- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test: Mazda CX-80 PHEV

Ny stor Mazda SUV giver god mening


af Søren Clauding - 6. oktober 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i foråret kunne vi fortælle om den helt nye og ret store Mazda CX-80, der ville blive lanceret dette efterår. Nu er den her næsten (introduktion 21. oktober), og der er tale om en velbygget og på mange måder tidsrigtig plug-in hybrid, der på den ene side genspejler Mazdas multiteknologiske tilgang til bilkørsel (og -produktion) og samtidig genspejler behov, som mange moderne bilbrugere reelt har - og som ofte vanskeligt vil kunne imødekommes af regulære elbiler.

 

At bygge en plug-in hybrid strider måske i øjeblikket, i hvert fald i Danmark, imod visse politiske beslutninger. Men det virker som om, at beslutningerne er godt i gang med at blive revurderet og redefineret internationalt i denne tid. I Europa har Mazda øget sin markedsandel, og derved vil den nye SUV, der gør det muligt at køre op til 61 kilometer på elektricitet alene, hurtigt kunne blive mere end blot en problemløser, men også en bæredygtig og energioptimal løsning set i et globalt perspektiv.

 

Multiteknologi

Mazda er en global virksomhed og multiteknologisk i bred forstand. Fabrikken bygger fortsat både benzin- og dieselbiler, vel vidende, at diesel i mange henseender er et miljømæssigt mere rigtigt brændstof end benzin. Man bygger selvopladende såkaldte fuld hybridbiler, hvor bilen selv sørger for at genvinde fartenergien og omsætte den til elektricitet, som siden kan benyttes til sammen med forbrændingsmotoren at drive bilen. Og de bygger også plug-in hybrid biler, hvor man i den kompakte MX30 REV endda parrer en rotationsmotor (en Wankel motor) med en elmotor.

 

I den nye CX-80 benyttes sammen drivline som i CX-60, dvs. en plug-in motor bestående af en 2,5 liters Atkinson Cycle 192-hestes Skyactiv motor uden turbolader i forening med en 175-hestes elmotor. System effekten er 327 hk og drejningsmomentet ikke mindre end 500 Nm oven i købet kombineret, så de 500 Nm opnås allerede ved 1500 motoromdrejninger pr. minut og fastholdes helt op til 4300 omdr./min. Motoren er en såkaldt parallel-hybrid, hvor benzinmotoren er bygget sammen med elmotoren og en 8 trins automatgearkasse i én enhed, hvilket i praksis betyder at skiftet mellem de to motorer samt deres indbyrdes samarbejde sker helt umærkbart.


 

 


Permanent firehjulstræk

Litium-ion batteriet har en kapacitet på 17,8 kWh og er placeret under bunden, hvilket er med til at holde tyngdepunktet i den knap 2,2 tons tunge bil nede. Og så nyder CX-80 godt af et permanent firehjulstræk, som var en dobbelt fordel i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på vejene i og omkring Augsburg i det sydlige Tyskland.

 

Tilfældet ville nemlig, at kort tid efter at billederne hér på siden her blev taget, begyndte efterårsregnen at drive ned af de ellers ret gode tyske landeveje. På glatte veje nyder man særlig godt af firehjulstræk, men det gør man faktisk på tørre veje. Den potente drivline, som foretrækker baghjulstræk ved almindelig kørsel, har nemlig stor glæde af trækket på forhjulene, hvis man sætter farten op ud af en kurve. Det stabiliserer nemlig bilen, hvilket det selvsagt også vil gøre, hvis det i en kritisk situation er nødvendigt - uanset vejrforhold.

 

Og så er der ingen tvivl om, at firehjulstrækket også er en fordel, hvis man udnytter bilens træk-evne på 2,5 tons. Men det var der ikke mulighed for at afprøve i Augsburg og München området.

 

Stor bil

CX-80 er ikke mindre end 25 cm længere end CX-60. Det muliggør den ekstra sæderække, som beskrevet i forårets præsentationsartikel, og som tillader personer på op til 170 cm at sidde bekvemt på de bageste sæder. Men den længere bil kræver også tilpasning af køreegenskaberne, og det er gjort i en sådan grad, at vi måtte sikre os, at den prøvekørte CX-80 ikke havde adaptiv affjedring - så fin er den.



Bilens 20” hjul med 235/50-20 dæk giver en kontant føling med kørebanen, men affjedringen lider ikke derunder, fordi den mekaniske affjedring er afstemt med fokus på det komfortable. For selvom en CX-80 er hurtig (0-100 km/t på 6,8 sekunder og 195 km/t på toppen), opleves den i højere grad som en alsidig cruiser end en sportslig SUV. Ikke desto mindre nåede vi tæt ved 200 km/t (speedometervisning) på en tysk Autobahn, inden regnen satte ind, og oplevelsen dokumenterede stor stabilitet, let manøvredygtighed også ved høj fart, og en rolig kørsel – hvilket i sagens natur blev endnu mere udtalt, jo lavere hastigheden var. Ved dansk motorvejsfart er den intet mindre end fremragende.

 

God pris

Det ses også i udstyret, hvor CX-80 er usædvanlig godt udrustet, selvom indstigningsprisen blot er på 562.000 kroner. I øvrigt er den dyreste modelvariant prissat til 615.850 kroner og så kan der tilkøbes udstyrspakker, som ikke er begrænset af basis-udgaverne.

 

Standardudstyret omfatter bl.a. Fuld LED forlygter med -vaskere, nøgleløs betjening, varme i vinduesviskernes hvileposition, 8-vejs indstilleligt førersæde, de i alt 7 sæder, el-sideruder, rat- og sædevarme, 3-zone klimaanlæg, head-up display og app-styret opvarmning. Også Alexa stemmestyring hører med.



På sikkerhedsfronten kan bl.a. nævnes 10 airbags, bakkebremse, bakkamera med styre-linjer, front og rear cross bremse. Og i kabinen glædes man over den store, klare 12,3” skærm med indbygget navigation, 6 USB-C udtag samt 12 Volt udtag både foran og i bagagerummet.

 

Højere udstyrs niveauer

Går man skridtet op til Homura niveauet skifter fælgene farve og bliver blank-sorte, og sæderne er skabt i sort nappa. Forsæderne er desuden ventilerede og på 2. sæderække er der også sædevarme. Fortil er LED lygterne blevet udbygget til 20 zoner.



Homura Plus omfatter desuden el-betjent bagklap med fod-sensor, mørktonede ruder bag i bilen samt panoramasoltag. Udstyret inkluderer her også 150 W respektive 1500 W vekselstrøms udtag. Man disponerer over et 360 grader kamera med anhængertræk-visning, hvor der oven i købet kan zoomes ind på sammenkoblingen, så den kan ske meget præcist, samt et Bose lydanlæg på 12 højtalere.

 

Vælger man Takumi udstyrsmodellen er sæderne udført i hvid nappa, forsæderne er el-indstillelige, der er varme i 2. sæderække og meget andet, og Plus-tillægget opfatter stort set det samme som Homura Plus.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Mazda CX-80 verdenspremiere >>>



Hurtige fakta om Mazda CX-80 PHEV:

Introduktion i Danmark: Ultimo oktober 2024

 

Listepriser:

Exclusive Line: kr. 562.000.

Homura: 607.650.

Takumi: 615.850.

 

Drivline: 4 cyl. Skyactiv-G 2,5 l benzinmotor. 192 hk, 261 Nm. El-motor: 175 hk, 270 Nm. System: 327 hk, 500 Nm. 8 A/T. AWD. 17,8 kWh batteri, 355 Volt. AC opladning: 3,7 kW.

 

Præstationer: 0-100 km/t: 6,8 sek. Topfart: 195 km/t. WLTP-forbrug: 62,7 km/l, 35 g CO2/km. Elektrisk rækkevidde: 61 km. Kalkuleret benzinforbrug uden reduktion af batteriniveauet: 12,3 km/l.

 

Længde: 4,995 meter.

Højde: 1,71 meter.

Frihøjde: 16,5 cm.

Bagagekapacitet: 258-687-1971 liter.

Egenvægt: 2165 kg.

Anhængervæg: 2500 kg.


Link til importøren
















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt