Ind imellem kan det virke som
en smule dobbeltkonfekt, at prøvekøre en bil i
Danmark, som allerede tidligere har været prøvekørt
i udlandet. Når det alligevel ofte sker, er det
fordi bilerne kan være forskellige, fordi man ved en
dansk prøvekørsel har mere tid til at afdække
bilernes egenskaber, udstyret og motoriseringen kan
være forskellig, og så er der vejret ikke mindst.
Men i Mazda CX-60 e-Skyactiv var der endnu en ting.
Vi prøvekørte første gang
Mazdas nye flagskib, deres første erklærede entré i
premium-klassen, i maj måned 2022. Det skete i
Portugal, på snoede, kuperede veje vest for Lissabon
og ved sommerlige temperaturer. Bilerne var
topbestykkede versioner af den helt nye plug-in
hybrid, foruden CX-60 døbt e-Skyactiv PHEV, med
8-trins automatgear og permanent all-wheel-drive.
Men nok så væsentligt: Der var tale om såkaldte
pre-produktionsbiler, dvs. biler som ikke var taget
ud af et allerede kørende samlebånd, men
specialproduceret til de første testkørsler.
Lydhør for
tilbagemeldinger
Det indebærer, at de ikke
nødvendigvis er helt identiske med de senere
seriefremstillede biler, og samtidig er man hos
Mazda lydhør for de tilbagemeldinger, man får,
baseret på testkørslerne. Vi havde ingen ankepunkter
som sådan, udover at affjedringen føltes unødvendig
stram.
Det er altid en balancegang,
bilfabrikkerne går, når de skal forene det
sportslige med det komfortable, og det sikre med
bekvemme. Den udfordring er stor for moderne
halvstore SUV’er som de 4,75 meter lange 2 tons
tunge CX-60 plug-in’er. Ikke at vægten er anderledes
end det, kollegerne i branchen præsterer, for det er
stort set det samme, og en hybrid-drivline med
tilhørende batteri, i Mazdas tilfælde på 17,8 kWh,
vejer nu engang.
For stram
Men stor vægt fordrer en
mindre tilgivende affjedring. Men så stram, som vi
oplevede CX-6’eren i Portugal, var måske lige i
overkanten. Det er blevet anderledes, sådan som det
oplevedes i den i Danmark prøvekørte mellemudstyrs
model med tilnavnet Humura. Men indrømmet, det var
ingen let opgave at separere affjedringen fra alle
de ydre påvirkninger, som også blander sig i en bils
køreegenskaber.
Hjulstørrelsen var godt nok
den samme (225/50-20), men det var stort set også
det eneste, der var ens. Temperaturerne var rundt
regnet 15 grader koldere, vejene var fugtige og i
stedet for sommerdæk var bilen fornuftigt nok
påmonteret vinterdæk. Men tilfældet (eller
klimaforandringerne) ville som bekendt, at vinteren
ikke temperaturmæssigt har været særlig kold, så vi
kørte typisk i Mazda’en i 6-8 graders varme, altså
lige på grænsen mellem vinterdæk og sommerdæk.
Blødere
Vinterdækkene var naturligt
nok varmere, end hvis det havde været under nul
grader. Og varmere dæk bliver også blødere, både i
bæreevnen og i gummiet. Det er egentlig meget godt
for grebet i underlaget, men styringen bliver lidt
løsere og det gør den del af affjedringen, som
varetages af dæksiderne, lidt mere tilgivende.
Alligevel vil vi vurdere, at
affjedringen var mere komfortabel i den nu
seriefremstillede bil end i pre-produktionsbilerne.
Og det har bilen kun haft gavn af. Nu oplever man
nemlig en premium-følelse i overensstemmelse med
det, Mazda ville opnå med den nye bil.
Og så var det en kærkommen anledning til også
at tjekke bilens benzinforbrug, når batteri-niveauet
ikke blev reduceret. Vi endte op med omkring 14 km/l
- et tal, der formenlig ville være endt på over 15
km/l, hvis det havde været varmere og dækkene havde
yder mindre gnidningsmodstand.
Meget bil for pengene
Aktuelt er CX60 e-Skyactiv
PHEV Homura prissat til 516.000 kroner. Den
billigste version koster 485.000 så forskellen er
beskeden. Det er den også opad i pris, hvor
topversionen Takumi koster 527.000 kroner.
Bilen er indgående beskrevet
sidste år i maj. Hér skal mest fastslås, at Mazda
ikke er gået på kompromis med udstyrsforventningerne
til en bil i den kategori. Foruden de store 20” hjul
har man udvendigt også matrix LED-lys og indvendigt
eksempelvis head-up display, som en række
producenter har fravalgt, formentlig for at holde
prisen nede. Nøglefri betjening er standard og det
samme er hele striben af kørehjælpemidler.
Kabinen er udført i læder og
forsæderne indstilles elektrisk ligesom rattet.
Forsædevarme er standard men der er også varme i
bagsæderne. Og så er forsæde-køl også standard. Det
bagud-vendte kamera er ultra skarpt og billedet ses
klart på den 12,3” store touch-skærm i
midterkonsollen. Desuden har bilen den pudsige
egenskab, at den kan genkende førerens ansigt (hvis
den altså er blevet bedt om det) og derpå kører de
mange indstillinger fx af sæder, spejle og head-up
display i position.
|