Der mange og meget
forskellige meninger om og holdninger til elektriske
biler, de geopolitiske faktorer og statens
indblanding gennem gigantiske afgiftsrabatter. Det
har betydet, at rigtig mange bilister, der har et
kørselsbehov, som en elbil kan klare, er kommet
billigt til deres nye og ofte sofistikerede bil. Det
gælder også dem, der gerne vil og kan betale for
lidt ekstra luksus – eller meget ekstra luksus, som
det, Lexus RZ har med sig.
Vi prøvekørte den nye
mellemstore Lexus elbil for første gang for et par
år siden. Det foregik på sydfranske landeveje og
gjaldt 450e udgaven med firehjulstræk og over 300
hestekræfter. RZ-modellen er i mellemtiden landet i
Danmark, og nu var tiden inde til at prøve den i en
lidt mere moderat version med forhjulstræk, godt 200
hestekræfter og til en noget lavere pris.
Ikke længe til nyt fra
Lexus
Det var egentlig også på høje
tid, for efter planen vil vi sidst i juni måned
kunne berette fra den første internationale
prøvekørsel af den kraftigt opdaterede Lexus RZ.
Priser og introduktionstidspunkt for den model
kender vi ikke til endnu, men den bliver trods
uforudsigeligheden i prisdannelsen især på
elbilsmarkedet næppe billigere end de 400.000
kroner, som er listeprisen på den nu prøvekørte RZ
300e i Executive versionen.
Lexus RZ er lig med luksus.
Man er næsten tilbøjelig til at tilføje ”i
traditionel forstand”, for det er luksus, som man i
årevis har forbundet med det ord. Den har varme i
rattet, i sæderne, den har 10 højtalere forbundet
til et godt lydanlæg, den har nøglefri betjening og
elektrisk bagklap. Og forsæderne kan indstilles
elektrisk. Men er det ikke, hvad snart sagt enhver
mellemklassebil byder på?
Jo, og det er netop det, der
gør en forskel, for det er andre steder man skal
finde den.
Helt sin egen
I teknisk forstand læner
Lexus RZ sig godt nok op ad Toyota-familiemedlemmet
bZ4X, om end man i Lexus har skruet lidt på
præstationerne. Man har også skruet, og da lidt mere
på vejbeliggenheden, og er faktisk lykkedes med at
gøre affjedringen en kende mere komfortabel i RZ
300e, men ikke så meget, at det er gået ud over
fundamentale egenskaber som en usvigelig
retningsstabilitet givet af den avancerede
undervogn.
Men køreoplevelsen handler
også om lyd. RZ er ganske enkelt forbavsende lydløs.
Man har formået at bremse de uundgåelige lyde på vej
gennem hjul og hjulophæng, inden de forstyrrer
støjniveauet i kabinen. Og det er opnået uden brug
af luftaffjedring – som er én af grundene til at
prisen på RX 300e kan holdes i ave. En årsag kan
være, at bilen er udstyret med dæk, der har
usædvanlig højde dæksider i en tid, hvor
lavprofildæk ellers ofte forbindes med gode
vejegenskaber – hvad der ikke altid er tilfældet i
praksis.
Affjedringskomfort og
forhjulstræk
På en RZ 300e Executive er
dækstørrelsen 235/60-18. Og selvom dæksiderne er
stærke nok til at bære bilens to tons og mere til,
når man læsser den, giver de lidt mere bevægelse i
lodret retning, som forøger affjedringskomforten.
RZ 300e er forhjulstrukken,
kun. Det sparer imidlertid vægt, og de 100 kg, den
er lettere end RZ 450e, kan mærkes i en sådan grad,
at vi vil mene, at har man ikke specifikt brug for
firehjulstrækket, så giver det ikke mening at
investere i det.

Bemærk den kraftige
tværgående stiver hen over motoren, som holder
støddæmpertårnen stabilt på plads.
Permanent Magnet Synkron
motoren præsterer op til 204 hestekræfter og giver
gode præstationer: Fartmæssigt nås 100 km/t på 8
sekunder, om man vil, og topfarten er 160 km/t.
Batteriet på 71,4 kWh (brutto) har 64 kWh at gøre
god med, og det rækker iflg. WLTO til 475 kilometer.
I det kølige forårsvejr (10 grader Celcius) nåede vi
omkring 415 kilometer, m end vi ikke kørte batteriet
tomt.
Og så er der alt det
usynlige, man får med i købet:
Usynligt med mærkbart
Generelt er materialevalget i
kabinen på et højt niveau. Det er finishen også. Man
ser det i samlinger og manglen på sprækker, og
oplever det også gennem et gennemarbejdet design.
Plus, fx, udstyrs-fordele som strålevarme ved
forsæderne: Når man tænder for sædevarmen, aktiverer
man samtidig en særlig blid ”varmeforsyning”, der
rettet mod forsædepassagerernes ben ganske enkelt
forbedre indeklimaet. Og fugtsensorer sikrer, at
klimaanlægget automatisk kompenserer for fugtighed i
kabinen – hvilket naturligvis er mest udtalt i
vinterhalvåret.
Uden at tænke så meget over
det, er det ikke mindst total oplevelsen af
højkvalitet, som præger køreturen såvel som i bred
forstand brugen af bilen. Når sidedørene skal åbnes,
udløses dørlåsene ved tryk på en knap i dørenes
armlæn – altså en udadrettet bevægelse, som er helt
i overensstemmelse med den bevægelse man gør, når
man skubber døren op. Det er naturligvis en løsning,
som kun kan lade sig gøre, fordi bilen disponerer
over et godt el-net.
Ingen returstrøm
Faktisk er det så godt, at
det burde være parat til, foruden at kunne tappe
elektricitet på det offentlige elnet, også ville
kunne give strøm tilbage til nettet (V2G, V2H og
V2L), såvel som eventuelle medbragte elektriske
værktøjer eller fx el-løbehjul. Men det har man
fravalgt, formentlig fortrinsvis fordi der
internationalt ikke eksisterer konsensus omkring de
nødvendige normer og standarder samt tilhørende
garantier og ansvarsfordeling. Men det er helt anden
historie…
Men a-pro-pos garanti, er Lexus RZ som alle andre
Lexus’er omfattet af den almindelige Lexus Relax
garantiordning, som indebærer, at når
fabriksgarantien efter tre år er udløbet, kan den
forlænges år for år, helt automatisk, hvis man lader
bilen servicere på et autoriseret Lexus værksted.

Uden kardantunnel er der rigtig god benplads ved
bagsædet.



|