- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kørt kort: MG HS PHEV

MG EHS er forbedret og har mistet et H


Af Søren Clauding – november 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidst i november er MG klar med den seneste generation af den populære EHS Plug-in Hybrid. Men man har strøget ”E’et”, i hvert fald på vore breddegrader, så den nye bil nu blot hedder ”HS”. Forskellen er dog ”ens”: Der er tale om en videreførelse af EHS, og der er fortsat tale om en tidsrigtig plug-in hybrid.

 

Den tredje generation af MG HS er godt nok en evolution af den EHS modellen, men den har mange nye funktioner, mere plads i kabinen og den ser også anderledes ud. Og så er den fremfor alt i disse tider, hvor priser på biler er i konstant bevægelse. Ret fornuftigt fastsat: Listeprisen i introduktionsfasen er 300.000 kroner for indstigningsversionen, og for blot 35.000 kroner oven i, får man den såkaldte PHEV Luxury. Med i købet følger som altid MG’s 7-års garanti (maks 150.000 km).

 

Kvalitetsforbedringer

Man har i udviklingen af den nye bil haft stor fokus på kvalitetsoplevelsen, og med dertil hører også en reduktion af støjniveauet. Vi har kørt den nye bil på en kortere tur, men det regnede og gav ikke et fair billede forskellen, sat i forhold til forgængeren. Set i lyset af, at MG har spenderet 42 isoleringsplader rundt om i karrosseriet, vil målsætningen utvivlsomt være opfyldt. Selv i regnen var bilen meget lydløs.

 

PHEV-drivlinen inkluderer en 142 hestes 1,5-liters turbo benzinmotor og en 184 hestes elmotor, der tilsammen yder op til 272 hk samt et drejningsmoment på op til 350 Nm, som gør det muligt, at nå de 100 km/t på 6,9 sekunder. Motoren henter strøm fra et velvoksent 21,4 kWh batteri, og en højtydende 61 kW generator sikrer en elektrisk rækkevidde på op til 100 km. Det gør den nye MG ekstra yderst tidsrigtig, fordi den store elektriske kapacitet reducerer afhængigheden af opladningspunkter, selvom man gerne vil køre mest muligt elektrisk. I dagens penge er der da også klækkelige besparelser på driftsøkonomien, hvis man oplader billigt fra hjemme opladeren.

 

Større

Akselafstanden er forlænget med 4,5 cm og har dermed skabt mere plads i kabinen. Sammenlignet med den udgående model, er den nye MG HS vokset 1,4 cm i bredden til nu 1,89 m, og 2 cm i længden til 4,63 cm – og så er den blevet 2 sm lavere.



I kabinen oplever man to 12,3” skærme. Luxury-modellen har også et nyt 360 grader kamera og trådløs smartphone-opladning som standard, og bag rattet finder man paler til gearskiftet, hvis man selv vil blande sig i, hvornår det skal finde sted.

 

Udstyret

Luxury-udstyret omfatter 19” ”diamant-skårne” alufælge, LED forlygter med tågelys, elektrisk justerbare og foldbare opvarmede sidespejle med hukommelse, elektrisk 6-vejs justerbart førersæde med lændestøtte, elektrisk bagklap, 360 grader kameraet, 8 højttalere, p-sensorer og meget andet.

 

Elektrisk justerbare opvarmede sidespejle, 6-vejs justerbart elektrisk førersæde og 4-vejs justerbart passagersæde foran, aircondition, nøglefri adgang, regnsensor, fartpilot, elektronisk parkeringsbremse med auto-hold funktion og navigation hører også med.

MG prøvekørsler - find dem hér >>>




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt