MG ZS Hybrid+ Luxury
Harmonisk og brugbar
hybrid
Det ville egentlig være så
let at skrive, at MG ZS Hybrid+ blot er en
forstørret MG3 Hybrid+, alene fordi den har samme
drivline. Men sådan er det typisk med biler: Der
udvikles en teknik, og så bygges den ind i mange
forskellige karrosserityper. Men nu er det sagt:
Drivlinen er speciel, og den har vi beskrevet i
testen af MG3'eren.
MG ZS Hybrid plus test - læs mere >>>

Toyota GR Yaris
Premium
Minus 40 grader er
også OK
Set i lyset af at en Toyota
Yaris VM-rallybil skal kunne klare ekstrem hede
såvel som isnende kulde, og at Toyota ikke bare er
regerende verdensmester, men også har vundet årets
første to VM-rallies – Monte Carlo og Swedish Rally
– var det vel til også at forvente af en GR Yaris,
som er det tætteste man i serieproduktion kan komme
en WRC rallybil. Men det er nu noget særligt, at
opleve kontrasterne.
Toyota GR Yaris test - læs mere >>>

MG3 Hybrid+ Luxury
Powerfuld hybrid til
overkommelig pris
Det er slående, at en af de
strategier, som har gjort Toyota til verdens største
bilproducent, er taget direkte i brug af den
kinesiske virksomhed, SAIC, der for nogle år købte
det navnkundige britiske bilmærke, MG. Toyota har
satset på multiteknologi, vel vidende at
mobilitetsbehov kan og er meget forskellige, og det
samme gør SAIC. Det er den nye MG3 Hybrid+ et godt
eksempel på.
MG3 Hybrid+ test - læs mere >>>

KIA EV3 Long Range
FWD Upgrade
Kompakt, rummelig og
ret komplet
KIA EV3 modtog i november
2024 ærestitlen ”Årets Bil i Danmark 2025”. Den var
vel fortjent og også undertegnedes top-valg, men det
går stærkt i bilverdenen og få måneder senere
overhalede Renault 5 den koreanske bil indenom i den
europæiske ”Car of the Year 2025”. Den store forskel
er ikke mindst, at EV3 er en mellemstor bil, mens
Renault 5 er en noget mere kompaktbil, og dem er der
stadig større efterspørgsel efter.
KIA EV3 test - læs mere >>>

Ford Capri Premium
RWD UR
Ford Capri anno 2025
er ingen retrobil
Ford Capri er genopstået.
Ukorrekt. Ford Capri navnet er genopstået,
eller ret beset blot taget i brug igen. Heldigvis er
de færreste af nutidens bilkøbere i stand til, at
huske den oprindelige Ford, som bar Capri-navnet, så
de er ikke belastet af fortiden. For den moderne
Capri har stort set intet har tilfælles med Capri
anno 1986, hvor den sidste af den oprindelige model
blev fremstillet.
Ford Capri test - læs mere >>>

Ford Explorer (EV) Select
RWD
Udforskning på
elbilspræmisser
Det er i blandt lidt pudsigt
med navngivning af biler. Når det kommer til den nye
Ford Explorer, er den en radikalt anderledes bil end
den Explorer, vi prøvekørte for godt 4 år siden.
Dengang var den stor, den havde firehjulstræk, stor
frihøjde og var som sådan en bil, der kunne bruges
til at udforske verden, som navnet indikerer. Den
nye Explorer er en fuldstændig omvæltning.
Ford Explorer (EV) test - læs mere >>>

Lexus UX 300h Premium
Delikat luksus til
hverdagsbrug
Mon ikke mange forbinder
luksusbiler med store biler? Men det er ikke altid,
at det føles som en luksus, når man ikke kan få
plads til bilen på de miniature parkeringspladser,
de danske by-arkitekter har tiltænkt bilismen.
Løsningen kan hedde Lexus UX 300h.
Lexus UX 300h test - læs mere >>>

Toyota Yaris Cross Hybrid 130 GR Sport
Årstidsneutral økonomisk kompakt SUV
Tilbage i december fortalte vi om en prøvekørsel af
den nye 130-hestes udgave af Toyota Yaris Hybrid.
Samme motor finder man også storebror, Yaris Cross
Hybrid, som vi også prøvekørte tilbage i maj sidste
år. Så hvorfor så igen? Det gav de skiftende
vejrforhold et klart svar på. Udover det stadig
tilbagevendende spørgsmål: Skal man vælge en elbil,
en benzinbil eller et eller andet derimellem.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 test - læs mere >>>

Dacia Sandero TCe 90 CVT Expression
Discount slår el: Sandero topper i Europa
Ude i Europa er man ikke i
tvivl. Elbiler topper ikke købslisterne. Det gør til
gengæld en vaskeægte ”fossilbil”, nemlig
”discount-bilen” Dacia Sandero. I første halvdel af
2024 var den kompakte Sandero den mest solgte
personbil i Europa. Måske fordi den trods alt ikke
er så meget ”fossil” og ”discount”, som man
herhjemme tror. Eller også er det fordi, man i
Danmark skal betale til fællesskabet, hver gang man
køber en ”ikke-elbil”. Vi har prøvekørt bilen,
der slår Tesla & Co.
Dacia Sandero TCe 90 test - læs mere >>>

Renault Captur TCe 160 EDC
Fornuftig pris til fornuftig bil med
super-design
Renault Captur er ikke en elbil. Den er en
elektrificeret bil, en såkaldt mild hybrid, der
kører på benzin eller E-Fuel, og på sigt vel ret
beset også kan køre på brint. Dér er vi ikke helt
endnu. Men selvom man fortsat skal lægge et
klækkeligt beløb i statskassen, når man køber en bil
med forbrændingsmotor, er det lykkedes Renault at få
prisen så langt ned, at den er helt fornuftig, især
fordi bilen også er det.
Renault Captur TCe 160 test - læs mere >>>

Dacia Jogger Hybrid Extreme
7-sædet transport til få penge - sådan da
Når vi ikke bare fastslår, at det er få penge det
koster, at transportere 7 personer i en Dacia
Jogger, så skyldes det i al sin enkelhed, at
rimeligheden i at man skal betale 232.000 kroner for
den billigste version og 300.000 kroner for den, vi
har prøvekørt, ikke er entydig. Sat i forhold til,
hvad man får af regulært køretøj i en Jogger,
sammenlignet med alternativerne, er prisen lav. Men…
Dacia Jogger Hybrid Extreme test - læs mere >>>

Toyota C-HR Plug-in Hybrid GR Sport
Fremtidssikret plug-in hybrid
Parallelt med, at markedet for elbiler udenfor de
danske grænser er for kraftigt nedadgående, og der
indirekte blæses nyt liv i plug-in hybridbilerne som
reaktion på de begrænsninger, der er forbundet med
at køre fuldt elektrisk, har Toyota herhjemme landet
en helt ny og ret avanceret plug-in hybrid. Man kan
kalde den en Toyota C-HR ”2.0”, fordi fabrikken har
skabt en IT-overbygning, som imødegår de
udfordringer, som har kendetegnet mange PHEV’er.
Toyota C-HR PHEV test - læs mere >>>

Volvo EC40 AWD Ultra Black Edition
Hurtig og smart - men på ét punkt skuffer
den
Volvo EC40 er skabt på samme platform som Volvo EX40
og Polestar 2. Den er i Twin Motor udgaven både
smart og hurtig, men på især ét punkt overrasker
den, og det er egentlig lidt skuffende.
Volvo EC40 AWD test - læs mere >>>

Ford Puma ST-Line X 1,0 Hybrid
Ford Puma er stadig sin egen
Den var iøjefaldende, sporty og havde knaldgode
køregenskaber, da Ford Puma blev genoplivet for små
fem år siden på samme platform som den populære Ford
Fiesta. Det er den sådan set stadig, men den havde
brug for et facelift. Det har den fået, og det har
gjort meget godt. Men over tiden ændrer
forventningerne sig, og da er et tilføjet X i
modelbetegnelsen ikke nok kompensation.
Ford Puma test - læs mere >>>

Volvo EX40 Single Motor Black Edition
Elektrisk cruiser med pæne forbrugstal
Tilfældet ville, at samtidig med at vi prøvekørte
den seneste udgave af Volvo XC40 Recharge, som for
nylig skiftede navn til EX40, kom meddelelsen om, at
Volvo i lighed med en række bilproducenter rullede
deres elbils strategi tilbage. Volvo vil i stedet
fortsætte med at producere hybridbiler parallelt med
elbiler, hvilket er i god overensstemmelse med vores
forudsigelser ifm. testen af XC60 Recharge tidligere
på året. Men gør det så elbiler til no-go?.
Volvo EX40 Single Motor test - læs mere >>>

Polestar 2 Long Range RWD
Bedre køredynamik med baghjulstræk
En bil på over 2 tons bliver aldrig rigtig dynamisk
at køre. Og en elmotor leverer kræfterne til
kørebanen anderledes end konventionelle
forbrændingsmotorer – det harmonerer heller ikke
helt med det traditionelle begreb ”køredynamik”. Men
det er nu ingen dårlig idé, at flytte elmotoren på
Polestar 2 ned på baghjulene, efter at den de første
par år holdt til oppe foran.
Polestar 2 LR SM RWD test - læs mere >>>

Ford Mustang Dark Horse 5,0 V8
Et brøl på vejen - nu kører vi igen
Nu skal man passe på, ikke at drage forhastede
konklusioner. Men med det i baghovedet, at Ford til
dels har rullet sin elektrificerings strategi
tilbage, og også agter at producere biler med
forbrændingsmotorer ind i 2030’erne, er det ikke
nødvendigvis det sidste brøl, vi kommer til at høre
fra den legendariske Ford Mustang.
Ford Mustang Dark Horse V8 test - læs mere >>>

Subaru Crosstrek Limited AWD
Nyt navn, nyt udstyr, bedre motor
Hvis man kender lidt til Subaru XV er man langt i
forståelsen af, hvad den nye Subaru Crosstrek er for
en størrelse. For grundliggende er Crosstrek en
kraftigt faceliftet XV. Men netop på grund af de
mange ændringer, er det passende også at forny
navnet – som dog ikke er mere nyt end at man har
benyttet det i en årrække på det amerikanske marked.
Subaru Crosstrek Limited test - læs mere >>>

|
|
|
 |
Renault Mégane Iconic
Det er prisen, der
gør det - plus en god bil
Bilmarkedet har altid været
prisfølsomt. Historisk kan årsagen findes i de
gigantiske danske registreringsafgifter. Det
argument eksisterer ikke, når det gælder elbiler.
Alligevel er prisen fortsat en vigtig faktor, når
danskerne handler bil, hvilket ikke mindst Renault
har indset og handlet efter med kolossale
prisnedsættelser. De omfatter bl.a. Renault Mégane.
Renault Mégane Iconic test - læs mere >>>

MG HS PHEV Luxury
Brugsrigtig elektrisk
plug-in
Om den er tidsrigtig i
Danmark er ikke helt klart. Men når det gælder
brugsrigtigheden, rammer den ganske godt, den
seneste udgave af den mellemstore kinesiske MG HS
plug-in hybrid. Drivlinen er elektrisk det meste af
tiden, det store batteri rækker til 100 kilometers
fuldt elektrisk kørsel. Og når man ikke tapper strøm
af batteriet, sikrer benzinmotoren, at man ikke går
i stå – med en benzinøkonomi på omkring 16-17 km/l.
MG HS PHEV Luxury test - læs mere >>>

Toyota Land Cruiser
250 First Edition
Land Cruiser - også
til landevejs-cruise
Toyota Land Cruiser er
eminent til at køre off-road. Det har kolleger for
længst erfaret, senest i den helt nye Land Cruiser
off-road i Marokko, og historien, der kan føres helt
tilbage til 1951, viser da også, at det har den
altid kunnet. Men dur den også til landevejs-cruise
i nutiden? Det satte vi os for at afprøve, under
danske kørselsforhold på plan asfalt – for det er i
praksis nok er dér, en Land Cruiser kommer til at
køre de fleste kilometer, hvis den har danske
nummerplader på.
Toyota Land Cruiser test - læs mere >>>

Skoda Octavia Combi
eTSI Selection
Ægte stationcar plads
i rå mængder
I mange årtier har Danmark været et stationcar-land. Så meldte Tesla sig på
banen, og så gik vi helt elektrisk. Nogle gjorde i hvert fald. Tesla overbeviste
mange af bilkøberne, og det amerikanske brand stjal i vidt omfang billedet.
Pludselig var det for mange bilkøbere mindre vigtigt, om bilen havde plads til
fritid og ferie med hele familien. Men verden er i forandring. Og hvis man igen
føler sig draget af stationcars, behøver man ikke fortvivle. Der er stadig nogle
tilbage på markedet. Skoda Octavia Combi er en af dem.
Toyota Octavia Combi test - læs mere >>>

Skoda Kodiaq vs Skoda
Kodiaq
Plug eller ikke plug -
valgmuligheden består
Hvis det aktuelle danske
bilmarked skulle være rettesnor for verdens
bilproduktion, ville halvdelen af alle
ny-fremstillede biler være fuldt elektriske. Men
ingen steder i verden påvirkes bilkøb så meget af
afgiftsregler som i Danmark. Og Danmark er så lille,
at elbiler ofte er tilstrækkelige til at klare de
daglige kørselsbehov. Men resten af bilerne er
fortsat baseret forbrændingsmotorer, og dér skal der
træffes andre valg.
Skoda Kodiaq PHEV og MHEV test - Læs mere >>>

Hyundai Santa Fe Plug-in
Hybrid 4WD
Familiebus med muligheder
og lang garanti
I Danmark dømmes plug-in
hybrider ofte ude. Indrømmet, med massiv politisk
opbakning til elbiler, er plug-in hybrider ikke
udpræget privilegerede. Men for mennesker, der har
brug for 7 sæder, og et behov for, ikke at skulle
tilbringe en stor del af de længere ture ved en
ladestander, kan den semielektriske løsning give god
mening. Især hvis hverdagskørslen er beskeden.
Hyundai Santa-Fe 4WD PHEV - læs mere >>>

Mercedes-Benz EQS 450+
Sedan
Luksus elbil på meget højt
niveau
Havde det ikke været på grund
af den særlige front, ville det have været svært at
identificere den store Mercedes EQS som elbil. For
Mercedes har heldigvis valgt, ikke at begynde
forfra, blot fordi man udskifter den konventionelle
drivline med en elektrisk. Derfor bliver resultatet
ligeså luksuriøst, som man har forventninger til og
de svagheder, der måtte være, ligger ikke i den
elektriske drivline.
Mercedes EQS 450+ Sedan test - læs mere >>>

Toyota Yaris Hybrid Premiere Edition
Tendensrigtig hybridbil
Toyotas multiteknologiske tilgang til bilmarkedet og
satsning på selvopladende hybridbiler går sin
sejrsgang, ikke mindst i Europa, hvor den
tidsrigtige og trendy selvopladende hybrid, Toyota
Yaris Hybrid 130 er et mønstereksempel på
energirigtig og praktisk mobilitet. Det er i hvert
fald tendensen ude i Europa, hvor indregistreringen
af selvopladende hybridbiler alene i november i år
steg tæt ved 20 procent.
Toyota Yaris Hybrid 130 test - læs mere >>>

Cupra Tavascan VZ
Form, stil, design og nytænkning viser vejen
Samtidig med, at Volkswagen-koncernen (VAG) generelt
forsøger at rette op på koncernens skrantende
økonomi, er det positivt, at den ”spanske” filial,
dvs. Seat og især Cupra har forrygende succes med
deres nye formsprog, stil og design, hvor især den
nye Tavascan er en eyecatcher.
Cupra Tavascan VZ test - læs mere >>>

VW ID.7 Tourer Style S
Vellykket stationcar på kanten af premium
Når der står ”ID.” på en Volkswagen betyder det, at
den er fuldt elektrisk. Så en ID.7 Tourer er med
andre ord en fuldt elektrisk stationcar. Men
vigtigere er det, at den er en ret vellykket
stationcar på et ret højt niveau. Det dér med
elektrisk er jo fortsat individuelt: Enten vil og
kan man bruge det, eller også har man det modsat.
VW ID.7 Tourer test - læs mere >>>

Langturs test: KIA Sportage PHEV GT-Line
Plug-in med langturs-mening
KIA Sportage PHEV er ingen ny bil, og vi har
allerede for to år siden prøvekørt den i en version,
der ikke afviger meget fra den GT-Line udgave, der
denne gang er under lup. Men luppen er til gengæld
skiftet ud, for denne gang lagde bilen hjul til en
regulær langtur, et regulært cruise gennem det
europæiske fastland.
KIA Sportage PHEV langturs test - læs mere >>>

Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna
Qashqai facelift på dansk
Da vi tilbage i juni
prøvekørte den kraftigt faceliftede Nissan Qashqai,
var det i den avancerede miljøoptimerede version med
ePower drivline. Nu var der anledning til, at sætte
fokus på den fordanskede Qashqai, for herhjemme er
ePower no-go, og det er ikke Nissans skyld.
Heldigvis er deres mild hybrid udgave ganske
udmærket, men der er nu et eller andet, lovgiverne
ikke helt har forstået.
Nissan Qashqai MHEV Xtronic Tekna test >>>

Mercedes-AMG GLA 45S 4Matic+
Kraftfuld og overbevisende:
Med eller uden fremtid?
Topledelsen hos Mercedes-Benz taler med store
bogstaver i denne tid. Det gør de, for hvis ikke EU
reviderer kravene om massiv såkaldt ”strafafgift”,
såfremt bilproducenterne allerede i 2025 når en
markant reduktion i den gennemsnitlige CO2 udledning
på de biler, der produceres, vil det kunne slå
hjulene væk under de allerfleste, der traditionelt
har baseret deres økonomi på en solid europæisk
basis.
Mercedes-AMG GLA 45S test - læs mere >>>

Suzuki Swift 1,2 Desire Mild Hybrid
Den stærke minibil i tidens tegn
Det er tankevækkende, hvor
hurtigt tingene sker i bilbranchen. Og hvor
forskelligt det ser ud rundt om i verden. Derfor er
der al mulig grund til, at have respekt for den
japanske specialist i små og mindre biler, Suzuki,
som stille og roligt har holdt sig til at bygge
biler til mennesker. Ikke nødvendigvis store,
kraftfulde statussymboler, men biler til almindelige
mennesker, som også er til at betale.
Suzuki Swift test - læs mere >>>

Mazda MX-30 R-EV Edition R
Usædvanlig plug-in hybrid til usædvanlig
pris
Bilmarkedet er ret usædvanligt for tiden.
Priskonkurrencen er unik, og det bliver ikke
lettere, når politisk dikterede afgiftsrabatter
påvirker prissætningen. Ikke desto mindre er det
lykkedes Mazda i Danmark, at få navigeret den nye og
ganske usædvanlige plug-in hybrid version af den
kompakt til mellemstore MX-30 gennem systemet, og
landet en ligeså usædvanlig listepris.
Mazda MX-30 R-EV Edition R test - læs mere >>>

Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC Coupé
Vellykket mix til alles fornøjelse
Det er sjældent, at undertegnede drister sig til at
kalde en bil betagende smuk. Men i min optik kan det
ikke beskrives bedre, når snakken går på
Mercedes-Benz CLE Coupé. Og så er den endda et mix
af to biler, men så vellykket, at der er meget mere
under de appellerende linjer end hvad man
umiddelbart skulle tro.
Mercedes-Benz CLE Coupé test - læs mere >>>

Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 Homura
Nye EU regler:
Farvel til kræfterne i Mazdas kult-roadster
Det er måske at overdrive lidt, at sige farvel til
kræfterne i den lille Mazda MX-5, for naturligvis
kan man fortsat komme hurtigt op i gear, hvis man
kaster sig ud i at anskaffe en fabriksny MX-5. Og
Mazda i Danmark har da også i skrivende stund en
lille håndfuld på lager. Men et faktum er det, at
herefter er det slut med den kraftfulde 184-hestes
2-liters motor – på grund af tvivlsomme
EU-forordninger.
Mazda MX-5 Skyactiv-G 2,0 test - læs mere >>>
Volvo XC60 Recharge
Black Edition
Parat til plug-in
renæssancen
Ude omkring i Europa daler
køber-interessen for elbiler. Præcis derfor
kan en bil som Volvo XC60 Recharge (=plug-in hybrid)
nemt få glæde af en plug-in renæssance, som højst sandsynlig vil finde sted. Oven i det
har den prøvekørte Black Edition sin helt egen
pondus, men det er en anden historie.
Volvo XC60 Recharge test - læs mere >>>

Flere prøvekørsler >>> |
|
|