Den ser godt ud, den modtager
mange anerkendende blikke. Men under lakken virker
det som om, at der er noget, de har glemt. Volvos
seneste flagskib, den fuldt elektriske SUV version
af 90-serien, døbt EX90 Twin Motor Performance, er
stor, den er potent, men vores oplevelse af bilen
sendte et klart signal: Den har lidt for mange
børnesygdomme.
Heldigvis kan det meste vel
hen ad vejen klares med en opdatering. Den
omstændighed, at man ikke kan resette fartpiloten
efter nedbremsning, men skal begynde ”forfra”, er et
udmærket eksempel. Men, Volvo, det er en egenskab,
som har eksistereret uproblematisk på biler i mere
end et kvart århundrede. Også på biler, der koster
en brøkdel af prisen på en EX90. Det burde vel ikke
være så svært at klare, inden bilen bringes på
markedet.
Startbesvær
Det værste var imidlertid, da
bilen simpelthen nægtede at starte. Heldigvis var en
vidende Volvo medarbejder på job, da vi ikke kunne
få gang i bilen. Efter forskellige angreb på
elektronikken lykkedes det efter en halv times tid
at få gang i bilen. Siden valgte vi kun at afbryde
en køretur, når vi var klods op ad et offentligt
transportmiddel. Vi håber for Volvo, at det problem
også kan klares med en opdatering. Men især håber vi
det for de danskere, der har betalt over en million
kroner for herligheden.
Ærlig talt Volvo: Den helt
grundliggende egenskab ved en bil er, at den kan
køre. Kan den ikke det, er den helt ligegyldig. I
folkeskolen ville der have været en klar konklusion:
Dumpet. Men dér kan man heldigvis gå om. Og det var
næppe en enlig svale, for vi har kendskab til
lignende oplevelser hos andre kolleger i branchen.
Synd for alle involverede
Det er synd. Det er synd for
bilkøberne, der ikke engang pga. delvis
afgiftsfritagelse kan glæde sig over, at de da i det
mindste har bidraget meget til den evigt sultne
danske statskasse, for det har de ikke. Men det er
også synd for Volvos omdømme og for den pæne bil,
ikke mindst.
Volvo EX90 har nemlig et
potentiale til at være god. OK, op til 517
hestekræfter i den prøvekørte Performance version er
måske ikke nødvendigt. Faktisk er det i disharmoni
med den lettere softede luftaffjedring, i hvert fald
hvis man oversætter ”mange kræfter” til ”hurtig
kørsel”. Bruger man imidlertid fortrinsvis kræfterne
til at trække en anhænger på 2200 kg, giver de god
mening, og det gør firehjulstrækket også.
Bredt anvendelig
Det giver også mening, at
frihøjden er 21 cm, for derved kan man også klare
sig lidt væk fra de asfalterede veje. Vadedybden på
45 cm øger også potentialet og
anvendelsesmulighederne. Men er EX90 skabt til
terrænkørsel? Eller er den skabt til
persontransport? Måske til lidt af det hele, for det
sidstnævnte klarer den med sine 7 siddepladser
udmærket.

Den er med andre ord en
alsidig bil, som nævnt med et stort potentiale. God
plads, god fremkommelighed, og hurtigt kan den også
køre, selvom vi vil anbefale, at man alene går efter
Performance AWD-versionen, hvis man virkelig har
brug for kræfterne og firehjulstrækket.
Tyngde kræver teknik
Det hænger sammen med, at
vejegenskaberne ikke matcher kræfterne. Ligeud på
motorvejen går det fint, ved dansk motorvejsfart i
hvert fald. Meget komfortabelt, meget flyderagtigt,
som det nu er i en bil, der vejer næsten 3 tons. Ja,
vi skrev 3 tons, for med en egenvægt på 2762 kg plus
passagerer og lidt bagage er det 3 tons.
Og 3 tons kræver sin
hjulophængning, hvis den skal lidt kvikt gennem en
kurve. Og det er altså ikke EX90’erens
kernekompetence. Forslag: Indstil bilen til
”rækkeviddeoptimering”, så dæmpes kræfterne, lad
være med at bruge de mange kræfter, og nyd så, at
man kan køre omkring 500 kilometer på en opladning.
De WLTP målte 621 kilometer var vi ikke i nærheden
af, trods blid speederfod, maksimal regenerering og
optimale temperatur- og vindforhold. Hvor langt den
siden vil kunne køre ved hjælp af dens 111 kWh store
batteri (netto kapacitet: 107 kW), når vinteren
falder på, tør vi ikke spå om.
Hurtigladning er iblandt
en option
Det store energiforbrug
skyldes naturligvis den store vægt, men heldigvis
kan man hurtigoplade 400 V batteriet med op til 250
kW DC. Vi fandt ingen ledig DC ladestander i
nærheden af offentlig transport, kapitulerede og
toppede op med 11 kW, som dog faldt væsentligt
undervejs mod toppen, men det er normalt.
Indretningen i EX90 er
lækker. Den er, som man forestiller sig i en Volvo.
God plads, om end man skal være lettere atletisk for
nemt at benytte de to bageste siddepladser. Når man
så er der, kan man glæde sig over at Volvo også har
sørget for ventilation, både i øjenhøjde og i bunden
af bilen. Så det er ikke forbeholdt
forsædepassagererne alene, at opleve en god 4-zonet
klimaregulering.

Der er ventilation til
bagsædet både i dørstolperne og over gilvet.


God plads
Pladsforholdene er generelt,
som man forventer i en over 5 meter lang, næsten 2
meter bred og 1,74 meter høj SUV. Med alle 7 sæder i
brug disponerer man over 310 liter bagagerumsplads,
som øges til næsten 2 kubikmeter, når
bagsæderyglænene lægges ned. For den bageste
sæderækkes vedkommende, sker det elektrisk, hvilket
er en stor bekvemmelighed. Ude fortil har man
placeret en 37 liters frunk, som er inddelt i tre
rum - meget elegant.

Panoramaglastag er standard,
hvilket er godt for hovedhøjden, men man kan ikke
hindre lysindfald, hvis man helst vil være fri, for
der er ikke et indre panel. I øvrigt præcis som det
typisk opleves også hos søsterbilerne fra Polestar
og Zeekr.
Göteborg koncertsal
Lydanlægget i den prøvekørte
bil er dog ikke standard. Det koster den nette sum
af 38.000 kroner, men så får man også Bowers &
Wilkins lyd gennem bl.a. forsædernes nakkestøtter
med akustik, som sad man i den store koncertsal i
Göteborg (hvis man altså vil). Det er et af de
svenske elementer, der kan identificeres i bilen med
de svenske aner – plus det obligatoriske svenske
flag, der diskret er syet ind i sædepolstringen.

Sidst, men ikke mindst, skal det tilføjes og for så
vidt også konkluderes, at Volvo EX90 har fremragende
Matrix LED kørelys, den er ualmindelig stilfærdig og
præcis så affjedringskomfortabel, som man forventer
i en elbil til 1 millioner kroner. Og så kan EX90
også anskaffes for blot 735.000 kroner. Da får man
279 hestekræfter på baghjulene, dvs. stort set det
samme, som man på baghjulene har i AWD-versionen.
Egentlig er Volvo EX90 en god og anvendelig bil med
mange muligheder. Men please, Volvo, gør den lige
færdig i en fart. Det skylder I jer selv og jeres
kunder.
 |