- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere:

Nissan Ariya crossover coupé

Fuld power på ny Nissan elbil


Af Søren Clauding – 15. juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan er på verdensplan førende indenfor produktion og salg af elbiler. Det er især den populære Nissan LEAF, men også elektriske varevogne, der har bragt den japanske bilproducent i den stærke position. Om et års tid får de følgeskab af endnu en helt ny Nissan elbil - med flere kræfter, længere rækkevidde og et iøjefaldende, sporty design.

 

Traditionelt set har en verdenspremiere været lig med den første præsentation af en bil for et offentligt publikum, ofte på de store internationale motorshows. Sådan er verden ikke længere. Med de store motorshows på stærk retur og midt i en corona-tid må man gribe til andre midler, og derfor havde Nissan valgt at præsentere den nye Nissan Ariya, som bilen er døbt, i en helt nye Nissan pavillon i Yokohama, som i øvrigt snart åbner for publikum.

 

On-line verdenspremiere

Præsentationen – verdenspremieren - blev vist LIVE og on-line til særlig indbudte, og selvom mange detaljer stadig mangler, gav præsentationen et udmærket billede af, hvad det er, Nissan har gang i.

 

Nissan Ariya er en helt ny sporty elbil, bygget på en helt ny platform, skabt i Nissan-Renault-Mitsubishi alliancen. Den danner grundlaget for en mellemstor crossover-coupé, 4,6 meter lang (dermed noget større end Nissan Qashqai, snarere på størrelse med Nissan X-Trail), og Nissan opererer med flere forskellige drivliner, der også inkluderer firehjulstræk.

 

Masser af kræfter

Sidstnævnte version bygges desuden i en særlig performance udgave, som bliver den kraftigste og hurtigste af varianterne. Den kan levere op til 290 kW (395 hestekræfter) og 600 Nm drejningsmoment. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder og topfarten er overbevisende 200 km/t. Den lavest motoriserede udgave er dog ingen sinke: 160 kW (217 hk), 300 Nm, 0-100 km/t: 7,5 sekunder og topfart: 160 km/t.

 

Ved præsentationen fremdrog Nissan topchefen Makoto Uchida den legendariske Nissan GT-R sportsvogn som udtryk for fabrikkens evne til, at skabe sportslige biler, og selvom accelerationstiden ikke er tæt ved 2 sekunder til 100 km/t, som GT-R formår i det ultimative setup, er der klare signaler til fx. Tesla, Audi, Mercedes, Jaguar og BMW om, at man også hvad angår fartegenskaber kan og vil være med i legen. Firehjulstrækket er netop en videreudvikling af Nissan GT-R’s ATTESA E-TS momentfordelings system (og Nissan Patrol’s intelligente 4X4 system) og døbt ”e-4ORCE” – en bogstavleg, der naturligvis skal udtales ”E-Force”.

 

Erfaringer fra Formel E

Nissan deltager som bekendt med stor succes i Formel E mesterskabet, der meget a-pro-pos lanceringstidspunktet i 2021 da også vil have VM-status. Herfra har man eksempelvis overført regenererings-principper, der gør Nissan Ariya til et endnu mere sikkert og stabilt køretøj til brug i offentlig trafik. I stedet for, at opsamle og regenerere energi via forhjulene, indfører man samme teknik som i Formel E racerbilen: Man opsamler den fra baghjulene.

 

Det er ikke uden betydning, for netop i Formel E har erfaringerne vist, at man derigennem opnår en langt mere stabil bremseeffekt, som ikke påvirker styring og bilens bevægelser i nær samme grad, som hvis man samler regenereringen alene på forhjulene. Det er måske især vigtigt, fordi den banebrydende e-Pedal, hvormed netop bilens bremseeffekt via regenerering i langt de fleste tilfælde vil stå for bilens nedbremsning er en del af det avancerede udstyr, Det bliver spændende at opleve i praksis.

 

Sportslig og moderne

Designlinjerne minder meget om den nye, men noget mere kompakte Nissan Juke. Den har en lidt bombastisk front (med et nyt elektrisk NISSAN-logo), der fører tankerne over på Mercedes EQC, og et skrånende coupéagtigt bagparti, men i kabinen er der god plads til fem passagerer, som bl.a. nyder godt af brugen af meget flade batterier, anbragt under gulvet i bilen.

 

Det er der som sådan ikke noget nyt i, for alle elbiler har batterier lavt placeret, for at kompensere lidt for den mervægt, en elbil typisk bærer rund på i sammenligning med konventionelt drevne biler. Men fordelen er udnyttet til fulde, og selv i den firehjulstrukne udgave har Ariya helt fladt gulv. Det hænger sammen med, at man skaber firehjulstræk vha. én elmotor fortil og én bagtil. Tyngdepunktet er placeret midt mellem akslerne og giver næsten 50:50 fordeling af vægten. Og så har man fornuftigt nok valgt et multilink baghjulsophæng, uanset drivline – elmotorer giver mange pladsfordele...

 

500 kilometer og hurtigopladning

Hvad batteristørrelsen angår, blander Nissan sig med Ariya også i kampen om de kunder, der foruden fine fart egenskaber også ønsker lang rækkevidde. Nissan Ariya vil med såvel forhjulstræk som firehjulstræk kunne leveres med litiumion batterier på 63 hhv. 87 kWh. Rækkevidden vil med det store batteri bliver over 500 kilometer og Ariya benytter COMBO ladestandarden i Europa til hurtigopladning. Batteriet er desuden væske-afkølet, og der kan lades med op til 130 kW. Ved hjemmeopladning kan 87 kWh udgaven klare 22 kW/3-faser.

 

Den nye Nissan er udrustet efter alle kunstens regler med ProPILOT kørehjælpemidler, den nævne e-Pedal, og den kan betjenes via Nissans specielle app, som fx også kan assistere ruteplanlægningen, så man hurtigst muligt vil kunne navigere sig gennem det europæiske vejnet.

 

Interiøret vidner om moderne design tankegang med to 12,3 skærme placeret i forlængelse af hinanden, bag rattet og over midterkonsollen. Fjernbetjent klima kontrol og styring af dørlåse mv. indgår naturligt i app’en, og Nissan Ariya’s firmware vil også kunne opdateres trådløst.

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>
Link til importøren














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt