Med verdens kraftigste
serieproducerede 3-cylindrede benzinmotor i
maskinrummet var Toyota GR Yaris allerede ved
lanceringen i 2020 temmelig hot. Nu er den blevet
endnu hottere, og det handler om meget andet end
flere motorkræfter, selvom 280 hk ikke skal
foragtes. Vi har prøvet den forud for den officielle
lancering i Danmark i august, meget betegnende under
hotte, grænsende til steghede temperaturer på
bjergveje i de franske Alper.
Toyota GR Yaris er det, man
populært kalder en hot-hatch. En kompakt bil,
tophængslet bagklap, med en vis form for praktisk
funktion indbygget, og så har den mange
motorkræfter. Sådan er det også for Toyota
hot-hatch, døbt GR Yaris (ikke at forveksle med den
noget mere ydmyge Yaris GR Sport). Men oven i det
har Toyota skabt en bil, der i sin grund
konstruktion har et endnu større potentiale end man
normalt forventer i den bilkategori.
Mere end et statement
Hvorfor? Simpelthen fordi
Toyota GR Yaris ikke alene er et statement, men også
et led i en udviklingsproces, hvor bilers evne til
fx populært sagt at være i dialog med vejen og
derigennem også med føreren har top prioritet. Det
gør man, fordi bilen, foruden at skulle være en
fornøjelse at køre nu og hér, også skal bidrage til
at gøre mere civiliserede hverdagskøretøjer endnu
bedre. Og derigennem indirekte medvirke til, at
fastholde Toyotas position som verdens største
bilproducent, og cementere Toyota mærket som verdens
absolut førende indenfor individuel persontransport.
Dermed ikke sagt, at GR Yaris
ikke er civiliseret. For selvom den har en
spændstighed, som er nødvendig, hvis den sikkert
skal overføre de mange kræfter til underlaget, er
den ikke utålelig fast og ukomfortabel. Det skyldes
antagelig, at man ikke er gået på kompromis med
basiskonstruktionen. For eksempel er et dobbelt
wishbone baghjulsophæng fortsat helt unikt i en bil,
der måler mindre end 4 meter i længden og oven i
købet har et brugbart bagagerum.
Videreudvikling
Allerede i 2020 kunne vi
præsentere den dengang helt nye GR Yaris (læs
om vores første møde med GR Yaris hér >>>), det
foregik på en regnvåd Sjællandsring i Danmark. Siden
prøvede vi den også på almindelig landevej (læs
om vores landevejstest af GR Yaris hér >>>), og
konceptet er dengang beskrevet tilstrækkelig
indgående til, at det fortsat har gyldighed.
Den aktuelle test gælder den
nye 2024 version, for udover de markant anderledes
vejr- og kørselsforhold, som også inkluderede nogle
runder på Circuit Laquais banen et stykke udenfor
Lyon, er bilen blevet gjort endnu bedre, endnu mere
”hot” om man vil, men fortsat med en høj grad af
mening med galskaben.
Flere kræfter
For det første er topeffekten
fra den 3-cylindrede 1,6 liters motor øget fra 261
til 280 hestekræfter. Drejningsmomentet er
tilsvarende vokset med 30 Nm til 390, og så har man
suppleret den manuelle 6-trins gearkasse med et helt
nyudviklet 8-trins automatgear, kaldet GAZOO Racing
Direct Automatic Transmission med ekstremt hurtigt
gearskift, både op og ned i gearene (se videoen her
på siden og husk, at have lyd på).
Bilens vridningsstabilitet er
forøget, affjedringen er forstærket, den har fortsat
firehjulstræk (med Torsen spærredifferentiale både
for og bag) med samme forholdsmæssige kraftfordeling
som i den hidtidige GR Yaris. Med automatgearet
indgår også en yderst effektiv IT-baseret
styremekanisme, som ikke alene tager hensyn til de
aktuelle kørselsforhold, men også ”husker”, hvordan
bilen er blevet kørt i minutterne/ sekunderne
forinden, og tilpasser op- og nedskiftet derefter.
Det virker enestående godt, hvad især hurtig kørsel
på bjergvejene synliggjorde. En del af strækningen
var faktisk en tidligere hastighedsprøve i Monte
Carlo rallyet hen over Col du Granier – men
naturligvis ikke afspærret for anden trafik.
Forbedret køling
For at kunne håndtere de
mange kræfter – og det var dobbelt nødvendigt med
temperaturer langt over 30 grader og bagende sol
(som også slog benene væk under GoPro kameraet
benyttet til on-board videoen her på siden – se 24
sekunder inde i videoen…) – er den opgraderede bil
udrustet med en sub-køler, intercooler spray og et
modificeret luftindtag.
Med til at øge effekten er
også nye letvægts stempler med slid-resistente
stempelringe, og der benyttes en sensor til at styre
indsprøjtningstrykket. Hvad angår bilens performance
medvirker forbedringerne til hurtigere acceleration
(0-100 km/t på nu 5,2 sekunder) – men topfarten er
fortsat elektronisk begrænset til 230 km/t. Især
under banekørslen ved høj fart og på de kraftige
opstigninger på bjergvejene gjorde det kraftige
drejningsmoment dybt indtryk.
Man kan vælge mellem flere
køreindstillinger, men den trods alt korte
testperiode og de grænsende til det ulidelige
temperaturer lagde en vis begrænsning på vores
mulighed for at komme dybere ned i de store
forskelle.
Tilrettet cockpit
I cockpittet lægger man især
mærke til, at instrumentgruppen bag rattet er
sænket, så overkanten nu er 5 cm lavere. Bakspejlet
er desuden hævet 2 cm, hvilket i teorien giver
større udsyn fremad. Sædepositionen er også sænket
2,5 cm.
Undertegnede har imidlertid
ofte behov for at sidde mere opret i sæderne end
gennemsnitsbilisten, så jeg fik ingenting ud af den
sænkede instrumentering, men havde til gengæld et
dårligt udsyn bagud gennem det løftede bakspejl. Med
styrthjelm på til banekørslen var det en udfordring,
at finde en siddeposition, hvor jeg havde
tilstrækkelig afstand til pedalerne og samtidig
kunne nå rattet uden at mit hoved blev presset
fremover og nedad af nakkestøtten. Hvis en GR Yaris
står på ønskesedlen, så tjek siddepositionen ekstra
grundigt.
Usædvanlig bil til prisen
Og en sådan bil står trods en
basispris på 745.000 kroner formentlig på
ønskesedlen også hos mange danskere. Den første
generation GR Yaris er blevet købt af 20.000
europæere og ligeså mange i resten af verden. For de
penge får man et usædvanligt køretøj, der byder på
ultimativ køreglæde og vil gøre enhver track-dag til
en fornøjelse.
Men overvej da seriøst det
nye GR-DAT (automatgear, også med
paddleskift-funktion) til 65.000 kroner og Premium
pakken til samme beløb. Er man i den prisklasse kan
man ligeså godt gå all-in, hvis bankkontoen altså
tillader det.
Toyota GR Yaris i den nye
udgave introduceres i Danmark i august måned.
|