eksempel på. KIA Rio er det også, og selvom der ikke umiddelbart er alverden til forskel på den faceliftede model og forgængeren, er virkeligheden en anden.
KIA Rio Mild Hybrid IMT test - læs mere >>>



Ford S-Max 2,0 EcoBlue 190 hk A8
En svunden tid med masser af liv og mening
Der har det med at gå både mode og politik i såvel danskernes bilvalg, deres biltilbud og ikke mindst deres afgifter til staten. ”Har du penge, så kan du få, har du ingen, så må du gå”. De gamle ord fra den gamle sang passer godt på den prøvekørte Ford S-Max med 190-hestes dieselmotor. I givet fald er det syv personer, der må gå eller alternativt tage toget, og det er ikke altid den bedste forretning for den, der ellers ville køre bil.
Ford S-Max EcoBlue 190 hk test - læs mere >>>



Ford Focus Stationcar 1,0 Hybrid
Mild Hybrid med stor effekt

Ford Focus er en af markedets populære mellemklassebiler. Den bliver ikke mindre attraktiv med Fords nye mild hybrid drivline, som har en forbavsende stor virkning. Brændstoføkonomien er nemlig ekstra god og det samme er fartpotentialet, for med elektrisk hjælp disponerer man over op til 155 hestekræfter.
Ford Focus Mild Hybrid test - læs mere >>>


Toyota GR Supra 2.0 Sport
Hverdagssport på landevejen

Toyota GR Supra er den ultimative sportsvogn fra Toyota, udviklet i tæt samarbejde med BMW, men med sin helt egen identitet. For et lille år siden blev den lanceret i en version med mindre motor og ringere fartpræstationer – giver det mening?
Toyota GR Supra 2.0 test - læs mere >>>



Opel Corsa-e Ultimate
Ideelt genbrug til pendlere

PSA-koncernen, der nu også er en del af Stellantis gruppen, er kendt for sit store genbrug. De samme drivliner går igen på tværs af modellerne. Det giver godt mening, for derved sparer man penge og kan holde priserne nede. Det gælder også koncernens elektriske drivline, som findes i flere og flere bilmodeller af meget forskellig art, herunder også den elektriske Opel Corsa-e.
Opel Corsa-e Ultimate test - læs mere >>>



Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC
Supersikker, supersoft og velafstemt
Normalt vil man ikke karakterisere en bil som sikker, hvis affjedringen er komfortabel. Men i Mercedes GLB-tilfældet er det anderledes. Den prøvekørte GLB 250 4MATIC er yderst komfortabel og alligevel agil og velstyrende, også ved høj fart. Forklaringen på toppen af teknikken er, at den er yderst velafstemt.
Mercedes GLB 250 4MATIC test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt