Range Rover Sport Autobiography Test på
falderebet med masser af wow-effekt
Bilfabrikkerne opdaterer løbende deres modeller.
Iblandt kalder de det et facelift, når der er mange
opdateringer. Men når motoreffekten øges med 40
hestekræfter og en plug-in hybrids elektriske
rækkevidde forlænges med 5 procent, og ikke andet,
hvad er det så? Ikke desto mindre er det, hvad Range
Rover har gjort.
Range Rover Sport test - læs mere >>>
BMW X1 xDrive30e M
Sport Plus
Dynamisk og
harmonisk kompakt SUV
BMW har en udstråling, som er
direkte relateret til dens design. Men mere end
noget andet forventes en køredynamik, som bringer
den i særklasse. Det sidste er ingen let opgave at
løse, når man også har sat sig for at kombinere
“ICE” drift med el-drift, for det vejer. Rigtig
meget, faktisk. Ikke desto mindre er det lykkedes
glimrende i den seneste generation af den kompakt
til mellemstore X1 SUV.
Den nye Peugeot 408 er
vanskelig at kategorisere, hvis man benytter de
sædvanlige inddelinger. Derfor må man også bære over
med, at Peugeot selv kalder den for en premium
C-SUV, for langt henad vejen er det ikke helt ved
siden af. Men…
Peugeot kalder den
selv for en C-SUV. Vi kalder
den nok nærmere...? For er
den en SUV, er den en
crossover, er den en coupé,
eller? Uanset hvad, har vi
kørt en tur i den nye
Peugeot 408 i GT-udgaven med
plug-in hybrid teknik. Og i
videoen giver vi et indtryk
af, hvordan det er at sidde
bag rattet i den
iøjefaldende bil. Fuld HD.
BMW iX xDrive40:
Gigant pc med fokus på
køreegenskaber
BMW iX er den første
dedikerede elbil fra BMW. Det oplever man bl.a.
gennem den meget alsidige udnyttelse af de mange
muligheder, moderne personlige computere byder på.
Men heldigvis er det samlet omkring det
uomtvistelige faktum, at en BMW først og fremmest er
en bil. Derfor er overskriften som den er.
Elektrificeringen er sat
lidt i parantes. Rå
benzin-dreven amerikansk
power har taget over med
hjælp fra Volkswagen. Sigtet
er Dakar, hvor Ford allerede
i år så småt tog hul på
fremtidsplanerne. Men i
modsætning til Le Mans, hvor
man i 2016 ikke ville vinde
totalt, men satsede på
klassen for sportsvogne, er
det i kategorien for de mest
kraftfulde off-road’erer,
den såkaldte T1+, der styres
mod. Og i januar 2024
deltager man så med
Dakar-udgaven af den
kraftige Ranger Raptor.
Egentlig kunne vi jo blot
have nøjedes med at
prøvekøre Renault Kangoo
E-Tech, for den og Nissan
Townstar er søsterbiler. Men
der er forskelle, og
forskellene kan måske netop
gøre en forskel. Så nu har
vi også stillet skarpt på
Nissan Townstar.
Det vil være lidt for begrænsende at
hævde, at
Performance udgaven af den fuldt elektriske EV6 GT
er den bedste elbil
nogensinde, men vi tør vi
godt påstå, at EV6 GT
Performance ikke alene er den
kraftigste KIA elbil nogensinde, men
også den
bedste seriefremstillede bil, KIA nogensinde har
skabt.
Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE
Avanceret Nissan SUV i særklasse
Allerede muligheden for at kunne tilkøbe to ekstra
siddepladser, så man ender på 7, gør Nissan X-Trail
til noget særligt, for der findes ikke mange biler
med den feature på markedet. Men det helt unikke ved
den nye Nissan SUV er dens drivline. På den ene side
er bilen fuldt elektrisk, på den anden side er den
det ikke.
Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE test - læs mere > BYD HAN Kineser-luksus med
ministerielle ambitioner Den fem meter
lange luksus-sedan, BYD HAN, lægger ikke skjul på
sine ministerielle ambitioner. HAN er nemlig ikke
udtryk for manglende diversitets fornemmelse, hvad
den så heller ikke bør i et Danmark, hvor ministre
kan være af et hvilket som helst køn, hudfarve og
etnisk oprindelse. HAN er derimod et navn, der leder
direkte tilbage til det mægtige kinesiske HAN
dynasti, som styrede det gigantiske land i mange
hundrede år.
BYD HAN test - læs mere >>>
VW ID.Buzz Style
Design-ID på højere
niveau
I blandt er det befriende,
at nostalgi og historie stadig finder plads i den
moderne high-tech verden. Og ligeså befriende er
det, at den moderne high-tech kan benyttes som basis
for nostalgien. For uden det ikoniske
Folkevogns-rugbrød fra 50’erne, ville mange nok have
kløet sig lidt i nakken og sagt: Hvad er nu det for
noget, den dér VW ID.Buzz.
Det er ikke varm luft, når
man på bagsmækken af BYD-bilerne får betydningen af
de tre bogstaver i deres fulde ordlyd: Build Your
Dreams, for det er det, BYD siden 1995 har gjort i
hjemlandet Kina. Og det er heller ikke fordi den
varme luft er omdannet til røg på vandet.
For rundt regnet et år siden
prøvekørte vi "Årets Varebil 2022" i den særlige
Open Sesame version. Bilen var den nye Renault
Kangoo, og den er siden også kommet i en fuldt
elektrisk udgave. Sidstnævnte har mange fine
egenskaber, men også et stort handikap - måske. For
måske åbner den nye døre og måske er den endda vejen
til rigdom.
Det er i skrivende
stund næsten umuligt, at tale elbiler, uden at have
Teslas voldsomme prisnedsættelser i årets første
måneder i tankerne. Men der findes mange
alternativer på markedet, og det er fortsat sådan,
at biler, der var attraktivt prissat inden
Tesla-kampagnen for mange elbils-købere, stadig vil
være attraktive. Det gælder ikke mindst MG4.
Nissan Juke har fået en
overhaling, og derved bliver den fremover
vanskeligere at overhale. Flere kræfter, mere spas
og samtidig er den blevet billigere at køre i, for
den kører meget længere på literen. Hvordan hænger
det så lige sammen?
Range Rover er Land Rovers
luksus-mærke, og Evoque er den kompakte Range Rover.
En smart, fancy, good-looking, lækker urban-SUV. Men
den er meget mere end det. Måske er grænseløs lidt
en overdrivelse, men den er langt mere alsidig end
de allerfleste kompakte SUV’er på markedet.
I bilbranchen eksisterer der et lettere mangetydigt
begreb kaldet “indstigningsmodel”. Det er hverken en
bilmodel, der er let at stige ind i, eller en bil,
som bilimportøren benytter til at stige ind i
markedet med, selvom den sidste betydning er tættest
på. Næh, en indstigningsmodel er “ganske enkelt”, i
praksis i hvert fald, den billigste udgave af en
given bilmodel. Sådan en er MG4 Nordic Edition.
Det er naturligvis
begrænsende at sige ”især på lange ture” i
overskriften. Men det er ikke Mazda’ens skyld, at
den tilføjelse er nødvendig. Det skyldes alene, at
lovgiverne i Danmark har fået gennemført en hetz mod
dieselbiler, og bundet en stor afgift i halen derpå
for dem, der ikke vi høre. De må så føle – på
pengepungen. Men et faktum er det, at dieseludgaven
af Mazda CX-60 kører omkring 35 procent længere på
literen end en tilsvarende benzinbil og udleder
tilsvarende mindre CO2.
Salgstallene taler deres
tydelige sprog: Flere end 1,2 millioner Mazda MX-5
er blevet solgt på verdensplan siden introduktionen.
Den næsten kult-agtige kompakte sportsvogn, bygget
på ægte sportsvognspræmisser, lever oven i købet i
bedste velgående og er i stadig udvikling, omend det
ofte er detaljerne, der rettes til for at gøre
model-serierne eller måske rettere varianterne lidt
forskellige.
Hvis der står langtur på
programmet og også et ønske
om god brændstoføkonomi – i
og dermed lav CO2 udledning
– er en dieselbil fortsat
ideel. Modsat manges
opfattelse udleder
dieselbiler typisk markant
mindre CO2 pr kilometer end
tilsvarende benzinbiler, men
der er ikke mange på
markedet, og så er en
hybridbil for mange
mennesker et godt
alternativ. Toyota er
ekspert i hybridbiler, så
det var oplagt at prøve en
af deres seneste af slagsen
på en regulær langtur over
det europæiske motorvejsnet.
Vi har kørt
stationcar udgaven af Toyota
Corolla med den lille
140-hestes 140-hestes
hybridmotor på langtur i
Europa og ved høj fart på
tyske Autobahns. Dur det til
en selvopladende hybrid???
Fuld HD.
Toyota Corolla Cross
2,0 Hybrid
Kryds ved
komfortabel og potent
familiebil
Det er lidt sjovt med
Toyotas seneste
modelbetegnelser. Man har en
model, og så laver man en
Cross version. Men
hvor visse kolleger blot
justerer lidt på frihøjden,
er Toyota Cross’erne,
bortset fra visse ligheder
hvad angår drivline og
interiørdetaljer, ret
forskellige fra deres
navne-ophav. Cross
versionerne er nemlig ikke
bare versioneringer, men på
mange måder helt andre
biler, hvor ligheden mest er
navnefællesskabet. Det
gælder Yaris Cross og også
den nye Corolla Cross.
Et tryk på en knap og
sidedøren åbner. Et tryk på
endnu en knap og
anhængertrækket kommer frem.
Betjeningsgreb i
”diamant-slebent”
krystalglas. Chaiselong
bagsæde. Panorama glassoltag
med ”Sky lounge” stjerne
effekt. Listen er næsten
uendelig, men sådan skal det
også være i en 7-serie BMW,
den seneste af slagsen i i7
udgaven med op til 544
elektriske hestekræfter. Og
ja, den er fuldt elektrisk…
Mon ikke mange elbiler købes
som familiens nummer 2 bil?
Det er et gæt, men det vil
give god mening i de
situationer, hvor én part
ikke har det helt store
daglige kørselsbehov og
familien også disponerer
over en mere konventionel
bil til de længere ture. Og
så giver det vel også god
mening, især i disse tider,
at slippe lidt billigt til
den. Sådan en bil er MG ZS
EV med Standard Range
batteri.
Toyota GR86 Premium M/T Flot,
charmerende - og utilpasset Det grænser
til ren nostalgi, at sætte sig bag rattet i en
Toyota GR86. Det er den ægte autentiske følelse af
en bil, der vil noget, det seneste skud på stammen i
en ærefuld familie af legendariske sportsvogne. Den
er flot, charmerende og egentlig ganske ung, for den
kom først på markedet sidste år. Men den er også
utilpasset, så derfor er den på vej ud, næsten inden
den satte sine hjul på asfalten.
Toyota GR86 test - læs mere >>> BYD TANG Premium AWD Velvoksen
elektrisk 7-sæder Efter at de såkaldte
multibiler (MPV) stort set er forsvundet fra
bilmarkedet, er det ret begrænset, hvad der findes
af 7-sædede køretøjer. Og skal bilen også være
elektrisk, bliver udvalgte endnu mere beskedent. Men
det nye kinesiske bilmærke på det danske marked,
BYD, har sådan en på programmet. BYD TANG, som den
hedder, er dog ingen MPV med derimod en SUV-agtig
bil. BYD TANG test - læs
mere >>> BMW 330e Touring M Sport
Meningsfyldt langturs-tourer Med E-Fuel
som en del af det fremtidige energibillede giver
plug-in hybrid biler ny mening. Det gælder især
regulære langtursbiler som den prøvekørte BMW 330e
Touring. Den er ideel til de lange ture på grund af
gode pladsforhold forenet med gode køreegenskaber,
og så er der det med plug-in muligheden. Vi prøvede
den ved høj fart på en tysk Autobahn.
BMW 330e Touring - læs mere >>>
Toyota bZ4X Active
Design AWD
En snestorm i et
glas isvand
Det vil være synd at sige,
at Toyotas, og dermed også Subarus første dedikerede
elektriske bil, Toyota bZ4X (og Subaru Solterra) fik
en blid landing på det danske marked. Først var der
en udfordring med hjulboltene, det fik man dog
hurtigt løst, men så blev der sat spørgsmålstegn ved
rækkevidden. Spørgsmålet er: hvad er egentlig op og
ned i den sag?
Når nu Jaguar har et
søstermærke, der er førende indenfor off-road
kørsel, og man skal bygge en 4-hjulstrukken version
af den velvoksne SUV, Jaguar F-PACE, er det
nærliggende, at trække på søster-mærkets erfaring og
ekspertise. Det er der i vores optik ingen tvivl om,
at man har gjort, især ikke i den tidsnære plug-in
udgave.
Biltest i et vadested… nej,
en Volvo V60 er med sine 14,2 cm frihøjde på ingen
måde en off-roader, selvom den præsterer en
vadedybde på 25 cm. Men da vi efter i fire år ikke
havde siddet bag rattet i en V60, satte den trods
alt stadig ret nye plug-in hybrid version på prøve,
skete det nogenlunde i skiftet fra Modelår 23 til
Modelår 24. Men det var ikke det eneste vadested.
Altså, lad os lige slå fast,
at en Toyota Yaris GR Sport er ikke det samme som en
Toyota GR Yaris. Faktisk er der op til 136
hestekræfter til forskel. Men prisen er også en
ganske anden. Ikke desto mindre er lillebror i GR
Sport serien både intelligent og sjov. Og som sådan
er den alle pengene værd, selvom man selv skal
skifte gear.