- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Stonic 1,0 T-GDI Mild Hybrid

Overraskende coasting-opgradering

Den stadig ret nye KIA Stonic har fået et facelift, eller en opgradering om man vil. Det sidste udtryk har i givet fald en dobbelt betydning, for den prøvekørte version var tilført ”Upgrade” udstyret, som giver den et ligeså overraskende (astonishing) løft for en beskeden merpris på 20.000 kroner. Men egentlig var det teknikken, der forbløffede mest.

KIA Stonic mild hybrid test - læs mere >>>

 

Videotest: KIA Stonic 1,0 T-GDi Mild Hybrid
KIA Stonic har fået et facelift og ny teknik. Fx kan man coaste med den avancerede mild hybrid motor og derved spare benzin og forurene mindre. Se selv, hvordan man gør, når man altså lige har fundet ud af det... Fuld HD.


Opel Corsa-e Ultimate
Ideelt genbrug til pendlere

PSA-koncernen, der nu også er en del af Stellantis gruppen, er kendt for sit store genbrug. De samme drivliner går igen på tværs af modellerne. Det giver godt mening, for derved sparer man penge og kan holde priserne nede. Det gælder også koncernens elektriske drivline, som findes i flere og flere bilmodeller af meget forskellig art, herunder også den elektriske Opel Corsa-e.
Opel Corsa-e Ultimate test - læs mere >>>



Videotest: Opel Corsa-e
Opel Corsa-e er strammere end søstermodellen, Peugeot 208 og derfor ret velegnet som pendlerbil. Så vi har kørt den på motorvej - se selv. Fuld HD.


KIA Sorento 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid
Harmonisk plug-in til fordelagtig pris
Da vi sidste efterår første gang kunne berette om den helt nye KIA Sorento savnedes den udgave, som afgiftslovgivningen senere gjorde til klart den økonomisk mest attraktive version, nemlig plug-in hybrid-udgaven. Den er i mellemtiden kommet på markedet og man skal have meget hårdt brug for eksempelvis at kunne trække en anhænger på 2500 kg før man vælger at betale næsten 200.000 kroner mere for bilen.
KIA Sorento Plug-in Hybrid test - læs mere >>>



Videotest: KIA Sorento Plug-in Hybrid
Den store KIA Sorento SUV kan nu også fås som plug-in hybrid med 265 hestekræfter og firehjulstræk. Den er velkørende, komfortabel og kan også håndtere lettere offroad terræn. Se selv. Fuld HD.


Ford Fiesta 1,0 Hybrid ST-Line 155 hk
Superhybridens sportslige side

Efter at have prøvet Fords kompakte mild hybrid 3-cylindrede 1-liters EcoBoost motor i flere forskellige modeller har man et klart indtryk af, hvorfor den motor over tiden har fået så mange roser. Den er kompakt (motorblokken kan stå på et A4 ark), den er let og økonomisk men den er frem for alt smidig og tilpasningsvenlig. Trods størrelsen er den også ret sportslig, især i maskinrummet på en Ford Fiesta.
Ford Fiesta Mild hybrid test - læs mere >>>



Videotest: Ford Fiesta 1,0 Mild Hybrid 155 hk

Vi har suppleret prøvekørslen af Ford Focus med 155-hestes Mild Hybrid motor med en test af Ford Fiesta med en tilsvarende motor. Det gør den ret frisk at køre - især iklædt ST-Line setup'et. Fuld HD.


Fiat 500e Hatchback Icon 87 kW
Fiats lille elektriske vidunder

Det er ingen hemmelighed, at sidste gang, Fiat 500 blev prøvekørt til Motorsiden.dk, var der så småt ved at kunne sættes spørgsmålstegn ved bilens kørefærdigheder. De var nemlig ikke blevet forbedret væsentligt over årene. Det var lidt synd, for Fiat 500 havde og har fortsat sin helt egen charme. Men den nye elektriske version er ligeså frisk og ligeså levende som første gang, den lille retrobil så det norditalienske sollys.
Fiat 500e HB Icon 87 kWh test - læs mere >>>


KIA Picanto 1,0 AMT Prestige Upgrade
Når automatisk gearskifte er et krav
Der, hvor automatgear giver allermest mening, er i byerne. Der, hvor småbiler giver rigtig meget mening, er også i byerne. Men ofte blive småbiler også købt på grund af deres pris. Og automatgear koster penge – inklusive danske afgifter typisk i nærheden af 35.000 kroner, helt afhængig af geartypen. Dertil kommer, at hele drivlinen skal tilpasses, det koster også penge. Løsningen er et manuelt gear, der skifter automatisk. Det er nemlig til at betale.
KIA Picanto AMT test - læs mere >>>


BMW X2 25e PHEV 220 hk

Harmonisk plug-in med velbevaret BMW-gen
Det er lidt barokt, at den billigste BMW X2 er en plug-in hybrid. Men den er et godt eksempel på, hvad regeringens nye afgiftslovgivning foranlediger. Hvis majoriteten af kørslen finder sted på elektricitet alene, og man reducerer forbruget af fossile brændstoffer væsentligt, giver det god mening, ikke mindst fordi BMW er kommet ret godt i mål med den elektrificerede X2.
BMW X2 xDrive 25e test - læs mere >>>


KIA Ceed SW 1,5 T-GDi Mild Hybrid 160 hk
Nem, tilgængelig og mild elektrificering

KIA er som bekendt en del af Hyundai koncernen og man har gennem en årrække satset målrettet på, at tilbyde hele spektret af drivliner, konventionelle som elektrificerede i en eller anden grad, og også rene elbiler. Den prøvekørte KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er en af de mere moderat elektrificerede af slagsen, den er en ”mild hybrid”.
KIA Ceed SW 160 hk MHEV test - læs mere >>>


Hyundai i10 1,0T GDi 100 hk N-Line
Kræfter som fortjent
Hyundai har bygget en velkørende minibil. Den hedder i10 og dens eneste regulære mangel, da vi prøvekørte den sidste efterår, var hestekræfter. Den kører ganske enkelt for godt til at den beskedne effekt på 67 hestekræfter lader bilens egenskaber komme til deres ret. Men det er der råd for, det hedder ”N-Line”.
Hyundai i10 100 hk N-Line test - læs mere >>>


Volvo XC40 T4 Recharge
Harmonisk og attraktivt prissat
En plug-in hybrid bruger som hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere interessant end tilfældet er hos flere af kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal forhold sig til.
Volvo XC40 Recharge test - læs mere >>>


Jeep Compass 4xe 190 hk PHEV
Kompakt luksus-Jeep til luksus pris
Jeep Compass er på mange måder den luksuøse udgave af Jeep Renegade. Mere plads, mere luksus oplevelse, men hvad teknikken i plug-in hybrid udgaven angår, er den identisk. Om det så er prisen, så vil man som køber opleve den luksus, at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye afgiftsberegninger, der favoriserer plug-in’erne.
Jeep Compass 4xe PHEV test - læs mere >>>


Nissan NV300 dCi DCT

Varebil med (fir)kant og dobbeltkobling

Det nye ved Nissan NV300 er den nye 6-trons dobbeltkoblingsgearkasse. Men da vi ikke tidligere har haft fokus på den velvoksne Nissan varebil, der kan rumme 3 Euro-paller, tog vi en lidt større tur omkring den alsidige bil. Og det var hele umagen værd...

Nissan NV300 test - læs mere >>>


Hyundai i20 1,0 T-GDi M/T
Ny nem generation og meningsfuld pris

Elektriske biler, hybridbiler, plug-in hybrid biler, mild hybrider, brintbiler, dieselbiler og benzinbiler... det er ikke det letteste, at være bilkøber i dagens verden. Og hvad nu, hvis man egentlig gerne blot vil have en helt almindelig bil? Den slags findes da heldigvis fortsat, ”helt almindelige biler”, som er fine, endda rigtig fine til rigtig mange mennesker og som både er økonomiske og miljøskånsomme. Den nye og tredje generation af Hyundai i20 er en af dem.
Hyundai i20 1,0 T-GDi test - læs mere >>>


Hyundai i30 5d 1,0 Advanced
Forskellen er ikke ens - men oplevelsen er næsten
En Hyundai i30 er vel en Hyundai i30 – eller? Kort tid efter at have prøvekørt en i30, prøvekørte vi endnu en, men de to er næsten så forskellige som to ellers ens biler kan være. Læs selv...
Hyundai i30 5d 1,0 test - læs mere >>>


Peugeot e-208 Allure
208 med el-kraft

Som bilproducent har man helt overordnet to muligheder, når der skal produceres en ny elbil. Enten kan man bygge en elbil helt fra grunden, og dermed optimere de særlige konstruktionskrav, en elektrisk bil er underkastet. Eller man kan vælge en eksisterende bilmodel, og så udstyre den med en elektrisk drivline med de udfordringer, det måtte give.
Peugeot e-208 Allure test - læs mere >>>


Biltest: MG EHS PHEV
Prisbillig plug-in med usædvanlig teknik

Det hæderkronede britiske bilmærke, MG, har fået nyt liv efter at den kinesiske SAIC koncern overtog virksomheden. I Danmark importeres MG af Nellemann koncernen, der også står for importen af bl.a. KIA-biler, og man lagde ud med den fuldt elektriske MG SZ EV. Siden er man fulgt op med den elektrificerede version af MG HS, der havde verdenspremiere i december 2020. Den har vi nu også prøvekørt.
MG EHS PHEV test - læs mere >>>



Videotest: MG EHS PHEV 90 kW
MG's 2. elektriske model på det danske marked er plug-in hybriden EHS med 258 hestekræfter, hvoraf de 90 kW leveres af elmotoren. Med 10 gear, hvoraf de 4 er elektriske er køreoplevelsen unik. Fuld HD.

KIA Rio 1,0 T-GDi Mild Hybrid 6 IMT
Avanceret teknik giver Rio et løft

KIA er god til at bygge personbiler med i princippet alle tænkelige drivliner. Og fabrikken holder liv i almindelige biler af den slags, som mennesker rundt om på Jorden og ikke mindst i Danmark har brug for lige nu – uden i øvrigt at tabe miljømålene af syne, hvad den kommende nye KIA EV6 er et godt eksempel på. KIA Rio er det også, og selvom der ikke umiddelbart er alverden til forskel på den faceliftede model og forgængeren, er virkeligheden en anden.
KIA Rio Mild Hybrid IMT test - læs mere >>>



Videotest: KIA Rio Mild Hybrid med IMT

Vi prøver og demonstrerer KIA Rio med 48V mild hybrid motor og intelligent manuelt gearskifte dér hvor den også gør rigtig god gavn: I bykørsel. Fuld HD.

Ford S-Max 2,0 EcoBlue 190 hk A8
En svunden tid med masser af liv og mening
Der har det med at gå både mode og politik i såvel danskernes bilvalg, deres biltilbud og ikke mindst deres afgifter til staten. ”Har du penge, så kan du få, har du ingen, så må du gå”. De gamle ord fra den gamle sang passer godt på den prøvekørte Ford S-Max med 190-hestes dieselmotor. I givet fald er det syv personer, der må gå eller alternativt tage toget, og det er ikke altid den bedste forretning for den, der ellers ville køre bil.
Ford S-Max EcoBlue 190 hk test - læs mere >>>



Videotest: Ford S-Max 2,0 EcoBlue A8
Den er ikke elektrisk, den kører på diesel. Alligevel er den både økonomisk, lavt forurenende og fremfor alt tilgodeser den en masse praktiske formål. Vi har prøvekørt Ford S-Max med 7 sæder og en økonomisk dieselmotor - og sætter tingene i relief. Fuld HD.
Ford Focus Stationcar 1,0 Hybrid
Mild Hybrid med stor effekt

Ford Focus er en af markedets populære mellemklassebiler. Den bliver ikke mindre attraktiv med Fords nye mild hybrid drivline, som har en forbavsende stor virkning. Brændstoføkonomien er nemlig ekstra god og det samme er fartpotentialet, for med elektrisk hjælp disponerer man over op til 155 hestekræfter.
Ford Focus Mild Hybrid test - læs mere >>>


Toyota GR Supra 2.0 Sport
Hverdagssport på landevejen

Toyota GR Supra er den ultimative sportsvogn fra Toyota, udviklet i tæt samarbejde med BMW, men med sin helt egen identitet. For et lille år siden blev den lanceret i en version med mindre motor og ringere fartpræstationer – giver det mening?
Toyota GR Supra 2.0 test - læs mere >>>



Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC
Supersikker, supersoft og velafstemt
Normalt vil man ikke karakterisere en bil som sikker, hvis affjedringen er komfortabel. Men i Mercedes GLB-tilfældet er det anderledes. Den prøvekørte GLB 250 4MATIC er yderst komfortabel og alligevel agil og velstyrende, også ved høj fart. Forklaringen på toppen af teknikken er, at den er yderst velafstemt.
Mercedes GLB 250 4MATIC test - læs mere >>>



Toyota RAV4 Plug-in Hybrid H3 Style 4X4
Potent, prisattraktiv og markedsrigtig

Der er en god grund til, at Toyota har været lidt tilbageholdende med at lancere fuldt elektriske biler på markedet. Begrundelsen er, at markedet, herunder infrastrukturen ikke er klar endnu. Man satser hellere på benzinøkonomiske hybridbiler til attraktive priser, for derved kan mange flere bidrage til at skåne miljøet end de fortsat ret få, der i praksis vil kunne benytte en elbil. Det er samme baggrund, på hvilken plug-in hybrid-udgaven af Toyota RAV4 er blevet bygget.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid test - læs mere >>>



Renault Mégane Sport Tourer E-TECH
Plug-in hybrid på egne præmisser

Plug-in hybridbiler er populære herhjemme, for de er afgiftsbegunstiget og dermed får man næsten pr. definition ret meget luksuøs bil for pengene. Men ligesom alle andre biltyper, er plug-in hybrider ikke bare plug-in hybrider. Der er stor forskel på dem, og der er mange forhold, man skal have viden om, hvis man vil træffe det rigtige valg.
Renault Mégane PHEV test - læs mere >>>


Peugeot 508 SW HYbrid Allure Pack
Sporty luksusbil til elektrificeret lavpris
Peugeot’s store og ret luksuøse 508 model er en af de biler, der har nydt godt af de nye afgiftsregler, der blev vedtaget i begyndelsen af februar. Som plug-in hybrid kan den anskaffes, oven i købet med det flotte Allure Pack udstyr, til 345.000 kroner. Men som altid, når det gælder plug-in hybrider: Man skal være skarp på anvendelsen. Kan man ikke for alvor udnytte opladningsmulighederne, bliver besparelsen hen ad vejen barberet ned.
Peugeot 508 SW HYbrid test - læs mere >>>


Land Rover Defender Mild Hybrid P400
Probably the best offroader on road

Da vi sidste sommer i Corona-tidens indledende fase for første gang sad bag rattet i den helt nye offroader over alle offroadere, Land Rover Defender, var der i sagens natur fokus på off-road egenskaberne. Dels pga. bilens helt unikke egenskaber, dels fordi der var anledning til grundigt at opleve den nye bil på det kuperede og udfordrende Tirsbæk Gods ved Vejle. Og dengang var vi ikke blege for, på ægte "Carlsbergsk" at fastslå, at den nye bil formentlig er den bedste offroader i verden.
Land Rover Defender test - læs mere >>>


KIA Sorento 2,2 CRDi 4WD
Rummelig, velkørende og trækvillig SUV
Det var lige før håndbremsen blev trukket til denne prøvekørsel, da regeringen havde offentliggjort deres udspil til nye beregningsmetoder for biler i Danmark, og oven i købet havde sikret sig flertal dertil. For gav det nu mening med sådan en bil? Men håndbremsen blev ikke trukket, for dieseludgaven af den nye store KIA Sorento giver bestemt mening – til trods for prisen.
KIA Sorento CRDi test - læs mere >>>

Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid N-Line
Velkørende, praktisk og kraftfuld mild-hybrid

Hyundai i30 har fået en kraftig opstrammer. Visuelt er fronten ny og varierer fra version til version. Også indvendigt er den blevet skarpere. Og under motorhjelmen vil man fx kunne finde en ny 4-cylindret 1,5-liters mild-hybrid benzinmotor, der med 159 hestekræfter både er potent og spændende – og ret økonomisk.
Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid N-Line >>>


SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG 5d
Sporty, velkørende og undgommelig familiebil

Det er jo ingen hemmelighed, at SEAT er i familie med Volkswagen, Skoda og Audi, og det forklarer måske, hvorfor præcis SEAT-udgaven, Leon, baseret på den seneste udgave af den fælles MQB platform overhalede søsterbilerne og som den eneste af det firkløver blev nomineret til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021. Den er nemlig så tæt på de andre tre og så meget billigere, at den alene i kraft af prissætningen totalt set var mere attraktiv.
SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG test - læs mere >>>


Langturs test: Toyota PROACE City Verso
Corona-sikker langturs transport
Uden at have sundhedsmyndighedernes vurdering inde over postulatet, så virker det som om, at en personbil med en eller ganske få personer, der måske oven i købet til daglig også deler samvær på anden måde, er et af de mest Corona-sikre transportmidler. I så fald skal der ikke en stor krystalkugle til at forudsige, at lange bilture vil få en renæssance i de kommende år. I så fald er en Toyota PROACE City Verso særdeles velegnet.
Toyota PROACE City verso langturstest >>>



Peugeot e-2008 GT-Line/Allure
GT, GT-Line, Allure - eller hvad den nu hedder
Egentlig er en Peugeot 2008 jo blot en forhøjet udgave af Peugeot 208. Den er skabt på samme platform, den samme drivline. Men alligevel er den en meget anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som e-208, men bortset fra de tekniske sammenfald, er den helt sin egen. Og hvad så med model betegnelserne – hmm, det vender vi tilbage til.
Peugeot e-2008 test - læs mere >>>

Mazda CX-30 SKYACTIV-G M-Hybrid
Det, der er sparet, det er tjent
I disse dage, her først i januar, er det risikabelt at tale bilpriser, for den nye afgiftslovgivning er i skrivende stund ikke vedtaget endnu. Så disse linjer handler derfor mere om prisforskel end pris, for når den prøvekørte Mazda CX-30 inden regeringens afgiftsforslag er 15.000 kroner billigere end den selvsamme model med betegnelsen SKYACTIV-X, er det nok nogenlunde det samme, når loven vedtages.
Mazda CX-30 SKYACTIV-G test - læs mere >>>


Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt