- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Lexus RZ 450e AWD

DIRECT4 og One Motion Grip


Af Søren Clauding - 13. marts 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de meget spændende oplevelser ved at køre den helt nye fuldt elektriske Lexus RZ 450e i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, var mødet med det avancerede DIRECT4 All Wheel Drive og det futuristiske Steer-by-wire One Motion Grip styresystem. Men hvor godt er det egentlig?

 

Hvad det første angår, er vurderingen enkelt: Det er fremragende, om end med plads til forbedringer. DIRECT4 er et helt nyt “intelligent” firehjulstræk, der overvåger og kontrollerer samspillet mellem de fremadrettede drivende kræfter og bilens bremsekraft, der i et vist omfang også inkluderer regenerativ bremsning.

 

Præcis momentfordeling

Det er baseret på et fordelingssystem, som kontrollerer drejningsmomentet via såkaldte e-axler, der er særlig gode til at håndtere motorernes store mængde af drejningsmoment. Styreenheden er placeret mellem hjulene og konfigureret, så den kan optimere kraft-fordelingen umiddelbart og uden tøven. Resultatet er, at bilens såkaldte pitch, altså det dyk, der typisk sker på forenden, når en bil bremser, eller på bagenden, når den accelerer, i stor udstrækning er elimineret. Det samme gælder bilens krængning.

 

Derved har man opnået en exceptionel god føling med underlaget, uden at behøve at gå på kompromis med affjedrings komforten. Dertil kommer den forøgede sikkerhed, der er forbundet med bilens rolige bevægelser, også i kritiske situationer.

 

Det fungerer fremragende i Lexus RZ med konventionel styring og et dertil hørende rundt rat.



Der er grænser

Men der er grænser for, hvor meget man kan kontrollere naturlovene, hvilket var tydeligt, når man kørte bilen med det futuristiske steer-by-wire styresystem. Heldigvis er systemet så futuristisk, at det først lanceres i en Lexus RZ i 2025. Det er godt, for der er plads til forbedring, og det er også godt, for idéen er ikke dum.

 

Det var ikke, at systemet ikke fungerede, for det gjorde det. Vi har beskrevet det kort i forbindelse med verdenspremieren i april 2022, men det er første gang, vi har prøvet det i praksis, og det skete i prototyper på den kommende RZ version med den nye styring.

One-Motion-Grip

Systemet kaldes One Motion Grip og er baseret på steer-by-wire. Det betyder, at i stedet for en mekanisk forbindelse mellem rat og hjul, er der alene en elektrisk forbindelse. Fordelen, foruden pladsbesparelser og mindre slitage, er et hurtigere styresignal, fordi de elektriske impulser sendes hurtigere til styre-mekanismen end det sker gennem et mekanisk system. Og der er ingen slup undervejs. Siden styres hjulene af mekaniske enheder ved hvert hjul, som kontrolleres af de elektriske impulser. Man kan sige det på den måde, at kommandovejen fra rat til forhjul er kortere og mere præcis.

 

Resultatet af rattets bevægelser styres af en computer, og som sådan er det computerens opgave, at “oversætte” styrebevægelsen til bevægelse af hjulene. Og den kan i sagens natur reguleres gennem ændringer i styreprogrammet. Heldigvis.

 

En god oplevelse, men…

For sådan, som vi oplevede styringen, var der som udgangspunkt ingen problemer. Rat-udslaget var tilpasset hastigheden og bilens bevægelser, og som sådan en fornøjelse af bruge. Præcisionen var intet mindre end genial. En god oplevelse.



Men hvis man simulerede fx en hurtig dobbelt undvigemanøvre, foranledigede man voldsomme bevægelser i bilen, så voldsomme, at førnævnte DIRECT4 system ikke kunne fange fx bilens krængninger, og så blev oplevelsen lynhurtig meget voldsom, og uden tilvænning ikke udpræget sikker. Men det er givet vis et spørgsmål om justering af softwaren.

 

Rattet er en god idé, men…

Selve det sommerfugle formede rat har vi også beskrevet tidligere. Det er også helt OK ved almindelig kørsel, hvor man dog som fører er mere fastlåst i en bestemt håndposition, præcis som det er optimalt i fx en racerbil. Den sommerfugleagtige form er interessant og elegant, men når fx armen for retningsviser blinklyset er fastmonteret på rattet og drejer med rundt, er det næsten umuligt at komme til at aktivere blinklyset, når rattet er drejet mere end 45 grader. Og det er ikke utænkelige trafiksituationer, fx ved udkørsel fra en stikvej til en større vej eller en regulær udkørsel. Det bør efter undertegnedes opfattelse gentænkes.

 

Men når det så er sagt, at det en herlig fornyelse og et signal om, at moderne teknologi i forening med computerstyring og høj-præcisions komponenter giver nye muligheder. Det kan undertegnede kun værdsætte, så tak til Lexus for den del af indsatsen.

Link til importøren



Til trods for den avancerede undervogn, en ekstra elmotor bagtil og træk på alle fire hjul er der god plads i bagagerummet.

Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Lexus styrer bare derud ad >>>

For alvor i kamp om elbils-kunderne >>>

Avancerede og nyskabende løsninger >>>
First videotest: Lexus RZ 450e One-Motion-Grip
Er steer-by-wire systemet bag Lexus futuristiske One-Motion-Grip enestående, eller er det bare en god gimmick? Vi har prøvet systemet såvel som den nye fuldt elektriske Lexus RZ 450e på snoede veje i det naturskønne område tæt ved Aix-en-Provence i det sydlige Frankrig.




I udgaven med topudstyr finder man et panorama glastag med et "elektronisk sol-panel".






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt