Med plug-in hybrid teknologi og firehjulstræk går
Mazda imod strømmen, i hvert fald som den ser ud med
danske briller. For internationalt, hvor salget af
fuldt elektriske biler er i kraftig tilbagegang,
giver den kommende nye Mazda CX-80 meget god mening.
Rigtig meget faktisk, for den har også plads til 7
personer.
Hvad det sidste angår, skal der jo ikke den store
matematiske eksamen til at regne ud, at er man syv
personer på vej i det samme køretøj, er CO2
udledningen pr. person lavere end hvis fem personer
er ude at køre – forudsat benzinforbruget ikke er
væsens forskelligt. Hvor stort det er, må tiden
vise, for WLTP forbrugstallene er ikke meget i trit
med virkeligheden og forudsætter desuden også, at al
strøm, der lades på batteriet er ”grøn”. Så det har
kun teoretisk betydning at vide, at man (iht WLTP)
kan køre 62,5 km/l svarende til en CO2-emission på
36 g/km. Kører man meget på strøm bliver værdierne
bedre og modsat.
Den mest rummelige Mazda
Så lad os nøjes med at fastslå at den nye Mazda
CX-80, som netop har haft verdenspremiere, har plads
til syv. CX-80 er dermed den mest rummelige Mazda på
det europæiske marked og mærkets nye flagskib. Mazda
designerne har haft stor fokus på at skabe et rent
design med en minimalistisk japansk æstetik, hvor
alle unødvendige elementer er fjernet.
Mazda CX-80 er den anden model, efter Mazda CX-60,
der er baseret på Mazdas store platformsarkitektur
med baghjulstræk eller firehjulstræk. Med en længde
på lige under 5 meter og en akselafstand på hele
3,12 meter er CX-80 væsentligt større end CX-60. Det
giver plads til en tredje sæderække, der kan foldes
ned i gulvet, når man prioriterer maksimal plads til
bagage.
Masser af bagageplads og udstyr
Med de bageste sæder foldet ned, rummer bagagerummet
op til 687 liter bagage.
Til midterste sæderække kan man vælge mellem et sæde
med plads til 3 personer eller to ekstra komfortable
”kaptajnsæder” - enten med en konsolboks i midten
eller med gennemgang til de bageste sæder.
Udover en række opdaterede sikkerhedssystemer har
Mazda CX-80 fået et nyt, 3-zoners klimaanlæg,
stemmestyring til betjening af mange af bilens
funktioner, samt en funktion i 360 graders
parkeringskameraet, der gør det lettere at bakke
henimod en anhænger, når den skal tilkobles.
Fine præstationstal
I Danmark vil CX-80 kun blive markedsført som
Plug-in hybrid, hvor en 2.5-liters benzinmotor og en
kraftig elmotor tilsammen har en systemeffekt på 327
hk og leverer et drejningsmoment på op til 500 Nm.
Det er samme drivline, som kendes fra Mazda CX-60.
Den elektriske rækkevidde er på 60 km, man kan
accelerere fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder og
tophastigheden er på 195 km/t.
Kræfterne overføres via en 8-trins automatisk
gearkasse til alle fire hjul via Mazdas variable
firehjulstræk, det såkaldte ”i-Activ All-Wheel
Drive” system. Ved normal kørsel overføres de fleste
af kræfterne til baghjulene, og kun når der er brug
for det, overføres op til 50 procent af kraften til
forhjulene. Det er eksempelvis tilfældet, når CX-80
trækker en op til 2.500 kg tung anhænger.
|