- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Mazda CX-60 2,5 e-SKYACTIV Plug-in Hybrid AWD
Et nyt skridt på premium vejen
Af Søren Clauding 6. maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er nogle år siden, at det begyndte at være åbenlyst, af Mazda havde ambitioner om mere end blot at være ét ud af mange mainstream bilmærker. Vel vidende at det ikke er en proces der fuldføres over kort tid og at såvel begrebet ”premium” som det, der ligger under derfor, til stadighed er uforanderligt, har Mazda fulgt sin egen vej, og meget tyder på at den er den helt rigtige.

Nu har man så også erklæret, at man vil betragtes som et premium bilmærke. I 2030 sådan cirka skal målet være nået, hvordan man så iøvrigt vil måle det. Men det betyder mindre, fordi det netop er det underliggende, der er afgørende.

Skyactiv lever fortsat
Mazda har arbejdet med den såkaldte Skyactiv filosofi i mange år. Den går kort fortalt ud på at optimere ud fra velkendt teknologi, og fokus har fortrinsvis været på drivlinerne. Det har givet god mening og det gør det især i en verden, hvor selv købere af premium-biler foruden veletablerede værdinormer som prestige og brand-værdi er blevet mere og mere klar over nødvendigheden af, også at udvise miljørigtig adfærd.

Det praktiserer Mazda så ved at lancere en helt ny model, CX-60, en velvoksen SUV, der er god for 327 hestekræfter, med suveræne fartpræstationer og med mulighed for at trække 2,5 tons. UPS! Hvad var det lige der skete der...? Hvor var miljøansvarligheden blevet af?

Mening med galskaben
Men der er mening med galskaben. For det første er der fortsat behov for større biler, CX-60 er godt nok stor med sine 4,75 meters længde, men så stor er den heller ikke. På de snoede portugisiske landeveje nord for Cascais vest for Lissabon, hvor de første internationale prøvekørsler af den nye bil fandt sted, virkede den på ingen måde overvældende. Tværtimod var den agil og letkørt og det sidste gjorde drivlinen sit for at understøtte.

For det andet drivlinen hverken forslugen eller miljøfjendtlig. Bruges den som den er skabt, er den ganske acceptabel, for Mazda har naturligvis ikke forladt Skyactiv ideen.

Benzinmotoren er en 2,5 liters maskine, uden turbolader, som Mazda har for vane. Men den føles som om den har en. Den er nemlig en plug-in hybrid.

Parallelhybrid
Det betyder, at den foruden den 4-cylindrede e-SKYACTIV benzinmotor, der selv frembringer op til 192 hestekræfter, er udstyret med en elmotor, som leverer yderligere 172 hestekræfter. Fordi de er bundet sammen som en parallelhybrid, ender systemeffekten på de 327. Men mest imponerende er drejningsmomentet på op til 500 Nm. Det har en klar andel i turbo følelsen og en yderst potent motorgang. Den bil har virkelig mange kræfter, måske til at trække anhængeren, men bestemt også til at gennemføre hurtige og præcise overhalinger.

Og forbrugstallet... tja, man kan jo altid diskutere WLTP målemetoderne – officielt kører den to tons tunge bil 66,7 km/l. Men nok så vigtigt sikrer litium-ion batteriet en rækkevidde på 63 kilometer, hvilket med sikkerhed gør det langt lettere i dagligdagen at køre elektrisk og dermed i praksis at opnå det ringe forbrug af benzin. For én ting er benzinforbrug på papiret en anden er forbruget i praksis. Det er Skyactiv tænkning i praksis. 

Ved testkørslerne i Portugal var der ingen mulighed for reelt at observere benzinforbruget uden tab af batteriniveauet – det må vende tilbage til, når bilen er landet i Danmark. Men det er et tal, der har mindre betydning, jo mere en plug-in kan køre elektrisk.

Skyactiv gearkasse
8-trins automatgearkassen har ingen momentomformer som i et traditionel automatgear. I stedet benytter man en løsning med en multipladekobling, hvor energitabet er langt mindre, helt tro mod Skyactiv konceptet. Løsningen fungerer fremragende og giver præcis så umærkeligt og blødt et gearskifte som lovet.  Igangsætning kan iblandt være lidt brutalt, men det kan ligeså godt skyldes, at bilerne ved de første internationale prøvekørsler var pre-produktions biler.

Skyactiv tankegangen ligger også bag en ny platform, hvor Mazda har valgt en langs liggende arkitektur med et All Wheel træk, hvor kræfterne kommer til baghjulene via en traditionel kardanaksel. Det synes umiddelbart at være en energiforbrugende løsning, men i praksis skaber det et bedre samspil mellem benzin- og elmotor, uden at man skal bekymre sig om vejbeliggenheden fordi trækket ikke konstant ændres mellem for- og bagaksel som i de biler, der trækker med en benzinmotor på den ene aksel og en elmotor på en anden.

Det underbygger et andet vigtigt element ved den nye platform. De såkaldte ”arbejds-akser” foran og bagpå hælder begge steder bagud. Normalen er, at den forreste hælder forud. Derved opnår Mazda på den ene side mere agile køreegenskaber og samtidig intet tab af stabilitet. Det skyldes ikke mindst at det såkaldte pitching center skydes bagud, faktisk helt bag ved bilen, hvilket er en fordel på grund af det lave tyngdepunkt forårsaget af batteriets lavtliggende placering.
Link til importøren

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-60 PHEV First World Test - del 2 >>>

Ny Mazda CX-60 præsentation >>>

First World videotest: Mazda CX-60 PHEV

Mazda har bygget en helt ny model, CX-60, en velvoksen plug-in hybrid, Mazda's første, med masser af kræfter og premium-følelse. Vi har kørt en af de første, endnu inden bilen er sat i serieproduktion. Hvordan det gik, ja, se selv... Fuld HD.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt