Det går godt for Skoda i
Danmark. Især hvad salget af elbiler angår, hvor
Skoda Enyaq i perioder har været i førertrøjen, og
år til dato fortsat er en af de mest indregistrerede
biler på danske nummerplader. Nu får den
konkurrence, oven i købet fra egne rækker, for med
introduktionen af den helt nye Elroq, fordobler
Skoda populært sagt indsatsen på elbils-markedet.
Blandt bilmodeller er det jo ikke vinderen, der
tager det hele…
Blandt bilmærker er det en
ganske anden sag, og med nu TO stærke bud på
elbils-markedet kan det VW-ejede tjekkiske bilmærke
let stryge helt til tops i Danmark. Hvad der sker
udenfor de danske grænser, er en anden sag, som vi
ikke i disse linjer dykker længere ned i. Ikke, at
det ikke er vigtigt for VW-koncernen, der befinder
sig i en slags krise for tiden, men på den korte
bane har det ingen betydning for danskere, der kunne
tænke sig at køre elbil.
Velkendt platform
Skoda Elroq er en mellemstor
SUV. Den er baseret på VW-gruppens såkaldte
BEV-platform, der også benyttes af VW, Audi og
SEAT/Cupra. Den er det, man kalder en skalérbar
platform, hvilket indebærer, at de mange moduler
passer sammen, og ikke er bundet sammen på fx en
fast defineret undervogn.
Ikke desto mindre er
drivlinerne i Skoda Elroq identiske på dem, man
bl.a. ser i VW ID.3 og ID.4, Cupra Tavascan m.fl.
VW-gruppen har altid været dygtige til at anvende de
samme motorer og gearkasser på tværs af bilmodeller
og bilmærker. Det samme sker med andre ord også med
Elroq, hvor selv motor/drivline konfigurationerne og
batteri-teknologien findes magen til i fx
ID-modellerne og Cupras elbiler.
Design og udstyr gør
forskellen
Dér, hvor bilerne for alvor
adskiller sig, er på design og udstyr. Da Skoda
annoncerede, at en Elroq var på vej, inkluderede det
et løfte om, at den skulle være meningsfuldt
prissat. Det er den da også blevet (ud fra den
aktuelle, men stadig uforudsigeligt skiftende
pris-struktur i Danmark), så den billigste Elroq
koster 250.000 kroner. Det er en bil med et 52 kWh
batteri.
Men for bare 65.000 kroner
oven i forøges batterikapaciteten til 77 kWh og
udstyret får et ordentligt skub opad. Og om kort
tid, og den var da heller ikke tilgængelig i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, der foregik på ferieøen Mallorca,
kommer en mellemversion på 59 kWh - som kun bliver
15.000 kroner dyrere end basismodellen.
Forventer mellemtingen
Det er i øvrigt sidstnævnte,
som Skoda i Danmark forventer bliver den mest
indregistrerede herhjemme. Men lad os nu se, hvor
prisfølsomt det danske marked er. Undertegnede kunne
godt forestille sig, at 77 kWh udgaven vil udfordre
59 kWh versionen, dels fordi der fortsat eksisterer
en vis rækkeviddeangst hos kunderne, dels fordi det
er velkendt, at batteri-kapaciteten reduceres over
tiden (og så er der mere at tage af med det store
batteri), dels fordi, at downsizer bilkunderne deres
købsambition fra Enyaq til Elroq, vil det da kunne
gøres, uden rigtigt at røre ved rækkevidden.
Det, man får i en Elroq, er
nemlig fortsat en temmelig rummelig bil. Den måler
lige under 4,5 meter i længden og er en ægte SUV,
hvilket vil sige, at den også (en gang i 2025)
kommer med firehjulstræk i stil med det, der bl.a.
kendes fra VW ID.4. Den har en frihøjde på 18,6 cm,
men trods det, er den 1,63 meter høj og ret
velproportioneret med et stort bagagerum på 470
liter, der kan øges til 1580 liter. Det er markant
mere plads end fx i Cupra Tavascan. Men indrømmet,
Skoda Elroq ser også meget anderledes ud.
Modern Solid design
Faktisk ser Skodaen så meget
anderledes ud, at der fra Skodas side tales om en
helt ny designlinje, der kommer til at gå igen i
andre af fabrikkens modeller. Man kalder det “Modern
Solid”, og de ord er egentlig ganske velvalgte. Se
billederne og vurdér selv.
Udover det designmæssige
udtryk, som også går igen i kabinen, har Skoda med
en vis selvbevidsthed droppet deres lille
indianer-pil logo (på bilerne), som ingen alligevel
for alvor har sat sig ind i, hvad betyder. I stedet
står der SKODA med store bogstaver på fronten af
motorhjelmen, som skjuler al den elektriske teknik,
inverter, computere m.v. som er nødvendig for at
køre. Selve elmotoren, som jeg ikke er meget større
end en køkkenrulle, ligger iht.
platformsdefinitionen mellem baghjulene.
Tre motorkonfigurationer
Man opererer med tre
forskellige motorkonfigurationer: 170 hk, 204 hk og
285 hk. De to mindste præsterer et drejningsmoment
på 310 NM, hvorimod den store leverer 545 Nm.
Vi prøvede ikke den lille
motorversion under testkørslerne på Mallorca - det
må vi have til gode til en anden gang. Men fordi den
vejer 170 mindre end den kraftigste udgave, og 0-100
km/t klares på ganske respektable 9 sekunder - som
alt andet lige kun er 2,4 sekunder hurtigere end
285-hestes Elroq’en - er den sandsynligvis mere agil
end “Elroq 85” med sine 2119 kg ekskl. fører.
God køreoplevelse
Elroq 85 gav ikke desto
mindre et godt indtryk, både på de Mallorcanske
motorveje og i bjergformationerne på den nordlige
del af Middelhavsøen. Vi kørte den både med og uden
adaptiv dæmpning. Uden gik fint nok, med en moderat
fornemmelse af de ujævnheder, man oplever på mange
af øens sideveje, og den kan bestemt godkendes (se
videoen her på siden). En lille tendens til
overstyring ved frisk kørsel slipper man ikke uden
om. Men den aktive dæmpning
anbefaler vi varmt.
For de omkring 8000 kroner,
har Skoda oplyst, der skal betales for den ekstra finesse, får man en
meget anderledes køreoplevelse. Ujævnhederne
absorberes overmåde fint, og vejkontakten optimeres,
så man opnår optimal sikkerhed og tllpasset respons
fra hjulene, uanset kørselsforhold. Selv med
samtlige 545 Nm på baghjulene og speederen i bund,
var Elroq'en da meget stabil. Man har virkelig fået
forfinet computerstyringen af kraftoverførslen.
Hvad det sidste angår var beslutningen om testkørsler
på Mallorca velvalgt, for øen byder både på flade
vejarealer, fine og ujævne veje, og på de kraftige
stigninger og fald i bjergområderne viste bilen sig
fra sin bedste side. Heller ikke på fugtigt underlag
og gennem skarpe hårnålesving
oplevede vi i modellen med adaptiv affjedring den
nævnte tendens til overstyring.
|