Andre ville kalde det et
facelift. Toyota kalder det en opfriskning. Det er
da også næsten usynlige visuelle tilretninger, der
har fundet sted i forbindelse med den nye opfriskede
udgave af Toyota Yaris. Men tilretningerne er store
nok til, at Toyota havde valgt at præsentere bilen
for pressen, måske fordi en af dem er en ny og så
kan vi da godt kalde den “opfrisket” drivline.
Den seneste generation af
Toyota Yaris blev præsenteret i 2020. Den fik siden
følgeskab af Yaris Cross, der godt nok både er
større og anderledes funktionel end Yaris, men dog
stadig er en Yaris. Og nu skulle den populære bil,
der i 2023 på europæisk plan blev købt af næsten
400.000 kunder, have en opstrammer.
Den nye Yaris er iøvrigt
skabt på den hidtidige GA-B platform og er
grundliggende identisk med modellen fra 2020, som
iøvrigt blev kåret til Car of the Year i Europa
2021.
130 hybrid-heste
Men ligesom motoren, er det
under lakken, den er blevet strammet op. Ny
motor-variant er én ting, men digitalt er Yaris nu
meget skarpere. Og så skal det hurtigt tilføjes, at
den hidtidige version med 116-hestes selvopladende
hybridmotor fortsat indgår i modelprogrammet ligesom
udgaven med en konventionel 125-hestes benzinmotor.
De har blot fået følgeskab af to udstyrsversioner,
der både er langt over, hvad man normalt forventer i
klassen, og som begge har fået en ny og kraftigere
hybrid motor på op til 130 hestekræfter.
Det skal forstås sådan, at
hvis man vil have en Yaris med 130-hestes
hybridmotor, er man tvunget til, hvad næppe nogen
begræder, at tage imod enten det eksklusive
Executive udstyr eller det sportslige GR Sport
udstyr. I introduktionsfasen indgår den nye motor
også i “Premiere Edition” udgaven, men den fades
efter planen så ud, efterhånden som lageret tømmes
og den nye bil vinder indpas i markedet.
Konkurrencedygtig
prissætning
Melder spørgsmålet sig
allerede nu om, hvad prisen er for de nye versioner,
må vi beklage. Den endelige listepris foreligger
ikke endnu, selvom den nye Yaris sætter sine hjul på
dansk grund allerede midt i marts måned. Men Toyotas
danske Pressechef, Anders Tystrup, har dog stillet i
udsigt, at prissætningen i det store hele følger det
hidtidige niveau, hvor den også fortsat skal være
konkurrencedygtig, så succesen kan fastholdes og
måske endda udbygges.
I sagens natur var det
udgaverne med den nye drivline og dermed også det
højere udstyr, der var fokus på ved de første
internationale testkørsler, der fandt sted på vejene
omkring Sitges ved den spanske Middelhavskyst. Det
gav mening, fordi den digitale opgradering, som også
er kommet 116-hestes hybridbilerne og
benzin-versionen til gode, naturligvis også findes i
130-hestes versionerne. Dertil kommer, at de
kraftigere versioner på grund af de flere kræfter og
det mere omfattende udstyr også har fået finjusteret
deres køreegenskaber, så de svarer til det nye
potentiale.
Forskellen er beskeden
I teknisk forstand er Yaris
“130” udrustet med en 3-cylindret Atkinson Cycle
benzinmotor, præcis som “116”. Den bidrager eksakt
det samme til “samarbejdet” som hidtil, dvs. med op
til 91 hestekræfter og et drejningsmoment på 120 Nm.
Elmotoren er, målt på effekt, blevet marginalt
stærkere, nemlig op til 84 hk ift. 80 hk (62 hhv. 59
kW). Men den kan nu præstere et drejningsmoment på
185 Nm, som den leverer over alle omdrejningstal.
Ved at definere samarbejdet
mellem de to motorer anderledes end på den knapt så
stærke maskine, og dermed også de omdrejningstal,
hvorved de to motorer frembringer deres effekt,
opnår man en forøgelse af den maksimale effekt, ikke
på blot 4 hk men på 14 hk. Det kan mærkes, men det
er nu mere det forøgede drejningsmoment, der gør
underværker. 0-100 km/t klares på 9,2 sekunder, men
80-120 km/t tager kun 7,5 sekunder.
Forskellige forklaringer
Fordi benzinmotoren og
elmotoren i deres samarbejde peaker forskelligt i
116-hestes udgaven, sammenlignet med den nye 130’er,
har man hér formentlig en del af forklaringen på,
hvorfor brændstof-forbruget iht. WLTP varierer lidt
imellem dem (23,3-23,8 km/l versus 25,0-26,3 km/l).
Men også mervægten på i nabolaget af 50 kg, afhængig
af den specifikke version, øger naturligvis
benzinforbruget. Ikke desto mindre kan Yaris Hybrid
130 holdes på en halvårlig grøn ejerafgift på 540
kroner - det er beskedne 30 kroner mere end den
laveste udstyrsversion af Yaris.
På grund af mereffekten og
mervægten er affjedringen også konfigureret
anderledes på de kraftigere udgaver. Det giver sig
direkte udslag i en lidt mere spændstig affjedring i
de to 130-versioner (Executive og Premiere Edition),
og i GR Sport udgaven har den fået en ekstra tand -
uden at forskellen mellem versionerne dog er
dramatisk.
Fælles for dem er en høj grad
af styresikkerhed og -præcision, som virker endnu
mere overbevisende i GR Sport udgaven. I forvejen
kører Yaris godt, men de to nye udgaver kører endnu
bedre.
Bemærk vedr. billederne: Den
blå bil er den prøvekørte Premiere Edition og den
"lyseblå" Dynamic Grey er den prøvekørte GR Sport.
Link til importøren |