El-biler har generelt to
store handikaps: Den store vægt og spørgsmålet om
opladning. Hvad det første angår, er det et særligt
handikap for en BMW, fordi en vigtig del af en BMW’s
særlige kendetegn er dens sublime køreegenskaber. Og
stor vægt og køredynamik hænger normalt dårligt
sammen.
340 hestekræfter,
baghjulstræk og et gigantisk elektrisk
drejningsmoment kan være en udfordring i
vintervejret, men i den elektriske version var
vinterkulden også en udfordring. Alligevel var
køreoplevelsen helt på toppen. Kør med og se selv.
Fuld HD.
Honda Civic e:HEV Hybrid
Advance
Det bedste fra to
verdener - og flere dertil
Da Honda første gang
præsenterede deres banebrydende e:HEV teknik var
verden ikke parat. Siden har den fundet vej ind i
tre af Hondas avancerede biler og med den nye Honda
Civic e:HEV får den fjerde Honda model fordel af
teknikken, der parrer det bedste fra to verdener og
flere til, hvis man ser tingene i et bredere
perspektiv. Og det er verden så småt ved at være
moden til – heldigvis.
KIA Niro EV Upgrade Fremragende elbil på
elbilstur I 2022 er der
kommet en stribe elbiler på markedet. Biler, der er
bygget som elbiler, på elbilers præmisser, og de
lever alle op til forventningerne hver på deres
måde. Da vi første gang mødte den nye KIA Niro, var
det da også med særligt fokus på elbilen, for dens
køreegenskaber var helt i sin egen klasse, pris og
størrelse taget i betragtning. Men den findes også
med benzin, som det primære drivmiddel, og netop det
er med til at gøre bilen unik.
KIA Niro EV test - læs mere >>> Dacia Jogger TCe 110 7 sæder Ekstreme
pladsforhold til ekstrem lav pris
Det kan godt være, at Dacia har ambitioner om at
udskille mærket i forhold til Renault, så Dacia
opfattes som ”sin egen”. Det er der heller ikke
noget galt i. Fra at være Renaults billigbil skal
Dacia fremover være ensbetydende med ”meget værdi
for pengene”. Det ændrer imidlertid ikke på, at
vores første møde med Dacia Jogger vidnede om ret
meget Renault – men også ret meget værdi for pengene
og ikke mindst ret meget plads for pengene.
Dacia Jogger test - læs mere >>>
Off-road test: Toyota bZ4X Executive 4X4
Strøm på i terrænet
Allerede i sommer kunne vi i forbindelse med de
første internationale testkørsler præsentere Toyotas
bud på en fuldt elektrisk bil, bZ4X. Den er udviklet
i et samarbejde med Subaru og allerede i februar i
år kunne vi første gang snuse til Subaru Solterra,
som den hedder. Bilerne er i princippet identiske og
de kører fremragende på asfalt – men vi havde til
gode at sætte dem på prøve ude i terrænet.
Off-road test: Toyota bZ4X 4X4 - læs mere >>> Mazda2 Hybrid Select Mazda2 Hybrid er en
Toyota Yaris Hybrid - og hvad så?
Egentlig er den nye Mazda2 Hybrid jo blot en Toyota
Yaris Hybrid med Mazda logo på. Det er der nogle,
der peger fingre af, men stop, det giver faktisk ret
god mening i en verden, hvor bilfabrikkerne bruger
sund fornuft og globalt samarbejde til at optimere
den vifte af modeller, som de hver især udbyder. Så
Mazda2 Hybrid er godt nok i bund og grund en Toyota
Yaris Hybrid – og hvad så?
Mazda2 Hybrid test - læs mere >>>
Jaguar I-Pace EV400 AWD
Black
I-Pace med black udstyr
er ikke helt sort
Den seneste udstyrsversion
af Jaguars fuldt elektriske I-Pace er døbt ”Black”.
Og det er på ingen måde helt sort. Tværtimod. For
man får meget Jaguar for færre penge og det er vel
noget enhver sætter pris på, der har sat sig for, at
en I-Pace er bilen. For os havde en anden egenskab
dog det største fokus.
RS er Skodas prædikat for
sportslige versioner af fabrikkens mere moderate
familiebiler. Det samme kan langt hen ad vejen også
siges om RS-versionen af Skoda Enyaq, som i Danmark
alene er lanceret i Coupé udgaven. I den
iøjefaldende lime-grønne kulør gør den ekstra
indtryk og det kompenserer ret meget faktisk for den
knap så sportslige vejbeliggenhed.
KIA er kendetegnet ved med op
til 7 års fuld fabriksgaranti at tilbyde en af
markedets bedste garantier. Men det er også
karakteristisk for det populære koreanske bilmærke,
at deres modeller kan leveres med i princippet hele
det tekniske spektrum af drivliner. Derfor er det
godt nok nyt, men ikke overraskende at KIA Sportage
nu også kan fås med plug-in hybrid teknik.
At Skoda er den nye
Folkevogn blev åbenlyst i forbindelse med Tour de
France starten i Danmark. 250 Skoda biler var med på
touren og med dieselmotor giver det rigtig god
mening. Den prøvekørte Karoq kører fx 19,2 kilometer
på hver liter dieselolie – officielt og i praksis
også, viste vores test af bilen.
Hvis man savner følelsen
frihed, og hader at være klemt inde i en lille bil,
er Toyota Aygo X Air Pulse sagen. Man trykker på en
knap, og på få sekunder er taget væk, stort set
uanset hvor hurtigt man kører, følelsen af frihed
opstår helt naturligt, mens vinden stryger gennem
hårtoppen – forudsat man har en…
Egentlig er en original
Volkswagen ”folkets folkevogn”. Sådan er det ikke
helt længere, hvis Folkevogn også betyder ”billig
bil til folket”. Men der er ingen grund til uro, for
alt imens VW er blevet skubbet opad i pris, har
Skoda overtaget rollen som Folkets Bil, og den er nu
ikke så ringe endda – tværtimod.
I grundliggende teknisk
forstand er der ikke sket de store ændringer. Men
den nye faceliftede Ford Fiesta har ikke blot opnået
et moderniseret udseende, den tilbyder også nye
teknologier som fx matrix fordeling af lyset fra LED
forlygterne, som er standard. Og så er den fortsat
sjov at køre, også med den nye 125-hestes
hybridmotor med stærkt forøget drejningsmoment.
Gennem en årrække
samarbejdede Toyota med Peugeot og Citroën om at
bygge de populære trillinger, 107/108, C1 og Aygo.
Men det var Toyota, der kørte med salget, det var
Aygo, ikke mindst danskerne ville have, når de købte
småt. Siden er Toyota brudt ud af samarbejdet og
skabt deres helt egen helt nye Aygo X. En ægte
dansker minibil, som bør få et stort X på
shortlisten, når der skal købes ny lille bil.
Ford Mustang er amerikansk,
meget amerikansk, faktisk så amerikansk, at den er
skabt med en noget anderledes tilgang til power end
vi europæere er vant til. For i USA er der
fartgrænser overalt. Dér betyder acceleration det
hele, og når man så udvikler en GT-version af den
fuldt elektriske Mustang Mach E med op til 487
hestekræfter (358 kW), kan den godt nok køre
hurtigt, men accelerationen er alt, hvad det drejer
sig om.
Elektromobilitet giver god
mening rigtig mange steder. Men der er især ét sted,
hvor elbiler ikke mindst giver ekstra meget mening:
I bycentrene. Og når det gælder distribution af
varer, som vi i den civiliserede verden er så
afhængige af, så er elbiler løsningen. Ingen
udstødning, ikke meget støj – samtidig er de
hurtige, og visse steder må man endda parkere
gratis. Sådan en bil er Opel Combo-e.
Som regel følger der flere
hestekræfter med en GT-version. Det gælder også
KIA’s nye mellemstore SUV, KIA Sportage. Men det
gjorde der så ved et tilfælde ikke, og det gav
mulighed for sammenligning på en anden måde.
Det er kun kort tid siden,
at vi prøvekørte den helt nye Peugeot 308 i
hatchback-udgaven med plug-in hybrid teknik og 180
hestes drivline. Den er netop nu også aktuel i
stationcar-versionen, SW, som rejser spørgsmålet:
Kan stationcars nu være på vej tilbage i Danmark.
Ford Kuga PHEV "Black Package" Populær
plug-in med nye miljø perspektiver Ford
Kuga Plug-in Hybrid er utrolig populær i Danmark. Så
populær, at den også i 2022 og da for tredje år i
træk blev den mest ny-indregistrerede PHEV i
Danmark. Naturligvis har levereringssituationen
spillet bilbranchen et puds, men man får fortsat
meget bil for pengene, og Ford har været god til at
sikre, at ikke færre end 3356 Kuga’er kom på danske
nummerplader. Og henover året åbnede der sig oven i
købet nye perspektiver for ikke mindst Fords
succesmodel.
Ford Kuga PHEV test - læs mere >>>
On-board videotest i sneen: Ford Kuga PHEV
Med udviklingen af syntetisk benzin giver plug-in
hybrider ny mening. Vi har prøvekørt en af dem, den
mest solgte herhjemme i 2022, Ford Kuga PHEV i den
særlige Black Package udgave. Og fortæller historien
om Fords historiske CO2 neutrale sejr i Monte Carlo
Rallyet. Og så blev det i vintervejr - det var
udenfor planen. Fuld HD.
Peugeot -208 GT Sky
Elektrisk city-racer med
næsen i sky
Sidste gang, vi prøvede den
dengang nye Peugeot e-208, var for 2 år siden. I
mellemtiden har den fået et facelift, men det er
ikke det letteste at se, sådan umiddelbart. Men der
er mange nye detaljer, som giver anledning til at
den populære kompakte bil kan stikke næsen i sky.
Citroën C5 Aircross PHEV Komfortabel og
praktisk Plug-in på tilbud
Med en før-pris på 429.000 kroner lyder 384.990
kroner ret attraktivt. Det er det bestemt også, hvis
man sammenligner med markedspriserne. Især i denne
tid, hvor man ikke kan vælge og vrage mellem nye
biler, er det værd at bemærke. Men husk at spørge om
leveringstid, og ikke mindst hvad forventningerne er
til prisniveauet i det kommende år. For i skrivende
stund er det en faktor, der er noget uafklaret.
Citroën C5 Aircross PHEV test - læs mere >>> MG5 Electric Luxury Velkomponeret
elektrisk stationcar
Sjovt nok er stort set alle
elbiler sedan’er, crossovere eller SUV’er. Derfor er
det helt forfriskende som dansker i stationcar-land,
at opleve en ægte fuldt elektrisk stationcar i form
af MG5. Den er oven i købet velkomponeret og
fornuftigt prissat, så mange vil kunne være med.
300.000 kroner er jo typisk prisen på en kompakt bil
og i MG5 får man en regulær mellemklassebil for
pengene.
MG5 Electric test - læs mere >>> Toyota Proace City Verso Electric
Familiebil til enhver familie - denne er elektrisk
Dette er som udgangspunkt ingen sammenligningstest.
Og alligevel kan man jo ikke helt lade være. For
hvis familien er blevet enig om, at en Toyota Proace
City Verso er familiens nye bil, tjekker de vel lige
markedet for alternativer. En af dem er
søstermodellen, Citroën Berlingo, næh, den går ikke,
for den findes i Danmark alene som varebil. Så er
der den anden model fra udviklingssamarbejdet,
Peugeot Rifter, sandt nok, men den findes alene som
elbil.
Årets Bil i Danmark 2022
bliver ikke KIA Niro. Heller ikke selvom den var en
af de 7 kandidater, undertegnede satte kryds ved i
forbindelse med nomineringen til Årets Bil 2023
titlen. Sådan er demokratiske processer, men det
ændrer ikke på, at KIA Niro er en af årets mest
komplette og alsidige nye biler med fremragende
køreegenskaber. Det fik vi bekræftet på en længere
tur med iblandt ganske høj fart.
On-board Autobahn test: KIA Niro PHEV
Den nye KIA Niro har en enestående affjedring og
gode køreegenskaber, selvom en plug-in hybrid er
tungere end konventionelle biler. Vi oprøvede den
bl.a. på en tysk Autobahn ved topfart, som var meget
højere end det officielle tal - MEGET. Fuld HD.
Ford Focus ST-X 2,3 M6
280 hk
Kørebil for kørenørder
Samtidig med det generelle
facelift af Ford Focus har også performance-udgaven
”ST” fået en kraftig opgradering. Visuelt er den
blevet skarpere, og testbilens optimistiske grønne
farve lyser op i en tid, hvor verden har brug for
det, og udstyret er også blevet noget mere
omfattende. Men også prisen har fået et nyk opad, så
bilen i langt højere grad end tidligere er blevet
til: ”En kørebil for kørenørder”.
Behovet for at prøve den
faceliftede Ford Focus blot et år og nogle måneder
efter vi sidste gang kunne berette om den, var i sig
selv minimalt. Men nysgerrigheden pirrede interessen
– og det viste sig, ikke at være ligegyldigt at
bruge tid på bilen en gang til.
Der er mange gode grunde til
ikke alene, at lade sig nøje med et kortvarigt møde
med en ny bil ved de første internationale
testkørsler, men siden også at gå under lakken på
dem over lidt længere tid og under hjemlige
kørselsforhold – og be- eller afkræfte den første
oplevelse. Hvad den nye Renault Mégane E-TECH
Electric angik, havde den hjemlige test endnu et
formål: Brostensprøven.
Det er ind imellem som om,
at historien gentager sig. Citroën bilernes
affjedring har altid haft særlig fokus og går man
tilbage til sidst i 50’erne var DS19 modellen berømt
for sit design og sin unikke luftaffjedring, som gav
en ligeså unik kørekomfort. Det samme kan siges om
C5 X – men naturligvis opdateret til 2022 normer.
DS er et Pariser bilmærke,
et eksklusivt et. Haute Couture på fire hjul og i et
design, der er unikt. For i ”byernes by” ved man
godt, hvad design betyder. Det tæller mere end
resten af bilen, men det kan det også udmærket gøre,
for resten er også OK.
Efter at have prøvekørt 220i
versionen af BMW’s 2-serie Coupé var det som om, at
det ikke gav den helt store mening også at prøve den
dobbelt så kraftige med dobbelt så mange trækkende
hjul-udgave af 2-serie Coupé, M240i xDrive Coupé.
Som oven i købet også koster, godt nok ikke det
dobbelte, men 60 procent mere. Men så kom
inspirationen strømmende ind gennem TV-skærmen.
Det var egentlig den
kraftfulde BMW M240i Coupé med 374 hestekræfter, der
skulle have været fokus på – og det kommer der også
om kort tid – men så blandede den mere moderate 220i
sig i planlægningen. Det var bestemt af det gode,
for den vakte gamle minder til live.
Mobilitet handler om at
flytte sig, at kunne flytte sig og gør man det
tidsrigtigt, når det er ferietid, så tog rigtig
mange mennesker for få år siden flyveren derhen,
hvor man nu ville feriere. Men så kom pandemien og
den internationale usikkerhed. Og nu er bilferien
tilbage, den er blomstret op igen, og til den lange
køretur er Skoda Kodiaq ideel.
Den seneste generation af den
hårdføre pickup, Ford Ranger, blev lanceret for et
par år siden. Men en bilmodel får jo ikke lov til,
bare at ligge i dvale til næste generation skal
fødes. Udstrålingen er vigtig for den slags biler og
Stormtrak versionen har sin helt egen visuelle
identitet.
Det myldrer med nyheder fra
Toyota koncernen for tiden. Især i Danmark foregår
der meget, og i vores regi handler det også om at
præsentere modelpaletten fra luksusmærket, Lexus,
der blev relanceret i Danmark sidste efterår. Og dér
kommer man ikke uden om NX 450h+. En ægte plug-in
hybrid, yderst luksuøs og attraktivt prissat ved
hjælp af danske afgiftsrabatter.
Allerede i efteråret 2021 kunne vi præsentere den
nye MG Marvel R, MG’s fuldt elektriske flagskib, der
bl.a. skal kunne hamle op med elbiler fra ikke
mindst de europæiske producenter. Om den kan det, må
tiden vise, men det er imponerende, hvor
velfungerende drivlinen med de to motorer på
baghjulene er.
Hvis man gerne vil køre
miljøvenligt, og bor i en etageejendom i bymidten,
er elbiler fristende men ikke nødvendigvis optimale.
For hvis kørselsmønstret ikke passer, hvis behovene
siger ”no way", hvis lade-standerne i nærheden altid
er optaget eller defekte, hvis der overhovedet er
nogen, så kan en Suzuki Vitara S Hybrid meget vel
være løsningen.