- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Skoda Elroq

Praktisk og vel-designet elbil


af Søren Clauding - 9. december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den helt nye Skoda Elroq, som for nylig kun lige akurat blev slået på målstregen i kampen om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025, uddelt af Danske Motorjournalister, dokumenterede i den grad, at den ville have været en ligeså værdig vinder, hvis stemmeopgørelsen var faldet ud til Elroq’ens fordel. Point-kampen var meget tæt i år, og havde reglementet tilladt det, ville undertegnede have tildelt hver af de tre biler i Top-3 lige mange points.

 

Vurderingen blev understreget i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Skoda Elroq, som netop har fundet sted på Mallorca under skiftende vejrforhold fra regn til sol og et vist udsving også i temperaturforholdene.

Helt sin egen

Elroq er på den ene side baseret på en gennemarbejdet elektrisk optimeret platform, på den anden side har den fået lov til at blive helt sin egen. Det omfatter et helt nyt design, hvis linjeføring vil blive benyttet er andre af de nye Skoda modeller, der vil blive introduceret i de kommende år. Det er yderst vellykket, ikke mindst fordi praktikken har fået lov at spille med.

 

Det store bagagerum (hér på 470 liter), som har været et Skoda varemærke gennem mange år, er en del af praktikken, men fleksibiliteten i udnyttelsen af bagagerummet er helt unik (se billederne – de fortæller mere end mange ord). Der er plads under bagagerumsbunden og net under hattehylden, som fx kan benyttes til det i en elbil uundværlige ladekabel. Derved er det lige ved hånden, når det skal benyttes - men omvendt skal man også lige være opmærksom på at et vådt ladekabel nok lige skal mellemlande et andet sted, så det ikke drypper ned i det øvrige indhold i bagagerummet (det kunne jo fx være en lille frunk under “motorhjelmen” - blot et forslag…).


 

 

 


Paraplyen er der

Paraplyen i førerdøren er fortsat et originalt kendetegn ved en Skoda, som bibeholdes i Elroq. Og heldigvis har man også bevaret en del trykknapper til funktioner, som mange kolleger gemmer ind i eksempelvis midterskærmen, som i Elroq er på 13”.

 

Skoda Elroq er billigt prissat. Men inden man falder helt i svime over prisforholdene, bør man lige frekventere udstyrslisten, som er tilgængelig på Skodas webside. Men ret beset er priserne på ekstraudstyr ret moderate. Ikke desto mindre er Elroq fx ikke født med Matrix LED lys, men det kan på det bestemteste anbefales. Det består af 36 elementer, hvilket er virkningsfuldt og blev tydeliggjort på de snoede bjergveje på Mallorca.

 

Head-up Display er altid godt, selvom nogle bilister skal vænne sig til det. Men når man først har gjort det, og oplevet fordelene, vil man ikke være foruden. I Skoda’en er den ikke så charmerende fordybning skjult bag en flad skærm. Det er en design-løsning, men ikke nødvendigvis den bedste, når, det kommer til rengøring af instrumentpanelet.

 

Fjernstyret parkering

Fjernstyret parkering via en app er genialt. Især i den situation hvor en ledig vinkelparkeringsplads er så snæver, at man ikke kan åbne førerdøren for ind- og udstigning. Ved hjælp af smarttelefonen kan man ganske enkelt køre bilen ind og ud af parkeringsbåsen - uden at nogen behøver være inde i bilen. Hvad det så efterlader af udfordringer for de andre bilister, der har parkeret så tæt... Tja, de kunne jo blot også anskaffe en Skoda…

 

Man har også et system, som via app’en kan benyttes til at oplåse og låse bilen. Også en stor fordel, som ikke en selvfølgelighed i en moderne bil.

 

I teknisk forstand benytter en elbil regenerativ opbremsning, som reducerer den mekaniske belastning af baghjulsbremserne. Derfor har man hér valgt tromlebremser - det giver god mening.

 

Rækkevidde og hurtigopladning

Opladning af bilens batteri sker med 11 kW AC-opladning, uanset version, og op til 145 kWh med det lille batteri, hvilket giver en WLTP defineret rækkevidde på 373 km. Det mellemstore batteri DC-oplades med op til 165 kW, svarende til en rækkevidde på 403 km, og med 77 kWh batteriet oplader man med op til 175 kW. Det tager da 28 minutter at lade fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten, og hvis batteriet er fyldt, er rækkevidden 681 km under optimale temperaturforhold.



Den nye Skoda Elroq er på vej ud til de danske forhandlere, men man skal påregne en vis leveringstid. Hos Skoda taler man om marts/april måned 2025, afhængig af udstyrsversion.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Skoda fordobler indsatsen med ny elbil >>>
On-board videotest: Skoda Elroq 85
Den helt nye Skoda Elroq kører som elbil forbilledligt. Der er god harmoni mellem kræfter og vejbeliggenhed, men hvad sker der, når man provokerer de mange kræfter på bilens baghjul? Også det, viser videoen som så meget andet. Fuld HD.





Hurtige fakta om Skoda Elroq


Introduktion i Danmark: december/januar 2024/25

 

Listepriser:

Elroq 50: kr. 249.995.

Elroq 60: Endnu ikke prissat.

Elroq 85: kr. 327.995.

Elroq First Edition: kr. 374.995.

 

Specifikationer:

Elroq 50: 1 PMS elmotor, 170 hk, 310 Nm. Litium-ion batteri: 400 Volt. 55/52 kWh (Brutto/Netto), rækkevidde (WLTP): 373 km. Baghjulstræk. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 160 km/t. Energiforbrug (WLTP): 15,8 kWh/100 km. Opladning: AC: 11 kW. DC: 145 kW. 10-80 procent (af 52 kWh): 25 min. Egenvægt: 1949 kg.

 

Elroq 60: 1 PMS elmotor, 204 hk, 310 Nm. Litium-ion batteri: 400 Volt. 63/59 kWh (Brutto/Netto), rækkevidde (WLTP): 403 km. Baghjulstræk. 0-100 km/t: 8 sek. Topfart: 160 km/t. Energiforbrug (WLTP): 16,6 kWh/100 km. Opladning: AC: 11 kW. DC: 165 kW. 10-80 procent (af 59 kWh): 24 min. Egenvægt: 1978 kg.

 

Elroq 85: 1 PMS elmotor, 285 hk, 545 Nm. Litium-ion batteri: 400 Volt. 82/77 kWh (Brutto/Netto), rækkevidde (WLTP): 543 km. Baghjulstræk. 0-100 km/t: 6,6 sek. Topfart: 180 km/t. Energiforbrug (WLTP): 15,2 kWh/100 km. Opladning: AC: 11 kW. DC: 175 kW. 10-80 procent (af 77 kWh): 28 min. Egenvægt: 2119 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 4,488 meter.

Bredde: 1,884 meter.

Højde: 1,625 meter.

Akselafstand: 2765 mm.

Frihøjde: 186 mm.

Bagagerumskapacitet: 470-1580 liter.

Anhængervægt: 1200 kg.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt