Navnet er lidt mærkeligt, og
bilen kommer fra Kina. Ikke desto mindre er den nye
Zeekr X et frisk pust, hvis man vil noget andet på
elbilsmarkedet end det ”traditionelle”. Den har
nemlig helt sin egen karakter - visuelt i hvert
fald, selvom den har svenske aner, og svenske
designere har været inde over.
Man kan godt nok undre sig
over, at bilen ikke har et handskerum. Der er også
andre spøjse løsninger, som ikke synes at være af
typisk europæisk oprindelse. Men vi lever jo i en
international verden, og flere europæiske
bilproducenter benytter også rask væk kinesisk
teknologi og lader deres biler producere i det store
asiatiske land, så det geopolitiske element er
mangesidet. Hér på siden handler det mest om bilen…

Intet handskerum men en lille
taskekrog er der blevet plads til mellem USB-C
udgangene på hhv 27 og 60 W.

Den svenske familie m.fl.
De svenske aner er da også
ret direkte. Den kinesiske virksomhed Geely ejer
både Volvo og Polestar, som med andre ord er ligeså
kinesiske som Zeekr. Selv Lotus er en del af
virksomhedens portefølje af bilmærker, og Zeekr X
deler teknisk platform med bl.a. Volvo EX30, så mere
svensk kan det næsten ikke være, uden altså egentlig
at være det.
Nok om det. Zeekr har
eksisteret siden 2021, så der er med andre ord tale
om et ret nyt bilmærke. Det udtales ”Zeekra” og den
mindste og billigste model hedder ganske enkelt “X”
mens den anden del af navnet vist ikke har nogen
udtale-forskrift. ”Privilege” giver sig selv, og det
kan langt hen ad vejen også vise sig at være den
version, kunderne går efter.
Told i stedet for afgift
På grund af
afgiftsfritagelsen - udover den told, der lægges på
kinesiske varer på det europæiske marked, som for
Zeekr’s vedkommende er på små 30 procent - koster
topmodellen 370.000 kroner. Zeekr X kan dog også
erhverves for 280.000 kroner, hvis man vil give
afkald på forskelligt udstyr, men først og fremmest
vil klare sig med et mindre batteri på 49 kWh og
færre hestekræfter (270 hk). X modellen inkluderer
nemlig et 400 Volt 69 kWh (netto 66 kWh) NMC-batteri
- og ikke mindst træk på alle fire hjul.
Det sidste er et væsentligt
købsargument, for alternativet er baghjulstræk. Træk
på fire hjul giver bedre fremkommelighed under
varierede kørselsforhold, og som sådan kan Zeekr X
også bedre leve op til et SUV-prædikat, da den også
har en lettere forøget frihøjde på 17,5 cm. I
teorien burde AWD også give bedre stabilitet og
flere muligheder for at manøvrere sig ud af en
kritisk trafiksituation.
Et spørgsmål om
kalibrering
Det beror dog helt på, hvor
godt man har kunnet kalibrere elmotorerne og deres
indbyrdes samspil. Vi har imidlertid ikke haft
lejlighed til at køre bilen på grænsen, så det kan
vi ikke helt stå inde for. Men nu er Zeekr X heller
ikke en ekstrem eller for den sags skyld
køredynamisk bil, selvom effekten kunne indikere
noget i den retning. Derfor er der et vist
misforhold mellem effektpotentialet og bilens
vejegenskaber – men det kan man jo som fører
heldigvis selv styre ved hjælp af højre-foden. Der
findes også et par køreprogrammer, der gør det
lettere at håndtere bilen.
Med en vægt på over 2 tons
ville andre mere europæiserede bilkonstruktører
måske have strammet affjedringen mere op.
Affjedringen er fuldt mekanisk med hydrauliske
støddæmpere og forbavsende komfortabelt sat op og
dens styreegenskaber, hjulpet af 5-leds
baghjulsophæng, giver den en rolig vejbeliggenhed,
så længe det går lige ud. Det er først når man
begynder at køre den på en snoet vej og måske endda
får den tanke, at man godt vil bruge de mange
hestekræfter, at billedet fader lidt ud.
Kørerhjælpemidler af traditionel art inklusiv
vognbaneassistent har den også, men de er godt nok
ikke morsomme at kæmpe med. Heldigvis kan man slå
dem fra, men det var vel ikke det, der var meningen.
Cruise og lad
245/45-20 hjul sikrer at
vejgrebet er der, også når man har brug for det. Som
sådan kører Zeekr X godt – men mere som en cruiser
gør det. Som et kuriosum må man trække en anhænger
på 1600 kg, men så garanterer vi ikke for
energiforbruget.
Rækkevidden er uden anhænger
af WLTP beregnet til 425 kilometer. I praksis skal
man nok, selv med blid speederfod under optimale
temperaturforhold forvente omkring 350 kilometer.
Det er OK, men ikke overvældende. Derfor er det
godt, at Zeekr X Privilege kan oplades med 22 kW AC
og 150 kW DC. Det kan ske fra visse offentlige
AC-opladere, men vi var ikke med DC-opladning bare i
nærheden af de 150 kW. Det kan dog være bedre ved fx
medium batteristand, men hurtigopladning med 150 kW
oplevede vi ikke ved over 70 procent
opladnings-niveau.
Kan man indrette sig på
elbils-udfordringerne er Zeekr X som bil bestemt
ikke et dårligt valg. Om end der findes ICE-biler i
samme prisklasse med udstyrsfeatures, der ikke
ligger så langt fra Zeekr X, og konkurrencen om
elbils-kunderne i denne prisklasse også er stor.
Iøjefaldende
Helt basalt får man med Zeekr
X en bil, der ser godt ud (redaktørens mening)
indvendigt og udvendigt, er iøjefaldende og skabt i
materialer, der virker lækre. Som elbil har den
mange løsninger, som er elektrisk baseret, og mange
af de små finurligheder, som ikke virker helt
gennemarbejdede, forventer vi forsvinder med
kommende opdateringer, Det er ligesom med
computersystemer, der heller ikke er altid er helt
på plads, når de er helt nye.

I mere traditionel forstand
inkluderer udstyret et panorama glastag, som er
effektivt varmeisolerende og giver større hovedhøjde
i kabinen, hvad især bagsædepassagererne har glæde
af. Men der er ikke et panel eller en teknisk
løsning, som hindrer konstant lysindfald (i
dagslys), og bilen kan ikke leveres uden
panoramaglastaget.
Udstyr af forskellig
bestykning
De fleste funktioner styres
via en 14,6” skærm i midterkonsollen, hvis menu til
tider er svær at gennemskue. Talestyringen har visse
begrænsninger, for nu at sige det mildt, som ikke
alene kan tilskrives sprogbarrieren – for den taler
ikke dansk. Et godt Head-up Display, som dog ikke
rigtigt harmonerer med instrumentpanelets ellers så
elegante design (se billederne), er en god ting, og
vi er sikre på, at forsædepassagerer i bilens højre
side vil sætte pris på, at der også er varme i
passagersædet (i modsætning til hvad de officielle
specifikationer indikerer). Ventilation i begge
forsæder indgår også i udstyret.
Klimaanlægget er
varmepumpebaseret og 2-zonet, og
luftgennemstrømningen styres via skærmen. Fortil er
det OK, selvom den store skærm sender luften fra den
midterste defroster opad og ind i øjnene på
forsædepassagererne. Der er plads til forbedring,
også fordi der, som vi har erfaret i andre biler af
kinesisk ophav, er visse vanskeligheder ved at styre
temperaturen på den indstrømmende luft. Det er lidt
et enten-eller: varmt eller koldt. Og på bagsædet må
man lide – der er ikke ventilationsdyser bagtil.
God lyd og rimelig
bagageplads
Tilslutningsmulighederne
inkluderer et 60W USB-C stik, så man kan oplade en
smarttelefon, selvom den er i fuld gang med at
streame. Og a-pro-pos lys disponerer man over et
fremragende Yamaha lydanlæg, som også kan benyttes
til at underholde med at få bilen til at lyde som en
traktor, en sportsvognsmotor eller en…hest (og
andet…). Giver det mening? Måske ikke helt. Måske
ville det give mere mening, hvis nøglen i
bukselommen også kunne befordre, at bilen kunne
låses og ikke blot låses op. Vi lykkedes i hvert
fald ikke med projektet, og på forespørgsel hos
salgspersonalet fik vi ikke anden information.



I frunken er der lige akurat
plads til et ladekabel.
Bagagerumspladsen bagtil er
på 362 liter, som kan øges til 1182 liter, og
bagklappen åbnes elektrisk ved tryk på en knap under
det lysende og fancy tredimensionelle Zeekr navn
under bagruden. Fortil findes en frunk, som kan
indeholde et ladekabel. Ladestikket findes dog på
venstre bagskærm, så det er lidt akavet, hvis man
kantstensparkerer og lader i højre side.
Sidst men ikke mindst: Fabriksgarantien holder i fem
år, og siden kan den serviceaktiveres i yderligere 5
år, dog med en kilometergrænse på 100.000.
 |