Indrømmet, det er ikke meget
vi gør ved powerfulde autobahn cruisere her på
siden. Men ingen regel uden undtagelser. Og endnu en
indrømmelse: Der er noget vist afslappende ved, at
læne sig tilbage i førersædet og fornemme et
kraftoverskud og en kørekomfort, som få kan hamle op
med. Det t cedes’ E-klasse stationcar. Og tak til
Mercedes for at have rullet deres
elektrificeringsstrategi tilbage.
Med al respekt for
elbilernes fordele og forståelse for, at det tager
tid inden udviklingen har gjort det muligt at
benytte en elbil på samme måde som en konventionel
benzinbil, så er verden langt fra målstregen. Selv
ikke i Tyskland er lade-netværket udbygget i en
sådan grad, at man kan undgå, at det er
opladningsmulighederne der styrer ruteplanlægningen.
Af samme årsag, må man formode, er salget af fuldt
elektriske biler rundt om i Europa ikke i nærheden
af det, vi oplever i Danmark.
Den evindelige balanceakt
Da enhver bilproducent har
brug for et solidt hjemmemarked, for at kunne klare
sig uden for hjemlandets grænser, var der ingen vej
udenom for Mercedes, der ligesom en lang række andre
store bilvirksomheder også har sat udviklingen af
elbiler på standby eller kæmper en kamp for at opnå
statsstøtte til at sikre et vist salg af de
elektrificerede biler. Det sker i Tyskland, det sker
i Frankrig – og Danmark behøver vi ikke komme dybere
ind på i disse linjer.
Det er den evindelige
balanceakt enhver bilvirksomhed for tiden forsøger
at finde. Og som sådan har den prøvekørte
AMG-Mercedes ikke helt tabt gnisten. Den er nemlig
skabt som en plug-in hybrid. Så hvis man vil, kan
man i forårstemperaturer køre godt 70 kilometer på
strøm alene (det “officielle” WLTP tal er 97
kilometer, men da skal det formentlig være noget
varmere end de 10-12 grader, vi oplevede i
testperioden.
Attraktiv elpris gør
kørslen billig
Det fordyrer naturligvis
kilometerprisen, at man på en fuld opladning ikke
kan køre så langt, blot fordi det er koldt. Men med
mindre man holder sig fra højt prissat energi fra de
hurtigladere, der også er skudt op langs de danske
landeveje, er den elektriske del stadig økonomisk
attraktiv. Hvis det med prisen altså betyder noget i
denne (pris)kategori af biler, for hvad kørslen
angår, er der ikke den store forskel på når bilen
kører elektrisk eller ved hjælp af den potente
6-cyindrede turbo benzinmotor.
Grunden er den enkle, at AMG
(Mercedes’ sports/motorsportsafdeling om man vil)
har skabt en temmelig gennemført bil med temmelig
gennemførte løsninger, også hvad teknikken angår.
Det koster penge, og inklusive rabat på
registreringsafgiften, som formentlig vil blive
reduceret ved årsskiftet og dermed gøre bilen endnu
dyrere, er en E53 lige nu prissat til godt 1,4
millioner kroner. Med testbilens udstyr var den
krøbet op på 1,74 millioner, hvilket for de fleste
mennesker er uopnåeligt.

585 hestekræfter
Men kan man det, og ønsker
man en sublim køreoplevelse, rammer man ikke forbi
med en AMG E53 e4MATIC+. Drivlinen inkluderer
foruden benzinmotoren på op til 449 hk og 560 Nm en
161 hestes 480 Nm elmotor, som sammenkoblet hver for
sig eller i samarbejde sender kræfterne gennem en 9
trins gearkasse ud til de fire trækkende hjul.
Systemeffekten er 585 hestekræfter og
drejningsmomentet kan ryste op med 750 Nm. Resultat:
0-100 km/t på 3,9 sekunder og overbevisende 280
km/t, som vi dog i respekt for de danske
hastighedsgrænser ikke har afprøvet. Men det kan den
sikkert godt.

Hybridmotoren fylder godt i
maskinrummet. Bemærk den kraftige bøjle, der
stabiliserer forenden mellem støddæmpertårnene.
Bilen er nemlig også
udrustet med firehjulsstyring. Ikke så voldsomt,
blot en udslagsvinkel på baghjulene på 2,5 grader,
men det rækker til at stabilisere bilen, hvilket
især ved høj fart kan være en stor fordel. Ved dansk
motorvejsfart var det nok mindre vigtigt - her er
det især affjedringskomforten, som administreres
gennem en elektronisk styret adaptiv affjedring samt
multilink både for og bag, der stjæler
opmærksomheden.
Lidt vel rigeligt tung
Mercedes-AMG E53 e4MATIC+ er
en tung bil - over 2,4 tons køreklar – hvilket til
dels kan tilskrives den avancerede hybrid drivline
inklusive batteriet på 28,6 kWh (brutto - netto:
21,1 kWh). Den er desuden udrustet med velvoksne 295
mm brede 35 procent lavprofildæk på 20” fælge på
baghjulene og 265/40-20 fortil. Det underbygger en
dynamisk køreoplevelse, hvis man benytter bilens
sports-indstillinger, men bilen bliver aldrig meget
underholdende gennem kurverne – simpelthen fordi den
står for godt fast, og samtidig skal håndtere den
store vægt.

Men det gør da heller
ingenting, for sådan kører man jo ikke til hverdag.
Hvis plug-in hybrid optionen benyttes aktivt,
benytter man en mindre hidsig kørestil. Så klarer
man sig med de 161 elektriske hestekræfter og lader
benzinmotoren blande sig, når man løber tør for
elektricitet (altså når nul-værdien for kapaciteten
- der er stadig strøm nok til at assistere
benzinmotoren, hvis man undtagelsesvis vil bruge
topeffekten).
Oplad når du kan…
Op til 140 km/t kan man køre
elektrisk, derover er det vores gæt, at man bruger
omkring 250-300 hk til at opretholde en
marchhastighed på 200 km/t, så det er kun under
kraftig acceleration, at man for alvor får brug for
topeffekten. Og siden, når batteriet er på nul,
kører man omkring 10 km/l. Det er et pænt tal for en
stor, tung bil, men alt andet lige er det
respektfuldt overfor grundtanken bag en plug-in
hybrid, hvis man lader og bruger strøm, når det er
muligt.
Det er det så ikke altid. Vi
forsøgte en opladning på en hurtiglader, for
ekstraudstyret inkluderede mulighed for at
hurtiglade med op til 55 kW. Det gik meget godt i
første forsøg, men den ladede dog aldrig over 21 kW.
Og et par dage senere på den selvsamme lader, kunne
den ikke registrere lade-kortet. Da var det rart at
vide, at man havde benzin i tanken…

E-klasse erfaringer
Vi har tidligere prøvekørt
den nye E-klasse Stationcar som plug-in hybrid, og
mange af erfaringerne fra den kan overføres til
AMG-versionen. Nogle detaljer er dog vigtige lige at
hæfte sig ved: Man må trække en anhænger på op til
2100 kg, man er begrænset til 460 liter bagageplads,
når bagsæderne bruges til passagerer, hvilket
skyldes firehjulstrækket og hybriddrivlinen inkl.
batteri. Det er lige i underkanten for en næsten fem
meter lang bil. Men omvendt vil det nok række for de
fleste.
Standardudstyret er omfattende og inkluderer bl.a. 360
grader kamera, navigation, p-assistent, nøglefri
betjening, 14,4” centerskærm som en del af et
widescreen set-up, 2-zone klimaanlæg, og noget så
”vigtigt” som røde sikkerhedsseler. Men vil man have
head-up display, den førnævnte
DC-opladningsmulighed, særlige performancesæder,
anhængertræk, spærredifferentiale på bagakslen og
dynamiske motorophæng, high-performance bremser med
røde bremsekalibre og
meget andet, koster det ekstra. Men er man i den
prisklasse, tager man vel blot det hele med for at
sikre en enestående totaloplevelse.
 |