Det er egentlig svært, at
sætte en finger på den nye Dacia Bigster.
Elbils-glade kunder vil måske anke over, at der ikke
findes en fuldt elektrisk version, men den globale
multi-teknologiske tilgang, som Renault bygger biler
efter, er nu ikke dårlig, slet ikke, faktisk.
Det er de også gode til.
Renault bygger og sælger både elbiler og biler med
forbrændingsmotorer – og selvopladende hybrider. Det
er sådan en, den prøvekørte Bigster er. Der kommer
også andre varianter, men næppe til Danmark, om end
den danske importør netop har oplyst, den
firehjulstrukne mild-hybrid version med op til 130
hk også vil blive markedsført herhjemme.
Til en pris på 340.000 kroner
for basisversionen, Expression, og 370.000 kroner
for topudgaven, Extreme, får man også temmelig meget
bil for pengene, bl.a. en benzinøkonomi, hvor det
ikke volder problemer at køre over 20 km/l. Og da
prisforskellen på energiforbruget ikke så rasende
stor, Fordelen er naturligvis, at man fortsat kan
købe benzin - hvilket ikke mindst i Renaults
hjemland er ganske tydeligt. Det afspejledes
tydeligt under de første internationale prøvekørsler
af Dacia Bigster i området omkring Marseille. Det er
godt nok ikke mange elbiler, man ser på landevejene.
Mellemstor SUV
Bigster er 4,57 meter lang,
1,71 meter høj og 1,81 meter bred (uden sidespejle).
Det har muliggjort glimrende bagsædeplads og
bagageplads, hvor det officielle tal er 612
respektive 1851 liter, når bagsæderyglænene lægges
ned, oven i købet foldbare i forholdet 1:3 valgfrit
i hver side. Og så har Bigster fået elektrisk
bagklap - som den første Dacia nogensinde. Men da
skal man altså lige spendere 6000 kroner ekstra, og
det er kun i Extreme-udgaven man kan få den slags
ekstreme udstyr.


Det genspejler en af de
markante opgraderinger, som Dacia nu er eksponent
for. Blandt andre klare udstyrsmæssige fortrin er
varme i forsæder og rat, multijusterbart rat,
forrudevarme, panorama soltag i topversionen
“Extreme” (som også har køl i boksen i
midterkonsollen), el-ruder for og bag og automatisk
2-zone klimaanlæg.
Stor og klar skærm
Under kørslen har man glæde
af en klar 10,1” berøringsskærm med et glimrende
navigationsanlæg (standard i Extreme og tilkøb i
Expression) og det efterhånden uundværlige
bakkamera, som assisteres af p-sensorer på den
prøvekørte udgave både for og bag. Nøglefri
betjening er også forbeholdt Extreme udgaven. Dertil
kommer hele sikkerhedspakken, inklusive
vognbaneassistent, der dog iblandt kan føles lettere
egenrådig og sender signaler til computeren om at
føreren ikke har fat i rattet, blot fordi han holder
bilen lige i sporet.
Den nye Bigster er bygget på
basis af erfaringerne både hos Renault og Dacia
selv. Man har ønsket at gøre den lydløs, og det er
lykkedes. I forbavsende grad, dels gennem tykkere
glas - 3,85 mm vs 3,50 mm (som er normalen), dels
gennem fiberindlæg i skærmene og en god portion
isoleringsmateriale. Så er det kun indimellem, man
forstyrres af lidt støj fra benzinmotoren, der
træder i karakter, når der skal lades strøm på det
kompakte 1,4 kWh hybridbatteri, der sikrer, at man i
op til 80 procent af tiden kører på elektricitet
alene.

Avanceret hybriddrivline
Benzinmotoren er en
4-cylindret rækkemotor uden turbolader. Under
kraftig acceleration og op ad bakke blander den sig
i driften og den samarbejder da med to elmotorer på
tilsammen 55 hk. Det er dog kun den ene, der hjælper
til driften, den anden står til rådighed, når der
skal skiftes gear og når bilen sætter i gang. Det er
et system, som er velkendt fra Renaults hybridbiler
og det assisteres også en såkaldt multi-mode
automatgearkasse, hvor en computer til stadighed
beregner, hvad der er det optimale gear i forhold
til det øjeblikkelige behov, styret af
kørselsforholdene og speederbevægelsen.
Systemet klæder Bigsteren.
Den har en frihøjde på ikke mindre end 22 cm, og man
har formået af afstemme affjedringen, så vejgrebet
er rigtig godt, både på tør vej og på våd vej, som
der var en del af på testruten. Dens ret beskedne
vægt på 1419 kg gør bilen underholdende at køre, men
den er trods alt ikke en racerbil eller for den sags
skyld en Dakar-rallybil som den Sandrider, Dacia fik
i mål på 4. pladsen i årets udgave af verdens
hårdeste maratonrally.
Langt på energien
Den lave vægt er også med til
at sikre en benzinøkonomi på 21,3-21,7 km/l, men i
det kuperede terræn omkring Marseille var det ikke
muligt, at få et reelt billede af forbruget,
deldistancer undervejs på testruten sandsynliggjorde
dog, at benzinforbruget nærmer sig WLTP tallene.
Hvis det er tilfældet, er det rigtig godt og et
ekstra købsargument.
Sidst men ikke mindst må en
Bigster trække en anhænger på 1500 kg, og Renault
giver 3 års garanti på bilen. Og så lidt praktik i
den virkelige verden: Nødreservehjulet ligger godt
nok under den udtagelige todelte bagagerumsbund, men
donkraften er fastgjort i bagagerummets venstre
side, lige indenfor bagklappen, så man ikke behøver
tømme rummet, hvis den skal i brug. Så er der lige
det med reservehjulet, men der skal også være plads
til forbedring, og man kan selv lægge det et andet
sted, hvis man vil.

|