- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test: Skoda Elroq

Skoda fordobler indsatsen med ny elbil


af Søren Clauding - 9. december 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det går godt for Skoda i Danmark. Især hvad salget af elbiler angår, hvor Skoda Enyaq i perioder har været i førertrøjen, og år til dato fortsat er en af de mest indregistrerede biler på danske nummerplader. Nu får den konkurrence, oven i købet fra egne rækker, for med introduktionen af den helt nye Elroq, fordobler Skoda populært sagt indsatsen på elbils-markedet. Blandt bilmodeller er det jo ikke vinderen, der tager det hele…

 

Blandt bilmærker er det en ganske anden sag, og med nu TO stærke bud på elbils-markedet kan det VW-ejede tjekkiske bilmærke let stryge helt til tops i Danmark. Hvad der sker udenfor de danske grænser, er en anden sag, som vi ikke i disse linjer dykker længere ned i. Ikke, at det ikke er vigtigt for VW-koncernen, der befinder sig i en slags krise for tiden, men på den korte bane har det ingen betydning for danskere, der kunne tænke sig at køre elbil.

 

Velkendt platform

Skoda Elroq er en mellemstor SUV. Den er baseret på VW-gruppens såkaldte BEV-platform, der også benyttes af VW, Audi og SEAT/Cupra. Den er det, man kalder en skalérbar platform, hvilket indebærer, at de mange moduler passer sammen, og ikke er bundet sammen på fx en fast defineret undervogn.

 

Ikke desto mindre er drivlinerne i Skoda Elroq identiske på dem, man bl.a. ser i VW ID.3 og ID.4, Cupra Tavascan m.fl. VW-gruppen har altid været dygtige til at anvende de samme motorer og gearkasser på tværs af bilmodeller og bilmærker. Det samme sker med andre ord også med Elroq, hvor selv motor/drivline konfigurationerne og batteri-teknologien findes magen til i fx ID-modellerne og Cupras elbiler.



Design og udstyr gør forskellen

Dér, hvor bilerne for alvor adskiller sig, er på design og udstyr. Da Skoda annoncerede, at en Elroq var på vej, inkluderede det et løfte om, at den skulle være meningsfuldt prissat. Det er den da også blevet (ud fra den aktuelle, men stadig uforudsigeligt skiftende pris-struktur i Danmark), så den billigste Elroq koster 250.000 kroner. Det er en bil med et 52 kWh batteri.

 

Men for bare 65.000 kroner oven i forøges batterikapaciteten til 77 kWh og udstyret får et ordentligt skub opad. Og om kort tid, og den var da heller ikke tilgængelig i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, der foregik på ferieøen Mallorca, kommer en mellemversion på 59 kWh - som kun bliver 15.000 kroner dyrere end basismodellen.

 

Forventer mellemtingen

Det er i øvrigt sidstnævnte, som Skoda i Danmark forventer bliver den mest indregistrerede herhjemme. Men lad os nu se, hvor prisfølsomt det danske marked er. Undertegnede kunne godt forestille sig, at 77 kWh udgaven vil udfordre 59 kWh versionen, dels fordi der fortsat eksisterer en vis rækkeviddeangst hos kunderne, dels fordi det er velkendt, at batteri-kapaciteten reduceres over tiden (og så er der mere at tage af med det store batteri), dels fordi, at downsizer bilkunderne deres købsambition fra Enyaq til Elroq, vil det da kunne gøres, uden rigtigt at røre ved rækkevidden.

 

Det, man får i en Elroq, er nemlig fortsat en temmelig rummelig bil. Den måler lige under 4,5 meter i længden og er en ægte SUV, hvilket vil sige, at den også (en gang i 2025) kommer med firehjulstræk i stil med det, der bl.a. kendes fra VW ID.4. Den har en frihøjde på 18,6 cm, men trods det, er den 1,63 meter høj og ret velproportioneret med et stort bagagerum på 470 liter, der kan øges til 1580 liter. Det er markant mere plads end fx i Cupra Tavascan. Men indrømmet, Skoda Elroq ser også meget anderledes ud.

 

Modern Solid design

Faktisk ser Skodaen så meget anderledes ud, at der fra Skodas side tales om en helt ny designlinje, der kommer til at gå igen i andre af fabrikkens modeller. Man kalder det “Modern Solid”, og de ord er egentlig ganske velvalgte. Se billederne og vurdér selv.

 

Udover det designmæssige udtryk, som også går igen i kabinen, har Skoda med en vis selvbevidsthed droppet deres lille indianer-pil logo (på bilerne), som ingen alligevel for alvor har sat sig ind i, hvad betyder. I stedet står der SKODA med store bogstaver på fronten af motorhjelmen, som skjuler al den elektriske teknik, inverter, computere m.v. som er nødvendig for at køre. Selve elmotoren, som jeg ikke er meget større end en køkkenrulle, ligger iht. platformsdefinitionen mellem baghjulene.



Tre motorkonfigurationer

Man opererer med tre forskellige motorkonfigurationer: 170 hk, 204 hk og 285 hk. De to mindste præsterer et drejningsmoment på 310 NM, hvorimod den store leverer 545 Nm.

 

Vi prøvede ikke den lille motorversion under testkørslerne på Mallorca - det må vi have til gode til en anden gang. Men fordi den vejer 170 mindre end den kraftigste udgave, og 0-100 km/t klares på ganske respektable 9 sekunder - som alt andet lige kun er 2,4 sekunder hurtigere end 285-hestes Elroq’en - er den sandsynligvis mere agil end “Elroq 85” med sine 2119 kg ekskl. fører.

 

God køreoplevelse

Elroq 85 gav ikke desto mindre et godt indtryk, både på de Mallorcanske motorveje og i bjergformationerne på den nordlige del af Middelhavsøen. Vi kørte den både med og uden adaptiv dæmpning. Uden gik fint nok, med en moderat fornemmelse af de ujævnheder, man oplever på mange af øens sideveje, og den kan bestemt godkendes (se videoen her på siden). En lille tendens til overstyring ved frisk kørsel slipper man ikke uden om. Men den aktive dæmpning anbefaler vi varmt.

 

For de omkring 8000 kroner, har Skoda oplyst, der skal betales for den ekstra finesse, får man en meget anderledes køreoplevelse. Ujævnhederne absorberes overmåde fint, og vejkontakten optimeres, så man opnår optimal sikkerhed og tllpasset respons fra hjulene, uanset kørselsforhold. Selv med samtlige 545 Nm på baghjulene og speederen i bund, var Elroq'en da meget stabil. Man har virkelig fået forfinet computerstyringen af kraftoverførslen.

 

Hvad det sidste angår var beslutningen om testkørsler på Mallorca velvalgt, for øen byder både på flade vejarealer, fine og ujævne veje, og på de kraftige stigninger og fald i bjergområderne viste bilen sig fra sin bedste side. Heller ikke på fugtigt underlag og gennem skarpe hårnålesving oplevede vi i modellen med adaptiv affjedring den nævnte tendens til overstyring.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ny Skoda Elroq: Praktisk og veldesignet >>>
On-board videotest: Skoda Elroq 85
Den helt nye Skoda Elroq kører som elbil forbilledligt. Der er god harmoni mellem kræfter og vejbeliggenhed, men hvad sker der, når man provokerer de mange kræfter på bilens baghjul? Også det, viser videoen som så meget andet. Fuld HD.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt