| 
							 Det er egentlig svært, at 
							sætte en finger på den nye Dacia Bigster. 
							Elbils-glade kunder vil måske anke over, at der ikke 
							findes en fuldt elektrisk version, men den globale 
							multi-teknologiske tilgang, som Renault bygger biler 
							efter, er nu ikke dårlig, slet ikke, faktisk. 
							  
							Det er de også gode til. 
							Renault bygger og sælger både elbiler og biler med 
							forbrændingsmotorer – og selvopladende hybrider. Det 
							er sådan en, den prøvekørte Bigster er. Der kommer 
							også andre varianter, men næppe til Danmark, om end 
							den danske importør netop har oplyst, den 
							firehjulstrukne mild-hybrid version med op til 130 
							hk også vil blive markedsført herhjemme. 
							  
							Til en pris på 340.000 kroner 
							for basisversionen, Expression, og 370.000 kroner 
							for topudgaven, Extreme, får man også temmelig meget 
							bil for pengene, bl.a. en benzinøkonomi, hvor det 
							ikke volder problemer at køre over 20 km/l. Og da 
							prisforskellen på energiforbruget ikke så rasende 
							stor, Fordelen er naturligvis, at man fortsat kan 
							købe benzin - hvilket ikke mindst i Renaults 
							hjemland er ganske tydeligt. Det afspejledes 
							tydeligt under de første internationale prøvekørsler 
							af Dacia Bigster i området omkring Marseille. Det er 
							godt nok ikke mange elbiler, man ser på landevejene. 
							  
							Mellemstor SUV 
							Bigster er 4,57 meter lang, 
							1,71 meter høj og 1,81 meter bred (uden sidespejle). 
							Det har muliggjort glimrende bagsædeplads og 
							bagageplads, hvor det officielle tal er 612 
							respektive 1851 liter, når bagsæderyglænene lægges 
							ned, oven i købet foldbare i forholdet 1:3 valgfrit 
							i hver side. Og så har Bigster fået elektrisk 
							bagklap - som den første Dacia nogensinde. Men da 
							skal man altså lige spendere 6000 kroner ekstra, og 
							det er kun i Extreme-udgaven man kan få den slags 
							ekstreme udstyr. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							Det genspejler en af de 
							markante opgraderinger, som Dacia nu er eksponent 
							for. Blandt andre klare udstyrsmæssige fortrin er 
							varme i forsæder og rat, multijusterbart rat, 
							forrudevarme, panorama soltag i topversionen 
							“Extreme” (som også har køl i boksen i 
							midterkonsollen), el-ruder for og bag og automatisk 
							2-zone klimaanlæg. 
							  
							Stor og klar skærm 
							Under kørslen har man glæde 
							af en klar 10,1” berøringsskærm med et glimrende 
							navigationsanlæg (standard i Extreme og tilkøb i 
							Expression) og det efterhånden uundværlige 
							bakkamera, som assisteres af p-sensorer på den 
							prøvekørte udgave både for og bag. Nøglefri 
							betjening er også forbeholdt Extreme udgaven. Dertil 
							kommer hele sikkerhedspakken, inklusive 
							vognbaneassistent, der dog iblandt kan føles lettere 
							egenrådig og sender signaler til computeren om at 
							føreren ikke har fat i rattet, blot fordi han holder 
							bilen lige i sporet. 
							  
							Den nye Bigster er bygget på 
							basis af erfaringerne både hos Renault og Dacia 
							selv. Man har ønsket at gøre den lydløs, og det er 
							lykkedes. I forbavsende grad, dels gennem tykkere 
							glas - 3,85 mm vs 3,50 mm (som er normalen), dels 
							gennem fiberindlæg i skærmene og en god portion 
							isoleringsmateriale. Så er det kun indimellem, man 
							forstyrres af lidt støj fra benzinmotoren, der 
							træder i karakter, når der skal lades strøm på det 
							kompakte 1,4 kWh hybridbatteri, der sikrer, at man i 
							op til 80 procent af tiden kører på elektricitet 
							alene. 
							 
							
							  
							 
							Avanceret hybriddrivline 
							Benzinmotoren er en 
							4-cylindret rækkemotor uden turbolader. Under 
							kraftig acceleration og op ad bakke blander den sig 
							i driften og den samarbejder da med to elmotorer på 
							tilsammen 55 hk. Det er dog kun den ene, der hjælper 
							til driften, den anden står til rådighed, når der 
							skal skiftes gear og når bilen sætter i gang. Det er 
							et system, som er velkendt fra Renaults hybridbiler 
							og det assisteres også en såkaldt multi-mode 
							automatgearkasse, hvor en computer til stadighed 
							beregner, hvad der er det optimale gear i forhold 
							til det øjeblikkelige behov, styret af 
							kørselsforholdene og speederbevægelsen. 
							  
							Systemet klæder Bigsteren. 
							Den har en frihøjde på ikke mindre end 22 cm, og man 
							har formået af afstemme affjedringen, så vejgrebet 
							er rigtig godt, både på tør vej og på våd vej, som 
							der var en del af på testruten. Dens ret beskedne 
							vægt på 1419 kg gør bilen underholdende at køre, men 
							den er trods alt ikke en racerbil eller for den sags 
							skyld en Dakar-rallybil som den Sandrider, Dacia fik 
							i mål på 4. pladsen i årets udgave af verdens 
							hårdeste maratonrally. 
							  
							Langt på energien 
							Den lave vægt er også med til 
							at sikre en benzinøkonomi på 21,3-21,7 km/l, men i 
							det kuperede terræn omkring Marseille var det ikke 
							muligt, at få et reelt billede af forbruget, 
							deldistancer undervejs på testruten sandsynliggjorde 
							dog, at benzinforbruget nærmer sig WLTP tallene. 
							Hvis det er tilfældet, er det rigtig godt og et 
							ekstra købsargument. 
							  
							Sidst men ikke mindst må en 
							Bigster trække en anhænger på 1500 kg, og Renault 
							giver 3 års garanti på bilen. Og så lidt praktik i 
							den virkelige verden: Nødreservehjulet ligger godt 
							nok under den udtagelige todelte bagagerumsbund, men 
							donkraften er fastgjort i bagagerummets venstre 
							side, lige indenfor bagklappen, så man ikke behøver 
							tømme rummet, hvis den skal i brug. Så er der lige 
							det med reservehjulet, men der skal også være plads 
							til forbedring, og man kan selv lægge det et andet 
							sted, hvis man vil. 
							 
							
							
							  
							 |