- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


First international test:

Renault 4 E-Tech Electic

Ny Renault 4 går egne veje


af Søren Clauding - 11. maj 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man alene studerer specifikationer på den nye Renault 5, som for kort tid siden blev lanceret i Danmark, og den nye og trods alt større Renault 4, der kommer til september, må man undre sig. Dels over hvor lille forskellen mellem de to er, dels hvor forskelligt man kan administrere de muligheder, som den nye elektriske platform byder, der også benyttes til såvel de to nævnte som de større Mégane og Scénnic.

 

Det er populært sagt ikke til at se, at de to biler har så stort et fællesskab. Og det har de så heller ikke, hvis det man ser på er brugen af mulighederne. De to bilmodeller ser vidt forskellige ud, de går i hver deres retning og mon ikke, at det er helt forskellige kundegrupper, der vælger den ene fremfor den anden?

 

Renault 4 er den praktiske

Begge biler ser godt ud, men hvor 5éren bevæger sig lidt væk fra praktiske, og har større vægt lagt på et sportsligt appellerende ydre, virker Renault 4 designet mere konventionelt. Og det er utvivlsomt ret godt.

 

Én ting er pladsforholdene, en anden er håndteringen af bilen. På Renault 4 åbner bagklappen elektrisk med et svipe under bilens bagvogn. Og dørgrebene er af den udvendige slags, hvor selv børn vil få svært ved at få fingrene i klemme – oven i købet placeret i den højde, hvor dørgreb “altid” har siddet. Faktisk findes der stribevis af tilsvarende eksempler, når man går bilen efter med en lup.

 

Renault 4 er storebror

I teknisk forstand deler Renault 4 foruden platform med Renault 5 også teknologi, batteristørrelse og infotainmentsystem - blandt andet med indbygget Google Automotive.

Selvom de begge er ret kompakte, er Renault 4 dog med sine 4,14 meter i alt 22 centimeter længere, og akselafstanden er øget med 8 centimeter i forhold til Renault 5. Det kommer naturligvis passagererne på bagsædet til gode, der får væsentligt mere benplads, men også bagagerummet er øget næsten 100 liter til 420 liter.


Hvis der er brug for mere bagageplads, kan man montere en udvendig boks på anhængertrækket.

Rummet under bagagerumsbunden giver ekstra 44 liter.


Af de 420 liter bagageplads befinder de 44 liter sig i et rum under bagagerumsbunden. Den nye bil er, præcis som i den oprindelige Renault 4, forsynet med en plan og meget lav læssekant. Foruden bagagerummet er der masser af små fralægningspladser i kabinen – i alt 23,3 liter har nogen regnet ud. Og så kan bagsæderne og det forreste passagersæde lægges helt plant ned, hvilket gør det muligt at medbringe lange genstande på op til 2,2 meter.

 

Avanceret støjreduktion

Bag rattet af Renault 4 har man de største ligheder med Renault 5, i hvert fald hvad det visuelle angår. Men når man sætter gearvælgeren i ”D” og træder speederen ned, oplever man resultatet af, at Renault virkelig har arbejdet med støjbilledet. Man har bl.a. benyttet den såkaldte cocoon teknologi og har indbygget et (patenteret) støjisolerende materiale mellem batteri og bunden af bilen. Desuden er motoren ophængt i avanceret system, der benytter vægten fra bilens lader til at absorbere akustiske vibrationer fra motoren og reducerer støjen med omkring 10 dB.

 

Man har ganske enkelt skabt en utrolig støjsvag bil – hvad der så i særlig grad underbygger det lydunivers, som den verdensberømte Jean-Michel Jarre har skabt til bilen. Man kan vælge mellem fem lydprofiler, og de kommer i den grad til deres ret – i modsætning til de ofte irriterende lyde, der udsendes i de fleste andre biler på markedet, er det lige før man glæder sig til, at bilen giver lyd fra sig.

 

Kører fremragende

Siden oplever man en meget velkørende bil. Køreegenskaberne er præget af en, af en elbil at være, beskeden vægt på lige under 1500 kg og ikke mindst anvendelsen af multilink baghjulsophæng. Renault 4 har en frihøjde på 18,1 cm hvilket har givet mulighed for større hjulvandring, uden at bilen som sådan går hen og bliver en regulær SUV. Men det er tilstrækkeligt til at blødgøre affjedringen lidt i forhold til Renault 5 – uden tab af den spændstighed, der trods alt er nødvendig for at stabilisere bilen.

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Renault 4 på forskelligartede vejstrækninger nordvest for Lissabon i Portugal, var der ikke mulighed for at prøve den nye Renault 4 med fuldt læs. Men det var en af den oprindelige bils store kvaliteter. Det ville derfor undre meget, hvis ikke den nye bil også ville have let ved at håndtere totalvægten på 1980 kg (i udgaven med det store af batterierne). I øvrigt er der skum i sæderne, som gør køreoplevelsen mere komfortabel – men bare rolig, man sidder ikke i bløde sofahynder som i gamle dage var standarden i mange franske biler…

 

Smidig motorstyring

Motoren reagerer smidigt på speederens bevægelser, og man kan som i de fleste elbiler vælge flere køreprogrammer, hvor det mest energibesparende, foruden at neddrosle effekten af klimaanlægget og 8 kW HVCH-varmepumpen (HVCH= High Voltage Coolant Heater) også omdefinerer speederresponsen. Derved opnår man en roligere acceleration, uden at skulle være ultrafølsom i højre foden.

 

Instrumentpanelet er som nævnt identisk med det, man finder i Renault 5, som inkluderer en række fysiske knapper anbragt under center-berøringsskærmen på 10”. Skærmen giver adgang til OpenR link multimediesystem med indbygget Google og dansk stemmestyring, og dermed adgang til Google Maps navigation, Google Assistant og en lang række apps fra Google Play. 

 

To batteri- og motorstørrelser

Renault 4 kommer i to batteriversioner – én med et 40 kWh og én med et 52 kWh batteri, der giver en WLTP-rækkevidde på henholdsvis 308 og 409 kilometer. Opladningen sker via 11 kW AC eller 80/100 kW DC-ladere. Og så man har mulighed for såvel V2L og V2G.

 

Motoren yder i versionen med 40 kWh batteriet op til 120 hk, mens det i versionen med 52 kWh yder op til 150 hk. Renault 4 kommer i de højere udstyrsversioner også med One Pedal funktion, som maksimerer den regenerative bremsning, når speederen slippes.

 

Begge motorer er mere kompakte end dem, der findes i Mégane og Scénic, som de i øvrigt er baseret på. Det indebærer, at man anvender elektrisk exited synkron teknologi. Den type motorer er ligeså effektive som permanent magnet synkron motorer, men udmærker sig ved ikke at indeholde sjældne jordarter. Det eliminerer ikke det forbrug af sjældne jordarter, som indgår i batterierne, men er det et skridt på vejen i den rigtige retning.

 

Geopolitik og bilvalg

Sidst men ikke mindst i disse tider, hvor bilkøb øjensynlig ofte påvirkes af geopolitiske holdninger, er det ikke uvæsentligt at nævne, at som alle andre Renault elbiler er Renault 4 designet og bygget i Frankrig. Bilen er samlet på Maubeuge fabrikken, motoren bygget på Cleon fabrikken, mens batteriet er bygget på den helt nye gigafabrik i Douai. De nævnte fabrikker ligger tæt på hinanden i det nordlige Frankrig i det kompleks, som Renault kalder ElectriCity.

 

En sjov detaljer er, at underleverandørerne for 75 procents vedkommende er beliggende indenfor en radius på 300 kilometer. Men hvorfra resten kommer, herunder ingredienserne til batterierne, melder historien dog ikke rigtigt noget om.

 

Renault 4 lanceres i Danmark efter sommerferien. Den kommer i alle varianter. Og selvom det ikke er officielt, forventes indstigningsprisen at ligge på omkring 200.000 kroner – men i det uforudsigelige verdensbillede, ikke mindst bilbranchen er præget af for tiden, kan meget ændre sig inden da.


PLIGTINFORMATION
Iht danske regler oplyses, at bilmærkets importør inviterede til præsentation og prøvekørsel af den omtalte bil og delvis forestod udgifter til transport og hospitality.
Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nr. 4 i striben af nye elektriske Renault'er >>>





Hurtige fakta om Renault 4 E-Tech Electric


Introduktion i Danmark: September 2025

 

120 hk version:

Elektrisk exited synkron motor, 120 hk, 225 Nm. 0-100 km/t: 9,2 sek. Topfart: 150 km/t. Energiforbrug (WLTP): 14,7 kWh/100 km. Rækkevidde: 308 km. AC-opladning: 11 kW. DC-opladning: 80 kW. Egenvægt: 1410 kg. Anhængervægt: 750 kg.

 

150 hk version:

Elektrisk exited synkron motor, 150 hk, 245 Nm. 0-100 km/t: 8,2 sek. Topfart: 150 km/t. Energiforbrug (WLTP): 15,1 kWh/100 km. Rækkevidde: 409 km. AC-opladning: 11 kW. DC-opladning: 100 kW. Egenvægt: 1462 kg. Anhængervægt: 750 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 4,14 meter.

Bredde: 1,80 meter.

Højde: 1,57 meter.

Frihøjde: 18,1 cm.

Bagagekapacitet: 420-1405 liter.





Forsæderyglænet i passagersiden kan lægges ned, så man kan medbringe lange genstande - f.eks. et surfbrædt.


Multilink baghjulsophæng.






De to biler har faktisk hver deres kulør.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt