- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota GR Yaris Premium

Minus 40 grader er også OK…


Af Søren Clauding – marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Set i lyset af at en Toyota Yaris VM-rallybil skal kunne klare ekstrem hede såvel som isnende kulde, og at Toyota ikke bare er regerende verdensmester, men også har vundet årets første to VM-rallies – Monte Carlo og Swedish Rally – var det vel til også at forvente af en GR Yaris, som er det tætteste man i serieproduktion kan komme en WRC rallybil. Men det er nu noget særligt, at opleve kontrasterne.

 

Det var præcis, hvad undertegnede fik mulighed for, om end med et halvt års mellemrum. Og nej, bilen er ikke blevet kørt i minus 40 grader Celcius, det var kun et overskriftsdrilleri. Men faktisk var temperaturen over 35 grader, da jeg første gang kørte GR Yaris, og den var minus 5 grader, da den blev udleveret til test med danske nummerplader på. Det må jo trods alt være en forskel på 40 grader i nedadgående retning…

 

Fra sommervarme til vinterkulde

Det var med andre ord ret varmt, da den første internationale test af Toyotas nye mini-racer fandt sted. Læs gerne artiklen hér, for al det tekniske skal ikke gentages i denne spalte. Nu gjaldt det både om at vurdere bilen under danske kørselsforhold, og om at vurdere den i vinterkulden. At en vinter uden de store snemængder så begavede os med både kulde, lettere snefald og tilfrosne veje var en foræring.

 

Toyota GR Yaris er nemlig ikke en helt almindelig bil. Det er en bil naturligvis ikke, når den læner sig op af Toyotas succes-racer. Og selvom den ville have store udfordringer ved at holde trit med en VM-bil, er den ret hurtig og ikke mindst ret væver, hvad vinterforholdene satte en tyk streg under.

 

Sande jeg i al slags vejr

På de snoede og ophedede bjergveje i området øst for Lyon, hvoraf dele af strækningen faktisk tidligere har været anvendt i Monte Carlo rallyet, viste den firehjulstrukne GR Yaris sit sande jeg. Den er ikke bare hurtig, men fantastisk gennem kurverne og utrolig let at styre rundt med, hvad videoen fra dengang vidner om. Det viste den i Frankrig og så sandelig også i Dannevang.

 

Der var ikke grundlag for at optage en video i Danmark, for det ville dybest set ikke rigtigt have illustreret oplevelsen, de det ikke er smart at udnytte bilens fartpotentiale på offentlige danske landeveje. Forvaltningen af de 280 hestekræfter og 390 Nm lagt ud på de fire trækkende hjul er ikke desto mindre mere end forbilledlig. Hvis noget skulle retfærdiggøre, at man skal betale over 900.000 kroner for sådan en bil (hvoraf majoriteten godt nok er support af den danske statskasse) er det netop den styringsenhed, der administrerer kræfterne i overensstemmelse med kørslen og de aktuelle kørselsforhold. Flot, flot, flot.

 

Let og væver

En GR Yaris vejer kun 1300 kg, og lav vægt er altid en fordel, når det handler om køredynamik, men det er særlig udtalt på et isglat underlag. Den lave vægt tillader meget senere og meget mere præcise opbremsninger. Man skal ikke bringe en kæmpekolos til standsning, som var den en om end ligeså accelerationsvillig elbil. Hér er forskellen til at tage at føle på. En elbil er som et gigantisk containerskib, hvor GR Yaris i den sammenligning er en væver speedbåd, når der skal skiftes retning og bremses ned.

 

Teknikken i GR Yaris er avanceret. Anskaffer man sådan en bil i stedet for at købe en traditionel sportsvogn, er det fordi teknikken betyder noget. Aat have den, at disponere over den, og måske også en sjælden gang at kunne lege med den, selvom mulighederne indenfor de danske grænser er ret beskedne.



Sænket tyngdepunkt

Men teknikken er gennemført og det er konstruktionen også. Fronthjelm og bagklap er skabt i aluminium, de to sidedøre er rammeløse, taget er udført i kulfiber, siddepositionen er sænket og det særlige instrumentpanel har ikke bare indflydelse på udsynet gennem forruden, men også på bilens lavere tyngdepunkt.

 

Et højt tyngdepunkt mærkes selvklart især ved hurtig kurvekørsel på tør vej, og derfor tilstræber man at gøre det så lavt som muligt. Men det er også af meget stor betydning på glat vej at have så lavt et tyngdepunkt, fordi bilens bevægelser bliver mere rolige og dermed er den lettere at kontrollere.

 

Meget sikker

Det mest overraskende var dog styringscomputerens evne til at fordele og dosere de mange kræfter på de fire hjul. Det gjorde ikke bare GR Yaris mere letkørt uden tab af kørefornøjelse, men også meget sikker.

 

Når alt det er sagt, er GR Yaris da også klædt på til civiliseret transport. Automatgearet gør det let at cruise gennem bytrafikken, varme i rattet er med til at sikre, at frosne fingre ikke er årsagen til at man mister taget i køretøjet. Sædevarmen er uundværlig, indtil motoren har leveret tilstrækkelig termisk varme til at kabinetemperaturen er behagelig. Nøglefri adgang og stemmestyring er også med til at øge komfortoplevelsen. Men affjedringen er naturligvis spændstig, og det kompenserede vinterdækkene ikke for – det havde de måske gjort, hvis det havde været varmere.




PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hot, hottere, hottest hot-hatch >>>

First international test video: Toyota GR Yaris

Trods den stegende hede, som også udfordrede kameraet under optagelsen i sommeren 2024, blev der en on-board video ud af testkørslen af den helt nye 280-hestes hot-hatch fra Toyota, GR Yaris. Den viser ikke mindst, hvordan den avancerede drivline gennem træk på alle fire hjul gør sportslig kørsel til en leg og en unik oplevelse. Testen fandt sted på Laquais banen ved Lyon i Frankrig. Fuld HD.





Model: Toyota GR Yaris
Listepris: Kr. 909.990
Motor og transmission: 3 cyl. 1,6 ltr. turbo benzinmotor: 280 hk/390 Nm/3200-4600 omdr./min. 8 A/T. 4WD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 5,2 sek./ 230 km/t./ 10,5 km/l./ 215 g/km/.
Længde: 4,00 m
Bagagerum: 141 liter
Værd at bemærke: 18" alufælge. 225/45-18 dæk. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme med ventilation. 8” berøringsskærm. Navigation. Adaptiv fartpilot. 3 års garanti + 7 år ekstra service aktiveret garanti.

Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt