Hvis man alene studerer
specifikationer på den nye Renault 5, som for kort
tid siden blev lanceret i Danmark, og den nye og
trods alt større Renault 4, der kommer til
september, må man undre sig. Dels over hvor lille
forskellen mellem de to er, dels hvor forskelligt
man kan administrere de muligheder, som den nye
elektriske platform byder, der også benyttes til
såvel de to nævnte som de større Mégane og Scénnic.
Det er populært sagt ikke til
at se, at de to biler har så stort et fællesskab. Og
det har de så heller ikke, hvis det man ser på er
brugen af mulighederne. De to bilmodeller ser vidt
forskellige ud, de går i hver deres retning og mon
ikke, at det er helt forskellige kundegrupper, der
vælger den ene fremfor den anden?
Renault 4 er den praktiske
Begge biler ser godt ud, men
hvor 5éren bevæger sig lidt væk fra praktiske, og
har større vægt lagt på et sportsligt appellerende
ydre, virker Renault 4 designet mere konventionelt.
Og det er utvivlsomt ret godt.
Én ting er pladsforholdene,
en anden er håndteringen af bilen. På Renault 4
åbner bagklappen elektrisk med et svipe under bilens
bagvogn. Og dørgrebene er af den udvendige slags,
hvor selv børn vil få svært ved at få fingrene i
klemme – oven i købet placeret i den højde, hvor
dørgreb “altid” har siddet. Faktisk findes der
stribevis af tilsvarende eksempler, når man går
bilen efter med en lup.
Renault 4 er storebror
I teknisk forstand deler
Renault 4 foruden platform med Renault 5 også
teknologi, batteristørrelse og infotainmentsystem -
blandt andet med indbygget Google Automotive.
Selvom de begge er ret
kompakte, er Renault 4 dog med sine 4,14 meter i alt
22 centimeter længere, og akselafstanden er øget med
8 centimeter i forhold til Renault 5. Det kommer
naturligvis passagererne på bagsædet til gode, der
får væsentligt mere benplads, men også bagagerummet
er øget næsten 100 liter til 420 liter.

Hvis der er brug for mere
bagageplads, kan man montere en udvendig boks på
anhængertrækket.

Rummet under bagagerumsbunden
giver ekstra 44 liter.
Af de 420 liter bagageplads
befinder de 44 liter sig i et rum under
bagagerumsbunden. Den nye bil er, præcis som i den
oprindelige Renault 4, forsynet med en plan og meget
lav læssekant. Foruden bagagerummet er der masser af
små fralægningspladser i kabinen – i alt 23,3 liter
har nogen regnet ud. Og så kan bagsæderne og det
forreste passagersæde lægges helt plant ned, hvilket
gør det muligt at medbringe lange genstande på op
til 2,2 meter.
Avanceret støjreduktion
Bag rattet af Renault 4 har
man de største ligheder med Renault 5, i hvert fald
hvad det visuelle angår. Men når man sætter
gearvælgeren i ”D” og træder speederen ned, oplever
man resultatet af, at Renault virkelig har arbejdet
med støjbilledet. Man har bl.a. benyttet den
såkaldte cocoon teknologi og har indbygget et
(patenteret) støjisolerende materiale mellem batteri
og bunden af bilen. Desuden er motoren ophængt i
avanceret system, der benytter vægten fra bilens
lader til at absorbere akustiske vibrationer fra
motoren og reducerer støjen med omkring 10 dB.
Man har ganske enkelt skabt
en utrolig støjsvag bil – hvad der så i særlig grad
underbygger det lydunivers, som den verdensberømte
Jean-Michel Jarre har skabt til bilen. Man kan vælge
mellem fem lydprofiler, og de kommer i den grad til
deres ret – i modsætning til de ofte irriterende
lyde, der udsendes i de fleste andre biler på
markedet, er det lige før man glæder sig til, at
bilen giver lyd fra sig.
Kører fremragende
Siden oplever man en meget
velkørende bil. Køreegenskaberne er præget af en, af
en elbil at være, beskeden vægt på lige under 1500
kg og ikke mindst anvendelsen af multilink
baghjulsophæng. Renault 4 har en frihøjde på 18,1 cm
hvilket har givet mulighed for større hjulvandring,
uden at bilen som sådan går hen og bliver en regulær
SUV. Men det er tilstrækkeligt til at blødgøre
affjedringen lidt i forhold til Renault 5 – uden tab
af den spændstighed, der trods alt er nødvendig for
at stabilisere bilen.
I forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af Renault 4 på
forskelligartede vejstrækninger nordvest for
Lissabon i Portugal, var der ikke mulighed for at
prøve den nye Renault 4 med fuldt læs. Men det var
en af den oprindelige bils store kvaliteter. Det
ville derfor undre meget, hvis ikke den nye bil også
ville have let ved at håndtere totalvægten på 1980
kg (i udgaven med det store af batterierne). I
øvrigt er der skum i sæderne, som gør køreoplevelsen
mere komfortabel – men bare rolig, man sidder ikke i
bløde sofahynder som i gamle dage var standarden i
mange franske biler…
Smidig motorstyring
Motoren reagerer smidigt på
speederens bevægelser, og man kan som i de fleste
elbiler vælge flere køreprogrammer, hvor det mest
energibesparende, foruden at neddrosle effekten af
klimaanlægget og 8 kW HVCH-varmepumpen (HVCH= High
Voltage Coolant Heater) også omdefinerer
speederresponsen. Derved opnår man en roligere
acceleration, uden at skulle være ultrafølsom i
højre foden.
Instrumentpanelet er som
nævnt identisk med det, man finder i Renault 5, som
inkluderer en række fysiske knapper anbragt under
center-berøringsskærmen på 10”. Skærmen giver adgang
til OpenR link multimediesystem med indbygget Google
og dansk stemmestyring, og dermed adgang til Google
Maps navigation, Google Assistant og en lang række
apps fra Google Play.
To batteri- og
motorstørrelser
Renault 4 kommer i to
batteriversioner – én med et 40 kWh og én med et 52
kWh batteri, der giver en WLTP-rækkevidde på
henholdsvis 308 og 409 kilometer. Opladningen sker
via 11 kW AC eller 80/100 kW DC-ladere. Og så man
har mulighed for såvel V2L og V2G.
Motoren yder i versionen med
40 kWh batteriet op til 120 hk, mens det i versionen
med 52 kWh yder op til 150 hk. Renault 4 kommer i de
højere udstyrsversioner også med One Pedal funktion,
som maksimerer den regenerative bremsning, når
speederen slippes.
Begge motorer er mere
kompakte end dem, der findes i Mégane og Scénic, som
de i øvrigt er baseret på. Det indebærer, at man
anvender elektrisk exited synkron teknologi. Den
type motorer er ligeså effektive som permanent
magnet synkron motorer, men udmærker sig ved ikke at
indeholde sjældne jordarter. Det eliminerer ikke det
forbrug af sjældne jordarter, som indgår i
batterierne, men er det et skridt på vejen i den
rigtige retning.
Geopolitik og bilvalg
Sidst men ikke mindst i disse
tider, hvor bilkøb øjensynlig ofte påvirkes af
geopolitiske holdninger, er det ikke uvæsentligt at
nævne, at som alle andre Renault elbiler er Renault
4 designet og bygget i Frankrig. Bilen er samlet på
Maubeuge fabrikken, motoren bygget på Cleon
fabrikken, mens batteriet er bygget på den helt nye
gigafabrik i Douai. De nævnte fabrikker ligger tæt
på hinanden i det nordlige Frankrig i det kompleks,
som Renault kalder ElectriCity.
En sjov detaljer er, at
underleverandørerne for 75 procents vedkommende er
beliggende indenfor en radius på 300 kilometer. Men
hvorfra resten kommer, herunder ingredienserne til
batterierne, melder historien dog ikke rigtigt noget
om.
Renault 4 lanceres i Danmark
efter sommerferien. Den kommer i alle varianter. Og
selvom det ikke er officielt, forventes
indstigningsprisen at ligge på omkring 200.000
kroner – men i det uforudsigelige verdensbillede,
ikke mindst bilbranchen er præget af for tiden, kan
meget ændre sig inden da.

|