Den nye “opfriskede” Toyota
Yaris, som vi har haft mulighed for at prøvekøre på
spanske landeveje tæt ved byen Sitges syd for
Barcelona, har ikke alene fået tilført en ny
motorvariant, som kan fås i de højest udstyrede
udgaver. Den har også opnået et ordentligt løft på
udstyret, hvor meget af det bør prøves, for at opnå
det rette indtryk. Yaris er fx nu blevet
gennem-digitaliseret.
I en bil i Yaris størrelsen
er talestyring og fjernbetjening endnu ret
usædvanligt, Ikke desto mindre kan man kontrollere
forskellige funktioner ved på dansk fx at sige “jeg
har det for varmt”, hvorpå bilen reflekterer ved at
sige “jeg sænker temperaturen to grader. Den
registrerer endda i hvilken side af Yaris'en, 2-zone
klimaanlægget skal regulere temperaturen. Og via MyT
app'en kan man fx fjernbetjene bilens låsesystem, så
man ikke behøver blive urolig og gå tilbage til
bilen, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har
husket at låse den.
Digital nøgle
MyT appen på smarttelefonen
kan derved også fungere som en digital nøgle, og op
til fem førere kan registreres. Derpå behøver man
ikke længere benytte sin fysiske nøgle.
Men de mange finesser og
viften af sikkerhedsudstyr rækker meget længere. MyT
appen kan også regulere klimaet i bilen på
distancen, og navigationssystemet, fremvist på
bilens klare 10,5” berøringsskærm (i topudgaven), er
cloud baseret og viser vej med stor præcision,
hvilket ikke altid tidligere var tilfældet. Det er
desuden blevet endnu lettere at integrere sin
smarttelefon med bilens multimediesystem, og
opdateringer af bilens system sker ligeledes
“over-the-air”.
Nyheder i
sikkerhedssystemet
Det samme gælder
sikkerhedssystemerne, som er baseret på den seneste
udgave af Toyota Safety Sense. Den nye Yaris har
fået et nyt kamera og en ny radar med længere og
bredere rækkevidde. Den automatiske nødbremse kan nu
fx opdage og mindske kollisionsrisikoen med
modkørende, og systemet genkender også motorcykler
foruden fodgængere og cyklister.
Vejkrydsassistenten er også
blevet forbedret og kan spotte og identificere
nærgående trafik på tværs af to vejbaner, samt
krydsende cyklister og andre køretøjer, der skærer
ind fra siden i vejkryds.
Nyt er også en proaktiv
køreassistent, der sørger for at sænke hastigheden
jævnt, når Yaris'en nærmer sig et køretøj foran og
speederen slippes. Og en styreassistent, der
identificerer vejsving og justerer styrekraften, så
man har lettere ved at komme igennem svingene. Også
den adaptive fartpilot er blevet både hurtigere og
fungerer mere naturligt end før.
Det omfattende Active
udstyr
Allerede på det laveste
udstyrsniveau, Active, er 15” alufælge standard (de
bliver så større ved skift til højere niveauer), her
er centerskærmen på 9”, bilen har adaptiv fartpilot,
aircondition (fuldautomatisk klimaanlæg i
hybrid-versionerne), automatisk nedblændeligt
bakspejl, bakkamera, el-justerbare sidespejle med
varme og elruder for. Læderrat, regnsensor,
sædevarme på forsæderne og vognbaneassistent med
aktiv styring såvel som fjernlysassistent er også
standard. Forlygterne er dog af halogen-typen. I
hybrid-udgaverne, for Yaris findes også fortsat med
benzinmotor, er der varme i rattet, og pakken af
kørehjælpemidler er endnu mere omfattende.
I Style udstyrsversionerne er
alufælgene på 16”, forlygterne er blevet af LED
typen, bilen har fået nøglefri start og ruderne er
tonede. Mere interessant er det dog nok, at tilkøbe
Comfort-pakken, der bl.a. inkluderer 6 højtalere i
stedet for 4, automatisk foldbare sidespejle,
førnævnte fjernbetjening af klimanlæg, p-sensorer
for og bag samt nøglefri betjening. Med Technology
pakken oven i er el-justerbar lændestøtte på
førersædet samt højdejusterbare forsæder og trådløs
opladning af mobiltelefon også med.
Oven heri findes så Executive
udgaven, der har den kraftigere 130 hestes
hybridmotor, 17” alufælge, 10,5” skærmen, 2-zone
klimaanlæg, akustisk forrude, kunstlædersæder, den
nøglefri betjening, fjernstyring af klimaanlægget
m.v. Dertil kan købes en Technology Plus pakke med
Head-up display og JBL-lydanlæg.
Vil man have bilen lakeret i
to toner, og i tilgift have panorama glastag, kan
det også tilkøbes.
GR Sport versionen har 18”
alufælge, sportsundervogn, samt er række GR-design
features men ellers et udstyr, der minder meget om
Executive. Anskaffer man den særlige Premiere
Edition er 17” alufælge, bitone lakering, Head-up
display, JBL-lyd, metallak, panorama glastag og
Smart Digital nøgle standard.
Korte fakta om Toyota
Yaris 1,5 Hybrid (130):
Introduktion i Danmark: medio marts 2024
Selvopladende
hybridmotor:
3-cylindret Atkinson Cycle
benzinmotor, 91 hk, 120 Nm/3600-4800 omdr./min.
elmotor, 84 hk, 185 Nm, System: 130 hk. e-CVT gear.
0-100 km/t: 9,2 sekunder, Topfart: 175 km/t. Max
anhængervægt: 450 kg.
Dimensioner:
Længde: 3,94 meter.
Højde: 1,50 meter.
Bredde: 1,745 meter.
Bagagerum: 286 liter.
Vægt: 1175-1180 kg.
Link til importøren
Bemærk vedr. billederne: Den
blå bil er den prøvekørte Premiere Edition og den
"lyseblå" Dynamic Grey er den prøvekørte GR Sport.
|