Hos Nellemann
koncernen, som står for importen af MG bilerne fra
det hæderkronede tidligere britiske bilmærke, glæder
man sig over, at man nu også kan lancere den nye
mellemklassebil, MGS5 EV, for den manglede i
modelviften, som består af såvel fuldt elektriske
biler som benzinbiler. Dermed er man nemlig
heldækkende, når det gælder kundeønsker. Uanset om
man sværger til elbiler eller de konventionelle
”ICE”-biler.
Den nye MGS5 er
egentlig blot begyndelsen på den fremtidige
udvikling af en
helt ny generation af
elbiler. MGS5 EV i sig selv er en rummelig, alsidig
og også elegant SUV, men den rammer også ind i et
segment, hvor konkurrencen er yderst hård. Det
bliver interessant at følge med i, hvordan det
kommer til at gå.
Priser fra 230.000
kroner
Prismæssigt har man
indledningsvis låst sig fast på, at den billigste
version kan købes for 230.000 kroner, men af mange
gode grunde er det langt mere hensigtsmæssigt, hvis
man kaster sig ud i at købe udgaven til 250.000
kroner, som ikke bare byder på mere udstyr men også
har et større batteri og markant bedre
opladningsegenskaber.
Men hvad
kørefærdigheder angår behøver man ikke bekymre sig.
Vores første korte prøvekørsel af den nye bil i
forbindelse med lanceringen herhjemme, vidner om, at
man har forstået at parre en god, bestemt affjedring
med behovet for god kørekomfort. Bilen er lydløs,
den er velafstemt og lever op til det, man kan
forvente af en baghjulstrukken elektrisk
mellemklassebil. MGS5 har desuden for nylig opnået 5
stjerner i Euro NCAP.
To udstyrs- og
batteristørrelser
Modellen tilbydes i
to forskellige udstyrsvarianter, ”Comfort” og
”Luxury” og med valget mellem to batteristørrelser
på hhv. 49 kWh parret med en 170 hestes motor og 64
kWh i sammenhæng med en maks. effekt på 231 hk.
Begge batteristørrelser har 3-faset AC-ladning, som
imidlertid på udgaven med det lille batteri er
begrænset til beskedne 3,6 kW. Det tager med andre
ord mere end et halvt døgn at oplade batteriet fra 0
til de 49 kWh.
49 kWh-batteriet kan
dog også håndtere en ladeeffekt på op til 120 kW ved
DC-ladning, hvilket giver en ladetid på omkring 24
minutter fra 10–80 procent. 64 kWh-batteriet oplades
med op til 11 kW AC, og med en maksimal
DC-ladeeffekt på 139 kW.
Man kan vælge mellem
tre kombinationer af MGS5 EV: MGS5 EV Standard Range
Comfort med 49 kWh batteriet og en rækkevidde op til
340 km, MGS5 EV Long Range Comfort med 64 kWh og en
rækkevidde op til 480 km og den højst udstyrede
variant, MGS5 EV Long Range Luxury med 64 kWh
batteri og en rækkevidde op til 465 km.
På niveau med normen
i klassen
MGS5 er baseret på
fabrikkens ”Modular Scalable Platform” inklusive et
110 mm højt batteri baseret på et horisontalt
celle-design. Dermed er den helt på niveau med
standarden i klassen, hvor netop batterihøjden for
de fleste nu om dage rammer de 110 mm. Bagsæderne
har 60:40 split-funktion som standard og kabinen har
mange små opbevaringsmuligheder. Bagagekapaciteten
er 453 liter op til 1441 liter, når bagsæderne
lægges ned. Man har dog ikke mulighed for at trække
over 750 kg.

MGS5 EV er MG’s anden
model bygget på den nævnte Modular Scalable
Platform, som første gang blev brugt på MG4.
Platformen er udviklet specifikt til elbiler med lav
vægt og forbedret dynamik. Baghjulstræk samt en
47:53 vægtfordeling og fem-leds baghjulsaffjedring
bidrager til den balancerede og komfortabel
køreoplevelse.
Den elektriske drivline yder foruden de 231 hk et
drejningsmoment på 350 Nm. Fuldt moment er
tilgængeligt på under 50 millisekunder, hvilket i
Long Range udgaven giver en acceleration fra 0-100
km/t på 6,3 sekunder. |