- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: BYD ATTO 2 Boost

Fullsize bybil

 - men drømmen falmer på landevejen


Af Søren Clauding – juli 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den senere tid har flere kompakte og prisbillige biler meldt sig på markedet for fuldt elektriske biler. En af nyhederne kommer fra kinesiske BYD. BYD betyder Build Your Dreams – men drømmen falmer på landevejen i BYD ATTO 2, hvor man drømmer om en bil, der kører bedre. I bytrafik slæber det dog an, og pladsen er også god til prisen.

 

Om det så er nok til at give BYD ATTO 2 en plads hos forvænte danske elbils-købere, må tiden vise. Men for ikke at slukke drømmen fuldstændigt, lad os begynde i den positive ende.

 

Fornuftigt prissat

Prisen for den billigste ATTO 2 er 210.000 kroner. Den prøvekørte Boost version er prissat til 225.000 kroner og for den pris får man som nævnt masser af rummelighed og en lang udstyrsliste.

 

ATTO 2 måler 4,31 meter i længden og har et bagagerum, der som udgangspunkt tilbyder 400 liter og med nedfældede bagsæder kan komme op på i alt 1340 liter. Der er udmærket plads på bagsædet, om end indstigningshøjden er i den øvre ende, hvilket dels kan tilskrives batteriets placering og dels frihøjden på 16,5 cm.


 


BYD ATTO 2 har forhjulstræk, og dermed er der blevet ekstra plads under bagagerumsbunden, som kan anbringes i to niveauer, hvor det øverste giver et nogenlunde plant forløb fra bagklap til forsæderyglæn, når bagsæderne klappes sammen. Oppe fortil er handskerummet konstrueret, så man ikke sidder med indholdet i skødet, hvis det er åbent, når man accelererer.

 

Overmotoriseret

Og det kan faktisk ske ret hurtigt i kraft af en 177-hestes 290 Nm permanent magnet synkron elmotor. 0-100 km/t klares på 7,9 sekunder og topfarten er 170 km/t. Det sidste har vi selvsagt ikke prøvet, men dansk motorvejsfart skræmte os så meget, at det kunne vi ikke drømme om at prøve i praksis, selv hvor det måtte være tilladt. Man kan sige det på den måde, at ATTO 2 i den grad er overmotoriseret.



Hvad udstyret angår er elektriske forsæder flot (til prisen). 360 grader kamera ligeså. En 12,8” skærm, der kan placeres lodret såvel som vandret i ægte BYD-stil, er også standard. Der er varme i forsæder og rat, man har panorama glastag, varmepumpe, V2L og nøglefri betjening.

 

Drømmen slukkes så småt

MEN: Varmepumpe virker ikke synderlig effektiv. I sommervarmen var det enten koldt eller ikke koldt. Og varmepumpen benyttes ikke til at pre-konditionere batteriet. Det kunne man måske nok have drømt om, når vinteren melder sig og man ønsker at få ladet hurtigst muligt op. Man kunne måske også have drømt om, at man i stedet for at installere en skærm, der kan dreje, havde brugt ressourcer på at udvikle et mere intuitivt og overskueligt indhold med en brugbar terminologi. Og den nøglefri betjening fungerer alene ved førerdøren. Drømmen begynder så småt at falme.

 

Det gør den også, når man gentagne gange ikke kan få den temmelig langsomme lynopladning på kun 65 kW til at virke. Bilen kunne simpelthen ikke blive enig med Clever lynladeren, og vi måtte ty til en 11 kW lader i stedet. Med en officiel rækkevidde på 312 kilometer (som passer nogenlunde i varmt sommervejr) har man ofte brug for opladning af det 45,1 kWh store batteri, og det er ret desillusionerende at planlægger lynopladning undervejs og det så ikke virker. Det officielle strømforbrug er 16 kWh/100 km – i praksis 18,4. Heller ikke det er, hvad man drømmer om.

 

Det går dog alt sammen, hvis man blot kører korte ture indenfor bygrænsen, kan lade hjemmefra og passer lidt på med højrefoden.

 

Uforudsigelighed så det basker

Men udenfor bygrænsen går det galt. Undertegnede har ikke i nyere tid kørt en bil, der havde så uforudsigelige styreegenskaber. Kørehjælpemidlerne er i sig selv meget rå og voldsomme, og den adaptive fartpilot fungerer så dårligt og langsomt, at man ikke kan forlade sig på den.

 

Desuden bliver man hele tiden af systemet gjort opmærksom på, at man skal holde øjnene på kørebanen, især når man forsøger at betjene sig af de uoverskuelige skærmmenuer. Selv når man ser i bakspejlet, melder den såkaldte "opmærksomhedsassistent" sig. Stort set hver gang. Det er irriterende, forstyrrende og i sig selv en fare, fordi det distraherer føreren og irriterer passagererne. Det turde være overflødigt at tilføje, at bilen også har svært ved at identificere den aktuelle hastighedsbegrænsning…

 

Styrer meget dårligt

Så kan man slå systemet fra, men da oplever man styreegenskaberne for fuld udblæsning, og det er næsten skræmmende. Når man kører ligeud, er der stort set ingen reaktion på mindre korrektioner. Når man så forsøger at øge korrektionen ved at dreje lidt mere på rattet, kommer styreudslaget pludseligt og meget voldsommere end ønsket. Det gør det til tider næsten farligt, at køre en ATTO 2, og det er måske den samme kamp, som kørehjælpemidlerne involverer sig i, når de forsøger at give en hjælpende hånd.

 

Det dur ganske enkelt ikke i en moderne bil.

 

Selv affjedringen er uforudsigelig, dog knapt så udpræget, og den er også for blød til at håndtere en bil, der til trods for at elbiler er set tungere end ATTO 2, dog vejer 1570 kg. Problemet er, at en dygtig fører kan vænne sig til mange mærkværdigheder hos en bil og kompensere for dem, men uforudsigelighed er det næsten umuligt at kompensere for.

 

Køreegenskaber er vigtige

Vi skal ikke kloge os for meget på, hvor problemet ligger, men kan blot konstatere, at på et marked, hvor der på kort tid er kommet temmelig mange spillere, har BYD valgt en anden tilgang til vigtige parametre som køreegenskaber.

 

Det er absolut no-go i en verden, hvor netop en bils aktive egenskaber og diverse kørekurser, som mange bilister deltager i, skal gøre trafikken og deres egen færden mere sikker. Det kræver, at bilen samarbejder, og det har en BYD ATTO 2 svært ved. Som nævnt indledningsvis går det nogenlunde ved lav fart i bytrafik, men selv i byerne er der strækninger med hastigheder på 70-80 km/t, og allerede dér bliver de beskedne kørefærdigheder tydelige.

 

Lidt øv, at drømmene måske falmer eller helt slukkes, og det er egentlig lidt mærkeligt, for alt andet lige kører de øvrige BYD biler, som vi har haft anledning til at prøve, noget bedre. Så de kan altså godt, derude i det store asiatiske land.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel af bilmærkets danske importør.
BYD prøvekørsler - find dem hér >>>

Heldigvis kunne vi 11 kW AC-oplade, da lynladeren og bilen jf. foto'et nedenfor ikke kunne samarbejde.



Model:

BYD ATTO 2 Boost

Listepris

Kr. 224.995

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor: 177 hk, 290 Nm. 45,1 kWh Li-ion batteri (Netto). Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

7,9sek./ 170 km/t/ 16,0 kWh/100 km, 312 km.

Længde/ Højde:

4,31 meter/ 1,68 meter.

Bagagerum:

400-1340 liter.

Anhængervægt: 750 kg

Værd at bemærke:

Alufælge. 215/60-17 hjul. Sædevarme. Ratvarme. 12,25" roterbar touchscreen. Varmepumpe. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. Bakkamera. Navigation. 3,3 kW V2L. 12V udtag. LED Lys. Metallak. Garanti: 6 år.















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt