Måske var det vigtigste
”produkt” på Toyotas alt omfavnende Kenshiki Forum i
Amsterdam det lidt uhåndgribelige nye KINTO-brand,
men der var nye biler nok til at stjæle billedet,
især for dem, der besidder et naturligt fart-gen.
Toyota satser som bekendt på
motorsport i bred forstand. Toyota er regerende
verdensmester i langdistance racing (inklusive
24-timers Le Mans), Nasser Al-Attiyah vandt Dakar
sidste år i en Toyota Hilux og Ott Tänak blev
rally-verdensmester i en Toyota Yaris WRC.
Sidstnævnte, altså bilen, er
udviklet i samarbejde med Tommi Mäkinen Racing, der
også er driftsansvarlig for Toyotas VM-deltagelse
under Gazoo Racing-vingerne. Og den tidligere
firedobbelte finske rallyverdensmester, altså
Mäkinen, har også været involveret i udviklingen af
en helt ny, mere end hot hatch. Toyota GR-Yaris er
navnet, og bilen er den anden i en serie af potente
landevejsbiler, som Toyota GR er godt i gang med at
udvikle. Den første var GR-Supra og den har man også
præsenteret en ny udgave af.
Gazoo Racing GR står netop for
Gazoo Racing og navnet kan langt hen ad vejen
sammenlignes fx AMG-Mercedes, BMW M-Sport og Nissan
Nismo. Men Toyota har en bred vinkel på deres
produkter, og det kendetegner også GR.Godt
nok var der salgstal-restriktioner på den første
bølge af GR Supra biler, udstyret med 340 hestes
3-liters motorer, netop udviklet i samarbejde med
BMW, men nu er der en ny på vej med færre
hestekræfter og er dermed også økonomisk lettere
tilgængelig.
Helt galt går det dog ikke med
kræfterne – 2-liters turbomotoren er god for 258
hestekræfter og 400 Nm. 100 km/t nås på 5,2 sekunder
og den forventes at lande på en pris i nærheden af
800.000 kroner, når den kommer på markedet sidst på
foråret.
Toyota GR Supra 2,0. GR Yaris – 3
cylindre, 4X4 og 261 hk GR Yaris
er der ikke sat pris på, men der bliver nok at tage
af, for Toyota bygger 25.000 af slagsen, så de kan
blive homologeret af FIA til motorsport. GR Yaris er
bygget efter alle kunstens regler: Ny og
gennemgribende anderledes brug af TNGA-B platformen
med fx et avanceret multilink baghjulsophæng, tag i
karbonfiber og motorhjelm, døre og bagklap i
aluminium.
Toyota har fortsat stor fokus på motorsport og har
skabt denne 261-hestes GR Yaris til gade (og rally)
brug. Den har tre døre og et coupéagtigt design,
som bl.a. gør bilen over 9 cm lavere. Bagspoiler,
sidespoilere og en gigantisk køler gør et stort
visuelt indtryk, men maskinkraften er måske i
praksis det mest overvældende: 261 hestekræfter og
360 Nm frembragt af en 1,6 liters 3-cylindret
turbobenzinmotor. GR Yaris har også et avanceret
firehjulstræk med dobbelt Torsen
spærredifferentiale, hvor fordelingen af kræfter
mellem for- og bagaksel kan reguleres i tre tempi.
De tørre performancetal er: 0-100 km/t: 5,5 sekunder
elektronisk begrænset topfart på 230 km/t. Husk:
Bilen er blot 4 meter lang. I Danmark dukker den op
sidst på året.
306-hestes RAV4
Plug-in Udenfor Gazoo Racings
domæne er der også kommet masser af kræfter til den
kommende Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Den kommer på
markedet i sensommeren og vil da tilbyde 306
hestekræfter totalt set, baseret på den nuværende
2,5 liters 218-hestes selvopladende hybridmotor samt
to elmotorer, hvoraf den ene nede bagtil sikrer
bilens permanent firehjulstræk.
0-100 km/t på 6,2 sekunder, 77 km/l (WLTP), 65
kilometer på elektricitet alene, muliggjort af en 20
procent bedre energi effektivitet end det, de
nærmeste konkurrenter kan præstere. Den supplerer de
eksisterende RAV4 modeller, som har været en meget
stor succes siden introduktionen i 2019. 130.000 er
der solgt i Europa, hvoraf stort set alle
vesteuropæere har valgt den selvopladende udgave,
som der er solgt 115.000 af.
Uigenkendelig brintbil Og så er
det ikke til at se det, ikke engang hvis man ved
det, men den helt nye Toyota Mirai generation 2, som
også havde premiere på Kenshiki Forum, er skabt på
den meget fleksible TNGA-platform, selvom bilen er
næsten 5 meter lang (på nær 2 cm). Den har stort set
ingen lighed med forgængeren, der var Toyotas første
brintbil. Den nye er elegant, yderst moderne og så
er rækkevidden øget med 30 procent til 650
kilometer.Den nye
Mirai er baghjulstrukken og en perfekt vægtbalance
opnås bl.a. ved hjælp af tre brinttanke i stedet for
én. Der er ikke oplyst effekt-tal og heller ikke
lanceringstidspunkt i Danmark. Det sidst har nok
meget at gøre med, i hvilket tempo udbygningen af
brint-infrastrukturen i Danmark finder sted. Selvom
brint kun i meget begrænset omfang kan tankes i
Danmark, er den hidtidige Toyota Mirai
internationalt blevet solgt i 10.000 eksemplarer
siden lanceringen i 2014.
Lexus er først med el
Lexus er også blevet Danmark-aktuel i
forbindelse med relanceringen netop nu. I Amsterdam
præsenterede koncernen dens første serieproducerede
fuldt elektriske bil, netop i form af en Lexus. Den
har navnet UX 300e, hvilket dækker over en
rækkevidde på mere end 300 kilometer, for man har i
respekt for verdens litium-reserver valgt, ikke at
installere et overdimensioneret batteri, men ét på
54 kWh, som ret beset rækker for de fleste
elbils-brugere. Hvis og i givet fald hvornår den
havner i Danmark er ikke besluttet.
Og så er der også lige mulighed for fra
Amsterdam at vise en stregtegning af Toyotas
kommende nye B-SUV. Det er ret tænkeligt, at den
færdige bil står klare på Genève motor show i
begyndelsen af marts, og er bilen tæt på
stregtegningen, er der dømt succes fra lanceringen.
Det er i øvrigt den selvsamme platform, GA-B, som
den kommende nye Yaris er baseret på, som også
danner basis for B-SUV’en.
|