- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

  Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Captur TCe 160 EDC

Fornuftig pris til fornuftig bil med super-design

Renault Captur er ikke en elbil. Den er en elektrificeret bil, en såkaldt mild hybrid, der kører på benzin eller E-Fuel, og på sigt vel ret beset også kan køre på brint. Dér er vi ikke helt endnu. Men selvom man fortsat skal lægge et klækkeligt beløb i statskassen, når man køber en bil med forbrændingsmotor, er det lykkedes Renault at få prisen så langt ned, at den er helt fornuftig, især fordi bilen også er det.

Renault Captur TCe 160 test - læs mere >>>


Dacia Jogger Hybrid Extreme

7-sædet transport til få penge - sådan da

Når vi ikke bare fastslår, at det er få penge det koster, at transportere 7 personer i en Dacia Jogger, så skyldes det i al sin enkelhed, at rimeligheden i at man skal betale 232.000 kroner for den billigste version og 300.000 kroner for den, vi har prøvekørt, ikke er entydig. Sat i forhold til, hvad man får af regulært køretøj i en Jogger, sammenlignet med alternativerne, er prisen lav. Men…

Dacia Jogger Hybrid Extreme test - læs mere >>>


Toyota C-HR Plug-in Hybrid GR Sport

Fremtidssikret plug-in hybrid

Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har skabt en IT-overbygning, som imødegår de udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.

Toyota C-HR PHEV test - læs mere >>>


Volvo EC40 AWD Ultra Black Edition

Hurtig og smart - men på ét punkt skuffer den

Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40 og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker den, og det er egentlig lidt skuffende.

Volvo EC40 AWD test - læs mere >>>


Ford Puma ST-Line X 1,0 Hybrid

Ford Puma er stadig sin egen

Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små fem år siden på samme platform som den populære Ford Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde brug for et facelift. Det har den fået, og det har gjort meget godt. Men over tiden ændrer forventningerne sig, og da er et tilføjet X i modelbetegnelsen ikke nok kompensation.

Ford Puma test - læs mere >>>


Volvo EX40 Single Motor Black Edition

Elektrisk cruiser med pæne forbrugstal

Tilfældet ville, at samtidig med at vi prøvekørte den seneste udgave af Volvo XC40 Recharge, som for nylig skiftede navn til EX40, kom meddelelsen om, at Volvo i lighed med en række bilproducenter rullede deres elbils strategi tilbage. Volvo vil i stedet fortsætte med at producere hybridbiler parallelt med elbiler, hvilket er i god overensstemmelse med vores forudsigelser ifm. testen af XC60 Recharge tidligere på året. Men gør det så elbiler til no-go?.

Volvo EX40 Single Motor test - læs mere >>>


Polestar 2 Long Range RWD

Bedre køredynamik med baghjulstræk

En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til kørebanen anderledes end konventionelle forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første par år holdt til oppe foran.

Polestar 2 LR SM RWD test - læs mere >>>


Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé

Vellykket mix til alles fornøjelse

Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det ikke beskrives bedre, når snakken går på Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix af to biler, men så vellykket, at der er meget mere under de appellerende linjer end hvad man umiddelbart skulle tro.

Mercedes-Benz CLE Coupé test - læs mere >>>


Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura

Nye EU regler:

Farvel til kræfterne i Mazdas kult-roadster

Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at herefter er det slut med den kraftfulde 184-hestes 2-liters motor – på grund af tvivlsomme EU-forordninger.

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 test - læs mere >>>


Nissan Juke 1,6 HEV N-Connecta

Gult er godt og designet holder fortsat

Gult er godt og designet holder fortsat på den faceliftede Nissan Juke. Det er helt fint, for den fancy iøjefaldende crossover-coupé rammer med 143-hestes hybridmotoren flot ind i segmentet for hurtigere, sporty kompakte urban-SUV’er – selvom det ligger lige på kanten at kalde den en SUV, trods frihøjden på 17,2 cm.

Nissan Juke HEV test - læs mere >>>


Ford Bronco Badlands 2,7 V6 10 A/T

Et køretøj for de færreste - i Danmark

Der er fortsat delte meninger om, hvordan fremtidens bil-mobilitet kommer til at se ud. I hvert fald i Danmark. Men når en fabrik som Ford, på linje med Mercedes og BMW reviderer deres elektrificeringsplaner, og dermed kommer på linje med bl.a. Toyota (der kalder sig selv multi-teknologisk), er Ford Bronco det bedste bevis på, at verden ikke er af lave. Den er et køretøj, der i Danmark er for de få, men ”over there” er tingene anderledes.

Ford Bronco Badlands test - læs mere >>>


Lexus LBX Hybrid Cool FWD

Lexus-luksus i kompakt klassen

Det er cool at køre miljørigtigt. Det ligger næsten i navnet, så vi kunne ikke lade være. For egentlig er det også ret cool, at køre Lexus. Verdens største bilkoncern har nemlig virkelig opnået en god del fornuftig og også meget luksuriøs bil, ved at forvandle fabrikkens velkendte hybridteknik til Lexus niveau og indbygge det i den kompakte LBX model.

Lexus LBX Hybrid Cool test - læs mere >>>


BMW i5 M60 xDrive Sedan

Is og tørre sommerveje: den kan det hele

Vi vidste det jo egentlig godt, men det skulle naturligvis testes rigtigt igennem. Vi prøvede den nye høj-potente fuldt elektriske BMW i5 med firehjulstræk og over 600 hestekræfter allerede sidste efterår i forbindelse med forberedelserne til ”Årets Bil i Danmark 2024” kåringen. Og siden havde vi anledning til, at boltre os på en tilfrosset svensk sø tilbage i januar. Nu var tiden inde til, så at sige at køre normalt.

BMW i5 M60 xDrive test - læs mere >>>


Toyota C-HR 1,8 Hybrid

Sporty hybridbil med fremtidsperspektiver

Læser man de internationale tendenser, vil hybridbilerne være i fremmarch i de kommende år. Det har de faktisk været længe, hvilket den fancy C-HR er et ubestrideligt udtryk for. Toyota C-HR blev lanceret i 2017, og siden er modellen blevet solgt i flere end 830.000 eksemplarer. Nu er 2. generation så blevet introduceret, først kom den selvopladende hybrid, som vi har fokus på i disse linjer, og siden også som plug-in hybrid.

Toyota C-HR 1,8 HEV Style - læs mere >>>

VW ID.7 Tourer Style S

Vellykket stationcar på kanten af premium

Når der står ”ID.” på en Volkswagen betyder det, at den er fuldt elektrisk. Så en ID.7 Tourer er med andre ord en fuldt elektrisk stationcar. Men vigtigere er det, at den er en ret vellykket stationcar på et ret højt niveau. Det dér med elektrisk er jo fortsat individuelt: Enten vil og kan man bruge det, eller også har man det modsat.

VW ID.7 Tourer test - læs mere >>>


Langturs test: KIA Sportage PHEV GT-Line

Plug-in med langturs-mening

KIA Sportage PHEV er ingen ny bil, og vi har allerede for to år siden prøvekørt den i en version, der ikke afviger meget fra den GT-Line udgave, der denne gang er under lup. Men luppen er til gengæld skiftet ud, for denne gang lagde bilen hjul til en regulær langtur, et regulært cruise gennem det europæiske fastland.

KIA Sportage PHEV langturs test - læs mere >>>


Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna

Qashqai facelift på dansk

Da vi tilbage i juni prøvekørte den kraftigt faceliftede Nissan Qashqai, var det i den avancerede miljøoptimerede version med ePower drivline. Nu var der anledning til, at sætte fokus på den fordanskede Qashqai, for herhjemme er ePower no-go, og det er ikke Nissans skyld. Heldigvis er deres mild hybrid udgave ganske udmærket, men der er nu et eller andet, lovgiverne ikke helt har forstået.

Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna test >>>


Mercedes-AMG GLA 45S 4Matic+

Kraftfuld og overbevisende:

Med eller uden fremtid?

Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”, såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning på de biler, der produceres, vil det kunne slå hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt har baseret deres økonomi på en solid europæisk basis.

Mercedes-AMG GLA 45S test - læs mere >>>


Suzuki Swift 1,2 Desire Mild Hybrid

Den stærke minibil i tidens tegn

Det er tankevækkende, hvor hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er der al mulig grund til, at have respekt for den japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki, som stille og roligt har holdt sig til at bygge biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store, kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige mennesker, som også er til at betale.

Suzuki Swift test - læs mere >>>


Mazda MX-30 R-EV Edition R

Usædvanlig plug-in hybrid til usædvanlig pris

Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden. Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter påvirker prissætningen. Ikke desto mindre er det lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og landet en ligeså usædvanlig listepris.

Mazda MX-30 R-EV Edition R test - læs mere >>>


Ford Mustang Dark Horse 5,0 V8

Et brøl på vejen - nu kører vi igen

Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til dels har rullet sin elektrificerings strategi tilbage, og også agter at producere biler med forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre fra den legendariske Ford Mustang.

Ford Mustang Dark Horse V8 test - læs mere >>>


Subaru Crosstrek Limited AWD

Nyt navn, nyt udstyr, bedre motor

Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de mange ændringer, er det passende også at forny navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.

Subaru Crosstrek Limited test - læs mere >>>


Volvo XC60 Recharge Black Edition

Parat til plug-in renæssancen

Ude omkring i Europa daler køber-interessen for elbiler. Præcis derfor kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid) nemt få glæde af en plug-in renæssance, som højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det har den prøvekørte Black Edition sin helt egen pondus, men det er en anden historie.

Volvo XC60 Recharge test - læs mere >>>


Mercedes-Benz EQA 250+ AMG Edition

Lækker nok - men der er et men

Biler fra Mercedes-Benz er ikke uden grund blevet nogle af de mest velansete køretøjer i verden. De er lækre, de er gennemarbejdede, de er velkørende, de ser godt ud og de medbringer en god portion status og prestige. Det gælder også den mellemstore fuldt elektriske EQA 250+. Men der er et men.

Mercedes-Benz EQA+ test - læs mere >>>


BYD Seal U Design

Midt i en brydningstid: Seal U holder prisen

Det er en god måneds tid siden, at vi prøvekørte den velvoksne BYD Seal U, men testrapporten blev sat lidt på stand-by, fordi umiddelbart efter testen indførte EU straftold på kinesiske biler. Vi ønskede, at se tiden lidt an, for en bils pris er ikke uvigtig i en vurdering, men nu har importøren meddelt, at prisen forbliver uændret. Hermed over til prøvekørslen…

BYD Seal U test - læs mere >>>


Mercedes-Benz E 300e plug-in hybrid

Diskret, funktionel og klimarigtig elegance

Signalerne er klare: Udlandet er ikke parat til fuldt elektriske biler, og flere bilfabrikker, deriblandt Mercedes-Benz, har meldt ud, at man fortsat vil producere biler med forbrændingsmotorer, så længe det forretningsmæssigt giver mening. Dermed er der også blæst nyt liv i plug-in hybrid bilerne, der forener forbrændingsmotorer med supplerende elmotorer og genopladelige batterier. Det er biler, der af mange anses for at være den optimale løsning, når CO2 neutrale fossilfri brændstoffer bliver bredt tilgængelig.

Mercedes E 300e stationcar plug-in - læs mere >>>


Ford Transit Courier 1,5 EcoBlue Diesel

KIA Ceed SW 1,5 T-GDi Upgrade

Ideel stationcar - også til langtursbrug

Det er ikke umuligt at køre på langtur i en elbil, men det kan være rigtig besværligt. Anderledes er det som stationcar-dansker at sætte sig bag rattet i en KIA Ceed SW med 1,5 liters turbobenzinmotor. Det er ganske enkelt en stor fornøjelse. Intet under, at Ceed blev den mest købte bil i ”C-segmentet” i 2023, og at stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte stationcar i fjor.

KIA Ceed SW test - læs mere >>>


Design scoop: Varebil med pondus.

Der er en tendens til, at striben af kompakte varebiler i ”Berlingo-klassen” lidt ligner en undskyldning for dem selv. Det er urimeligt, for netop den type biler har stor betydning i alle hjørner af samfundet. De er også populære med sideruder og sæder til storfamilien. Men smukke? Ikke rigtigt. Elegante? Heller ikke. Men fremfor alt mangler de den visuelle pondus, som de fortjener. Det gør den nye generation Ford Transit Courier ikke.

Ford Transit Courier Diesel test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt