Man er næsten ved at tabe
pusten, når det gælder Renault for tiden. Renault 5
er netop lanceret i Danmark i forlængelse af Mëgane
og Scénic, og nu er Renault 4 ved at være klar, i
hvert fald så klar, at den lander i Danmark til
september. Den fjerde i rækken af nye elektriske
Renault’er er præcis så god som de tre andre og nej,
modelnavnet “4” har ikke noget at gøre med, at den
er den fjerde elbil i den indeværende modelvifte.
Renault 4 E-Tech Electric
læner sig forståelsesmæssigt op ad historiens første
Renault 4, som oprindeligt så dagens lys for første
gang i 1961. Det var en bil, der dengang delte
vandene. Enten syntes man, at den var genial, ellers
også løb man skrigende væk. Men et faktum er det, at
inden produktionen af Renault 4 i 1992, efter mere
end 30 års eksistens blev stillet i bero, havde
Renault fremstillet og solgt over 8 millioner af
bilen, der blot med få ansigtsløftninger undervejs
fremstod som den gjorde, da den blev lanceret.

Mere end bare med på
noderne
Renault er jo ingen novice,
hvad angår elbiler. De var tidligt på færre med
Renault Zoe og udviklede sig parallelt med
alliancepartneren Nissan i rekordtempo. De besidder
en kolossal viden og har dyb indsigt i såvel
teknikken, som at finde den rette balance mellem
bilens formål og dens appeal til publikum. Det
genspejles i hver og en af den aktuelle stribe af
elbiler, som alle udmærker sig ved, også at være
baseret på en snusfornuftig tankegang præsenteret i
designs, som kun franskmændene kan skabe.
Alene den banebrydende
tankegang, også at udvikle bilens lydbillede som en
del af den oplevelse, man som bruger har af bilen,
er enestående. Og, naturligvis baseret på det unikke
forhold, at elbiler er så lydløse, at man rent
faktisk kan høre andre lyde end motor- og kørelyde,
har man tilført elbilerne en helt ny dimension –
som, hvor logisk det egentlig måtte forekomme, ikke
desto mindre er Renault, der indtil videre som den
eneste bilproducent har praktiseret.
Jean-Michel Jarre viser
vejen
Frankrig er som nation kendt
for at gå meget langt, når det handler om at bryde
grænserne indenfor design og funktion, hvad præcis
Jean-Michel Jarre gjorde, da han grundlagde den
elektroniske musik. Så på den ene side var det
nærliggende, omend ikke nødvendigvis indlysende, for
Renault at indlede et samarbejde med den geniale
musiker og musikskaber om at udvikle lyd-universet i
og omkring elbiler. På den anden side viste det en
vej, som andre egentlig burde tage op, hvis de altså
mener sig i stand til at konkurrere med Renault på
dette særlige udtryksområde.
De første Jarre-lyde hørte
man i Scénic, Og nu findes de også i Renault 4. Ikke
præcis de samme, men faktisk kan man som bruger af
bilen vælge mellem fem lyd-profiler, på samme måde
som man i mange år har kunnet vælge mellem forskelle
designs af instrumenteringen - noget Renault også
var blandt pionererne til at tilbyde.
Tro mod sit ophav
Ser man på den nye Renault 4
kan man visuelt godt fornemme dens herkomst. Men så
tydeligt er det nu heller ikke. Frontpartiet sender
godt nok signaler i den samme retning, men det
brede, stringente udtryk, der i nattemørket tilfører
bilen dens helt egen markante signatur, og bilens
moderniserede, aerodynamiserede karrosseridesign har
også en snert af gammel Renault 4 i sig.

Front "grillen" bærer den kakakteristiske Renault 4
front videre i den nye model. Men naturligvis med
LED forlygter.
Mest tydeligt er ikke det
visuelle, men derimod de funktionelle løsninger. En
stor bagklap, der tillader let adgang til det store
bagagerum på 420 liter, som kan udvides til 1,4
kubikmeter når det asymmetrisk delelige
bagsæderyglæn lægges helt ned. Og læssehøjden er
begrænset til 61 cm. Det er unikke dimensioner i en
bil, der kun måler 4,14 meter i længden.
God plads og kanvastag
Selv med langbenede
skandinavere på forsæderne er der rimelig benplads
på bagsædet, og føler man, at det vil blive for
trangt, hvis man er fem personer i bilen, kan man
som i den oprindelige bil, vælge Renault 4 med
kanvastag, der giver mulighed for et vist pusterum.
Der var et eksempel derpå, udstillet i forbindelse
med de første internationale testkørsler af den nye
Renault 4 på kystområderne nær Lissabon i Portugal,
men det har vi altså ikke prøvet endnu.

Pladsforholdene er gode, til trods for at bunden er
dækket af en stor batteripakke, som i øvrigt har
samme dimensioner, uanset om man vælger det mindre
batteri på 40 kWh eller det lidt større på 52 kWh.
Og hvis man ikke vil koble en anhænger (på op til
750 kg) bag på biler, kan man forøge
bagagekapaciteten ved på anhængertrækket at montere
en udvendig bagageboks, ligesom tagbøjler også hører
sig til på en moderne multifunktionel bil. |