- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: MG3 Hybrid+ Luxury

Powerfuld hybrid til overkommelig pris


Af Søren Clauding – marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er slående, at en af de strategier, som har gjort Toyota til verdens største bilproducent, er taget direkte i brug af den kinesiske virksomhed, SAIC, der for nogle år købte det navnkundige britiske bilmærke, MG. Toyota har satset på multiteknologi, vel vidende at mobilitetsbehov kan og er meget forskellige, og det samme gør SAIC. Det er den nye MG3 Hybrid+ et godt eksempel på.

 

MG3 Hybrid+ er en rendyrket selvopladende hybrid. Den er udrustet med en 4-cylindret 1,5 liters Atkinson cycle benzinmotor, der yder 102 hestekræfter. Systemeffekten på bemærkelsesværdige 194 hestekræfter opnås ved hjælp af en elmotor på 136 hestekræfter og nok så vigtigt 250 Nm. For det er de kræfter, der tilsammen gør det muligt for den kompakte hatchback at nå 100 km/t på 8 sekunder.



Kørselsforholdende styrer

Drivlinen er avanceret på den måde, at den via en 3-trins automatgearkasse kan optimere enkelt-elementerne i maskinrummet, så bilen kan køre på benzin alene, eller i en kombination af benzin og elektricitet, eller på elektricitet alene. Det er de aktuelle kørselsforhold såvel som den beregnede optimale kombination af de to motorer, der afgør hvorfra kræfterne kommer. Er der ikke nok strøm på det forholdsvis store 1,8 kWh 350 Volt hybridbatteri, tager en separat generator på 45 kW respektive 60 Nm sig af hurtigopladningen.

 

I praksis kan man derved opleve, at kræfterne leveres i et til dels uforudsigeligt skift mellem motorerne, som dog ikke kan mærkes nævneværdigt, hvis man ikke udnytter kræfterne, men som naturligvis kan høres. Det gør det imidlertid vanskeligt som fører at blande sig i drivlinens arbejde, og det er vel reelt nok, nu den er skabt, så den kan klare det selv. Ved hurtig acceleration blander gearskiftet sig gennem ret langsomme skift, hvor elmotoren ikke helt kan fortsætte accelerations-hastigheden mens der skiftes. Nøjes man med at køre i det beherskede ”Eco-mode” lægger man ikke meget mærke til det.

 

Billig men forslugen

MG3 Hybrid+ er en billig bil, set i forhold til konkurrenterne i klassen, som bl.a. omfatter Toyota Yaris og Honda Jazz. Og også set i sammenhæng med, at der skal betales fuld registreringsafgift (på samme måde, i øvrigt, som de to nævnte i samme klasse). Den har meget mere effekt og et fremragende WLTP tal for benzinøkonomien – 22,7 km/l – hvilket ikke er væsensforskelligt fra de tal, som Yaris og Jazz har med på specifikationsarket.

 

Men i praksis… Hvor man med moderat speederfod ubesværet kan opnå WLTP tallene i de to ”japanere”, kom vi ikke i nærheden af WLTP-værdien under vores test. Vi sluttede efter godt og vel 200 kilometer varieret kørsel på omkring 16 km/l. Men mest bemærkelsesværdigt var det, at ved bykørsel og højeste regenereringsniveau kørte MG’en ikke længere på literen, hvad der ellers kendetegner selvopladende hybridbiler, fordi de kører mere elektrisk ved lav fart og har mere regenerering af kørselsenergien.

 

Måske spillede kulden ind

Hvor meget det betyder for valget af en MG3 Hybrid+ skal vi lade være usagt. Og det skal ikke udelukkes, at det kolde vejr med temperaturer omkring frysepunktet ligesom i regulære elbiler reducerer batterikapaciteten væsentligt - batteriet er desuden placeret under bagsæderne. Men vi har ikke bemærket en dårligere benzinøkonomi på andre selvopladende hybridbiler når det har været koldt.

 

Nu er benzinforbruget jo ikke det eneste, det handler om. 194 hestekræfter og hurtig acceleration, især ved lavere hastigheder, gør bilen agil i bytrafikken. Den lave vægt på under 1300 kg gør den også udmærket i snævre kurver på landevejen. Frihøjden er med 14,8 cm en smule over normalen for en kompakt personbil i den størrelse og højden på 1,5 meter ligeså. Men det er småtingsafdelingen og påvirker næppe køreegenskaberne væsentligt.



Støddæmperne har det som hovedregel godt, så længe vejen er plan. Bliver asfalten meget ujævn, opleves undervognen som forholdsvis stram. Det er dog ikke ualmindeligt i andre mindre biler.

 

Spartansk og luksuriøs

Og hvor lille er den så? Med 4,11 meters længde er den nærmest det, man kan kalde en super-mini. Bagagerummet leverer en kapacitet på 241 liter, som bliver til 983 liter, når bagsæderyglænet lægges ned. Og ja, bagsæderyglænet er skrevet i éntal. For der er kun ét, som ikke kan deles.

 

Det ville ikke have været mærkeligt, hvis det havde været basisversionen til 215.000 kroner, men den prøvekørte Luxury-version er prissat til 250.000 kroner. Der dog en del udstyr, også af den slags man ikke nødvendigvis forventer i en benzinbil i den prisklasse. Fx varme i rattet (og forsæder), adaptiv fartpilot, 360 grader kamera, nøglefri betjening, el-foldbare sidespejle og rear cross traffic alarm.

 

Elektronik versus praktik

Navigation er også med i udstyrspakken, og på en måde virker det som om, at elektronisk udstyr har høj prioritet, hvorimod udstyr som et rat, der også kan indstilles i længderetningen, er fravalgt. Det havde bl.a. den uheldige effekt, at undertegnede med mine 1,80 meters højde havde svært ved at finde en god siddeposition, hvor jeg også kunne nå rattet. Det kompenserer man naturligvis for ved at sidde meget opret, men det er ikke udpræget behageligt. Er man mindre, er problemet det formentlig også.

 

På minussiden tæller også en anhængervægt på beskedne 500 kg, mens det på plussiden er attraktivt at få en fabriksgaranti på 7 år (max 150.000 km) med i købet. De 7 år gælder i øvrigt også batteriet og rustgennemtæring.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: MG3 Hybrid+ Luxury
Listepris: Kr. 249.999
Motor og transmission: 4 cyl. 1,5 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor: 102 hk/128 Nm. System: 194 hk/3400 omdr./min. 3 A/T. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 8 sek./ 170 km/t./ 22,7 km/l./ 100 g/km/.
Længde: 4,11 m
Bagagerum: 241-983 liter
Værd at bemærke: 16" alufælge. Nøglefri betjening. Højdejusterbart rat med varme. Adaptiv fartpilot. Vejbaneassistent.  Sædevarme. Navigation. 360 grader kamera. 7 års mekanisk garanti og på batteri og mod rustgennemtæring.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt