- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Kort test: MGS5 EV - Et godt bud

i den elektriske mellemklasse


Af Søren Clauding – 28. maj 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hos Nellemann koncernen, som står for importen af MG bilerne fra det hæderkronede tidligere britiske bilmærke, glæder man sig over, at man nu også kan lancere den nye mellemklassebil, MGS5 EV, for den manglede i modelviften, som består af såvel fuldt elektriske biler som benzinbiler. Dermed er man nemlig heldækkende, når det gælder kundeønsker. Uanset om man sværger til elbiler eller de konventionelle ”ICE”-biler.

 

Den nye MGS5 er egentlig blot begyndelsen på den fremtidige udvikling af en

helt ny generation af elbiler. MGS5 EV i sig selv er en rummelig, alsidig og også elegant SUV, men den rammer også ind i et segment, hvor konkurrencen er yderst hård. Det bliver interessant at følge med i, hvordan det kommer til at gå.

 

Priser fra 230.000 kroner

Prismæssigt har man indledningsvis låst sig fast på, at den billigste version kan købes for 230.000 kroner, men af mange gode grunde er det langt mere hensigtsmæssigt, hvis man kaster sig ud i at købe udgaven til 250.000 kroner, som ikke bare byder på mere udstyr men også har et større batteri og markant bedre opladningsegenskaber.

 

Men hvad kørefærdigheder angår behøver man ikke bekymre sig. Vores første korte prøvekørsel af den nye bil i forbindelse med lanceringen herhjemme, vidner om, at man har forstået at parre en god, bestemt affjedring med behovet for god kørekomfort. Bilen er lydløs, den er velafstemt og lever op til det, man kan forvente af en baghjulstrukken elektrisk mellemklassebil. MGS5 har desuden for nylig opnået 5 stjerner i Euro NCAP.

 

To udstyrs- og batteristørrelser

Modellen tilbydes i to forskellige udstyrsvarianter, ”Comfort” og ”Luxury” og med valget mellem to batteristørrelser på hhv. 49 kWh parret med en 170 hestes motor og 64 kWh i sammenhæng med en maks. effekt på 231 hk. Begge batteristørrelser har 3-faset AC-ladning, som imidlertid på udgaven med det lille batteri er begrænset til beskedne 3,6 kW. Det tager med andre ord mere end et halvt døgn at oplade batteriet fra 0 til de 49 kWh.

 

49 kWh-batteriet kan dog også håndtere en ladeeffekt på op til 120 kW ved DC-ladning, hvilket giver en ladetid på omkring 24 minutter fra 10–80 procent. 64 kWh-batteriet oplades med op til 11 kW AC, og med en maksimal DC-ladeeffekt på 139 kW.

 

Man kan vælge mellem tre kombinationer af MGS5 EV: MGS5 EV Standard Range Comfort med 49 kWh batteriet og en rækkevidde op til 340 km, MGS5 EV Long Range Comfort med 64 kWh og en rækkevidde op til 480 km og den højst udstyrede variant, MGS5 EV Long Range Luxury med 64 kWh batteri og en rækkevidde op til 465 km.

 

På niveau med normen i klassen

MGS5 er baseret på fabrikkens ”Modular Scalable Platform” inklusive et 110 mm højt batteri baseret på et horisontalt celle-design. Dermed er den helt på niveau med standarden i klassen, hvor netop batterihøjden for de fleste nu om dage rammer de 110 mm. Bagsæderne har 60:40 split-funktion som standard og kabinen har mange små opbevaringsmuligheder. Bagagekapaciteten er 453 liter op til 1441 liter, når bagsæderne lægges ned. Man har dog ikke mulighed for at trække over 750 kg.



MGS5 EV er MG’s anden model bygget på den nævnte Modular Scalable Platform, som første gang blev brugt på MG4. Platformen er udviklet specifikt til elbiler med lav vægt og forbedret dynamik. Baghjulstræk samt en 47:53 vægtfordeling og fem-leds baghjulsaffjedring bidrager til den balancerede og komfortabel køreoplevelse.

 

Den elektriske drivline yder foruden de 231 hk et drejningsmoment på 350 Nm. Fuldt moment er tilgængeligt på under 50 millisekunder, hvilket i Long Range udgaven giver en acceleration fra 0-100 km/t på 6,3 sekunder.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt