- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Skoda Elroq 85

Elbil med egen identitet


Af Søren Clauding – juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kunne allerede fortælle om den dengang helt nye Skoda Elroq ifm. de første internationale prøvekørsler tilbage i december sidste år. I mellemtiden er den landet i Danmark og har fra begyndelsen været populær blandt elbilskunderne. Nu har vi sat den lidt mere under lup på dansk asfalt og det ryster ikke førstehåndsindtrykket meget.

 

Når det så er sagt blev det tydeligt, hvor meget en Elroq koster, hvis der skal være harmoni mellem bilens potentiale, ens forventninger og dens pris. Den billigste Elroq er godt nok prissat til 250.000 kroner, men den version er grænsende til det spartanske. Den prøvekørte ”85-version” koster 315.000 kroner, men den var så oven i udrustet med en masse ekstraudstyr, som gjorde den ekstra attraktiv, men også skubbede prisen op på næsten 390.000 kroner.

 

Fælles platform

Grundliggende er Elroq skabt på samme platform som fx Volkswagen ID.3 og Cupra Tavascan. Trods det teknologiske fællesskab har Elroq dog helt sin egen identitet. Det vinder den sikkert mange hjerter på, og den har da også noget at have det i, hvis man altså lige sørger for at klæde den rigtigt på.

 

Derfor var den prøvekørte bil bl.a. forsynet med 20” alufælge, som man nu godt kunne have sprunget over efter undertegnedes opfattelse, for affjedringen er i sig selv fast nok. Men de kostede kun små 6000 kroner, så i den store sammenhæng betød det ikke meget. Så havde den også anhængertræk til 9000 kroner, men især den såkaldte Introduktionspakke B gjorde sit på prisberegningen.

 

Introduktionspakken

Introduktionspakken omfattede bl.a. varmepumpebaseret 3-zone klimaanlæg, adaptiv chassiskontrol (som er guld værd), Area view (som er et 360 graders kamera), Canton lydanlæg, elektrisk bagklap med kick-funktion (som Skoda kalder Virtuel pedal), el-forsæder med massagefunktion, Matrix LED forlygter, Head-up Display, fjernbetjent parkeringsassistent, varme i bagsæder og forrude, plus forskelligt mindre udstyr.

 

Meget af det er udstyr, der i hvert fald forventes i en elbil til små 400.000 kroner – og det kostede den så også. Men naturligvis kan man udmærket klare sig med det standard-udstyr, som følger med i 85-versionen. Måske især 19” fælgene, som vil gøre affjedringen mere tilgivende. Vi har dog ret beset ikke prøvet den i Danmark uden adaptiv chassiskontrol, men det virkede rigtig godt ved de internationale testkørsler, som fandt sted på Mallorca.

 

En lærestreg

P-sensorer for og bag er også standard i 85-udgaven ligesom varmepumpe og det flotte 13” display, placeret under forruden over midterkonsollen. Det viste sig desværre ikke at være så flot, da vi startede bilen første gang, efter at den havde stået en tid i direkte sol hos importøren. Formentlig på grund af varmen var skærmen totalt i udu – skærmbilledet rullede henover skærmen og funktioner, der alene kan betjenes netop via skærmen, var naturligvis ikke tilgængelige.

 

Heldigvis var klimaanlægget indstillet på koldt, for det det var varmt den dag. Da temperaturen faldt, kom skærmen i gang igen. Heraf kan man lære, ikke lade sin bils skærm beskinne direkte af solen på en varm sommerdag – ligesom man heller ikke skal efterlade et kamera, en computer eller en smarttelefon direkte i solen.

 

Store temperaturudsving

I det hele taget blandede vejret sig i den hjemlige testkørsel, for temperaturen svingede mellem 7 og 23 grader. Skoda’en havde stadig vinterdæk på, og det var fint nok ved de 7 grader, men den tunge elbil sejlede godt nok noget, når luften og asfalten var varmet op. Så hvad køreegenskaberne angår henholder vi os til oplevelsen i december.

 

Til gengæld gav udsvingene en vis indikation af energiforbruget. Det officielle WLTP tal med det 82 kWh batteri (netto 72 kWh), som følger med i prisen (den billigste version har kun et batteri på 55/52 kWh) er 568 kilometer. Det kom vi sådan nogenlunde i nærheden af ved de høje lufttemperaturer, men i det kølige vejr var rækkevidden reduceret til 460 kilometer.

 

Hurtigopladning med forbehold

Det er et tema for alle elbiler, men det er sjældent, man i en testperiode over så få dage oplever så store temperaturudsving. Det var i sig selv tankevækkende, direkte at opleve. Men så ville man jo kunne glæde sig over, at kunne hurtigoplade en Elroq 85 med 175 kW, hvis man altså havde kunne finde en ledig ladestander. Det kunne vi ikke på stående fod, så det fik vi ikke afprøvet, men det er helt klart en sikkerhed, hvis man skal køre længere ture. Og så kan man jo altid finde en 11 kW AC-stander – dem er der efterhånden en del af rundt omkring i det danske landskab.

 

Bilens funktionelle egenskaber har vi været inde på i december, men kan tilføje, at især pladsforholdene er en meget positiv ting ved Elroq. At køre med 1200 kg på trækkrogen har vi ikke prøvet, men det skal såmænd nok fungere, selvom energieffektiviteten lider ret kraftigt derunder.



Mange kræfter

Det er givet vis en fordel, at Elroq er baghjulstrukken, og den bagtil placerede PMS elmotor med det store drejningsmoment passer godt til at trække en anhænger. Den fysiske belastning af en elmotor på baghjulene, som jo ikke skal lever kræfterne gennem hjul, der styrer bilen og til stadighed drejer, er mere hensigtsmæssig og passende, især til det store drejningsmoment på 545 Nm.

 

I dagligdagen har man den store trækkraft, som gør 0-100 km/t på 6,6 sekunder til en mulighed. En topfart på 180 km/t er usædvanligt for en elbil. Men igen, om end vi ikke prøvede det sidstnævnte, så lider energi-effektiviteten derunder. Det er dog ens for alle elektriske biler.






PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Skoda fordobler indsatsen med ny elbil >>>

Ny Skoda Elroq: Praktisk og veldesignet >>>



Model: Skoda Elroq 85
Listepris: Kr. 314.995
Motor og transmission: PMS elmotor, 286 hk, 545 Nm. 400 V 82/77 kWh litium-ion batteri. AC: 11 kW. DC: 175 kWFWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ rækkevidde (WLTP):

0-100 km/t: 6,6 sek./ 180 km/t./ 15,3 kWh/100 km/ 568 km/.
Længde: 4,49 m
Bagagerum: 470-1580 liter
Værd at bemærke: 19" alufælge (standard). LED forlygter. Varmepumpe. limaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for. 13” berøringsskærm. Bakkamera. Navigation.




Orange sikkerhedsseler er iøjefaldende og giver bilen kant.





En baghjulstrukken elbil er helt fri for enhver tanke om kardanaksel. Så kan man jo bruge pladsen til et fralægningsrum, som der iøvrigt er mange af rundt om i bilen, også i bagagerummet.




Ladekablet kan ligge i nettet under hattehylden eller i rummet under bagagerumsbunden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt