Det ville egentlig være så
let at skrive, at MG ZS Hybrid+ blot er en
forstørret MG3 Hybrid+, alene fordi den har samme
drivline. Men sådan er det typisk med biler: Der
udvikles en teknik, og så bygges den ind i mange
forskellige karrosserityper. Men nu er det sagt:
Drivlinen er speciel, og den har vi beskrevet i
testen af MG3'eren.
Men hvad MG3 ikke har, i
samme mængder som MG ZS, er plads. Det er virkelig
XZ’ens styrke. Faktisk er der så meget rummelighed,
at man undrer sig lidt over, hvad man egentlig har
tænkt mht. de øverste 10-15 cm. For hovedhøjden er
ret stor, for nu at side det mildt. Det udmønter sig
direkte i bilens totalhøjde på 1,64 meter, som
næsten er SUV-dimensioner. Men en XZ er ikke en SUV.
Bedre harmoni
Den har forhjulstræk, en
smule forøget frihøjde på i alt 16,1 cm, men på
mange måder er harmonien bedre i XZ, måske netop
fordi forventningerne og oplevelsen af bilen
generelt er det.
Drivlinen er som nævnt ens,
dvs. en 136 hestes elektrisk traction-motor, der får
sin energi fra et 1,83 kW litium-ion batteri, der
oplades gennem regenerering og elektricitet fra en
45 kW generator - som drives af en 102-hestes
4-cylindret 1,5 liters Atkinson Circle benzinmotor.
0-100 km/t klares på 8,7 sekunder, hvilket er 0,7
sekunder langsommere end MG3.



Affjedringen er
uforandret
Affjedringen er imidlertid
ikke meget forskellig fra MG3, hvilket stemmer meget
godt med den større højde og en mervægt på godt 100
kg. Det er i den forbindelse også mere
“tilladeligt”, at have den lidt spændstige berøring
med kørebanen, for kører man frisk, som
motorkræfterne måske lægger op til, kan affjedringen
godt håndtere udfordringen.
Måske ville
affjedringskomforten dog kunne forbedres med 17”
fælge i stedet for 18”.
Til gengæld oplever man den
samme træghed i gearskiftet som i MG3. Benzinmotoren
leverer sine kræfter, som iblandt også hjælper
elmotoren direkte til at trække bilen, gennem en
tre-trins transmission. Men den er ligeså langsom
som de gammeldags semi-automatiske hydrauliske
gearskift systemer, der aldrig blev en succes.
Lettere at tage den med
ro
Derfor kan man risikere, at
bilen under acceleration taber fremdrift i flere
sekunder, fordi elmotoren ikke har power nok til at
fastholde accelerationen. Det samme gjorde sig
gældende i MG3. Forskellen er blot, at MG3 i højere
grad end ZX lagde op til frisk kørsel. Så derfor er
det på en måde også lettere at tage den med ro i ZX.
Benzinøkonomien er ikke
overraskende ringere end i MG3 - mere vægt og større
luftmodstand, det kunne ikke være anderledes.
WLTP-tallet er 19,6 km/l, men det tal kunne vi som i
MG3 heller ikke i ZS komme i nærheden af, selvom vi
var meget forsigtige. 15 km/l er realistisk - ved
forsigtig kørsel i Eco-mode.
Det gør måske ikke så meget,
for det er ikke mindst på ejerafgiften, der spares
penge på en hybridbil, så dér spiller de gunstige
WLTP tal en væsentlig rolle.
God plads, men…
Der er som nævnt god plads i
kabinen, men bilen er ikke bygget til en fører, der
ikke opfylder normtallene for menneskestørrelse.
Korte arme og korte ben er intet problem, men lange
ben og arme med almindelig længde savner et
længdejusterbart rat, og det har MG ZX ikke. Til
gengæld er rattet opvarmet, men ligesom sædevarmen
kun i ét step - varme eller ikke varme.
12,3” skærmen i
midterkonsollen er tydelig og skarp, men reaktionen
er ikke altid lige hurtig. 360 grader kameraet er en
god funktion, men man skal huske fx at tænde for
sædevarmen mens man holder stille og inden der
sættes i gear. Ellers tænder kameraet øjeblikkeligt
og beslaglægger hele skærmen. Og da kan man ikke
andet end at køre.
Digitale småting
Vi oplevede også som i MG3
en ”hastighedsgrænse-afkoder”, der ofte slap sit tag
i virkeligheden, men heldigvis kan den medfølgende
skarpe lydangivelse slås fra. Det kræver blot, at
man går et par punkter ind i skærm-menuerne – det
skal dog gøres hver gang systemet har været slukket.
Med til udstyret hører en
app, som kan varetage visse fjernstyringsfunktioner.
Eksempelvis “Find Car”, Status og betjening af
dørlås. Bilen er ellers nøglefri, men dørlåsen skal
betjenes manuelt ved tryk på en knap på dørgrebet.
Den billigste ZX Hybrid+ er prissat til 250.000 kroner
og 285.000 kroner er prisen for den prøvekørte
Luxury version. Den læner sig direkte op ad
hybrid-kolleger fra Toyota, fortrinsvis Corolla
Cross - men prisen på sådan en er markant højere.
 |