Med en helt nye 2,5 liters
mild hybrid Skyactiv G motor i maskinrummet var
Mazda CX-30 allerede på papiret den optimale bil til
en langtur ned gennem Europa – Tyskland, Belgien,
Frankrig. Størrelsen er ideel, hvis man ikke er for
mange i bilen, og den er langt mere klimarigtig end
hvis man alternativt tog flyveren og supplerede med
en udlejningsbil.
Vi danskere er vant til at
tage på biltur gennem Europa. Det har vi gjort i
mange årtier. På ferie, på forretningsrejse, på
ture, hvor det var oplevelserne og formålene, der
var afgørende for turenes karakter og indhold – og
ikke hvor der var mulighed for opladning.
Gyngerne og karusselen
Elbilernes gør deres indtog i
Danmark og Norge. Hér lukrerer mange bilkøbere på
ingen eller kun beskeden afgift til staten. Det har
de gjort i nogle år, og sådan vil det formentlig
vedblive med at være en tid endnu. Det er i
økonomisk sammenhæng godt for den enkle, og de
nordiske lande kan økonomisk tillade sig, at se bort
fra en reduceret indtjening på
registreringsafgifter, bl.a. fordi man har en stor
indtjening på at sælge Nordsø-olie på
verdensmarkedet. Det er sådan lidt en slags
”gyngerne og karusselen”, for nu at refererer til en
gammel revyvise, og det kan man have en holdning til
eller lade være, men sådan er rigernes tilstand lige
nu.
Vil man bevare
bilferietraditionen eller fortsat nyde en køretur,
selvom målet er af forretningsmæssig art, kræver det
dels en meget præcis planlægning, hvis man vil køre
i en elbil, dels en trafikstrøm, som med årene er
blevet stadig mere uforudsigelig. Det var
undertegnedes erfaring, da jeg for nylig kørte
sydover.
Benzin var optimalt
Elbiler har mange gode sider,
men de er fortsat begrænset af den lange tid det
tager, at ”hælde” ny energi på ”tanken”. Og, viste
det sig, også af den udfordrende infrastruktur syd
for den danske grænse, som ikke er i nærheden af det
niveau, vi oplever i Dannevang. Om det bliver bedre
over årene, er lettere uforudsigeligt, men aktuelt
var benzinbilen den rette. Og sådan en er Mazda
CX-30.

Den er benzinøkonomisk, de 51
liter benzin, som tanken kan indeholde, fyldes på i
løbet af få minutter, og tankstationerne er der
stadig masser af både på det europæiske motorvejsnet
og langs de øvrige veje. Det var heldigt, for på
strækningen mellem Hamburg og Bremen var motorvejen
totalspærret og fordrede en omkørsel på små 100
kilometer, og tilsvarende var strækningen mellem
Köln og Achen også lukket. Ekstra 50 kilometer og
ikke en eneste ladestander undervejs. Ude i det
virkelige liv er mange ting ret indlysende. Og lige
et hurtig tip: Forlader man Autobahn’en, når tanken
er parat til refill, kan man let spare op til 50
Cent pr. liter.
Smidig og støjsvag
Mazda bygger også elbiler, og
de er ret gode til det. De bygger faktisk også
elektriske biler med egen benzindrevet
strømgenerator. Men en CX-30 med den nye
4-cylindrede 2,5 liters Skyactiv motor uden
turbolader er et fremragende alternativ. Motoren er
smidig, den er støjsvag, og uden skelen til
benzinmåleren og iblandt også med de 191 km/t, som
er den officielle topfart, var godt 14 km/l let at
ramme. Det officielle WLTP tal er 15,2 km/l og det
er mere end realiserbart under danske
kørselsforhold.

Automatgear og forhjulstræk
gjorde bilen let at håndtere, meget stabil og
sikker, og en frihøjde på 18 cm viste sig flere
gange at være en fordel, både ved kørsel på ujævne
bygader og konkret ved indkørslen til et mildt sagt
landligt overnatningssted undervejs. Det gav en vis
fleksibilitet.
Let og agil
Mest overbevisende var
imidlertid den lethed, hvormed man kan kunne færdes,
såvel i den tætte trafik som på de kurvede veje, der
indgik i den uventet tilpassede rute. Det skyldes
både et forholdsvis lavt tyngdepunkt, fordi bilens
højde, til trods for at den kan kategoriseres som en
kompakt SUV, er ret beskeden. Samt en lav vægt på
lige godt 1400 kg. En sådan bil er en reel
fornøjelse at køre en langtur i.
Vi har tidligere, da den
første CX-30 så dagens lys for omkring 5 år siden,
oplevet bilen både med og uden firehjulstræk – og
AWD er fortsat en option, blot med en større motor.
Ret beset er det dog sjældent, at man har brug for
træk også på baghjulene, hvilket den aktuelle
køretur bekræftede. Til gengæld er den
overskuelighed, man har over ikke bare trafikken,
men også omkring snævre køresektioner i de
parkeringshuse, det er svært at komme udenom på en
biltur, et stort plus. Her tæller frihøjden med
såvel som en længde på blot 4,40 meter..

Hensigtsmæssige løsninger
Indretningen gør den praktisk
at anvende, bl.a. med et bagagerum på 430 liter og
god bagsædeplads. Bagagekapaciteten kan øges til 1,4
kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned, og så
har man altid glæde af elektrisk bagklap, som var
standard på den Takumi version, vi kørte turen i.
Undervejs har man også stor
glæde af betjening via den såkaldte HMI-commander,
som er et drejehjul i midterkonsollen, som kan
benyttes til at betjene bilens centerskærm. Mazda
har med vilje fravalgt en touch-skærm, hvilket
betyder, at man markant hurtigere og mere
trafiksikkert kan navigere rundt i menuerne, uden at
skulle forsøge at ramme et punkt på en
berøringsskærm. Og så har det den sideeffekt, at
skærmen ikke på et øjeblik er fyldt med fedtfingre.


Godt udstyr
I øvrigt var det erfaringen,
at Mazda’s navigationssystem var langt mere præcist
end den medbragte eksterne GPS-navigator eller for
den sags skyld Google Maps. Og man skal heller ikke
underkende værdien af udstyr på en langtur, og hér
er ”Takumi” udtryk for topudstyret. Det omfatter
bl.a. auto-hold funktionen, som fastholder bilen ved
stilstand og først slipper den igen, når man træder
på speederen (fænomenalt ved Autobahn-kørsel med kø
og ofte stillestående trafik). El-sæder er standard
og en behagelighed, fordi indstillingen kan gemmes.
Head-up Display, hvor de
vigtigste informationer spejles op på frontruden, er
en stor sikkerhed ved hurtig motorvejskørsel og tæt
trafik. Foldbare sidespejle lærer man at sætte pris
på ved tæt parkering. Læderrat med varme er en god
ting på en kold morgen. Det er også fint at kunne
deaktivere irriterende lyde med et enkelt tryk.
Eksempelvis passer EU's regler om, via et lydsignal
at oplyse, når man kører hurtigere end systemet
tror, at man må, meget dårligt. Mange steder i
Sydeuropa er de nemlig eksperter i at signalere en
fartgrænse, og siden glemme et ophævnings-skilt, så
den irriterende lyd fortsætter.
Let parkering og høj grad
af høresikkerhed
350 grader kamera gør det
lettere at parkere på smalle steder, godt hjulpet af
p-sensorer både for og bag. Og er man flere i bilen,
er 2-zone klimaanlæg altid en håndsrækning til at
optimere temperaturforholdene. Adaptive
LED-forlygter gør kørsel på ukendte mørke landeveje
meget lettere og sidst, men ikke mindst, er et
Bose-lydanlæg herligt undervejs.

Den billigste CX-30 e-Skyactiv G 1,5 med manuelt gear
er prissat til 270.000 kroner, hvilket absolut gør
den prismæssigt konkurrencedygtig, også i forhold
til afgifts-fritagede elbiler. Den prøvekørte Takumi
version koster 358.000 kroner eksklusiv metallak.
Vil man absolut betale mere for en CX-30, kan man
lande på 440.000 kroner, men da er en 186-hestes
2-liters motor samt automatgear og firehjulstræk
også en del af fornøjelsen. |