- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Nissan Ariya 87 kWh

Advance 2WD


Nissans nye elbil bekræfter sig selv


Af Søren Clauding – februar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved flere lejligheder omtalt Nissans helt nye elbil, Ariya, og der var ingen tvivl: Den var for undertegnede en absolut topkandidat til titlen ”Årets Bil i Danmark 2023”. Den demokratiske proces afgjorde udfaldet anderledes, men gennem endnu en prøvekørsel bekræfter Nissan Ariya sig selv: Den er en eminent, gennemarbejdet, grænsende til det perfekte elektrisk bil.

 

Disse spalter bliver ikke en gentagelse af vores tidligere artikler. Læs dem også (links øverst på siden til højre) og få et komplet billede af bilen, som mange af konkurrenterne har svært ved at nå til sokkeholderne. Men ét aspekt, vi kunne afprøve og som var nyt, nemlig bilens rækkevidde ved temperaturer omkring frysepunktet.

 

Real-life rækkevidde

Og i selv samme øjeblik, ”real-life” rækkevidden fastslås, spreder usikkerheden sig på virkelighedens præmisser. Det var 87 kWh versionen, vi kørte denne gang, og WLTP rækkevidden siger 533 kilometer. Vi erfarede ved nul grader en rækkevidde på omkring 350-360 kilometer. Og så har FDM netop publiceret deres erfaringer fra en elbilstest i Norge i koldt vejr. 400 kilometer nåede de frem til.



Var det så bare os, der ikke kunne køre bilen forsigtigt nok? Næppe, men vi tilbagelagde nok flere kilometer på motorveje end man gjorde i Norge. Og måske nok så vigtigt: Vi havde en del koldstarter og de tærer på rækkevidden, fordi batteriet, når det er koldt, har en lavere kapacitet. Når det først er oppe i temperatur, går det bedre. Og så holdt vi os ikke tilbage, hvad angik tilpas temperatur i kabinen, sædevarme og ratvarme. Plus ”normal” kørsel.

 

Aktiv batteri-konditionering

Desuden har Nissan udviklet et system, et ”Aktivt termisk batteri styresystem”, der konditionerer batteriet og sikrer den optimale temperatur, så man i princippet har den fulde effekt kort efter, at man har sat gang i køreturen, men det koster naturligvis lidt energi. Omvendt forbruger bilen mindre energi, når man så kører, Sagt på en anden måde: Det er ikke helt overskueligt, detaljeret at vurdere bilens energiforvaltning, for der er så mange ”skjulte” fakturer, der spiller ind.

 

Men sådan er det for alle elbiler, og Ariya’en hører til cirka midt i skalaen: Oversat fra Norsk til Dansk: I vinterkulde falder rækkevidden med omkring 25 procent for de fleste elbiler, når de køres uden længere pauser. Det skete også for Ariya.

 

God også i byen

Tilbage til de danske landeveje: Foruden motorvej kørte vi en del ved bykørsel, som normalt udløser en del regenerering ved deceleration. Men når det er koldt, er effekten reduceret, dels fordi strømmen ikke kan transporteres så hurtigt, dels fordi batteriets evne til at modtage strøm da er nedsat – dets indre modstand er ”ganske enkelt” større, når det er koldt. Men vi gjorde det, fordi det manglede i vores test af bilen på vejene omkring Stockholm sidste sommer. Og i det svenske var brosten også en mangelvare. Desuden var bilen dengang lettere, fordi batteriet var på 63 kWh.



Ariya har store hjul, 235/55-19 og frihøjden på 18 cm er benyttet til at gøre affjedringen rimelig komfortabel, og alligevel stærk nok til at parerer bevægelserne i den 2,2 Tons (inklusive fører) tunge bil. På brostenene var det nok især de store hjul, der gjorde arbejdet, fordi man populært sagt kørte på toppen af stenene og ujævnhederne derigennem blev elimineret.

 

Vinder på forhjulstræk

I øvrigt er vendediameteren blot 10,8 meter, hvilket gør det let at manøvrere den 4,6 meter lange Coupé-Crossover. Til trods for at bilen har forhjulstræk, som også er en rigtig god egenskab. I årtier har der i bilverdenen været enighed om, at forhjulstræk (eller firehjulstræk) var at foretrække i forhold til baghjulstræk, fordi kørestabiliteten er bedre.

 

Giv det en tanke, når der skal vælges elbil – for de fysiske regler er altså ikke ændret, blot fordi det af andre årsager giver mening at have træk på baghjulene. Firehjulstræk er ultimativt og sådan en version af Ariya vil Nissan også snart kunne levere (vi har allerede prøvet den).

 

Motoren er en elektrisk exited synkronmotor, som har en øjeblikkelig og præcis respons. Den er meget let-kørt, hvilket bestemt er en fordel ved uforudsigelig bykørsel.

 

Succes fra starten

Nissan har haft stor succes med den nye Ariya. I skrivende stund er der uden at køberne overhovedet har kunnet se og prøve bilen købt 1100 biler. Og leveringstiden er nede på 5-7 måneder, hvis ikke man kan finde en ”lagerbil” hos en forhandler.

 

Men har man købt bilen ubeset, har man på ingen måde købt katten i sækken. Den prøvekørte Advance-udgave er prissat til små 450.000 kroner og for den pris får man et af markedets allermest avancerede elbiler. Prisen inkluderer førnævnte hjul på alufælge, fuld LED, nøglefri betjening, forrudevarme. Hele rækken af kørehjælpemidler, p-sensorer for og bag, 2-zone klimaanlæg, ratvarme, sædevarme, elektrisk bagklap og 350 grader kamera såvel som bakkamera.


 

 

 

Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Ariya e-4ORCE track test >>>

Nissan Ariya First World Test 2022 >>>

Nissan Ariya præsentation >>>

Nissan Ariya crossover coupé verdenspremiere >>>

On-board city-test: Nissan Ariya 87 kWh

Vi har prøvet den nye avancerede Nissan elbil på landeveje og racerbane. Men hvordan kører den helt almindelige udgave med det store 87 kWh batteri i en dansk provinsby? Fuld HD.





Model:

Nissan Ariya FEW 87 kWh Advance

Listepris:

Kr. 447.000

Motor og transmission:

Elektrisk Exided Synkron el-motor. 238 hk (178 kW). 300 Nm. 87 kWh litium-ion batteri (brugbar effekt).

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Forbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,6 sekunder/ 160 km/t/ 18,1-18,4 kW/100 km/ 533 km

Hjul, for / bag:

235/55-19

Længde:

4,60 m

Bagagerum:

468 liter

Anhænger vægt: 2121 kg

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse med reg af biler, cyklister og fodgængere. 19” alufælge. Fuld LED. Nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg. El-forsæde. Sædevarme. Ratvarme. Forrudevarme. ProPilot inkl. adaptiv fartpilot. Isofix.  Bakkamera. 360 grader kamera. Android Auto og Apple CarPlay. el-bagklap.


Link til importøren



Der er lys-dioder i de hvide "pletter" på panelet - elegant!








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt