Allerede i foråret kunne vi
fortælle om den helt nye og ret store Mazda CX-80,
der ville blive lanceret dette efterår. Nu er den
her næsten (introduktion 21. oktober), og der er
tale om en velbygget og på mange måder tidsrigtig
plug-in hybrid, der på den ene side genspejler
Mazdas multiteknologiske tilgang til bilkørsel (og
-produktion) og samtidig genspejler behov, som mange
moderne bilbrugere reelt har - og som ofte
vanskeligt vil kunne imødekommes af regulære
elbiler.
At bygge en plug-in hybrid
strider måske i øjeblikket, i hvert fald i Danmark,
imod visse politiske beslutninger. Men det virker
som om, at beslutningerne er godt i gang med at
blive revurderet og redefineret internationalt i
denne tid. I Europa har Mazda øget sin markedsandel,
og derved vil den nye SUV, der gør det muligt at
køre op til 61 kilometer på elektricitet alene,
hurtigt kunne blive mere end blot en problemløser,
men også en bæredygtig og energioptimal løsning set
i et globalt perspektiv.
Multiteknologi
Mazda er en global virksomhed
og multiteknologisk i bred forstand. Fabrikken
bygger fortsat både benzin- og dieselbiler, vel
vidende, at diesel i mange henseender er et
miljømæssigt mere rigtigt brændstof end benzin. Man
bygger selvopladende såkaldte fuld hybridbiler, hvor
bilen selv sørger for at genvinde fartenergien og
omsætte den til elektricitet, som siden kan benyttes
til sammen med forbrændingsmotoren at drive bilen.
Og de bygger også plug-in hybrid biler, hvor man i
den kompakte MX30 REV endda parrer en rotationsmotor
(en Wankel motor) med en elmotor.
I den nye CX-80 benyttes
sammen drivline som i CX-60, dvs. en plug-in motor
bestående af en 2,5 liters Atkinson Cycle 192-hestes
Skyactiv motor uden turbolader i forening med en
175-hestes elmotor. System effekten er 327 hk og
drejningsmomentet ikke mindre end 500 Nm oven i
købet kombineret, så de 500 Nm opnås allerede ved
1500 motoromdrejninger pr. minut og fastholdes helt
op til 4300 omdr./min. Motoren er en såkaldt
parallel-hybrid, hvor benzinmotoren er bygget sammen
med elmotoren og en 8 trins automatgearkasse i én
enhed, hvilket i praksis betyder at skiftet mellem
de to motorer samt deres indbyrdes samarbejde sker
helt umærkbart.
Permanent firehjulstræk
Litium-ion batteriet har en
kapacitet på 17,8 kWh og er placeret under bunden,
hvilket er med til at holde tyngdepunktet i den knap
2,2 tons tunge bil nede. Og så nyder CX-80 godt af
et permanent firehjulstræk, som var en dobbelt
fordel i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted på vejene i og omkring
Augsburg i det sydlige Tyskland.
Tilfældet ville nemlig, at
kort tid efter at billederne hér på siden her blev
taget, begyndte efterårsregnen at drive ned af de
ellers ret gode tyske landeveje. På glatte veje
nyder man særlig godt af firehjulstræk, men det gør
man faktisk på tørre veje. Den potente drivline, som
foretrækker baghjulstræk ved almindelig kørsel, har
nemlig stor glæde af trækket på forhjulene, hvis man
sætter farten op ud af en kurve. Det stabiliserer
nemlig bilen, hvilket det selvsagt også vil gøre,
hvis det i en kritisk situation er nødvendigt -
uanset vejrforhold.
Og så er der ingen tvivl om,
at firehjulstrækket også er en fordel, hvis man
udnytter bilens træk-evne på 2,5 tons. Men det var
der ikke mulighed for at afprøve i Augsburg og
München området.
Stor bil
CX-80 er ikke mindre end 25
cm længere end CX-60. Det muliggør den ekstra
sæderække, som beskrevet i forårets
præsentationsartikel, og som tillader personer på op
til 170 cm at sidde bekvemt på de bageste sæder. Men
den længere bil kræver også tilpasning af
køreegenskaberne, og det er gjort i en sådan grad,
at vi måtte sikre os, at den prøvekørte CX-80 ikke
havde adaptiv affjedring - så fin er den.
Bilens 20” hjul med 235/50-20
dæk giver en kontant føling med kørebanen, men
affjedringen lider ikke derunder, fordi den
mekaniske affjedring er afstemt med fokus på det
komfortable. For selvom en CX-80 er hurtig (0-100
km/t på 6,8 sekunder og 195 km/t på toppen), opleves
den i højere grad som en alsidig cruiser end en
sportslig SUV. Ikke desto mindre nåede vi tæt ved
200 km/t (speedometervisning) på en tysk Autobahn,
inden regnen satte ind, og oplevelsen dokumenterede
stor stabilitet, let manøvredygtighed også ved høj
fart, og en rolig kørsel – hvilket i sagens natur
blev endnu mere udtalt, jo lavere hastigheden var.
Ved dansk motorvejsfart er den intet mindre end
fremragende.
God pris
Det ses også i udstyret, hvor
CX-80 er usædvanlig godt udrustet, selvom
indstigningsprisen blot er på 562.000 kroner. I
øvrigt er den dyreste modelvariant prissat til
615.850 kroner og så kan der tilkøbes udstyrspakker,
som ikke er begrænset af basis-udgaverne.
Standardudstyret omfatter
bl.a. Fuld LED forlygter med -vaskere, nøgleløs
betjening, varme i vinduesviskernes hvileposition,
8-vejs indstilleligt førersæde, de i alt 7 sæder,
el-sideruder, rat- og sædevarme, 3-zone klimaanlæg,
head-up display og app-styret opvarmning. Også Alexa
stemmestyring hører med.
På sikkerhedsfronten kan
bl.a. nævnes 10 airbags, bakkebremse, bakkamera med
styre-linjer, front og rear cross bremse. Og i
kabinen glædes man over den store, klare 12,3” skærm
med indbygget navigation, 6 USB-C udtag samt 12 Volt
udtag både foran og i bagagerummet.
Højere udstyrs niveauer
Går man skridtet op til
Homura niveauet skifter fælgene farve og bliver
blank-sorte, og sæderne er skabt i sort nappa.
Forsæderne er desuden ventilerede og på 2. sæderække
er der også sædevarme. Fortil er LED lygterne blevet
udbygget til 20 zoner.
Homura Plus omfatter desuden
el-betjent bagklap med fod-sensor, mørktonede ruder
bag i bilen samt panoramasoltag. Udstyret inkluderer
her også 150 W respektive 1500 W vekselstrøms udtag.
Man disponerer over et 360 grader kamera med
anhængertræk-visning, hvor der oven i købet kan
zoomes ind på sammenkoblingen, så den kan ske meget
præcist, samt et Bose lydanlæg på 12 højtalere.
Vælger man Takumi udstyrsmodellen er sæderne udført i
hvid nappa, forsæderne er el-indstillelige, der er
varme i 2. sæderække og meget andet, og
Plus-tillægget opfatter stort set det samme som
Homura Plus.
|