- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Ny Mazda CX-60 plug-in er klar til levering – næsten


Af Søren Clauding – marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en tid, hvor leveringstiderne på nye biler let kan krybe op på trekvart år pga. micro-chips krisen og andre skræmmende globale begivenheder, er det ikke uinteressant, at Mazda har planlagt introduktionen af den helt nye Mazda CX-60 plug-in hybrid, så den kan leveres allerede til sommer – endda selvom den endnu ikke er introduceret. Faktisk kan man allerede nu bestille den, men leveringstiden, sommer 2022 – det er jo lige om lidt.

 

Vi har da heller ikke haft mulighed for at køre den nye bil, men det varer efter sigende ikke længe før det kan lade sig gøre, så alt andet lige er der fra Mazda’s side lagt an til lidt af et brag af en introduktion af en bil, som både Mazda og kunderne må forventes at have stor glæde af.

 

Baghjulstræk eller firehjulstræk

CX-60 er en stor SUV, baseret på en ny platformsarkitektur, hvor motoren ligger på langs i motorrummet og trækker på baghjulene eller alternativt alle fire hjul via en 8-trins automatisk gearkasse. Det bliver interessant at opleve, hvordan Mazda forvalter den i nyere tid lidt usædvanlige drivline.

 

Den lanceres først som plug-in hybrid med et 17,8 kWh batteri og en samlet ydelse på op til 327 hestekræfter. Den elektriske rækkevidde er iht WLTP 63 km ved blandet kørsel. Som plug-in hybrid har den permanent firehjulstræk og kan oven i købet trække hele 2500 kg – det er ganske usædvanligt for en elektrificeret bil. Priserne begynder ved 458.000 kroner.

 

KODO-designet bliver stadig bedre

Den nye Mazda CX-60 er let genkendelig som en Mazda, for den er skabt ud fra Mazdas unikke og stadig mere vellykkede designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”. Designet er naturligvis tilpasset den nye platformarkitektur. Udhængene for og bag er korte, mens fronten og akselafstanden er lang.

 

En længde på 4,75 meter og en akselafstand på 2870 mm er med til at sikre gode pladsforhold i kabinen og bagagerummet. 570 liter rummer bagagerummet, og det kan øges til 1726 liter, hvis man lægger hele det tredelte bagsæderyglæn ned.

 

Først som Plug-in hybrid

Mazda CX-60 kommer først på markedet som plug-in hybrid, hvor en kraftig elmotor er bygget sammen med en firecylindret 2,5-liters benzinmotor. Sammen trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins automatisk gearkasse med efter sigende hurtige og bløde gearskift. System-effekten på de nævnte 327 hk underbygges af et drejningsmoment på op til imponerende 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens tophastigheden er fornuftigt nok er elektronisk begrænset til 200 km/t.

 

17,8 kWh batteriet er placeret under gulvet i kabinen og opladning sker med 7,2 kW gennem en 2-faset lader. Senere følger udgaver med valget mellem bag- og firehjulstræk og en ny generation af 6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mild hybrid teknologi.

 

Ny model-logik

Med CX-60 indfører Mazda en, som de kalder det, ny modellogik med tre modelvarianter: Exclusive-Line, Homura og Takumi. De kan alle leveres med fire forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.

 

CX-60 Exclusive-Line til 458.000 kroner har som den eneste version stofsæder som standard, mens Homura og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder.

 

CX-60 Homura til 476.250 kroner har sorte og mørktonede designelementer udvendigt og et sort læderinteriør.

 

CX-60 Takumi til 487.800 kroner er den mest eksklusive variant. Udover det hvide nappalæder er der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt eksklusive japanske tekstiler.

 

Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kroner og til Homura og Takumi 12.650 kroner. Convenience og Sound Pack koster 22.000 kroner og Driver Assistance Pack kan tilkøbes for 12.650 kroner. Man kan også bestille et panoramasoltag til 10.500 kroner.

 

Nye udstyrsfunktioner

Mazda CX-60 har en række nye udstyrsfunktioner. Mazda highlighter selv ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og head-up-display. Man tilbyder også en såkaldt Driving Position Guide, hvor føreren kan indtaste sin højde, hvorefter et kamera registrerer øjnenes placering og førerens statur og derpå indstiller sæder, rat, sidespejle osv. derefter.

En anden unik feature er et 360 graders kamera med en funktion, der giver illusionen om at man ser igennem bilen, hvilket skulle gøre det endnu lettere at parkere på trange pladser.

Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt