Når vi ikke bare fastslår, at det er få penge det
koster, at transportere 7 personer i en Dacia
Jogger, så skyldes det i al sin enkelhed, at
rimeligheden i at man skal betale 232.000 kroner for
den billigste version og 300.000 kroner for den, vi
har prøvekørt, ikke er entydig. Sat i forhold til,
hvad man får af regulært køretøj i en Jogger,
sammenlignet med alternativerne, er prisen lav. Men…
Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de
danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der
indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som
reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med
at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet
en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan
kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har
skabt en IT-overbygning, som imødegår de
udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.
Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40
og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både
smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker
den, og det er egentlig lidt skuffende.
Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode
køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små
fem år siden på samme platform som den populære Ford
Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde
brug for et facelift. Det har den fået, og det har
gjort meget godt. Men over tiden ændrer
forventningerne sig, og da er et tilføjet X i
modelbetegnelsen ikke nok kompensation.
Tilfældet ville, at samtidig med at vi prøvekørte
den seneste udgave af Volvo XC40 Recharge, som for
nylig skiftede navn til EX40, kom meddelelsen om, at
Volvo i lighed med en række bilproducenter rullede
deres elbils strategi tilbage. Volvo vil i stedet
fortsætte med at producere hybridbiler parallelt med
elbiler, hvilket er i god overensstemmelse med vores
forudsigelser ifm. testen af XC60 Recharge tidligere
på året. Men gør det så elbiler til no-go?.
En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk
at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til
kørebanen anderledes end konventionelle
forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke
helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men
det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på
Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første
par år holdt til oppe foran.
Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at
kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det
ikke beskrives bedre, når snakken går på
Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix
af to biler, men så vellykket, at der er meget mere
under de appellerende linjer end hvad man
umiddelbart skulle tro.
Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til
kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis
kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man
kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og
Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en
lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at
herefter er det slut med den kraftfulde 184-hestes
2-liters motor – på grund af tvivlsomme
EU-forordninger.
Gult er godt og designet holder fortsat på den
faceliftede Nissan Juke. Det er helt fint, for den
fancy iøjefaldende crossover-coupé rammer med
143-hestes hybridmotoren flot ind i segmentet for
hurtigere, sporty kompakte urban-SUV’er – selvom det
ligger lige på kanten at kalde den en SUV, trods
frihøjden på 17,2 cm.
Der er fortsat delte meninger om, hvordan fremtidens
bil-mobilitet kommer til at se ud. I hvert fald i
Danmark. Men når en fabrik som Ford, på linje med
Mercedes og BMW reviderer deres
elektrificeringsplaner, og dermed kommer på linje
med bl.a. Toyota (der kalder sig selv
multi-teknologisk), er Ford Bronco det bedste bevis
på, at verden ikke er af lave. Den er et køretøj,
der i Danmark er for de få, men ”over there” er
tingene anderledes.
Det er cool at køre miljørigtigt. Det ligger næsten
i navnet, så vi kunne ikke lade være. For egentlig
er det også ret cool, at køre Lexus. Verdens største
bilkoncern har nemlig virkelig opnået en god del
fornuftig og også meget luksuriøs bil, ved at
forvandle fabrikkens velkendte hybridteknik til
Lexus niveau og indbygge det i den kompakte LBX
model.
Vi vidste det jo egentlig godt, men det skulle
naturligvis testes rigtigt igennem. Vi prøvede den
nye høj-potente fuldt elektriske BMW i5 med
firehjulstræk og over 600 hestekræfter allerede
sidste efterår i forbindelse med forberedelserne til
”Årets Bil i Danmark 2024” kåringen. Og siden havde
vi anledning til, at boltre os på en tilfrosset
svensk sø tilbage i januar. Nu var tiden inde til,
så at sige at køre normalt.
Det er ikke umuligt at køre på langtur i en elbil,
men det kan være rigtig besværligt. Anderledes er
det som stationcar-dansker at sætte sig bag rattet i
en KIA Ceed SW med 1,5 liters turbobenzinmotor. Det
er ganske enkelt en stor fornøjelse. Intet under, at
Ceed blev den mest købte bil i ”C-segmentet” i 2023,
og at stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte
stationcar i fjor.
Læser man de internationale tendenser, vil
hybridbilerne være i fremmarch i de kommende år. Det
har de faktisk været længe, hvilket den fancy C-HR
er et ubestrideligt udtryk for. Toyota C-HR blev
lanceret i 2017, og siden er modellen blevet solgt i
flere end 830.000 eksemplarer. Nu er 2. generation
så blevet introduceret, først kom den selvopladende
hybrid, som vi har fokus på i disse linjer, og siden
også som plug-in hybrid.
KIA Sportage PHEV er ingen ny bil, og vi har
allerede for to år siden prøvekørt den i en version,
der ikke afviger meget fra den GT-Line udgave, der
denne gang er under lup. Men luppen er til gengæld
skiftet ud, for denne gang lagde bilen hjul til en
regulær langtur, et regulært cruise gennem det
europæiske fastland.
Da vi tilbage i juni
prøvekørte den kraftigt faceliftede Nissan Qashqai,
var det i den avancerede miljøoptimerede version med
ePower drivline. Nu var der anledning til, at sætte
fokus på den fordanskede Qashqai, for herhjemme er
ePower no-go, og det er ikke Nissans skyld.
Heldigvis er deres mild hybrid udgave ganske
udmærket, men der er nu et eller andet, lovgiverne
ikke helt har forstået.
Mild Hybrid udgaven af Nissan Qashqai
passer perfekt til danske afgiftsforhold og den har
flere fordele, som man opdager undervejs. Fuld HD.
Mercedes-AMG GLA 45S 4Matic+
Kraftfuld og overbevisende:
Med eller uden fremtid?
Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store
bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU
reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”,
såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en
markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning
på de biler, der produceres, vil det kunne slå
hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt
har baseret deres økonomi på en solid europæisk
basis.
Det er tankevækkende, hvor
hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor
forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er
der al mulig grund til, at have respekt for den
japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki,
som stille og roligt har holdt sig til at bygge
biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store,
kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige
mennesker, som også er til at betale.
Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden.
Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke
lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter
påvirker prissætningen. Ikke desto mindre er det
lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og
ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den
kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og
landet en ligeså usædvanlig listepris.
Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede
konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til
dels har rullet sin elektrificerings strategi
tilbage, og også agter at producere biler med
forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke
nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre
fra den legendariske Ford Mustang.
Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i
forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for
en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en
kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de
mange ændringer, er det passende også at forny
navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har
benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.
Ude omkring i Europa daler
køber-interessen for elbiler. Præcis derfor
kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid)
nemt få glæde af en plug-in renæssance, som højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det
har den prøvekørte Black Edition sin helt egen
pondus, men det er en anden historie.
Biler fra Mercedes-Benz er
ikke uden grund blevet nogle af de mest velansete
køretøjer i verden. De er lækre, de er
gennemarbejdede, de er velkørende, de ser godt ud og
de medbringer en god portion status og prestige. Det
gælder også den mellemstore fuldt elektriske EQA
250+. Men der er et men.
Det er en god måneds tid
siden, at vi prøvekørte den velvoksne BYD Seal U,
men testrapporten blev sat lidt på stand-by, fordi
umiddelbart efter testen indførte EU straftold på
kinesiske biler. Vi ønskede, at se tiden lidt an,
for en bils pris er ikke uvigtig i en vurdering, men
nu har importøren meddelt, at prisen forbliver
uændret. Hermed over til prøvekørslen…
Vi har prøvekørt den
halvhøje, forhjulstrukne fuldt elektriske crossover,
BYD fra Kina. Den har mange fine features, men også
nogle løsninger og køreegenskaber ikke mindst, som
er lettere usædvanlige. Se selv. Fuld HD.
Mercedes-Benz E 300e plug-in hybrid
Diskret, funktionel og klimarigtig elegance
Signalerne er klare: Udlandet er ikke parat til
fuldt elektriske biler, og flere bilfabrikker,
deriblandt Mercedes-Benz, har meldt ud, at man
fortsat vil producere biler med forbrændingsmotorer,
så længe det forretningsmæssigt giver mening. Dermed
er der også blæst nyt liv i plug-in hybrid bilerne,
der forener forbrændingsmotorer med supplerende
elmotorer og genopladelige batterier. Det er biler,
der af mange anses for at være den optimale løsning,
når CO2 neutrale fossilfri brændstoffer bliver bredt
tilgængelig.
Der er en tendens til, at striben af kompakte
varebiler i ”Berlingo-klassen” lidt ligner en
undskyldning for dem selv. Det er urimeligt, for
netop den type biler har stor betydning i alle
hjørner af samfundet. De er også populære med
sideruder og sæder til storfamilien. Men smukke?
Ikke rigtigt. Elegante? Heller ikke. Men fremfor alt
mangler de den visuelle pondus, som de fortjener.
Det gør den nye generation Ford Transit Courier
ikke.