Nissans nye elbil, Ariya, er
som udgangspunkt forhjulstrukken. Det giver god
mening, fordi forhjulstræk gennem årtier har været
anset for at være den rette løsning, hvis man gerne
ville opnå stabile og sikre køreegenskaber. Den nye
firehjulstrukne e-4ORCE version løfter anvendelsen
af elektriske motorer til et nyt niveau.
I en traditionel
firehjulstrukken bil, hvor firehjulstrækket er
mekanisk, sker der et tab i præcision gennem
kardanakslen, der sender kræfterne fra motoren oppe
foran ned til de med-trækkende baghjul.
Lynhurtige reaktioner
I en elbil med firehjulstræk
har man imidlertid typisk en elmotor fortil og en
elmotor bagtil. Og sammenhængen mellem de to aksler
styres af en lynhurtigt arbejdende computer. Den
modtager input om hastighed, speeder-tryk,
styrevinkel og yaw rate, som sammenholdes med input
fra G-sensorer. Det gør det muligt med stor
præcision at optimere momentfordeling og
bremseeffekt på og fra de fire hjul.
Desuden anvender Nissan de
meget hurtige og præcise elektrisk exitede synkron
elmotorer, der sammen med de elektriske impulsers
lynhurtige vej gennem ledningsnettet gør det muligt,
at benytte firehjulstrækket til andet end blot at
trække/skubbe Ariya-bilerne fremad.
På samme måde som man i
Formel E i 2023 anvender to elmotorer, en fortil og
en bagtil, til opsamling af energi og til at
nedbremse racerbilerne, benytter Nissan desuden
e-4ORCE systemet til også at stabilisere Ariya.
Alt-i-to funktion
I Formel E benyttes den
forreste motor alene til at sende bremseenergi ind i
batteriet (og ved samme lejlighed at bremse bilen).
I Ariya kan de to motorer både trække/skubbe og
regenerere energi ved nedbremsning. Fordi
bremseeffekten er så stor, når man slipper speederen
eller for den sags skyld træder på bremsepedalen,
har Nissan kunnet udvikle et system, som hindrer
bilen i at dykke eller løfte forenden (respektive
løfte og sænke bagenden), når hastigheden ændres.
Det kan gøres, fordi det er
motorerne, der langt henad vejen styre såvel
acceleration som nedbremsning, og fordi deres
reaktion er så lynhurtig.
Elektrisk strøm løber hurtigt
og har givet Nissan teknikkerne unikke muligheder
for kontinuerligt at styre bilens hjulophæng.
Praktisk test på Jarama
racerbanen
Vi havde lejlighed til at
prøve systemet under trygge kørselsforhold på Jarama
Grand Prix racerbanen i Spanien (se videoen her på
siden), og det fungerede overbevisende.
Selv ved hurtig kurvekørsel
og hård opbremsning lå bilen helt plant på asfalten,
simpelthen fordi kræfterne til og fra de fire hjul
blev sådan fordelt, at bilen uden nævneværdig tab af
performance hverken dykkede ved nedbremsning,
krængede gennem svingene eller løftede fronten ved
acceleration. Det hele styret af de fire hjul – samt
den uundværlige computer – og resultatet er en uhørt
grad af stabilitet og tilhørende høje grad af
sikkerhed.
Men indrømmet: Det tog lige
lidt tid, at vænne sig til at karosseriet ikke
bevægede sig, når man ændrede retning eller fart.
Men man mærkede naturligvis kræfterne i sin krop.
Serieproduceret Ariya
e-4ORCE
Bilen var en serieproduceret
Ariya e-4ORCE med 87 kWh (brugbar) batteri.
Topeffekten (systemeffekten) fra de to ens motorer
var i alt 306 hk (224 kW) og drejningsmomentet 600
Nm. 0-100 km/t klares på 5,7 sekunder og fordi bilen
også er udrustet med Nissans avancerede aktivt
termiske batteri styresystem kunne temperaturen
stabiliseres, så bilen også for enden af langsiden
kunne nå topfarten på 200 km/t.
Jarama racerbanen blev
benyttet alene som sikkert test/demo område, for
Ariya er ingen racerbil, trods de fine
fartpræstationer. Den vejer 2300 kg og er 1,66 meter
høj. Dens bagagerum er på 415 liter, den må trække
en anhænger på 1500 kg og kører iht WLTP 459
kilometer på et fuldt opladet batteri ved
sommer-temperaturer.
|