- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Biltests


 Biltest arkiv Flere prøvekørsler >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Ceed SW 1,5 T-GDi Mild Hybrid 160 hk
Nem, tilgængelig og mild elektrificering

KIA er som bekendt en del af Hyundai koncernen og man har gennem en årrække satset målrettet på, at tilbyde hele spektret af drivliner, konventionelle som elektrificerede i en eller anden grad, og også rene elbiler. Den prøvekørte KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er en af de mere moderat elektrificerede af slagsen, den er en ”mild hybrid”.
KIA Ceed SW 160 hk MHEV test - læs mere >>>



Videotest: KIA Ceed SW Mild Hybrid 160 hk

KIA Ceed udmærker sig ved at være meget nem at gå til, den er økonomisk og velkørende. Se selv. Fuld HD.


Hyundai i10 1,0T GDi 100 hk N-Line
Kræfter som fortjent
Hyundai har bygget en velkørende minibil. Den hedder i10 og dens eneste regulære mangel, da vi prøvekørte den sidste efterår, var hestekræfter. Den kører ganske enkelt for godt til at den beskedne effekt på 67 hestekræfter lader bilens egenskaber komme til deres ret. Men det er der råd for, det hedder ”N-Line”.
Hyundai i10 100 hk N-Line test - læs mere >>>


Videotest: Hyundai i10 1,0 T-GDi 100 hk N-Line
Kan man klage over noget ved den velkørende mini fra Hyundai i standard udgaven, er det mangel på motorkraft. Det er der fuldt og helt kompenseret for i den nye 100-hestes N-Line udgave. Fuld HD.


Volvo XC40 T4 Recharge
Harmonisk og attraktivt prissat
En plug-in hybrid bruger som hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere interessant end tilfældet er hos flere af kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal forhold sig til.
Volvo XC40 Recharge test - læs mere >>>


Jeep Compass 4xe 190 hk PHEV
Kompakt luksus-Jeep til luksus pris
Jeep Compass er på mange måder den luksuøse udgave af Jeep Renegade. Mere plads, mere luksus oplevelse, men hvad teknikken i plug-in hybrid udgaven angår, er den identisk. Om det så er prisen, så vil man som køber opleve den luksus, at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye afgiftsberegninger, der favoriserer plug-in’erne.
Jeep Compass 4xe PHEV test - læs mere >>>


Nissan NV300 dCi DCT

Varebil med (fir)kant og dobbeltkobling

Det nye ved Nissan NV300 er den nye 6-trons dobbeltkoblingsgearkasse. Men da vi ikke tidligere har haft fokus på den velvoksne Nissan varebil, der kan rumme 3 Euro-paller, tog vi en lidt større tur omkring den alsidige bil. Og det var hele umagen værd...

Nissan NV300 test - læs mere >>>


Hyundai i20 1,0 T-GDi M/T
Ny nem generation og meningsfuld pris

Elektriske biler, hybridbiler, plug-in hybrid biler, mild hybrider, brintbiler, dieselbiler og benzinbiler... det er ikke det letteste, at være bilkøber i dagens verden. Og hvad nu, hvis man egentlig gerne blot vil have en helt almindelig bil? Den slags findes da heldigvis fortsat, ”helt almindelige biler”, som er fine, endda rigtig fine til rigtig mange mennesker og som både er økonomiske og miljøskånsomme. Den nye og tredje generation af Hyundai i20 er en af dem.
Hyundai i20 1,0 T-GDi test - læs mere >>>


Hyundai i30 5d 1,0 Advanced
Forskellen er ikke ens - men oplevelsen er næsten
En Hyundai i30 er vel en Hyundai i30 – eller? Kort tid efter at have prøvekørt en i30, prøvekørte vi endnu en, men de to er næsten så forskellige som to ellers ens biler kan være. Læs selv...
Hyundai i30 5d 1,0 test - læs mere >>>


SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG 5d
Sporty, velkørende og undgommelig familiebil

Det er jo ingen hemmelighed, at SEAT er i familie med Volkswagen, Skoda og Audi, og det forklarer måske, hvorfor præcis SEAT-udgaven, Leon, baseret på den seneste udgave af den fælles MQB platform overhalede søsterbilerne og som den eneste af det firkløver blev nomineret til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021. Den er nemlig så tæt på de andre tre og så meget billigere, at den alene i kraft af prissætningen totalt set var mere attraktiv.
SEAT Leon FR 2,0 TDI DSG test - læs mere >>>


Opel Grandland X Plug-in Hybrid FWD
Fordelagtig prissat sporty plug-in

Plug-in hybrid biler er favoriseret i den nye lovgivning for beregning af bilafgifter i Danmark. Det gælder også plug-in hybrid versionen af Opel Grandland X, der er den ene af tre søstermodeller fra PSA gruppen. Det er vanskeligt, ikke at sammenligne på tværs af modellerne, når man nu ved, at basisteknikken i det store hele er ens. Men når det nu er sådan, har undertegnede udnævnt Opels version til den sportslige af slagsen.
Opel Grandland X Plug-in Hybrid test - læs mere >>


Skoda Octavia A8 Combi iV RS
Octavia med strøm til præstationerne
Den er hurtig, det skal der ikke herske tvivl om. 0-100 km/t på 7,3 sekunder og 225 km/l toppen (hvad vi dog ikke har tjekket). Den nye elektrificerede udgave af den nye Skoda Octavia i ”racer-udgaven” RS, præsterer ved hjælp af elektrisk energi. Det har fordele men også lidt ulemper.
Skoda Octavia Combi iV RS test - læs mere >>>



Renault Clio E-TECH 140 HYBRID Intens
Avanceret teknik i ærgerligt misforhold

Siden den første køretur i E-TECH HYBRID udgaven af den fortsat ret nye Renault Clio, så vi frem til et mere dybdegående møde med den avancerede hybridbil. Desværre, hvis regeringens forslag til nye bilafgifter bliver til lov, opstår der et ærgerligt misforhold mellem virkeligheden og den avancerede teknik. Bilen er nemlig ideel til miljøbevidste byboere.
Renault Clio E-TECH Hybrid test - læs mere >>>



Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid
Den bløde mellemvare

Indrømmet, ”den bløde mellemvare” lyder ikke så flatterende, men i dette tilfælde er det nu ikke slemt ment. For faktisk har PSA-gruppen gennem deres differentiering af de modeller, der grundliggende er skabt på samme tekniske platform, opnået noget ret konkret, som kunderne så kan tage stilling til. Og Citroën-bilerne er nu engang de bløde, komfortable varianter.
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid test >>>



Jeep Renegade 1,3 4xe 190 hk
Alsidig og pris attraktiv plug-in

Jeep Renegade 4xe er ikke en off-roader, og alligevel lidt. Den er heller ingen elbil og alligevel lidt. Den er nemlig mere end blot en almindelig SUV og den kan køre 50 kilometer uden at benzinmotoren blander sig, i hvert fald iht. WLTP. Den er ideel til at køre rundt med, hvor andre giver op, og sparer man på benzinen, kan det ske på naturens præmisser. Og nu bliver den efter al sandsynlighed også billigere.
Jeep Renegade 4xe PHEV test - læs mere >>>

Honda Jazz Crosstar e:HEV Executive
Dyrere og dejligere

Den nye Honda Jazz e:HEV er et på mange måder genialt koncept. I den lettere forhøjede udgave ved navn Crosstar bliver den endnu mere harmonisk. Desværre gør regeringens nye afgiftspolitik, der ikke favoriserer brændstoføkonomiske biler, den dyrere. Men det ændrer ikke på, at Honda Jazz Crosstar er en dejlig bil.
Honda Jazz Crosstar test - læs mere >>>


MG ZS EV Luzury
Luksuriøs elektrisk hver dags bil
Den kan ikke fjernbetjenes og i stedet for varme i rattet må man tage handsker på, når det er vinter og man ikke vil fryse om hænderne. Bortset fra det får man en i øvrigt luksuriøs elbil, til en ganske attraktiv pris. Med andre ord: En luksuriøs elektrisk "hver dags" bil. Og så bærer den rundt på et legendarisk britisk bil-navn. Bilen er en MG.
MG ZS EV test - læs mere >>>


Peugeot 3008 HYBRID4 GT AWD EAT8
Hestekræfter i overtal
0-100 km/t på 10,8 sekunder i en mellemstor komfortabel SUV burde vel række for de fleste. Men i den elektrificerede mobilitets tidsalder er proportionerne anderledes. Her er det mere reglen end undtagelsen, at man disponerer over flere hundrede hestekræfter. Effekten får man forbrugsmæssigt næsten gratis, men mange kræfter stiller andre krav til både bil og fører.
Peugeot 3008 HYBRID4 GT test - læs mere >>>

Ford Focus Active X 1,5 EcoBlue 8 A/T
Aktiv business for alle pengene
Tilfældet ville, at Ford i præcis de dage, hvor vi prøvekørte Focus Active med 120-hestes dieselmotor ændrede udstyret på den såkaldte Active X, så det kom til, som standard at indeholde, hvad man hidtil havde kaldt business – plus lidt til. Men business tankegangen er ikke dum.
Ford Focus Active 1,5 EcoBlue test - læs mere >>>


Audi A3 Sportback S Line 35 TDI
Voksen, velkørende og moderne
Audi har i lighed med de øvrige familiemedlemmer i VW Koncernen lanceret en ny kompakt mellemklassebil, naturligvis i premium-setup. Det er Audi A3 og den skiller sig ud fra resten af familien, simpelthen fordi den er en Audi. Designet bekræfter det, og det samme gør mange af bilens detaljer. Allerede i april kunne vi præsentere den nye Audi A3 og nu var anledningen der så til en prøvetur.
Audi A3 35 TDI test - læs mere >>>



Honda e Advance
Fedest og coolest i byen - på ren el
Indrømmet: Da undertegnede første gang så den nye Honda e som projektbil – syntes jeg, at den så lidt fjollet ud. Men man har jo lov at blive klogere. Og indrømmet: Da de internationale prøvekørsler fandt sted tidligt på året, var holdningen blevet drejet 180 grader, og dengang, i Valencia, blev der sat en tyk streg under. Honda er den fedeste og cool'ste el-bybil.
Honda e Advance test - læs mere >>>

Renault Mégane Sport Tourer E-TECH
Plug-in hybrid på egne præmisser

Plug-in hybridbiler er populære herhjemme, for de er afgiftsbegunstiget og dermed får man næsten pr. definition ret meget luksuøs bil for pengene. Men ligesom alle andre biltyper, er plug-in hybrider ikke bare plug-in hybrider. Der er stor forskel på dem, og der er mange forhold, man skal have viden om, hvis man vil træffe det rigtige valg.
Renault Mégane PHEV test - læs mere >>>


 

Videotest: Renault Mégane E-TECH PHEV

Vi har prøvet Renaults nye plug-in hybrid på snoede landeveje og beretter om en tankevækkende oplevelse, da sneen væltede ned. Fuld HD.


Peugeot 508 SW HYbrid Allure Pack
Sporty luksusbil til elektrificeret lavpris
Peugeot’s store og ret luksuøse 508 model er en af de biler, der har nydt godt af de nye afgiftsregler, der blev vedtaget i begyndelsen af februar. Som plug-in hybrid kan den anskaffes, oven i købet med det flotte Allure Pack udstyr, til 345.000 kroner. Men som altid, når det gælder plug-in hybrider: Man skal være skarp på anvendelsen. Kan man ikke for alvor udnytte opladningsmulighederne, bliver besparelsen hen ad vejen barberet ned.
Peugeot 508 SW HYbrid test - læs mere >>>


Videotest: Peugeot 508 SW HYbrid

Peugeot 508 er elegant og velkørende og med afgíftsrabatter meget attraktiv. Men hvordan kører den, hvordan håndteres den større vægt. Det giver videoen et signal om. Fuld HD.


Land Rover Defender Mild Hybrid P400
Probably the best offroader on road

Da vi sidste sommer i Corona-tidens indledende fase for første gang sad bag rattet i den helt nye offroader over alle offroadere, Land Rover Defender, var der i sagens natur fokus på off-road egenskaberne. Dels pga. bilens helt unikke egenskaber, dels fordi der var anledning til grundigt at opleve den nye bil på det kuperede og udfordrende Tirsbæk Gods ved Vejle. Og dengang var vi ikke blege for, på ægte "Carlsbergsk" at fastslå, at den nye bil formentlig er den bedste offroader i verden.
Land Rover Defender test - læs mere >>>


KIA Sorento 2,2 CRDi 4WD
Rummelig, velkørende og trækvillig SUV
Det var lige før håndbremsen blev trukket til denne prøvekørsel, da regeringen havde offentliggjort deres udspil til nye beregningsmetoder for biler i Danmark, og oven i købet havde sikret sig flertal dertil. For gav det nu mening med sådan en bil? Men håndbremsen blev ikke trukket, for dieseludgaven af den nye store KIA Sorento giver bestemt mening – til trods for prisen.
KIA Sorento CRDi test - læs mere >>>

Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid N-Line
Velkørende, praktisk og kraftfuld mild-hybrid

Hyundai i30 har fået en kraftig opstrammer. Visuelt er fronten ny og varierer fra version til version. Også indvendigt er den blevet skarpere. Og under motorhjelmen vil man fx kunne finde en ny 4-cylindret 1,5-liters mild-hybrid benzinmotor, der med 159 hestekræfter både er potent og spændende – og ret økonomisk.
Hyundai i30 Stationcar 1,5 Mild Hybrid N-Line >>>



Langturs test: Toyota PROACE City Verso
Corona-sikker langturs transport
Uden at have sundhedsmyndighedernes vurdering inde over postulatet, så virker det som om, at en personbil med en eller ganske få personer, der måske oven i købet til daglig også deler samvær på anden måde, er et af de mest Corona-sikre transportmidler. I så fald skal der ikke en stor krystalkugle til at forudsige, at lange bilture vil få en renæssance i de kommende år. I så fald er en Toyota PROACE City Verso særdeles velegnet.
Toyota PROACE City verso langturstest >>>



Peugeot e-2008 GT-Line/Allure
GT, GT-Line, Allure - eller hvad den nu hedder
Egentlig er en Peugeot 2008 jo blot en forhøjet udgave af Peugeot 208. Den er skabt på samme platform, den samme drivline. Men alligevel er den en meget anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som e-208, men bortset fra de tekniske sammenfald, er den helt sin egen. Og hvad så med model betegnelserne – hmm, det vender vi tilbage til.
Peugeot e-2008 test - læs mere >>>

Peugeot e-208 Allure
208 med el-kraft

Som bilproducent har man helt overordnet to muligheder, når der skal produceres en ny elbil. Enten kan man bygge en elbil helt fra grunden, og dermed optimere de særlige konstruktionskrav, en elektrisk bil er underkastet. Eller man kan vælge en eksisterende bilmodel, og så udstyre den med en elektrisk drivline med de udfordringer, det måtte give.
Peugeot e-208 Allure test - læs mere >>>



Mazda CX-30 SKYACTIV-G M-Hybrid
Det, der er sparet, det er tjent
I disse dage, her først i januar, er det risikabelt at tale bilpriser, for den nye afgiftslovgivning er i skrivende stund ikke vedtaget endnu. Så disse linjer handler derfor mere om prisforskel end pris, for når den prøvekørte Mazda CX-30 inden regeringens afgiftsforslag er 15.000 kroner billigere end den selvsamme model med betegnelsen SKYACTIV-X, er det nok nogenlunde det samme, når loven vedtages.
Mazda CX-30 SKYACTIV-G test - læs mere >>>



Toyota Yaris 1,5 VVT iE Hybrid
At være eller ikke være en elbil
- det er spørgsmålet
Elektriske biler er en stor del af den overskuelige fremtids mobilitet. Men der er en overgangsperiode. En af løsningerne, mens vi venter på, at nogen skaber fremtiden, er en hybrid. Hvad det angår, er Toyota ekspert, men deres hybridbiler bliver dyre, fordi regeringen ikke har tilpasset den nye afgiftslovgivning til virkeligheden.
Toyota Yaris Hybrid test - læs mere >>>

Suzuki Swift 1,2 Hybrid Executive
Mini-cruiser med miljø fornuft

I skrivende stund er den danske regering i færd med at indføre bilafgifter, der i den grad rammer socialt skævt. Uden at skulle politisere meget mere, for denne artikel handler trods alt om en biltest, skal det dog fastslås, at når regeringen 18. december fremlægger deres forslag til nye bilafgifter, og hvis lovgivningen vedtages, straffes i høj grad de ikke alt for velbjergede danskere, der bor i byerne, hvis de også vil køre miljørigtigt.
Suzuki Swift Hybrid test - læs mere >>>


VW ID.3 Pro Tech
Et helt igennem elektrisk ID
Volkswagen satser som hele bilbranchen på elbiler. For flere producenter er det første gang, de bringer elbiler på markedet. Det er det ikke for VW, men det er første gang, at den tyske bilfabrik har bygget en elbil helt fra grunden – og en bil, vel at mærke, der ikke skal kunne forsynes med andre motortyper. ID.3 hedder den.
VW ID.3 test - læs mere >>>


Mazda MX-30 e-SKYACTIV Cosmo
Banebrydende design, avanceret bæredygtighed

Mazda MX-30 e-SKYACTIV er den første elektriske bil fra japanske Mazda, dens design er banebrydende og den har sin helt egen ”SKYACTIV-fortolkning af, hvordan elektrisk bæredygtighed skal forvaltes. Oven i det kører den fremragende, især i det bymiljø, hvor elbiler giver mest mening.
Mazda MX-30 e-SKYACTIV test - læs mere >>>


Suzuki Ignis 1,2 Hybrid FWD
Mere hybrid til lille SUV
Hybrid bølgen er over os. Det gælder også de allermindste biler som fx den Suzuki Ignis, som vi har fokus på i disse linjer. Udfordringen er blot den, at hybrid-teknologi tager mere plads end en konventionel forbrændingsmotor, det er noget af en opgave at få plads til, så derfor minimeres den mindst muligt.
Suzuki Ignis 1,2 Hybrid FWD test - læs mere >>>

BMW X7 xDrive 40i Connected M Sport
Flagskib med format

BMW X7 er gigantisk. Det er den umiddelbare reaktion på den tyske fabriks seneste flagskib – en reaktion, vi ikke er ene om. På den anden side er den ikke større end Mercedes GLS og for så vidt også Audi Q7, der dog er en smule kortere. Der er nok to grunde til at X7 virker stor: Dels er vi ikke vant til en BMW SUV i den størrelse, dels har den en kantet form, der i hvert fald leder undertegnedes tanker over på Rolls-Royce Cullinan.
BMW X7 xDrive 40i M Sport test - læs mere >>>



Toyota Yaris 1,5 VVT-i 6 M/T
"Uden hybrid" er slet ikke så ringe
Toyota har i den grad ført sig frem som talsmand for hybrid-teknik. Det giver også god mening, bl.a. fordi klimabelastningen er minimal, når bilernes små batterier skal produceres og sidenhen skal skrottes. Hybridmotorer har mange andre fordele, men det har konventionelle benzinmotorer også. Derfor kan den helt nye Toyota Yaris også fås med en sådan.
Toyota Yaris 1,5 VVT-i test - læs mere >>>

Peugeot 2008 GT Line BlueHDi 130 hk
Sporty look og masser af udstyr
Da Peugeot afviklede de første internationale prøvekørsler af den helt nye 2008 model tilbage i december 2019, var dieselversionen med 130 hestekræfter den første, vi satte fokus på. Nu er modellen jo for lang tid siden lanceret også i Danmark, den er endda blevet nomineret til hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021, og så ville vi gerne under lakken på dieseludgaven en gang til.
Peugeot 2008 BluHDi 130 test - læs mere >>>



Peugeot 2008 PureTech 130 hk M/T
Benzin er nu ikke så ringe endda
I skrivende stund er Peugeot 2008 netop blev valgt som den ene af de i alt 7 bilmodeller, de er nomineret til titlen Årets Bil i Danmark 2021. Uden systematisk, at have foretaget en rundspørge blandt jurymedlemmerne, er der næppe nogen tvivl om, at den brede vifte af modelvarianter er en vigtig årsag til valget. Også den benzin-version, vi hér sætter fokus på, dokumenterer, at benzin nu ikke er så ringe endda.
Peugeot 2008 PureTech test - læs mere >>>



Flere prøvekørsler >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt