- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: Toyota Yaris Hybrid 130 - Opfriskning der batter


af Søren Clauding - februar 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andre ville kalde det et facelift. Toyota kalder det en opfriskning. Det er da også næsten usynlige visuelle tilretninger, der har fundet sted i forbindelse med den nye opfriskede udgave af Toyota Yaris. Men tilretningerne er store nok til, at Toyota havde valgt at præsentere bilen for pressen, måske fordi en af dem er en ny og så kan vi da godt kalde den “opfrisket” drivline.

 

Den seneste generation af Toyota Yaris blev præsenteret i 2020. Den fik siden følgeskab af Yaris Cross, der godt nok både er større og anderledes funktionel end Yaris, men dog stadig er en Yaris. Og nu skulle den populære bil, der i 2023 på europæisk plan blev købt af næsten 400.000 kunder, have en opstrammer.

Den nye Yaris er iøvrigt skabt på den hidtidige GA-B platform og er grundliggende identisk med modellen fra 2020, som iøvrigt blev kåret til Car of the Year i Europa 2021.

 

130 hybrid-heste

Men ligesom motoren, er det under lakken, den er blevet strammet op. Ny motor-variant er én ting, men digitalt er Yaris nu meget skarpere. Og så skal det hurtigt tilføjes, at den hidtidige version med 116-hestes selvopladende hybridmotor fortsat indgår i modelprogrammet ligesom udgaven med en konventionel 125-hestes benzinmotor. De har blot fået følgeskab af to udstyrsversioner, der både er langt over, hvad man normalt forventer i klassen, og som begge har fået en ny og kraftigere hybrid motor på op til 130 hestekræfter.

 

Det skal forstås sådan, at hvis man vil have en Yaris med 130-hestes hybridmotor, er man tvunget til, hvad næppe nogen begræder, at tage imod enten det eksklusive Executive udstyr eller det sportslige GR Sport udstyr. I introduktionsfasen indgår den nye motor også i “Premiere Edition” udgaven, men den fades efter planen så ud, efterhånden som lageret tømmes og den nye bil vinder indpas i markedet.

 

Konkurrencedygtig prissætning

Melder spørgsmålet sig allerede nu om, hvad prisen er for de nye versioner, må vi beklage. Den endelige listepris foreligger ikke endnu, selvom den nye Yaris sætter sine hjul på dansk grund allerede midt i marts måned. Men Toyotas danske Pressechef, Anders Tystrup, har dog stillet i udsigt, at prissætningen i det store hele følger det hidtidige niveau, hvor den også fortsat skal være konkurrencedygtig, så succesen kan fastholdes og måske endda udbygges.

 

I sagens natur var det udgaverne med den nye drivline og dermed også det højere udstyr, der var fokus på ved de første internationale testkørsler, der fandt sted på vejene omkring Sitges ved den spanske Middelhavskyst. Det gav mening, fordi den digitale opgradering, som også er kommet 116-hestes hybridbilerne og benzin-versionen til gode, naturligvis også findes i 130-hestes versionerne. Dertil kommer, at de kraftigere versioner på grund af de flere kræfter og det mere omfattende udstyr også har fået finjusteret deres køreegenskaber, så de svarer til det nye potentiale.

 

Forskellen er beskeden

I teknisk forstand er Yaris “130” udrustet med en 3-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor, præcis som “116”. Den bidrager eksakt det samme til “samarbejdet” som hidtil, dvs. med op til 91 hestekræfter og et drejningsmoment på 120 Nm. Elmotoren er, målt på effekt, blevet marginalt stærkere, nemlig op til 84 hk ift. 80 hk (62 hhv. 59 kW). Men den kan nu præstere et drejningsmoment på 185 Nm, som den leverer over alle omdrejningstal.



Ved at definere samarbejdet mellem de to motorer anderledes end på den knapt så stærke maskine, og dermed også de omdrejningstal, hvorved de to motorer frembringer deres effekt, opnår man en forøgelse af den maksimale effekt, ikke på blot 4 hk men på 14 hk. Det kan mærkes, men det er nu mere det forøgede drejningsmoment, der gør underværker. 0-100 km/t klares på 9,2 sekunder, men 80-120 km/t tager kun 7,5 sekunder.

 

Forskellige forklaringer

Fordi benzinmotoren og elmotoren i deres samarbejde peaker forskelligt i 116-hestes udgaven, sammenlignet med den nye 130’er, har man hér formentlig en del af forklaringen på, hvorfor brændstof-forbruget iht. WLTP varierer lidt imellem dem (23,3-23,8 km/l versus 25,0-26,3 km/l). Men også mervægten på i nabolaget af 50 kg, afhængig af den specifikke version, øger naturligvis benzinforbruget. Ikke desto mindre kan Yaris Hybrid 130 holdes på en halvårlig grøn ejerafgift på 540 kroner - det er beskedne 30 kroner mere end den laveste udstyrsversion af Yaris.

 

På grund af mereffekten og mervægten er affjedringen også konfigureret anderledes på de kraftigere udgaver. Det giver sig direkte udslag i en lidt mere spændstig affjedring i de to 130-versioner (Executive og Premiere Edition), og i GR Sport udgaven har den fået en ekstra tand - uden at forskellen mellem versionerne dog er dramatisk.

 

Fælles for dem er en høj grad af styresikkerhed og -præcision, som virker endnu mere overbevisende i GR Sport udgaven. I forvejen kører Yaris godt, men de to nye udgaver kører endnu bedre.


Bemærk vedr. billederne:
Den blå bil er den prøvekørte Premiere Edition og den "lyseblå" Dynamic Grey er den prøvekørte GR Sport.
Link til importøren

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Et ordentligt løft på udstyret >>>
On-board videotest: Toyota Yaris Hybrid 130
Vi har prøvekørt den nye Toyota Yaris med 130-hestes hybrid motor på snoede veje i området vest for Sitges i Spanien. Den "opfriskede" Yaris kører anderledes end 115-hestes udgaven, og det handler ikke kun om flere kræfter. Fuld HD.




Korte fakta om Toyota Yaris 1,5 Hybrid (130):


Introduktion i Danmark: medio marts 2024

 

Selvopladende hybridmotor:

3-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor, 91 hk, 120 Nm/3600-4800 omdr./min. elmotor, 84 hk, 185 Nm, System: 130 hk. e-CVT gear. 0-100 km/t: 9,2 sekunder, Topfart: 175 km/t. Max anhængervægt: 450 kg.

 

Dimensioner:

Længde: 3,94 meter.

Højde: 1,50 meter.

Bredde: 1,745 meter.

Bagagerum: 286 liter.

Vægt: 1175-1180 kg.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt