Når de første eksemplarer af
den helt nye Lexus RZ 450e kører ud på de danske
landeveje i begyndelsen af 2023 er der ikke bare
tale om en elektrisk luksusbil med stor visuel
tiltrækningskraft, der er også tale om et køretøj,
der byder på nyskabelser af en art, som ikke endnu
er set hos kollegerne i branchen, muliggjort i kraft
af elbilens særlige muligheder.
Mest bemærkelsesværdigt er et
helt nyt styrekoncept ”One Motion Grip”, som kan
tilvælges af hvem der vil. I al sin enkelhed
erstattes den konventionelle mekaniske forbindelse
fra rat til forhjul da af en såkaldt steer-by-wire
løsning, hvor rat-udslagene udløser en elektrisk
impuls, der siden via ledningsnettet og aktiverer en
computerstyret mekanisk kontrol af hjulene. Det er
et system i princippet som man finder det i
flyvemaskiner, og det har flere fordele udover den
usikkerhed, der altid er forbundet med mekanik, der
kan bryde sammen.
Beskedent styreudslag
En af de store fordele er, at
computersystemet også kontrollerer styreudslaget,
afhængig af hastighed, køreform, styrebevægelser,
G-kræfter og aktuelle kørselsforhold, som bilen
”oplever” gennem en analyse af det aktuelle vejgreb.
Derved er det blevet muligt, at erstatte det
konventionelle rat med et rat i samme stil som man
ser i fly, hvor et fuldt styreudslag kun kræver en
drejning af ”styrepinden” på 75 grader i hver
retning. Det er ikke bare en stor behagelighed men
også en stor sikkerhed, fordi man ikke på noget
tidspunkt behøver at slippe rattet.
Da der ikke er en mekanisk
forbindelse til de styrende hjul, forsvinder
følingen gennem rattet af de forstyrrelser, der
opstår gennem fx ujævnheder i vejen eller gennem
acceleration og nedbremsning, imidlertid også. Det
fører tankerne lidt hen på følelsen af, at styre en
bil i en computerspil, og det bliver ret interessant
at prøve i praksis.
Meget sikkert
Hvis man i øvrigt tvivler på
sikkerheden gennem den elektriske overførsel af
impulserne, er man ligeså godt stillet som i en
flyvemaskine, for systemet har et altid aktivt
backupsystem, og de to systemer fungerer som sådan
helt parallelt.
Den særlige rat-form (se
billederne) har også gjort det muligt, at se en
række af instrumenterne henover rattet som et
supplement til et traditionelt head-up display, hvis
visning spejles op i forruden
Blandt andre teknologiske
funktioner er et todelt panoramaglastag med en
særlig belægning, der reducerer varmestrålingen i
kabinen via et filter, som reflekterer infrarød
stråling fra solen, samtidig med at det i koldt vejr
omvendt kan hjælpe til at holde på varmen i kabinen.
Glastaget har også en funktion, der kan dæmpe
lysgennemstrømningen. Man skal ikke afvente, at et
panel glider for, som med konventionelle glastag,
man berører blot på et touch-felt og så forvandles
glasset fra gennemsigtigt til uigennemsigtigt.
Uldtæppe-effekt
Kabinevarmeanlægget i en RZ
450e inkluderer en indstilling, hvor varmen strømmer
ind i bilen i knæhøjde under rattet og det nederste
instrumentpanel. Det føles, siger man hos Lexus, som
om man får lagt et varmt uldtæppe over benene.
Ligesom det avancerede glastag bidrager dette system
også til at spare energi og dermed at få flere
kilometer ud af batteriet.
Den fuldt elektriske bil har
også et nyt stemmestyringssystem, hvor man med en
enkelt kommando indledt med ordene ”Hey Lexus” kan
udstede over 100 kommandoer, også selvom hastigheden
er høj og den naturlige vindstøj ikke er helt
bortelimineret.
Medmenneskelig
påpasselighed
Og så introduceres et system,
som måske især mange cyklister men givet vis også
bilister og motorcyklister vil værdsætte: Normalt
har Blind Spot Monitoring systemer alene til formål
at hjælpe føreren til at undgå kollisioner ved
vognbaneskift, hvor man måtte have overset en anden
trafikant. Men i Lexus RZ 450e reagerer systemet
også, når man holder stille og vil åbne døren – men
har overset fx en bagfra kommende bil, motorcykel
eller cyklist. Da er døråbningen ganske enkelt
blokeret.
Sidst men ikke mindst er RZ 450e også udstyret med
samme navigationssystem som i NX-modellen, som
inkluderer cloudbaserede informationer med bl.a.
LIVE-opdaterede trafikinformationer, såvel som et
digitalt bakspejl, der gør det lettere at orientere
sig bagud, hvis bagsædet er fyldt. |