- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Subaru Forester 2,0 E-Boxer Mild Hybrid AWD Touring


Sublime kørefærdigheder i funktionel premium-bil


af Søren Clauding - september 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den kører på benzin. Noget der i visse danske medier næsten er blevet et fy-ord. Politikerne siger i kor: All in på el-drift. Det kan de jo have mange gode grunde til. Og for mange mennesker med et almindeligt hverdags-kørebehov kan elbiler også være en god løsning. Men vil man noget særligt, er et af de allerbedste bud den helt nye Subaru Forester.

 

Subaru er ikke kendt i videre kredse i Danmark. Men internationalt er det anderledes. Dels på grund af holdninger til elbiler, hvor bl.a. dele af tysk bilindustri for tiden er under skud, med veldokumenteret påstand om, at man i stor stil køber sine egne biler for at booste antallet af “solgte” elbiler - så man kan slippe for at betale EU strafafgift. Dels hvad angår indsigt. For Subaru er internationalt anerkendt for at bygge meget fine biler.

 

Sublime køreegenskaber

Det ved bilkyndige også i Danmark. Men med en indgangspris på 485.000 kroner for den billigste Forester i Danmark er holdningen også ofte, at så er den da også betalt. Og med en benzinøkonomi på 12-13 km/l er den dømt helt ude. Men som med så meget andet i denne verden har det meget at gøre med øjnene, der ser. Subaru Forester har nemlig altid være god og i den nyeste, sjette generation af den velvoksne SUV har man ganske enkelt skabt en bil med sublime køreegenskaber. Intet mindre.

 

Det er endda sket helt uden brug af luftaffjedring eller adaptiv affjedring i det hele taget. Kun trailer-stabilitets systemet benytter en smule indgreb i den avancerede bagvogn til at gøre kørsel med anhænger ligeså god som uden. Dette har vi dog ikke prøvet.

 

No-go filosofi

Omvendt ville en elektronisk styret undervogn også have gjort Foresteren dyrere, tungere og mere følsom overfor fejl. Subaru er et kvalitetsprodukt, så fejl er no-go. Faktisk er man også så langt med sin basisfilosofi, at også ulykker med dødelig udgang er no-go, og det har man som mål at opnå indenfor ganske få år.

 

Det, man har gjort, som er anderledes i en Subaru Forester end i stort set alle andre bilmodeller er, at man har fastholdt og i den grad forfinet boxermotor princippet. I den prøvekørte udgave har man benyttet en moderat slagvolumen på 2 liter, hvilket gør vægten af motoren moderat. Man benytter ikke turbolader og har i stedet indsat en 17-hestes permanent magnet synkron elmotor til at assisterer forbrændingsmotoren. Ikke til at reducere benzinøkonomien (men måske til at gøre den opnåelig), eller til at booste topeffekten, men til at optimere drivlinens funktion. Derigennem har man opnået en ultraharmonisk kørekomfort såvel som en mekanisk sikker reaktion på snart sagt alle tænkelige kørselsforhold, og derved er sikkerhedsniveauet også meget højt.


Stor frihøjde og lavprofildæk er dele af den harmoniske undervogn.


Harmonisk undervogn

Dertil kommer den seneste version af det symmetriske firehjulstræk, som sikrer ligelig og meget præcis fordelen af motorkræfterne, optimeret gennem den såkaldte lineartronic CVT-gearkasse, som også har sin andel i den fine drivline. Bagtil anvender men en regulær racerbils hjulophængning baseret på en dobbelt wishbone konstruktion. Den medvirker også til velbalancerede bevægelser, uanset man kører ligeud på en motorvej med skiftende underlag og vejgreb, gennem snoede vejstrækninger med uforudsigeligt vejgreb eller begiver sig ud i lettere off-road terræn.

 

Denne alsidighed er unik, og gør kørslen meget sikker og tryg, uanset vind, vejr og terræn. Det sidste kan også lade sig gøre gennem en frihøjde på 22 cm - noget der normalt ville fordre blød affjedring i terrænet eller fast affjedring på plan asfalt. Men Subaru optimerer kørslen ved at lægge den flade boxermotor dybt i maskinrummet og derved bringe tyngdepunktet ned, og ved samtidig at skabe optimal vægtfordeling. Det er lidt af et kunststykke.

 

Ingen racerbil

Nogle vil måske falde over en motoreffekt på blot 136 hestekræfter i en bil, der vejer 1750 hestekræfter. Men de ekstra 16,7 hk fra elmotoren plus dens ekstra 66 Nm indebærer, at man egentlig ikke mangler kræfter. 0-100 km/t tager dog mindst 12,2 sekunder, men topfarten er 188 km/t. Og så skal det understreges, at en Forester på ingen måde er en racerbil. Det er ikke det, den er skabt til. Men den er en af de mest harmoniske cruisere, måske endda dén mest harmoniske cruiser i den prisklasse, som vi har kørt i nyere tid.



Sammenlignet med tidligere generationer har man forbedret køreegenskaberne. Men man har også taget moderne digitalteknologi i brug, ikke bare til at styre bilens funktion, men også til at muliggøre hjælpemidler, som var Forester en fuldt elektrisk bil. Heldigvis har man ikke lagt alle funktioner ind skærmen, der er placeret opret og er på 11,6”. I den senere tid har vi nemlig oplevet skærm-nedbrud i andre bilmærkers modeller, og det er ikke heldigt, hvis det nedsætter bilens funktion for meget.

 

Digital-instrumenteringens udfordringer

Den digitale instrumentering er vigtig, også pga. de regler, som EU kræver overholdt, uden at den nødvendige infrastruktur er stillet til rådighed, hvilket er en umulighed. Subaru Forester har som sådan, ligesom alle andre nye biler svært ved at identificere den gældende hastighedsgrænse, og det påvirker bl.a. brugen af fx adaptiv fartpilot. Det er ikke Subarus skyld, og vi gætter på at fremtidige opdateringer vil kunne reducere problemet, men det kræver at de nødvendige satellitbaserede informationer er tilgængelige, og det er de ikke.

 

Men netop i den situation, hvor en bil uventet ændrer hastighed, er det vigtigt, at dens basale kørefærdigheder er på toppen. Og de findes ikke bedre i nogen bil i denne prisklasse.

 

Udstyret

Den prøvekørte version var topmodellen, som i Danmark koster 100.000 kroner mere end basisudgaven. Det inkluderer bl.a. et næsten panoramastort soltag (altså et regulært soltag, der kan åbnes, naturligvis elektrisk) med indre paneler, som ikke begrænser loftshøjden nævneværdigt. Samt navigation og et Harmon Kardon lydanlæg med 9 højtalere.


Glastaget (med indvendigt panel, når man ikke ønsker lysindfald) er et regulært soltag, der kan åbnes.


Niveauet under, kaldet “Limited” har bl.a. sort læderindtræk, 360 grader multi-view kamera, 10-vejs justerbare forsæder, sædevarme også ved bagsæderne (som i øvrigt har forbilledlig benplads), el-bagklap med “spark-sensor” og automatisk fjernlys. Og i basisversionen er 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot og trailerstabilisering (trailervægt: op til 1870 kg) - samt 2 stk. 12 Volt udtag også med på udstyrslisten.


Ved bagsædet kan man regulere luftindstrømningen, og man har sædevarme og strømudtag til USB-C såvel som USB-A. Med angivelse af strømstyrke. Det er udtryk for at Subaru lægger stor vægt på præcise detaljer.


Pengene bliver i Danmark

Om alt det opvejer en større udgift til energi og tvungent bidrag til den altid sultne statskasse, må man som køber selvfølgelig gøre op med sig selv. Men sat i forhold til, hvad man får af muligheder, og hvor velkørende bilen er, er prisen på en Subaru Forester, uanset version, ret beset ikke voldsom. En stor del af prisen går som sådan til at supportere den danske økonomi og sendes ikke gennem indkøb af kostbar batteriteknologi direkte videre til udenlandske producenter af de avancerede, mobile energi-lagre.

 

Lider man ingen savn med den nye Forester: Jo, intet er perfekt, og et Head-up Display ville ikke være af vejen, og ligeledes en hold-funktion, som fastholder bilen, når man fx holder stille ved rødt lys. Det må komme næste gang…

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel i samarbejde med bilmærkets danske importør.

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>



Den nye Subaru Forester er også visuelt opdateret, omend man fastholder en vis konservation udstråling. Bilen er yderst velsamlet og baseret på kvalitetsmaterialer.

Model:

Subaru Forester E-Boxer Touring SUV AWD Mild Hybrid

Listepris:

Kr. 584.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2 liter benzinmotor, boxer-type uden turbolader. 136 hk, 182 Nm. 16,7 hk permanent magnet synkron elmotor, 66 Nm (118V 0,6 kWh li-ion batteri). System: 153 hk. Lineartronic CVT A/T. Permanent firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

12,2 sek./ 188 km/t. 12,3 km/l. 183 g/km/ .

Længde/ Bredde/ Højde:

4,67 m/ 1,83 m/ 1,73 m.

Bagagerum:

508-1731 liter

Frihøjde: 22 cm
Anhængervægt:  1870 kg

Værd at bemærke:

235/50-19 hjul. Nøglefri betjening. 10-vejs elektrisk justerbare forsæder. Sort læderindtræk. Ratvarme. Sædevarme for og bag. 12,6" touch skærm. Navigation. 2-zone klimaanlæg med ventilation til bagsdæet. Adaptiv fartpilot. 360 grader kamera. P-sensor bag. El-soltag i glas. Harmon Kardon lyd med 9 højtalere. El-bagklap med kick-funktion. Trailer-stabiliseringssystem. 2 13V udtag.


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt