I en tid, hvor leveringstiderne på nye biler let kan
krybe op på trekvart år pga. micro-chips krisen og
andre skræmmende globale begivenheder, er det ikke
uinteressant, at Mazda har planlagt introduktionen
af den helt nye Mazda CX-60 plug-in hybrid, så den
kan leveres allerede til sommer – endda selvom den
endnu ikke er introduceret. Faktisk kan man allerede
nu bestille den, men leveringstiden, sommer 2022 –
det er jo lige om lidt.
Vi har da heller ikke haft mulighed for at køre den
nye bil, men det varer efter sigende ikke længe før
det kan lade sig gøre, så alt andet lige er der fra
Mazda’s side lagt an til lidt af et brag af en
introduktion af en bil, som både Mazda og kunderne
må forventes at have stor glæde af.
Baghjulstræk eller firehjulstræk
CX-60 er en stor SUV, baseret på en ny
platformsarkitektur, hvor motoren ligger på langs i
motorrummet og trækker på baghjulene eller
alternativt alle fire hjul via en 8-trins automatisk
gearkasse. Det bliver interessant at opleve, hvordan
Mazda forvalter den i nyere tid lidt usædvanlige
drivline.
Den lanceres først som plug-in hybrid med et 17,8
kWh batteri og en samlet ydelse på op til 327
hestekræfter. Den elektriske rækkevidde er iht WLTP
63 km ved blandet kørsel. Som plug-in hybrid har den
permanent firehjulstræk og kan oven i købet trække
hele 2500 kg – det er ganske usædvanligt for en
elektrificeret bil. Priserne begynder ved 458.000
kroner.
KODO-designet bliver stadig bedre
Den nye Mazda CX-60 er let genkendelig som en Mazda,
for den er skabt ud fra Mazdas unikke og stadig mere
vellykkede designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”.
Designet er naturligvis tilpasset den nye
platformarkitektur. Udhængene for og bag er korte,
mens fronten og akselafstanden er lang.
En længde på 4,75 meter og en akselafstand på 2870
mm er med til at sikre gode pladsforhold i kabinen
og bagagerummet. 570 liter rummer bagagerummet, og
det kan øges til 1726 liter, hvis man lægger hele
det tredelte bagsæderyglæn ned.
Først som Plug-in hybrid
Mazda CX-60 kommer først på markedet som plug-in
hybrid, hvor en kraftig elmotor er bygget sammen med
en firecylindret 2,5-liters benzinmotor. Sammen
trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins
automatisk gearkasse med efter sigende hurtige og
bløde gearskift. System-effekten på de nævnte 327 hk
underbygges af et drejningsmoment på op til
imponerende 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at
accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens
tophastigheden er fornuftigt nok er elektronisk
begrænset til 200 km/t.
17,8 kWh batteriet er placeret under gulvet i
kabinen og opladning sker med 7,2 kW gennem en
2-faset lader. Senere følger udgaver med valget
mellem bag- og firehjulstræk og en ny generation af
6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mild
hybrid teknologi.
Ny model-logik
Med CX-60 indfører Mazda en, som de kalder det, ny
modellogik med tre modelvarianter: Exclusive-Line,
Homura og Takumi. De kan alle leveres med fire
forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.
CX-60 Exclusive-Line til 458.000 kroner har som den
eneste version stofsæder som standard, mens Homura
og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder.
CX-60 Homura til 476.250 kroner har sorte og
mørktonede designelementer udvendigt og et sort
læderinteriør.
CX-60 Takumi til 487.800 kroner er den mest
eksklusive variant. Udover det hvide nappalæder er
der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt
eksklusive japanske tekstiler.
Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til
CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kroner og til
Homura og Takumi 12.650 kroner. Convenience og Sound
Pack koster 22.000 kroner og Driver Assistance Pack
kan tilkøbes for 12.650 kroner. Man kan også
bestille et panoramasoltag til 10.500 kroner.
Nye udstyrsfunktioner
Mazda CX-60 har en række nye udstyrsfunktioner.
Mazda highlighter selv ansigtsgenkendelse til
indstillinger af sæder, rat, sidespejle og
head-up-display. Man tilbyder også en såkaldt
Driving Position Guide, hvor føreren kan indtaste
sin højde, hvorefter et kamera registrerer øjnenes
placering og førerens statur og derpå indstiller
sæder, rat, sidespejle osv. derefter.
En anden unik feature er et 360 graders kamera med
en funktion, der giver illusionen om at man ser
igennem bilen, hvilket skulle gøre det endnu lettere
at parkere på trange pladser. |