Set i lyset af at en Toyota
Yaris VM-rallybil skal kunne klare ekstrem hede
såvel som isnende kulde, og at Toyota ikke bare er
regerende verdensmester, men også har vundet årets
første to VM-rallies – Monte Carlo og Swedish Rally
– var det vel til også at forvente af en GR Yaris,
som er det tætteste man i serieproduktion kan komme
en WRC rallybil. Men det er nu noget særligt, at
opleve kontrasterne.
Det var præcis, hvad
undertegnede fik mulighed for, om end med et halvt
års mellemrum. Og nej, bilen er ikke blevet kørt i
minus 40 grader Celcius, det var kun et
overskriftsdrilleri. Men faktisk var temperaturen
over 35 grader, da jeg første gang kørte GR Yaris,
og den var minus 5 grader, da den blev udleveret til
test med danske nummerplader på. Det må jo trods alt
være en forskel på 40 grader i nedadgående retning…
Fra sommervarme til
vinterkulde
Det var med andre ord ret
varmt, da den første internationale test af Toyotas
nye mini-racer fandt sted.
Læs gerne artiklen hér, for al det tekniske skal
ikke gentages i denne spalte. Nu gjaldt det både om
at vurdere bilen under danske kørselsforhold, og om
at vurdere den i vinterkulden. At en vinter uden de
store snemængder så begavede os med både kulde,
lettere snefald og tilfrosne veje var en foræring.
Toyota GR Yaris er nemlig
ikke en helt almindelig bil. Det er en bil
naturligvis ikke, når den læner sig op af Toyotas
succes-racer. Og selvom den ville have store
udfordringer ved at holde trit med en VM-bil, er den
ret hurtig og ikke mindst ret væver, hvad
vinterforholdene satte en tyk streg under.
Sande jeg i al slags vejr
På de snoede og ophedede
bjergveje i området øst for Lyon, hvoraf dele af
strækningen faktisk tidligere har været anvendt i
Monte Carlo rallyet, viste den firehjulstrukne GR
Yaris sit sande jeg. Den er ikke bare hurtig, men
fantastisk gennem kurverne og utrolig let at styre
rundt med, hvad videoen fra dengang vidner om. Det
viste den i Frankrig og så sandelig også i
Dannevang.
Der var ikke grundlag for at
optage en video i Danmark, for det ville dybest set
ikke rigtigt have illustreret oplevelsen, de det
ikke er smart at udnytte bilens fartpotentiale på
offentlige danske landeveje. Forvaltningen af de 280
hestekræfter og 390 Nm lagt ud på de fire trækkende
hjul er ikke desto mindre mere end forbilledlig.
Hvis noget skulle retfærdiggøre, at man skal betale
over 900.000 kroner for sådan en bil (hvoraf
majoriteten godt nok er support af den danske
statskasse) er det netop den styringsenhed, der
administrerer kræfterne i overensstemmelse med
kørslen og de aktuelle kørselsforhold. Flot, flot,
flot.
Let og væver
En GR Yaris vejer kun 1300
kg, og lav vægt er altid en fordel, når det handler
om køredynamik, men det er særlig udtalt på et
isglat underlag. Den lave vægt tillader meget senere
og meget mere præcise opbremsninger. Man skal ikke
bringe en kæmpekolos til standsning, som var den en
om end ligeså accelerationsvillig elbil. Hér er
forskellen til at tage at føle på. En elbil er som
et gigantisk containerskib, hvor GR Yaris i den
sammenligning er en væver speedbåd, når der skal
skiftes retning og bremses ned.
Teknikken i GR Yaris er
avanceret. Anskaffer man sådan en bil i stedet for
at købe en traditionel sportsvogn, er det fordi
teknikken betyder noget. Aat have den, at disponere
over den, og måske også en sjælden gang at kunne
lege med den, selvom mulighederne indenfor de danske
grænser er ret beskedne.

Sænket tyngdepunkt
Men teknikken er gennemført
og det er konstruktionen også. Fronthjelm og bagklap
er skabt i aluminium, de to sidedøre er rammeløse,
taget er udført i kulfiber, siddepositionen er
sænket og det særlige instrumentpanel har ikke bare
indflydelse på udsynet gennem forruden, men også på
bilens lavere tyngdepunkt.
Et højt tyngdepunkt mærkes
selvklart især ved hurtig kurvekørsel på tør vej, og
derfor tilstræber man at gøre det så lavt som
muligt. Men det er også af meget stor betydning på
glat vej at have så lavt et tyngdepunkt, fordi
bilens bevægelser bliver mere rolige og dermed er
den lettere at kontrollere.
Meget sikker
Det mest overraskende var
dog styringscomputerens evne til at fordele og
dosere de mange kræfter på de fire hjul. Det gjorde
ikke bare GR Yaris mere letkørt uden tab af
kørefornøjelse, men også meget sikker.
Når alt det er sagt, er GR Yaris da også klædt på til
civiliseret transport. Automatgearet gør det let at
cruise gennem bytrafikken, varme i rattet er med til
at sikre, at frosne fingre ikke er årsagen til at
man mister taget i køretøjet. Sædevarmen er
uundværlig, indtil motoren har leveret tilstrækkelig
termisk varme til at kabinetemperaturen er
behagelig. Nøglefri adgang og stemmestyring er også
med til at øge komfortoplevelsen. Men affjedringen
er naturligvis spændstig, og det kompenserede
vinterdækkene ikke for – det havde de måske gjort,
hvis det havde været varmere.


 |