- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Mazda CX-60 e-SKYACTIV Plug-in Hybrid AWD
I Mazda CX-60 er premium en kvalitetsnorm
Af Søren Clauding 6. maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noget af det, der stod lysende klart ved de første internationale prøvekørsler af den nye Mazda CX-60, er, at man mener det alvorligt, når man vil styrke mærkets vurdering hos køberne. Man introducerer flere opfindsomme ideer, bl.a. den lethed, hvormed man kan betjene sin bil, hvis man er flere om den.

Ikke alene hjælper bilen til at finde den optimale siddeposition. Hvis blot man indtaster sin højde, retter førersædet, ratposition og head-up display ind derefter. Det kan også genkende føreren på ansigtet, så når man efter en eventuel finjustering af den automatiske justering har gemt indstillingen, kører det hele automatisk på plads, når man er steget ind.

I bilen disponerer man også over et kamerasystem, som meget klart viser hjulenes position, dermed gør det lettere at manøvrere uproblematisk. Man har desuden 360 graders view og traditionelt bakkamera.


Flere køreindstillinger

Når man kører, kan der vælges mellem sport, normal og EV. Men dertil kommer lidt usædvanligt i en SUV såvel en træk-indstilling til at optimere drivlinen som en off-road indstilling som inkluderer nedkørselsassistent. Affjedringen skal dermed kunne håndtere mange forskellige kraftpåvirkninger, men det er et punkt som forventes at blive finjusteret mere inden den endelige serieproduktion.

I skrivende stund er en del af udstyret på alle versioner over basis-udgaven (som ivrigt ikke vil blive markedsført i Danmark) 20” alufælge med 235 mm brede 50 procent lavprofildæk. Og alle bilerne ved prøvekørslerne havde de store fælge. Affjedringen håndterede de større ujævnheder yderst komfortabelt og uden at gå på kompromis med stabiliteten. Men ved lav fart var små ujævnheder påtrængende.


Unikke køreegenskaber
Om det alene skyldes hjulene vides ikke, og det kan også tænkes at være en konsekvens af den bagud lænende forreste arbejdsakse. Det var påfaldende men omvendt... når bilen blev kørt friskt og præcist, havde man gavn af den gode føling med underlaget.

En ikke ligegyldig fordel ved den langsgående drivline er reelt mere plads mellem vognsiden og midterkonsollen. Man sidder mere lige og har god plads til fødderne. Det medvirker til bedre føling med bilen, og gør det lettere tillidsfuldt at administrere de mange kræfter. Kræfterne fordeles på for- og bagaksel efter behov, og når man bruger dem meget, skabes der en meget neutral tæt ved overstyrende tendens.

Og så frigiver en langsgående løsning mere plads til et dobbelt wishbone forhjulsophæng, som i kombination med multilink baghjulsophæng sætter prikken over i’et. Dermed bliver premium for alvor en kvalitetsnorm. Flere såkaldte premium bilmærker har fx ikke dobbelte wishbone forhjulsophæng, som generelt er anerkendt for at være den bedste løsning for bilers køreegenskaber.

Sidst men ikke mindst stabiliseres en Mazda CX-60 gennem kurverne gennem et system, som let bremser det baghjul, der befinder sig i indersiden af en kurve, hvorved den naturlige udad rettede krængning af karrosseriet i kurver reduceres.
 

Fælles europæisk udstyr
Udstyrsmæssigt har man skabt et fælles europæisk program, hvor den billigste som nævnt ikke vil blive markedsført i Danmark. Derved bliver den billigste version Exclusive-Line som helt lever op til sit navn. Prisen er dog 7000 kroner højere end da vi præsenterede den nye CX-60 tidligere på året, hvilket alene skyldes ændringerne i afgiftsforholdene ved indgangen til 2023. Stigningen er den samme på de tre modelvarianter og er gældende for indregistreringer efter 1. oktober 2022.

For de nu 465.000 kroner får man bl.a. Fuld LED, de nævnte 20” hjul, nøglefri betjening, varme i vinduesviskerne, ratvarme, 2-zone klimaanlæg, 12,3” Informations skærm, app-styret kabineopvarmning, 10 airbags, navigation og 2 stk. USB-C stik både for og bag.

Det 18.000 kroner dyrere Homura udstyr byder først og fremmest på sort læderindtræk mens Takumi udstyret til yderligere godt 11.000 kroner har hvidt læderindtræk samt en række visuelle features, fx træpaneler og oplyst fod-rum bagi. Dertil kommer en stribe forbavsende billige tilkøbspakker.

Den nye CX-60 plug-in hybrid bliver lanceret i august, og til den tid forventes også de første forudbestilte biler at lande i Danmark. Det er lidt senere end vi kunne oplyse tidligere og skyldes alene den internationale leveringssituation, hvor Mazda dog er godt stillet alene pga. af at man ikke har underleverandører fra de krigshærgede områder i Europa.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 1 >>>

Ny Mazda CX-60 præsentation >>>

First World videotest: Mazda CX-60 PHEV

Mazda har bygget en helt ny model, CX-60, en velvoksen plug-in hybrid, Mazda's første, med masser af kræfter og premium-følelse. Vi har kørt en af de første, endnu inden bilen er sat i serieproduktion. Hvordan det gik, ja, se selv... Fuld HD.



Hurtige fakta om Mazda CX-60 PHEV
Introduktion i Danmark: August 2022

Drivline:
4 cyl. 2,5 liter e-SKYACTIV benzinmotor, 192 hk/6000 omdr./min. 261 Nm/4000 omdr./min. Elmotor, 175 hk/5500 omdr./min. 270 Nm. System: 327 hk, 500 Nm. AWD. 8 EAT.

WLTP benzinforbrug: 66,7 km/l. 33 g CO2/km.
WLTP elektrisk rækkevidde: 64 km.

Batteri kapacitet: 17,8 kWh.
Opladning: AC 7,2 kW.

0-100 km/t: 5,8 sek.
Topfart: 200 km/t.

Forhjulsophæng: Dobbelte wishbones.
Baghjulsophæng: Multi-link.

Længde: 4,75 meter.
Højde: 1,68 meter.
Bredde: 1,89 meter.
Frihøjde: 17,5 cm.
Akselafstand: 2,87 meter.
Egenvægt: 1995 kg.
Anhængervægt: 2500 kg.
Bagagerum: 570-1726 liter.

Listepriser pr. 1. oktober 2022:
Exclusive-Line: kr. 465.000.
Homura: kr. 483.250.
Takumi: kr. 494.800.
Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt