- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Langturstest: Mazda CX-30 e-Skyactiv G 2,5 Takumi


Optimal til langturen i enhver forstand


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en helt nye 2,5 liters mild hybrid Skyactiv G motor i maskinrummet var Mazda CX-30 allerede på papiret den optimale bil til en langtur ned gennem Europa – Tyskland, Belgien, Frankrig. Størrelsen er ideel, hvis man ikke er for mange i bilen, og den er langt mere klimarigtig end hvis man alternativt tog flyveren og supplerede med en udlejningsbil.

 

Vi danskere er vant til at tage på biltur gennem Europa. Det har vi gjort i mange årtier. På ferie, på forretningsrejse, på ture, hvor det var oplevelserne og formålene, der var afgørende for turenes karakter og indhold – og ikke hvor der var mulighed for opladning.

 

Gyngerne og karusselen

Elbilernes gør deres indtog i Danmark og Norge. Hér lukrerer mange bilkøbere på ingen eller kun beskeden afgift til staten. Det har de gjort i nogle år, og sådan vil det formentlig vedblive med at være en tid endnu. Det er i økonomisk sammenhæng godt for den enkle, og de nordiske lande kan økonomisk tillade sig, at se bort fra en reduceret indtjening på registreringsafgifter, bl.a. fordi man har en stor indtjening på at sælge Nordsø-olie på verdensmarkedet. Det er sådan lidt en slags ”gyngerne og karusselen”, for nu at refererer til en gammel revyvise, og det kan man have en holdning til eller lade være, men sådan er rigernes tilstand lige nu.

 

Vil man bevare bilferietraditionen eller fortsat nyde en køretur, selvom målet er af forretningsmæssig art, kræver det dels en meget præcis planlægning, hvis man vil køre i en elbil, dels en trafikstrøm, som med årene er blevet stadig mere uforudsigelig. Det var undertegnedes erfaring, da jeg for nylig kørte sydover.

 

Benzin var optimalt

Elbiler har mange gode sider, men de er fortsat begrænset af den lange tid det tager, at ”hælde” ny energi på ”tanken”. Og, viste det sig, også af den udfordrende infrastruktur syd for den danske grænse, som ikke er i nærheden af det niveau, vi oplever i Dannevang. Om det bliver bedre over årene, er lettere uforudsigeligt, men aktuelt var benzinbilen den rette. Og sådan en er Mazda CX-30.



Den er benzinøkonomisk, de 51 liter benzin, som tanken kan indeholde, fyldes på i løbet af få minutter, og tankstationerne er der stadig masser af både på det europæiske motorvejsnet og langs de øvrige veje. Det var heldigt, for på strækningen mellem Hamburg og Bremen var motorvejen totalspærret og fordrede en omkørsel på små 100 kilometer, og tilsvarende var strækningen mellem Köln og Achen også lukket. Ekstra 50 kilometer og ikke en eneste ladestander undervejs. Ude i det virkelige liv er mange ting ret indlysende. Og lige et hurtig tip: Forlader man Autobahn’en, når tanken er parat til refill, kan man let spare op til 50 Cent pr. liter.

 

Smidig og støjsvag

Mazda bygger også elbiler, og de er ret gode til det. De bygger faktisk også elektriske biler med egen benzindrevet strømgenerator. Men en CX-30 med den nye 4-cylindrede 2,5 liters Skyactiv motor uden turbolader er et fremragende alternativ. Motoren er smidig, den er støjsvag, og uden skelen til benzinmåleren og iblandt også med de 191 km/t, som er den officielle topfart, var godt 14 km/l let at ramme. Det officielle WLTP tal er 15,2 km/l og det er mere end realiserbart under danske kørselsforhold.



Automatgear og forhjulstræk gjorde bilen let at håndtere, meget stabil og sikker, og en frihøjde på 18 cm viste sig flere gange at være en fordel, både ved kørsel på ujævne bygader og konkret ved indkørslen til et mildt sagt landligt overnatningssted undervejs. Det gav en vis fleksibilitet.

 

Let og agil

Mest overbevisende var imidlertid den lethed, hvormed man kan kunne færdes, såvel i den tætte trafik som på de kurvede veje, der indgik i den uventet tilpassede rute. Det skyldes både et forholdsvis lavt tyngdepunkt, fordi bilens højde, til trods for at den kan kategoriseres som en kompakt SUV, er ret beskeden. Samt en lav vægt på lige godt 1400 kg. En sådan bil er en reel fornøjelse at køre en langtur i.

 

Vi har tidligere, da den første CX-30 så dagens lys for omkring 5 år siden, oplevet bilen både med og uden firehjulstræk – og AWD er fortsat en option, blot med en større motor. Ret beset er det dog sjældent, at man har brug for træk også på baghjulene, hvilket den aktuelle køretur bekræftede. Til gengæld er den overskuelighed, man har over ikke bare trafikken, men også omkring snævre køresektioner i de parkeringshuse, det er svært at komme udenom på en biltur, et stort plus. Her tæller frihøjden med såvel som en længde på blot 4,40 meter..



Hensigtsmæssige løsninger

Indretningen gør den praktisk at anvende, bl.a. med et bagagerum på 430 liter og god bagsædeplads. Bagagekapaciteten kan øges til 1,4 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned, og så har man altid glæde af elektrisk bagklap, som var standard på den Takumi version, vi kørte turen i.

 

Undervejs har man også stor glæde af betjening via den såkaldte HMI-commander, som er et drejehjul i midterkonsollen, som kan benyttes til at betjene bilens centerskærm. Mazda har med vilje fravalgt en touch-skærm, hvilket betyder, at man markant hurtigere og mere trafiksikkert kan navigere rundt i menuerne, uden at skulle forsøge at ramme et punkt på en berøringsskærm. Og så har det den sideeffekt, at skærmen ikke på et øjeblik er fyldt med fedtfingre.



Godt udstyr

I øvrigt var det erfaringen, at Mazda’s navigationssystem var langt mere præcist end den medbragte eksterne GPS-navigator eller for den sags skyld Google Maps. Og man skal heller ikke underkende værdien af udstyr på en langtur, og hér er ”Takumi” udtryk for topudstyret. Det omfatter bl.a. auto-hold funktionen, som fastholder bilen ved stilstand og først slipper den igen, når man træder på speederen (fænomenalt ved Autobahn-kørsel med kø og ofte stillestående trafik). El-sæder er standard og en behagelighed, fordi indstillingen kan gemmes.

 

Head-up Display, hvor de vigtigste informationer spejles op på frontruden, er en stor sikkerhed ved hurtig motorvejskørsel og tæt trafik. Foldbare sidespejle lærer man at sætte pris på ved tæt parkering. Læderrat med varme er en god ting på en kold morgen. Det er også fint at kunne deaktivere irriterende lyde med et enkelt tryk. Eksempelvis passer EU's regler om, via et lydsignal at oplyse, når man kører hurtigere end systemet tror, at man må, meget dårligt. Mange steder i Sydeuropa er de nemlig eksperter i at signalere en fartgrænse, og siden glemme et ophævnings-skilt, så den irriterende lyd fortsætter.

 

Let parkering og høj grad af høresikkerhed

350 grader kamera gør det lettere at parkere på smalle steder, godt hjulpet af p-sensorer både for og bag. Og er man flere i bilen, er 2-zone klimaanlæg altid en håndsrækning til at optimere temperaturforholdene. Adaptive LED-forlygter gør kørsel på ukendte mørke landeveje meget lettere og sidst, men ikke mindst, er et Bose-lydanlæg herligt undervejs.



Den billigste CX-30 e-Skyactiv G 1,5 med manuelt gear er prissat til 270.000 kroner, hvilket absolut gør den prismæssigt konkurrencedygtig, også i forhold til afgifts-fritagede elbiler. Den prøvekørte Takumi version koster 358.000 kroner eksklusiv metallak. Vil man absolut betale mere for en CX-30, kan man lande på 440.000 kroner, men da er en 186-hestes 2-liters motor samt automatgear og firehjulstræk også en del af fornøjelsen.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>





Model:

Mazda CX-30 e-Skyactiv G 2,5 Takumi

Listepris:

Kr. 357.750

Motor og transmission:

4 cyl. Skyactiv-G 2,5 l benzinmotor. 140 hk, 238 Nm. 6 A/T. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,3 sek./ 191 km/t. 15,2 km/l. 148 g/km/ .

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

450-11466 liter

Anhængervægt: 1300 kg

Værd at bemærke:

18" alufælge. 215/55-18. Fuld LED forlys. Nøgleløs betjening. El-lædersæder med varme. Læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. HMI commander. Mavigation. Head-up display. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera. El-bagklap. 12 Volt udtag. Bose lydanlæg.


Link til importøren

















Mazda CX-30 passer ind i gigantiske parkeringskældre såvel som landlige Hostelerier.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt