- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: MG HS PHEV Luxury

Brugsrigtig elektrisk plug-in


Af Søren Clauding – marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om den er tidsrigtig i Danmark er ikke helt klart. Men når det gælder brugsrigtigheden, rammer den ganske godt, den seneste udgave af den mellemstore kinesiske MG HS plug-in hybrid. Drivlinen er elektrisk det meste af tiden, det store batteri rækker til 100 kilometers fuldt elektrisk kørsel. Og når man ikke tapper strøm af batteriet, sikrer benzinmotoren, at man ikke går i stå – med en benzinøkonomi på omkring 16-17 km/l.

 

Vi skal skynde os at nævne, at rækkevidden er baseret på det såkaldte WLTP måltal, og bilens energiforbrug er baseret på de visninger, on-board computeren leverer. Hvad det første angår kan det i praksis variere en del, afhængig af temperaturforholdene, og hvad det sidste angår, er det skidt for MG, hvis tallet ikke stemmer, men vi kunne da heller ikke påvise, at det ikke var i overensstemmelse med virkeligheden.

 

El til hverdagskørslen

Som sådan vil rigtig mange danskere med den nye MG kunne klare det daglige kørselsbehov uden at bruge en dråbe benzin, og dermed drage fordel af lave energipriser på elektricitet. Og selvom man skal køre længere strækninger, end batterikapaciteten kan klare, bliver man ikke ruineret. 16-17 km/l er flot for en 1900 kg plug-in hybrid, og helt på linje med hvad fx Toyotas store RAV4 og Hondas CR-V kan mønstre.

 

I motorrummet på den nye MG, som vi også kort har kunnet præsentere i oktober sidste år, ligger en 1,5 liters turbobenzinmotor, der kan levere op til 143 hestekræfter og 230 Nm. Den motor, der fortrinsvis benyttes til at drive bilen, er imidlertid en 184-hestes permanent magnet synkron elmotor, der også er god for et drejningsmoment på 240 Nm. Når der indimellem er brug for flere kræfter, fx når bilen skal trække en anhænger på de 1500 kg, som den må, træder benzinmotoren hjælpende til, og det gør den også ved høj hastighed.

 

Elbils-følelse

Elmotoren har til formål at drive bilen, så den opleves som en fuldt elektrisk bil. Benzinmotoren skal, foruden at være hjælpemotor ved kørslen, også holde højvoltsbatteriet på 332,8 Volt driftsklart. Til det brug benytter den en 83 hestes generator, plus en computer, der til stadighed styrer samspillet mellem de to kraftværker og deres konstant varierende opgaver.



Formentlig for at gøre operationen lettest muligt, og også givet af, at man dermed udnytter elmotorens store drejningsmoment, er benzinmotorens gearkasse reduceret til 2 gear, hvilket også sparer plads og nedsætter antallet af sliddele. Det indebærer i praksis, at man ikke har skyggen af en chance for at vide, hvordan trækforholdene er, hvilket ikke betyder noget som helst, så længe man bare triller derudad.

 

Varsom på grænsen

Men i samme øjeblik, man kører så friskt, som de op til 272 tilgængelige hestekræfter på en måde lægger op til, skal man være varsom, for hjulenes fremadrettede greb i asfalten varierer uforudsigeligt. Er man på skrid-grænsen, kan bilens styring uforudsigeligt skifte karakter, og det kan sætte den halvhøje bil i en lidt ubehagelig bevægelse.

 

Hjulstørrelsen på 225/55-19 giver i sig selv et godt om end noget spændstigt vejgreb.


MG’en har dog en, bilens højde taget i betragtning, beskeden frihøjde på 14,7 cm, og affjedringen er forholdsvis stram, hvilket man i øvrigt nok også har fordel af med en anhænger på trækkrogen, som vi dog ikke afprøvede, selvom bilen havde sådan en.

 

MG HS er ikke kostbar

Men er det ikke for dårligt, at en mellemstor og kostbar bil ikke har optimale, harmoniske og konstante køreegenskaber? Svaret er: Jo, men det gælder ikke for MG HS, for den er ikke kostbar. Til trods for at den er belagt med danske afgifter, som spænder ben for konkurrencedygtigheden i forhold til elbiler i samme størrelse, er den prissat til blot 315.000 kroner for basis-versionen og 350.000 kroner for den prøvekørte ”Luxury” udgave.

 

Selvfølgelig kan man så spørge, hvordan det er muligt at sælge en bil med de nævnte avancerede egenskaber til så lav en pris. Det skal der ikke svares på hér, hvor vi blot kan konstatere, at man får ret meget brugsrigtig bil for pengene. Og det med køreegenskaberne er kun en udfordring, når man kører bilen til de fysiske grænser.

 

Stor kapacitet, effekt og hastighed

Batteriet er på 21,7 kWh, og udover den gode elektriske rækkevidde muliggør det også den førnævnte store effekt og de deraf følgende gode fartpræstationer. 0-100 km/t på 6,9 sekunder er hurtigt, det er 190 km/t også, og bruger man kræfterne til fart, er den faste affjedring ikke af vejen.

 

Sammenlignet med den tidligere HS (der som tidligere beskrevet var navngivet EHS) er den nye udgave ikke alene forbedret på kræfter og energikapacitet, den har også fået et løft på udstyret plus mere plads. 19” alufælge er standard på den prøvekørte udgave, det samme er to 12,3” skærme, 360 grader kamera, 8 højtalere, el-bagklap med kick-funktion, nøglefri betjening, elektrisk indstillelige forsæder, og 2-zone klimaanlæg, der dog ikke giver så meget varme fra sig. Da er det godt med sædevarme, men rat-varme havde nu heller ikke været af vejen.


Et dørtrin på en bil med under 15 cm frihøjde er lidt usædvanligt.

 

 

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Kørt Kort: MG HS PHEV >>>



Model: MG HS PHEV Luxury
Listepris: Kr. 349.999
Motor og transmission: 4 cyl. 1,5 ltr. turbodieselmotor: 143 hk, 230 Nm. PMS elmotor, 184 hk, 340 Nm. System: 272 hk, 350 Nm. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 6,9 sek./ 190 km/t./ 200 km/l./ 11 g/km/.
AC opladning: 3,3 kW
Længde: 4,63 m
Bagagerum: 441-1291 liter
Værd at bemærke: 19" alufælge. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 12,3” berøringsskærm. Navigation. El-bagklap.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt