- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Langturstest: Dacia Bigster Hybrid 155 SUV Extreme Multimode


Ideel på den lange bane og på den lange tur


Af Søren Clauding – oktober 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault er god til at bygge elbiler og også til at bygge biler med andre teknologier, fx hybridbiler. Sidstnævnte smitter af på Dacia, der måske nok er kendt som Renaults billigmærke, men i den senere tid er blevet løftet klasser op. Så da vi over et par efterårs-uger skulle producere indholdet til en række rejseprogrammer, og muligheden bød sig for samtidig at langtursteste en Dacia Bigster Hybrid, slog vi omgående til.

 

Rejseprogrammerne vender vi tilbage til henover november måned, dels som regulære ”radioprogrammer”, dels som en serie af mini-podcasts, der er bygget op over et road-trip i vores sydlige naboland. Nærmere bestemt området omkring Frankfurt am Main og den måske mest betagende af alle de tyske floder: Mosel med tilhørende flere tusinde år gamle byer som Trier, Bernkastel og Koblenz – og byder på en enestående vintradition.

 

Vi kendte den i forvejen

Bilturen kan vi imidlertid godt løfte sløret for nu, for vi havde allerede i foråret stiftet bekendtskab med den nye Dacia Bigster på varierede landeveje i området nord for Marseilles i Frankrig (læs om vores internationale prøvekørsel af Dacia Bigster Hybrid hér >>>). Så vi vidste den var god, især til formålet. For én af fordelene ved at køre en langtur i en bil, fremfor at tage med fly eller anden offentlig transport, er at man har plads til en langt større bagage.

 

Hvis der altså er plads i bilen, og det kan man på ingen måde klage over i en Dacia Bigster. Bagagerummet er stort, over 600 liter, og lægger man bagsæderne ned, øges bagagekapaciteten til næsten 1,9 kubikmeter. Det kræver så lige, at man ikke skal bruge bagsæderne som siddepladser. Skal man det, kan bagsædepassagererne glæde sig over, at der er god benplads og godt udsyn, så man kan nyde en anden fordel ved en biltur: Oplevelsen på tæt hold af landskabet og bymiljøerne undervejs.





Panorama soltag er standard

Dacia har oven i købet udstyret den ”Extreme” version af Bigster, som vi kørte, med panorama-soltag. Ikke blot et glastag men ét, der kan åbnes fortil, hvilket giver en let og lys (og luftig, hvis man vil) atmosfære i kabinen. Vil man af med ovenlyset, er der et lysgardin, man kan trække for. Det hele styres elektrisk og er en løsning, som en række af tidens elbilproducenter kunne lære af.

 

Og a-pro-pos el. Hvorfor valgte vi en selvopladende såkaldt fuld hybrid i stedet for en elbil, når nu vi tager udgangspunkt i det elektrisk dedikerede Dannevang? Jo, vi overvejede det og undersøgte mulighederne. Men det viste sig hurtigt, at bortset fra en noget hullet dækning på det tyske autobahn-net, var lade-mulighederne på vores biltur ganske beskedne. Ofte var opladning på lynladere temmelig kostbar, men mest af alt: Vi havde et ønske om, at det var oplevelserne, der skulle styre vores tur og rute, og ikke mulighederne for opladning.

 

Skarp tidsplan

I praksis, når man gennemfører en sådan produktionstur, er mødeaftaler ret skarpe, og det er galt nok, hvis der opstår kø og/eller omkørsel på motorvejsnettet. For en omkørsel leder ikke nødvendigvis forbi stribevis af ladestandere. Så uden de velkendte dråber i tanken, som måske endda stammer fra de danske eller norske olieboringer i Nordsøen, var projektet hurtigt dømt ude.

 

Dermed ikke sagt, at man ikke kan gennemføre en Europa-tour i en elbil. Men udfordringerne er åbenlyse. Om det bliver bedre, må tiden vise, men selv med blikket rettet et stykke ud i den urolige og uforudsigelige fremtid, virker det som om, at en bil som Dacia Bigster er ideel til den lange tur, og også på den lidt længere bane.

 

Benzinøkonomisk

Og så er en Bigster i øvrigt ret miljøoptimal, taget i betragtning, at der er tale om en mellemstor til stor SUV. Vi kørte 17-18 km/l – inklusive hurtig autobahn-kørsel, når vejret tillod det. For efterårsvejret gjorde undervejs sit til at afdække Bigsterens kørefærdigheder på tør og våd vej, iblandt rigtig våd og ind imellem også med vindstød af stormstyrke. Til trods for den store frihøjde på 22 cm rørte det ikke Bigsteren før man nærmede sig de 170 km/t, og er vejen våd, er det under alle omstændigheder dumt at køre så hurtig, simpelthen på grund af manglen på vejgreb og risiko for aquaplaning.


215/60-18 aluhjul er standard.


Så for os var en hybridbil helt klart det rette valg. Med udgangspunkt på Sjælland var det oplagt også at afprøve Scandlines nye plug-in hybrid færger, som sejlede trods efterårsstormen og forbavsende nok uden de helt store besværligheder. Scandlines overvejer i øvrigt muligheden for opladning af biler undervejs, men så langt er man ikke endnu. Det sparede ikke desto mindre 300 kilometer t/r i forhold til turen over Storebælt.

 

Avanceret drivline

Bigster Hybrid er udrustet med en avanceret hybriddrivline fra Renault, som er med til at sikre den fine benzinøkonomi. Størstedelen af tiden kører Bigsteren elektrisk vha. det 1,4 kWh litium-ion batteri, der trækker to elmotorer. Det betyder, at den er ret støjfri når det gælder motorstøj, også når benzinmotoren beslutter sig for at hjælpe til eller at sikre strømniveauet på hybridbatteriet.



Når speederen bankes i bund, så brummer den, men det gør de fleste biler, og vil man nyde køreturen langs Mosel eller køre rundt i den pulserende Frankfurt bymidte, er det ikke rigtigt et tema. Hvad lyd fra hjulophæng og luftstrøm angår er den beskeden, hvilket langt hen ad vejen kan tilskrives de ekstra tykke sideruder, som Bigster er født med.

 

Masser af kabineplads

I kabinen er der masser af god plads. Forsæderne får ikke førstepræmie for siddekomfort, men det var ikke et problem på langturen. Selv ved en lavtstående efterårssol, som engang imellem besluttede sig for at stråle, var der stort set ingen generende reflekser i kabinen, og der er mange gode fralægningspladser, foruden det traditionelle handskerum af typen, hvor indholdet bliver derinde, selvom man åbner det.



10,1” skærmen leverer gode billeder, både fra bakkameraet og navigationen. Menuen er ret overskuelig, og en række funktioner kan betjenes via eksterne tangenter, hvis funktion kan følges på skærmen. Det gør det enkelt at betjene sig af skærmen undervejs. Dog er den vinklet lidt mod føreren, hvilket ikke er optimalt, hvis medpassageren skal betjene den.

 

Bekvem og funktionel

2-zone klimaanlæg er herligt på en kølig efterårsmorgen, og så har man sædevarme og ratvarme – samt varme også i forruden, hvad også er en stor sikkerhed, når vejret driller. Mobiltelefonen kan oplades trådløst og så har Bigster en fordel, som især med bagage i bilen er stor: Sideruderne bagtil er mørktonede, så det er meget vanskeligt at se, hvad man måtte have efterladt på bagsædet.

 

Ude bagtil kan bagagerummet dækkes af et blødt gardinagtigt dækken, som kan åbnes i to step, og den justerbare bund kan også deles og placeres som rumadskillelse i en række positioner, tilpasset ens aktuelle behov. Bagklappen var på testbilen elektrisk, men en sådan udløser en merpris om end på beskedne 6000 kroner. Dem bør man ofre, og også glæde sig over, at den nøgleløse betjening fungerer via et nøglekort, som ikke fylder meget i lommen. Når man forlader bilen, låses den automatisk, når man altså husker at tage nøglekortet med ud.

 

Pris og værdi

Det springende punkt vil for mange mennesker måske være listeprisen. Den billigste Bigster koster 340.000 kroner, og den prøvekørte Extreme version (uden el-bagklap) er prissat til 370.000 kroner. Sammenlignet med, hvad ikke mindst kinesiske elbiler falbydes til i Danmark for tiden, er det mange penge. Men friheden ved at kunne fylde bilens energilager op på få minutter på tankstationer, som der ude i Europa fortsat er mange af, og hvor der næsten altid er en ledig benzinstander, er i sig selv værdifuld.

 

I Tyskland går salget af elbiler meget langsomt, og samme tendens gælder størstedelen af de europæiske lande syd for den danske grænse. Men i det sydlige udland er det typisk også beskedent, hvad man opnår af statstilskud for at holde prisen nede på elbiler. I Danmark er politikerne gået all-in for at booste salget af elbiler, mens en elektrificeret bil som Dacia Bigster Hybrid fortsat udløser en klækkelig afgift til statskassen.

 

I udlandet har de ikke rigtig noget at tage af, og formentlig derfor vejer ulemperne ved elbiler i kombination med typisk meget længere strækninger ret tungt. Om det ændrer sig, vil tiden vise, men det er tankevækkende, at virksomheder som Hyundai, Toyota og Dacia scorer omkring Top-10 i det tyske bilsalg, og også, at Dacia ligger lige i baghjulet på de to asiatiske bilmærker, som på samme måde lukrerer på den stærkt udviklede hybridteknologi.

På udturen stod Bigsteren solidt plantet på vogndækket med vindstød af orkanstyrke på Østersøen. På hjemturen viste vejrguderne sig fra en helt anden side: Det må kaldes dansk efterårsvejr.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.

Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>


Læs også om Dacia Bigster:
STOR opgradering - men stadig "no-bullshit"

Teknologisk vellykket og multiteknologisk rigtig

First int. on-board videotest: Dacia Bigster

Bigster er navnet på den ubetinget største Dacia til dato. Vi havde forinden langturstesten prøvekørt den under skiftende vejrforhold på franske veje nord for Marseille og var overraskede over køreegenskaberne - blandt andet. Fuld HD.





Model:

Dacia Bigster Hybrid 155 SUV Extreme

Listepris:

Kr. 369.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 liter hybrid-benzinmotor. 155 hk, 172 Nm. 2 elmotorer: 55 hk, 205 Nm. 1,4 kWh hybridbatteri. Multimode automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sek./ 180 km/t. 21,3-21,7 km/l. 105-106 g CO2/km

Længde/ Bredde/ højde:

4,57 m/ 1,81 m/ 1,71 m.

Frihøjde: 22 cm

Bagagerum:

612-1851 liter

Anhængervægt: 1000 kg

Værd at bemærke:

215/60-18 aluhjul. Forrudevarme. Ratvarme. Sædevarme. 10,1" touch skærm. Here-navigation. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. Nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg. Trådløs opladning af mobiltelefon. Meget mørkttonede bageste sideruder. Tagræling. Panorama soltag. El-bagklap (ekstraudstyr, kr. 6000).









Bagsæderyglænet er tredelt og de to yderste kan foldes ned fra bagagerummet.













Designet kan også noget på den nye Bigster. Det er ikke så mærkeligt at den er populær i Tyskland.

Den store frihøjde var især god i det påtrængende efterårsvejr og ved kørsel i vinmarkerne langs Mosel (naturligvis kun hvor man måtte...).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt