Lad os begynde med prisen:
230.000 kroner for den billigste MGS5 EV og 270.000
kroner for den prøvekørte Luxury version med det
store batteri. I skrivende stund. For husk selv lige
at tjekke priserne, da bilpriserne i disse tider er
ret uforudsigelige, og de ændres iblandt fra den ene
dag til den anden. Med det sagt…over til bilen.
Vi prøvekørte en tilsvarende
bil på en kort strækning i forbindelse med
lanceringen i Danmark sidst i maj, og oplevelserne
fra dengang holder fortsat vand, så læs også
artiklen fra dengang. Men vi ville gerne komme
lidt dybere i bilen, og gå den lidt efter i
sømmende, men allerede her indledningsvis kan vi
også fastslå, at der ikke var meget at komme efter.
MGS5 EV er ganske enkelt en rigtig god bil, og en
bil, der i vores optik passer godt til mange
danskeres bilvaner og bilbehov.
Fornuftig rækkevidde
Den er måske ikke den
ideelle til bilturen sydpå, som jo traditionelt også
er noget vi danskere gerne kaster os ud i. Men med
det store batteri på 64 kWh (netto 62,1 kWh) går det
jo nok, hvis man giver sig lidt tid og følger den
optimale plan for pauser med lynladning.
Siden kan man så hurtiglade
med op til 139 kW, og importøren oplyser, at 10-80
procent af batterikapaciteten kan nås på bare 28
minutter. Da har man strøm til de næste 300
kilometer – forudsat at vejr og temperatur spiller
med. Rækkevidden er 465 kilometer iht WLTP. I mildt
vejr opnåede vi 415 km og andre har erfaret 365 km,
når det er koldt.
Danmark er et
stationcar-land, og for tiden er det også et
elbils-land, naturligvis givet af afgiftsrabatten på
de fuldt elektriske biler. Det er ikke mærkeligt, at
der sættes mange danske nummerplader på elbiler i
denne tid, for når man sparer registreringsafgiften,
som den fortsat pålægges biler med
forbrændingsmotorer, får man virkelig meget bil for
pengene.
Mellemstørrelse
I MGS5 er el-driften parret
med stationcarfunktionen, så det burde garantere
succesen. Den er ikke gigantisk, 4,48 meter lang,
men bagagekapaciteten er god – 453 liter, der kan
øges til 1441 liter, til trods for at bilen har
baghjulstræk. Det hænger sammen med, at en elmotor
ikke fylder meget mere end en køkkenrulle, og dermed
nogenlunde det samme som et konventionelt
differentiale. Alle de øvrige komponenter til
el-driften finder man så oppe fortil.


Køreegenskaberne er
udmærket. Som altid med en kraftfuld baghjulstrukken
bil – og op til 231 hk samt et drejningsmoment på
350 Nm er ret mange kræfter – skal man være
opmærksom på, at bruger man kræfterne i fugtigt
vejr, er en net lille baghjulsudskridning ofte en
måske overraskende oplevelse. Men balancen i bilen
er god, så den er let at gribe. Og man kan jo ret
beset blot køre lidt langsommere.

Underholdende og dynamisk
Når vejen er tør, er MG’en
underholdende at køre med en forholdsvis bestemt
affjedring, og især med en for en elbils vedkommende
forholdsvis lav vægt. Den har også en en-pedals
funktion, så man i det store hele styrer kørslen fra
speederpedalen. Egenvægten er 1725 kg og den er
markant sjovere at komme gennem kurverne med end
tilsvarende sværvægtere på et stykke over 2 tons.
Baghjulsophængningen er 5-leds, hvilket også
medvirker til de gode kurveegenskaber og til
stabiliteten ved motorvejskørsel.
Naturligvis bidrager
motorkræfterne og den mulige acceleration til 100
km/t på 6,3 sekunder også til den køredynamiske
oplevelse. Men kunsten for MG har været, i respekt
for mærkets sportslige arv, også at gøre elbilens
vejbeliggenhed god. Det er faktisk lykkedes. Den har
da heller ikke en SUV-agtig frihøjde, men er
alligevel en smule hævet i forhold til en ”flad
personbilsløsning”. Frihøjden er 16,4 cm, det
harmonerer med bilens højde på 1,62 meter og det er
egentlig helt fint.

Pænt udstyr
Udstyret i MGS5 EV Long
Range Luxury er ret omfattende. 18” alufælge er hér
standard, og de er med til at klæde bilen pænt på
udvendigt, og tagræling understreger
stationcar-looket. Kabinen er indrettet med
delkunstlæder, førersædet er 6-vejs elektrisk
indstilleligt og varmepumpen sørger for at
klimaanlægget kan løse sin opgave. Der er også varme
i både rat og forsæder.
360 grader kamera er
vanedannende ligesom adaptiv fartpilot. Og nøglefri
betjening samt elektrisk bagklap øger også
bekvemmeligheden. Men MG’ens kørecomputer har ligeså
svært ved at håndtere oplysninger om fartgrænser som
de fleste andre biler. Det er fortsat et
irritationsmoment i de fleste nye biler, at de ikke
alene gennem en lyseffekt skal oplyse, når man kører
hurtigere end den hastighed, systemet tror er
hastighedsgrænsen. De skal også meddele sig pr. lyd,
men det kan heldigvis frakobles.
|