Det er to år siden, vi første
gang kunne fortælle om den helt nye elbil fra
Nissan. Verdens førende elbils-producent, der
revolutionerede el-bils verdenen med Nissan Leaf
tilbage i 2010, var på vej med en ny elbil, Nissan
Ariya. Men der skulle gå det meste af to år før vi
kunne sætte os bag rattet og køre den første tur i
den elektriske coupé-crossover.
Derfor: Læs artiklerne fra
den gang, for Nissan har forberedt sig grundigt, så
man var sikker på at kunne leve op til fabrikkens
elbils historie - så indholdet er fortsat gældende.
Og allerede dengang vidste man derfor, at Ariya
ville være noget særligt. Præcis som fabrikken siden
introduktionen af den kompakte crossover/SUV,
Qashqai har domineret den biltype, lægger Ariya også
op til noget tilsvarende i sin kategori.
Markedsparat
Om det kommer til at ske,
beror meget på kundetyperne, men mon ikke markedet
så småt har udviklet sig fra at være domineret af de
såkaldte ”first movers” til i dag, i Skandinavien i
hvert fald, i højere grad at være eller vil blive
præget bilkøbere, som vil have glæde af og kunne
nyde fordel af en elektrisk bil? Måske også den
kundetype, der for længst har haft glæde af Nissans
ekspertise og erfaring indenfor elektriske biler og
nu har brug for noget trods alt mere moderne end den
hæderkronede Leaf-model.
I alle tilfælde er det svært
at gå galt i byen med en Nissan Ariya. Visuelt
fanger den øjet fra første blik. Det vidste vi fra
præsentationen i Danmark sidste år, men når man
sætter sig til rette bag rattet bag en bil, der rent
faktisk kan køre, og ved allerførste pedaltryk
oplever en harmonisk velkørende bil, overvældes man
af oplevelsen af en gennemført og veltilrettelagt
bil.
Gennemtænkt
Billederne siger mere end
mange ord, men praktiske løsninger som en elektrisk
justerbar centerkonsol, der kan skydes 15 cm frem og
tilbage og dermed tilpasses førerens individuelle
behov i forbindelse med betjeningen af bilen, vidner
om hvor gennemtænkt Ariya er.
At kalde Ariya for en
crossover i stedet for en SUV er også en ydmyg
undertoning af dens formåen. Den findes (snart i
hvert fald) med træk på alle fire hjul, som efter
undertegnedes opfattelse er et kardinalpunkt for
SUV-betegnelsen, den har en frihøjde på 18,5 cm. Og
den har kræfter nok.
Fine køreegenskaber
Frihøjden har den opnået, til
trods for at batteriet kan blive så stort som 87 kWh
(da snuppes der dog en halv cm af de 18,5 cm). De
til rådighed værende biler i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler, der i respekt
for de nordiske landes store elbils-engagement fandt
sted på vejene omkring den svenske hovedstad,
Stockholm, var alle udrustet med 63 kWh batterier og
forhjulstræk. Det gør dem naturligvis mere adrætte
end de noget tungere firehjulstrækkere med det store
batteri. Men fordi bilen er skabt med den store
frihøjde og fordi man har mestret at få
tyngdepunktet ned, er vejbeliggenheden meget fin.
Nissan har nemlig med
udgangspunkt i deres nye CMF-EV platform for
elektriske biler formået at forene en høj grad af
affjedringskomfort, som på de ofte ujævne svenske
provinsveje viste sig også at være mere end
almindelig god, med tilstrækkelig spændstighed til,
også at være underholdende køre – i hvert fald
indenfor de svenske hastighedsbegrænsninger.
Sympatiske køreegenskaber
Hvad det sidste angår,
prøvede vi også bilen ved svensk motorvejsfart og da
den energifornuftigt nok er begrænset til en topfart
på 160 km/t, kunne der ikke sættes en finger på
køreegenskaberne ved den fart. Det er en af mange
fordele, man får ved ikke at øge en bils
fartpotentiale for meget. Hvis en bil er god ved
meget høj fart, vil den ofte lide ved lav fart og
omvendt. Så når fartspektret er reduceret, som
Nissan har gjort det, har man bedre kunnet forfine
køreoplevelsen.
Det har man også gjort i
kraft af den avancerede såkaldte elektrisk exited
synkron motor, hvor maskineriet i modsætning til en
permanent magnet synkronmotor også har fleksibel
magnetvirkning, som vi, selvom effekten deraf blev
lidt nedtonenet af de tilstedeværende Nissan
teknikere, vil vove at påstå har en andel i den
bløde og yderst økonomiske motorgang. Men indrømmet,
computerens energistyring er også af afgørende
betydning og en væsentlig grund til bilens
sympatiske motorgang.
Stor stabilitet
Elmotoren er placeret lavt i
motorrummet og i FWD-versionen er vægtfordelingen
52:48. Det giver den stabilitet, som iblandt savnes
i de for tiden så populære baghjultrukne elbiler.
Men som Nissans danske informationschef udtrykker
det: ”Nu har vi i årevis vidst, at forhjulstræk var
det sikreste for langt de fleste bilister, så
hvorfor lave om på det.” Det underbygges af Ariyas
længde på 4,60 meter og tilhørende akselafstand på
2,78 meter.
Konkret stiller 218
elektriske hestekræfter i kombination med 300
konstante Newtonmeter og det fine
accelerationspotentiale (0-100 km/t på 7,5 sekunder)
da også krav om stabile køreegenskaber. Det har den
opnået uden tab af køreglæde, til trods for en vægt
på 1900 kg og i tilgift og givet vis også fordi man
har benyttet et avanceret multilink baghjulsophæng,
så styringen af bilen helt er i førerens hænder og
ikke overladt til Ariyas baghjul.
Gode priser – godt salg
Når dette læses er salget af
Nissan Ariya allerede godt i gang. Faktisk har man
kunnet bestille en bil siden 7. april og i perioden
derefter har Nissan solgt 800 biler, i princippet
ubeset. Det er udtryk for en høj grad af tillid til
den japanske bilfabrik, der dog også har prissat
bilen ganske attraktivt.
Den billigste Ariya er
prissat til 381.000 kroner og ønsker man 87 kWh
batteri og med topudstyret Evolve, 87 kWh batteri og
e-4ORCE firehjulstræk er prisen godt 503.000 kroner.
|