- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: MG ZS Hybrid+ Luxury

Harmonisk og brugbar hybrid


af Søren Clauding - marts 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ville egentlig være så let at skrive, at MG ZS Hybrid+ blot er en forstørret MG3 Hybrid+, alene fordi den har samme drivline. Men sådan er det typisk med biler: Der udvikles en teknik, og så bygges den ind i mange forskellige karrosserityper. Men nu er det sagt: Drivlinen er speciel, og den har vi beskrevet i testen af MG3'eren.

 

Men hvad MG3 ikke har, i samme mængder som MG ZS, er plads. Det er virkelig XZ’ens styrke. Faktisk er der så meget rummelighed, at man undrer sig lidt over, hvad man egentlig har tænkt mht. de øverste 10-15 cm. For hovedhøjden er ret stor, for nu at side det mildt. Det udmønter sig direkte i bilens totalhøjde på 1,64 meter, som næsten er SUV-dimensioner. Men en XZ er ikke en SUV.

 

Bedre harmoni

Den har forhjulstræk, en smule forøget frihøjde på i alt 16,1 cm, men på mange måder er harmonien bedre i XZ, måske netop fordi forventningerne og oplevelsen af bilen generelt er det.

 

Drivlinen er som nævnt ens, dvs. en 136 hestes elektrisk traction-motor, der får sin energi fra et 1,83 kW litium-ion batteri, der oplades gennem regenerering og elektricitet fra en 45 kW generator - som drives af en 102-hestes 4-cylindret 1,5 liters Atkinson Circle benzinmotor. 0-100 km/t klares på 8,7 sekunder, hvilket er 0,7 sekunder langsommere end MG3.


 

 


Affjedringen er uforandret

Affjedringen er imidlertid ikke meget forskellig fra MG3, hvilket stemmer meget godt med den større højde og en mervægt på godt 100 kg. Det er i den forbindelse også mere “tilladeligt”, at have den lidt spændstige berøring med kørebanen, for kører man frisk, som motorkræfterne måske lægger op til, kan affjedringen godt håndtere udfordringen.

 

Måske ville affjedringskomforten dog kunne forbedres med 17” fælge i stedet for 18”.

Til gengæld oplever man den samme træghed i gearskiftet som i MG3. Benzinmotoren leverer sine kræfter, som iblandt også hjælper elmotoren direkte til at trække bilen, gennem en tre-trins transmission. Men den er ligeså langsom som de gammeldags semi-automatiske hydrauliske gearskift systemer, der aldrig blev en succes.

 

Lettere at tage den med ro

Derfor kan man risikere, at bilen under acceleration taber fremdrift i flere sekunder, fordi elmotoren ikke har power nok til at fastholde accelerationen. Det samme gjorde sig gældende i MG3. Forskellen er blot, at MG3 i højere grad end ZX lagde op til frisk kørsel. Så derfor er det på en måde også lettere at tage den med ro i ZX.

 

Benzinøkonomien er ikke overraskende ringere end i MG3 - mere vægt og større luftmodstand, det kunne ikke være anderledes. WLTP-tallet er 19,6 km/l, men det tal kunne vi som i MG3 heller ikke i ZS komme i nærheden af, selvom vi var meget forsigtige. 15 km/l er realistisk - ved forsigtig kørsel i Eco-mode.

 

Det gør måske ikke så meget, for det er ikke mindst på ejerafgiften, der spares penge på en hybridbil, så dér spiller de gunstige WLTP tal en væsentlig rolle.

 

God plads, men…

Der er som nævnt god plads i kabinen, men bilen er ikke bygget til en fører, der ikke opfylder normtallene for menneskestørrelse. Korte arme og korte ben er intet problem, men lange ben og arme med almindelig længde savner et længdejusterbart rat, og det har MG ZX ikke. Til gengæld er rattet opvarmet, men ligesom sædevarmen kun i ét step - varme eller ikke varme.

 

12,3” skærmen i midterkonsollen er tydelig og skarp, men reaktionen er ikke altid lige hurtig. 360 grader kameraet er en god funktion, men man skal huske fx at tænde for sædevarmen mens man holder stille og inden der sættes i gear. Ellers tænder kameraet øjeblikkeligt og beslaglægger hele skærmen. Og da kan man ikke andet end at køre.

 

Digitale småting

Vi oplevede også som i MG3 en ”hastighedsgrænse-afkoder”, der ofte slap sit tag i virkeligheden, men heldigvis kan den medfølgende skarpe lydangivelse slås fra. Det kræver blot, at man går et par punkter ind i skærm-menuerne – det skal dog gøres hver gang systemet har været slukket.

 

Med til udstyret hører en app, som kan varetage visse fjernstyringsfunktioner. Eksempelvis “Find Car”, Status og betjening af dørlås. Bilen er ellers nøglefri, men dørlåsen skal betjenes manuelt ved tryk på en knap på dørgrebet.

 

Den billigste ZX Hybrid+ er prissat til 250.000 kroner og 285.000 kroner er prisen for den prøvekørte Luxury version. Den læner sig direkte op ad hybrid-kolleger fra Toyota, fortrinsvis Corolla Cross - men prisen på sådan en er markant højere.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>



Model: MG ZS Hybrid+ Luxury
Listepris: Kr. 284.999
Motor og transmission: 4 cyl. 1,5 ltr. Atkinson Cycle benzinmotor: 102 hk/128 Nm. System: 194 hk/3400 omdr./min. 3 A/T. FWD.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP): 0-100 km/t: 8,7 sek./ 168 km/t./ 19,6 km/l./ 115 g/km/.
Længde: 4,43 m
Bagagerum: 443-1457 liter
Værd at bemærke: 18" alufælge. Nøglefri betjening. El-førersæde med varme. Højdejusterbart rat med varme. Adaptiv fartpilot. Vejbaneassistent.  Sædevarme. Navigation. 360 grader kamera. 7 års mekanisk garanti, på batteri og mod rustgennemtæring.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt