For første gang nogensinde har
Toyota Motor Europe afholdt en samlet event for
virksomhedens produkter. Under det godt nok meget
lidt europæiske navn, Kenshiki Forum, var der
foruden verdens mest solgte bilmærke, Toyota, fokus
på både motorsportsafdelingen ”Gazoo Racing”,
eksklusiv mærket Lexus, der nu også er aktuelt i
Danmark, og det helt nye ”brand”, KINTO, som havde
officiel Europa-premiere under eventet, som fandt
sted i Amsterdam.
I traditionel forstand var der
spændende nye biler på show, men måske var det mest
banebrydende, det ikke særlig håndgribelige nye
mærke KINTO. KINTO-navnet kommer af det japanske ord
Kintoun. Det er en animations filmfigur, der
arrangerer ”on-demand” transport på en sky. Og det
er i få ord, hvad også Toyota dermed har taget hul
på.
Fælles paraply I første omgang
er der tale om under samme paraply at samordne alle
Toyotas eksisterende mobilitets-relaterede
aktiviteter og derved sikre sammenhængen og
koordinationen. Det vil gøre det lettere, at gå
målrettet til værks, når der fremover satses på at
skabe mobilitet-løsninger og dermed at overskride
grænserne til den traditionelle satsning på biler.
På kort sigt handler det om full-service leasing,
samkørsel, delebiler og flexleasing.
Men også de
digitale platforme, som skal underbygge begrebet
”connected cars” inkluderes i KINTO. Man skaber fire
helt konkrete produkter: KINTO One (fuld-service
leasing-tilbud), KINTO Share (delebilskoncept
baseret på i første omgang Toyota hybridbiler),
KINTO Join (et samkørsels-koncept) samt KINTO Flex
(abonnements-baseret bil-leasing).
Den spændende fremtid Men det
spændende ligger i fremtiden, den som er vanskelig
at forudsige, men omvendt fungerer som drivkraft for
nytænkning. Man kan fx forestille sig en samordnet
net-baseret mobilitets-butik, hvor kunderne
individuelt kan assisteres til at definere deres
mobilitetsbehov og siden få foreslået den optimale
løsning, som også inkluderer samspil med offentlige
tilbud i form af de gængse typer af offentlig
transport.Ideen er,
indenfor en tidshorisont på måske 10-30 år, hvor de
lige nu helt unge mennesker naturligt vil have
udviklet andre behov end dem, der aktuelt tilgodeses
ved hjælp af traditionel biltransport, at være parat
til at imødekomme også de nye generationer. Det er
en dynamisk og fleksibel proces, hvor ingredienserne
til stadighed skal afgøres af aktuelle betalbare
behov. For i sagens natur er Toyota ikke et
filantropisk foretagende. KINTO-paraplyen er den
samlende enhed i Toyota-koncernen, der garanterer
sammenhæng i tingene og at virksomheden også som
organisation bevæger sig i en samlet retning.
Samfundsansvar Trods det
forretningsmæssige grundlag er det ikke desto mindre
underliggende bag alle Toyotas aktiviteter, at man
som ansvarlig virksomhed ønsker at tage et
samfundsansvar. Det rækker fx helt nærværende til,
at Toyota koncernen er partner ved de kommende
olympiske lege og nok så vigtigt også de
paralympiske lege ud fra devisen, at Toyota vil
skabe mobilitet for alle, og at intet er umuligt.
Blandt de aktuelle, håndgribelige produkter, der
blev vist frem på Kenchiki Forum, var såvel en
trehjulet indkøbsscooter som en regulær elektrisk
kørestol i et fancy, moderne design – et funktionelt
transportmiddel behøver jo ikke se kedeligt og
deprimerende ud.
I øvrigt betyder Kenchiki ”Indsigt skaber forståelse”.
Jo, de kan noget med ord, de dér Toyota folk.
Link til importøren |