- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Renault 4 E-Tech Electic

Nr. 4 i striben af nye elektriske Renault’er


Af Søren Clauding – 11. maj 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man er næsten ved at tabe pusten, når det gælder Renault for tiden. Renault 5 er netop lanceret i Danmark i forlængelse af Mëgane og Scénic, og nu er Renault 4 ved at være klar, i hvert fald så klar, at den lander i Danmark til september. Den fjerde i rækken af nye elektriske Renault’er er præcis så god som de tre andre og nej, modelnavnet “4” har ikke noget at gøre med, at den er den fjerde elbil i den indeværende modelvifte.

 

Renault 4 E-Tech Electric læner sig forståelsesmæssigt op ad historiens første Renault 4, som oprindeligt så dagens lys for første gang i 1961. Det var en bil, der dengang delte vandene. Enten syntes man, at den var genial, ellers også løb man skrigende væk. Men et faktum er det, at inden produktionen af Renault 4 i 1992, efter mere end 30 års eksistens blev stillet i bero, havde Renault fremstillet og solgt over 8 millioner af bilen, der blot med få ansigtsløftninger undervejs fremstod som den gjorde, da den blev lanceret.



Mere end bare med på noderne

Renault er jo ingen novice, hvad angår elbiler. De var tidligt på færre med Renault Zoe og udviklede sig parallelt med alliancepartneren Nissan i rekordtempo. De besidder en kolossal viden og har dyb indsigt i såvel teknikken, som at finde den rette balance mellem bilens formål og dens appeal til publikum. Det genspejles i hver og en af den aktuelle stribe af elbiler, som alle udmærker sig ved, også at være baseret på en snusfornuftig tankegang præsenteret i designs, som kun franskmændene kan skabe.

 

Alene den banebrydende tankegang, også at udvikle bilens lydbillede som en del af den oplevelse, man som bruger har af bilen, er enestående. Og, naturligvis baseret på det unikke forhold, at elbiler er så lydløse, at man rent faktisk kan høre andre lyde end motor- og kørelyde, har man tilført elbilerne en helt ny dimension – som, hvor logisk det egentlig måtte forekomme, ikke desto mindre er Renault, der indtil videre som den eneste bilproducent har praktiseret.

 

Jean-Michel Jarre viser vejen

Frankrig er som nation kendt for at gå meget langt, når det handler om at bryde grænserne indenfor design og funktion, hvad præcis Jean-Michel Jarre gjorde, da han grundlagde den elektroniske musik. Så på den ene side var det nærliggende, omend ikke nødvendigvis indlysende, for Renault at indlede et samarbejde med den geniale musiker og musikskaber om at udvikle lyd-universet i og omkring elbiler. På den anden side viste det en vej, som andre egentlig burde tage op, hvis de altså mener sig i stand til at konkurrere med Renault på dette særlige udtryksområde.

De første Jarre-lyde hørte man i Scénic, Og nu findes de også i Renault 4. Ikke præcis de samme, men faktisk kan man som bruger af bilen vælge mellem fem lyd-profiler, på samme måde som man i mange år har kunnet vælge mellem forskelle designs af instrumenteringen - noget Renault også var blandt pionererne til at tilbyde.

 

Tro mod sit ophav

Ser man på den nye Renault 4 kan man visuelt godt fornemme dens herkomst. Men så tydeligt er det nu heller ikke. Frontpartiet sender godt nok signaler i den samme retning, men det brede, stringente udtryk, der i nattemørket tilfører bilen dens helt egen markante signatur, og bilens moderniserede, aerodynamiserede karrosseridesign har også en snert af gammel Renault 4 i sig.


Front "grillen" bærer den kakakteristiske Renault 4 front videre i den nye model. Men naturligvis med LED forlygter.


Mest tydeligt er ikke det visuelle, men derimod de funktionelle løsninger. En stor bagklap, der tillader let adgang til det store bagagerum på 420 liter, som kan udvides til 1,4 kubikmeter når det asymmetrisk delelige bagsæderyglæn lægges helt ned. Og læssehøjden er begrænset til 61 cm. Det er unikke dimensioner i en bil, der kun måler 4,14 meter i længden.

 

God plads og kanvastag

Selv med langbenede skandinavere på forsæderne er der rimelig benplads på bagsædet, og føler man, at det vil blive for trangt, hvis man er fem personer i bilen, kan man som i den oprindelige bil, vælge Renault 4 med kanvastag, der giver mulighed for et vist pusterum. Der var et eksempel derpå, udstillet i forbindelse med de første internationale testkørsler af den nye Renault 4 på kystområderne nær Lissabon i Portugal, men det har vi altså ikke prøvet endnu.



Pladsforholdene er gode, til trods for at bunden er dækket af en stor batteripakke, som i øvrigt har samme dimensioner, uanset om man vælger det mindre batteri på 40 kWh eller det lidt større på 52 kWh. Og hvis man ikke vil koble en anhænger (på op til 750 kg) bag på biler, kan man forøge bagagekapaciteten ved på anhængertrækket at montere en udvendig bagageboks, ligesom tagbøjler også hører sig til på en moderne multifunktionel bil.

PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ny Renault 4 går egne veje >>>

Forskellen på de oprindelige Renault 4 versioner og den nye elektriske er slående - og alligevel ikke.

Jean-Michel Jarre mini-podcast >>>

Snak om Renault Scénic og biler med verdensstjernen Jean-Michel Jarre

Den verdenskendte franske musiker og pioneer indenfor den elektroniske musik, Jean-Michel Jarre gav et eksklusivt solo-interview til Motorsiden.dk's redaktør på Renault standen på IAA Mobility i München. Han har skabt det lydbillede, der omgiver den nye Renault Scénic E-Tech Electric og også den nye Renault 4 E-Tech Electric..


Lyd-temaet vælges på skærmen i Renault 4.


Instrumentbordet og dele af panelerne er beklædt i Denim stof (Denim stammer fra den franske by, Nimes) og er også en reminisems fra Renault 4 i den særlige Blue Jeans version.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt