- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First World Test: Toyota GR Yaris

Hot, hottere, hottest hot-hatch


Af Søren Clauding - juni 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med verdens kraftigste serieproducerede 3-cylindrede benzinmotor i maskinrummet var Toyota GR Yaris allerede ved lanceringen i 2020 temmelig hot. Nu er den blevet endnu hottere, og det handler om meget andet end flere motorkræfter, selvom 280 hk ikke skal foragtes. Vi har prøvet den forud for den officielle lancering i Danmark i august, meget betegnende under hotte, grænsende til steghede temperaturer på bjergveje i de franske Alper.

 

Toyota GR Yaris er det, man populært kalder en hot-hatch. En kompakt bil, tophængslet bagklap, med en vis form for praktisk funktion indbygget, og så har den mange motorkræfter. Sådan er det også for Toyota hot-hatch, døbt GR Yaris (ikke at forveksle med den noget mere ydmyge Yaris GR Sport). Men oven i det har Toyota skabt en bil, der i sin grund konstruktion har et endnu større potentiale end man normalt forventer i den bilkategori.

 

Mere end et statement

Hvorfor? Simpelthen fordi Toyota GR Yaris ikke alene er et statement, men også et led i en udviklingsproces, hvor bilers evne til fx populært sagt at være i dialog med vejen og derigennem også med føreren har top prioritet. Det gør man, fordi bilen, foruden at skulle være en fornøjelse at køre nu og hér, også skal bidrage til at gøre mere civiliserede hverdagskøretøjer endnu bedre. Og derigennem indirekte medvirke til, at fastholde Toyotas position som verdens største bilproducent, og cementere Toyota mærket som verdens absolut førende indenfor individuel persontransport.

 

Dermed ikke sagt, at GR Yaris ikke er civiliseret. For selvom den har en spændstighed, som er nødvendig, hvis den sikkert skal overføre de mange kræfter til underlaget, er den ikke utålelig fast og ukomfortabel. Det skyldes antagelig, at man ikke er gået på kompromis med basiskonstruktionen. For eksempel er et dobbelt wishbone baghjulsophæng fortsat helt unikt i en bil, der måler mindre end 4 meter i længden og oven i købet har et brugbart bagagerum.

 

Videreudvikling

Allerede i 2020 kunne vi præsentere den dengang helt nye GR Yaris (læs om vores første møde med GR Yaris hér >>>), det foregik på en regnvåd Sjællandsring i Danmark. Siden prøvede vi den også på almindelig landevej (læs om vores landevejstest af GR Yaris hér >>>), og konceptet er dengang beskrevet tilstrækkelig indgående til, at det fortsat har gyldighed.

 

Den aktuelle test gælder den nye 2024 version, for udover de markant anderledes vejr- og kørselsforhold, som også inkluderede nogle runder på Circuit Laquais banen et stykke udenfor Lyon, er bilen blevet gjort endnu bedre, endnu mere ”hot” om man vil, men fortsat med en høj grad af mening med galskaben.

 

Flere kræfter

For det første er topeffekten fra den 3-cylindrede 1,6 liters motor øget fra 261 til 280 hestekræfter. Drejningsmomentet er tilsvarende vokset med 30 Nm til 390, og så har man suppleret den manuelle 6-trins gearkasse med et helt nyudviklet 8-trins automatgear, kaldet GAZOO Racing Direct Automatic Transmission med ekstremt hurtigt gearskift, både op og ned i gearene (se videoen her på siden og husk, at have lyd på).



Bilens vridningsstabilitet er forøget, affjedringen er forstærket, den har fortsat firehjulstræk (med Torsen spærredifferentiale både for og bag) med samme forholdsmæssige kraftfordeling som i den hidtidige GR Yaris. Med automatgearet indgår også en yderst effektiv IT-baseret styremekanisme, som ikke alene tager hensyn til de aktuelle kørselsforhold, men også ”husker”, hvordan bilen er blevet kørt i minutterne/ sekunderne forinden, og tilpasser op- og nedskiftet derefter. Det virker enestående godt, hvad især hurtig kørsel på bjergvejene synliggjorde. En del af strækningen var faktisk en tidligere hastighedsprøve i Monte Carlo rallyet hen over Col du Granier – men naturligvis ikke afspærret for anden trafik.



Forbedret køling

For at kunne håndtere de mange kræfter – og det var dobbelt nødvendigt med temperaturer langt over 30 grader og bagende sol (som også slog benene væk under GoPro kameraet benyttet til on-board videoen her på siden – se 24 sekunder inde i videoen…) – er den opgraderede bil udrustet med en sub-køler, intercooler spray og et modificeret luftindtag.

 

Med til at øge effekten er også nye letvægts stempler med slid-resistente stempelringe, og der benyttes en sensor til at styre indsprøjtningstrykket. Hvad angår bilens performance medvirker forbedringerne til hurtigere acceleration (0-100 km/t på nu 5,2 sekunder) – men topfarten er fortsat elektronisk begrænset til 230 km/t. Især under banekørslen ved høj fart og på de kraftige opstigninger på bjergvejene gjorde det kraftige drejningsmoment dybt indtryk.

 

Man kan vælge mellem flere køreindstillinger, men den trods alt korte testperiode og de grænsende til det ulidelige temperaturer lagde en vis begrænsning på vores mulighed for at komme dybere ned i de store forskelle.

 

Tilrettet cockpit

I cockpittet lægger man især mærke til, at instrumentgruppen bag rattet er sænket, så overkanten nu er 5 cm lavere. Bakspejlet er desuden hævet 2 cm, hvilket i teorien giver større udsyn fremad. Sædepositionen er også sænket 2,5 cm.

 

Undertegnede har imidlertid ofte behov for at sidde mere opret i sæderne end gennemsnitsbilisten, så jeg fik ingenting ud af den sænkede instrumentering, men havde til gengæld et dårligt udsyn bagud gennem det løftede bakspejl. Med styrthjelm på til banekørslen var det en udfordring, at finde en siddeposition, hvor jeg havde tilstrækkelig afstand til pedalerne og samtidig kunne nå rattet uden at mit hoved blev presset fremover og nedad af nakkestøtten. Hvis en GR Yaris står på ønskesedlen, så tjek siddepositionen ekstra grundigt.

 

Usædvanlig bil til prisen

Og en sådan bil står trods en basispris på 745.000 kroner formentlig på ønskesedlen også hos mange danskere. Den første generation GR Yaris er blevet købt af 20.000 europæere og ligeså mange i resten af verden. For de penge får man et usædvanligt køretøj, der byder på ultimativ køreglæde og vil gøre enhver track-dag til en fornøjelse.

 

Men overvej da seriøst det nye GR-DAT (automatgear, også med paddleskift-funktion) til 65.000 kroner og Premium pakken til samme beløb. Er man i den prisklasse kan man ligeså godt gå all-in, hvis bankkontoen altså tillader det.

 

Toyota GR Yaris i den nye udgave introduceres i Danmark i august måned.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board test video: Toyota GR Yaris 2024

Trods den stegende hede, som også udfordrede kameraet under optagelsen, blev der en on-board video ud af testkørslen af den helt nye 280-hestes hot-hatch fra Toyota, GR Yaris. Den viser ikke mindst, hvordan den avancerede drivline gennem træk på alle fire hjul gør sportslig kørsel til en leg og en unik oplevelse. Testen fandt sted på Laquais banen ved Lyon i Frankrig. Fuld HD.









Korte fakta om Toyota GR Yaris 2024
Introduktion i Danmark: august 2024

Motor: 3 cyl 1,6 l. benzin turbomotor. 280 hk/6500 omdr./min. 390 Nm/3250-4600 omdr./min. 6 M/T. alternativt 8 trins automatgear. Permanent 4X4. Torsen spærredifferentiale for og bag.

0-100 km/t: 5,2 sekunder (begge versioner)
Topfart: 230 km/t elektronisk begrænset.

Længde: 4 meter
Vægt: 1300 kg.
Link til importøren


3125/40-18 hjul.




Over hanskerummet er indbygget en fordybning til fx installation af egne eksterne instrumenter - triptæller el.lign.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt