- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Dacia Bigster Hybrid 155


STOR opgradering - men stadig “no bullshit”


af Søren Clauding - 28. marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Danmark er Dacia kendt for at være en “no bullshit car”. Det ved man også ude i Europa at den er, for i Europa er den mest solgte personbil Dacia Sandero. Det er anderledes i Danmark, for hér køber bilkunderne billige biler ved at spare afgift, altså elbiler. Og den nye Dacia er ingen fuldt elektrisk bil. Der er dog ingen grund til at fravælge den, for den nye Bigster er bestemt ikke en bullshit bil, selvom den giver mærket et gevaldigt løft og trækker prisen med opad.

 

Det er nemlig en hårfin balance, Renault koncernen skal finde, når de på den ene side ønsker, at løfte Dacia og på den anden side fortsat vil have bilmærket som det, man i lidt pænere sprog også kan kalde Renaults billigbil. Det er ikke desto mindre lykkedes på forbilledlig vis. Og den eneste grund til, at prisen kryber lidt opad, er det uomtvistelige faktum, at der ikke spares på det bidrag, man ved køb af en Bigster tildeler den fælles statskasse.

 

Større end Duster – og dyrere

Renault er om nogen opmærksom på prisfølsomheden på deres biler. Duster modellen, som er den hidtil største Dacia (og som vi stadig har til gode at prøvekøre, men den er da også først lige landet i Danmark), er prissat lige under Bigster. 310.000 kroner for en Duster, 340.000 kroner for den nye storebror. Og samtidig kæmper Renault Megane og Scenic om de kunder, der er gået helt elektrisk.

 

Hvorfor så Bigster? Hvad er egentlig en Dacia Bigster?

 

Allerede i efteråret 2022 præsenterede Dacia deres Bigster-idéer i forbindelse med et model-manifest. Så vi har kendt til den længe. En bil, som nu i serieproduktion og klar til introduktion i Danmark inden sommeren, der kort fortalt er større end Duster. Den er hele 23 cm længere, 5 cm højere, har et markant større bagagerum, og er i det hele taget langt mere familie-rettet end Duster, der nu heller ikke er tosset.

 

Mere end større

Men Bigster er langt mere end bare større. Den giver ganske enkelt Dacia et gevaldigt løft. Den er helt igennem meget mere bil, og det er hér, den meget hurtig kommer til at udfordre bilerne med Renault-skiltet på fronten.

 

Der er dog en klar forskel: Hvor Renault hælder mod det elegante, komfortable og teknisk høj-sofistikerede, er Dacia Bigster langt mere en brugsbil, med større frihøjde, mulighed for firehjulstræk og mere praktisk funktionalitet end Renault’erne. Og så ser en Dacia, uanset model, altså forsat noget anderledes ud end søsterbilerne. Dermed er det faktisk lykkedes Renault, at styre Dacia på plads i verdensbilledet, så den ikke i karambolerer med opfattelsen af Renault. Ganske godt gået.

 

Kører godt - for pengene

Hvordan Bigster designet er skruet sammen, med lidt mindre off-road look end Duster, og en meget lækker personbilsindretning, var synligt på forhånd. Men hvordan den kører – det havde ikke mindst undertegnet set frem til at opleve.

 

Ingen grund til skuffelse, så ganske kort: Prisen taget i betragtning, inklusive samfundsloyal økonomisk opbakning til den danske stat, kører den temmelig godt. Mere specifikt: Dacia har fuldt ud udnyttet den lave vægt på godt 1400 kg - dvs. det meste af 5-700 kg mindre end tilsvarende fuldt elektriske biler - til at give Bigster glimrende vejbeliggenhed, veloplagte kurve egenskaber og en høj grad af stabilitet, hvad de første internationale prøvekørsler på de ofte ret udfordrende veje i området omkring Marseille i Sydfrankrig hurtigt synliggjorde.

 

Passer sammen

Det er ret godt, for Bigster har en god potent drivline, som stiller krav om gode vejegenskaber. Man har oven i købet gjort det så godt, at også når bilen måtte havne udenfor de flade asfaltveje, har den både godt vejgreb og er forbavsende komfortabel. Også regnvejr mestrer den, hvad vi fik dobbelt-bekræftet under prøvekørslerne, da vejrguderne pludselig mente, at vejene skulle sjaskes til med regnvand, og med lyn og torden som den dramatiske baggrund.

 

Med lavprofildæk (205/55-19) på den prøvekørte Extreme version (der nu også var den eneste, der var til rådighed ved prøvekørslerne), gav den sjaskvåde asfalt et billede af en bil, der har næsten uændrede køreegenskaber i den type af vejr – i og når det hele tørrer op igen, så også klarer sig fint i de tørlagte sving.

 

Avanceret hybrid drivline

Maskineriet i testbilerne var af den mere avancerede slags. En 1,8 liters benzinmotor uden turbo, multi-mode automatgearkasse, to elmotorer, der også har til formål at holde benzinforbruget nede, samt forhjulstræk. Op til 155 hestekræfter og et pænt drejningsmoment, som gør det muligt, at køre fra 0-100 km/t på 9,7 sekunder og først standser accelerationen ved 180 km/t.

 

Og alt imens vi satte i gear, kom ikke blot priserne ind på vores medbragte elektroniske aggregater, men også beslutningen om, at den firehjulstrukne udgave også vil blive markedsført i Danmark. Motoren er da en ny 130 hestes TCe Mild Hybrid motor – og prisen? Præcis den samme som hybrid-versionen. Og hvordan så lige det? Jo, den mindre avancerede og mere konventionelle motor er den ene del af forklaringen, den anden del er, at 4X4’eren har manuelt gear. Men mere ved vi i skrivende stund ikke om sidstnævnte.

 

Til gengæld ved vi meget mere om hybridudgaven. Læs selv her

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Dacia prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Teknologisk vellykket og multiteknologisk rigtig

First int. on-board videotest: Dacia Bigster

Bigster er navnet på den ubetinget største Dacia til dato. Vi har prøvekørt den under skiftende vejrforhold på franske veje nord for Marseille og var overraskede over køreegenskaberne - blandt andet. Fuld HD.





Hurtige fakta om ny Dacia Bigster


Introduktion i Danmark ultimo maj 2025

 

Priser - Hybrid 155 og TCe 130 4X4:

Expression: kr. 339.990.

Extreme: kr. 369.990.

 

Hybrid 155: 4 cyl. benzinmotor. 109 hk, 172 Nm/3000 omdr./min. 2 elmotorer, i alt 55 hk, 205 Nm. System: 155 hk/5300 omdr./min. Automatgear. 0-100 km/t: 9,7 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi (WLTP): 21,3-21,7 km/l. 105-106 g CO2/km.

 

TCe 130 4X4: 4 cyl. TCe benzinmotor, mild-hybrid. 130 hk. Manuelt gear. 0-100 km/t: 11,2 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi (WLTP): 16,4-16,7 km/l. 134-137 g CO2/km.

 

Længde: 5,57 meter.

Bredde: 1,81 meter.

Højde: 1,71 meter.

 

Vægt: 1419 kg.

Anhængervægt: Hybrid: 1000 kg. 4X4: 1500 kg.

 

Bagagerumskapacitet: 612-1851 liter (VDA: 546 liter).



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt