Bilmarkedet har altid været
prisfølsomt. Historisk kan årsagen findes i de
gigantiske danske registreringsafgifter. Det
argument eksisterer ikke, når det gælder elbiler.
Alligevel er prisen fortsat en vigtig faktor, når
danskerne handler bil, hvilket ikke mindst Renault
har indset og handlet efter med kolossale
prisnedsættelser. De omfatter bl.a. Renault Mégane.
Vores tidligere prøvekørsler
af Mégane holder stadig vand, hvad bilen angår. Men
uden at skulle fordybe os i udstyrslister, som
alligevel lever lidt deres eget liv (hér skal man
som køber være meget vågen), er udstyret også en
vigtig faktor i anskaffelsesprocessen. Ikke desto
mindre skal en bil som Mégane ses i en ganske anden
kontekst end den skulle, fx i efteråret 2023, hvor i
princippet den samme bil, som vi nu igen har fokus
på, var prissat 105.000 kroner over de nuværende
270.000 kroner.
245.000 kroner rækker også
Den pris gælder
Iconic-versionen, som betyder topudstyr, og vil man
endnu billigere til en fabriksny Mégane, behøver man
blot at hæve 245.000 kroner fra bankkontoen. Det
lyder billigt, og er det også, sådan relativt set.
Men faktisk er det mest imponerende, at tilsvarende
“ICE” biler, altså biler med konventionelle
forbrændingsmotorer, er til at købe for nogenlunde
den samme pris.
Om der er flere
prisreduktioner på vej? Det melder undertegnedes
krystalkugle ikke noget om. Men svaret på
spørgsmålet om, hvordan en bil, hvor langt over
halvdelen af prisen ender i statskassen, kan sælges
for en pris, der tangerer elbils-prisen, som alene
bidrager med moms, giver måske svaret. Alt andet
lige vil priserne på elbiler formentlig falde mere i
de kommende år, simpelthen fordi priskonkurrencen på
batterimarkedet vil stige, og fordi det trods alt
bliver billigere at fremstille dem.
I den situation vil salget af
brugte elbiler, importeret fra de europæiske lande,
der er ved at drukne i elbiler uden nummerplade på,
også få indflydelse på prisdannelsen. Men da er det
ikke utænkeligt, at politikerne lægger afgift på
elbiler, så det nuværende prisniveau holder. Og
politikernes veje er som bekendt uforudsigelige,
ligesom også verden er det for tiden - derfor er
krystalkuglen gået lidt i stand-by mode.
Køb den bil, der er brug
for
Derved er vi fremme ved det
helt centrale købsargument lige nu og altid: Bortset
fra nogle få bilentusiaster købes de fleste biler,
fordi køberen har brug for dem. Og da må man jo
underkaste sig de aktuelle markedsforhold.
I den sammenhæng er en
Renault Mégane ikke det værste køretøj, man kan
kaste sig over. Med andre ord: Er dén bilen, man har
forelsket sig i, og som man kan betale den aktuelle
pris for (inklusive finansiering, evt. leasing mv.),
så køb den - men gør den ikke til et økonomisk
projekt. Det er måske det allerklogeste, at afskrive
købsprisen med det samme. Blot en tanke…
Velkørende som elbil
Og det er let, at forelske
sig i en Mégane, for den er som den er, uanset, hvad
man har betalt for den. Som elbil er den velkørende,
den ser godt ud, og den har alle de styrker og
svagheder, der nu kendetegner en elbil.
Fordi den kun - sammenlignet
med andre +2000 kg tunge elektriske biler - vejer
under 1800 kg, er den ganske enkelt sjovere at køre,
0-100 km/t på 7,5 sekunder er helt fint, især fordi
bilens kurveegenskaber lever op til frisk kørsel.
Den er med sine halvanden meters højde heller ingen
højbenet SUV. Til trods derfor har den glimrende
bagageplads, både med og uden bagsæderne i brug.
Rækkevidden i det kolde vejr
skærer noget af det officielle WLTP tal på 433 km.
Vi nåede 360 km, og det er så, som det nu kan være i
en elbil, der bruger en del af sin elektriske energi
på at konditionere batteriet og holde en tålelig
temperatur i kabinen. Det sidste sørger en
varmepumpe i øvrigt for, samt sædevarmen fortil og
rat-varmen.

Meget udstyr
Udstyrslisten inkluderer i
skrivende stund desuden en 9” skærm i basisudgaven,
Techno - den vokser til 12” i de større versioner.
Trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, er med
på listen, ligesom el-foldbare sidespejle, adaptiv
cruise-control og 18” fælge. I Techno Plus udgaven,
der koster 10.000 kroner mere, får man Rear Cross
Traffic bremse”, som medvirker til at sænke
pladeværkstedernes indtjening, samt 20” såkaldte
Enos alufælge.

Iconic inkluderer Harmon
Kardon lyd med 8 højtalere og subwoofer, såkaldt
intelligent adaptiv cruise-control med centering
control, hvis intelligens-niveau, man så kan
diskutere. Læderindtræk og et anderledes design af
20” fælgene hører også med, Og så var testbilen også
udrustet med 360 grader kamera og andet godt for en
beskeden merpris.
Garanti??? Det er et aktuelt salgstema, bilimportørerne
imellem. 2 års fabriksgaranti er lovmæssigt bestemt,
men siden kan man hos Renault for rimelige penge
forlænge garantiperioden op til i alt 7 år.
 |