Da Toyota for 34 år siden besluttede, at søsætte et
luksus bilmærke, stod det ikke lige skrevet i
kortene, at det ville blive en succes. Over årene
har det vist sig, at skeptikerne tog fejl, for Lexus
styrer bare derud ad i ordets bogstavelige forstand.
For en af de mest bemærkelsesværdige features ved
den første dedikerede elbil fra Lexus, er det
futuristiske rat, som oven i købet er så
futuristisk, at det først kommer i serieproduktion i
2025.
Præsentationen af det banebrydende ”steer-by-wire”
rat fandt sted allerede sidste forår som en såkaldt
statisk præsentation. Men i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af den helt nye
dedikerede elbil, RZ 450e, var der også mulighed for
at prøve rattet i til anledningen byggede
prototyper. Rattet ser vi nærmere på i en separat
artikel, for uanset det hidtil usete (i andet end
racerbiler) styresystem, som inkluderer mere end
blot det med begge hænder håndgribelige
”sommerfugle-formede rat”, var selve bilen ret beset
den største nyhed. Den er nemlig ualmindelig
vellykket.

Delt platform men begrænset lighed
Det er ingen hemmelighed, at Lexus RZ 450e er bygget
på samme platform som Toyota bZ4X, batterierne er
ens og drivlinen læner sig også op ad Toyota
søstermodellens, men effekten i Lexus’en er langt
større. Dermed ophører den teknologiske
sammenligning mellem de to biler netop dér.
Og når det understreges, at det er den teknologiske
sammenligning, er det ikke uden grund. For det er
samme tilgang til bilproduktion og kundeservice, der
praktiseres hos Lexus som hos Toyota. Man er på den
ene side ydmyg i forhold til egne produkter, uden
dog at underkende deres kvaliteter, og samtidig
ansvarlig i den samlede tilgang til kundeservice.
Solid garanti
Det er ikke et tilfælde, at Lexus som Toyota giver
markedets absolut mest solide produktgaranti på op
til 11 år (minus en dag), forudsat bilerne årligt
serviceres på autoriserede værksteder. Det er ingen
dårlig strategi, for dels fastholder man populært
sagt kunderne i butikken, men derigennem sikrer man
sig også, at bilernes løbende opdatering sker efter
forskrifterne, og sker der fejl, påtager man sig
selv at løse dem.
Det er heller ikke uden betydning, for en moderne
bil, i særdeleshed en fuldt elektrificeret bil som
Lexus RZ, skal som en hvilken som helst computer
opdateres med jævne mellemrum. Fx og helt aktuelt
pga. den polemik, der har været omkring rækkevidden
for en bZ4X i vinterkulde, er det vigtigt, at man
kan opdatere den elektriske drivline, så den
modsvarer kundernes forventninger og er
sammenlignelig med det, konkurrenterne leverer.
Lever op til forventningerne
Vi har tidligere haft lejlighed til at præsentere
Lexus RZ ifm. verdenspremieren i april 2022. Læs
gerne artiklerne fra dengang, for det faktuelle
indhold er helt i overensstemmelse med det, der blev
oplevet på de naturskønne sydfranske landeveje nord
for Aix-en-Provence i forbindelse de første
internationale prøvekørsler.
Det mest overbevisende i den forbindelse var den
totale overensstemmelse med de forventninger, man
efter verdenspremieren på bilen automatisk ville
have. Udover at bilerne ser godt ud, også når de
fjernt fra de spanske udstillingslokaler slippes løs
i det virkelige liv, er køreoplevelsen helt på
niveau med forventningerne. Og de var høje, skal vi
hilse at sige.
Ideel på vejen
Præcisionen, hvormed man kan styre og kontrollere
bilen, er enestående. Og hvor bZ4x er bygget også
med off-road egenskaberne som en vigtig mulighed, er
RZ skabt til landevejen. Den har ikke desto mindre
en frihøjde på 20 cm, som naturligvis muliggør
lettere terrænkørsel, men undervognen er afstemt
efter landevejskørsel på varieret underlag, hvilket
vil sige et ganske unikt samspil mellem køredynamik
og komfortabel affjedring.
Lexus RZ 450e er 1,64 meter høj og det er ikke det
nemmeste i denne verden at kombinere de to
egenskaber. Det er ikke desto mindre lykkedes, oven
i købet uden brug af luftaffjedring, hvilket er med
til at holde prisniveauet på et acceptabelt niveau.

RZ er ikke skabt som en racerbil, og det er måske en
af hemmelighederne. For med en potentiel
kraftfordeling mellem for- og bagaksel, hvor
forhjulstrækket tilgodeses mest, får man ikke den
naturlige overstyringstendens fra en baghjulstrukken
bil, stabiliseret af forhjulstrækket, men det helt
modsatte. Nemlig et stærkt vejgreb, også på fugtig
vej og løst underlag med forhjulstrækkets medfødte
stabiliserende effekt. I tørre tal har man op til
150 kW (204 hestekræfter) samt 266 Nm på forhjulene
og 80 kW (109 hestekræfter) samt 168 Nm på
baghjulene.
Præstationerne
Trods den store vægt på 2115 kg for top udgaven af
den 4,81 meter lange SUV, hvor 71,4 kWh batteriet
alene står for 480 kg, kan man nå 100 km/t på 5,3
sekunder. Men på toppen savner den noget: 200 km/t
kunne have været et mål på især det tyske marked, i
stedet må man klare sig med 160 km/t. Men mon ikke,
det i en elbil meget synlige energiforbrug, ville
kunne dæmpe ambitionerne, så 160 km/t er nok.
Stor fart gør som bekendt et solidt indgreb i
energiforbruget og dermed rækkevidden, og da bilen
ikke er overdimensioneret med et gigantisk batteri
(hvilket også udtrykker ansvar for såvel jordklodens
ressourcer af de nødvendige råstoffer som købernes
bankkonto) vil opladningstiden hurtigt overstige
det, man vinder ved at køre hurtigt. Lexus har
fornuftigt nok holdt batterispændingen på 366 Volt
(hvilket er med til at sikre holdbarheden på op til
forventeligt 90 procent af kapaciteten efter 10 år –
garanteret 70 procent efter 8 år). Men lynopladning
er derved reduceret til 150 kW, hvormed man kan lade
fra 0 til 80 procent på en halv times tid. Fra en
16A vægboks kan der vekselstrøm-oplades med 11 kW.

Testkørslerne havde
udgangspunkt i Chateau La Coste nord for
Aix-en-Provence og der er hverken elnettet eller
mobilnettet voldsomt udbygget, så Lexus medbragte
deres egen brint-baserede ladestation.

Lav støj og rimelige priser
Her får stressfaktoren heldigvis også lov at spille
ind, for støjniveauet er usædvanlig lavt og
fornøjelsen ved i højere grad at kunne udnytte
rækkevidden på 407 km (WLTP) bliver så meget større.
Savner man undervejs lidt underholdning, er det
avancerede Mark Levinson anlæg en solid partner
undervejs.
Priserne? De er egentlig ret OK med en
indstigningspris i Danmark på 560.000 kroner.
Topmodellen er prissat til 676.500 kroner, og med
det avancerede panorama glastag skal der lægges
25.500 kroner oven i. De tilsvarende
beskatningspriser er 506.500 respektive 615.500
kroner. Lexus RZ 450e har premiere i Danmark i
april.

|