- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-Benz G580

with EQ Technology


Spinning around og tænkt ud af boksen


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noget af det enestående, der kan opleves i bilverdenen på højeste niveau, er menneskers kreativitet og evne til at tænke ud af boksen, og udnytte nye teknologier til at skabe næsten utænkelige løsninger. Det er præcis, hvad der er sket, da Mercedes-ingeniørerne byggede den seneste og fuldt elektriske udgave af fabrikkens anerkendte Geländewagen, G580 with EQ Technology.

 

I netop denne sammenhæng er det helt på sin plads, at Mercedes i navngivningen understrege, at bilen er skabt med EQ-teknologi, som i andre Mercedes elbils-sammenhænge virker lidt søgt. Men det, man har villet, er utvivlsomt at sætte fokus netop på det særlige ved ikke blot at bygge en elbil, men også at udnytte elektriciteten udover det basale, at få en bil til at køre.

 

El-biler er ikke noget nyt

Verdens første elbil blev skabt i 1830, og var egentlig blot en firehjulet hestevogn med en elmotor placeret mellem to af hjulene, så elbiler er som sådan ikke noget nyt. Af mange grunde var det dog forbrændingsmotorerne, der fik plads i udviklingen af biler som vi kender dem i dag.

 

At udstyre et køretøj med elmotorer, er med andre ord ikke nyt. Faktisk er det alene den idé, at serieforbinde et stort antal litium-ion batterier, så man opnåede batterikraft nok til at drive en bil, der muliggjorde elbiler som er alternativ til biler med forbrændingsmotorer, altså de såkaldte ICE-biler.

 

Og faktisk er vi ikke nået meget længere end til netop dét, for indtil videre er det beskedent, hvad el-drift bidrager med, udover en lettere tilgang til forskellige IT-løsninger. Al ære respekt for det, men at bruge en el-bils grundliggende egenskaber til at videreudvikle en bils grundliggende egenskaber, er det meget få, der for alvor har kastet sig ud i.

 

El-drift gav muligheden

Blandt dem, der har gjort det er Nissan med deres e-4ORCE system (som vi prøvekørte allerede i begyndelsen af 2023 – læs mere om Nissan Ariya e-4ORCE hér >>>). Og nu har Mercedes også i bogstavelig forstand spundet sig ud af traditionel tankegang, og opfindsomt skabt ”G-Turn”. Det har alene kunne lade sig praktisere, fordi man har tænkt ud af boksen og benyttet en så simpel egenskab ved en elmotor, at den kan rotere i begge retninger.

 

I den firehjulstrukne el-offroader (Geländewagen betyder terrængående køretøj) kan fx venstre forhjul rotere fremad, mens højre baghjul roterer bagud, og så snurrer bilen rundt om sin egen akse. Modsat, naturligvis, hvis højre forhjul forsøger at trække bilen fremad, mens venstre baghjul forsøger at trække den bagud. De fire elmotorer – en ved hvert hjul – er lige kraftige, så ingen af de to involverede får overtaget, og så spinner bilen rundt.

 

En el-kampvogn på fire hjul, eller?

Det nye er, at man kan praktisere det i en personbil. For princippet har i mange årtier kunnet praktiseres i kampvogne, også uden elmotorer. Men tanks er nu engang ikke gode til meget andet end det, de er beregnet til, hvad Mercedes-Benz’ daværende Vice-president Safety, Ingo Kalina, forklarede, da undertegnede midt i 90’erne besøgte ham på fabrikken i Sindelfingen i Sydtyskland.

 

Dengang var der fokus på sikkerhed gennem stabile strukturer, der kunne modstå påkørsler og sammenstød. På det felt ville tanks også være ekstremt overlegne – men de er ikke supergode på Autobahns, og kørekomforten er ikke eksisterende. En bil er altid et kompromis.

 

Det, Mercedes har gjort, er ligesom Nissan at tage elbils-skridt, der er synligt længere end konkurrenterne. I dagligdagen kan en krængningsfri e-4ORCE bil eller en bil, der kan snurre omkring sin egen akse synes ligegyldig til almindelig kørsel. Men den tankegang ville sætte udviklingen i stå.

 

Man er næsten gået i selvsving

Og allerede i den elektriske Geländewagen (det hedder den ikke, det ved vi godt, men den ér sådan en), bruges den suveræne IT-kontrol af elmotorernes funktion til at parre dem med den adaptive affjedring, så man får suveræne køreegenskaber også ”on-road” – selvom man har anvendt noget så primitivt (undskyld ordet) som et De Dion baghjulsophæng.

 

OK, oppe fortil har man fået plads til dobbelte wishbones, hvilket bl.a. er blevet muligt, fordi de mekaniske komponenter i en elbil er placeret anderledes end i en ICE-bil. Og det bidrager naturligvis også til kørefærdighederne. Mercedes er med andre ord allerede gået længere, uden dog at være gået helt i selvsving.


 


Men alting har sin pris, og det har en Mercedes-Benz G580 with EQ Technology også. Den overraskende korte bil (4,62 meter) vejer nemlig 3,085 kg uden mennesker og bagage i kabinen. Og ja, pris har jo også noget med penge at gøre. Til trods for afgiftslettelser i Danmark skal man slippe godt 1,5 millioner kroner for herligheden. Men det var øjensynlig ikke nok for Mercedes i Danmark, så da de nu var i gang, hægtede de lige for godt 600.000 kroner ekstraudstyr på, så alt inklusive har man da som ny ejer sluppet 2.152.097 kroner.

 

Stærk og styret

I mere traditionelle elbils-termer er G580 EQ temmelig stærk, hvilket også er nødvendigt for at kunne spinde om sig selv – hvilket IKKE må foregå på asfaltvej, for så overbelaster man den mekaniske overførsel af kræfterne for meget. Op til 147 hk kan de fire motorer hver især levere, men især drejningsmomentet på imponerende 1164 Nm gør indtryk, for på ægte elbils-manér er det til rådighed fra allerførste motoromdrejning (hvis IT systemet tillader det).

 

Styrke kræver energi, og de 587 heste brødfødes af en 124 kWh batteripakke (hvoraf de 116 kWh er til rådighed. Officielt (dvs. WLTP) forbruger bilen 28 kWh pr. kørte 100 kilometer. Reelt selv i sommervarmen skal man regne med 32. Siden kan man AC-oplade med 22 kW og DC-oplade med op til 200 kW. Det giver en rækkevidde på 455 km (standard uden ekstraudstyret er 468 km), men i praksis nok ikke mere end 400 kilometer, men det er da også pænt. Vinterforbruget har vi af gode grunde ikke haft mulighed for at afprøve. I øvrigt kan bilen genopsamle energi med op til 217 kW – det svarer nogenlunde til belastningsgraden ved maksimal DC-opladning.

 

Iøjefaldende

Visuelt er G580 ret iøjefaldende gennem den kradse men flotte blå farve, den ikke udprægede aerodynamiske (cW=0,44), kasseagtige form (den er 1,99 meter høj og 1,93 meter bred), de store 275/50-20 hjul (standard er 18”). Og praktisk er den også med et 555 liter bagagerum, der kan øges til 2 kubikmeter.

 

Udstyret og egenskaberne bør ikke få off-road folket eller andre til at fravælge bilen, hvis de kan leve med de sædvanlige el-bilsbegrænsninger. For den har (næsten) det hele. Her er et udpluk af færdigheder og udstyr: 12,3” touch skærm, MBox systemet med dansk tale, Multibeam forlygter, reduktionsgear, p-pakke med 360 grader kamera, klimaanlæg, en hel stribe køreindstillinger, kopholder med varme og køl, el-soltag, kabelboks på den sidehængslede bagklap, Burmester Surround Sound – og kan man ikke trives, kan man få bilen til at lyde lidt som om, den havde en V8’er i maskinrummet. Men kun lidt.


PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>

Mercedes G580 spinning around on-board test

Vi er ikke først til at vise den unikke spin-effekt ved den potente 600-hestes fuldt elektriske Mercedes-Benz G580 EQ. Men der er ikke mange on-board prøvekørsel på nettet, der inkluderer snurreturen. Se den hér. Fuld HD.





Model: Mercedes-Benz G580 with EQ Technology

Listepris:

Kr. 1.533.144 (eksklusiv ekstraudstyr)

Motor, transmission, batteri, opladning:

4 stk. Permanent omhviklede synkron elmotor: 147 hk. 291 Nm. AWD. Reduktionsgear. 396 V 124 kWh (netto 116 kWh), litium-ion. 11-22 kW AC. 200 kWh DC

Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforrug/ rækkevidde (WLTP):

4,7 sek./ 180 km/t/ 28 kWh/100 km/ 455 km.

Længde:

4,62 meter

Frihøjde, vadedybde: 25 cm, 85 cm.

Bagagerum:

555-1990 liter

Værd at bemærke:

275/50-20 hjul (testbilen - standard: 18"). Multibeam forlys. Nøglefri betjening. El-justerbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. 12,3” touchscreen. Navigation. 360 grader kamera.





Der er mange fysiske knapper og mindre at betjene via skærmen.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt