- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

  Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Transit Custom Diesel

Transit symptomet

Efter at være gået under lakken på Transit Courier (testrapporten følger snart) og den nye elektriske E-Transit, som rammen de danske landeveje om et par måneder, var det oplagt at kaste sig over den originale varer. Den, som er rodfæstet i kundernes bevidsthed og de dele af befolkningen, som blot har en smule bilfornemmelse: Ford Transit Custom. Og så oven i købet med en dieselmotor.

Ford Transit Custom Diesel test - læs mere >>>


KIA EV9 LR Performance AWD
Meningsfyldt elektrisk sværvægter
Den er stor, den er tung og den er fuldt elektrisk. Alligevel giver den på mange måder meget god mening. Måske netop derfor. Ikke så meget vægten, men en full-size 7-sædet elektrisk SUV findes der nu ikke mange af på vejene. KIA EV9 er sådan en.
KIA EV9 test - læs mere >>>



On-board video test: KIA EV9
Den er stor, den er tung, den har plads til 7, masser af trækkraft. Men den kører forbavsende godt. Videoen viser hvordan og hvorfor. Fuld HD.

Renault Clio E-Tech TCe 90 Hybrid
Moderne kompaktbil til god pris

I disse tider skal man være varsom med, at hænge for meget op på bilers priser, for det synes som om, at de ændrer sig som vinden blæser, selvom de, der prissætter, nok mener, at det er andre forhold, der gør sig gældende. Alligevel er det vigtigt, at kaste et blik på prisen for den prøvekørte Renault Clio E-Tech Hybrid. For det synes som om, at der skal meget til at ændre påstanden om, at prisen er god.
Renault Clio TCe 90 Hybrid test - læs mere >>>


BYD Dolphin 150 kW Compact
Fin kompakt-el til attraktiv pris
Der er ingen tvivl om, at BYD Dolphin er en fin kompakt bil, i hvert fald sat i forhold til den aktuelle pris. Men uroen på markedet for elbiler med uforudsigelig prissætning vil hurtigt kunne gøre ordene til skamme. Men fin er den, hvilket også var en grund til, at den lille kinesiske delfin blev nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2024.
BYD Dolphin test - læs mere >>>>


Hyundai Kona Electric Essential
Harmonisk letkørt elbil
Allerede sidste efterår kunne vi første gang berette om den nye fuldt elektriske udgave af den nye Hyundai Kona i forbindelse med de første internationale testkørsler. Den gav et godt og balanceret indtryk, men kan den stå for den hårde konkurrence, der bare i den grad præger elbils-markedet lige nu? Svaret er: Ja, det kan den nok, men man skal værdsætte en let tilgængelig, ukompliceret elbil med komfortable køreegenskaber.
Hyundai Kona Electric test - læs mere >>>


BMW X5 xDrive 50e Plug-in hybrid

Måske verdens bedste SUV - lige nu

Det ligger undertegnede fjernt, at omtale noget som ”verdens bedste” eller ”verdens dårligste” eller formidle andre lignende ekstreme vurderinger. Måske er det grunden til det indføjede “måske” i overskriften. Men et faktum er det, at køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport versionen af BMW X5 er noget nær det bedste, jeg til dato har prøvet i mange år, altså blandt SUV'er.

BMW X5 xDrive 50e plug-in test - læs mere >>>


Biltest: Mercedes-Benz E 220d 9 G-Tronic
Premium dieselbil med fremtidssikring
I EU har man blot et års tid efter beslutningen om, at alle nye biler i 2035 skulle være fuldt elektriske, omgjort den. Den målrettede udvikling af CO2 neutral E-Fuel har givet nyt liv til forbrændingsmotorerne. Dermed er en bil som Mercedes-Benz E 220d sikret en fremtid, som den i den grad har fortjent.
Mercedes-Benz E 220d test - læs mere >>>


Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC
Velkørende elektrisk luksus SUV til spotpris
Det er sjældent, at vejret i den grad arbejder med som det gjorde, da vi satte den velvoksne Mercedes EQE SUV under lup. Det gav oplevelsen ekstra dimensioner, for det er ikke altid lige let på offentlig vej at fremprovokere, hvordan en elektrisk drivline fungerer i ekstreme situationer. Det var herligt at opleve, for selvom elbiler nok skal komme frem, også i glat føre, er det ikke deres ideal-situation.
Mercedes EQE SUV test - læs mere >>>

MG4 XPOWER
Mange kræfter til fornuftig pris
Man skal være varsom med, at ytre sig for meget om priser i en tid, hvor priserne på elbiler ikke er det mest stabile i denne verden. Men uanset hvor MG4 XPOWER måtte ende – og nej, vi har ikke hørt nogen aktuelle udmeldinger om prisnedsættelser – så er prisen på 300.000 kroner, da vi prøvekørte bilen, i sig selv ret attraktiv. Det har med mange kræfter at gøre og oven i det gode køreegenskaber.
MG4 Electric XPOWER test læs mere >>>


Volkswagen ID.3 Pro S

Meningsfuldt facelift

Volkswagen ID.3 er en vigtig bil på det danske elbils-marked. Tilbage i 2021 kårede Danske Motorjournalister bilen til “Årets Bil i Danmark” og siden har den så fået en ansigtsløftning. Spørgsmålet er, om den fortsat er den samme? Og svaret er, at det er den. Faktisk i en sådan grad, at man skal være lidt af en kender for at opleve forbedringerne.

VW ID.3 Pro S test - læs mere >>>


Hyundai i10 1,0 Advanced 5 MT
Oplagt til sjov og spas i sneen
Tilfældet ville, at der lå sne over Danmark i de dage, hvor vi satte Hyundai i10 under lup. Egentlig er det jo ikke fordi der er sket revolutioner med det seneste facelift af den lille Hyundai, men på den anden side: Der er efterhånden ikke mange småbiler på markedet, så hvorfor ikke se den lidt efter i sømmene - men så kom snevejret og det gav i sig selv en unik oplevelse.
Hyundai i10 Advanced test - læs mere >>>

Renault Austral Techno mild hybrid 160
Stormfuldt gensyn med familiebilen
En af de mest bredt anvendelige biler, der er kommet på markedet i den senere tid, er den rummelige familiebil, Renault Austral. Den har mange fine egenskaber, og egentlig var det meningen, at vi ville afprøve den over nogle længere strækninger – men så meldte stormen sin ankomst.
Renault Austral 160 test - læs mere >>>



Peugeot E-2008 GT 1. Edition
Elbil til sparepris
Havde man tænkt at give sig selv en elbil i julegave, men har forpasset, at den kan leveres til 2023 pris, kan man ånde lettet op. For regeringen har forlænget den planlagte afgift på elbiler til 1. januar 2025, så der er altså nu mulighed for uden hastværk, at udsøge sig den rette løsning. En sådan kunne være Peugeot E-2008.
Peugeot E-2008 test - læs mere >>>


Jaguar F-PACE P400e PHEV AWD R-
Den lille forskel med den store betydning
Vi har tidligere prøvekørt den nye Jaguar F-PACE P400e Plug-in Hybrid med et 11,5 kWh batteri. Nu er vi gået under lakken på den seneste version med et større batteri på 17,1 kW. Derved er den elektriske rækkevidde forøget fra 53 til 62 kilometer, men der var andre fordele, der var endnu vigtigere, især set med danske øjne.
Jaguar F-PACE P400e PHEV test - læs mere >>>

Skoda Enyaq Coupé iV Premium
De sidste gnister fra 80'erne
Disse linjer handler mest om en Skoda Enyaq Coupé sådan mere generelt. Ret beset burde det være den nye 85 version, der var under lup, men den er først på vej. Så kunne man vente eller alternativt gå under lakken på 80eren, som godt nok ikke længere leveres som fabriksny. Men forskellen ikke så stor. bedyrerede man fra importøren, så det blev beslutningen.
Skoda Enyaq Coupé test - læs mere >>>


Suzuki Jimny Van
Elbilerne ud af byen: Mere plads til Jimny
Der er nok en del nybagte elbilsejere, der ærgrer sig over, at elbils privilegier så småt vil blive udfaset. Ikke mindst det privilegium, der er bundet op på parkeringsfordele i storbyerne. I landets hovedstad er det fx slut med at parkere gratis, når nytårsaften er forbi. Men som så ofte er intet galt, uden at det er godt for noget. Måske kan den lille vævre Suzuki Jimny igen finde en parkeringsplads i de store byer.
Suzuki Jimny Van test - læs mere >>>


Peugeot 2008 Allure PureTech 130 EAT8
Ingen kineserier, ingen el, men ret brugbar
Det er ind imellem næsten befriende, at skulle prøvekøre en bil med en benzinmotor, og hvor det største, batteriet kan hoste op med, er 12 Volt. Og så en bil, der alligevel er moderne og ikke mindst særdeles velkørende. Sådan en er Peugeot 2008.
Peugeot 2008 130 EAT8 test - læs mere >>>


Lexus RX 450h+ Executive PHEV
Luksus plug-in stråler fortsat
”RX” står for ”Radiant Crossover”, altså frit oversat ”strålende oplevelse. Dermed er scenen sat for en helheds biloplevelse på et meget højt niveau. Sådan er det egentlig altid i en Lexus, og det er vel årsagen til at Toyotas luksusmærke sælger som aldrig før. Men naturligvis er salget af RX-modellen også hjulpet på vej af dansk afgiftsrabat på plug-in hybrid biler. Nu må vi se, hvad der sker, når afgiftsrabatten reduceres til årsskiftet.
Lexus RX 450h+ plug-in test - læs mere >>>


Hyundai Kona 1,0 T-GDi DCT Advanced
Moderne og god - også helt uden el
Selvom overskrifter i mange medier indikerer, at danske bilkøbere på det nærmeste er gået el-amok og kun køber elektriske biler, så er virkeligheden mere nuanceret. Der indregistreres fortsat flere ikke-elektriske biler end elbiler. Og så er der de regulære ”benzinbiler”, som fx den nye Hyundai Kona. Hvis man altså vil. For valget er frit.
Hyundai Kona 1,0 T-GDI test - læs mere >>>

Jeep Avenger 156 hk Summit FWD
Ærlig altmulig elbil med Jeep gener
Ingen vil vel påstå, at en Peugeot 2008 eller en Opel Mokka er en offroader. En Jeep, selvom den har modelnavnet Avenger, derimod – da vil man undre sig, hvis ikke den er. Når det imidlertid sættes et ”E” på de to førnævnte Stellantis modeller, og bilen med Jeep navnet alene er fuldt elektrisk, befinder vi os, eller snarere de, sig i en grå-zone.
Jeep Avenger test - læs mere >>>

Subaru Solterra Touring+ AWD
Elektrisk firehjulstræk til priskrigs-pris
Da Subaru valgte at kaste sig ind i den verserende priskrig på elbils markedet, var det med et markant pristilbud på ”Tesla niveau”. Men det er en ganske anden bil, man får for pengene, faktisk en rigtig god bil, og den kan både købes og leases på ret fordelagtige vilkår. Men hvad er egentlig en Subaru Solterra, for det er naturligvis dén, det drejer sig om?
Subaru Solterra test - læs mere >>>

Renault Espace E-Tech 200 hk Techno

Avanceret teknik i miljørigtig luksusbil

Nogle siger, at den nye Renault Espace blot er en forlænget udgave af Renault Austral. Men det er nu ikke den fulde sandhed, især ikke, hvis man alene ser på det danske marked, for herhjemme er Espace en i teknisk forstand yderst avanceret luksusbil. Det kan aflæses direkte i benzinforbruget på officielt 21,7 km/l – et tal, som oven i købet holder i praksis.

Renault Espace test - læs mere >>>

 

On-board video test: Renault Espace 200 hk

Vi har prøve den luksuøse rummelige Renault Espace, der bl.a. udmærker sig ved en enestående benzinøkonomi og avanceret 200-hestes 15-gears drivline. Fuld HD.


BMW iX2 xDrive30 M Sport
Agil, kraftuld og kompakt SUV - trods 2,1 tons
Når der tales elbiler, er rækkevidde et uundgåeligt tema. Efter undertegnedes opfattelse er det vigtigste tema imidlertid bilens evner til, i enhver sammenhæng at klare de udfordringer, en hvilke som helst bil skal håndtere: Dens evner til at køre, komfortabelt, sportsligt, hvis det er formålet, og sikkert. Sikkerhed er et bredt begreb, men det er vigtigt, at en bil har gode kørefærdigheder. Det kan faktisk i en kritisk situation være helt afgørende for udfaldet.
BMW iX2 xDrive30 M Sport test - læs mere >>>


Renault Mégane E-Tech Electric Techno
Prisbasker der vil - og kan noget
Da vi i efteråret 2022 sidste gang satte den populære Renault Mégane E-Tech Electric under lup, var den stadig ny på markedet. Og prissætningen var relativ stabil. Men det var dengang. Siden Tesla begyndte på deres prisnedsættelse, hvor man næppe har set det sidste endnu, er priser på elbiler blevet et relativt begreb. For Renaults vedkommende var man dog herhjemme hurtig og tilpassede sig, hvad nye og kommende kunder kan være glade for.
Renault Mégane E-Tech Electric test - læs mere >>>

BYD Seal 3,8s Excellence 530 hk 4WD
Appellerende design udfordrer Tesla
Elbils markedet kan groft set deles op i to: Tesla og ikke-Tesla. I en tid, hvor den amerikanske bilproducent kaster elbils-konkurrenterne rundt i manegen på en måde, som mange af dem uheldigvis ikke havde forudset ville kunne ske, er det forfriskende, at det kinesiske sidestykke, BYD, udfordrer Tesla på deres egen grundfilosofi: Design og power.
BYD Seal 3,8s test - læs mere >>>



On-board videotest: BYD Seal 3,8s
3,8s betyder 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Den er hurtig, den nye sæl fra BYD, men følger køreegenskaberne med, for 530 hestekræfter er meget og de tilhørende fartpræstationer ligeså. Få svaret i videoen. Fuld HD.
Mercedes-Benz GLE 450d 4MATIC
Alsidig luksusbil med enestående køreegenskaber
…men fy, fy, den har også en stor, grim dieselmotor, siger nogle. Havde det ikke været for den offentlige mening, ville alle formentlig ellers kunne enes om at skamrose den velvoksne GLE fra Mercedes-Benz. Men et lille pip fra undertegnede inden de næste skamrosende linjer: Diesel er ikke grimt, ikke i de moderne biler, i hvert fald, og med syntetisk CO2 neutral ”diesel”olie i sigtekornet, vil den kunne blive helt grøn.
Mercedes-Benz GLE 450d test - læs mere >>>


On-board test: Mercedes-Benz GLE 450d
Den er stor, den bliver brand-beskattet i Danmark, også fordi den har dieselmotor, men er den virkelig så slem? Og hvordan kører den så, når man har betalt 1,9 millioner kroner for den store Mercedes SUV? Fuld HD.

Toyota Prius Plug-in Hybrid Elegant
Sporty Plug-in - også til de lange stræk
Da undertegnede sidste sommer første gang kørte Toyota Prius Plug-in Hybrid, var de første spirer lagt i jorden til det, der siden var grunden til, at præcis den bil var min top-scorer i kampen om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2024. Den vandt ikke. Det var på ingen måde overraskende, for juryen har en overvægt af medlemmer, for hvem fuldt elektriske biler er det uovertrufne valg.
Toyota Prius Plug-in Hybrid test - læs mere >>>


NIO ET7, EL6 og ET5 Touring
Bye-bye Nomi - eller måske på gensyn...
Det var på ingen måde planen, men det skulle vise sig, formentlig at blive det indtil videre sidste udkald, da vi kastede os ud i at prøvekøre tre NIO’er på stribe. Men efter at NIO medio marts trak stikket til det danske marked delvist ud, kommer her et slags sammendrag, som trods alt ikke er ligegyldigt, For i et vist omfang vil man fortsat være til stede i Danmark, men øjensynlig uden dansk import organisation.
NIO ET7, EL6 og ET5 Touring test - læs mere >>>


Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid
Mens vi venter på Godot - eller
Bilmarkedet er ikke nemt for tiden. Hverken for de, der sælger eller de, der køber. Elbil, skal, skal ikke? Og hvad ender det med at koste? Hvordan får overvejelserne nogensinde en ende? Det fører tankerne over på perspektiverne eller mangel på samme i skuespillet ”Mens vi venter på Godot”. Men heldigvis behøver det ikke at være ligeså udsigtsløst, som i Samuel Becketts absurde sceneshow.
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid test >>>


XPeng G9 AWD Performance
Luksus og power for alle pengene
“Kan I ikke lige vente til den næste opdatering er installeret,” lød meldingen fra den danske importorganisation bag det kinesiske bilmærke, XPeng, Vores svar: “Helst ikke, for så er der vel en ny opdatering i pipelinen, og så bliver testen udsat igen.” Løsning: Vi gik under huden på XPeng G9 og lovede, at se bort fra de områder, der især er fokus på ved den kommende opdatering.
XPeng G9 AWD Performance test - læs mere >>>

Honda e:Ny1 Advance

Premium elbil på et uroligt marked

Det er for tiden ikke den enkleste opgave, at kaste sig ind på elbils-markedet, i særdeleshed ikke det danske, hvis man som Honda skal forsøge at markere sig, hvor priser synes at være den alt afgørende købsfaktor. Men netop fordi Honda er Honda, har de formentlig en god chance med den nye fuldt elektriske e:Ny1.

Honda e:Ny1 test - læs mere >>>


Honda CR-V e:PHEV Advanced Tech

Den er god - også når vejrforholdene driller

En af de opgaver, der er forbundet med at få elbiler til at køre godt også på glatte veje og veje med uforudsigeligt vejgreb, er styringen af kraftformidlingen. I elbilen styres den primært elektronisk baseret på computerberegninger og følere. Især på glatte veje får man syn for sagen og Hondas avancerede hybrid elbil, CR-V e:PHEV gør det forbavsende godt.

Honda CR-V e:PHEV test - læs mere >>>


Mercedes GLC 300 de Coupé plug-in
Det optimale fra to verdener
Om plug-in hybridbiler er den optimale løsning i det aktuelle trafikbillede er der delte meninger om, som dybest set hænger sammen med forskellige kørselsbehov, gætter vi på. Men Mercedes har i den grad ramt plet, når det gjaldt om at skabe en plug-in hybrid, der er klima-skånende på såvel de lange som de korte ture. Det fik vi især indblik i under testen på snedækkede danske veje.
Mercedes GLC 300 de Coupé test - læs mere >>>



MG4 Electric Extended Range
Minimal rækkeviddeangst og store muligheder
Det er som om, at elbilers rækkevidde spiller en alt for afgørende rolle i debatten om fuld elektrisk drift. Men udover en vis form for tryghedsbehov med tilhørende rækkeviddeangst er der andre parametre, der for mange burde have større opmærksomhed. Det synes imidlertid at være optimeret i en MG4 Electric Extended Range.
MG4 Electric Extended Range test - læs mere >>>



VW Amarok Panamericana 3,0 V6 AWD
Arbejsdhest med luksusfornemmelser
Siden den første Volkswagen Amarok så dagens lys tilbage i 2010 er bilen blevet kendt som lidt af en arbejdshest. Den er også skabt som en sådan, en regulær pickup, som kan komme frem, hvor andre giver op, fordi den er bygget som en robust off-roader. Men den nye 2. generation Amarok, baseret på et samarbejde med Ford, har også fået tilføjet en stor snert af luksus.
VW Amarok Panamericana V6 test - læs mere >>>


Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid e-CVT
Fornuftig, velkørende og moderne
Det er ikke så lang tid siden, at Toyota introducerede deres helt nye Cross version af den mellemstore Corolla. Den er en regulær SUV, men ikke overdrevent stor. Hvis man er faldet for en RAV4, men synes, at den måske er lidt vel rigelig stor og kostbar, kan Corolla Cross være sagen. Ikke mindst i den næst billigste 1,8 liters version, som er prissat til 364.000 kroner.
Toyota Corolla Cross Hybrid test - læs mere >>>

Cupra Born e-Boost RWD
Born to be electric (og en smule vild)
Da Cupra skulle skabe deres første fuldt elektriske bil, var det naturligt at læne sig op ad søstermodellen, Volkswagen ID.3. De deler platform og teknik, køreegenskaberne er ikke så fjernt fra hverandre, men de ser godt nok forskelligt ud. Begge er født som elektriske biler, der findes ikke varianter med konventionelle ICE-motorer, og det er langt henad vejen ret ideelt.
Cupra Born e-Boost test - læs mere >>>



Cupra Formentor VZ5 4WD
Civiliseret racer i få eksemplarer
Da SEAT’s sportsbrand Cupra begyndte at udvikle sin egen identitet, var der fokus på sport og design. Formentor modellen er skarp på designet, men det sportslige…jo ultimativt tilgodeses det også, især i den ultrahurtige 390 hestes Formentor VZ5. Men ligeså hurtig som bilen er, ligeså hurtig skal man være på aftrækkeren, hvis man vil have en.
Cupra Formentor VZ5 test - læs mere >>>


Cupra Formentor High 1,5 TSI 7DSG
Cupra Formentor er helt sin egen
Væk er SEAT navnet, væk er ”Leon”, men den historiske tilknytning er der dog fortsat. Alligevel opleves en Cupra Formentor som værende er helt sin egen. Mest iøjefaldende, hvis man sammenligner den med fx søskende-bilen, VW Tiguan, er det markant anderledes design. Et design, man dog allerede fik en smagsprøve på ifm. Cupra Leon modellen.
Cupra Formentor test - læs mere >>>


Toyota RAV4 PHEV GR Sport 4X4
GR Sport fra Lapland til Dannevang
Smidighed og alsidighed – og et stænk af sportslighed er kernebegreber, når det gælder GR Sport udgaven af den mellemstore SUV, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Vores første møde med den seneste udgave af verdens mest solgte SUV fandt sted under vinterlige forhold i Lapland. Det næste fandt sted på lune danske sensommerveje og det sidste af møderne var berømt ikke ringere end det første.
Toyota RAV4 PHEV GR Sport test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt