Den helt nye Skoda Elroq, som
for nylig kun lige akurat blev slået på målstregen i
kampen om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2025,
uddelt af Danske Motorjournalister, dokumenterede i
den grad, at den ville have været en ligeså værdig
vinder, hvis stemmeopgørelsen var faldet ud til
Elroq’ens fordel. Point-kampen var meget tæt i år,
og havde reglementet tilladt det, ville undertegnede
have tildelt hver af de tre biler i Top-3 lige mange
points.
Vurderingen blev understreget
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af Skoda Elroq, som netop har fundet
sted på Mallorca under skiftende vejrforhold fra
regn til sol og et vist udsving også i
temperaturforholdene.
Helt sin egen
Elroq er på den ene side
baseret på en gennemarbejdet elektrisk optimeret
platform, på den anden side har den fået lov til at
blive helt sin egen. Det omfatter et helt nyt
design, hvis linjeføring vil blive benyttet er andre
af de nye Skoda modeller, der vil blive introduceret
i de kommende år. Det er yderst vellykket, ikke
mindst fordi praktikken har fået lov at spille med.
Det store bagagerum (hér på
470 liter), som har været et Skoda varemærke gennem
mange år, er en del af praktikken, men
fleksibiliteten i udnyttelsen af bagagerummet er
helt unik (se billederne – de fortæller mere end
mange ord). Der er plads under bagagerumsbunden og
net under hattehylden, som fx kan benyttes til det i
en elbil uundværlige ladekabel. Derved er det lige
ved hånden, når det skal benyttes - men omvendt skal
man også lige være opmærksom på at et vådt ladekabel
nok lige skal mellemlande et andet sted, så det ikke
drypper ned i det øvrige indhold i bagagerummet (det
kunne jo fx være en lille frunk under “motorhjelmen”
- blot et forslag…).
Paraplyen er der
Paraplyen i førerdøren er
fortsat et originalt kendetegn ved en Skoda, som
bibeholdes i Elroq. Og heldigvis har man også
bevaret en del trykknapper til funktioner, som mange
kolleger gemmer ind i eksempelvis midterskærmen, som
i Elroq er på 13”.
Skoda Elroq er billigt
prissat. Men inden man falder helt i svime over
prisforholdene, bør man lige frekventere
udstyrslisten, som er tilgængelig på Skodas webside.
Men ret beset er priserne på ekstraudstyr ret
moderate. Ikke desto mindre er Elroq fx ikke født
med Matrix LED lys, men det kan på det bestemteste
anbefales. Det består af 36 elementer, hvilket er
virkningsfuldt og blev tydeliggjort på de snoede
bjergveje på Mallorca.
Head-up Display er altid
godt, selvom nogle bilister skal vænne sig til det.
Men når man først har gjort det, og oplevet
fordelene, vil man ikke være foruden. I Skoda’en er
den ikke så charmerende fordybning skjult bag en
flad skærm. Det er en design-løsning, men ikke
nødvendigvis den bedste, når, det kommer til
rengøring af instrumentpanelet.
Fjernstyret parkering
Fjernstyret parkering via en
app er genialt. Især i den situation hvor en ledig
vinkelparkeringsplads er så snæver, at man ikke kan
åbne førerdøren for ind- og udstigning. Ved hjælp af
smarttelefonen kan man ganske enkelt køre bilen ind
og ud af parkeringsbåsen - uden at nogen behøver
være inde i bilen. Hvad det så efterlader af
udfordringer for de andre bilister, der har parkeret
så tæt... Tja, de kunne jo blot også anskaffe en
Skoda…
Man har også et system, som
via app’en kan benyttes til at oplåse og låse bilen.
Også en stor fordel, som ikke en selvfølgelighed i
en moderne bil.
I teknisk forstand benytter
en elbil regenerativ opbremsning, som reducerer den
mekaniske belastning af baghjulsbremserne. Derfor
har man hér valgt tromlebremser - det giver god
mening.
Rækkevidde og
hurtigopladning
Opladning af bilens batteri
sker med 11 kW AC-opladning, uanset version, og op
til 145 kWh med det lille batteri, hvilket giver en
WLTP defineret rækkevidde på 373 km. Det mellemstore
batteri DC-oplades med op til 165 kW, svarende til
en rækkevidde på 403 km, og med 77 kWh batteriet
oplader man med op til 175 kW. Det tager da 28
minutter at lade fra 10 til 80 procent af
batterikapaciteten, og hvis batteriet er fyldt, er
rækkevidden 681 km under optimale temperaturforhold.
Den nye Skoda Elroq er på vej
ud til de danske forhandlere, men man skal påregne
en vis leveringstid. Hos Skoda taler man om
marts/april måned 2025, afhængig af udstyrsversion.
|