Vi har ved flere lejligheder
omtalt Nissans helt nye elbil, Ariya, og der var
ingen tvivl: Den var for undertegnede en absolut
topkandidat til titlen ”Årets Bil i Danmark 2023”.
Den demokratiske proces afgjorde udfaldet
anderledes, men gennem endnu en prøvekørsel
bekræfter Nissan Ariya sig selv: Den er en eminent,
gennemarbejdet, grænsende til det perfekte elektrisk
bil.
Disse spalter bliver ikke en
gentagelse af vores tidligere artikler. Læs dem også
(links øverst på siden til højre) og få et komplet
billede af bilen, som mange af konkurrenterne har
svært ved at nå til sokkeholderne. Men ét aspekt, vi
kunne afprøve og som var nyt, nemlig bilens
rækkevidde ved temperaturer omkring frysepunktet.
Real-life rækkevidde
Og i selv samme øjeblik,
”real-life” rækkevidden fastslås, spreder
usikkerheden sig på virkelighedens præmisser. Det
var 87 kWh versionen, vi kørte denne gang, og WLTP
rækkevidden siger 533 kilometer. Vi erfarede ved nul
grader en rækkevidde på omkring 350-360 kilometer.
Og så har FDM netop publiceret deres erfaringer fra
en elbilstest i Norge i koldt vejr. 400 kilometer
nåede de frem til.
Var det så bare os, der ikke
kunne køre bilen forsigtigt nok? Næppe, men vi
tilbagelagde nok flere kilometer på motorveje end
man gjorde i Norge. Og måske nok så vigtigt: Vi
havde en del koldstarter og de tærer på rækkevidden,
fordi batteriet, når det er koldt, har en lavere
kapacitet. Når det først er oppe i temperatur, går
det bedre. Og så holdt vi os ikke tilbage, hvad
angik tilpas temperatur i kabinen, sædevarme og
ratvarme. Plus ”normal” kørsel.
Aktiv
batteri-konditionering
Desuden har Nissan udviklet
et system, et ”Aktivt termisk batteri styresystem”,
der konditionerer batteriet og sikrer den optimale
temperatur, så man i princippet har den fulde effekt
kort efter, at man har sat gang i køreturen, men det
koster naturligvis lidt energi. Omvendt forbruger
bilen mindre energi, når man så kører, Sagt på en
anden måde: Det er ikke helt overskueligt,
detaljeret at vurdere bilens energiforvaltning, for
der er så mange ”skjulte” fakturer, der spiller ind.
Men sådan er det for alle
elbiler, og Ariya’en hører til cirka midt i skalaen:
Oversat fra Norsk til Dansk: I vinterkulde falder
rækkevidden med omkring 25 procent for de fleste
elbiler, når de køres uden længere pauser. Det skete
også for Ariya.
God også i byen
Tilbage til de danske
landeveje: Foruden motorvej kørte vi en del ved
bykørsel, som normalt udløser en del regenerering
ved deceleration. Men når det er koldt, er effekten
reduceret, dels fordi strømmen ikke kan
transporteres så hurtigt, dels fordi batteriets evne
til at modtage strøm da er nedsat – dets indre
modstand er ”ganske enkelt” større, når det er
koldt. Men vi gjorde det, fordi det manglede i vores
test af bilen på vejene omkring Stockholm sidste
sommer. Og i det svenske var brosten også en
mangelvare. Desuden var bilen dengang lettere, fordi
batteriet var på 63 kWh.
Ariya har store hjul,
235/55-19 og frihøjden på 18 cm er benyttet til at
gøre affjedringen rimelig komfortabel, og alligevel
stærk nok til at parerer bevægelserne i den 2,2 Tons
(inklusive fører) tunge bil. På brostenene var det
nok især de store hjul, der gjorde arbejdet, fordi
man populært sagt kørte på toppen af stenene og
ujævnhederne derigennem blev elimineret.
Vinder på forhjulstræk
I øvrigt er vendediameteren
blot 10,8 meter, hvilket gør det let at manøvrere
den 4,6 meter lange Coupé-Crossover. Til trods for
at bilen har forhjulstræk, som også er en rigtig god
egenskab. I årtier har der i bilverdenen været
enighed om, at forhjulstræk (eller firehjulstræk)
var at foretrække i forhold til baghjulstræk, fordi
kørestabiliteten er bedre.
Giv det en tanke, når der
skal vælges elbil – for de fysiske regler er altså
ikke ændret, blot fordi det af andre årsager giver
mening at have træk på baghjulene. Firehjulstræk er
ultimativt og sådan en version af Ariya vil Nissan
også snart kunne levere (vi har allerede prøvet
den).
Motoren er en elektrisk
exited synkronmotor, som har en øjeblikkelig og
præcis respons. Den er meget let-kørt, hvilket
bestemt er en fordel ved uforudsigelig bykørsel.
Succes fra starten
Nissan har haft stor succes
med den nye Ariya. I skrivende stund er der uden at
køberne overhovedet har kunnet se og prøve bilen
købt 1100 biler. Og leveringstiden er nede på 5-7
måneder, hvis ikke man kan finde en ”lagerbil” hos
en forhandler.
Men har man købt bilen
ubeset, har man på ingen måde købt katten i sækken.
Den prøvekørte Advance-udgave er prissat til små
450.000 kroner og for den pris får man et af
markedets allermest avancerede elbiler. Prisen
inkluderer førnævnte hjul på alufælge, fuld LED,
nøglefri betjening, forrudevarme. Hele rækken af
kørehjælpemidler, p-sensorer for og bag, 2-zone
klimaanlæg, ratvarme, sædevarme, elektrisk bagklap
og 350 grader kamera såvel som bakkamera.
|