- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Verdenspremiere: Mazda CX-80

Ny STOR Mazda kommer til efteråret


Af Søren Clauding – april 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med plug-in hybrid teknologi og firehjulstræk går Mazda imod strømmen, i hvert fald som den ser ud med danske briller. For internationalt, hvor salget af fuldt elektriske biler er i kraftig tilbagegang, giver den kommende nye Mazda CX-80 meget god mening. Rigtig meget faktisk, for den har også plads til 7 personer.

 

Hvad det sidste angår, skal der jo ikke den store matematiske eksamen til at regne ud, at er man syv personer på vej i det samme køretøj, er CO2 udledningen pr. person lavere end hvis fem personer er ude at køre – forudsat benzinforbruget ikke er væsens forskelligt. Hvor stort det er, må tiden vise, for WLTP forbrugstallene er ikke meget i trit med virkeligheden og forudsætter desuden også, at al strøm, der lades på batteriet er ”grøn”. Så det har kun teoretisk betydning at vide, at man (iht WLTP) kan køre 62,5 km/l svarende til en CO2-emission på 36 g/km. Kører man meget på strøm bliver værdierne bedre og modsat.

 

Den mest rummelige Mazda

Så lad os nøjes med at fastslå at den nye Mazda CX-80, som netop har haft verdenspremiere, har plads til syv. CX-80 er dermed den mest rummelige Mazda på det europæiske marked og mærkets nye flagskib. Mazda designerne har haft stor fokus på at skabe et rent design med en minimalistisk japansk æstetik, hvor alle unødvendige elementer er fjernet.

 

Mazda CX-80 er den anden model, efter Mazda CX-60, der er baseret på Mazdas store platformsarkitektur med baghjulstræk eller firehjulstræk. Med en længde på lige under 5 meter og en akselafstand på hele 3,12 meter er CX-80 væsentligt større end CX-60. Det giver plads til en tredje sæderække, der kan foldes ned i gulvet, når man prioriterer maksimal plads til bagage.

 

Masser af bagageplads og udstyr

Med de bageste sæder foldet ned, rummer bagagerummet op til 687 liter bagage.

Til midterste sæderække kan man vælge mellem et sæde med plads til 3 personer eller to ekstra komfortable ”kaptajnsæder” - enten med en konsolboks i midten eller med gennemgang til de bageste sæder.

 

Udover en række opdaterede sikkerhedssystemer har Mazda CX-80 fået et nyt, 3-zoners klimaanlæg, stemmestyring til betjening af mange af bilens funktioner, samt en funktion i 360 graders parkeringskameraet, der gør det lettere at bakke henimod en anhænger, når den skal tilkobles.

 

Fine præstationstal

I Danmark vil CX-80 kun blive markedsført som Plug-in hybrid, hvor en 2.5-liters benzinmotor og en kraftig elmotor tilsammen har en systemeffekt på 327 hk og leverer et drejningsmoment på op til 500 Nm. Det er samme drivline, som kendes fra Mazda CX-60. Den elektriske rækkevidde er på 60 km, man kan accelerere fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder og tophastigheden er på 195 km/t.

 

Kræfterne overføres via en 8-trins automatisk gearkasse til alle fire hjul via Mazdas variable firehjulstræk, det såkaldte ”i-Activ All-Wheel Drive” system. Ved normal kørsel overføres de fleste af kræfterne til baghjulene, og kun når der er brug for det, overføres op til 50 procent af kraften til forhjulene. Det er eksempelvis tilfældet, når CX-80 trækker en op til 2.500 kg tung anhænger.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>







Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt