- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mazda CX-80 2,5 e-Skyactiv Takumi Plus AWD plug-in hybrid


Stor, alsidig, energi-rigtig og utrolig velkørende


Af Søren Clauding – maj 2025


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt imens det ser ud som om, at elbiler bliver stadig billigere – i hvert fald i Danmark, hvor staten hjælper til – kan det snart blive anderledes. I hvert fald hvis man vil anskaffe en stor, praktisk, energirigtig og utrolig velkørende multi-SUV – blot fordi den foruden elektricitet fra el-nettet også kan køre på flydende energi. Det kan fx ramme Mazda CX-80 plug-in hybrid, og det har den ikke fortjent.

 

Det sidste lettere subjektive udsagn kan nemt gå hen at bliver lidt politisk, så ikke mere om det. Men et faktum er det, at man i EU styrer mod nye WLTP beregningsmetoder, når det gælder CO2 udledningen for netop plug-in hybrider. Den hidtidige beregning var baseret på en vurdering af, at ejere af plug-in hybridbiler (PHEV) ville køre mere på elektricitet, end de rent faktisk i praksis har vist sig at gøre.

 

Enkel forklaring

Forklaringen er formentlig den enkle, at hvis man alene kan oplade hjemme, så kan det være svært ikke køre en del ved hjælp af forbrændingsmotoren, for ude i Europa er netværket af offentlige ladestandere fortsat ret beskedent.

 

Nu er man i EU på vej med en ændring af den beregning, som i Danmark har ligget til grund for beskatningen af PHEV’er. Et alternativ kunne have været, at gribe fat omkring nælden ved dens rod, og gøre det lettere for PHEV-ejere at oplade i det offentlige rum. Men nu gik det igen hen og blev lidt politisk…

 

Nye tal øger købsprisen

I Danmark kan vi blot konstatere, at plug-in hybridbiler, som ikke længere vil være så afgiftsbegunstiget, at de prismæssigt kan hamle op med fuldt elektriske biler, må forventes at blive endnu dyrere, fordi den nye beregningsmetode på papiret øger tallet for CO2 udledningen så meget, at afgiftsfordelen på det nærmeste elimineres. Eneste chance er, at politikerne ændrer på de danske regler, eller at bilproducenterne sælger bilerne til det danske marked billigere.

 

Vi tillod os at bruge af spaltepladsen som optakt til prøvekørslen af den nye Mazda, fordi det er vigtigt som potentiel køber at forstå markedet lige nu, men også fordi vi ret beset i forbindelse med de første internationale testkørsler af såvel CX-80 som testkørsler af lillebroren på samme platform, CX-60, allerede har været ganske godt nede i bilens kvaliteter. Det er der ingen grund til at gentage, for vores opfattelse har ikke ændret sig efter at CX-80 også har været ude at køre på dansk asfalt.

 

Mest på asfalt

Ordet ”asfalt” anvendes med vilje, for selvom firehjulstrækket og en lidt forøget frihøjde også gør det muligt, ganske godt endda, at håndtere lettere terræn, så er det på asfalten og til de alsidige behov, mange aktive mennesker har indbygget i deres liv, at vi tror, de nye Mazda’er især vil gøre gavn. For CX-60 og CX-80 er begge yderst alsidige, om end de to ekstra sæder i den 25 cm længere CX-80 gør de praktiske brugsmuligheder endnu større.



En CX-80 plug-in koster dog allerede nu en del penge. Små 600.000 kroner for den billigste, og små 680.000 kroner for den prøvekørte top-version med udstyrsbetegnelsen Takumi Plus. Man får imidlertid rigtig meget bil og medfølgende livskvalitet for pengene. Også fordi de biler kører knald godt.

 

Premium udstyr

Udstyrsmæssigt er 3-zone klimaanlæg, matrix-LED lygter (med lygtevaskere), panorama soltag, 360 grader kamera med anhænger visning, 12 Bose højtalere, sædevarme også på 2. sæderække, elektrisk indstilleligt rat med varme, fodrumsbelysning ved 2. sæderække, 10 airbags og meget andet med til at understrege premium-niveauet.



Og køreegenskaberne er virkelig fremragende. Mazda’s såkaldte Kinematic Posture Control er genialt, fordi det helt i overensstemmelse med Skyaktiv princippet ikke øger bilens vægt. Systemet sikrer gennem let nedbremsning af det baghjul, der befinder sig indvendigt i en kurve, en bedre stabilitet – og retningsstabilitet ikke mindst, ved at bilens krængning reduceres. Det forenes med vinklingen af støddæmpere i bilens forreste dobbelte wishbone ophæng og multilink baghjulsophæng.

 

Den optimale drivline

At Mazda desuden har valgt en parallel-hybrid løsning, hvor kræfterne følger den samme drivline, uanset de skabes af benzinmotoren eller elmotoren, hvorved det er så godt som umærkeligt fra hvilken af de to motorer kræfterne stammer, er prisværdigt. Det indebærer desuden, at 8-trins automatgearet kommer fuldt til sin ret.

 

Der er tale om et 8-trins automatgear med multiplade kobling og uden momentomformer, og gearskiftet kan også ske ved hjælp af skiftepaler bag rattet – det er også hensigtsmæssigt ved kørsel med anhænger.

 

Den 4-cylindrede 2,5 liters Atkinson Cycle benzinmotor uden turbolader har en ultrablød motorgang, og leverer op til 192 hestekræfter samt 261 Nm. Elmotoren er af typen permanent magnet synkron, som er den skarpeste og mest præcise løsning på el-drift. Den medvirker med op til 175 hestekræfter og 270 Nm ikke bare til systemeffekten på 327 hk, men også til reelt at gøre bilen eldreven – så længe der er strøm nok på det 17,8 kWh store litium-ion batteri.



Energiforbruget er iht. WLTP 23,9 kWh/100 km, hvilket holder i praksis. Den elektriske rækkevidde er 61 kilometer, hvilket skyldes at batteriet bruger mere energi på at levere kræfter ved lavt og højt opladningsniveau. Uden forbrug af strøm kører CX-80 14-15 kilometer pr. liter benzin.

Klima- og temperaturstyring ved midterste sæderække.


V2L systemet kan levere både vekselstrøm og jævnstrøm.


I bagagerummets bageste del er der plads til både ladekabel og bagagerumsgardin.




PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

 

Mazda CX-80 PHEV First World Test 2024

 

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Humura 2023


On-board video-test: Mazda CX-80 e-Skyactiv

Vi har prøvekørt den store, rummelige, 7-sædede firehjulstrukne plug-in hybrid fra Mazda, CX-80. Den har meget fine køreegenskaber, er yderst flesibel og praktisk og er en ægte premium-bil uden et prædikat som sådan. Fuld HD.





Model:

Mazda CX-80 e-Skyactiv PHEV AWD Takumi Plus

Listepris:

Kr. 677.600

Motor og transmission:

4 cyl. Skyactiv-G 2,5 l benzinmotor. 192 hk, 261 Nm. El-motor: 175 hk, 270 Nm. System: 327 hk, 500 Nm. 8 A/T. AWD. 17,8 kWh batteri, 400 Volt.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning/ EV rækkevidde (WLTP):

6,8 sek./ 195 km/t/ 62,5 km/l /35 g/km/ 61 km.

Længde:

5,00 m

Bagagerum:

258-687-1971 liter

Anhængervægt: 2500 kg

Værd at bemærke:

20" alufælge. 235/50-20. Fuld matrix LED forlys. Nøgleløs betjening. El-førersæde. Lædersæder. 3-zone klimaanlæg. Elektrisk multijusterbart læderrat med varme. 12,3” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Head-up display. Sædevarme for og 2. sæderække. Sædekøl for. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera med anhængervisning. Panorama soltag. El-bagklap - med kick-funktion.


Link til importøren


 

 

Panorama taget er et ægte soltag, hvis forreste del kan åbnes.

 

 

 

 

 

 


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt