Den kører på benzin. Noget
der i visse danske medier næsten er blevet et
fy-ord. Politikerne siger i kor: All in på el-drift.
Det kan de jo have mange gode grunde til. Og for
mange mennesker med et almindeligt
hverdags-kørebehov kan elbiler også være en god
løsning. Men vil man noget særligt, er et af de
allerbedste bud den helt nye Subaru Forester.
Subaru er ikke kendt i videre
kredse i Danmark. Men internationalt er det
anderledes. Dels på grund af holdninger til elbiler,
hvor bl.a. dele af tysk bilindustri for tiden er
under skud, med veldokumenteret påstand om, at man i
stor stil køber sine egne biler for at booste
antallet af “solgte” elbiler - så man kan slippe for
at betale EU strafafgift. Dels hvad angår indsigt.
For Subaru er internationalt anerkendt for at bygge
meget fine biler.
Sublime køreegenskaber
Det ved bilkyndige også i
Danmark. Men med en indgangspris på 485.000 kroner
for den billigste Forester i Danmark er holdningen
også ofte, at så er den da også betalt. Og med en
benzinøkonomi på 12-13 km/l er den dømt helt ude.
Men som med så meget andet i denne verden har det
meget at gøre med øjnene, der ser. Subaru Forester
har nemlig altid være god og i den nyeste, sjette
generation af den velvoksne SUV har man ganske
enkelt skabt en bil med sublime køreegenskaber.
Intet mindre.
Det er endda sket helt uden
brug af luftaffjedring eller adaptiv affjedring i
det hele taget. Kun trailer-stabilitets systemet
benytter en smule indgreb i den avancerede bagvogn
til at gøre kørsel med anhænger ligeså god som uden.
Dette har vi dog ikke prøvet.
No-go filosofi
Omvendt ville en elektronisk
styret undervogn også have gjort Foresteren dyrere,
tungere og mere følsom overfor fejl. Subaru er et
kvalitetsprodukt, så fejl er no-go. Faktisk er man
også så langt med sin basisfilosofi, at også ulykker
med dødelig udgang er no-go, og det har man som mål
at opnå indenfor ganske få år.
Det, man har gjort, som er
anderledes i en Subaru Forester end i stort set alle
andre bilmodeller er, at man har fastholdt og i den
grad forfinet boxermotor princippet. I den
prøvekørte udgave har man benyttet en moderat
slagvolumen på 2 liter, hvilket gør vægten af
motoren moderat. Man benytter ikke turbolader og har
i stedet indsat en 17-hestes permanent magnet
synkron elmotor til at assisterer
forbrændingsmotoren. Ikke til at reducere
benzinøkonomien (men måske til at gøre den
opnåelig), eller til at booste topeffekten, men til
at optimere drivlinens funktion. Derigennem har man
opnået en ultraharmonisk kørekomfort såvel som en
mekanisk sikker reaktion på snart sagt alle
tænkelige kørselsforhold, og derved er
sikkerhedsniveauet også meget højt.

Stor frihøjde og lavprofildæk
er dele af den harmoniske undervogn.
Harmonisk undervogn
Dertil kommer den seneste
version af det symmetriske firehjulstræk, som sikrer
ligelig og meget præcis fordelen af motorkræfterne,
optimeret gennem den såkaldte lineartronic
CVT-gearkasse, som også har sin andel i den fine
drivline. Bagtil anvender men en regulær racerbils
hjulophængning baseret på en dobbelt wishbone
konstruktion. Den medvirker også til velbalancerede
bevægelser, uanset man kører ligeud på en motorvej
med skiftende underlag og vejgreb, gennem snoede
vejstrækninger med uforudsigeligt vejgreb eller
begiver sig ud i lettere off-road terræn.
Denne alsidighed er unik, og
gør kørslen meget sikker og tryg, uanset vind, vejr
og terræn. Det sidste kan også lade sig gøre gennem
en frihøjde på 22 cm - noget der normalt ville
fordre blød affjedring i terrænet eller fast
affjedring på plan asfalt. Men Subaru optimerer
kørslen ved at lægge den flade boxermotor dybt i
maskinrummet og derved bringe tyngdepunktet ned, og
ved samtidig at skabe optimal vægtfordeling. Det er
lidt af et kunststykke.
Ingen racerbil
Nogle vil måske falde over en
motoreffekt på blot 136 hestekræfter i en bil, der
vejer 1750 hestekræfter. Men de ekstra 16,7 hk fra
elmotoren plus dens ekstra 66 Nm indebærer, at man
egentlig ikke mangler kræfter. 0-100 km/t tager dog
mindst 12,2 sekunder, men topfarten er 188 km/t. Og
så skal det understreges, at en Forester på ingen
måde er en racerbil. Det er ikke det, den er skabt
til. Men den er en af de mest harmoniske cruisere,
måske endda dén mest harmoniske cruiser i den
prisklasse, som vi har kørt i nyere tid.

Sammenlignet med tidligere
generationer har man forbedret køreegenskaberne. Men
man har også taget moderne digitalteknologi i brug,
ikke bare til at styre bilens funktion, men også til
at muliggøre hjælpemidler, som var Forester en fuldt
elektrisk bil. Heldigvis har man ikke lagt alle
funktioner ind skærmen, der er placeret opret og er
på 11,6”. I den senere tid har vi nemlig oplevet
skærm-nedbrud i andre bilmærkers modeller, og det er
ikke heldigt, hvis det nedsætter bilens funktion for
meget.
Digital-instrumenteringens
udfordringer
Den digitale instrumentering
er vigtig, også pga. de regler, som EU kræver
overholdt, uden at den nødvendige infrastruktur er
stillet til rådighed, hvilket er en umulighed.
Subaru Forester har som sådan, ligesom alle andre
nye biler svært ved at identificere den gældende
hastighedsgrænse, og det påvirker bl.a. brugen af fx
adaptiv fartpilot. Det er ikke Subarus skyld, og vi
gætter på at fremtidige opdateringer vil kunne
reducere problemet, men det kræver at de nødvendige
satellitbaserede informationer er tilgængelige, og
det er de ikke.
Men netop i den situation,
hvor en bil uventet ændrer hastighed, er det
vigtigt, at dens basale kørefærdigheder er på
toppen. Og de findes ikke bedre i nogen bil i denne
prisklasse.
Udstyret
Den prøvekørte version var
topmodellen, som i Danmark koster 100.000 kroner
mere end basisudgaven. Det inkluderer bl.a. et
næsten panoramastort soltag (altså et regulært
soltag, der kan åbnes, naturligvis elektrisk) med
indre paneler, som ikke begrænser loftshøjden
nævneværdigt. Samt navigation og et Harmon Kardon
lydanlæg med 9 højtalere.

Glastaget (med indvendigt
panel, når man ikke ønsker lysindfald) er et
regulært soltag, der kan åbnes.
Niveauet under, kaldet
“Limited” har bl.a. sort læderindtræk, 360 grader
multi-view kamera, 10-vejs justerbare forsæder,
sædevarme også ved bagsæderne (som i øvrigt har
forbilledlig benplads), el-bagklap med
“spark-sensor” og automatisk fjernlys. Og i
basisversionen er 2-zone klimaanlæg, nøglefri
betjening, adaptiv fartpilot og trailerstabilisering
(trailervægt: op til 1870 kg) - samt 2 stk. 12 Volt
udtag også med på udstyrslisten.

Ved bagsædet kan man regulere
luftindstrømningen, og man har sædevarme og
strømudtag til USB-C såvel som USB-A. Med angivelse
af strømstyrke. Det er udtryk for at Subaru lægger
stor vægt på præcise detaljer.
Pengene bliver i Danmark
Om alt det opvejer en større
udgift til energi og tvungent bidrag til den altid
sultne statskasse, må man som køber selvfølgelig
gøre op med sig selv. Men sat i forhold til, hvad
man får af muligheder, og hvor velkørende bilen er,
er prisen på en Subaru Forester, uanset version, ret
beset ikke voldsom. En stor del af prisen går som
sådan til at supportere den danske økonomi og sendes
ikke gennem indkøb af kostbar batteriteknologi
direkte videre til udenlandske producenter af de
avancerede, mobile energi-lagre.
Lider man ingen savn med den nye Forester: Jo, intet er
perfekt, og et Head-up Display ville ikke være af
vejen, og ligeledes en hold-funktion, som fastholder
bilen, når man fx holder stille ved rødt lys. Det må
komme næste gang… |