- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Lexus RZ 450e AWD

Lexus styrer bare derud ad


Af Søren Clauding - 13. marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota for 34 år siden besluttede, at søsætte et luksus bilmærke, stod det ikke lige skrevet i kortene, at det ville blive en succes. Over årene har det vist sig, at skeptikerne tog fejl, for Lexus styrer bare derud ad i ordets bogstavelige forstand. For en af de mest bemærkelsesværdige features ved den første dedikerede elbil fra Lexus, er det futuristiske rat, som oven i købet er så futuristisk, at det først kommer i serieproduktion i 2025.

 

Præsentationen af det banebrydende ”steer-by-wire” rat fandt sted allerede sidste forår som en såkaldt statisk præsentation. Men i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den helt nye dedikerede elbil, RZ 450e, var der også mulighed for at prøve rattet i til anledningen byggede prototyper. Rattet ser vi nærmere på i en separat artikel, for uanset det hidtil usete (i andet end racerbiler) styresystem, som inkluderer mere end blot det med begge hænder håndgribelige ”sommerfugle-formede rat”, var selve bilen ret beset den største nyhed. Den er nemlig ualmindelig vellykket.



Delt platform men begrænset lighed

Det er ingen hemmelighed, at Lexus RZ 450e er bygget på samme platform som Toyota bZ4X, batterierne er ens og drivlinen læner sig også op ad Toyota søstermodellens, men effekten i Lexus’en er langt større. Dermed ophører den teknologiske sammenligning mellem de to biler netop dér.

 

Og når det understreges, at det er den teknologiske sammenligning, er det ikke uden grund. For det er samme tilgang til bilproduktion og kundeservice, der praktiseres hos Lexus som hos Toyota. Man er på den ene side ydmyg i forhold til egne produkter, uden dog at underkende deres kvaliteter, og samtidig ansvarlig i den samlede tilgang til kundeservice.

 

Solid garanti

Det er ikke et tilfælde, at Lexus som Toyota giver markedets absolut mest solide produktgaranti på op til 11 år (minus en dag), forudsat bilerne årligt serviceres på autoriserede værksteder. Det er ingen dårlig strategi, for dels fastholder man populært sagt kunderne i butikken, men derigennem sikrer man sig også, at bilernes løbende opdatering sker efter forskrifterne, og sker der fejl, påtager man sig selv at løse dem.

 

Det er heller ikke uden betydning, for en moderne bil, i særdeleshed en fuldt elektrificeret bil som Lexus RZ, skal som en hvilken som helst computer opdateres med jævne mellemrum. Fx og helt aktuelt pga. den polemik, der har været omkring rækkevidden for en bZ4X i vinterkulde, er det vigtigt, at man kan opdatere den elektriske drivline, så den modsvarer kundernes forventninger og er sammenlignelig med det, konkurrenterne leverer.

 

Lever op til forventningerne

Vi har tidligere haft lejlighed til at præsentere Lexus RZ ifm. verdenspremieren i april 2022. Læs gerne artiklerne fra dengang, for det faktuelle indhold er helt i overensstemmelse med det, der blev oplevet på de naturskønne sydfranske landeveje nord for Aix-en-Provence i forbindelse de første internationale prøvekørsler.

 

Det mest overbevisende i den forbindelse var den totale overensstemmelse med de forventninger, man efter verdenspremieren på bilen automatisk ville have. Udover at bilerne ser godt ud, også når de fjernt fra de spanske udstillingslokaler slippes løs i det virkelige liv, er køreoplevelsen helt på niveau med forventningerne. Og de var høje, skal vi hilse at sige.

 

Ideel på vejen

Præcisionen, hvormed man kan styre og kontrollere bilen, er enestående. Og hvor bZ4x er bygget også med off-road egenskaberne som en vigtig mulighed, er RZ skabt til landevejen. Den har ikke desto mindre en frihøjde på 20 cm, som naturligvis muliggør lettere terrænkørsel, men undervognen er afstemt efter landevejskørsel på varieret underlag, hvilket vil sige et ganske unikt samspil mellem køredynamik og komfortabel affjedring.

 

Lexus RZ 450e er 1,64 meter høj og det er ikke det nemmeste i denne verden at kombinere de to egenskaber. Det er ikke desto mindre lykkedes, oven i købet uden brug af luftaffjedring, hvilket er med til at holde prisniveauet på et acceptabelt niveau.



RZ er ikke skabt som en racerbil, og det er måske en af hemmelighederne. For med en potentiel kraftfordeling mellem for- og bagaksel, hvor forhjulstrækket tilgodeses mest, får man ikke den naturlige overstyringstendens fra en baghjulstrukken bil, stabiliseret af forhjulstrækket, men det helt modsatte. Nemlig et stærkt vejgreb, også på fugtig vej og løst underlag med forhjulstrækkets medfødte stabiliserende effekt. I tørre tal har man op til 150 kW (204 hestekræfter) samt 266 Nm på forhjulene og 80 kW (109 hestekræfter) samt 168 Nm på baghjulene.

 

Præstationerne

Trods den store vægt på 2115 kg for top udgaven af den 4,81 meter lange SUV, hvor 71,4 kWh batteriet alene står for 480 kg, kan man nå 100 km/t på 5,3 sekunder. Men på toppen savner den noget: 200 km/t kunne have været et mål på især det tyske marked, i stedet må man klare sig med 160 km/t. Men mon ikke, det i en elbil meget synlige energiforbrug, ville kunne dæmpe ambitionerne, så 160 km/t er nok.

 

Stor fart gør som bekendt et solidt indgreb i energiforbruget og dermed rækkevidden, og da bilen ikke er overdimensioneret med et gigantisk batteri (hvilket også udtrykker ansvar for såvel jordklodens ressourcer af de nødvendige råstoffer som købernes bankkonto) vil opladningstiden hurtigt overstige det, man vinder ved at køre hurtigt. Lexus har fornuftigt nok holdt batterispændingen på 366 Volt (hvilket er med til at sikre holdbarheden på op til forventeligt 90 procent af kapaciteten efter 10 år – garanteret 70 procent efter 8 år). Men lynopladning er derved reduceret til 150 kW, hvormed man kan lade fra 0 til 80 procent på en halv times tid. Fra en 16A vægboks kan der vekselstrøm-oplades med 11 kW.


Testkørslerne havde udgangspunkt i Chateau La Coste nord for Aix-en-Provence og der er hverken elnettet eller mobilnettet voldsomt udbygget, så Lexus medbragte deres egen brint-baserede ladestation.

 


Lav støj og rimelige priser

Her får stressfaktoren heldigvis også lov at spille ind, for støjniveauet er usædvanlig lavt og fornøjelsen ved i højere grad at kunne udnytte rækkevidden på 407 km (WLTP) bliver så meget større. Savner man undervejs lidt underholdning, er det avancerede Mark Levinson anlæg en solid partner undervejs.

 

Priserne? De er egentlig ret OK med en indstigningspris i Danmark på 560.000 kroner. Topmodellen er prissat til 676.500 kroner, og med det avancerede panorama glastag skal der lægges 25.500 kroner oven i. De tilsvarende beskatningspriser er 506.500 respektive 615.500 kroner. Lexus RZ 450e har premiere i Danmark i april.


Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
DIRECT4 og One-Motion-Grip

For alvor i kamp om elbils-kunderne >>>

Avancerede og nyskabende løsninger >>>
First videotest: Lexus RZ 450e One-Motion-Grip
Er steer-by-wire systemet bag Lexus futuristiske One-Motion-Grip enestående, eller er det bare en god gimmick? Vi har prøvet systemet såvel som den nye fuldt elektriske Lexus RZ 450e på snoede veje i det naturskønne område tæt ved Aix-en-Provence i det sydlige Frankrig.




Hurtige fakta om Lexus RZ 450e AWD


Lancering i Danmark: April 2023

 

Priser:

Comfort: kr. 559.500.

Executive: kr. 604.500.

Executive Panorama: + kr. 15.500.

Executive Design: +kr. 37.500.

Luxury: kr. 675.500.

Luxury PanoTech: + kr. 25.500.

 

Drivline:

Fuldt elektrisk. A/T.

Maks. effekt: For: 150 kW (204 hk). Bag: 80 kW (109 hk). System: 313 hp.

Maks. drejningsmoment: For: 266 Nm. Bag: 168 Nm.

Litium-ion batteri: 366 Volt, 71,4 kWh (brutto)/64 kWh (netto). 480 kg.

AC-opladning, 6A, 230V: 1,38 kW.

AC-opladning, 16A, 400V: 11 kW.

DC-opladning. max 400A: 150 kW.

 

Præstationer:

Rækkevidde (WLTP): 18” alufælge: 435-440 km. 20” alufælge: 395-407 km.

Forbrug: 18” hjul: 168 Wh/km. 20” hjul: 187 Wh/km.

0-100 km/t: 5,3 sekunder.

Topfart: 160 km/t.

 

Længde: 4,81 meter.

Højde: 1,64 meter.

Bredde: 1,90 meter.

Frihøjde: 20 cm.

Akselafstand: 2.850 mm.

Vægt: 2.055-2.115 kg.

Anhængervægt: 750 kg.

 

Udstyr:

Comfort:

Bl.a. 18” alufælge. 2-zone klimaanlæg. 14” multimedie touch skærm. 10 højtalere. Bakkamera. Fuld LED. Ratvarme. P-sensorer med rear traffic alert and -brake. Lexus Safety System+.

 

Executive:

Comfort plus bl.a. 8-vejs el-justerbart forsæder. Akustikruder. El-bagklap. Kabinevarmer til knæene. Nøglefri. Kunstlæderindtræk.

 

Executive Panorama:

Panorama glastag.

 

Executive Design:

Bl.a. 20” alufælge. Head-up display. Bitone lak.

 

Luxury:

Executive samt bl.a. 20” alufælge. Head-up display. 360 grader kamera. El-bagklap med fodsensor. Fuldautomatisk p-assistent med fjernstyret parkering. Kurvelygter. Mark Levinson lydanlæg. Bagsædevarme. Ventilerede forsæder.

 

Luxury PanoTech:

Desuden kuldeisolerende og varmereducerende panoramaglastag med elektrisk dæmpbar funktion.


Link til importøren


I Executive udstyrsversionen er 235/60-18 hjul standard fortil (ovenfor). I topmodellen er forhjulene 235/50-20 (nedenfor).

 

Baghjuene er bredere end forhjulene. Billedet viser baghjulene på topmodellen - 255/45-20.

 

Mange kræfter kræver godt lys...

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt