Sidst i november er MG klar
med den seneste generation af den populære EHS
Plug-in Hybrid. Men man har strøget ”E’et”, i hvert
fald på vore breddegrader, så den nye bil nu blot
hedder ”HS”. Forskellen er dog ”ens”: Der er tale om
en videreførelse af EHS, og der er fortsat tale om
en tidsrigtig plug-in hybrid.
Den tredje generation af MG
HS er godt nok en evolution af den EHS modellen, men
den har mange nye funktioner, mere plads i kabinen
og den ser også anderledes ud. Og så er den fremfor
alt i disse tider, hvor priser på biler er i
konstant bevægelse. Ret fornuftigt fastsat:
Listeprisen i introduktionsfasen er 300.000 kroner
for indstigningsversionen, og for blot 35.000 kroner
oven i, får man den såkaldte PHEV Luxury. Med i
købet følger som altid MG’s 7-års garanti (maks
150.000 km).
Kvalitetsforbedringer
Man har i udviklingen af den
nye bil haft stor fokus på kvalitetsoplevelsen, og
med dertil hører også en reduktion af støjniveauet.
Vi har kørt den nye bil på en kortere tur, men det
regnede og gav ikke et fair billede forskellen, sat
i forhold til forgængeren. Set i lyset af, at MG har
spenderet 42 isoleringsplader rundt om i
karrosseriet, vil målsætningen utvivlsomt være
opfyldt. Selv i regnen var bilen meget lydløs.
PHEV-drivlinen inkluderer en
142 hestes 1,5-liters turbo benzinmotor og en 184
hestes elmotor, der tilsammen yder op til 272 hk
samt et drejningsmoment på op til 350 Nm, som gør
det muligt, at nå de 100 km/t på 6,9 sekunder.
Motoren henter strøm fra et velvoksent 21,4 kWh
batteri, og en højtydende 61 kW generator sikrer en
elektrisk rækkevidde på op til 100 km. Det gør den
nye MG ekstra yderst tidsrigtig, fordi den store
elektriske kapacitet reducerer afhængigheden af
opladningspunkter, selvom man gerne vil køre mest
muligt elektrisk. I dagens penge er der da også
klækkelige besparelser på driftsøkonomien, hvis man
oplader billigt fra hjemme opladeren.
Større
Akselafstanden er forlænget
med 4,5 cm og har dermed skabt mere plads i kabinen.
Sammenlignet med den udgående model, er den nye MG
HS vokset 1,4 cm i bredden til nu 1,89 m, og 2 cm i
længden til 4,63 cm – og så er den blevet 2 sm
lavere.
I kabinen oplever man to
12,3” skærme. Luxury-modellen har også et nyt 360
grader kamera og trådløs smartphone-opladning som
standard, og bag rattet finder man paler til
gearskiftet, hvis man selv vil blande sig i, hvornår
det skal finde sted.
Udstyret
Luxury-udstyret omfatter 19”
”diamant-skårne” alufælge, LED forlygter med
tågelys, elektrisk justerbare og foldbare opvarmede
sidespejle med hukommelse, elektrisk 6-vejs
justerbart førersæde med lændestøtte, elektrisk
bagklap, 360 grader kameraet, 8 højttalere,
p-sensorer og meget andet.
Elektrisk justerbare opvarmede sidespejle, 6-vejs
justerbart elektrisk førersæde og 4-vejs justerbart
passagersæde foran, aircondition, nøglefri adgang,
regnsensor, fartpilot, elektronisk parkeringsbremse
med auto-hold funktion og navigation hører også med. |