Nissan er på verdensplan
førende indenfor produktion og salg af elbiler. Det
er især den populære Nissan LEAF, men også
elektriske varevogne, der har bragt den japanske
bilproducent i den stærke position. Om et års tid
får de følgeskab af endnu en helt ny Nissan elbil -
med flere kræfter, længere rækkevidde og et
iøjefaldende, sporty design.
Traditionelt set har en
verdenspremiere været lig med den første
præsentation af en bil for et offentligt publikum,
ofte på de store internationale motorshows. Sådan er
verden ikke længere. Med de store motorshows på
stærk retur og midt i en corona-tid må man gribe til
andre midler, og derfor havde Nissan valgt at
præsentere den nye Nissan Ariya, som bilen er døbt,
i en helt nye Nissan pavillon i Yokohama, som i
øvrigt snart åbner for publikum.
On-line verdenspremiere
Præsentationen –
verdenspremieren - blev vist LIVE og on-line til
særlig indbudte, og selvom mange detaljer stadig
mangler, gav præsentationen et udmærket billede af,
hvad det er, Nissan har gang i.
Nissan Ariya er en helt ny
sporty elbil, bygget på en helt ny platform, skabt i
Nissan-Renault-Mitsubishi alliancen. Den danner
grundlaget for en mellemstor crossover-coupé, 4,6
meter lang (dermed noget større end Nissan Qashqai,
snarere på størrelse med Nissan X-Trail), og Nissan
opererer med flere forskellige drivliner, der også
inkluderer firehjulstræk.
Masser af kræfter
Sidstnævnte version bygges
desuden i en særlig performance udgave, som bliver
den kraftigste og hurtigste af varianterne. Den kan
levere op til 290 kW (395 hestekræfter) og 600 Nm
drejningsmoment. Den kan accelerere fra 0-100 km/t
på 5,1 sekunder og topfarten er overbevisende 200
km/t. Den lavest motoriserede udgave er dog ingen
sinke: 160 kW (217 hk), 300 Nm, 0-100 km/t: 7,5
sekunder og topfart: 160 km/t.
Ved præsentationen fremdrog
Nissan topchefen Makoto Uchida den legendariske
Nissan GT-R sportsvogn som udtryk for fabrikkens
evne til, at skabe sportslige biler, og selvom
accelerationstiden ikke er tæt ved 2 sekunder til
100 km/t, som GT-R formår i det ultimative setup, er
der klare signaler til fx. Tesla, Audi, Mercedes,
Jaguar og BMW om, at man også hvad angår
fartegenskaber kan og vil være med i legen.
Firehjulstrækket er netop en videreudvikling af
Nissan GT-R’s ATTESA E-TS momentfordelings system
(og Nissan Patrol’s intelligente 4X4 system) og døbt
”e-4ORCE” – en bogstavleg, der naturligvis skal
udtales ”E-Force”.
Erfaringer fra Formel E
Nissan deltager som bekendt
med stor succes i Formel E mesterskabet, der meget
a-pro-pos lanceringstidspunktet i 2021 da også vil
have VM-status. Herfra har man eksempelvis overført
regenererings-principper, der gør Nissan Ariya til
et endnu mere sikkert og stabilt køretøj til brug i
offentlig trafik. I stedet for, at opsamle og
regenerere energi via forhjulene, indfører man samme
teknik som i Formel E racerbilen: Man opsamler den
fra baghjulene.
Det er ikke uden betydning,
for netop i Formel E har erfaringerne vist, at man
derigennem opnår en langt mere stabil bremseeffekt,
som ikke påvirker styring og bilens bevægelser i nær
samme grad, som hvis man samler
regenereringen alene på forhjulene. Det er måske
især vigtigt, fordi den banebrydende e-Pedal,
hvormed netop bilens bremseeffekt via regenerering i
langt de fleste tilfælde vil stå for bilens
nedbremsning er en del af det avancerede udstyr, Det
bliver spændende at opleve i praksis.
Sportslig og moderne
Designlinjerne minder meget
om den nye, men noget mere kompakte Nissan Juke. Den
har en lidt bombastisk front (med et nyt elektrisk
NISSAN-logo), der fører tankerne over på Mercedes
EQC, og et skrånende coupéagtigt bagparti, men i
kabinen er der god plads til fem passagerer, som
bl.a. nyder godt af brugen af meget flade batterier,
anbragt under gulvet i bilen.
Det er der som sådan ikke
noget nyt i, for alle elbiler har batterier lavt
placeret, for at kompensere lidt for den mervægt, en
elbil typisk bærer rund på i sammenligning med
konventionelt drevne biler. Men fordelen er udnyttet
til fulde, og selv i den firehjulstrukne udgave har
Ariya helt fladt gulv. Det hænger sammen med, at man
skaber firehjulstræk vha. én elmotor fortil og én
bagtil. Tyngdepunktet er placeret midt mellem
akslerne og giver næsten 50:50 fordeling af vægten.
Og så har man fornuftigt nok valgt et multilink
baghjulsophæng, uanset drivline – elmotorer giver
mange pladsfordele...
500 kilometer og
hurtigopladning
Hvad batteristørrelsen angår,
blander Nissan sig med Ariya også i kampen om de
kunder, der foruden fine fart egenskaber også ønsker
lang rækkevidde. Nissan Ariya vil med såvel
forhjulstræk som firehjulstræk kunne leveres med
litiumion batterier på 63 hhv. 87 kWh. Rækkevidden
vil med det store batteri bliver over 500 kilometer
og Ariya benytter COMBO ladestandarden i Europa til
hurtigopladning. Batteriet er desuden væske-afkølet,
og der kan lades med op til 130 kW. Ved
hjemmeopladning kan 87 kWh udgaven klare 22
kW/3-faser.
Den nye Nissan er udrustet
efter alle kunstens regler med ProPILOT
kørehjælpemidler, den nævne e-Pedal, og den kan
betjenes via Nissans specielle app, som fx også kan
assistere ruteplanlægningen, så man hurtigst muligt
vil kunne navigere sig gennem det europæiske vejnet.
Interiøret vidner om moderne design tankegang med to
12,3 skærme placeret i forlængelse af hinanden, bag
rattet og over midterkonsollen. Fjernbetjent klima
kontrol og styring af dørlåse mv. indgår naturligt i
app’en, og Nissan Ariya’s firmware vil også kunne
opdateres trådløst. |