- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130 - Et ordentligt løft på udstyret


af Søren Clauding - februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye “opfriskede” Toyota Yaris, som vi har haft mulighed for at prøvekøre på spanske landeveje tæt ved byen Sitges syd for Barcelona, har ikke alene fået tilført en ny motorvariant, som kan fås i de højest udstyrede udgaver. Den har også opnået et ordentligt løft på udstyret, hvor meget af det bør prøves, for at opnå det rette indtryk. Yaris er fx nu blevet gennem-digitaliseret.

 

I en bil i Yaris størrelsen er talestyring og fjernbetjening endnu ret usædvanligt, Ikke desto mindre kan man kontrollere forskellige funktioner ved på dansk fx at sige “jeg har det for varmt”, hvorpå bilen reflekterer ved at sige “jeg sænker temperaturen to grader. Den registrerer endda i hvilken side af Yaris'en, 2-zone klimaanlægget skal regulere temperaturen. Og via MyT app'en kan man fx fjernbetjene bilens låsesystem, så man ikke behøver blive urolig og gå tilbage til bilen, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har husket at låse den.

 

Digital nøgle

MyT appen på smarttelefonen kan derved også fungere som en digital nøgle, og op til fem førere kan registreres. Derpå behøver man ikke længere benytte sin fysiske nøgle.

 

Men de mange finesser og viften af sikkerhedsudstyr rækker meget længere. MyT appen kan også regulere klimaet i bilen på distancen, og navigationssystemet, fremvist på bilens klare 10,5” berøringsskærm (i topudgaven), er cloud baseret og viser vej med stor præcision, hvilket ikke altid tidligere var tilfældet. Det er desuden blevet endnu lettere at integrere sin smarttelefon med bilens multimediesystem, og opdateringer af bilens system sker ligeledes “over-the-air”.

 

Nyheder i sikkerhedssystemet

Det samme gælder sikkerhedssystemerne, som er baseret på den seneste udgave af Toyota Safety Sense. Den nye Yaris har fået et nyt kamera og en ny radar med længere og bredere rækkevidde. Den automatiske nødbremse kan nu fx opdage og mindske kollisionsrisikoen med modkørende, og systemet genkender også motorcykler foruden fodgængere og cyklister.

 

Vejkrydsassistenten er også blevet forbedret og kan spotte og identificere nærgående trafik på tværs af to vejbaner, samt krydsende cyklister og andre køretøjer, der skærer ind fra siden i vejkryds.

 

Nyt er også en proaktiv køreassistent, der sørger for at sænke hastigheden jævnt, når Yaris'en nærmer sig et køretøj foran og speederen slippes. Og en styreassistent, der identificerer vejsving og justerer styrekraften, så man har lettere ved at komme igennem svingene. Også den adaptive fartpilot er blevet både hurtigere og fungerer mere naturligt end før.

 

Det omfattende Active udstyr

Allerede på det laveste udstyrsniveau, Active, er 15” alufælge standard (de bliver så større ved skift til højere niveauer), her er centerskærmen på 9”, bilen har adaptiv fartpilot, aircondition (fuldautomatisk klimaanlæg i hybrid-versionerne), automatisk nedblændeligt bakspejl, bakkamera, el-justerbare sidespejle med varme og elruder for. Læderrat, regnsensor, sædevarme på forsæderne og vognbaneassistent med aktiv styring såvel som fjernlysassistent er også standard. Forlygterne er dog af halogen-typen. I hybrid-udgaverne, for Yaris findes også fortsat med benzinmotor, er der varme i rattet, og pakken af kørehjælpemidler er endnu mere omfattende.

 

I Style udstyrsversionerne er alufælgene på 16”, forlygterne er blevet af LED typen, bilen har fået nøglefri start og ruderne er tonede. Mere interessant er det dog nok, at tilkøbe Comfort-pakken, der bl.a. inkluderer 6 højtalere i stedet for 4, automatisk foldbare sidespejle, førnævnte fjernbetjening af klimanlæg, p-sensorer for og bag samt nøglefri betjening. Med Technology pakken oven i er el-justerbar lændestøtte på førersædet samt højdejusterbare forsæder og trådløs opladning af mobiltelefon også med.

 

Oven heri findes så Executive udgaven, der har den kraftigere 130 hestes hybridmotor, 17” alufælge, 10,5” skærmen, 2-zone klimaanlæg, akustisk forrude, kunstlædersæder, den nøglefri betjening, fjernstyring af klimaanlægget m.v. Dertil kan købes en Technology Plus pakke med Head-up display og JBL-lydanlæg.

 

Vil man have bilen lakeret i to toner, og i tilgift have panorama glastag, kan det også tilkøbes.

 

GR Sport versionen har 18” alufælge, sportsundervogn, samt er række GR-design features men ellers et udstyr, der minder meget om Executive. Anskaffer man den særlige Premiere Edition er 17” alufælge, bitone lakering, Head-up display, JBL-lyd, metallak, panorama glastag og Smart Digital nøgle standard.


Korte fakta om Toyota Yaris 1,5 Hybrid (130):


Introduktion i Danmark: medio marts 2024

 

Selvopladende hybridmotor:

3-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor, 91 hk, 120 Nm/3600-4800 omdr./min. elmotor, 84 hk, 185 Nm, System: 130 hk. e-CVT gear. 0-100 km/t: 9,2 sekunder, Topfart: 175 km/t. Max anhængervægt: 450 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 3,94 meter.

Højde: 1,50 meter.

Bredde: 1,745 meter.

Bagagerum: 286 liter.

Vægt: 1175-1180 kg.


Link til importøren

Bemærk vedr. billederne: Den blå bil er den prøvekørte Premiere Edition og den "lyseblå" Dynamic Grey er den prøvekørte GR Sport.

 

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Opfriskning der batter >>>
On-board videotest: Toyota Yaris Hybrid 130
Vi har prøvekørt den nye Toyota Yaris med 130-hestes hybrid motor på snoede veje i området vest for Sitges i Spanien. Den "opfriskede" Yaris kører anderledes end 115-hestes udgaven, og det handler ikke kun om flere kræfter. Fuld HD.










Bagagerumsbunden kan placeres i to niveauer...




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt