- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First
World Test: Mazda CX-60 e-SKYACTIV Plug-in Hybrid
AWDI Mazda CX-60 er premium en
kvalitetsnorm
Af Søren Clauding 6. maj 2022
Noget af det, der stod lysende klart ved de første internationale
prøvekørsler af den nye Mazda CX-60, er, at man
mener det alvorligt, når man vil styrke mærkets
vurdering hos køberne. Man introducerer flere
opfindsomme ideer, bl.a. den lethed, hvormed man kan
betjene sin bil, hvis man er flere om den.
Ikke alene hjælper bilen til at finde den
optimale siddeposition. Hvis blot man indtaster sin
højde, retter førersædet, ratposition og head-up
display ind derefter. Det kan også genkende føreren
på ansigtet, så når man efter en eventuel
finjustering af den automatiske justering har gemt
indstillingen, kører det hele automatisk på plads,
når man er steget ind.
I bilen disponerer man også over et kamerasystem,
som meget klart viser hjulenes position, dermed gør
det lettere at manøvrere uproblematisk. Man har
desuden 360 graders view og traditionelt bakkamera. Flere køreindstillinger Når man kører, kan der vælges mellem sport, normal og EV. Men dertil
kommer lidt usædvanligt i en SUV såvel en
træk-indstilling til at optimere drivlinen som en
off-road indstilling som inkluderer
nedkørselsassistent. Affjedringen skal dermed kunne
håndtere mange forskellige kraftpåvirkninger, men
det er et punkt som forventes at blive finjusteret
mere inden den endelige serieproduktion.
I skrivende stund er en del af udstyret på
alle versioner over basis-udgaven (som ivrigt ikke
vil blive markedsført i Danmark) 20” alufælge med
235 mm brede 50 procent lavprofildæk. Og alle
bilerne ved prøvekørslerne havde de store fælge.
Affjedringen håndterede de større ujævnheder yderst
komfortabelt og uden at gå på kompromis med
stabiliteten. Men ved lav fart var små ujævnheder
påtrængende.Unikke køreegenskaber Om det alene skyldes hjulene vides ikke, og det kan også tænkes at være en
konsekvens af den bagud lænende forreste
arbejdsakse. Det var påfaldende men omvendt... når
bilen blev kørt friskt og præcist, havde man gavn af
den gode føling med underlaget.
En
ikke ligegyldig fordel ved den langsgående drivline
er reelt mere plads mellem vognsiden og
midterkonsollen. Man sidder mere lige og har god
plads til fødderne. Det medvirker til bedre føling
med bilen, og gør det lettere tillidsfuldt at
administrere de mange kræfter. Kræfterne fordeles på
for- og bagaksel efter behov, og når man bruger dem
meget, skabes der en meget neutral tæt ved
overstyrende tendens.
Og så
frigiver en langsgående løsning mere plads til et
dobbelt wishbone forhjulsophæng, som i kombination
med multilink baghjulsophæng sætter prikken over
i’et. Dermed bliver premium for alvor en
kvalitetsnorm. Flere såkaldte premium bilmærker har
fx ikke dobbelte wishbone forhjulsophæng, som
generelt er anerkendt for at være den bedste løsning
for bilers køreegenskaber.
Sidst
men ikke mindst stabiliseres en Mazda CX-60 gennem
kurverne gennem et system, som let bremser det
baghjul, der befinder sig i indersiden af en kurve,
hvorved den naturlige udad rettede krængning af
karrosseriet i kurver reduceres.
Fælles europæisk udstyr Udstyrsmæssigt har man skabt et fælles europæisk program, hvor den billigste
som nævnt ikke vil blive markedsført i Danmark.
Derved bliver den billigste version Exclusive-Line
som helt lever op til sit navn. Prisen er dog 7000
kroner højere end da vi præsenterede den nye CX-60
tidligere på året, hvilket alene skyldes ændringerne
i afgiftsforholdene ved indgangen til 2023.
Stigningen er den samme på de tre modelvarianter og
er gældende for indregistreringer efter 1. oktober
2022.
For de nu 465.000 kroner får
man bl.a. Fuld LED, de nævnte 20” hjul, nøglefri
betjening, varme i vinduesviskerne, ratvarme, 2-zone
klimaanlæg, 12,3” Informations skærm, app-styret
kabineopvarmning, 10 airbags, navigation og 2 stk.
USB-C stik både for og bag.
Det
18.000 kroner dyrere Homura udstyr byder først og
fremmest på sort læderindtræk mens Takumi udstyret
til yderligere godt 11.000 kroner har hvidt
læderindtræk samt en række visuelle features, fx
træpaneler og oplyst fod-rum bagi. Dertil kommer en
stribe forbavsende billige tilkøbspakker.
Den nye CX-60 plug-in hybrid bliver
lanceret i august, og til den tid forventes også de
første forudbestilte biler at lande i Danmark. Det
er lidt senere end vi kunne oplyse tidligere og
skyldes alene den internationale leveringssituation,
hvor Mazda dog er godt stillet alene pga. af at man
ikke har underleverandører fra de krigshærgede
områder i Europa.
Mazda har bygget en
helt ny model, CX-60, en velvoksen plug-in hybrid,
Mazda's første, med masser af kræfter og
premium-følelse. Vi har kørt en af de første, endnu
inden bilen er sat i serieproduktion. Hvordan det
gik, ja, se selv... Fuld HD.
Hurtige fakta om Mazda CX-60 PHEV
Introduktion i Danmark: August 2022