Allerede i december 2020
havde vi mulighed for, at prøvekøre den avancerede
GR-version af Toyota Yaris. Den er udsprunget af
Toyota’s rally-afdeling og succes i rally-VM med
sigte på endnu større fremtidig succes. Bilen er i
serieproduktion, den fungerede godt på den regnvåde
FDM Sjællandsring, den er også en ægte
landevejsracer - men kan den overhovedet bruges i
hverdagen? Det satte vi os for at prøve.
Allerførst: Den mere
detaljerede gennemgang af den 261 hestekræfter
stærke GR Yaris gentages ikke her, den kan fortsat
læses fra den første prøvekørsel på FDM’s testbane (læs
testen af Toyota GR Yaris her >>>). I disse
linjer handler det om hverdagen med en GR Yaris. Og
kort fortalt: Den blev ikke en i bogstavelig
forstand så rystende oplevelse, som den stramme
affjedring og det race-optimerede set-up kunne
tænkes at ende op i - se on-board videoen i den
lille landsby og på de danske landeveje her på
siden.
Men man skal være helt klar
på, hvorfor man anskaffer en GR Yaris til den nette
sum af en halv million kroner.
Fordi man vil
I undertegnedes optik er det
ene og alene fordi man vil. En GR Yaris er muligvis
et investeringsprojekt, for der fremstilles næppe
flere end FIA’s homologerings-proces kræver, men i
dagligdagen skal man have lyst til at køre bilen,
hver gang man sætter sig til rette i de faste
skålformede sportssæder og har fundet sig til rette
med, at der ikke er mere plads i bagagerummet end i
en Toyota Aygo.
Man skal glæde sig over
sublime køreegenskaber med sigte på vejgreb, styring
og masser af kræfter (den er næste fire gange så
kraftig som førnævnte Aygo), og indstille sig på, at
den er en egoistbil for to. For bagsædepassagererne
vil med stor sandsynlighed blive køresyge efter de
første tre kurver, hvis man benytter sig af GR
Yaris’ accelerationsformåen og greb gennem kurverne.
Ligesom en sportsvogn
Men hov, det kan man jo sige
om en del biler. De er blot ikke fremstillet med
rally-VM som omdrejningspunkt, det er typisk
sportsvogne og da kan jo glæde sig over at prisen på
en GR Yaris er beskeden – sammenlignet med fx en
Porsche, eller for den sags skyld Toyotas egen GR
Supra. Med en GR Yaris får man en ægte
landevejsracer med køreegenskaber på snoede
bjergveje, som langt overgår de fleste sportsvogne.
Så egentlig er det da bare om
at komme afsted. Ned ad en Autobahn har vi ikke kørt
GR Yaris, men besøget på Sjællandsringen indikerer,
at høj fart ikke er hverken udmattende eller
ukomfortabelt. Den spændstige affjedring er som på
en rallybil, sat op til et asfaltrally. Dvs. bilen
er stabil og forbavsende lidt støjende, når
hastigheden er konstant. Det er først, når speederen
trædes i bund, at motoren bliver mere højlydt.
Betryggende fartformåen
Under skiftende vejrforhold
er vejbeliggenheden og firehjulstrækket en stor
sikkerhed, og benzinøkonomien… selv den er
acceptabel, effekt og køreegenskaber taget i
betragtning og ikke nævneværdig anderledes end for
mange af de for tiden så pris-populariserede plug-in
hybrider, når de er løbet tør for strøm.
Den prøvekørte version var
iført ”GR Circuit” pakken, som er ultimativ og
egentlig kun bør tilvælges, hvis man har til hensigt
iblandt at boltre sig på en racerbane ved de
såkaldte track-days. Den inkluderer nemlig bl.a.
Michelin Pilot Sport dæk, der giver et suverænt
vejgreb, men også er lidt støjende. Samt et Torsen
spærredifferentiale, der egentlig ikke giver meget
mening til hverdagskørsel.
Ingen blærerøvsbil
Så tilbage til
indgangsspørgsmålet: Duer en GR Yaris i hverdagen?
Svaret er: Ja, men med de nævnte forbehold. Er man
til race og hurtige biler er det et klart ”Ja”, er
man nysgerrig, er det en forholdsvis billig måde at
komme i besiddelse af en potent landevejsracer på.
Er man ikke til den slags, så hold fingrene væk.
Og sidst, men for nogle ikke
mindst: En GR Yaris er på ingen måde en
blærerøvsbil. Formentlig fordi at rallykørere
sjældent er blærerøve. De kan blot godt lide at
mestre fænomenal teknik, kontrollere bilers kørsel
på højt niveau og nyde fornemmelsen af fart – plus
en masse andet i øvrigt. Men intet blær…
|