- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: MGS5 EV Long Range Luxury

En god bil til danske bilvaner


Af Søren Clauding – oktober 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lad os begynde med prisen: 230.000 kroner for den billigste MGS5 EV og 270.000 kroner for den prøvekørte Luxury version med det store batteri. I skrivende stund. For husk selv lige at tjekke priserne, da bilpriserne i disse tider er ret uforudsigelige, og de ændres iblandt fra den ene dag til den anden. Med det sagt…over til bilen.

 

Vi prøvekørte en tilsvarende bil på en kort strækning i forbindelse med lanceringen i Danmark sidst i maj, og oplevelserne fra dengang holder fortsat vand, så læs også artiklen fra dengang. Men vi ville gerne komme lidt dybere i bilen, og gå den lidt efter i sømmende, men allerede her indledningsvis kan vi også fastslå, at der ikke var meget at komme efter. MGS5 EV er ganske enkelt en rigtig god bil, og en bil, der i vores optik passer godt til mange danskeres bilvaner og bilbehov.

 

Fornuftig rækkevidde

Den er måske ikke den ideelle til bilturen sydpå, som jo traditionelt også er noget vi danskere gerne kaster os ud i. Men med det store batteri på 64 kWh (netto 62,1 kWh) går det jo nok, hvis man giver sig lidt tid og følger den optimale plan for pauser med lynladning.

 

Siden kan man så hurtiglade med op til 139 kW, og importøren oplyser, at 10-80 procent af batterikapaciteten kan nås på bare 28 minutter. Da har man strøm til de næste 300 kilometer – forudsat at vejr og temperatur spiller med. Rækkevidden er 465 kilometer iht WLTP. I mildt vejr opnåede vi 415 km og andre har erfaret 365 km, når det er koldt.

 

Danmark er et stationcar-land, og for tiden er det også et elbils-land, naturligvis givet af afgiftsrabatten på de fuldt elektriske biler. Det er ikke mærkeligt, at der sættes mange danske nummerplader på elbiler i denne tid, for når man sparer registreringsafgiften, som den fortsat pålægges biler med forbrændingsmotorer, får man virkelig meget bil for pengene.

 

Mellemstørrelse

I MGS5 er el-driften parret med stationcarfunktionen, så det burde garantere succesen. Den er ikke gigantisk, 4,48 meter lang, men bagagekapaciteten er god – 453 liter, der kan øges til 1441 liter, til trods for at bilen har baghjulstræk. Det hænger sammen med, at en elmotor ikke fylder meget mere end en køkkenrulle, og dermed nogenlunde det samme som et konventionelt differentiale. Alle de øvrige komponenter til el-driften finder man så oppe fortil.


 


Køreegenskaberne er udmærket. Som altid med en kraftfuld baghjulstrukken bil – og op til 231 hk samt et drejningsmoment på 350 Nm er ret mange kræfter – skal man være opmærksom på, at bruger man kræfterne i fugtigt vejr, er en net lille baghjulsudskridning ofte en måske overraskende oplevelse. Men balancen i bilen er god, så den er let at gribe. Og man kan jo ret beset blot køre lidt langsommere.



Underholdende og dynamisk

Når vejen er tør, er MG’en underholdende at køre med en forholdsvis bestemt affjedring, og især med en for en elbils vedkommende forholdsvis lav vægt. Den har også en en-pedals funktion, så man i det store hele styrer kørslen fra speederpedalen. Egenvægten er 1725 kg og den er markant sjovere at komme gennem kurverne med end tilsvarende sværvægtere på et stykke over 2 tons. Baghjulsophængningen er 5-leds, hvilket også medvirker til de gode kurveegenskaber og til stabiliteten ved motorvejskørsel.

 

Naturligvis bidrager motorkræfterne og den mulige acceleration til 100 km/t på 6,3 sekunder også til den køredynamiske oplevelse. Men kunsten for MG har været, i respekt for mærkets sportslige arv, også at gøre elbilens vejbeliggenhed god. Det er faktisk lykkedes. Den har da heller ikke en SUV-agtig frihøjde, men er alligevel en smule hævet i forhold til en ”flad personbilsløsning”. Frihøjden er 16,4 cm, det harmonerer med bilens højde på 1,62 meter og det er egentlig helt fint.



Pænt udstyr

Udstyret i MGS5 EV Long Range Luxury er ret omfattende. 18” alufælge er hér standard, og de er med til at klæde bilen pænt på udvendigt, og tagræling understreger stationcar-looket. Kabinen er indrettet med delkunstlæder, førersædet er 6-vejs elektrisk indstilleligt og varmepumpen sørger for at klimaanlægget kan løse sin opgave. Der er også varme i både rat og forsæder.

 

360 grader kamera er vanedannende ligesom adaptiv fartpilot. Og nøglefri betjening samt elektrisk bagklap øger også bekvemmeligheden. Men MG’ens kørecomputer har ligeså svært ved at håndtere oplysninger om fartgrænser som de fleste andre biler. Det er fortsat et irritationsmoment i de fleste nye biler, at de ikke alene gennem en lyseffekt skal oplyse, når man kører hurtigere end den hastighed, systemet tror er hastighedsgrænsen. De skal også meddele sig pr. lyd, men det kan heldigvis frakobles.

PLIGTINFORMATION.

Med udgangspunkt i gældende lovgivning skal det oplyses, at den prøvekørte bil er stillet til rådighed for testkørsel i samarbejde med bilmærkets danske importør.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

MGS5: Et godt bud i den elektriske mellemklasse





Model:

MGS5 EV Long Range Luxury

Listepris

Kr. 269.999

Motor og transmission:

Permanent Magnet Synkron elmotor: 231 hk, 350 Nm. 62,1 kWh Li-ion batteri (Netto). Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

6,3 sek./ 190 km/t/ 16,0 kWh/100 km, 465 km.

Længde/ Højde:

4,48 meter/ 1,62 meter.

Bagagerum:

453-141 liter.

Værd at bemærke:

225/55-18 Aluhjul. One-pedal mode. LED forlygter. Sædevarme. Klimaanlæg. Varmepumpe. Nøglefri betjening. 360 grader kamera. Ratvarme. 6-vejs el-førersæde. Sædevarme. 12,8" touch-skærm. Navigation. El-bagklap. P-sensorer bag. V2L. Tagræling. Batterivarmer. Garanti: 7 år/150.000 km.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt