- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ Stationcar Plug-in Hybrid


Powerfuld og sporty langturs cruiser


af Søren Clauding - maj 2025 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrømmet, det er ikke meget vi gør ved powerfulde autobahn cruisere her på siden. Men ingen regel uden undtagelser. Og endnu en indrømmelse: Der er noget vist afslappende ved, at læne sig tilbage i førersædet og fornemme et kraftoverskud og en kørekomfort, som få kan hamle op med. Det t cedes’ E-klasse stationcar. Og tak til Mercedes for at have rullet deres elektrificeringsstrategi tilbage.

 

Med al respekt for elbilernes fordele og forståelse for, at det tager tid inden udviklingen har gjort det muligt at benytte en elbil på samme måde som en konventionel benzinbil, så er verden langt fra målstregen. Selv ikke i Tyskland er lade-netværket udbygget i en sådan grad, at man kan undgå, at det er opladningsmulighederne der styrer ruteplanlægningen. Af samme årsag, må man formode, er salget af fuldt elektriske biler rundt om i Europa ikke i nærheden af det, vi oplever i Danmark.

 

Den evindelige balanceakt

Da enhver bilproducent har brug for et solidt hjemmemarked, for at kunne klare sig uden for hjemlandets grænser, var der ingen vej udenom for Mercedes, der ligesom en lang række andre store bilvirksomheder også har sat udviklingen af elbiler på standby eller kæmper en kamp for at opnå statsstøtte til at sikre et vist salg af de elektrificerede biler. Det sker i Tyskland, det sker i Frankrig – og Danmark behøver vi ikke komme dybere ind på i disse linjer.

 

Det er den evindelige balanceakt enhver bilvirksomhed for tiden forsøger at finde. Og som sådan har den prøvekørte AMG-Mercedes ikke helt tabt gnisten. Den er nemlig skabt som en plug-in hybrid. Så hvis man vil, kan man i forårstemperaturer køre godt 70 kilometer på strøm alene (det “officielle” WLTP tal er 97 kilometer, men da skal det formentlig være noget varmere end de 10-12 grader, vi oplevede i testperioden.

 

Attraktiv elpris gør kørslen billig

Det fordyrer naturligvis kilometerprisen, at man på en fuld opladning ikke kan køre så langt, blot fordi det er koldt. Men med mindre man holder sig fra højt prissat energi fra de hurtigladere, der også er skudt op langs de danske landeveje, er den elektriske del stadig økonomisk attraktiv. Hvis det med prisen altså betyder noget i denne (pris)kategori af biler, for hvad kørslen angår, er der ikke den store forskel på når bilen kører elektrisk eller ved hjælp af den potente 6-cyindrede turbo benzinmotor.

 

Grunden er den enkle, at AMG (Mercedes’ sports/motorsportsafdeling om man vil) har skabt en temmelig gennemført bil med temmelig gennemførte løsninger, også hvad teknikken angår. Det koster penge, og inklusive rabat på registreringsafgiften, som formentlig vil blive reduceret ved årsskiftet og dermed gøre bilen endnu dyrere, er en E53 lige nu prissat til godt 1,4 millioner kroner. Med testbilens udstyr var den krøbet op på 1,74 millioner, hvilket for de fleste mennesker er uopnåeligt.



585 hestekræfter

Men kan man det, og ønsker man en sublim køreoplevelse, rammer man ikke forbi med en AMG E53 e4MATIC+. Drivlinen inkluderer foruden benzinmotoren på op til 449 hk og 560 Nm en 161 hestes 480 Nm elmotor, som sammenkoblet hver for sig eller i samarbejde sender kræfterne gennem en 9 trins gearkasse ud til de fire trækkende hjul. Systemeffekten er 585 hestekræfter og drejningsmomentet kan ryste op med 750 Nm. Resultat: 0-100 km/t på 3,9 sekunder og overbevisende 280 km/t, som vi dog i respekt for de danske hastighedsgrænser ikke har afprøvet. Men det kan den sikkert godt.


Hybridmotoren fylder godt i maskinrummet. Bemærk den kraftige bøjle, der stabiliserer forenden mellem støddæmpertårnene.


Bilen er nemlig også udrustet med firehjulsstyring. Ikke så voldsomt, blot en udslagsvinkel på baghjulene på 2,5 grader, men det rækker til at stabilisere bilen, hvilket især ved høj fart kan være en stor fordel. Ved dansk motorvejsfart var det nok mindre vigtigt - her er det især affjedringskomforten, som administreres gennem en elektronisk styret adaptiv affjedring samt multilink både for og bag, der stjæler opmærksomheden.

 

Lidt vel rigeligt tung

Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ er en tung bil - over 2,4 tons køreklar – hvilket til dels kan tilskrives den avancerede hybrid drivline inklusive batteriet på 28,6 kWh (brutto - netto: 21,1 kWh). Den er desuden udrustet med velvoksne 295 mm brede 35 procent lavprofildæk på 20” fælge på baghjulene og 265/40-20 fortil. Det underbygger en dynamisk køreoplevelse, hvis man benytter bilens sports-indstillinger, men bilen bliver aldrig meget underholdende gennem kurverne – simpelthen fordi den står for godt fast, og samtidig skal håndtere den store vægt.



Men det gør da heller ingenting, for sådan kører man jo ikke til hverdag. Hvis plug-in hybrid optionen benyttes aktivt, benytter man en mindre hidsig kørestil. Så klarer man sig med de 161 elektriske hestekræfter og lader benzinmotoren blande sig, når man løber tør for elektricitet (altså når nul-værdien for kapaciteten - der er stadig strøm nok til at assistere benzinmotoren, hvis man undtagelsesvis vil bruge topeffekten).

 

Oplad når du kan…

Op til 140 km/t kan man køre elektrisk, derover er det vores gæt, at man bruger omkring 250-300 hk til at opretholde en marchhastighed på 200 km/t, så det er kun under kraftig acceleration, at man for alvor får brug for topeffekten. Og siden, når batteriet er på nul, kører man omkring 10 km/l. Det er et pænt tal for en stor, tung bil, men alt andet lige er det respektfuldt overfor grundtanken bag en plug-in hybrid, hvis man lader og bruger strøm, når det er muligt.

 

Det er det så ikke altid. Vi forsøgte en opladning på en hurtiglader, for ekstraudstyret inkluderede mulighed for at hurtiglade med op til 55 kW. Det gik meget godt i første forsøg, men den ladede dog aldrig over 21 kW. Og et par dage senere på den selvsamme lader, kunne den ikke registrere lade-kortet. Da var det rart at vide, at man havde benzin i tanken…



E-klasse erfaringer

Vi har tidligere prøvekørt den nye E-klasse Stationcar som plug-in hybrid, og mange af erfaringerne fra den kan overføres til AMG-versionen. Nogle detaljer er dog vigtige lige at hæfte sig ved: Man må trække en anhænger på op til 2100 kg, man er begrænset til 460 liter bagageplads, når bagsæderne bruges til passagerer, hvilket skyldes firehjulstrækket og hybriddrivlinen inkl. batteri. Det er lige i underkanten for en næsten fem meter lang bil. Men omvendt vil det nok række for de fleste.

 

Standardudstyret er omfattende og inkluderer bl.a. 360 grader kamera, navigation, p-assistent, nøglefri betjening, 14,4” centerskærm som en del af et widescreen set-up, 2-zone klimaanlæg, og noget så ”vigtigt” som røde sikkerhedsseler. Men vil man have head-up display, den førnævnte DC-opladningsmulighed, særlige performancesæder, anhængertræk, spærredifferentiale på bagakslen og dynamiske motorophæng, high-performance bremser med røde bremsekalibre og meget andet, koster det ekstra. Men er man i den prisklasse, tager man vel blot det hele med for at sikre en enestående totaloplevelse.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ Stationcar Plug-in Hybrid

Listepris:

Kr. 1.431.402

Motor og transmission:

3 ltr. turbo benzinmotor, 449 hk, 560 Nm. Elmotor: 161, 480 hk. System: 585 hk, 750 Nm. Plug-in Hybrid. 9G TCT automatgear. Batterikapacitet: 28,6/21,2 kWh. Firehjulstræk. AC opladning: 11 kW. DC opladning: 56 kW (ekstraudstyr).

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug (WLTP):

3,9 sek./ 280 km/t/ 24,1-25,9 kWh/100 km

Længde:

4,95 m

Bagagerum:

460-1675 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED High Performance med aktivt fjernlys Plus. Adaptiv AMG affjedring. Bagakselstyring: 2,5 grader. 20” letmetal fælge. For: 265/40-20 dæk. Bag: 295/35-20. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme + køl. Nøglefri betjening. El-bagklap. 360 grader kamera. p-assistent. 14,4" centerskærm. Tyverisikring.





Bemærk den buede højtaler i dørpanelet. Lækkert lavet...














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt