KIA Ceed SW 1,5 T-GDi Mild Hybrid 160 hk
Nem, tilgængelig og mild elektrificering
KIA er som bekendt en del af Hyundai koncernen
og man har gennem en årrække satset målrettet
på, at tilbyde hele spektret af drivliner,
konventionelle som elektrificerede i en eller
anden grad, og også rene elbiler. Den prøvekørte
KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er en af
de mere moderat elektrificerede af slagsen, den
er en ”mild hybrid”.
KIA Ceed SW 160 hk MHEV test - læs mere >>>
Videotest: KIA Ceed SW Mild Hybrid 160 hk
KIA Ceed udmærker sig ved at være meget nem
at gå til, den er økonomisk og velkørende. Se
selv. Fuld HD.
Hyundai i10 1,0T GDi 100 hk N-Line Kræfter som fortjent
Hyundai har bygget en velkørende minibil. Den
hedder i10 og dens eneste regulære mangel, da vi
prøvekørte den sidste efterår, var hestekræfter.
Den kører ganske enkelt for godt til at den
beskedne effekt på 67 hestekræfter lader bilens
egenskaber komme til deres ret. Men det er der
råd for, det hedder ”N-Line”.
Hyundai i10 100 hk N-Line test - læs mere >>>
Videotest: Hyundai i10 1,0 T-GDi 100 hk
N-Line
Kan man klage over noget ved den velkørende
mini fra Hyundai i standard udgaven, er det
mangel på motorkraft. Det er der fuldt og helt
kompenseret for i den nye 100-hestes N-Line
udgave. Fuld HD.
Volvo XC40 T4 Recharge
Harmonisk og attraktivt prissat En plug-in hybrid bruger som
hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den
opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil
med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for
Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere
interessant end tilfældet er hos flere af
kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal
forhold sig til.
Volvo XC40 Recharge test - læs mere >>>
Jeep Compass 4xe 190 hk PHEV Kompakt
luksus-Jeep til luksus pris Jeep
Compass er på mange måder den luksuøse udgave af
Jeep Renegade. Mere plads, mere luksus
oplevelse, men hvad teknikken i plug-in hybrid
udgaven angår, er den identisk. Om det så er
prisen, så vil man som køber opleve den luksus,
at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye
afgiftsberegninger, der favoriserer
plug-in’erne.
Jeep Compass 4xe PHEV test - læs mere >>>
Nissan NV300 dCi
DCT
Varebil med
(fir)kant og dobbeltkobling
Det nye ved Nissan NV300
er den nye 6-trons dobbeltkoblingsgearkasse. Men
da vi ikke tidligere har haft fokus på den
velvoksne Nissan varebil, der kan rumme 3
Euro-paller, tog vi en lidt større tur omkring
den alsidige bil. Og det var hele umagen værd...
Hyundai i20 1,0 T-GDi M/T Ny nem
generation og meningsfuld pris
Elektriske biler, hybridbiler, plug-in hybrid
biler, mild hybrider, brintbiler, dieselbiler og
benzinbiler... det er ikke det letteste, at være
bilkøber i dagens verden. Og hvad nu, hvis man
egentlig gerne blot vil have en helt almindelig
bil? Den slags findes da heldigvis fortsat,
”helt almindelige biler”, som er fine, endda
rigtig fine til rigtig mange mennesker og som
både er økonomiske og miljøskånsomme. Den nye og
tredje generation af Hyundai i20 er en af dem.
Hyundai i20 1,0 T-GDi test - læs mere >>> Hyundai i30 5d 1,0 Advanced
Forskellen er ikke ens - men oplevelsen er
næsten En Hyundai i30 er vel en
Hyundai i30 – eller? Kort tid efter at have
prøvekørt en i30, prøvekørte vi endnu en, men de
to er næsten så forskellige som to ellers ens
biler kan være. Læs selv...
Hyundai i30 5d 1,0 test - læs mere >>> SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG 5d
Sporty, velkørende og undgommelig familiebil
Det er jo ingen hemmelighed, at SEAT er i familie
med Volkswagen, Skoda og Audi, og det forklarer
måske, hvorfor præcis SEAT-udgaven, Leon, baseret på
den seneste udgave af den fælles MQB platform
overhalede søsterbilerne og som den eneste af det
firkløver blev nomineret til hæderstitlen Årets Bil
i Danmark 2021. Den er nemlig så tæt på de andre tre
og så meget billigere, at den alene i kraft af
prissætningen totalt set var mere attraktiv.
SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG test - læs mere >>> Opel Grandland X Plug-in Hybrid FWD
Fordelagtig prissat sporty plug-in
Plug-in hybrid biler er favoriseret i den nye
lovgivning for beregning af bilafgifter i Danmark.
Det gælder også plug-in hybrid versionen af Opel
Grandland X, der er den ene af tre søstermodeller
fra PSA gruppen. Det er vanskeligt, ikke at
sammenligne på tværs af modellerne, når man nu ved,
at basisteknikken i det store hele er ens. Men når
det nu er sådan, har undertegnede udnævnt Opels
version til den sportslige af slagsen.
Opel Grandland X Plug-in Hybrid test - læs mere >> Skoda Octavia A8 Combi iV RS Octavia
med strøm til præstationerne Den er hurtig, det skal der
ikke herske tvivl om. 0-100 km/t på 7,3 sekunder og
225 km/l toppen (hvad vi dog ikke har tjekket). Den
nye elektrificerede udgave af den nye Skoda Octavia
i ”racer-udgaven” RS, præsterer ved hjælp af
elektrisk energi. Det har fordele men også lidt
ulemper.
Skoda Octavia Combi iV RS test - læs mere >>> Renault Clio E-TECH 140 HYBRID Intens
Avanceret teknik i ærgerligt misforhold
Siden den første køretur i E-TECH HYBRID udgaven af
den fortsat ret nye Renault Clio, så vi frem til et
mere dybdegående møde med den avancerede hybridbil.
Desværre, hvis regeringens forslag til nye
bilafgifter bliver til lov, opstår der et ærgerligt
misforhold mellem virkeligheden og den avancerede
teknik. Bilen er nemlig ideel til miljøbevidste
byboere.
Renault Clio E-TECH Hybrid test - læs mere >>> Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid
Den bløde mellemvare Indrømmet, ”den
bløde mellemvare” lyder ikke så flatterende, men i
dette tilfælde er det nu ikke slemt ment. For
faktisk har PSA-gruppen gennem deres differentiering
af de modeller, der grundliggende er skabt på samme
tekniske platform, opnået noget ret konkret, som
kunderne så kan tage stilling til. Og
Citroën-bilerne er nu engang de bløde, komfortable
varianter.
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid test >>> Jeep Renegade 1,3 4xe 190 hk Alsidig
og pris attraktiv plug-in Jeep Renegade
4xe er ikke en off-roader, og alligevel lidt. Den er
heller ingen elbil og alligevel lidt. Den er nemlig
mere end blot en almindelig SUV og den kan køre 50
kilometer uden at benzinmotoren blander sig, i hvert
fald iht. WLTP. Den er ideel til at køre rundt med,
hvor andre giver op, og sparer man på benzinen, kan
det ske på naturens præmisser. Og nu bliver den
efter al sandsynlighed også billigere.
Jeep Renegade 4xe PHEV test - læs mere >>> Honda Jazz
Crosstar e:HEV Executive Dyrere og dejligere
Den nye Honda Jazz e:HEV er et på mange måder
genialt koncept. I den lettere forhøjede udgave ved
navn Crosstar bliver den endnu mere harmonisk.
Desværre gør regeringens nye afgiftspolitik, der
ikke favoriserer brændstoføkonomiske biler, den
dyrere. Men det ændrer ikke på, at Honda Jazz
Crosstar er en dejlig bil.
Honda Jazz Crosstar test - læs mere >>> MG ZS EV
Luzury Luksuriøs elektrisk hver dags bil Den kan ikke fjernbetjenes og i stedet
for varme i rattet må man tage handsker på, når det
er vinter og man ikke vil fryse om hænderne. Bortset
fra det får man en i øvrigt luksuriøs elbil, til en
ganske attraktiv pris. Med andre ord: En luksuriøs
elektrisk "hver dags" bil. Og så bærer den rundt på
et legendarisk britisk bil-navn. Bilen er en MG.
MG ZS EV test - læs mere >>> Peugeot 3008
HYBRID4 GT AWD EAT8 Hestekræfter i overtal 0-100
km/t på 10,8 sekunder i en mellemstor komfortabel
SUV burde vel række for de fleste. Men i den
elektrificerede mobilitets tidsalder er
proportionerne anderledes. Her er det mere reglen
end undtagelsen, at man disponerer over flere
hundrede hestekræfter. Effekten får man
forbrugsmæssigt næsten gratis, men mange kræfter
stiller andre krav til både bil og fører.
Peugeot 3008 HYBRID4 GT test - læs mere >>> Ford Focus Active
X 1,5 EcoBlue 8 A/T Aktiv business for alle
pengene Tilfældet ville, at Ford i præcis de dage, hvor
vi prøvekørte Focus Active med 120-hestes
dieselmotor ændrede udstyret på den såkaldte Active
X, så det kom til, som standard at indeholde, hvad
man hidtil havde kaldt business – plus lidt til. Men
business tankegangen er ikke dum.
Ford Focus Active 1,5 EcoBlue test - læs mere >>> Audi A3 Sportback S Line 35 TDI
Voksen, velkørende og moderne Audi har i
lighed med de øvrige familiemedlemmer i VW Koncernen
lanceret en ny kompakt mellemklassebil, naturligvis
i premium-setup. Det er Audi A3 og den skiller sig
ud fra resten af familien, simpelthen fordi den er
en Audi. Designet bekræfter det, og det samme gør
mange af bilens detaljer. Allerede i april kunne vi
præsentere den nye Audi A3 og nu var anledningen der
så til en prøvetur.
Audi A3 35 TDI test - læs mere >>>
Honda e Advance Fedest og coolest i
byen - på ren el Indrømmet: Da
undertegnede første gang så den nye Honda e som
projektbil – syntes jeg, at den så lidt fjollet ud.
Men man har jo lov at blive klogere. Og indrømmet:
Da de internationale prøvekørsler fandt sted tidligt
på året, var holdningen blevet drejet 180 grader, og
dengang, i Valencia, blev der sat en tyk streg
under. Honda er den fedeste og cool'ste el-bybil.
Honda e Advance test - læs mere >>>
Renault Mégane Sport Tourer E-TECH Plug-in hybrid på egne præmisser
Plug-in hybridbiler er populære herhjemme, for
de er afgiftsbegunstiget og dermed får man
næsten pr. definition ret meget luksuøs bil for
pengene. Men ligesom alle andre biltyper, er
plug-in hybrider ikke bare plug-in hybrider. Der
er stor forskel på dem, og der er mange forhold,
man skal have viden om, hvis man vil træffe det
rigtige valg.
Renault Mégane PHEV test - læs mere >>>
Videotest:
Renault Mégane E-TECH PHEV
Vi har prøvet
Renaults nye plug-in hybrid på snoede landeveje og
beretter om en tankevækkende oplevelse, da sneen
væltede ned. Fuld HD.
Peugeot 508 SW HYbrid Allure Pack Sporty luksusbil til elektrificeret
lavpris Peugeot’s store og ret
luksuøse 508 model er en af de biler, der har
nydt godt af de nye afgiftsregler, der blev
vedtaget i begyndelsen af februar. Som plug-in
hybrid kan den anskaffes, oven i købet med det
flotte Allure Pack udstyr, til 345.000 kroner.
Men som altid, når det gælder plug-in hybrider:
Man skal være skarp på anvendelsen. Kan man ikke
for alvor udnytte opladningsmulighederne, bliver
besparelsen hen ad vejen barberet ned.
Peugeot 508 SW HYbrid test - læs mere >>>
Videotest: Peugeot 508 SW HYbrid
Peugeot 508 er elegant og velkørende og med
afgíftsrabatter meget attraktiv. Men hvordan kører
den, hvordan håndteres den større vægt. Det giver
videoen et signal om. Fuld HD.
Land Rover Defender Mild Hybrid P400
Probably the best offroader on road Da vi sidste sommer i
Corona-tidens indledende fase for første gang sad
bag rattet i den helt nye offroader over alle
offroadere, Land Rover Defender, var der i sagens
natur fokus på off-road egenskaberne. Dels pga.
bilens helt unikke egenskaber, dels fordi der var
anledning til grundigt at opleve den nye bil på det
kuperede og udfordrende Tirsbæk Gods ved Vejle. Og
dengang var vi ikke blege for, på ægte
"Carlsbergsk" at fastslå, at den nye bil
formentlig er den bedste offroader i verden.
Land Rover Defender test - læs mere >>> KIA Sorento 2,2 CRDi 4WD
Rummelig, velkørende og trækvillig SUV Det var lige før håndbremsen blev trukket til
denne prøvekørsel, da regeringen havde
offentliggjort deres udspil til nye
beregningsmetoder for biler i Danmark, og oven i
købet havde sikret sig flertal dertil. For gav
det nu mening med sådan en bil? Men håndbremsen
blev ikke trukket, for dieseludgaven af den nye
store KIA Sorento giver bestemt mening – til
trods for prisen.
KIA Sorento CRDi test - læs mere >>> Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid
N-Line Velkørende, praktisk og kraftfuld
mild-hybrid Hyundai i30 har fået en
kraftig opstrammer. Visuelt er fronten ny og
varierer fra version til version. Også
indvendigt er den blevet skarpere. Og under
motorhjelmen vil man fx kunne finde en ny
4-cylindret 1,5-liters mild-hybrid benzinmotor,
der med 159 hestekræfter både er potent og
spændende – og ret økonomisk.
Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid N-Line
>>> Langturs test: Toyota PROACE City Verso
Corona-sikker langturs transport
Uden at have sundhedsmyndighedernes vurdering
inde over postulatet, så virker det som om, at
en personbil med en eller ganske få personer,
der måske oven i købet til daglig også deler
samvær på anden måde, er et af de mest
Corona-sikre transportmidler. I så fald skal der
ikke en stor krystalkugle til at forudsige, at
lange bilture vil få en renæssance i de kommende
år. I så fald er en Toyota PROACE City Verso
særdeles velegnet.
Toyota PROACE City verso langturstest >>> Peugeot e-2008 GT-Line/Allure GT,
GT-Line, Allure - eller hvad den nu hedder
Egentlig er en Peugeot 2008 jo blot en forhøjet
udgave af Peugeot 208. Den er skabt på samme
platform, den samme drivline. Men alligevel er den en meget
anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot
e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som
e-208, men bortset fra de tekniske sammenfald,
er den helt sin egen. Og hvad så med model
betegnelserne – hmm, det vender vi tilbage til.
Peugeot e-2008 test - læs mere >>> Peugeot e-208 Allure 208 med
el-kraft Som bilproducent har man
helt overordnet to muligheder, når der skal
produceres en ny elbil. Enten kan man bygge en
elbil helt fra grunden, og dermed optimere de
særlige konstruktionskrav, en elektrisk bil er
underkastet. Eller man kan vælge en eksisterende
bilmodel, og så udstyre den med en elektrisk
drivline med de udfordringer, det måtte give.
Peugeot e-208 Allure test - læs mere >>> Mazda CX-30 SKYACTIV-G M-Hybrid Det,
der er sparet, det er tjent I disse dage,
her først i januar, er det
risikabelt at tale bilpriser, for den nye
afgiftslovgivning er i skrivende stund ikke vedtaget
endnu. Så disse linjer handler derfor mere om
prisforskel end pris, for når den prøvekørte Mazda
CX-30 inden regeringens afgiftsforslag er 15.000
kroner billigere end den selvsamme model med
betegnelsen SKYACTIV-X, er det nok nogenlunde det
samme, når loven vedtages.
Mazda CX-30 SKYACTIV-G test - læs mere >>> Toyota Yaris 1,5 VVT iE Hybrid
At være eller ikke være en elbil - det er
spørgsmålet Elektriske biler er en stor
del af den overskuelige fremtids mobilitet. Men der
er en overgangsperiode. En af løsningerne, mens vi
venter på, at nogen skaber fremtiden, er en hybrid.
Hvad det angår, er Toyota ekspert, men deres
hybridbiler bliver dyre, fordi regeringen ikke har
tilpasset den nye afgiftslovgivning til
virkeligheden. Toyota Yaris Hybrid test - læs mere >>>Suzuki Swift
1,2 Hybrid Executive Mini-cruiser med miljø
fornuft I skrivende stund er den danske
regering i færd med at indføre bilafgifter, der i
den grad rammer socialt skævt. Uden at skulle
politisere meget mere, for denne artikel handler
trods alt om en biltest, skal det dog fastslås, at
når regeringen 18. december fremlægger deres forslag
til nye bilafgifter, og hvis lovgivningen vedtages,
straffes i høj grad de ikke alt for velbjergede
danskere, der bor i byerne, hvis de også vil køre
miljørigtigt.
Suzuki Swift Hybrid test - læs mere >>> VW ID.3 Pro Tech Et helt
igennem elektrisk ID Volkswagen satser
som hele bilbranchen på elbiler. For flere
producenter er det første gang, de bringer elbiler
på markedet. Det er det ikke for VW, men det er
første gang, at den tyske bilfabrik har bygget en
elbil helt fra grunden – og en bil, vel at mærke,
der ikke skal kunne forsynes med andre motortyper.
ID.3 hedder den.
VW ID.3 test - læs mere >>> Mazda MX-30
e-SKYACTIV Cosmo Banebrydende design, avanceret
bæredygtighed Mazda MX-30 e-SKYACTIV er den første
elektriske bil fra japanske Mazda, dens design er
banebrydende og den har sin helt egen
”SKYACTIV-fortolkning af, hvordan elektrisk
bæredygtighed skal forvaltes. Oven i det kører den
fremragende, især i det bymiljø, hvor elbiler giver
mest mening.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV test - læs mere >>> Suzuki Ignis 1,2 Hybrid FWD Mere hybrid til lille
SUV Hybrid bølgen er over os. Det
gælder også de allermindste biler som fx den Suzuki
Ignis, som vi har fokus på i disse linjer.
Udfordringen er blot den, at hybrid-teknologi tager
mere plads end en konventionel forbrændingsmotor,
det er noget af en opgave at få plads til, så derfor
minimeres den mindst muligt.
Suzuki Ignis 1,2 Hybrid FWD test - læs mere >>> BMW X7 xDrive 40i Connected M Sport
Flagskib med format BMW X7 er gigantisk.
Det er den umiddelbare reaktion på den tyske fabriks
seneste flagskib – en reaktion, vi ikke er ene om.
På den anden side er den ikke større end Mercedes
GLS og for så vidt også Audi Q7, der dog er en smule
kortere. Der er nok to grunde til at X7 virker stor:
Dels er vi ikke vant til en BMW SUV i den størrelse,
dels har den en kantet form, der i hvert fald leder
undertegnedes tanker over på Rolls-Royce Cullinan.
BMW X7 xDrive 40i M Sport test - læs mere >>> Toyota Yaris 1,5 VVT-i 6 M/T
"Uden hybrid" er slet ikke så ringe
Toyota har i den grad ført sig frem som talsmand for
hybrid-teknik. Det giver også god mening, bl.a.
fordi klimabelastningen er minimal, når bilernes små
batterier skal produceres og sidenhen skal skrottes.
Hybridmotorer har mange andre fordele, men det har
konventionelle benzinmotorer også. Derfor kan den
helt nye Toyota Yaris også fås med en sådan.
Toyota Yaris 1,5 VVT-i test - læs mere >>> Peugeot 2008 GT Line BlueHDi 130 hk
Sporty look og masser af udstyr
Da Peugeot afviklede de første internationale
prøvekørsler af den helt nye 2008 model tilbage i
december 2019, var dieselversionen med 130
hestekræfter den første, vi satte fokus på. Nu er
modellen jo for lang tid siden lanceret også i
Danmark, den er endda blevet nomineret til
hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021, og så ville
vi gerne under lakken på dieseludgaven en gang til.
Peugeot 2008 BluHDi 130 test - læs mere >>> Peugeot 2008 PureTech 130 hk
M/T Benzin er nu ikke så ringe endda I skrivende stund er Peugeot 2008 netop blev valgt
som den ene af de i alt 7 bilmodeller, de er
nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2021. Uden
systematisk, at have foretaget en rundspørge blandt
jurymedlemmerne, er der næppe nogen tvivl om, at den
brede vifte af modelvarianter er en vigtig årsag til
valget. Også den benzin-version, vi hér sætter fokus
på, dokumenterer, at benzin nu ikke er så ringe
endda.
Peugeot 2008 PureTech test - læs mere >>>
Flere prøvekørsler >>>
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding