- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Ariya FWD

Tålmodighed og erfaring lønner sig


Af Søren Clauding – juli 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er to år siden, vi første gang kunne fortælle om den helt nye elbil fra Nissan. Verdens førende elbils-producent, der revolutionerede el-bils verdenen med Nissan Leaf tilbage i 2010, var på vej med en ny elbil, Nissan Ariya. Men der skulle gå det meste af to år før vi kunne sætte os bag rattet og køre den første tur i den elektriske coupé-crossover.

 

Derfor: Læs artiklerne fra den gang, for Nissan har forberedt sig grundigt, så man var sikker på at kunne leve op til fabrikkens elbils historie - så indholdet er fortsat gældende. Og allerede dengang vidste man derfor, at Ariya ville være noget særligt. Præcis som fabrikken siden introduktionen af den kompakte crossover/SUV, Qashqai har domineret den biltype, lægger Ariya også op til noget tilsvarende i sin kategori.

 

Markedsparat

Om det kommer til at ske, beror meget på kundetyperne, men mon ikke markedet så småt har udviklet sig fra at være domineret af de såkaldte ”first movers” til i dag, i Skandinavien i hvert fald, i højere grad at være eller vil blive præget bilkøbere, som vil have glæde af og kunne nyde fordel af en elektrisk bil? Måske også den kundetype, der for længst har haft glæde af Nissans ekspertise og erfaring indenfor elektriske biler og nu har brug for noget trods alt mere moderne end den hæderkronede Leaf-model.

 

I alle tilfælde er det svært at gå galt i byen med en Nissan Ariya. Visuelt fanger den øjet fra første blik. Det vidste vi fra præsentationen i Danmark sidste år, men når man sætter sig til rette bag rattet bag en bil, der rent faktisk kan køre, og ved allerførste pedaltryk oplever en harmonisk velkørende bil, overvældes man af oplevelsen af en gennemført og veltilrettelagt bil.

 

Gennemtænkt

Billederne siger mere end mange ord, men praktiske løsninger som en elektrisk justerbar centerkonsol, der kan skydes 15 cm frem og tilbage og dermed tilpasses førerens individuelle behov i forbindelse med betjeningen af bilen, vidner om hvor gennemtænkt Ariya er.


 

 


At kalde Ariya for en crossover i stedet for en SUV er også en ydmyg undertoning af dens formåen. Den findes (snart i hvert fald) med træk på alle fire hjul, som efter undertegnedes opfattelse er et kardinalpunkt for SUV-betegnelsen, den har en frihøjde på 18,5 cm. Og den har kræfter nok.

 

Fine køreegenskaber

Frihøjden har den opnået, til trods for at batteriet kan blive så stort som 87 kWh (da snuppes der dog en halv cm af de 18,5 cm). De til rådighed værende biler i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der i respekt for de nordiske landes store elbils-engagement fandt sted på vejene omkring den svenske hovedstad, Stockholm, var alle udrustet med 63 kWh batterier og forhjulstræk. Det gør dem naturligvis mere adrætte end de noget tungere firehjulstrækkere med det store batteri. Men fordi bilen er skabt med den store frihøjde og fordi man har mestret at få tyngdepunktet ned, er vejbeliggenheden meget fin.


 


Nissan har nemlig med udgangspunkt i deres nye CMF-EV platform for elektriske biler formået at forene en høj grad af affjedringskomfort, som på de ofte ujævne svenske provinsveje viste sig også at være mere end almindelig god, med tilstrækkelig spændstighed til, også at være underholdende køre – i hvert fald indenfor de svenske hastighedsbegrænsninger.

 

Sympatiske køreegenskaber

Hvad det sidste angår, prøvede vi også bilen ved svensk motorvejsfart og da den energifornuftigt nok er begrænset til en topfart på 160 km/t, kunne der ikke sættes en finger på køreegenskaberne ved den fart. Det er en af mange fordele, man får ved ikke at øge en bils fartpotentiale for meget. Hvis en bil er god ved meget høj fart, vil den ofte lide ved lav fart og omvendt. Så når fartspektret er reduceret, som Nissan har gjort det, har man bedre kunnet forfine køreoplevelsen.

 

Det har man også gjort i kraft af den avancerede såkaldte elektrisk exited synkron motor, hvor maskineriet i modsætning til en permanent magnet synkronmotor også har fleksibel magnetvirkning, som vi, selvom effekten deraf blev lidt nedtonenet af de tilstedeværende Nissan teknikere, vil vove at påstå har en andel i den bløde og yderst økonomiske motorgang. Men indrømmet, computerens energistyring er også af afgørende betydning og en væsentlig grund til bilens sympatiske motorgang.

 

Stor stabilitet

Elmotoren er placeret lavt i motorrummet og i FWD-versionen er vægtfordelingen 52:48. Det giver den stabilitet, som iblandt savnes i de for tiden så populære baghjultrukne elbiler. Men som Nissans danske informationschef udtrykker det: ”Nu har vi i årevis vidst, at forhjulstræk var det sikreste for langt de fleste bilister, så hvorfor lave om på det.” Det underbygges af Ariyas længde på 4,60 meter og tilhørende akselafstand på 2,78 meter.

 

Konkret stiller 218 elektriske hestekræfter i kombination med 300 konstante Newtonmeter og det fine accelerationspotentiale (0-100 km/t på 7,5 sekunder) da også krav om stabile køreegenskaber. Det har den opnået uden tab af køreglæde, til trods for en vægt på 1900 kg og i tilgift og givet vis også fordi man har benyttet et avanceret multilink baghjulsophæng, så styringen af bilen helt er i førerens hænder og ikke overladt til Ariyas baghjul.

 

Gode priser – godt salg

Når dette læses er salget af Nissan Ariya allerede godt i gang. Faktisk har man kunnet bestille en bil siden 7. april og i perioden derefter har Nissan solgt 800 biler, i princippet ubeset. Det er udtryk for en høj grad af tillid til den japanske bilfabrik, der dog også har prissat bilen ganske attraktivt.

 

Den billigste Ariya er prissat til 381.000 kroner og ønsker man 87 kWh batteri og med topudstyret Evolve, 87 kWh batteri og e-4ORCE firehjulstræk er prisen godt 503.000 kroner.


Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Ariya præsentation >>>

Nissan Ariya crossover coupé verdenspremiere >>>
First on-board videotest: Nissan Ariya FWD
Vi har prøvekørt den helt nye Nissan Ariya med 63 kWh batteri og 214 hestekræfter. Den har meget alsidige køreegenskaber og synliggør Nissans store erfaring i produktion af elbiler. Fuld HD.





Hurtige fakta om Nissan Ariya FWD


Introduktion i sommeren 2022

 

Priser fra 381.000 kroner.

 

Drivline: Elektrisk exited synkron motor. 214 hk, 300 Nm. Forhjulstræk.

Batteri: Litium ion 63 kWh (netto).

Rækkevidde: 403 km.

Energiforbrug: 17,6 kW/100 km.

130 kW lynopladning (DC). 20-80 procent: 28 minutter.

7,4-22 kW 1- og 3-faset opladning.

Længde: 4,60 m.

Bredde: 1,85 m.

Højde: 1,66 m.

Bagagekapacitet: 468 l.

Anhængervægt: 750 kg.

 

Udpluk fra standardudstyrslisten:

Advance:

22 kW on-board opladning.

130 kW DC opladning.

Varmepumpe.

Fuld LED lys.

Forrudevarme.

Intelligent nødbremse bag med cross traffic alert.

Intelligent nødbremse med vejkrydsassistent.

Elektrisk p-bremse med auto hold.

12,3” skærm med navigation.

Stemmekontrol.

e-pedal.

Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan.

Nøglefri betjening.

Adaptiv fartpilot.

P-sensorer for og bag.

2-zone klimaanlæg.

 

Evolve:

El-sidespejle med memory- og tilt-funktion.

Adaptivt forlys med automatisk niveauregulering.

El-betjent panorama soltag.

Bose audio system.

Parkeringsassistent.

Head-up display.

Bagsædevarme.

Elektrisk 8-vejs justerbare forsæder.

Intelligent bakspejl med kamera.

El-bagklap.


Link til importøren







Der er fremragende plads på bagsædet.


135/55-19 hjul giver et bestemt men både godt og komfortabelt vejgreb.




Bagagerummet er stort, let tilgængeligt og vel indrettet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt