Tilfældet ville, at samtidig med at vi prøvekørte
den seneste udgave af Volvo XC40 Recharge, som for
nylig skiftede navn til EX40, kom meddelelsen om, at
Volvo i lighed med en række bilproducenter rullede
deres elbils strategi tilbage. Volvo vil i stedet
fortsætte med at producere hybridbiler parallelt med
elbiler, hvilket er i god overensstemmelse med vores
forudsigelser ifm. testen af XC60 Recharge tidligere
på året. Men gør det så elbiler til no-go?.
Volvo XC40 Recharge har skiftet navn til
EX40. Nu har den også træk på baghjulene i stedet
for forhjulstræk. Flere forbedringer er kommet til
og så oplevede vi en forbavsende god energiøkonomi.
Se selv... Fuld HD.
Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé
Vellykket mix til alles fornøjelse
Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at
kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det
ikke beskrives bedre, når snakken går på
Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix
af to biler, men så vellykket, at der er meget mere
under de appellerende linjer end hvad man
umiddelbart skulle tro.
Den er så betagende
smuk, at alt andet næsten er ligegyldigt. Men det er
det ikke. Se den, se hvordan den kører og forstå
hvorfor Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé er noget
ganske særligt. Fuld HD.
Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura
Nye EU regler:
Farvel til kræfterne i Mazdas kult-roadster
Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til
kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis
kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man
kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og
Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en
lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at
herefter er det slut med den kraftfulde 184-hestes
2-liters motor – på grund af tvivlsomme
EU-forordninger.
Gult er godt og designet holder fortsat på den
faceliftede Nissan Juke. Det er helt fint, for den
fancy iøjefaldende crossover-coupé rammer med
143-hestes hybridmotoren flot ind i segmentet for
hurtigere, sporty kompakte urban-SUV’er – selvom det
ligger lige på kanten at kalde den en SUV, trods
frihøjden på 17,2 cm.
Der er fortsat delte meninger om, hvordan fremtidens
bil-mobilitet kommer til at se ud. I hvert fald i
Danmark. Men når en fabrik som Ford, på linje med
Mercedes og BMW reviderer deres
elektrificeringsplaner, og dermed kommer på linje
med bl.a. Toyota (der kalder sig selv
multi-teknologisk), er Ford Bronco det bedste bevis
på, at verden ikke er af lave. Den er et køretøj,
der i Danmark er for de få, men ”over there” er
tingene anderledes.
Det er cool at køre miljørigtigt. Det ligger næsten
i navnet, så vi kunne ikke lade være. For egentlig
er det også ret cool, at køre Lexus. Verdens største
bilkoncern har nemlig virkelig opnået en god del
fornuftig og også meget luksuriøs bil, ved at
forvandle fabrikkens velkendte hybridteknik til
Lexus niveau og indbygge det i den kompakte LBX
model.
Vi vidste det jo egentlig godt, men det skulle
naturligvis testes rigtigt igennem. Vi prøvede den
nye høj-potente fuldt elektriske BMW i5 med
firehjulstræk og over 600 hestekræfter allerede
sidste efterår i forbindelse med forberedelserne til
”Årets Bil i Danmark 2024” kåringen. Og siden havde
vi anledning til, at boltre os på en tilfrosset
svensk sø tilbage i januar. Nu var tiden inde til,
så at sige at køre normalt.
Det er ikke umuligt at køre på langtur i en elbil,
men det kan være rigtig besværligt. Anderledes er
det som stationcar-dansker at sætte sig bag rattet i
en KIA Ceed SW med 1,5 liters turbobenzinmotor. Det
er ganske enkelt en stor fornøjelse. Intet under, at
Ceed blev den mest købte bil i ”C-segmentet” i 2023,
og at stationcar-versionen ”SW” blev den mest købte
stationcar i fjor.
Efter at være gået under lakken på Transit Courier
(testrapporten følger snart) og den nye elektriske
E-Transit, som rammen de danske landeveje om et par
måneder, var det oplagt at kaste sig over den
originale varer. Den, som er rodfæstet i kundernes
bevidsthed og de dele af befolkningen, som blot har
en smule bilfornemmelse: Ford Transit Custom. Og så
oven i købet med en dieselmotor.
KIA EV9 LR Performance AWD Meningsfyldt
elektrisk sværvægter Den er stor,
den er tung og den er fuldt elektrisk. Alligevel
giver den på mange måder meget god mening. Måske
netop derfor. Ikke så meget vægten, men en full-size
7-sædet elektrisk SUV findes der nu ikke mange af på
vejene. KIA EV9 er sådan en.
KIA EV9 test - læs mere >>>
Renault Clio E-Tech TCe 90 Hybrid Moderne
kompaktbil til god pris I disse tider skal man være varsom med, at hænge for
meget op på bilers priser, for det synes som om, at
de ændrer sig som vinden blæser, selvom de, der
prissætter, nok mener, at det er andre forhold, der
gør sig gældende. Alligevel er det vigtigt, at kaste
et blik på prisen for den prøvekørte Renault Clio
E-Tech Hybrid. For det synes som om, at der skal
meget til at ændre påstanden om, at prisen er god.
Renault Clio TCe 90 Hybrid test - læs mere >>>
BYD Seal 3,8s Excellence 530 hk 4WD Appellerende
design udfordrer Tesla
Elbils markedet kan groft set deles op i to: Tesla
og ikke-Tesla. I en tid, hvor den amerikanske
bilproducent kaster elbils-konkurrenterne rundt i
manegen på en måde, som mange af dem uheldigvis ikke
havde forudset ville kunne ske, er det forfriskende,
at det kinesiske sidestykke, BYD, udfordrer Tesla på
deres egen grundfilosofi: Design og power.
BYD Seal 3,8s test - læs mere >>>
Hyundai Kona Electric Essential Harmonisk
letkørt elbil
Allerede sidste efterår kunne vi første gang berette
om den nye fuldt elektriske udgave af den nye
Hyundai Kona i forbindelse med de første
internationale testkørsler. Den gav et godt og
balanceret indtryk, men kan den stå for den hårde
konkurrence, der bare i den grad præger
elbils-markedet lige nu? Svaret er: Ja, det kan den
nok, men man skal værdsætte en let tilgængelig,
ukompliceret elbil med komfortable køreegenskaber.
Hyundai Kona Electric test - læs mere >>>
Suzuki Swift 1,2 Desire Mild Hybrid
Den stærke minibil i tidens tegn
Det er tankevækkende, hvor
hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor
forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er
der al mulig grund til, at have respekt for den
japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki,
som stille og roligt har holdt sig til at bygge
biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store,
kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige
mennesker, som også er til at betale.
Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden.
Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke
lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter
påvirker prissætningen. Ikke desto mindre er det
lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og
ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den
kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og
landet en ligeså usædvanlig listepris.
Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede
konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til
dels har rullet sin elektrificerings strategi
tilbage, og også agter at producere biler med
forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke
nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre
fra den legendariske Ford Mustang.
Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i
forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for
en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en
kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de
mange ændringer, er det passende også at forny
navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har
benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.
Ude omkring i Europa daler
køber-interessen for elbiler. Præcis derfor
kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid)
nemt få glæde af en plug-in renæssance, som højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det
har den prøvekørte Black Edition sin helt egen
pondus, men det er en anden historie.
Biler fra Mercedes-Benz er
ikke uden grund blevet nogle af de mest velansete
køretøjer i verden. De er lækre, de er
gennemarbejdede, de er velkørende, de ser godt ud og
de medbringer en god portion status og prestige. Det
gælder også den mellemstore fuldt elektriske EQA
250+. Men der er et men.
Det er en god måneds tid
siden, at vi prøvekørte den velvoksne BYD Seal U,
men testrapporten blev sat lidt på stand-by, fordi
umiddelbart efter testen indførte EU straftold på
kinesiske biler. Vi ønskede, at se tiden lidt an,
for en bils pris er ikke uvigtig i en vurdering, men
nu har importøren meddelt, at prisen forbliver
uændret. Hermed over til prøvekørslen…
Signalerne er klare: Udlandet er ikke parat til
fuldt elektriske biler, og flere bilfabrikker,
deriblandt Mercedes-Benz, har meldt ud, at man
fortsat vil producere biler med forbrændingsmotorer,
så længe det forretningsmæssigt giver mening. Dermed
er der også blæst nyt liv i plug-in hybrid bilerne,
der forener forbrændingsmotorer med supplerende
elmotorer og genopladelige batterier. Det er biler,
der af mange anses for at være den optimale løsning,
når CO2 neutrale fossilfri brændstoffer bliver bredt
tilgængelig.
Der er en tendens til, at striben af kompakte
varebiler i ”Berlingo-klassen” lidt ligner en
undskyldning for dem selv. Det er urimeligt, for
netop den type biler har stor betydning i alle
hjørner af samfundet. De er også populære med
sideruder og sæder til storfamilien. Men smukke?
Ikke rigtigt. Elegante? Heller ikke. Men fremfor alt
mangler de den visuelle pondus, som de fortjener.
Det gør den nye generation Ford Transit Courier
ikke.
Læser man de internationale tendenser, vil
hybridbilerne være i fremmarch i de kommende år. Det
har de faktisk været længe, hvilket den fancy C-HR
er et ubestrideligt udtryk for. Toyota C-HR blev
lanceret i 2017, og siden er modellen blevet solgt i
flere end 830.000 eksemplarer. Nu er 2. generation
så blevet introduceret, først kom den selvopladende
hybrid, som vi har fokus på i disse linjer, og siden
også som plug-in hybrid.
Nogle siger, at den nye
Renault Espace blot er en forlænget udgave af
Renault Austral. Men det er nu ikke den fulde
sandhed, især ikke, hvis man alene ser på det danske
marked, for herhjemme er Espace en i teknisk
forstand yderst avanceret luksusbil. Det kan aflæses
direkte i benzinforbruget på officielt 21,7 km/l –
et tal, som oven i købet holder i praksis.
BMW iX2 xDrive30 M Sport Agil, kraftuld
og kompakt SUV - trods 2,1 tons Når der tales elbiler, er rækkevidde et uundgåeligt
tema. Efter undertegnedes opfattelse er det
vigtigste tema imidlertid bilens evner til, i enhver
sammenhæng at klare de udfordringer, en hvilke som
helst bil skal håndtere: Dens evner til at køre,
komfortabelt, sportsligt, hvis det er formålet, og
sikkert. Sikkerhed er et bredt begreb, men det er
vigtigt, at en bil har gode kørefærdigheder. Det kan
faktisk i en kritisk situation være helt afgørende
for udfaldet.
BMW iX2 xDrive30 M Sport test - læs mere >>>
Renault Mégane E-Tech Electric Techno
Prisbasker der vil - og kan noget Da vi
i efteråret 2022 sidste gang satte den populære
Renault Mégane E-Tech Electric under lup, var den
stadig ny på markedet. Og prissætningen var relativ
stabil. Men det var dengang. Siden Tesla begyndte på
deres prisnedsættelse, hvor man næppe har set det
sidste endnu, er priser på elbiler blevet et
relativt begreb. For Renaults vedkommende var man
dog herhjemme hurtig og tilpassede sig, hvad nye og
kommende kunder kan være glade for.
Renault Mégane E-Tech Electric test - læs mere >>>
BYD Dolphin 150 kW Compact Fin kompakt-el til
attraktiv pris
Der er ingen tvivl om, at BYD
Dolphin er en fin kompakt bil, i hvert fald sat i
forhold til den aktuelle pris. Men uroen på markedet
for elbiler med uforudsigelig prissætning vil
hurtigt kunne gøre ordene til skamme. Men fin er
den, hvilket også var en grund til, at den lille
kinesiske delfin blev nomineret til titlen Årets Bil
i Danmark 2024.
BYD Dolphin test - læs mere >>>>
BMW X5 xDrive 50e Plug-in hybrid
Måske verdens bedste SUV - lige nu
Det ligger undertegnede fjernt, at omtale noget som
”verdens bedste” eller ”verdens dårligste” eller
formidle andre lignende ekstreme vurderinger. Måske
er det grunden til det indføjede “måske” i
overskriften. Men et faktum er det, at
køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport versionen af BMW
X5 er noget nær det bedste, jeg til dato har prøvet
i mange år, altså blandt SUV'er.