En af de meget spændende oplevelser
ved at køre den helt nye fuldt elektriske Lexus RZ
450e i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, var mødet med det avancerede DIRECT4
All Wheel Drive og det futuristiske Steer-by-wire
One Motion Grip styresystem. Men hvor godt er det
egentlig?
Hvad det første angår, er
vurderingen enkelt: Det er fremragende, om end med
plads til forbedringer. DIRECT4 er et helt nyt
“intelligent” firehjulstræk, der overvåger og
kontrollerer samspillet mellem de fremadrettede
drivende kræfter og bilens bremsekraft, der i et
vist omfang også inkluderer regenerativ bremsning.
Præcis momentfordeling
Det er baseret på et
fordelingssystem, som kontrollerer drejningsmomentet
via såkaldte e-axler, der er særlig gode til at
håndtere motorernes store mængde af drejningsmoment.
Styreenheden er placeret mellem hjulene og
konfigureret, så den kan optimere kraft-fordelingen
umiddelbart og uden tøven. Resultatet er, at bilens
såkaldte pitch, altså det dyk, der typisk sker på
forenden, når en bil bremser, eller på bagenden, når
den accelerer, i stor udstrækning er elimineret. Det
samme gælder bilens krængning.
Derved har man opnået en exceptionel
god føling med underlaget, uden at behøve at gå på
kompromis med affjedrings komforten. Dertil kommer
den forøgede sikkerhed, der er forbundet med bilens
rolige bevægelser, også i kritiske situationer.
Det fungerer fremragende i Lexus RZ
med konventionel styring og et dertil hørende rundt
rat.
Der er grænser
Men der er grænser for, hvor meget
man kan kontrollere naturlovene, hvilket var
tydeligt, når man kørte bilen med det futuristiske
steer-by-wire styresystem. Heldigvis er systemet så
futuristisk, at det først lanceres i en Lexus RZ i
2025. Det er godt, for der er plads til forbedring,
og det er også godt, for idéen er ikke dum.
Det var ikke, at systemet ikke
fungerede, for det gjorde det. Vi har beskrevet det
kort i forbindelse med verdenspremieren i april
2022, men det er første gang, vi har prøvet det i
praksis, og det skete i prototyper på den kommende
RZ version med den nye styring.
One-Motion-Grip
Systemet kaldes One Motion Grip og
er baseret på steer-by-wire. Det betyder, at i
stedet for en mekanisk forbindelse mellem rat og
hjul, er der alene en elektrisk forbindelse.
Fordelen, foruden pladsbesparelser og mindre
slitage, er et hurtigere styresignal, fordi de
elektriske impulser sendes hurtigere til
styre-mekanismen end det sker gennem et mekanisk
system. Og der er ingen slup undervejs. Siden styres
hjulene af mekaniske enheder ved hvert hjul, som
kontrolleres af de elektriske impulser. Man kan sige
det på den måde, at kommandovejen fra rat til
forhjul er kortere og mere præcis.
Resultatet af rattets bevægelser
styres af en computer, og som sådan er det
computerens opgave, at “oversætte” styrebevægelsen
til bevægelse af hjulene. Og den kan i sagens natur
reguleres gennem ændringer i styreprogrammet.
Heldigvis.
En god oplevelse, men…
For sådan, som vi oplevede
styringen, var der som udgangspunkt ingen problemer.
Rat-udslaget var tilpasset hastigheden og bilens
bevægelser, og som sådan en fornøjelse af bruge.
Præcisionen var intet mindre end genial. En god
oplevelse.
Men hvis man simulerede fx en hurtig
dobbelt undvigemanøvre, foranledigede man voldsomme
bevægelser i bilen, så voldsomme, at førnævnte
DIRECT4 system ikke kunne fange fx bilens
krængninger, og så blev oplevelsen lynhurtig meget
voldsom, og uden tilvænning ikke udpræget sikker.
Men det er givet vis et spørgsmål om justering af
softwaren.
Rattet er en god idé, men…
Selve det sommerfugle formede rat
har vi også beskrevet tidligere. Det er også helt OK
ved almindelig kørsel, hvor man dog som fører er
mere fastlåst i en bestemt håndposition, præcis som
det er optimalt i fx en racerbil. Den
sommerfugleagtige form er interessant og elegant,
men når fx armen for retningsviser blinklyset er
fastmonteret på rattet og drejer med rundt, er det
næsten umuligt at komme til at aktivere blinklyset,
når rattet er drejet mere end 45 grader. Og det er
ikke utænkelige trafiksituationer, fx ved udkørsel
fra en stikvej til en større vej eller en regulær
udkørsel. Det bør efter undertegnedes opfattelse
gentænkes.
Men når det så er sagt, at det en herlig fornyelse
og et signal om, at moderne teknologi i forening med
computerstyring og høj-præcisions komponenter giver
nye muligheder. Det kan undertegnede kun værdsætte,
så tak til Lexus for den del af indsatsen.
Link til importøren
Til trods for den avancerede undervogn, en ekstra
elmotor bagtil og træk på alle fire hjul er der god
plads i bagagerummet. |