- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Zeekr X Privilige LR AWD

“kinabil” med svenske aner og egen identitet


af Søren Clauding - august 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Navnet er lidt mærkeligt, og bilen kommer fra Kina. Ikke desto mindre er den nye Zeekr X et frisk pust, hvis man vil noget andet på elbilsmarkedet end det ”traditionelle”. Den har nemlig helt sin egen karakter - visuelt i hvert fald, selvom den har svenske aner, og svenske designere har været inde over.

 

Man kan godt nok undre sig over, at bilen ikke har et handskerum. Der er også andre spøjse løsninger, som ikke synes at være af typisk europæisk oprindelse. Men vi lever jo i en international verden, og flere europæiske bilproducenter benytter også rask væk kinesisk teknologi og lader deres biler producere i det store asiatiske land, så det geopolitiske element er mangesidet. Hér på siden handler det mest om bilen…


Intet handskerum men en lille taskekrog er der blevet plads til mellem USB-C udgangene på hhv 27 og 60 W.


Den svenske familie m.fl.

De svenske aner er da også ret direkte. Den kinesiske virksomhed Geely ejer både Volvo og Polestar, som med andre ord er ligeså kinesiske som Zeekr. Selv Lotus er en del af virksomhedens portefølje af bilmærker, og Zeekr X deler teknisk platform med bl.a. Volvo EX30, så mere svensk kan det næsten ikke være, uden altså egentlig at være det.

 

Nok om det. Zeekr har eksisteret siden 2021, så der er med andre ord tale om et ret nyt bilmærke. Det udtales ”Zeekra” og den mindste og billigste model hedder ganske enkelt “X” mens den anden del af navnet vist ikke har nogen udtale-forskrift. ”Privilege” giver sig selv, og det kan langt hen ad vejen også vise sig at være den version, kunderne går efter.

 

Told i stedet for afgift

På grund af afgiftsfritagelsen - udover den told, der lægges på kinesiske varer på det europæiske marked, som for Zeekr’s vedkommende er på små 30 procent - koster topmodellen 370.000 kroner. Zeekr X kan dog også erhverves for 280.000 kroner, hvis man vil give afkald på forskelligt udstyr, men først og fremmest vil klare sig med et mindre batteri på 49 kWh og færre hestekræfter (270 hk). X modellen inkluderer nemlig et 400 Volt 69 kWh (netto 66 kWh) NMC-batteri - og ikke mindst træk på alle fire hjul.

 

Det sidste er et væsentligt købsargument, for alternativet er baghjulstræk. Træk på fire hjul giver bedre fremkommelighed under varierede kørselsforhold, og som sådan kan Zeekr X også bedre leve op til et SUV-prædikat, da den også har en lettere forøget frihøjde på 17,5 cm. I teorien burde AWD også give bedre stabilitet og flere muligheder for at manøvrere sig ud af en kritisk trafiksituation.

 

Et spørgsmål om kalibrering

Det beror dog helt på, hvor godt man har kunnet kalibrere elmotorerne og deres indbyrdes samspil. Vi har imidlertid ikke haft lejlighed til at køre bilen på grænsen, så det kan vi ikke helt stå inde for. Men nu er Zeekr X heller ikke en ekstrem eller for den sags skyld køredynamisk bil, selvom effekten kunne indikere noget i den retning. Derfor er der et vist misforhold mellem effektpotentialet og bilens vejegenskaber – men det kan man jo som fører heldigvis selv styre ved hjælp af højre-foden. Der findes også et par køreprogrammer, der gør det lettere at håndtere bilen.

 

Med en vægt på over 2 tons ville andre mere europæiserede bilkonstruktører måske have strammet affjedringen mere op. Affjedringen er fuldt mekanisk med hydrauliske støddæmpere og forbavsende komfortabelt sat op og dens styreegenskaber, hjulpet af 5-leds baghjulsophæng, giver den en rolig vejbeliggenhed, så længe det går lige ud. Det er først når man begynder at køre den på en snoet vej og måske endda får den tanke, at man godt vil bruge de mange hestekræfter, at billedet fader lidt ud. Kørerhjælpemidler af traditionel art inklusiv vognbaneassistent har den også, men de er godt nok ikke morsomme at kæmpe med. Heldigvis kan man slå dem fra, men det var vel ikke det, der var meningen.

 

Cruise og lad

245/45-20 hjul sikrer at vejgrebet er der, også når man har brug for det. Som sådan kører Zeekr X godt – men mere som en cruiser gør det. Som et kuriosum må man trække en anhænger på 1600 kg, men så garanterer vi ikke for energiforbruget.

 

Rækkevidden er uden anhænger af WLTP beregnet til 425 kilometer. I praksis skal man nok, selv med blid speederfod under optimale temperaturforhold forvente omkring 350 kilometer. Det er OK, men ikke overvældende. Derfor er det godt, at Zeekr X Privilege kan oplades med 22 kW AC og 150 kW DC. Det kan ske fra visse offentlige AC-opladere, men vi var ikke med DC-opladning bare i nærheden af de 150 kW. Det kan dog være bedre ved fx medium batteristand, men hurtigopladning med 150 kW oplevede vi ikke ved over 70 procent opladnings-niveau.

 

Kan man indrette sig på elbils-udfordringerne er Zeekr X som bil bestemt ikke et dårligt valg. Om end der findes ICE-biler i samme prisklasse med udstyrsfeatures, der ikke ligger så langt fra Zeekr X, og konkurrencen om elbils-kunderne i denne prisklasse også er stor.

 

Iøjefaldende

Helt basalt får man med Zeekr X en bil, der ser godt ud (redaktørens mening) indvendigt og udvendigt, er iøjefaldende og skabt i materialer, der virker lækre. Som elbil har den mange løsninger, som er elektrisk baseret, og mange af de små finurligheder, som ikke virker helt gennemarbejdede, forventer vi forsvinder med kommende opdateringer, Det er ligesom med computersystemer, der heller ikke er altid er helt på plads, når de er helt nye.



I mere traditionel forstand inkluderer udstyret et panorama glastag, som er effektivt varmeisolerende og giver større hovedhøjde i kabinen, hvad især bagsædepassagererne har glæde af. Men der er ikke et panel eller en teknisk løsning, som hindrer konstant lysindfald (i dagslys), og bilen kan ikke leveres uden panoramaglastaget.

 

Udstyr af forskellig bestykning

De fleste funktioner styres via en 14,6” skærm i midterkonsollen, hvis menu til tider er svær at gennemskue. Talestyringen har visse begrænsninger, for nu at sige det mildt, som ikke alene kan tilskrives sprogbarrieren – for den taler ikke dansk. Et godt Head-up Display, som dog ikke rigtigt harmonerer med instrumentpanelets ellers så elegante design (se billederne), er en god ting, og vi er sikre på, at forsædepassagerer i bilens højre side vil sætte pris på, at der også er varme i passagersædet (i modsætning til hvad de officielle specifikationer indikerer). Ventilation i begge forsæder indgår også i udstyret.

 

Klimaanlægget er varmepumpebaseret og 2-zonet, og luftgennemstrømningen styres via skærmen. Fortil er det OK, selvom den store skærm sender luften fra den midterste defroster opad og ind i øjnene på forsædepassagererne. Der er plads til forbedring, også fordi der, som vi har erfaret i andre biler af kinesisk ophav, er visse vanskeligheder ved at styre temperaturen på den indstrømmende luft. Det er lidt et enten-eller: varmt eller koldt. Og på bagsædet må man lide – der er ikke ventilationsdyser bagtil.

 

God lyd og rimelig bagageplads

Tilslutningsmulighederne inkluderer et 60W USB-C stik, så man kan oplade en smarttelefon, selvom den er i fuld gang med at streame. Og a-pro-pos lys disponerer man over et fremragende Yamaha lydanlæg, som også kan benyttes til at underholde med at få bilen til at lyde som en traktor, en sportsvognsmotor eller en…hest (og andet…). Giver det mening? Måske ikke helt. Måske ville det give mere mening, hvis nøglen i bukselommen også kunne befordre, at bilen kunne låses og ikke blot låses op. Vi lykkedes i hvert fald ikke med projektet, og på forespørgsel hos salgspersonalet fik vi ikke anden information.


 

 

I frunken er der lige akurat plads til et ladekabel.


Bagagerumspladsen bagtil er på 362 liter, som kan øges til 1182 liter, og bagklappen åbnes elektrisk ved tryk på en knap under det lysende og fancy tredimensionelle Zeekr navn under bagruden. Fortil findes en frunk, som kan indeholde et ladekabel. Ladestikket findes dog på venstre bagskærm, så det er lidt akavet, hvis man kantstensparkerer og lader i højre side.

 

Sidst men ikke mindst: Fabriksgarantien holder i fem år, og siden kan den serviceaktiveres i yderligere 5 år, dog med en kilometergrænse på 100.000.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.



Model:

Zeekra X Privile LR AWD

Listepris:

Kr. 369.900

Motor og transmission 2 stk Permanent magnet synkron elmotorer, System: 428 hk, 543 Nm. 69/66 kWh 400 V NMC litium-ion batteri. AWD.

Præstationer acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

3,8 sek./ 190 km/t/ 172 Wh/ km/ 425 km

Opladning AC/DC

22 kW/150 kW

Længde: 4,43 meter

Bagagerum:

362-1182 liter

Værd at bemærke:

245/45-20 dæk på alufælge. LED forlys.  Adaptiv fartpilot. El-forsæder. Ratvarme. Forsæder med varme og ventilation. 2 zone Klimaanlæg. Varmepumpe. Bakkamera. 14,6" skærm. Navigation. El-bagklap. Panorama glastag. V2L.













Lommen i bagsæderyglænene er elegant sat på sned, men ventilation ti bagsædepassagererne er ikke eksisterende.


Godt at vide, når den elektrisk døråbning ikke virker.








En aerodynamisk løsning, og når grebet er lukket, bliver der ikke snavset til "indenfor".






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt