- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest:

Lexus RZ 300e Executive


Elektrisk luksus til fornuftspris


Af Søren Clauding – maj 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der mange og meget forskellige meninger om og holdninger til elektriske biler, de geopolitiske faktorer og statens indblanding gennem gigantiske afgiftsrabatter. Det har betydet, at rigtig mange bilister, der har et kørselsbehov, som en elbil kan klare, er kommet billigt til deres nye og ofte sofistikerede bil. Det gælder også dem, der gerne vil og kan betale for lidt ekstra luksus – eller meget ekstra luksus, som det, Lexus RZ har med sig.

 

Vi prøvekørte den nye mellemstore Lexus elbil for første gang for et par år siden. Det foregik på sydfranske landeveje og gjaldt 450e udgaven med firehjulstræk og over 300 hestekræfter. RZ-modellen er i mellemtiden landet i Danmark, og nu var tiden inde til at prøve den i en lidt mere moderat version med forhjulstræk, godt 200 hestekræfter og til en noget lavere pris.

 

Ikke længe til nyt fra Lexus

Det var egentlig også på høje tid, for efter planen vil vi sidst i juni måned kunne berette fra den første internationale prøvekørsel af den kraftigt opdaterede Lexus RZ. Priser og introduktionstidspunkt for den model kender vi ikke til endnu, men den bliver trods uforudsigeligheden i prisdannelsen især på elbilsmarkedet næppe billigere end de 400.000 kroner, som er listeprisen på den nu prøvekørte RZ 300e i Executive versionen.

 

Lexus RZ er lig med luksus. Man er næsten tilbøjelig til at tilføje ”i traditionel forstand”, for det er luksus, som man i årevis har forbundet med det ord. Den har varme i rattet, i sæderne, den har 10 højtalere forbundet til et godt lydanlæg, den har nøglefri betjening og elektrisk bagklap. Og forsæderne kan indstilles elektrisk. Men er det ikke, hvad snart sagt enhver mellemklassebil byder på?

 

Jo, og det er netop det, der gør en forskel, for det er andre steder man skal finde den.

 

Helt sin egen

I teknisk forstand læner Lexus RZ sig godt nok op ad Toyota-familiemedlemmet bZ4X, om end man i Lexus har skruet lidt på præstationerne. Man har også skruet, og da lidt mere på vejbeliggenheden, og er faktisk lykkedes med at gøre affjedringen en kende mere komfortabel i RZ 300e, men ikke så meget, at det er gået ud over fundamentale egenskaber som en usvigelig retningsstabilitet givet af den avancerede undervogn.

 

Men køreoplevelsen handler også om lyd. RZ er ganske enkelt forbavsende lydløs. Man har formået at bremse de uundgåelige lyde på vej gennem hjul og hjulophæng, inden de forstyrrer støjniveauet i kabinen. Og det er opnået uden brug af luftaffjedring – som er én af grundene til at prisen på RX 300e kan holdes i ave. En årsag kan være, at bilen er udstyret med dæk, der har usædvanlig højde dæksider i en tid, hvor lavprofildæk ellers ofte forbindes med gode vejegenskaber – hvad der ikke altid er tilfældet i praksis.

 

Affjedringskomfort og forhjulstræk

På en RZ 300e Executive er dækstørrelsen 235/60-18. Og selvom dæksiderne er stærke nok til at bære bilens to tons og mere til, når man læsser den, giver de lidt mere bevægelse i lodret retning, som forøger affjedringskomforten.

 

RZ 300e er forhjulstrukken, kun. Det sparer imidlertid vægt, og de 100 kg, den er lettere end RZ 450e, kan mærkes i en sådan grad, at vi vil mene, at har man ikke specifikt brug for firehjulstrækket, så giver det ikke mening at investere i det.


Bemærk den kraftige tværgående stiver hen over motoren, som holder støddæmpertårnen stabilt på plads.


Permanent Magnet Synkron motoren præsterer op til 204 hestekræfter og giver gode præstationer: Fartmæssigt nås 100 km/t på 8 sekunder, om man vil, og topfarten er 160 km/t. Batteriet på 71,4 kWh (brutto) har 64 kWh at gøre god med, og det rækker iflg. WLTO til 475 kilometer. I det kølige forårsvejr (10 grader Celcius) nåede vi omkring 415 kilometer, m end vi ikke kørte batteriet tomt.

 

Og så er der alt det usynlige, man får med i købet:

 

Usynligt med mærkbart

Generelt er materialevalget i kabinen på et højt niveau. Det er finishen også. Man ser det i samlinger og manglen på sprækker, og oplever det også gennem et gennemarbejdet design. Plus, fx, udstyrs-fordele som strålevarme ved forsæderne: Når man tænder for sædevarmen, aktiverer man samtidig en særlig blid ”varmeforsyning”, der rettet mod forsædepassagerernes ben ganske enkelt forbedre indeklimaet. Og fugtsensorer sikrer, at klimaanlægget automatisk kompenserer for fugtighed i kabinen – hvilket naturligvis er mest udtalt i vinterhalvåret.

 

Uden at tænke så meget over det, er det ikke mindst total oplevelsen af højkvalitet, som præger køreturen såvel som i bred forstand brugen af bilen. Når sidedørene skal åbnes, udløses dørlåsene ved tryk på en knap i dørenes armlæn – altså en udadrettet bevægelse, som er helt i overensstemmelse med den bevægelse man gør, når man skubber døren op. Det er naturligvis en løsning, som kun kan lade sig gøre, fordi bilen disponerer over et godt el-net.

 

Ingen returstrøm

Faktisk er det så godt, at det burde være parat til, foruden at kunne tappe elektricitet på det offentlige elnet, også ville kunne give strøm tilbage til nettet (V2G, V2H og V2L), såvel som eventuelle medbragte elektriske værktøjer eller fx el-løbehjul. Men det har man fravalgt, formentlig fortrinsvis fordi der internationalt ikke eksisterer konsensus omkring de nødvendige normer og standarder samt tilhørende garantier og ansvarsfordeling. Men det er helt anden historie…

 

Men a-pro-pos garanti, er Lexus RZ som alle andre Lexus’er omfattet af den almindelige Lexus Relax garantiordning, som indebærer, at når fabriksgarantien efter tre år er udløbet, kan den forlænges år for år, helt automatisk, hvis man lader bilen servicere på et autoriseret Lexus værksted.

Uden kardantunnel er der rigtig god benplads ved bagsædet.





PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Lexus styrer bare derud ad >>>



Model: Lexus RZ 300e Exclusive

Listepris:

Kr. 399.500

Motor, transmission, batteri, opladning:

Permanent magnet synkron elmotor: 204 hk. 266 Nm. FWD. 355 V 71,4 kWh (netto 64 kWh), litium-ion. 11 kW AC. 150 kWh DC

Præstationer acceleration/ topfart/ Energiforrug/ rækkevidde (WLTP):

8,0 sek./ 160 km/t/ 14,9-16,7 kWh/100 km/ 475 km.

Længde:

4,81 m

Bagagerum:

522-1451 liter

Værd at bemærke:

235/60-18 dæk. Bi-LED forlys. Nøglefri betjening. El-justerbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme foran med strålevarme. 14” touchscreen. Navigation på dansk. Bakkamera. El-bagklap med kick funktion. 3 års garanti, ubegrænset km. Lexus Relax serviceaktiveret garanti: 10 år/185.000 km.


Link til importøren



Lexus RZ har intet traditionelt handskerum med til gengæld andre gode løsninger som fx et tildækket rum under midterkonsollen og en centerboks, som kan betjenes fra begge sider.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt